Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
1821/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun pääsee vaahtokylpyyn, ystävän luona.

Vaahto nyt ei paljon maksa, kai sulla saippuaa on.

Turhake. Minulla ei ole kuin shamppoota.

3 l yleissaippua käy kaikkeen: vaatteiden, ihon, astioiden pesemiseen.

Peseytyminen ja meikkien tai deodorantin käyttö ei yksinäiselle köyhälle ole niin tarpeen. Voi peseytyä nopeasti ennen kaupassa käyntiä ennen kuin ehtii hikoilla. Kaikki meikit ovat oikeasti turhakkeita. Kun on aikaa, pyöräillä voi joka paikkaan, ei tarvitse maksaa kalliita lippuja. 

Miksi kukaan ihminen, köyhäkään, haluaisi töröttää yksin kotona likaisena ja haisevana? Sinä voi halutessasi säästää hygieniatuotteista ja meikeistä niin paljon kuin haluat, me muut päätämme kiitos edelleen itse arvomme ja elämäntapamme.

Vierailija
1822/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ei kyllä tajua yhtään mitään. Sen takiahan ne on köyhiä.

Dialektikkona olen lyöty. 😃

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1823/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli kyllä masentunut olo tästä ketjusta. Surullista, että ihmisillä menee näin huonosti. Onneksi omassa arjessa näihin ei tarvitse törmätä, eikä heihin ajatusta uhrata.

Vierailija
1824/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin myös Lidl vaatii sen älykännykän, jotta saa bonuksia!

Nykyelämä on kyllä monella tapaa vaikeaa ilman älykännykkää. Liput ynnä muut ovat sovelluksilla, whatsappilla pidetään yhteyttä, karttasovellukset on tärkeitä vieraassa kaupungissa ym. Yhteiskunta toimii sen mukaan että kaikilla on älypuhelin. 

Vierailija
1825/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä kuopasta, hei! Tarkoitin vain, että oikeasti köyhä vinguttaa sitä korttia ihan eri tahtiin kuin hyväosainen.

Ei se nyt noinkaan ole. Hyväosoainenkin voi elää kitsaasti. 

Kulutustottumukset ovat jo niin kuopassa, ette oikein pysty oikein mistään säästämään, kiitos vaan neuvosta.

Ja edelleen, minun vaatimattomilla ostoksillani en bonuksia kerrytä, ikävä tuottaa pettymys.

Miten bonuskortti auttaa muuttamaan minun jo todella alhaisia kulutustottumuksia?

Kasvattaako se jotenkin minun kuukaudessa saamaani rahasummaa? Ja kuinka paljon? Anna joku rahallinen esimerkki, että tyhmä köyhä tajuaa.

anna listaus kaikista kuukauden aikana tekemistäsi ostoksista, yksityiskohtaisesti, ei mitään sellaista, että ruokaan 50 euroa, käyttötavaroihin 10 euroa, vaan selkeä yksilöity lista, niin katsotaan. Lisäksi tulot ja tuet ja avustukset.

On se kumma kun oikeasti köyhät kertoo jotain, minkä ovat itse tajunneet todeksi niin hyväosaisten vaan täytyy päkättää vastaan.

tällä palstalla yksikään köyhä ei ole vielä suostunut avamaan köyhyyttään yksityiskohtaisesti, jotta olisimme voineet nähdä omin silmin, että mitään ei oikeasti ole tehtävissä, siksi teihin ei täällä uskota, tai osaamiseenne.

Siis onko teillä jokin lista valmiina mitä voi esitellä muille?

Ei valmiina tietenkään, mutta pitäähän sitä sen verran vaivautua, että kaivaa esille kuitit ja tiliotteet ja naputtelee hankinnat ja niiden summat tänne nettipalstalle, jotta tuo valopää saisi päivittelemistä.

"Ei ole vielä suostunut avaaman köyhyyttään yksityiskohtaisesti" on kyllä niin veemäinen ilmaus, että sen suustaan päästäneelle toivoisi vähintään syyhyä kesän ajaksi.

Minä olin se kuopassa oleva köyhä, jota tämä henkilö piikitteli ja lainasi otteita. Minä en kysynyt ensin mitään neuvoa vaan hän ensin moitti minua kun en ymmärtänut kuinka paljon minulle on etua S-bonuskortista eikä uskonut, ettei niitä bonuksia minulle köyhälle kerry.

