Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten täyttää Kelan sähköiset tukihakemukset.
Kirjasto
Luen mielenkiinnosta tätä ketjua. Työskentelen ns. köyhien parissa, siitä kiinnostus.
Vastaisin tuohon kysymykseen asioista, jotka vain köyhät ymmärtävät lainaamalla tuota yllä olevaa viestiä.
Köyhä ymmärtää mistä köyhä puhuu. Ihmiselle jonka ei tarvitse selviytyä taloudellisesti jokaisesta päivästä erikseen, köyhän huolet ovat helposti ratkaistavia, jopa tällä tavalla yhdellä sanalla. Kirjasto.
Mietin tätä omalta kohdaltani. Olen terve, en ole köyhä, olen aika nuorikin vielä, 38-vuotias. Minulla olisi kuitenkin hieman yli 9 kilometrin matka kotoani kirjastoon, eikä reitin varrella ole julkista liikennettä. Jaksaisinko minä edes tämän ikäisenä, terveenä ja kunnolliset kengät ja säänmukaisen vaatteet omistavana kävellä melkein 20 kilometriä säässä kuin säässä kyetäkseni täyttämään lomakkeita ja seuraamaan sähköpostiani jos se on ainoa jäljelle jäänyt keino asia hoitaa? Enpä usko. Miksi siis vaatisimme sellaista muilta? Köyhyyden ei pitäisi olla rangaistus.
T: diakonissa Varsinais-Suomesta
Juuri näin. Köyhien lisäksi vain jotkut köyhien kanssa työtä tekevät, kuten diakonissa, ymmärtävät köyhyyttä. Näillä "kirjasto" ja "hoida toisten kotieläimiä tai leikkaa naapurin nurmikko" -ihmisillä ei ole mitään käsitystä köyhyydestä. Ottaisivat edes pikkuisen selvää, mitä laki sanoo pimeän työn tekemisestä tai yrittäjäksi ryhtymisestä. Sieluni silmin näen mummelit tallaamassa kaduilla ja kujilla ruohonleikkuria perässään vetäen. Ikkunanpesuämpäri varusteineen toisessa kädessä ja eikun ovikelloja soittamaan ja palvelua tarjoamaan. Äkkiä olisi poliisit perässä, varsinkin siellä rikkaitten asujaimistoissa. Köyhien alueilla ei juurikaan leikattavia nurmikoita ole ja jos on , ne leikataan itse, eikä ikkunoita ole varaa muilla pesettää. Verottajan lisäksi kiinteistönhoito- ja siivousfirmatkaan tuskin hyvällä katsoisi näitä köyhiä apostolinkyydillä kulkevia palveluntarjoajia.
Pitkäaikaisköyhä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jösses mitä ruikutusta. Vain köyhä on noin köyhä henkisesti, ettei tajua miten hyvin hänellä kaikki on. On koti (ellei ole itse hankkinut häätöä), on ruokaa, on lämpöä ja turvaa, on mahdollisuus opiskella ja terveydenhoitoakin saa, ketään ei jätetä kadulle kuolemaan kuten melkein kaikkialla muualla maailmalla.
Menkää viikoksi Ukrainaan, saisitte jotakin oikeaa valittamista. Köyhyys teillä on korvien välissä.
No huh, olipa aikamoista höttöä. En nyt sano ketä historian viiksimies olisi ollut ylpeä tuollaisesta käsikirjoittajasta, jotta en häviäisi keskustelua heti alkuunsa. mutta kirjoituksesi oli joko täysin provo tai sitten joku kokoomuksen nuorisojäsen eksynyt paikalle. Ukrainaa tai muuta sotaa käyvää maata on aivan turha vetää tämän palstan keskusteluihin mukaan, sillä aina jossain jollain menee huonommin, mutta ei se oikeuta sitä, että meillä täällä pitäisi hyväksyä kansalaistemme köyhyyttä ja siitä johtuvaa pahoinvointia. Ja kyllä meilläkin on ihmisiä jätetty oman onnen varaan ja jopa kuolemaan, joten se siitä kommentista ja sen pätevyydestä.
