Heteroperheet: Eikö teillä mies oikeasti osallistu kotitöihin?
Kotitöillä tarkoittaen siivousta, kokkaamista ja sen sellaista, joku sanoisi "naisten töiksi". Ja eivätkö vaimot oikeasti vaivaudu vaihtamaan lamppua, asentamaan uutta viihde-elektroniikkaa tai tekemään pieniä kodin korjaustöitä?
Kukaan ei automaattisesti osaa näitä, mutta omien vanhempien esimerkillä nämäkin taidot usein opitaan. Myöhäistä uuden oppiminen ei ole kyllä aikuisenakaan!
Itse olen siis sinkku (ja bi) ja tapailen nyt miestä. Ostin ensiasuntoni parikymppisenä ja siitä saakka olen hoitanut kaikki kodin askareet omatoimisesti. Nyt olen 27v ja poikaystäväni on muuttamassa luokseni ja tuntuisi kummalliselta, että alkaisin tehdä vain joidenkin mielestä "naisten töitä".
(Ja miten biseksuaalisuuteni liittyy tähän, tässä vastaus: Jos tapailisin naista, en varmaankaan pohtisi tätä.)
Kommentit (48)
Minä teen kaikkea korjaushommista ruuanlaittoon. Olen kotoisin maalta ja isäni on onneksi ottanut minut mukaan kaikkiin töihin siinä missä äitinikin (heillä oli perinteinen työnjako, itse opin kaikkea).
Mieheni on asunut lapsesta asti Helsingin keskustassa (tosin nyt asumme Espoossa) ja heillä kävi oikein siivoojakin. Suoraan sanottuna hän oli avuton kuin mikä tavatessamme :D Onneksi hän on nyt opetellut kätevämmäksi, kaikin puolin siis. Jaamme kotityöt tasan, mutta itse teen kyllä enemmän "miesten töitä" vieläkin. N37.
Minä olen nainen ja teen naisten töitä koska pidän niistä enemmän kuin vaikkapa remppahommista.
Miehen oletan myös tekevän kotitöitä eli "naisten hommia" koska niitä riittää lähes joka päivälle. Omat paskat saa jokainen pestä itse pöntöstä ja sitä rataa.
Jos mies haluaa hifistellä niin siitä vaan. Minua se ei kiinnosta ja pärjään hyvin peruskamoilla.
Mutta siis vastatakseni kysymykseen, niin kyllä suurin osa poikaystäväni ovat olleet näitä perinteisiä urpoja.
Tähän väliin vanha isojen poikien vitsi Turusta: Meirä huushollis kotityät jaeta tasa. Ensteks päiväl muija tamppa matot, sit ehtol mää tamppa muija! Hör hör hör...
Eipä kerrostalossa vuokralla asuessa noita "miesten töitä" juuri ole. Ehkä joku lamppu pitää vaihtaa kerran vuodessa.
Meillä pääsääntöisesti mies hoitaa kaupassa käymisen, kokkaamisen ja tiskikoneen, minä pyykit, lasten vaatehankinnat ja imuroinnin. Muut jutut miten milloinkin.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:53"]
Mies leikkaa nurmikon ja korjaa aidan. Nainen tiskaa ja siivoaa.
Näin meillä, niinkuin sen kuuluukin mennä.
M37
[/quote]
Miten niin kuuluukin mennä? Oletko vajaaälyinen? Et uskalla elää ilman asetettuja sääntöjä ja ohjekirjaa? Mitä muuta teet elämässäsi, koska "niin sen kuuluukin mennä"? Lammas.
Kuka teillä kilpailuttaa vakuutukset, sähkösopimukset, liittymät jne.? Kilpailutatteko yleensäkään, pitäisikö?
Kuka maksaa yhteiset laskut (en tarkoita, mistä rahat tulevat, vaan kuka hoitaa "teknisesti"?) Menevätkö automaattisesti vai pitääkö jonkun huolehtia joka laskusta erikseen? Kuka laatii kauppalistat?
Kuka varaa (loma)matkat. Kuka hankkii julkisten kulkuvälineiden kuukausikortit, kuka huolehtii polkupyöristä ja autoista?