Minä sanoin, että saisinko HÄNELTÄ jonkin laskelman kuinka pajon rahatuloni lisääntyy jos otan tuon kortin. Ei hän näemmä sitten pystynytkään faktaa tästä väittämästään osoittamaan vaikka oli kovin tuohtunut minuun.

No se sitten kääntyikin niin, että pyytämääni faktaa tähän bonuskortin hyötyihin ei tullut vaan asia kääntyikin niin, että HÄN pyysi MINUA toimittamaan yksityiskohtaisen ja seikkaperäisen listan mihin kulutan. Ei kuulemma riitä, että ruoka 50 euroa, hygienia 20 euroa...

En siis varsinaisesti pyytänyt neuvoa vaan faktaa.

Miksi minun pitäisi toimittaa yksityiselämääni koskevaa tietoa tänne? Ja miksi hän ei toimittanut minulle väittämäänsä faktatietoa miten köyhä saa kertymään bonuksia tai muita etuja kun ostot ovat kuukaudessa hyvin pienet. Hän olisi voinut laittaa jonkun taulukon eri ostosummille kuukaudessa. Jos siis olisi ollut tosissaan muuta kuin nöyryyttämismielessä

Köyhän on järkevää ostaa myös jostain muusta liikkeestä jos siellä on vielä edullisempi joku tuote. Silloin ne pienet ostosummat pirstaloituvat vielä eri kauppoihin.

miten joku voi tehdä laskelman, jos kysyjä ei tarjoa dataa? Sinä olet tahtonut tahallasi uhriutua, näin sivusta sen näkee parhaiten.

Dataa voi tehdä ihan itse, kas näin:

Kuukauden ostot S-ryhmän liikkeestä 20 euroa, bonus x euroa.

Kuukauden ostot S-ryhmän liikkeestä 50 euroa, bonus x euroa.

Kuukauden ostot S-ryhmän liikkeestä 100 euroa, bonus x euroa.

Kuukauden ostot S-ryhmän liikkeestä 150 euroa, bonus x euroa.

Jne...

Jos kerran kyseinen henkilö väitti, että pienilläkin ostoksilla kertyy bonuksia ja kortin otto kannattaa niin täytyyhän hänen olla tietoinen mistä ostosummasta mikäkin määrä kertyy.

Eli jos ostan 50 eurolla niin bonusta kertyy sumna x, vai kertyykö mitään.

Muiden täällä ei tarvitse tietää mitä ja miten paljon pystyn ostamaan kuukaudessa. Osaan lukea sen bonussumman ihan itse tuosta taulukosta. Ainakin viitteelisesti suuntaa antavasti.

Kunhan kyseinen henkilö vain täydentää bonussumman taulukkoon.

Ihan voi ottaa käyttöön muutkin köyhät täällä. En peri rojalttia.

Vassakuu!

Olen jo kertaalleen kirjoittanut tänne noista bonuksista (en ole tähän keskusteluun osallistunut muutoin). Suurimmassa osassa osuuskauppoja minimisumma, jolla bonuksia alkaa kertyä, on 50€, kahdessa osuuskaupassa se on 100€. Alarajalla 50-100€ sitä bonusta kertyy 1%, eli 0,50€/kk, jos kuukauden ostokset ovat ylittäneet sen 50€. Eli jos kuukaudessa ostoksia s-ryhmään tulee vaikkapa 49,99€, niin bonusta ei kerry lainkaan.

Kiitos! Tämä valaisi paljon.

Eipä tosiaan köyhän osoksista paljon bonuksia kerry. Jos on pari vuotta aikaa kerätä sitä sataa euroa niin joutuisi maksamaan..

Joskus saattaa jäädä alle 50 euron kk. Varsinkin jos jossain muissa kliikkeissä on hyviä tarjouksia.

On otettava huomioon, että kaikilla ei ole lähellä S-ryhmän kauppaa. Kävellen kun moni köyhä liikkuu.

MieIeluummin sitten menee lähelle jos saa saman tavaran samalla hinnalla tai halvemmalla.

Eiväthän nämä Prisma-ihmiset tajua kun kurvaavat autoillaan parkkipaikalle.