Koti, ruoka, lämpö ja turva. Mikään noista mainitsemistasi asioista ei ole itsestäänselvyys monelle oikeasti köyhälle. Ei ne tipu mistään taivaalta kaikille niitä tarvitseville vaan ne pitää useimmiten itse hommata niillä pienillä tukirahoilla, joita kuka mistäkin saa, jos on osannut hakea. Iso ongelma tosiaan on sekin, että näistä tuista ei kerrota yleensä köyhille, jos köyhä ei tiedä mitä hakea ja mistä. Moni joutuu elämään jatkuvassa jännityksessä ja stressissä siitä mihin nuo saadut tuet mlloinkin riittävät, jos edes riittävät ja siksi on mahdollisuutta saada vaikka häätöjä jäädä ilman ruokaa ja lämpöä ja ilman kaikkea muuta perustarvetta.
Köyhiä ja köyhyyttä on erilaista, eli ei ole vain yhdenlaisia Pekka tai Liisa Perusköyhiä, vaikka ei köyhät usein niin tuntuvat ajattelevan. On myös perheellisiä köyhiä, jollainen itsekin olen ja meillä köyhyysestä kärsii neljä henkilöä. joista ainakin kaksi ovat kaikkien mittapuiden mukaan tilaansa 100 prosenttisesti syyttömiä. Itselle tulee ajoittain sellaisia syyllisyydentuntemuksia, että olisinko voinut tehdä jotain paremmin tai toisin, jotta oltaisiin vältytty tilanteeltamme, mutta vaikka asiaa kuinka vatkoisi ja analysoisi en ole löytänyt mitään kohtaa menneisyydessä, jota olisin voinut sen aikaisilla tiedoillani muuttaa tai tehdä toisin. Yksinkertaisesti vain on asioita, joille pieni ihminen ei mahda mitään. Ne jotka eivät ole koskaan kohdanneet tuollaisia ylivoimaisia asioita ja ylitseepääsemättömiä esteitä eivät sitä välttämättä ymmärrä vaan he kuvittelevat, että elämä on kaikille yhtä reilua ja he ovat omilla valinnoillaan muka kyenneet voittamaan samat esteet, joissa köyhät ovat muka kompastelleet. Tuo ajattelutapa on niin kaukana todellisuudesta kuin vai olla eikä siihen kenties voi ajattelija itse enää vaikuttaa muuten kuin kokemalla itse ne ylitsepääsemättömät vaikeudet.
Hyvin kirjoitettu.
Tottakai on olemassa niitäkin Köyhiä, miksi kaikki köyhät mielletään. Eli tupakoivia, alkoholistuneita lusmuja. Mutta noita on muissakin tuloluokissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vanhempi yksinasuva köyhä mummeli ja tykkäisin kissasta. Minulla on ollut kissoja ennen kun oli paremmat ajat.
Nyt olen tullut tulokseen, että kissanhiekka, ruoka ja kissan terveyteen menevät kulut ovat sellaisia etten vaan pysty.
Kissa toisi mielekkyyttä ja auttaisi masennukseen liittyen tähän köyhän yksipuoliseen elämiseen.
Mutta ei vaan auta, järki on otettava käteen.Tässä ketjussa on tullut selväksi, että köyhät eivät halua kuulla ehdotuksia, mutta siitäkin huolimatta ehdotan seuraavaa: voisitkohan harkita sellaista, että alat tarjoamaan kissoille hoitopaikkaa vaikkapa heidän omistajiensa lomien ajaksi, tai työpäivien ajaksi? Ilmoitus jonnekin lähikaupan ilmoitustaululle tai faceen. Jotkut tekevät sitä myös saadakseen pientä ylimääräistä taskurahaa, jotkut vapaaehtoisesti saadakseen itselleen eläinseuraa päiviksi ja päästäkseen nauttimaan lemmikkien seurasta.
