Huono itsetunto - > ongelmia parisuhteessa
Kärsin heikosta itsetunnosta, joka vaikuttaa lähinnä parisuhteeseeni.
En koe olevani riittävän kaunis komealle avomiehelleni. Joskus on ollut myös ongelmia sen suhteen, etten koe olevani riittävän menestyvä ym.
Heikko itsetunto näkyy parisuhteessa epävarmuutena. En voi uskoa, että mies on kanssani tosissaan ja epäilen hänen tarkoitusperiään. Onko hän kanssani rakkaudesta vai muista syistä. En tiedä, pitääkö mies minua viehättävänä. Hänen edellinen tyttöystävänsä oli todellinen kaunotar ja ilmeisesti myös fiksu ja mukava. Itse olen ihan ok naapurintyttö.
Itsetunto-ongelmani aiheuttavat kiukuttelua. Tulkitsen miehen sanat loukkauksena ja takerrun niihin. Vedän kilarit esimerkiksi silloin, jos hän kommentoi finnejäni, kysyy, miten pillerit vaikuttavat rintojeni kokoon tai kommentoi nenääni. Mies ei kuulemma tarkoita kommenttejaan pahalla eikä itse loukkaantuisi vastaavanlaisista kommenteista. Hänen mielestään kaikki kommentit voi tulkita negatiivisina, jos niin vain haluaa.
En tiedä miten pystyisin hillitsemään kiukutteluani. Pitäisikö vaan myöntää miehelle, että heikko itsetunto aiheuttaa epävarmuutta? Aina sanotaan, että itsevarmuus on seksikästä. Huonon itsetunnon myöntäminen tekee minusta varmaan entistä vastenmielisemmän.
Kommentit (30)
mulla on sulle oikeesti hyvä neuvo: lue kirja 'tunne lukkosi' siinä saattaa olla sulle hyvii neuvoja!
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 12:51"]
mulla on sulle oikeesti hyvä neuvo: lue kirja 'tunne lukkosi' siinä saattaa olla sulle hyvii neuvoja!
[/quote]
Kiitos vinkistä!
Täytyykin tutustua kyseiseen teokseen.
ap
Kehottaisin sinua avoimesti kertomaan huonosta itsetunnosta. Se vaatii sinulta rohkeutta ja jo tuo kertominen nostaa itsearvostustasi. Huono itsetunto ei ole pysyvä ominaisuus, vaan voit kohottaa sitä. Hanki onnistumisen kokemuksia eri elämänalueilla.
Myös minä olen kärsinyt huonosta itsetunnosta ja se on ilmennyt esimerkiksi siten, että olen kuvaillut itseäni hyvin negatiivisesti juuri silloin, kun minulla on ollut seurustelusuhde orastamassa, tilanteessa, jossa hyvällä itsetunnolla varustettu pyrkii luomaan itsestään mahdollisimman hyvän vaikutelman. Olen siis aloittanut testailun; välittäisitkö minusta jos olisin tällainen ja tällainen, vaikka en edes ole ollut kuvailujeni kaltainen.
Sinun huono itsetuntosi on vain puolet asiasta. Toinen puoli on se, että miehesi käyttää sitä hyväkseen latistaakseen sinua. Toisessa seurassa tuntisit itsesi vahvaksi ja hyväksi ihmiseksi. Mutta tämän ihmisen seurassa huonoksi. Ei kyse ole siis vain sinusta vaan teidän yhdessä muodostamasta kokonaisuudesta.
Ei toisen ulkonäöllä vitsailu ole kohteliasta. Ja sinä et pidä siitä, joten miksi miehesi jatkaa sitä? Sinunko on alettava pitää siitä, koska miehesi niin käskee? Mies vaan yrittää kääntää huomion pois siitä, että hän ei osaa käyttäytyä kohteliaasti sinua kohtaan. Olisi hänelle epäedullista myöntää tuollainen asia, joten hän kääntää syyn sinuun ja itsetuntoosi, jotta et huomaisi, että oikeasti kyse on hänen epäkohteliaisuudesta ja sinun toiveiden huomioonottamattomuudesta.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 13:14"]
Kehottaisin sinua avoimesti kertomaan huonosta itsetunnosta. Se vaatii sinulta rohkeutta ja jo tuo kertominen nostaa itsearvostustasi. Huono itsetunto ei ole pysyvä ominaisuus, vaan voit kohottaa sitä. Hanki onnistumisen kokemuksia eri elämänalueilla.