Vierailija
1826/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yksin on vaikeuksien ja rahahuolten keskellä. Mulla ainakin se ennestäänkin minimaalisen pieni lähipiiri ottaa yhteyttä lähinnä enää tekstarein muutaman kerran vuodessa eikä kukaan ole IKINÄ ollut yhä köyhä, sairas, yksin jne, ja jo nuorena. Odottavat, että kyllä yhteiskunta huoltaa ja hoitaa.

Jollain tavalla ymmärrän, ku nei tosiaan ole varaa ikinä tehdä mitään, mitä maksaisi ja elämänisisältöä ei ole josta puhua heidän kanssa (työ, harrastukset, matkat, puoliso, lapset jne.) Kyllä se pahalta silti tuntuu siitä hylätystä pummistakin. Ja katsella vierestä, kun muiden elämät etenee ja hyviä asioita tapahtuu heille, oma polkee vain paikallaan ja mahdollsiet muutokset ovat aina vain suunta entistäkin huonompaan:(

Kun sitä perustuloa tms. ei kertakaikkiaan saa pystyyn(ja jos joskus saakin, se on takuulla niin pieni eteti riitä edes perusylämiseen yhä vaan, ja joutuu silti hakemaan muitakin tukia jne), voisivat antaa edes jonkun hmm.systeemin ihmiselle joka ei kertakaikkiaan jaksa tätä enää.

Vierailija
1827/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeellisten hankintojen lista vain kasvaa kasvamistaan. Ja joka kuukausi ostamista täytyy kuitenkin siirtää, kun jotain aivan akuuttia tuleekin tilalle. Sitä miettii, että ensi kuussa sitten ostan tuon yhden tärkeän jutun. Mutta ei pysty taaskaan. Sitä on vähän niinkuin jäljessä hankintojen suhteen eikä koskaan pääse kirimään. Tavarat ja vaatteet kuluu puhki.

Vierailija
1828/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarpeellisten hankintojen lista vain kasvaa kasvamistaan. Ja joka kuukausi ostamista täytyy kuitenkin siirtää, kun jotain aivan akuuttia tuleekin tilalle. Sitä miettii, että ensi kuussa sitten ostan tuon yhden tärkeän jutun. Mutta ei pysty taaskaan. Sitä on vähän niinkuin jäljessä hankintojen suhteen eikä koskaan pääse kirimään. Tavarat ja vaatteet kuluu puhki.

Näin on. Joka kuun alussa on heti lista asioista jotka ovat välttämättömiä asumisen muiden pakollisten kulujen lisäksi.

Minulla on jo nyt jonossa tiedossa ensi kuun alussa: Erilaisia lamppuja ja paristoja, vessapaperi, tiskiaine, pesupulveri tai neste, laastaria ja särkylääkettä, deorodantti, näkkileipää, hienoa sokeria, perusmausteita...tähän ehtii vielä tulla lisää. Sitten tietysti muuta perusruokaa kun täyttää tyhjän jääkaapin ja kuivakaappia niin paljon kuin uskaltaa riskeerata.

Hyväosaiset voivat täyttää sen kuivakaapin ihan täyteen kaikkea mitä puutuu ja täydentää jatkuvasti. Se ei ole köyhälle mahdollista. Kun pienen rahan täytyy riittää kaikkiin kuukauden aikana eteen tuleviin erilaisiin tarpeisiin.

Kaikesta täytyy nipistää, ostaa kaikkea tarvittavaa vähän.

Vierailija
1829/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä vaatii aina parasta ja aina ilman omaa vaivaa, jonkun pitäisi varmaan ne suksetkin tuoda kotiin ilmaiseksi. Parasta ja uusinta merkkiä, tottakai.

Ei-köyhät ihmeesti pystyy ostamaan käytettyä ja näkemään vähän vaivaakin, köyhä ei ikinä.

Hyvä esimerkki juurikin asiasta jonka vain oikeasti köyhät tajuaa - ne käytetytkin sukset on liian kalliita. 

suksia saa laianttua ilmaiseksikin, se siis on liian kallista. Taitaa olla totta, että köyhät todellakin ovat köyhyytensä ansainneet!

Vierailija
1830/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä vaatii aina parasta ja aina ilman omaa vaivaa, jonkun pitäisi varmaan ne suksetkin tuoda kotiin ilmaiseksi. Parasta ja uusinta merkkiä, tottakai.