Anteeksi tyhmyyteni näin alkuun, kun en aina tajua edes näitä meidän tyhmien asioita, mutta eikö tuollainen toiminta ole jotenkin laitonta? Ystävien koiria varmaan saa hoitaa vapaasti, mutta jos hakee ventovieraita ihmisiä asiakkaaksi, niin eikö se ole jo jonkinlaista työtoimintaa tai yrittäjyyttä nykysäännöillä? Ja miten tuo vakuutuspuoli, jos koiralle sattuu jotain hoidon aikana, niin kuka korvaa? Meillä on tuossa muutaman kilsan päässä sellainen "virallinen" lomakenneli kaikkine tarvittavine välineineen ja systeemeineen, mutta en usko, että kuka vain voisi missä kenelle vain vain järkätä ominpäin samanlaista palvelua. Köyhällä ei ainakaan ole varaa joutua ongelmiin.
En kirjoittanut tätä kenkkuilleksani vaan ihan aidosi olen tietämätön asian suhteen ja tuo koirahoitojuttu voisi jopa sopia vanhemmalle pojalleni, jos se on oikeasti noin helppoa ja mahdollista.
nykyisin työtön saa ansaita x euroa kuukaudessa ilman, että se vaikuttaa tukiin. Ei ole laitonta touhua, miksi olisi? Ammattimaisella yrittäjällä on toisenlaiset vastuut ja velvollisuudet.
Kunhan huolehtii itse siitä, että ilmoittaa summat verottajalle. Niistä ei välttämättä mene veroja, mutta silti pitää ilmoittaa.
Monella yksityishenkilöillä on kotivakuutus, joka korvaa vahinkoja. En tiedä sitten onko oikeasti köyhillä (no pun intended!, mutta tässä ketjussa monet ovat sanoneet ettei ole), mutta jos on, niin se korvaa. Jos koira sairastuu hoidossa ollessa, niin ei se hoitajan vika ole (ellei sitten ole tahallisesti vaikka syöttänyt jotain mitä ei olisi saanut).
Jos on perusvastuullinen henkilö, niin tuskin nyt mitään hirveää tapahtuu. Omistajien kanssa käydään läpi mitä lemmikki syö, miten se suhtautuu esim. lenkillä muihin eläimiin, mitä tehdään, jos hoidokki sairastuu jne.
Ohis. Pari huomiota.
Jos työtön on aiemmin ollut yrittäjä, TE-toimisto voi katsoa hänen palanneen yrittäjäksi ihan minkä tahansa työsuorituksen perusteella. Tällaisessa tapauksessa oikaisemispyyntö on ilmoitusasiaa isompi selviteltävä.
Jos hoitokoira sairastuu tai sille tapahtuu jokin hoitajasta riippumaton vahinko, ei hoitaja ole syyllinen. Sitä ei kukaan kuitenkaan tiedä ennalta, miten koiran omistaja käyttäytyy tositilanteessa. Monesta ihmisestä kuoriutuu aikamoinen piru ja käräjöitsijä silloin, kun asiat menevätkin toisin kuin oli suunniteltu. "Tuskin nyt mitään hirveää tapahtuu" on sekä tyhmä että vaarallinen tapa ajatella.
se on todennäköisintä, että tuskin mitään hirveää tapahtuu. JOs et olisi halunnut n*ssia pilkkua, olisit ymmärtänyt pointin.
Sain todennäköisyyslaskennasta parhaan arvosana lukioajan matematiikassa, mutta voin kertoa, että siitä ei ole ollut juuri mitään hyötyä köyhän elämässä. Vaikka jonkin yllättävän rahanmenon todennäköisyys olisi kuinka pieni tahansa, niin köyhälle se on aina liian todennäköistä. Vain varakkailla on varaa tehdä todennäköisyysarvioita bisneksissään. Köyhän elämä voi mennä piloille vuosiksi toisen silmin mitättömältäkin tuntuvasta summasta.
Pet kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asunnottomana majailee toisten nurkissa kunnes vihdoin koittaa se päivä jolloin sulkee oman pienen yksiön oven takanaan ja huokaisee helpotuksesta.
Tai se kun olet samalla kertaa asunnoton, työtön ja rahaton. Tässä oli toki kyse jo laajemmasta huono-osaisuudesta kuin mitä pelkkä köyhyys on - psyykkisestä sairastumisesta traumaattisen lapsuuden seurauksena. Mutta useinhan vaikeudet kasaantuvat ja monissa perheissä on moniongelmaisuutta.
Minulla ei entisestä elämästäni ole jäljellä muuta kuin joitakin vaatteita ja tämä tietokone. Maallisemman ohella meni terveys ja tulevaisuus. Paremmasta ei ole mitään toiveita, mutta huonommaksi voi vielä mennä. Minulla oli ihana lapsuus ja kymmeniä vuosia kivaa aikuisuuttakin, mutta edessäpäin näkyy vain syöksykierteen loppupää.
Minulla kävi hieman paremmin jäätyäni työttömäksi, koska minulle jäi talo ja autot muistoksi paremmista ajoista. Talo alkaa tosin jo olla hajoamispisteessä ja vaatinut jo pidemmän aikaa paljon remppaa, mutta kun ei ole ollut rahoja eikä terveyttä sitä toimeenpanemaan. Pojat haluaisivat muuttaa kaupungille vuokra-asuntoon, mutta kun tätä nykyistä ei saisi myytyä eikä kannatakaan myydä, koska myyjän vastuu asunnosta tulevaisuudessa on nykyään kohtuuton omistajanvaihdoksissa. Varmaan löytyy jotain yllätysvikojakin, joita joutuisi sitten korvailemaan ostajalle, tämänikäisestä rotiskosta.
Jos asuntoa ei myy on tukien saanti melko mahdotonta tämän "omaisuuden" vuoksi ja siksikin olisi mahdotonta maksaa vuokraa toiseen asuntoon. Eli olemme yhden asunnon loukossa, jos niin saan sanoa. Parempi sekin kuin ilman asuntoa tosin, joten en valita kuitenkaan vaikka niinkin voisi käsittää kirjoittamissestani. En vain osaa kirjoittaa ajatuksiani paremmin ymmärrettäviksi.
Auto pitäisi katsastaa ensi kuussa, mutta taitaa tulla ensimmäinen vuosi, kun auto ei ole ajoissa katsastukunnossa. Mennyt vähän into korjata, kun bensa on niin kallista, ettei juurikaan pysty enää ajamaan. Ainoa jäljellä oleva harrastus tuo autojen räplääminen, mutta kaikki aikansa ilmeisesti.
Aika usein tulee nykyään hetkiä, jolloin tajuaa, että ne muutamat harvat pienet haaveet, joita joskus ajatteli toteuttavansa kariutuvat yksi kerrallaan. Vaikkapa autoretki Karjalaan esivanhempien synnyinsijoille - ei toteudu enää millään ilman lottovoittoa.
Joka päivä tyytyy vähempään ja tosiaan karsii haaveita kirjoittamattomalta listalta, joka ei alunperinkään ollut kovin pitkä ja samalla ihmettelee miten minä olen voinut joskus jotain kiinnostavaa oikeasti tehdäkin. Nyt nekin ovat vain kaukaisia hämyisiä muistoja kun viisarissa on jo yli puoli vuosisataa. Eihän toi vielä tosin NIIN paljon ole ikää, vaikka joskus siltä tuntuukin, joten voi olla, että täällä vielä kituillaan pitkäänkin.
