Heteroperheet: Eikö teillä mies oikeasti osallistu kotitöihin?
Kotitöillä tarkoittaen siivousta, kokkaamista ja sen sellaista, joku sanoisi "naisten töiksi". Ja eivätkö vaimot oikeasti vaivaudu vaihtamaan lamppua, asentamaan uutta viihde-elektroniikkaa tai tekemään pieniä kodin korjaustöitä?
Kukaan ei automaattisesti osaa näitä, mutta omien vanhempien esimerkillä nämäkin taidot usein opitaan. Myöhäistä uuden oppiminen ei ole kyllä aikuisenakaan!
Itse olen siis sinkku (ja bi) ja tapailen nyt miestä. Ostin ensiasuntoni parikymppisenä ja siitä saakka olen hoitanut kaikki kodin askareet omatoimisesti. Nyt olen 27v ja poikaystäväni on muuttamassa luokseni ja tuntuisi kummalliselta, että alkaisin tehdä vain joidenkin mielestä "naisten töitä".
(Ja miten biseksuaalisuuteni liittyy tähän, tässä vastaus: Jos tapailisin naista, en varmaankaan pohtisi tätä.)
Kommentit (48)
Meillä mies tekee kaiken, porsinhan sentään kakarat pihalle.
Kumpikin meistä siivoaa, tiskaa, tekee ruokaa ja pesee vaatteet.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:44"]Kuka teillä kilpailuttaa vakuutukset, sähkösopimukset, liittymät jne.? Kilpailutatteko yleensäkään, pitäisikö?
Kuka maksaa yhteiset laskut (en tarkoita, mistä rahat tulevat, vaan kuka hoitaa "teknisesti"?) Menevätkö automaattisesti vai pitääkö jonkun huolehtia joka laskusta erikseen? Kuka laatii kauppalistat?
Kuka varaa (loma)matkat. Kuka hankkii julkisten kulkuvälineiden kuukausikortit, kuka huolehtii polkupyöristä ja autoista?
Kenen kontolla on muistaa sairaita, vanhuksia, kummilapsia, syntymäpäiväsankareita, ystäviä ja sukulaisia? Kuka valvoo tarvittaessa läksyjenlukua, kuka kuuntelee teiniä? Kenen vastuulla ovat lemmikit?
[/quote]
Jokainen hoitaa omansa, eli puhelinliittymät, kausikortit, polkupyörät sukulaiset ym. Ei ole vielä lapsia, joille tarvisi jommankumman aikuisen hoitaa. Ja kaikki kaverit on selvästi toisen alun perin, esim. miehen työkaverista ja hänen vaimostaan on tullut yhteisiä kavereita, joten mies pitää yhteyttä heihin.
Muuten tehdään yhdessä. En haluaisi vaihtaa sähkösopimusta yksin tai antaa sitä vastuuta vain miehelle. Meillä hinnan lisäksi ratkaisee ympäristöystävällisyys, eli valinta ei ole suoraviivainen. Samoin matkat tietysti varataan yhdessä. Kauppalista laaditaan viikon ruokalistan yhteydessä yhdessä, ja jos joku muu, esim. vessapaperi, on loppu, se lisää listaan joka huomaa sen. Lista on mobiilisovelluksessa jaettuna molemmille.
Entä jos mies ei osaa kokata eikä ommella ?
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:34"]
Kokolihaa syöviltä perussuomalaisilta heteromiehiltä olisi hyvä saada vastauksia tähän ketjuun.
[/quote]
Meillä teen minä sekä ns. miesten että naisten työt. Johtunee siitä että asun yksin. Muuten sovin kuvaukseesi paitsi puoluekannan osalta.
m50
Mies käy kaupassa ja kokkaa 90% ajasta. Siivous menee puoliksi, samoin pyykinpesu. Kaikki asuinkustannukset ja laskut menevät suoraveloituksena minun tililtä, johon mies laittaa osuutensa. Mies hoitaa yhteisiä sijoituksia. Pyörät huoltaa ammattilainen, samoin remonttiasioita varten tilataan ammattimies tai -nainen, jo asunnon iänkin takia. Elektroniikasta vastaavat molemmat taitojensa mukaan. Autoja ei ole eikä tule, minä tilaan taksin jos on tarvetta. Lampun vaihtaa se, joka ehtii. Pihatöitä ei ole.
Meillä menee aika pitkälti sen mukaan kummalla on enemmän aikaa. Tällä hetkellä teen itse 2 tuntia pidempää työpäivää kuin mies, eli ihan järkevää näin. Aiemmin oli toisinpäin. Toki jos toinen inhoaa jotain hommaa (minä imurointia, mies kylppärin pesua) niin toinen ottaa sen kontolleen. Ainoa homma jota mies ei tee koskaan on leipominen.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 19:56"]Entä jos mies ei osaa kokata eikä ommella ?
[/quote]
Tai entä jos nainen ei osaa. YouTubesta löytyy ohjeita.
Meillä tekee se joka ehtii. Yleensä mies ehtii tehdä kotityöt ja extraa päälle kun nyt on kotona lasten kanssa. :)