Ei-köyhät ihmeesti pystyy ostamaan käytettyä ja näkemään vähän vaivaakin, köyhä ei ikinä.

Hyvä esimerkki juurikin asiasta jonka vain oikeasti köyhät tajuaa - ne käytetytkin sukset on liian kalliita. 

suksia saa laianttua ilmaiseksikin, se siis on liian kallista. Taitaa olla totta, että köyhät todellakin ovat köyhyytensä ansainneet!

Mistä saa lainata suksia?

Ehkä yhdeksi kerraksi, mutta spontaanisti ei voi lähteä hiihtämään kun joka kerta pitää hakea (jostain) sukset lainaan. Ei kukaan lainaa suksiaan koko talveksi.j ja lainaako sitten joka kerta kun köyhä haluaa hiihtää.

Mites ne monot, jälleen kerran? Pitää olla myös oikean kokoiset monot lainaksi. Sauvat sopivan mittaiset, myös kaikki sukset ei tuosta vaan käy, pitäähän ne olla mitoitettu likimain kunkin käyttäjän mukaan.

Kahden metrin sukset ei sovi lyhyelle tai 150 sentin pitkälle ihmiselle.

Vierailija
1831/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin totta. Köyhyys ja tyhmyys käy ihan käsi kädessä. Niin ja laiskuus tietysti myös.

Vierailija
1832/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin totta. Köyhyys ja tyhmyys käy ihan käsi kädessä. Niin ja laiskuus tietysti myös.

Mie sain stipendin luokan parhaana ammattiin opiskellessani. Taisivat säälistä 20 opea antaa numerot kun arvasivat : köyhähän tosta tyhmästä laiskasta tulee.

Vierailija
1833/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä laskelmien tivaajat eivät ymmärrä, että köyhän budjettia ei voi laskea samalla sapluunalla kuin varakkaan, koska köyhän budjetti kaatuu herkästi itsestä johtumattomiin muutoksiin.  Yksinkertaistettuna vaikka, että 10€, joka on varattu viikon ruokaostoksiin, tarvitaankin yhtäkkiä virtsatietulehduksen antibioottikuuriin, koska se kipu nyt vaan on sellainen, ettei itsekseenparanemista voi jäädä odottamaan.  Köyhällä ei ole vararahastoa, vaikka kuinka pienestä summasta olisi kyse.  Jos lainaa joltakin, niin sitten se on kuitenkin tilipäivänä pois muista laskuista ja seuraavan kuukauden menoista.  Sairasloman ensimmäinen palkaton päivä niin ikään näkyy pienessä palkassa.  Näitä pieniä puroja ei tarvitse olla monta, kun niistä jo kertyy suuri virta, jonka keskellä köyhä taiteilee.  Turha siihen on tarjoutua laskemaan apuna tuloja ja menoja, niin kuin ei köyhä itse älyäisi.

Missä työehtosopimuksessa sairausloman ensimmäinen päivä on palkaton?

Vierailija
1834/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mie sain stipendin luokan parhaana ammattiin opiskellessani. Taisivat säälistä 20 opea antaa numerot kun arvasivat : köyhähän tosta tyhmästä laiskasta tulee.

Jäi muuten nekin päätösjuhlat väliin kun ei ollut varaa juhlatamineisiin. Postissa onneks tuli todistukset.

Vierailija
1835/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä elin lapsena köyhässä pienviljelijäperheessä onnellisesti tietämättä, että olin köyhä. Kituuttelin opiskeluvuodet. Nyt olen "keskiluokassa" ja on kiva velaton koti, muuta omaisuutta ja osakkeitakin, mutta köyhäilen intohimoisesti opitun tavan vuoksi. Parsin sukat. En käy kampaajalla, vaan leikkaan itse latvat. Kuivaan omenia talveksi ja syön talkkunaa välipalaksi. Luksusta elämään on murtomaahiihto lähiseudulla ja eväät kannon päällä.

Murtomaahiihto todella on luksusta. En edes ole köyhä vaan ihan tavallinen työssäkäyvä ihminen, mutta sukset jäi kauppaan hinnat nähtyäni.

Kokeilisin suksien ja sauvojen/hiihtokenkien ostoa maalis/huhtikuun vaihteessa.

