Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Heteroperheet: Eikö teillä mies oikeasti osallistu kotitöihin?

Vierailija
19.08.2015 |

Kotitöillä tarkoittaen siivousta, kokkaamista ja sen sellaista, joku sanoisi "naisten töiksi". Ja eivätkö vaimot oikeasti vaivaudu vaihtamaan lamppua, asentamaan uutta viihde-elektroniikkaa tai tekemään pieniä kodin korjaustöitä?

Kukaan ei automaattisesti osaa näitä, mutta omien vanhempien esimerkillä nämäkin taidot usein opitaan. Myöhäistä uuden oppiminen ei ole kyllä aikuisenakaan!

Itse olen siis sinkku (ja bi) ja tapailen nyt miestä. Ostin ensiasuntoni parikymppisenä ja siitä saakka olen hoitanut kaikki kodin askareet omatoimisesti. Nyt olen 27v ja poikaystäväni on muuttamassa luokseni ja tuntuisi kummalliselta, että alkaisin tehdä vain joidenkin mielestä "naisten töitä".

(Ja miten biseksuaalisuuteni liittyy tähän, tässä vastaus: Jos tapailisin naista, en varmaankaan pohtisi tätä.)

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap korjaa: olen pitkään ollut sinkku!

Vierailija
2/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos noilla jaotteluilla mennään niin meillä mies tekee naisten töitä mutta nainen ei tee miesten töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, oletko katselut vain eläkeikäisten roolijakoa? Itse en tunne esim. yhtään alle nelikymppistä paria jotka  jakaisivat työt vanhanaikaisesti. Meillä minä (nainen) teen enemmän esim. maalaushommia ja kokoan huonekalut, siivoamiset ja kokkaukset menee tasan.

Vierailija
4/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:41"]

No jos noilla jaotteluilla mennään niin meillä mies tekee naisten töitä mutta nainen ei tee miesten töitä.

[/quote]

Miten miehet kestätte tuota? Ettekö viitsi sanoa vaimoillenne mitään, vai onko miehisyytenne siitä kiinni, että teette "miesten työt"? En halua loukata, vaan saada vastauksen ihmettelyyni! T: ap

Vierailija
5/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:41"]

[/quote]

Nuo mainitut "miesten työt" on sellaisia joita ei tarvi tehdä kuin ehkä kerran viidessä vuodessa... 

Miten miehet kestätte tuota? Ettekö viitsi sanoa vaimoillenne mitään, vai onko miehisyytenne siitä kiinni, että teette "miesten työt"? En halua loukata, vaan saada vastauksen ihmettelyyni! T: ap

[/quote]

Vierailija
6/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin mies tekee naisten töitä, mutta pääsääntöisesti nainen ei tee miesten töitä. Kyllä mä nyt ehkä sen lampun voin vaihtaa, mutta kyllä paikkojen fiksailu ja muu sellanen on pääsääntösesti miehen juttu meillä. Elektroniikasta mä en esim ymmärrä yhtään mitään. Ja on meillä naisten töissäkin mulla joitain aluevaltauksia. Ehkä kerran kuussa mies saa tehdä ruoan, muuten se on mun homma. Ja pyykkeihin en anna miehen koskea. =) Sit taas meillä mä en esim ikkunoita pese, vaan se on miehen homma myös.

Vierailija
7/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:42"]

Äh, oletko katselut vain eläkeikäisten roolijakoa? Itse en tunne esim. yhtään alle nelikymppistä paria jotka  jakaisivat työt vanhanaikaisesti. Meillä minä (nainen) teen enemmän esim. maalaushommia ja kokoan huonekalut, siivoamiset ja kokkaukset menee tasan.