Myös minä olen kärsinyt huonosta itsetunnosta ja se on ilmennyt esimerkiksi siten, että olen kuvaillut itseäni hyvin negatiivisesti juuri silloin, kun minulla on ollut seurustelusuhde orastamassa, tilanteessa, jossa hyvällä itsetunnolla varustettu pyrkii luomaan itsestään mahdollisimman hyvän vaikutelman. Olen siis aloittanut testailun; välittäisitkö minusta jos olisin tällainen ja tällainen, vaikka en edes ole ollut kuvailujeni kaltainen.
[/quote]
Testailu on tuttua minullekin. Alussa ja yhä edelleen "jännitän" haluaako mies enää olla kanssani, jos koen olleeni vähemmän edustava ym. Odotan esim. että hän soittaa minulle ensin.
ap
Oletko varma, että mies ei halua irvailla? Manipulointi voi olla hyvin hienovaraista. Tämä tuli mieleeni kun sanot, että mies harvoin sanoo mitään postitiivista.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 13:19"]
Sinun huono itsetuntosi on vain puolet asiasta. Toinen puoli on se, että miehesi käyttää sitä hyväkseen latistaakseen sinua. Toisessa seurassa tuntisit itsesi vahvaksi ja hyväksi ihmiseksi. Mutta tämän ihmisen seurassa huonoksi. Ei kyse ole siis vain sinusta vaan teidän yhdessä muodostamasta kokonaisuudesta. Ei toisen ulkonäöllä vitsailu ole kohteliasta. Ja sinä et pidä siitä, joten miksi miehesi jatkaa sitä? Sinunko on alettava pitää siitä, koska miehesi niin käskee? Mies vaan yrittää kääntää huomion pois siitä, että hän ei osaa käyttäytyä kohteliaasti sinua kohtaan. Olisi hänelle epäedullista myöntää tuollainen asia, joten hän kääntää syyn sinuun ja itsetuntoosi, jotta et huomaisi, että oikeasti kyse on hänen epäkohteliaisuudesta ja sinun toiveiden huomioonottamattomuudesta.
[/quote]
Sitä mietinkin, että olisinki erilainen jonkun toisen kanssa. Eli johtuuko tämä minusta, miehestä vai meidän yhdistelmästä.
Jotenkin vaikeaa muistella, minkälaista oli aikaisemmissa suhteissa. Olen kuitenkin melko nuori (25 v.). Kahden aikaisemman poikaystäväni kanssa koin kyllä olevani halutumpi ja tunteista puhuttiin enemmän. Toista poikaystävääni kohtaan tunteeni olivat laimeammat, vaikka hän suunnilleen palvoi minua. Ehkä pelkään, että asetelma on kääntynyt nykyisessä suhteessa päälaelleen.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 13:38"]
Oletko varma, että mies ei halua irvailla? Manipulointi voi olla hyvin hienovaraista. Tämä tuli mieleeni kun sanot, että mies harvoin sanoo mitään postitiivista.
[/quote]
Ehkä haluaa. En osaa sanoa. Mies puhuu kyllä usein muistakin ihmisistä melko negatiiviseen sävyyn.
Kun vaan tietäisi, että olenko ihan sekaisin, kun tulkitsen miehen puheet negatiivisina, vaikka miehen mielestä ei pitäisi. Vai onko kyse nimenomaan tuosta irvailusta.
ap
Minusta ei kyllä kuulosta ollenkaan normaalilta sen MIEHEN toiminta! Että yleensäkin kommentoi negatiiviseen sävyyn oman naisensa ulkonäköä, ja sitten vielä jos toinen sanoo että häntä se loukkaa tai satuttaa, niin ei sittenkään lopeta vaan sanoo vaan ettei tarkoita pahalla ja ei hän itse vaan loukkaantuisi. Eli yrittää saada ap:n kokemaan itsensä epänormaaliksi, epänormaalin herkäksi ja huonoitsetuntoiseksi.
Älä mene ap siihen lankaan. Pidä kiinni siitä, että sinun tunteitasi täytyy kunnioittaa, huolimatta siitä että jos miehen mielestä ne tunteet on liian herkkiä. Jokaisella meistä on arat paikkamme ja vain julma ihminen tökkii niihin toistuvasti hokien että ei mulla vaan missään tuntuisi...
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 11:09"]
Kuulostat kyllä vastenmieliseltä! Takerrut joka sanaan kääntäen ne itseesi henkilökohtaisesti, oletko vähän itsekäs? Huonoitsetuntoisuus on epäviehättävää muutenkin, ja tietyllä tapaa itsekästä kun kaikki koetaan liittyvän itseensä tavalla tai toisella.
[/quote]
Totta puhut! Taidan olla itsekäs. Mutta eikö minun ulkonäöstäni puhuttaessa ole kyse minusta?
ap
[/quote]
Tässä on edelleen se seuraus, että yksikään hyvä itsetuntoinen nainen ei katselisi tuollaista laukovaa miestä sekuntiakaan enää.