Ei onnistu köyhältä. Kaikki suunnittelu on köyhälle ylivoimaista, ei se osaa säästää edes pientä summaa tai ajatella, että suksia tarvitaan ensi talvena.

Parilla kympillä saa ihan ok sukset kierrätyskeskuksesta, mutta ei kelpaa köyhälle.

Sitä ennen tarvitsee auton, jotta pääsee sinne kierrätyskeskukseen. Ja tarpeeksi ison, jossa saa sukset kuljetettua. Ja oikeasti köyhä voi tarvita sen muutaman kympin esim. ruokaan tai sähkölaskuun. Ja todellisessa elämässä ne suksipaketit ei maksa 20€ siellä kierrätyskeskuksessakaan. 

asun paikkakunnalla, jossa on hyvin hoidetut hiihtoreitit ja pieni laskettelurinnekin. Näille alueille kulkevissa busseissa näkee jatkuvasti ihmisiä, jotka tulevat bussiin sisään suksien kanssa. Eivät tarvitse omaa autoa siihen ja vaikka bussi on iso ja auto, niin niitä suksia voi pitää siellä bussin sisällä pystyssä - näin ei sukset vie muilta ihmisiltäkään tilaa.  kauounkimme eräässä lukuisista facebook ryhmistä ihmiset jakavat myös suksia ilmaiseksi ja joissakin ryhmissä tarjotaan myös kimppakyytejä.

jään innolla odottamaan seuraavia tekosyitä miksi ei pysty. ehkä jonkun isoisä on kieltänyt facen käytön

Vierailija
1836/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä laskelmien tivaajat eivät ymmärrä, että köyhän budjettia ei voi laskea samalla sapluunalla kuin varakkaan, koska köyhän budjetti kaatuu herkästi itsestä johtumattomiin muutoksiin.  Yksinkertaistettuna vaikka, että 10€, joka on varattu viikon ruokaostoksiin, tarvitaankin yhtäkkiä virtsatietulehduksen antibioottikuuriin, koska se kipu nyt vaan on sellainen, ettei itsekseenparanemista voi jäädä odottamaan.  Köyhällä ei ole vararahastoa, vaikka kuinka pienestä summasta olisi kyse.  Jos lainaa joltakin, niin sitten se on kuitenkin tilipäivänä pois muista laskuista ja seuraavan kuukauden menoista.  Sairasloman ensimmäinen palkaton päivä niin ikään näkyy pienessä palkassa.  Näitä pieniä puroja ei tarvitse olla monta, kun niistä jo kertyy suuri virta, jonka keskellä köyhä taiteilee.  Turha siihen on tarjoutua laskemaan apuna tuloja ja menoja, niin kuin ei köyhä itse älyäisi.

Missä työehtosopimuksessa sairausloman ensimmäinen päivä on palkaton?

En tiedä missä hänen mutta itse en saanut kun olin töissä palkkatuella toimistossa.

Vierailija
1837/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin ok:sti toimeentulevan lapsuuden, kunnes kuudennella luokalla vanhempani erosivat ja jäin asumaan työttömän äitini kanssa kaksin. Sen jälkeen jääkaapissa oli kaupan halvimpia tuotteita ja joskus ei niitäkään. Arvosanani koulussa laskivat, sillä olin stressaantunut taloudellisesta tilanteesta ja äitini mielenterveydestä. Näinä aikoina en saanut nukuttua ja en kokenut minkäänlaista elämänhallintaa, vaan koin ajautuvani paikasta toiseen. En uskaltanut pyytää äidiltäni esimerkiksi uusia vaatteita, koska sen kerran kun uskalsin hän itki minulle, ettei ole rahaa. Kuljinkin yläasteen melkoisissa rytkyissä, olin stressaantunut, nukuin huonosti, enkä jaksanut päiväsaikaan keskittyä opiskeluun. Ystäväni eivät ymmärtäneet miksen päässyt heidän kanssaan mäkkäriin burgerille, se oli siis liian kallista, joten siihen ei ollut varaa. Tavallaan köyhyys aiheutti myös yksinäisyyttä, sillä ystäväpiiriini ei kuulunut muita samassa asemassa olevia.