[/quote]

Omat 20-30v sinkkukaverini (naiset siis) ovat aina pyytäneet isänsä/veljensä tekemään pienimmätkin korjaustyöt. Illanistujaisissa nämä tulevat 50-luvun vaimokkeet häätävät miehet keittiöstä ja siivoavat "poikien" jäljet... T: ap

Vierailija
8/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:41"]

[/quote]

[/quote]

En loukkaannu, ihmettelen lähinnä miksi luulet että loukkaantuisin. Siis nainen ei tee miesten töitä koska ei halua tai osaa tehdä niitä, ei häntä ole kielletty. Mies puolestaan tietysti tekee kotitöitä jotka ovat jokapäiväisiä kun taas korjauksia, laitteiden asentamista tms on aika harvoin.

Vierailija
9/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:41"] No jos noilla jaotteluilla mennään niin meillä mies tekee naisten töitä mutta nainen ei tee miesten töitä. [/quote] Miten miehet kestätte tuota? Ettekö viitsi sanoa vaimoillenne mitään, vai onko miehisyytenne siitä kiinni, että teette "miesten työt"? En halua loukata, vaan saada vastauksen ihmettelyyni! T: ap [/quote] En loukkaannu, ihmettelen lähinnä miksi luulet että loukkaantuisin. Siis nainen ei tee miesten töitä koska ei halua tai osaa tehdä niitä, ei häntä ole kielletty. Mies puolestaan tietysti tekee kotitöitä jotka ovat jokapäiväisiä kun taas korjauksia, laitteiden asentamista tms on aika harvoin.

[/quote]

Oletko koskaan pyytänyt häntä osallistumaan? Kenties tarjoutunut opettamaan? (ei ap)

Vierailija
10/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin peheissä tekee samat työt kuin vimokin ja jossakin perheissä ei. Se on jokisen perheen oma asia kunka ne itsekukin sopii. Meillä minä teen kodintyöt. Miehen ei tarvitse osallistua niihin jos ei joskus ihan ajan kulukseen halua. Mielestäni tasa-arvo on sitä kun kumpikin niin mies kuin vaimokin on tyytyväinen osaansa riippumatta mitä töitä he tekevät tai jättävät tekemättä.

Itse en odota miehen tekevän kotitöitä jos olen terve. Saan ne hoidettua itsekkin. Kun olen sairaana hän hoitaa ne automaattisesti. Enkä nää siinä mitään väärää. Olen onnellinen suhteessani.

Vierailija
11/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mies tekee kotitöitä, hoitaa lapsia, siivoa ja pesee pyykkiä. Minä hoidan pihatöitä, vaihdan lamppuja ja teen lumityöt. Se tekee joka ehtii, eli se joka tarttuu tai huomaa että jotain pitää tehdä. Mitä sitten leipomisiin ja tarjoiluun tarvitaan teen minä koska teen sen paremmin, mies käy silloin kaupassa ja siivoa.

Suurempia remontteja tehdään yhdessä, eli minä malaan seiniä ja hän laittaa lattiaa. Sitten on molemmilla inhokki jutut, mies inhoaa sivoa vessaa ja minä inhoan pestä autoja. Eli siinä on selvä jakelu, minä hoidan vessat ja mies autot.

Vierailija
12/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies siivoaa ja tekee "miesten työt". Minä kokkaan ja pesen pyykit. Minä myös hoidan enimmäkseen lapset, mieskin kyllä kiitettävästi osallistuu. Itse en osaa tehdä mitään miesten hommia, vaan olen valinnut puolisoni sillä perusteella että osaa hoitaa nämä hommat.

Vierailija
13/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies leikkaa nurmikon ja korjaa aidan. Nainen tiskaa ja siivoaa. 

Näin meillä, niinkuin sen kuuluukin mennä.

M37

Vierailija
14/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee aika tasan. Itse teen ehkä isomman osuuden ns. "miesten töistä", koska ne on minulle helpompia tai tunnen ne ennestään. Mieheni selviäisi niistä varmasti kun opettelisi ja ottaisi selvää, mutta olisi tyhmää laittaa ne vain hänen kontolleen, koska minä osaan ja pystyn suoraan. 

Minä teen ruoat 95%. Mies toisaalta järjestelee yleensä enemmän kuin minä. Hän tyhjentää ja täyttää ap-koneen 80% kerroista. Hän myös pesee pyykit harvoja poikkeuksia lukuunottamatta, käy kaupassa useammin. Lastenhoito taitaa mennä aika 50/50. 

