Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä kuopasta, hei! Tarkoitin vain, että oikeasti köyhä vinguttaa sitä korttia ihan eri tahtiin kuin hyväosainen.
Ei se nyt noinkaan ole. Hyväosoainenkin voi elää kitsaasti.
Kulutustottumukset ovat jo niin kuopassa, ette oikein pysty oikein mistään säästämään, kiitos vaan neuvosta.
Ja edelleen, minun vaatimattomilla ostoksillani en bonuksia kerrytä, ikävä tuottaa pettymys.
Miten bonuskortti auttaa muuttamaan minun jo todella alhaisia kulutustottumuksia?
Kasvattaako se jotenkin minun kuukaudessa saamaani rahasummaa? Ja kuinka paljon? Anna joku rahallinen esimerkki, että tyhmä köyhä tajuaa.anna listaus kaikista kuukauden aikana tekemistäsi ostoksista, yksityiskohtaisesti, ei mitään sellaista, että ruokaan 50 euroa, käyttötavaroihin 10 euroa, vaan selkeä yksilöity lista, niin katsotaan. Lisäksi tulot ja tuet ja avustukset.
On se kumma kun oikeasti köyhät kertoo jotain, minkä ovat itse tajunneet todeksi niin hyväosaisten vaan täytyy päkättää vastaan.
tällä palstalla yksikään köyhä ei ole vielä suostunut avamaan köyhyyttään yksityiskohtaisesti, jotta olisimme voineet nähdä omin silmin, että mitään ei oikeasti ole tehtävissä, siksi teihin ei täällä uskota, tai osaamiseenne.
Siis onko teillä jokin lista valmiina mitä voi esitellä muille?
Ei valmiina tietenkään, mutta pitäähän sitä sen verran vaivautua, että kaivaa esille kuitit ja tiliotteet ja naputtelee hankinnat ja niiden summat tänne nettipalstalle, jotta tuo valopää saisi päivittelemistä.
"Ei ole vielä suostunut avaaman köyhyyttään yksityiskohtaisesti" on kyllä niin veemäinen ilmaus, että sen suustaan päästäneelle toivoisi vähintään syyhyä kesän ajaksi.
Minä olin se kuopassa oleva köyhä, jota tämä henkilö piikitteli ja lainasi otteita. Minä en kysynyt ensin mitään neuvoa vaan hän ensin moitti minua kun en ymmärtänut kuinka paljon minulle on etua S-bonuskortista eikä uskonut, ettei niitä bonuksia minulle köyhälle kerry.
Minä sanoin, että saisinko HÄNELTÄ jonkin laskelman kuinka pajon rahatuloni lisääntyy jos otan tuon kortin. Ei hän näemmä sitten pystynytkään faktaa tästä väittämästään osoittamaan vaikka oli kovin tuohtunut minuun.
No se sitten kääntyikin niin, että pyytämääni faktaa tähän bonuskortin hyötyihin ei tullut vaan asia kääntyikin niin, että HÄN pyysi MINUA toimittamaan yksityiskohtaisen ja seikkaperäisen listan mihin kulutan. Ei kuulemma riitä, että ruoka 50 euroa, hygienia 20 euroa...
En siis varsinaisesti pyytänyt neuvoa vaan faktaa.Miksi minun pitäisi toimittaa yksityiselämääni koskevaa tietoa tänne? Ja miksi hän ei toimittanut minulle väittämäänsä faktatietoa miten köyhä saa kertymään bonuksia tai muita etuja kun ostot ovat kuukaudessa hyvin pienet. Hän olisi voinut laittaa jonkun taulukon eri ostosummille kuukaudessa. Jos siis olisi ollut tosissaan muuta kuin nöyryyttämismielessä
Köyhän on järkevää ostaa myös jostain muusta liikkeestä jos siellä on vielä edullisempi joku tuote. Silloin ne pienet ostosummat pirstaloituvat vielä eri kauppoihin.
miten joku voi tehdä laskelman, jos kysyjä ei tarjoa dataa? Sinä olet tahtonut tahallasi uhriutua, näin sivusta sen näkee parhaiten.
Mitään laskelmaa ei ole pyydetty. En edes luottaisi jonkun randomin tekemään laskelmaan, tässä ketjussa nämä neuvojat ei älyllä loista.
Älyllä ei tosiaan voi kehua jos joku ei tajua miten toinen voi olla köyhä jos esim. joutuu elämään työmarkkituella tai ttt:lla. Pitkittyessään tulee monenmoisia haasteita. Velat pitää maksaa ja ne voi olla isoja opintolainoja. Joku voi olla eronnut ja koti mennyt myyntiin mutta siitäkin jäi vain velkaa maksettavaksi. Sitten ihmetellään miten pesukoneen hajoaminen johtaa katastrofiin? Tai asut jossain pikkukunnassa missä yleiset ei kulje. Auto on pakko olla jotta pääsee töihin jos niitä sattuis ilmaantumaan
Surullista miten jotkut eivät tiedä tosiasiaa miten paljon sairaita vanhuksia joutuu asumaan kotona kun eivät pääse hoivakoteihin. Kuvitellaan lastensa avun varassa olevat voi jättää yksin pärjäämään tosta vaan.
Ei niillä ole sitä kivaa hoitsua joka auttaa niiden kuvapuhelimien kanssa vai näköradioitako ne nyt oli? Ovatko nämä ihmiset kateellisia kun heillä ei liene lämmintä suhdetta omiin vanhempiinsa?
Nämä laskelmien tivaajat eivät ymmärrä, että köyhän budjettia ei voi laskea samalla sapluunalla kuin varakkaan, koska köyhän budjetti kaatuu herkästi itsestä johtumattomiin muutoksiin. Yksinkertaistettuna vaikka, että 10€, joka on varattu viikon ruokaostoksiin, tarvitaankin yhtäkkiä virtsatietulehduksen antibioottikuuriin, koska se kipu nyt vaan on sellainen, ettei itsekseenparanemista voi jäädä odottamaan. Köyhällä ei ole vararahastoa, vaikka kuinka pienestä summasta olisi kyse. Jos lainaa joltakin, niin sitten se on kuitenkin tilipäivänä pois muista laskuista ja seuraavan kuukauden menoista. Sairasloman ensimmäinen palkaton päivä niin ikään näkyy pienessä palkassa. Näitä pieniä puroja ei tarvitse olla monta, kun niistä jo kertyy suuri virta, jonka keskellä köyhä taiteilee. Turha siihen on tarjoutua laskemaan apuna tuloja ja menoja, niin kuin ei köyhä itse älyäisi.
Pelkään oikeasti, että multa voi "mennä tuet". Olen ollut lukuisia kertoja sellaisessa tilanteessa, että tukien maksatus on lakkautettu syystä x määräämättömän pitkäksi ajaksi. Se on todella kylmäävää, kun ei ole rahaa ruokaan ja elätettäviäkin on. Siksi olen hyvin varovainen, en yritä mitään muuta kuin säilyttää tämän kauhun tasapainon. Sitä ei voi ymmärtää kuin toinen samassa tilanteessa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä kuopasta, hei! Tarkoitin vain, että oikeasti köyhä vinguttaa sitä korttia ihan eri tahtiin kuin hyväosainen.
Ei se nyt noinkaan ole. Hyväosoainenkin voi elää kitsaasti.
Kulutustottumukset ovat jo niin kuopassa, ette oikein pysty oikein mistään säästämään, kiitos vaan neuvosta.
Ja edelleen, minun vaatimattomilla ostoksillani en bonuksia kerrytä, ikävä tuottaa pettymys.
Miten bonuskortti auttaa muuttamaan minun jo todella alhaisia kulutustottumuksia?
Kasvattaako se jotenkin minun kuukaudessa saamaani rahasummaa? Ja kuinka paljon? Anna joku rahallinen esimerkki, että tyhmä köyhä tajuaa.anna listaus kaikista kuukauden aikana tekemistäsi ostoksista, yksityiskohtaisesti, ei mitään sellaista, että ruokaan 50 euroa, käyttötavaroihin 10 euroa, vaan selkeä yksilöity lista, niin katsotaan. Lisäksi tulot ja tuet ja avustukset.
On se kumma kun oikeasti köyhät kertoo jotain, minkä ovat itse tajunneet todeksi niin hyväosaisten vaan täytyy päkättää vastaan.
tällä palstalla yksikään köyhä ei ole vielä suostunut avamaan köyhyyttään yksityiskohtaisesti, jotta olisimme voineet nähdä omin silmin, että mitään ei oikeasti ole tehtävissä, siksi teihin ei täällä uskota, tai osaamiseenne.
Siis onko teillä jokin lista valmiina mitä voi esitellä muille?
Ei valmiina tietenkään, mutta pitäähän sitä sen verran vaivautua, että kaivaa esille kuitit ja tiliotteet ja naputtelee hankinnat ja niiden summat tänne nettipalstalle, jotta tuo valopää saisi päivittelemistä.
"Ei ole vielä suostunut avaaman köyhyyttään yksityiskohtaisesti" on kyllä niin veemäinen ilmaus, että sen suustaan päästäneelle toivoisi vähintään syyhyä kesän ajaksi.
Minä olin se kuopassa oleva köyhä, jota tämä henkilö piikitteli ja lainasi otteita. Minä en kysynyt ensin mitään neuvoa vaan hän ensin moitti minua kun en ymmärtänut kuinka paljon minulle on etua S-bonuskortista eikä uskonut, ettei niitä bonuksia minulle köyhälle kerry.
Minä sanoin, että saisinko HÄNELTÄ jonkin laskelman kuinka pajon rahatuloni lisääntyy jos otan tuon kortin. Ei hän näemmä sitten pystynytkään faktaa tästä väittämästään osoittamaan vaikka oli kovin tuohtunut minuun.
No se sitten kääntyikin niin, että pyytämääni faktaa tähän bonuskortin hyötyihin ei tullut vaan asia kääntyikin niin, että HÄN pyysi MINUA toimittamaan yksityiskohtaisen ja seikkaperäisen listan mihin kulutan. Ei kuulemma riitä, että ruoka 50 euroa, hygienia 20 euroa...
En siis varsinaisesti pyytänyt neuvoa vaan faktaa.Miksi minun pitäisi toimittaa yksityiselämääni koskevaa tietoa tänne? Ja miksi hän ei toimittanut minulle väittämäänsä faktatietoa miten köyhä saa kertymään bonuksia tai muita etuja kun ostot ovat kuukaudessa hyvin pienet. Hän olisi voinut laittaa jonkun taulukon eri ostosummille kuukaudessa. Jos siis olisi ollut tosissaan muuta kuin nöyryyttämismielessä
Köyhän on järkevää ostaa myös jostain muusta liikkeestä jos siellä on vielä edullisempi joku tuote. Silloin ne pienet ostosummat pirstaloituvat vielä eri kauppoihin.
miten joku voi tehdä laskelman, jos kysyjä ei tarjoa dataa? Sinä olet tahtonut tahallasi uhriutua, näin sivusta sen näkee parhaiten.
Dataa voi tehdä ihan itse, kas näin:
Kuukauden ostot S-ryhmän liikkeestä 20 euroa, bonus x euroa.
Kuukauden ostot S-ryhmän liikkeestä 50 euroa, bonus x euroa.
Kuukauden ostot S-ryhmän liikkeestä 100 euroa, bonus x euroa.
Kuukauden ostot S-ryhmän liikkeestä 150 euroa, bonus x euroa.
Jne...
Jos kerran kyseinen henkilö väitti, että pienilläkin ostoksilla kertyy bonuksia ja kortin otto kannattaa niin täytyyhän hänen olla tietoinen mistä ostosummasta mikäkin määrä kertyy.
Eli jos ostan 50 eurolla niin bonusta kertyy sumna x, vai kertyykö mitään.Muiden täällä ei tarvitse tietää mitä ja miten paljon pystyn ostamaan kuukaudessa. Osaan lukea sen bonussumman ihan itse tuosta taulukosta. Ainakin viitteelisesti suuntaa antavasti.
Kunhan kyseinen henkilö vain täydentää bonussumman taulukkoon.
Ihan voi ottaa käyttöön muutkin köyhät täällä. En peri rojalttia.
Vassakuu!
Olen jo kertaalleen kirjoittanut tänne noista bonuksista (en ole tähän keskusteluun osallistunut muutoin). Suurimmassa osassa osuuskauppoja minimisumma, jolla bonuksia alkaa kertyä, on 50€, kahdessa osuuskaupassa se on 100€. Alarajalla 50-100€ sitä bonusta kertyy 1%, eli 0,50€/kk, jos kuukauden ostokset ovat ylittäneet sen 50€. Eli jos kuukaudessa ostoksia s-ryhmään tulee vaikkapa 49,99€, niin bonusta ei kerry lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä elin lapsena köyhässä pienviljelijäperheessä onnellisesti tietämättä, että olin köyhä. Kituuttelin opiskeluvuodet. Nyt olen "keskiluokassa" ja on kiva velaton koti, muuta omaisuutta ja osakkeitakin, mutta köyhäilen intohimoisesti opitun tavan vuoksi. Parsin sukat. En käy kampaajalla, vaan leikkaan itse latvat. Kuivaan omenia talveksi ja syön talkkunaa välipalaksi. Luksusta elämään on murtomaahiihto lähiseudulla ja eväät kannon päällä.
Murtomaahiihto todella on luksusta. En edes ole köyhä vaan ihan tavallinen työssäkäyvä ihminen, mutta sukset jäi kauppaan hinnat nähtyäni.
Kokeilisin suksien ja sauvojen/hiihtokenkien ostoa maalis/huhtikuun vaihteessa.
Ei onnistu köyhältä. Kaikki suunnittelu on köyhälle ylivoimaista, ei se osaa säästää edes pientä summaa tai ajatella, että suksia tarvitaan ensi talvena.
Parilla kympillä saa ihan ok sukset kierrätyskeskuksesta, mutta ei kelpaa köyhälle.
Sitä ennen tarvitsee auton, jotta pääsee sinne kierrätyskeskukseen. Ja tarpeeksi ison, jossa saa sukset kuljetettua. Ja oikeasti köyhä voi tarvita sen muutaman kympin esim. ruokaan tai sähkölaskuun. Ja todellisessa elämässä ne suksipaketit ei maksa 20€ siellä kierrätyskeskuksessakaan.
No mutta voihan niillä suksilla hiihtää kotiin!
Riippuu vähän missä on kierrätyskeskus ja missä koti.
Hiihtämiskelpoista suksipakettia harvoin saa sauvoineen 20 eurolla nykyään.
Vielä hullumpaa ja tyhmempää on köyhän ostaa halvimmat tai ottaa ilmaiseksi sukset ja sauvat joilla ei pysty kunnolla hiihtämään.
Toisaalta, tarviiko köyhän kunnolla ja sujuvilla suksilla hiihtää, niinkuin hyväosaisten?
Huonot, jopa hiihtokelvottomat, varakkaiden hylkäämät sukset kelpaavat köyhän käyttöön ihan hyvin.Pelkillä suksilla ei edes voi hiihtää. Tarvitaan ne sopivat monot.
Ja muut vermeet. Hiihtäessä tulee hiki, niin vaatteet joutuu pesemään ja kuivaamaan usein, joka vie vettä, pesuainetta ja sähköä. Ladun päähänkin joutuu usein menemään autolla. Ei todellakaan halpa harrastus nykymaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään oikeasti, että multa voi "mennä tuet". Olen ollut lukuisia kertoja sellaisessa tilanteessa, että tukien maksatus on lakkautettu syystä x määräämättömän pitkäksi ajaksi. Se on todella kylmäävää, kun ei ole rahaa ruokaan ja elätettäviäkin on. Siksi olen hyvin varovainen, en yritä mitään muuta kuin säilyttää tämän kauhun tasapainon. Sitä ei voi ymmärtää kuin toinen samassa tilanteessa ollut.
Tukia on tosiaan vaikea menettää jos joka päivä on riippuvainen niistä. Kerran minäkin jouduin tuon "kauhun" kokemaan. En ollut tiennyt että joku lappu piti toimittaa, kuvittelin jo moneen kertaan toimittavani lapun kelpaavan mutta ei, oli taas joku eri käsittelijä joka halusi sen jälleen kerran. Mitään ilmoitusta hän ei minulle laittanut? Lopulta piti soittaa ja kysyä. Liki ilman ruokaa olin monta päivää ollut ja vuokranmaksukin myöhässä. Ja tätä se oli joka kuukausi, aina sait pelätä oliko taas joku lappu puuttunut tai oliko koko hakemus saapunut perille?
No omakotitalojakin on eri puolella Suomea, eri tasoisia ja monenkuntoisia. Jos se omakotitalo on jossain muuttotappiopaikkakunnalla - Pihtiputaan, Ruokolahden tai Sodankylän Hevonkuusessa - niin talolla ei ole valitettavasti juurikaan myyntiarvoa.
Jos joudut muuttamaan pois paikkakunnalta tai muusta syystä myymään omakotitalosi, niin sitä on vaikea saada kaupaksi. Huonolla alueella omakotitaloa tai muuta asuntoa ei saa mihinkään järkevään hintaan kaupaksi. Usein omakotitaloa myydään kauan ja se menee kaupaksi vain purkukuntoisena ja tontin hinnalla.
Muuttotappiopaikkakunnilla on koulut ja monet palvelut lakkautettu. Sivukylillä asuu vain eläkeläisiä ja vanhuksia. Kunnan palvelut ovat kunnantalo, terveysaseman sivutoimipiste, apteekki ja kallis kyläkauppa. Lapsiperheet eivät muuta hiipuvalle paikkakunnalle ja kylälle, josta kyläkoulukin on lakkautettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liisa............. kirjoitti:
Meidän perheen tulot yhteensä: 2800. Ok-talo, 3 lasta. Köyhiä, mutta terveitä ja piikittömiä. Siinä rikkaus!
Taas tätä....köyhällä ei ole omakotitaloa.
Pidän niitä todella rikkaana jolla on omakotitalo. En näe itselläni koskaan mahdollisuuksia siihen. T.Oikeasti köyhä
Pieni elävä esimerkki täältä. Kun on laittamassa iloisen ruokaa ja huomaakin, että perunat on sisältä mätiä..
Kai niitä kuoriosia voi silti syödä? Juuri nyt ei ole mahdollista hakea kaupasta uusia.
Kannattaa tottakai ostaa parin kilon pusseja perunaa, tulee halvemmaksi. Mutta jo alle viikossa perunat alkavat itää ja niitten sisuksista ei ole mitään tietoa. Samahan on muittenkin kasvisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukia on tosiaan vaikea menettää jos joka päivä on riippuvainen niistä. Kerran minäkin jouduin tuon "kauhun" kokemaan. En ollut tiennyt että joku lappu piti toimittaa, kuvittelin jo moneen kertaan toimittavani lapun kelpaavan mutta ei, oli taas joku eri käsittelijä joka halusi sen jälleen kerran. Mitään ilmoitusta hän ei minulle laittanut? Lopulta piti soittaa ja kysyä. Liki ilman ruokaa olin monta päivää ollut ja vuokranmaksukin myöhässä. Ja tätä se oli joka kuukausi, aina sait pelätä oliko taas joku lappu puuttunut tai oliko koko hakemus saapunut perille?
Ohis. Minä olen jatkuvasti sydän kylmänä Kelan vuoksi. Väliaikaiseksi tarkoitetun vuokrahuoneeni vuokrantajan kirjanpito-osasto ottaa säännöllisesti yhteyttä ja tivaa minulta, miksi Kela ei ole maksanut vuokriani tai on maksanut niistä vain osan. Minä olen kyllä säännöllisesti maksanut sen, mitä minun osuudekseni on määrätty. Kelalle soittamiseen tarvitsen sosiaaliohjaajan apua, koska pelkkä huonoista kokemuksista kasvava pakokauhu estää minua ymmärtämästä, mistä on kysymys ja mitä minun pitäisi tehdä. Ammatikseen näitä asioita selvitteleväkin näkyy usein olevan ymmällään. Pelkään sitä, mikä on edessä: joudun uudelle paikkakunnalle, eikä yhtä tehokasta apua heru.
Minä pyöritin omaa yritystäni toistakymmentä vuotta ilman suurempia vaikeuksia. Kelan kanssa en pärjää. En ihmettele, että jotkut jättävät tuet hakematta mieluummin kuin astuvat tähän eoävarmuuden ja jatkuvan uhan maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Minä olen jatkuvasti sydän kylmänä Kelan vuoksi. Väliaikaiseksi tarkoitetun vuokrahuoneeni vuokrantajan kirjanpito-osasto ottaa säännöllisesti yhteyttä ja tivaa minulta, miksi Kela ei ole maksanut vuokriani tai on maksanut niistä vain osan. Minä olen kyllä säännöllisesti maksanut sen, mitä minun osuudekseni on määrätty. Kelalle soittamiseen tarvitsen sosiaaliohjaajan apua, koska pelkkä huonoista kokemuksista kasvava pakokauhu estää minua ymmärtämästä, mistä on kysymys ja mitä minun pitäisi tehdä. Ammatikseen näitä asioita selvitteleväkin näkyy usein olevan ymmällään. Pelkään sitä, mikä on edessä: joudun uudelle paikkakunnalle, eikä yhtä tehokasta apua heru.
Minä pyöritin omaa yritystäni toistakymmentä vuotta ilman suurempia vaikeuksia. Kelan kanssa en pärjää. En ihmettele, että jotkut jättävät tuet hakematta mieluummin kuin astuvat tähän eoävarmuuden ja jatkuvan uhan maailmaan.
Asumistuki kattaa vain osan vuokrasta. Asumistuki voidaan maksaa suoraan vuokranantajan tilille. Loppuosan vuokrasta pitää itse maksaa.