Ennen köyhyyttä olin huoleton iloinen hyväitsetuntuinen mukula, joka uskoi itseensä ja suunnitteli hakeutuvansa lukioon ja sitten korkeakouluun. Osittain köyhyydestä ja sen aiheuttamista asioista johtuen ajauduin kuitenkin amikseen, joka keskeytyi ja tein pienipalkkaisia hanttihommia kymmenisen vuotta. Muutama vuosi sitten uskaltauduin aikuislukioon ja nyt ilokseni 34-vuotiaana opiskelen ammattikorkeakoulussa.

Koin, että kun elin nuoruuttani köyhyydessä aiheutti se minussa epäuskoa yhteiskuntaan, muiden ihmisten hyvyyteen, ymmärtämiseen ja välittämiseen. Köyhyys aiheutti myös putkinäköisyyttä, sekä päivästä toiseen selviämis-moodia, itsetunnon laskua ja oman itsensä kadottamista arvottomuuden ja huonommuuden tunteisiin. Köyhän elämä voi olla niin täynnä stressiä ja huolta, että itsensä kehittäminen ja omien mielenkiinnon kohteiden ajatteleminen ei kuulu arkeen, kun ajatuskapasiteetti menee päivästä toiseen selviytymiseen.

Vaikka en enää ole köyhä, niin ymmärrän köyhiä ja köyhyyden aiheuttamia moninaisia ongelmia. 

Vierailija
1838/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

VuittonMama kirjoitti:

Tuli kyllä masentunut olo tästä ketjusta. Surullista, että ihmisillä menee näin huonosti. Onneksi omassa arjessa näihin ei tarvitse törmätä, eikä heihin ajatusta uhrata.

Tässä keskustelussa kuitenkin näytät viihtyvän oikein hyvin :D

Pääseehän siinä vähän rehentelemään muka muotilaukuillaan.

Vierailija
1839/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä elin lapsena köyhässä pienviljelijäperheessä onnellisesti tietämättä, että olin köyhä. Kituuttelin opiskeluvuodet. Nyt olen "keskiluokassa" ja on kiva velaton koti, muuta omaisuutta ja osakkeitakin, mutta köyhäilen intohimoisesti opitun tavan vuoksi. Parsin sukat. En käy kampaajalla, vaan leikkaan itse latvat. Kuivaan omenia talveksi ja syön talkkunaa välipalaksi. Luksusta elämään on murtomaahiihto lähiseudulla ja eväät kannon päällä.

Murtomaahiihto todella on luksusta. En edes ole köyhä vaan ihan tavallinen työssäkäyvä ihminen, mutta sukset jäi kauppaan hinnat nähtyäni.

Ei onnistu köyhältä. Kaikki suunnittelu on köyhälle ylivoimaista, ei se osaa säästää edes pientä summaa tai ajatella, että suksia tarvitaan ensi talvena.

Parilla kympillä saa ihan ok sukset kierrätyskeskuksesta, mutta ei kelpaa köyhälle.

Sitä ennen tarvitsee auton, jotta pääsee sinne kierrätyskeskukseen. Ja tarpeeksi ison, jossa saa sukset kuljetettua. Ja oikeasti köyhä voi tarvita sen muutaman kympin esim. ruokaan tai sähkölaskuun. Ja todellisessa elämässä ne suksipaketit ei maksa 20€ siellä kierrätyskeskuksessakaan. 

asun paikkakunnalla, jossa on hyvin hoidetut hiihtoreitit ja pieni laskettelurinnekin. Näille alueille kulkevissa busseissa näkee jatkuvasti ihmisiä, jotka tulevat bussiin sisään suksien kanssa. Eivät tarvitse omaa autoa siihen ja vaikka bussi on iso ja auto, niin niitä suksia voi pitää siellä bussin sisällä pystyssä - näin ei sukset vie muilta ihmisiltäkään tilaa.  kauounkimme eräässä lukuisista facebook ryhmistä ihmiset jakavat myös suksia ilmaiseksi ja joissakin ryhmissä tarjotaan myös kimppakyytejä.

jään innolla odottamaan seuraavia tekosyitä miksi ei pysty. ehkä jonkun isoisä on kieltänyt facen käytön

No mulla ei ainakaan ole varaa bussilla kulkea.

Vierailija
1840/5804 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla ei ainakaan ole varaa bussilla kulkea.

Eikä muuten niihin vaatteisiin. Ainut talvitakki on täyspitkä, se ei taida hiihtoon sopia. Sen alla tarkenee onneks kesähousuilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän