Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokalaskun puolitus

Vierailija
15.03.2022 |

Pystyisitkö puolittamaan kuukauden ruokalaskusi nyt kun hinnat nousseet? Jos oikein tarkkaan suunnittelee ruoat, määrät, hintavertailut ja tekee ruoasta vain elinehdon ei nautiskelun niin ehkä pystyisi.
Kivaahan se ei ole mutta olisiko se kuitenkaan pahasta? Jotenkin tuntuu että eiköhän tämä mässäily&wolttailu ole tässä maailmassa jo nähty.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää muualle riitelemään lihasta ja hernerouheesta. Tässä ei tarvitse väitellä, millä kenenkin vatsa tulee täyteen.

Meillä puolittaminen ei onnistu. Kahdelta aikuiselta kauppaan menee 400-500 euroa kuukaudessa ja tuo sisältää kaiken muunkin vessapapereista suodatinpusseihin. Minun osuus ruuasta on paljon pienempi mitä miehen, itse pärjäisin 150 eurolla kuukaudessa.

Minusta on hyvä, että ketjussa oikaistaan valheellisia väittämiä. Olisihan se surullista, että köyhä laittaa vähät rahansa johonkin hernerouheeseen, koska uskoo sen olevan parempi proteiininlähde kuin jauheliha. Näinhän ei ole, kuten ketjussa on jo todistettu.

Suomalaisilla ei ole proteiinista pulaa. Joku voi tehdä valinnan sen mukaan, syökö mieluummin possun kiveksiä ja mahalaukkua vai hernettä eikä sen mukaan, kummasta saa proteiinia yli oman tarpeen.

Jos ei ole pulaa proteiinista, miksi sitten pitää valehdella, että hernerouheesta saa enemmän proteiinia kuin jauhelihasta?

Vierailija
62/75 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suunnilleen puolittui nyt korona-aikana. Piti alkaa kiristämään menoja jos jotain yllättävää sattuu. Alettiin suunnitella mitä syödään päivien aikana lähtien aamupalasta jne. Alettiin tekemään itse sellaisia mitä ennen ostettu valmiina. Tilattiin ruoka kotiin mikä karsi heräteostokset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää muualle riitelemään lihasta ja hernerouheesta. Tässä ei tarvitse väitellä, millä kenenkin vatsa tulee täyteen.

Meillä puolittaminen ei onnistu. Kahdelta aikuiselta kauppaan menee 400-500 euroa kuukaudessa ja tuo sisältää kaiken muunkin vessapapereista suodatinpusseihin. Minun osuus ruuasta on paljon pienempi mitä miehen, itse pärjäisin 150 eurolla kuukaudessa.

Minusta on hyvä, että ketjussa oikaistaan valheellisia väittämiä. Olisihan se surullista, että köyhä laittaa vähät rahansa johonkin hernerouheeseen, koska uskoo sen olevan parempi proteiininlähde kuin jauheliha. Näinhän ei ole, kuten ketjussa on jo todistettu.

Suomalaisilla ei ole proteiinista pulaa. Joku voi tehdä valinnan sen mukaan, syökö mieluummin possun kiveksiä ja mahalaukkua vai hernettä eikä sen mukaan, kummasta saa proteiinia yli oman tarpeen.

Ei olekaan, mutta pulaa on oikeasta rasvasta. Sitä saa lihasta, ei herneistä,

Eikö sitä oikeaa rasvaa saa esimerkiksi rasvaisista maitotuotteista?

Vierailija
64/75 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan, mutta pulaa on oikeasta rasvasta. Sitä saa lihasta, ei herneistä,

Eikö sitä oikeaa rasvaa saa esimerkiksi rasvaisista maitotuotteista?

Tietenkin saa, mutta onhan nekin peräisin eläimestä.

Suurin osa suomalaisista kyllä välttää sitä rasvaa. Niin on kansa peloteltu rasvan vaaroista. Ilman perusteita.

Vierailija
65/75 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soijarouhe, herneet on avainsanoja.