Kenen kontolla on muistaa sairaita, vanhuksia, kummilapsia, syntymäpäiväsankareita, ystäviä ja sukulaisia? Kuka valvoo tarvittaessa läksyjenlukua, kuka kuuntelee teiniä? Kenen vastuulla ovat lemmikit?
Meillä on päivittäiset/viikottaiset siivoamiset sovittu niin, että se tekee enemmän joka on enemmän kotona. Mies on nyt puolivuotiaan lapsemme kanssa kotona ja minä töissä, niin ruoka on valmiina ja pyykit lajiteltu jne. Kun minä olin osa-aikatöissä ja mies teki täyttä työpäivää niin jako oli erilainen.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:44"]
Kuka teillä kilpailuttaa vakuutukset, sähkösopimukset, liittymät jne.? Kilpailutatteko yleensäkään, pitäisikö?
Kuka maksaa yhteiset laskut (en tarkoita, mistä rahat tulevat, vaan kuka hoitaa "teknisesti"?) Menevätkö automaattisesti vai pitääkö jonkun huolehtia joka laskusta erikseen? Kuka laatii kauppalistat?
Kuka varaa (loma)matkat. Kuka hankkii julkisten kulkuvälineiden kuukausikortit, kuka huolehtii polkupyöristä ja autoista?
Kenen kontolla on muistaa sairaita, vanhuksia, kummilapsia, syntymäpäiväsankareita, ystäviä ja sukulaisia? Kuka valvoo tarvittaessa läksyjenlukua, kuka kuuntelee teiniä? Kenen vastuulla ovat lemmikit?
[/quote]
En ole ap, mutta meillä näin: Kotityöt 50-50, osa hommista enemmän minun vastuullani (kuten vakuutukset ja liittymät), osa miehen. Mies laittaa useammin ruokaa, koska hän pääsee aiemmin töistä. Autoasiat hoidamme molemmat itse (meillä 2 autoa) ja läksyjen tarkistus molempien homma.
Lapset meillä 7v ja 9v.
Mies on melko paljon poissa kotoa,joten hoidan lapset,kaikki kotityöt,laskut,nurmikon leikkaukset,ja ns.miesten työt.Silloin kun mies kotona,nii hän osaa kyllä laittaa ruokaa,pestä pyykkiä ja tiskiä,mutta työn jälki on vähä niin ja näin,joten helpommalla pääsee kun ite tekee.
Tietenkin teemme kumpikin monenlaisia kotitöitä. Miehelleni tavallisin kotityö on pyykinpesu, minulle ruuanlaitto. Meillä ei ole ollut oikeastaan koskaan tarvetta riidellä kotitöistä. Olemme sopivan ahkeria kumpikin. Lastenhoito sujuu myös hyvässä synkassa, paitsi että lasten ollessa vauvoja, varsinkin ensimmäisen, tein kyllä yli oman osuuteni, kun jouduin todella paljon yöllä heräilemään ja imetin pitkään.
Minä selviän noista kaikista hommista, ja niin selviää mun mieskin. Ja hommat jaetaan ja tulee tehtyä yleensä ihan miten sattuu. Minä taidan tehdä useammin ruoan, mutta muuten ei mitään ihmeellistä jakoo.
Kokolihaa syöviltä perussuomalaisilta heteromiehiltä olisi hyvä saada vastauksia tähän ketjuun.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:41"]
No jos noilla jaotteluilla mennään niin meillä mies tekee naisten töitä mutta nainen ei tee miesten töitä.
[/quote]Mitähän ne miesten työt on? Renkaan vaihto liikkeessä 2x vuosi , ja talvella lumityöt(jos sattuu lunta tulemaan)Naisten töitä: pyykinpesu ja vaatehuolto yleensä, ruuan valmistus, tiskaus,(tiskit koneeseen/kaappiin) imurointi, lattioitten pesu, pölyjen pyyhintä, yleensäkin siivous ja jokapäiväinen keittiön puhdistaminen, vaatteiden korjausta ja silittämistä. lemmikeistä ja lapsista huolehtiminen. Läksyjen takastaminen, harrastuksiin vienti jne. Ja nämä "naisentyöt" on siis suurinosa jokapäivä tehtäviä.Ai niin , miesten töistä unohtui se lampun vaihtaminen. Ei välttämättä tarvii joka vuosi vaihtaa, mutta on todella suuri työ ja aikaa vievä;)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:53"]
Mies leikkaa nurmikon ja korjaa aidan. Nainen tiskaa ja siivoaa.