Mä pesen vessat aina ja se närästää :D

Mutta kaiken kaikkiaan minusta meillä aika jees. Kumpikin pärjättäisiin ilman toista, mutta yhdessä on mukavampaa.

Vierailija
15/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies pääsääntöisesti laittaa ruuan, ja tekee kaikki pikkurempat. Minä huolehdin vaatehuollosta ja lasten kouluasioista, harrastuksista ja lääkäreistä tms. Ei siksi että minä olen nainen ja mies mies vaan ihan siksi että kiinnostuksemme ja lahjamme menevät näin. On kokeiltu myös että mies pesee pyykit ja minä laitan ruokaa, mutta lopputulos oli huonompi niin joten jatkamme näin. Ai niin ja meillä siivooja siivoaa eli siitä ei tarvitse kiistellä.

Vierailija
16/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 15:41"] No jos noilla jaotteluilla mennään niin meillä mies tekee naisten töitä mutta nainen ei tee miesten töitä. [/quote] Miten miehet kestätte tuota? Ettekö viitsi sanoa vaimoillenne mitään, vai onko miehisyytenne siitä kiinni, että teette "miesten työt"? En halua loukata, vaan saada vastauksen ihmettelyyni! T: ap [/quote] En loukkaannu, ihmettelen lähinnä miksi luulet että loukkaantuisin. Siis nainen ei tee miesten töitä koska ei halua tai osaa tehdä niitä, ei häntä ole kielletty. Mies puolestaan tietysti tekee kotitöitä jotka ovat jokapäiväisiä kun taas korjauksia, laitteiden asentamista tms on aika harvoin.

[/quote]

Oletko koskaan pyytänyt häntä osallistumaan? Kenties tarjoutunut opettamaan? (ei ap)
[/quote]

Tottakai :D

On hän joitain fiksailuja tehnytkin kun vieressä neuvon, mutta ei ole oikein hänen juttunsa. Apuna toki osaa olla ja onkin kun apua tarvitsee.

Vierailija
17/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teemme molemmat kaikkea tasapuolisesti. Kuten ap, asuin yksin ennen mieheni tapaamista. Olisi outoa, jos olisin lakannut tekemästä kaikkea osaamiseni mukaan.

On meillä silti jaettu kotitöitä: Itse esim. en koskaan imuroi, koska inhoan sitä. Mieheni puolestaan ei voi sietää pölyjen pyyhkimistä, joten se on minun vastuullani.

Mieheni on parempi kokki ja etenkin loistava leipuri, minä olen ollut lapsesta saakka tietokonenörtti :D Naiseus ei ole syy avuttomuuteen, eikä miessukupuoli siihen, etteikö voisi olla taitava keittiössä.

(Ikää meillä 28&32)

Vierailija
18/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee roolit sekaisin aika mukavasti. Mies esim ompelee enemmän ja mä nikkaroin terassin. Jne.
Joskus pitää antaa miehen äijäillä. Halkosavottaan lähti intopiukeena pullistelemaan. Mä kiskasin mekon päälle ja pyöräytin korvapuustit kiitokseksi.

Vierailija
19/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään yhdessä kaikkea, ihan tasapuolisesti. Mies ehkä enemmän huolehtii järjestyksestä ja imuroi, minä pesen enemmän lattioita ja vessaa kuin mies. Ruokaa laitan minä tai sitten yhdessä, toki mieskin jos minua ei huvita, yleensä teen mielelläni. Kotityöt on jakautuneet enemmän sen mukaan kumpi tykkää enemmän mistäkin, ei sukupuolen mukaan.
Mua häiritsee lika ihan hirveästi, mutta siedän epäjärjestystä. Mies taas ärsyyntyy tavaroista ympäriinsä, mutta ei niin välitä tahroista, tämän seurauksena meille on kehittynyt tämä systeemi aika luonnostaan.

Vierailija
20/48 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai osallistuu. Höh.