Vain toimeentulotukea saavan koko vuokra voidaan maksaa, mutta silloinkin pitää sopia Kelan kanssa, että maksavat myönnettävästä toimeentulotuesta vuokran loppuosan vuokranantajalle.
Toimeentulotuen saaminen edellyttää sen hakemista, joten oletko ihan varma, että kela jättää vuokrasi maksamatta - voisiko olla niin, että sinä jätät asumistuen jälkeen itse maksettavan osuuden maksamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä vaatii aina parasta ja aina ilman omaa vaivaa, jonkun pitäisi varmaan ne suksetkin tuoda kotiin ilmaiseksi. Parasta ja uusinta merkkiä, tottakai.
Ei-köyhät ihmeesti pystyy ostamaan käytettyä ja näkemään vähän vaivaakin, köyhä ei ikinä.
Hyvä esimerkki juurikin asiasta jonka vain oikeasti köyhät tajuaa - ne käytetytkin sukset on liian kalliita.
Kyse on muutenkin vain suksista. Niillä pääsee hiihtämään. Se on ylimääräistä luksusta köyhälle. Halvemmalla pääsee kun kävelee.
Kävitkö paskiainen varastamassa minun sukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki kattaa vain osan vuokrasta. Asumistuki voidaan maksaa suoraan vuokranantajan tilille. Loppuosan vuokrasta pitää itse maksaa.
Vain toimeentulotukea saavan koko vuokra voidaan maksaa, mutta silloinkin pitää sopia Kelan kanssa, että maksavat myönnettävästä toimeentulotuesta vuokran loppuosan vuokranantajalle.
Toimeentulotuen saaminen edellyttää sen hakemista, joten oletko ihan varma, että kela jättää vuokrasi maksamatta - voisiko olla niin, että sinä jätät asumistuen jälkeen itse maksettavan osuuden maksamatta?
Minähän taisin tuolla jo sanoa, että olen säännöllisesti maksanut sen, mikä minun osuudekseni on määrätty. Ja kyllä, kirjoitan hakemuksiin säännöllisesti vuokranantajan nimen ja tilinumeron, jolle Kela vuokran maksaa. Ja kyllä, on monta kertaa sosiaaliohjaajan kanssa soiteltu Kelalle ja kysytty, mikä tällä kertaa mättää, kun ei edes ammattilainen keksi, mitä päästä lähtisi selvittämään.
Mikähän ihmeen inisijä sinä muuten olet? Et kai vain se sama, joka eilisiltana jankkasi sitä, että kyllä hänelle Kelan hakemusten teko on ihan lastenleikkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Symppaan sua, Kela-kauhuinen. Myös minä tunnen vieläkin kauhua ja paniikkia Kelan kanssa asioidessa. Mm olin olin Kelalle velkaa, kun lapseni saivat lyhyitä kesätyöpätkiä. Nehän ovatkin perheen tuloiksi laskettavia ja asumistuesta pois. Kela peri lasten tulot multa. En mä voinut niille kertoa sitä ja alkaa tehdä niille maksusuunnitelmaa mulle takas. Pyysin pitkän perintäajan Kelalta ja nyt ne on maksettu.
Oli muitakin ihmeellisiä asioita. Tarkkaan en muista kaikkia, mutta lähettivät ison nipun papereita todisteeksi jostain. En mä niitä papruja tarvinnut.
Painin ihan tosissani yksinhuoltajana kahdelle lapselle.
Juoksin kirjastossa skannaamassa, oma skanneri rikki. Eikä kelvannut, jokin asia suttuinen tms.
Aina kun Kelalta tuli kirje (tää oli vanhaa aikaa), en avannut heti vaan annoin olla ja psyykkasin itseäni vastaanottamaan taas jotain kummallista väitettä ja sotkua, sitten vasta avasin.
Toinen kuva juttu oli kun ttt pitu hakea kunnalta vielä. Olin tietämätön, että erään sukulaisen lähettämät joululahjarahat 3x50e ovatkin mulle tuloa. Annoin lapsille 100e yhteensä ja maksoin 150e kunnalle niistä.
Edelleen odotan jotain kamalaa. Kaivavat jotain vanhaa skeidaa ja pääsen taas perintään. Luottotiedot muuten kunnossa. En oikein edes uskalla käydä Kelan sivuilla. Kai sekin pian veloitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä elin lapsena köyhässä pienviljelijäperheessä onnellisesti tietämättä, että olin köyhä. Kituuttelin opiskeluvuodet. Nyt olen "keskiluokassa" ja on kiva velaton koti, muuta omaisuutta ja osakkeitakin, mutta köyhäilen intohimoisesti opitun tavan vuoksi. Parsin sukat. En käy kampaajalla, vaan leikkaan itse latvat. Kuivaan omenia talveksi ja syön talkkunaa välipalaksi. Luksusta elämään on murtomaahiihto lähiseudulla ja eväät kannon päällä.