Minähän olen niin rikas, että omistan 15 vuotta vanhan auton. Juuri peräkkäin tänä keväänä tuulilasi halkesi pahasti, uusi 360e, jonka jälkeen katsastukseen, joka ei mennyt läpi, vaan iskarit piti vaihtaa ja pyytää kyyti korjaamolta eestaas, hinta 490e. Autoa pakko pitää asuinpaikan ja kropan huonon liikkuvuuden takia.
Kyllä nauratti. Mitään leasing-autoa en eläkeläisenä saa, saatikaan uutta. Tää auto ollut mulla alusta asti, v. 2007, jolloin vielä pärjäsin ihan hyvin.
En kaipaa luksusta, mutta ruostetta on ja jossain parkkihallissa on törmätty mun takasiipeen.
Pakko pitää autoa. En ole invalidiksi luokiteltu.
Haaveita ei paljoa enää ole.Juu, auton pitäminen tulee koko ajan kalliimmaksi ja koska ny näiden romutuskampanjoiden aikana on romutettu niin paljon hyviäkin autoja surutta paalaamalla, että enää ei saa edes varaosia käytettynä oikein mistään saatika hyviä ja halpoja käytettyjä autoja. Tuttuni osti pari vuotta sitten melko hyvän oloisen auton 500:lla eurolla ja se meni eka kerralla katsastuksestain läpi ongelmitta, mutta nyt viime katsastuksessa vikoja yllättäen löytyikin niin paljon, että korjausarvio oli 4500 euroa, kun hän sitä korjaajalta kysyi. Itse olisin häntä voinut auttaa korjaamisissa, mutta silti varaosiin olisi mennyt aivan liikaa rahaa hänen budjetistaan. Onneksi romumies maksoi siitä vielä jotain, niin vähän edes lohdutti. Nyt hän on sinnitellyt ilman autoa, eikä varmaan pysty sellaista enää hommaamaan vaan joutuu muuttamaan toiseen paikkaan asumaan lähemmäksi palveluja. Itselleni ja perheelleni ei olo ilman autoa ole tällä hetkellä vaihtoehto, mutta koko ajan tosiaan käy auton pito tulevaisuutta ajatellen yhä vaikeammaksi tai peräti mahdottomaksi. Ikävää, kun jotkut pitää rikkaana toista, jolla on jotenkuten varaa pitää vanhaa autonromua pakollisiin liikkumisiin.
Täällä kolmas köyhä autonomistaja. Auto on minulle fyysisistä syistä ainoa keino liikkua, mutta minuakaan ei katsota invalidiksi. Vanha autoni on nyt kuitenkin ollut seisomassa (ruostumassa) pari vuotta, enkä minä siis ole käynyt ulko-oven tuolla puolen koko aikana. Kukin voi miettiä mielessään, mikä kaikki on mahdollista tai mahdotonta silloin, kun ei pääse liikkeelle, eikä ole niitä aina palvelukseen valmiita kavereitakaan, joita kuulemma jokaisella on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjasto
Luen mielenkiinnosta tätä ketjua. Työskentelen ns. köyhien parissa, siitä kiinnostus.
Vastaisin tuohon kysymykseen asioista, jotka vain köyhät ymmärtävät lainaamalla tuota yllä olevaa viestiä.
Köyhä ymmärtää mistä köyhä puhuu. Ihmiselle jonka ei tarvitse selviytyä taloudellisesti jokaisesta päivästä erikseen, köyhän huolet ovat helposti ratkaistavia, jopa tällä tavalla yhdellä sanalla. Kirjasto.
Mietin tätä omalta kohdaltani. Olen terve, en ole köyhä, olen aika nuorikin vielä, 38-vuotias. Minulla olisi kuitenkin hieman yli 9 kilometrin matka kotoani kirjastoon, eikä reitin varrella ole julkista liikennettä. Jaksaisinko minä edes tämän ikäisenä, terveenä ja kunnolliset kengät ja säänmukaisen vaatteet omistavana kävellä melkein 20 kilometriä säässä kuin säässä kyetäkseni täyttämään lomakkeita ja seuraamaan sähköpostiani jos se on ainoa jäljelle jäänyt keino asia hoitaa? Enpä usko. Miksi siis vaatisimme sellaista muilta? Köyhyyden ei pitäisi olla rangaistus.
Juuri näin. Köyhien lisäksi vain jotkut köyhien kanssa työtä tekevät, kuten diakonissa, ymmärtävät köyhyyttä. Näillä "kirjasto" ja "hoida toisten kotieläimiä tai leikkaa naapurin nurmikko" -ihmisillä ei ole mitään käsitystä köyhyydestä. Ottaisivat edes pikkuisen selvää, mitä laki sanoo pimeän työn tekemisestä tai yrittäjäksi ryhtymisestä. Sieluni silmin näen mummelit tallaamassa kaduilla ja kujilla ruohonleikkuria perässään vetäen. Ikkunanpesuämpäri varusteineen toisessa kädessä ja eikun ovikelloja soittamaan ja palvelua tarjoamaan. Äkkiä olisi poliisit perässä, varsinkin siellä rikkaitten asujaimistoissa. Köyhien alueilla ei juurikaan leikattavia nurmikoita ole ja jos on , ne leikataan itse, eikä ikkunoita ole varaa muilla pesettää. Verottajan lisäksi kiinteistönhoito- ja siivousfirmatkaan tuskin hyvällä katsoisi näitä köyhiä apostolinkyydillä kulkevia palveluntarjoajia.
Näin. Ja kovasti unohdetaan, että köyhissä on kaiken ikäisiä ja näköisiä ja kuntoisia ihmisiä. Eläkkeellä olevienkin käsketään menemään töihin.
Lapsetkin voi ulkoiluttaa naapurin koiraa tai hoitaa.. Ei onnistu köyhältä kuitenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnimanni kirjoitti:
Toi vero-, tt-, tuki- ym vatkaus saisi jo loppua. Ei kiinnosta yhtään. Voisitteko rakentaa siitä oman ketjun, olkaa hyvät.
Olen pieneläkeläinen, köyhä. Koko kevään mietin olisiko varaa ostaa yksiön parvekkeelle jotain kesäkukkaa. Riippuu hinnoista.
Kävin tänään Plantagenissa ja hups: sieltä sai yhdellä eurolla kuusi kpl valkoisia petunioita (huonokuntoisia, mutta kun ne nyppii niin voivat hyvinkin elpyä). Lisäksi pelargonioita 2,49/kpl. Ostaa räiskäytin kolme. Istutin ne kahteen ruukkuun, multaa oli itsellä. Kaksi suloista istutusta yhteensä 8,50!!!!
Muistelin niitä aikoja, kun kuljeskelin Plantagenissa ja ostelin kokeeksi mitä vain.
Nyt mulla on kahdessa astiassa istutukset. Parveke on tosi kuuma, siellä ei menesty mitkääm muut. Murattia olisin halunnut, mutta ehkä niitä on jossain välissä halvalla. Ruukkuihin mahtuu vielä.
Onni. 🍀Tämä on käsittääkseni kaikkien köyhien ketju. Ja nuo vero- ja tukiasiat ovat hyvinkin olennaisia useimpien köyhien elämässä. Jos joku aihe ei kiinnosta, ne viestit voi skipata yli.
Eri ja ohis Muuten hyvä, mutta tämä ei ole mikään kaikkien köyhien ketju, vaan ketju, jonka otsikko on "ASIOITA JOTKA VAIN OIKEASTI KÖYHÄ TAJUAA".Eli noille ketjuun kuulumattomille jorinoille, joita ei edes köyhä tajua voi oikeesti perustaa ihan uuden oman jankkausketjun, please.