Näin meillä, niinkuin sen kuuluukin mennä.
M37
[/quote]Kuka teillä tekee ne "oikeat kotityöt" . Siis laittaa ruuan, pesee pyykit , huolehtii ne kuivumaan ja kaappeihin puhtaana? Käy kaupassa. Aitaa ei varmaan tarvii korjata edes joka vuosi ja ruohoa leikataan vain kesäisin ja sekin ehkä koneen päällä istuen ja ajaen.Tiskata täytyy parikin kertaa päivässä ja siivotakin täytyy ainakin kerran viikkoon ja useamminkin. Varsinkin jos on lemmikkejä tai lapsia.Eli sinä teet töitä kotona vain kesäisin ja vain silloin tällöin, mutta vaimo kesät talvet ja joka päivä tai montakertaa päivässä. Tasan on jaettu kotityöt. Mutta näinhän se yleensä menee. Nainen ne työt tekee.
Meillä jokapäiväiset hommat menee aika hyvin tasan, siivous, pyykinpesu, ruuanlaitto yms. Mä pesen useammin vessan, mies huolehtii enemmän roskista, jotain tälläsiä jakoja on muotoutunut ajan kuluessa. Ollaan just muutettu ja rempattu, remontti hoidettiin yhdessä. Mies on enemmän porakoneen kahvassa, kun sillä on pidempänä parempi ulottuvuus etenkin nyt kun olen raskaana. Osaan kyllä käyttää työkaluja ja hoidan esim oman pyöräni yksin. Päätökset käytettävistä tuotteista, laskelmat määristä ja käyttöohjeiden lukeminen jää mulle. Paperihommat on jaettu, mies vastaa netistä ja vakuutuksista, mä sähköstä ja vastikkeista. Matkojen suunnittelu, reitit, aikataulut ja hotellit on mun heiniä, mies ajaa ja mä kartturoin.
Ei mielestäni ole mitään miesten ja naisten töitä olemassakaan.
Meillä minä siivoan. Mies kokkaa, sekä käy kaupassa.
Laitteiden asennukset ja muut usein lankeavat minulle. Tai oikeastaan tykkäänkin enemmän kai elektroniikasta kuin mieheni.
Teen myös useammin meillä kodin pikku korjaustöitä, mutta lähinnä sen takia, koska mies ei saa ikinä aikaiseksi tuollaisia projekteja aloittaa.
No meillä ei mies tee, mutta minä ostan kyllä elektroniikkaa, osaan vaihtaa lampun ja koota huonekalun, mutta renkaita en osaa vaihtaa tai ei ole voimas nostaa pyörän satulaa. En saa siit niitä auki. Hillopurkit ja muut vien miehelle avattavaksi, vaikka veitsellä ne saisi auki.
Ni kyllä meillä jaetaan kotityöt puoliksi. Mies tekee naisten hommia ehkä suhteessa vähemmän, mutta hoitaa vauvaa todella paljon. Itse avustan rempoissa, puutöissä yms. leikkaan nurmikot ja teen miehisempiä pihahommia.
Siivoamaan sen laitan, itse en viitsi. Ruokaa se ei osaa tehdä, kaupassa osaa juuri ja juuri käydä, joten saa hoitaa sen. Elektroniikasta se ei ymmärrä mitään, lampun se osaa vaihtaa joten jätän sille. Mitään kokoamisia ja "kodin pikku hommia", kuten laittaa ruuvia seinään, se ei osaa.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:41"]
No jos noilla jaotteluilla mennään niin meillä mies tekee naisten töitä mutta nainen ei tee miesten töitä.
[/quote]
Sama täällä. Kokkaus, tiskaus, siivous, ruokaostokset yms. kuuluvat molemmille, mutta hiukankin enemmän teknistä osaamista tai lihasvoimaa vaativat työt kuuluvat vain miehelle eli minulle. Hyvin usein pesen konerasvat sormistani ennen kuin otan pyykit koneesta ja alan pilkkoa aineksia illan ateriaan.