Murtomaahiihto todella on luksusta. En edes ole köyhä vaan ihan tavallinen työssäkäyvä ihminen, mutta sukset jäi kauppaan hinnat nähtyäni.
Kokeilisin suksien ja sauvojen/hiihtokenkien ostoa maalis/huhtikuun vaihteessa.
Ei onnistu köyhältä. Kaikki suunnittelu on köyhälle ylivoimaista, ei se osaa säästää edes pientä summaa tai ajatella, että suksia tarvitaan ensi talvena.
Parilla kympillä saa ihan ok sukset kierrätyskeskuksesta, mutta ei kelpaa köyhälle.
Sitä ennen tarvitsee auton, jotta pääsee sinne kierrätyskeskukseen. Ja tarpeeksi ison, jossa saa sukset kuljetettua. Ja oikeasti köyhä voi tarvita sen muutaman kympin esim. ruokaan tai sähkölaskuun. Ja todellisessa elämässä ne suksipaketit ei maksa 20€ siellä kierrätyskeskuksessakaan.
No mutta voihan niillä suksilla hiihtää kotiin!
Riippuu vähän missä on kierrätyskeskus ja missä koti.
Hiihtämiskelpoista suksipakettia harvoin saa sauvoineen 20 eurolla nykyään.
Vielä hullumpaa ja tyhmempää on köyhän ostaa halvimmat tai ottaa ilmaiseksi sukset ja sauvat joilla ei pysty kunnolla hiihtämään.
Toisaalta, tarviiko köyhän kunnolla ja sujuvilla suksilla hiihtää, niinkuin hyväosaisten?
Huonot, jopa hiihtokelvottomat, varakkaiden hylkäämät sukset kelpaavat köyhän käyttöön ihan hyvin.Pelkillä suksilla ei edes voi hiihtää. Tarvitaan ne sopivat monot.
Hyvä huomio. Vanhoihin siteisiin sopivia käytettyjä tai ilmaisia monoja on vaikea löytää elleivät monot kuulu ostettavaan pakettiin. Ja se nostaa käytetynkin paketin hintaa.
Uutena monot maksavat maltaita.
Kukaan, ei rikkaatkaan, tajunneet tähän mennessä, että monotkin tarvitaan. Ja sauvat. Puhuttiin ensin vain halvoista 20 euron suksista. Näinhän tämä täällä menee.
Hyvinhän näppärä köyhä pelkillä suksilla sujuttelee. Jotkut kepit sauvoina ja jonkinlaiset omat kengät monoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä ei ole niitä joitain kymppejä laittaa pakastimen ostoon.
Jos on jossain ilmaisia pakastimia ne ovat takuulla niitä painavia arkkuja.
En ole kyllä nähnyt missään jalan kainalossa kuljetettavia pakastimia.No esim Torissa tai roskalavalla varmaan on satunnaisesti myös lahjoitettavia pakastimia. Tai sitten vaan todella, todella edullisia luokka 20€.
Mitä tuohon kävellen kuskaamiseen tulee niin en tarkoittanutkaan mitään valtavia arkkuja tai kaappipakastinta, vaan sellaisia pienempie erillispakastimia jotka on usein metrin luokkaa korkeudeltaan ja ovi edessä. Sellaisen saa helposti kuljetettua myös jalan vaikka käärimällä kelmuun ja pujauttamalla kuormaliinan olan yli. Konstit on monet.
Ja kyllä, olen kantanut tuolla tyylillä paljon isompia ja raskaampiakin esineitä ympäriinsä joten tiedän kokemuksesta, että se on mahdollista eikä edes kovin hankalaa.
Et kertonut, oletko hento 75-vuotias nainen vai tuki-ja liikuntaelinsairas 57-vuotias mies.
Jos et ole kumpikaan, laita faceen/toriin/johonkin ilmoitus hartiapankkiavusta.
Uskon että saat autettua monta ilmaista tai halpaa pakastinta paikkakuntasi vähävaraisille, ja he pystyvät avullasi vähän parantamaan elämäänsä. Jotkut heistä pystyvät varmasti tarjoamaan kahvit kiitokseksi, tai muutaman euron vaivanpalkkaa.Kirjoituksestasi tuli kyllä sellainen tunne, että olet hyväsydäminen ja autat ihmisiä muutenkin, osuinko oikeaan?