Aivan, niiden syöminen kannattaa lopettaa. Halpaahan ne on, mutta lisäävät vain nälkää, joten parempi panostaa ravintopitoiseen ruokaan, jota kuluu vähän.

Esim. hernerouheessa on enempi proteiiinia kuin jauhelihassa ( jota suuri osa suomalaisia käyttää, vaikka kukaan palstalla ei)

Varmaan onkin, mutta elimistö ei pysty sitä kasvisproteiinia hyödyntämään eikä herneet pidä nälkää. Halvassa lihassa on paljon muutakin ravintoa kuin proteiini ja pitää kylläisenä pidempään kuin herne. Joten edullisemmaksi tulee ravintopitoinen liha kuin herne.

Lisäksi saa vitamiineja, ei tartte erikseen vitamiinipurkkeja ostaa, mikä on säästöä sekin

Vierailija
66/75 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty ehkä ihan puolittamaan, mutta ehkä -30% saisi kun oikein tarkka olisi.

Syödään lähes pelkästään kasvisruokaa. Jos leivottaisiin leipä aina itse, vaihdettaisiin kaikki tuotteet niihin halvimpiin versioihin ja ei ikinä mitään heräteostoksia tai herkkuja niin ehkä vois sen 30% säästää.

Mikä ihmeen vääntö täällä on hernerouheesta/soijarouheesta vs jauhelihasta :D Kasvisruoka täyttää ihan yhtä lailla kuin liharuoka. Täytyy vain huomioida kasvisruuan vähärasvaisuus ja lisätä rasvaa niin että rasvapitoisuus on sama kuin olisi esim. jauhelihan kanssa.

Vierailija
67/75 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syödään lähes pelkästään kasvisruokaa. Jos leivottaisiin leipä aina itse, vaihdettaisiin kaikki tuotteet niihin halvimpiin versioihin ja ei ikinä mitään heräteostoksia tai herkkuja niin ehkä vois sen 30% säästää.

Mikä ihmeen vääntö täällä on hernerouheesta/soijarouheesta vs jauhelihasta :D Kasvisruoka täyttää ihan yhtä lailla kuin liharuoka. Täytyy vain huomioida kasvisruuan vähärasvaisuus ja lisätä rasvaa niin että rasvapitoisuus on sama kuin olisi esim. jauhelihan kanssa.

Jos viitsisit lukea ketjun, ehkä ymmärtäisit mistä väännetään. Lyhyesti: Joku väitti, että hernerouheesta saa enemmän proteiinia kuin jauhelihasta. Hän vain ei tajunnut (tai sitten valehteli tahallaan), että hernerouhe on kuivattua tavaraa eikä voi sellaisenaan verrata jauhelihaan. Kun esimerkiksi jauhelihakastikeeseen laitetaan 400 grammaa jauhelihaa, sitä ei korvata 400 grammalla hernerouhetta vaan sitä kuivattua rouhetta laitetaan vain pari desiä. Jolloin koko satsista ja siten myös per annos saadaan huomattavasti vähemmän proteiinia. Rasvat vielä lisäksi.

Vierailija
68/75 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos viitsisit lukea ketjun, ehkä ymmärtäisit mistä väännetään. Lyhyesti: Joku väitti, että hernerouheesta saa enemmän proteiinia kuin jauhelihasta. Hän vain ei tajunnut (tai sitten valehteli tahallaan), että hernerouhe on kuivattua tavaraa eikä voi sellaisenaan verrata jauhelihaan. Kun esimerkiksi jauhelihakastikeeseen laitetaan 400 grammaa jauhelihaa, sitä ei korvata 400 grammalla hernerouhetta vaan sitä kuivattua rouhetta laitetaan vain pari desiä. Jolloin koko satsista ja siten myös per annos saadaan huomattavasti vähemmän proteiinia. Rasvat vielä lisäksi.

Ok :) Minusta molemmat ovat hyviä ja täyttäviä. Lihassa varmaan sitten enemmän proteiinia, jos se tärkeää on. Mutta älkää nyt tuommosesta tapelko.

Vierailija
69/75 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin helposti. 

Vierailija
70/75 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi vaikeuksia saada ruokakulut puolitettua. Olen niitä laskenut jo jonkun 10-15% viime vuodesta. Valitettavasti ainakin minä olen todennut, että ne ruoka-aineet, joita minä hankin, ovat niitä, joiden hinnat ovat jo nousseet.

Ihan yleisiä huomioita:

-ennen päiväysvanhaksi menevät leivät olivat -50%, nyt -30%.

-edullisimmat vaihtoehdot ovat kallistuneet prosentuaalisesti (suhteellisesti eniten); eihän se 20-40 sentin korotus yhden tuotteen hinnassa näytä pahalta, mutta kun se kertaantuu joka ikisen tuotteen hinnassa.

-tarjoukset eivät ole enää niin hyviä kuin ennen. Oivariini oli K-ryhmässä viime vuonnakin vielä kuuden viikon- 2kk välein tarjouksessa 5,50€/2rasiaa 500-600g, nyt se tarjous olikin 6€! Ja kautta linjan ihan järjestelmällisesti näin.

-punalaputettuja tuotteita ei enää juurikaan näe, ja jos niitä on, niin ne ovat niitä, joiden lähtöhintakin on ollut jo korkea (eli ihmiset ovat muuttaneet ostoskäyttäytymistään, ostavat enemmän niitä edullisempia tuotteita).

-tuotevalikoimassa on puutteita yksittäisten tuotteiden/tuoteryhmien osalta, kaikki huomasivat S-liikkeen nuudelipulan, mutta vastaavia on ollut yhtä enenevässä määrin kaikissa ketjuissa, yksittäisiä puutteita aina vain useammin.

Tässä onkin tämän päivän urakka edessä: olen kerännyt viimeisen kuukauden aikana tekemieni ostosten kuitit, en ole vielä niitä syöttänyt exceliin. Saa nähdä, onko mitään muutosta edellisiin kuukausiin, käsitykseni on, että olen käyttänyt vähemmän rahaa, ja se johtuu mm. siitä, että olen kertakaikkiaan ostanut vähemmän.

Vierailija
71/75 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernerouheet meni nyt monella nenuun

Vierailija
72/75 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hernerouheet meni nyt monella nenuun

Kumpi on helpompi kaivella pois nenästä, kokonainen herne vai rouhe?

Voin kertoa, että jos on huonosti pureskellut syödessään naudanlihapihviä ja oksentaa sen sitten pois, niin ne lihariekaleet nenän kautta tullessaan ovat oksettavia. Hyyyyyyyy.

Ja jännä, että AINA oksentaa makaroonia ja nakkeja, vaikkei olisi niitä syönyt moneen viikkoon.

(nimimerkki minä en enää juo lainkaan punaviiniä enkä edes rypälemehua, koska olen ilmeisesti allerginen jollekin antosyaanille, joita on tummissa rypäleissä)

Vierailija
73/75 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin, mutta en haluaisi. 

Vierailija
74/75 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä suunnilleen puolittui nyt korona-aikana. Piti alkaa kiristämään menoja jos jotain yllättävää sattuu. Alettiin suunnitella mitä syödään päivien aikana lähtien aamupalasta jne. Alettiin tekemään itse sellaisia mitä ennen ostettu valmiina. Tilattiin ruoka kotiin mikä karsi heräteostokset. 

No sattuiko jotain yllättävää...

Samaahan tää koko ketju ja pelolla mässäily on. Jos meteriitti tippuu, on hyvä jäädä poteroon varmuuden vuoksi.

Vierailija
75/75 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme jo puolittaneet sen. Nyt kun korona-aikana on tilattu ruuat viikoksi kerrallaan ruokalasku on jäänyt n 300€/kk (syömässä arkena 2, lauantaisin 6). Vähän extraa menee siihen kun mies hakee limun ja jotain herkkuja pari kertaa viikossa mutta silti ollaan kaukana entisestä 800 eurosta. Eli meillä on hyvin varaa vaikka hinnat nousisivatkin.