Kaurismäkeläinen idylli köyhyydestä on aina avuliaisuus, pyyteettömyys ja hyväsydämiset ihmiset. Oikeassa elämässä on itsekkäitä ja hulluja, jotka voivat ottaa avun vastaan, mutta haukkuvat palkaksi tai käyttäytyvät muuten niin oudosti, että jää kahvit haaveeksi. Useammin avuntarjoukseen ei edes vastata, tai pyritään hyötymään siitä itse tyyliin "minulla on pieni pakettiauto, voisin tulla talkooavuksi pientä korvausta vastaan".
Tuotanoin ihmiset joilla ei ole pienintäkään hajua elämänhallinnasta ei voi valittaa jos asiat menee huonosti. Ei voi syyttää niitä ihmisiä, jotka tunnollisesti maksavat laskunsa ja elävät omien tulojen mukaisesti.. Ihmeellistä tämä että ollaan kädet ojossa oottamassa että tullaan silloin auttamaan ja tarjoamaan kaikki ilmaiseksi kultalautasella
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin loinen! Inhottaa kustantaa vapaamatkustajien elämistä.
Älä hätäänny! Me tiedetään verovirastossa kuka sinä olet! Ei me sinun rahojasi käytetä ilkeitten, loismaisten vapaamatkustajien elättämiseen. Sinun rahasi menevät teiden kunnossapitoon, kansanedustajien palkkoihin (no, osa heidän eläkerahastoon) ja työpajaohjaajien palkkoihin. Siis niiden, jotka pistävät loiset ansaitsemaan rahansa itse, ja huolehtivat todellakin siitä, että luuserit pussittavat nappeja vauhdikkaasti tai pesevät eritepyykkejä nenäänsä nyrpistelemättä IHAN KOKO VIIDENSADAN EURON ILMAISEN RAHAN EDESTÄ!
Älä huoli, et kustanna kenenkään työttömän tai sairaseläkeläisen hulppeaa elämää! 👍
Jos ei ole rahaa suksiin ja monoihin, voi sauvakävellä. Sauvat löytyvät kierrätyskeskuksesta. Ortopedin mukaan sauvakävely on hyvin tehokasta. Suomen Latu ry järjestää sauvakävelyryhmiä ja opettaa tekniikan, ilmaiseksi. Sauvakävely käy kaikkina vuodenaikoina. Suomen luonto on ihmeellinen luksus kaikille. Luonto rauhoittaa ja tekee hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pääsee vaahtokylpyyn, ystävän luona.
Vaahto nyt ei paljon maksa, kai sulla saippuaa on.
Turhake. Minulla ei ole kuin shamppoota.
3 l yleissaippua käy kaikkeen: vaatteiden, ihon, astioiden pesemiseen.
Peseytyminen ja meikkien tai deodorantin käyttö ei yksinäiselle köyhälle ole niin tarpeen. Voi peseytyä nopeasti ennen kaupassa käyntiä ennen kuin ehtii hikoilla. Kaikki meikit ovat oikeasti turhakkeita. Kun on aikaa, pyöräillä voi joka paikkaan, ei tarvitse maksaa kalliita lippuja.
Dataa voi tehdä ihan itse, kas näin:
Kuukauden ostot S-ryhmän liikkeestä 20 euroa, bonus x euroa.
Kuukauden ostot S-ryhmän liikkeestä 50 euroa, bonus x euroa.
Kuukauden ostot S-ryhmän liikkeestä 100 euroa, bonus x euroa.
Kuukauden ostot S-ryhmän liikkeestä 150 euroa, bonus x euroa.
Jne...
Jos kerran kyseinen henkilö väitti, että pienilläkin ostoksilla kertyy bonuksia ja kortin otto kannattaa niin täytyyhän hänen olla tietoinen mistä ostosummasta mikäkin määrä kertyy.
Eli jos ostan 50 eurolla niin bonusta kertyy sumna x, vai kertyykö mitään.
Muiden täällä ei tarvitse tietää mitä ja miten paljon pystyn ostamaan kuukaudessa. Osaan lukea sen bonussumman ihan itse tuosta taulukosta. Ainakin viitteelisesti suuntaa antavasti.
Kunhan kyseinen henkilö vain täydentää bonussumman taulukkoon.
Ihan voi ottaa käyttöön muutkin köyhät täällä. En peri rojalttia.
Vassakuu!