Tämä on kaikkien köyhien ketju. Tee sinä itse ketju niille, joita ei köyhien asiat voisi vähempää kiinnostaa. Tai ketju säästeliäästi eläville, jotka keräävät varallisuutta. Tai mikä tahansa KP-keskusteluketju. Kun teet oman ketjun , niin silloin ei "ASIOITA JOTKA VAIN OIKEASTI KÖYHÄ TAJUAA"-alueelle kuuluvista asioista keskustella.
Joo. Siitä on kyse, että jatkuva jankkaaminen ja paremmintietäminen, kinaaminen parin tyypin välillä voisi nyt saada päätöksensä. Ne eivät kiinnosta kaikkia, vaan vain näitä kinaajia. Ihan oikeat, päivän tasalla olevat tiedot saa tiedustelemalla verotoimistossa, Kelasta ja muualta.
Pidettäisiin nyt vain ketju otsikon mukaisena. Pliis. Ketjun nimi on ASIOITA, JOTKA VAIN OIKEASTI KÖYHÄ TAJUAA.
Keksikää itse otsikko, joka stemmaa teille ja kinaamisellenne. Siellä saa tietää sitten paremmin. Köyhät eivät sieltä saa mitään irti, koska useimmiten jo lähtötiedot ovat puutteelliset eikä kaikkea asioihin vaikuttavaa mainita. On myös ammattijankkaajia, joilla elämän tarkoitus on roikkua puoltamassa omia, ehkä vääriä käsityksiään asioista.Hah: "Ihan oikeat, päivän tasalla olevat tiedot saa tiedustelemalla verotoimistossa, Kelasta ja muualta."
Oikeasti köyhä tietää, että Kelan konttoreita on lopetettu ja lähin toimisto voi olla aivan liian kaukana.
Oikeasti köyhä tietää, että puhelimella asioiden hoitaminen voi tulla LIIAN kalliiksi.
Oikeasti köyhä tietää, että parhaiten asiat selviää ottamalla itse selvää esim. nettisivuilta ja samassa tilanteessa olleilta tai olevilta henkilöiltä.
Oikeasti köyhä tietää, että mitään neuvoja ei saa ellei itse tiedä ja osaa kysyä oikeita kysymyksiä.
Oikeasti köyhä tietää, että asiakaspalvelusta saadut neuvot eivät pitkästä puhelusta huolimatta olleet oikeat kysyjän tilanteessa.
Oikeasti köyhä tietää, että päivän tasalla olevia tietoja ei saa tiedustelemalla verotoimistosta, Kelasta tai muualtakaan, koska asiakaspalvelija ei tiedä tilannetta ja asiakas ei osaa kertoa tarvittavia tietoja.'
Mistä tahansa tuesta onkaan kysymys, niin kannattaa tarkistaa itse olisiko ehkä oikeutettu tukeen ja epävarmassa tilanteessa jättää hakemus. Kannattaa muuten käydä Kelan sivuilla lukemassa, mitä kaikkia mahdollisia tukia voi hakea eri elämäntilanteissa. Kela myöntää lukemattomia erilaisia tukia, mutta niitä pitää osata kysyä oikeassa elämäntilanteessa, koska joskus aiemmin hakematta jäänyttä tukea ei saa takautuvasti (joissakin tilanteissa virhe voidaan korjata parin vuoden kuluessa - toimeentulotuessa yleensä tukea myönnetään vain sille kuukaudelle, jolloin hakemuksen jättää kunhan muistaa laittaa, että hakee myös kuluvalle kuukaudelle tukea).
Esimerkiksi ne, jotka eivät ole saaneet kuukausiin palkkaa voivat hakea toimeentulotukea, mutta myönnetty tuki peritään myöhemmin takaisin maksettavasta palkasta. Ennen kuin hakee toimeentulotukea, niin kannattaa kysyä tuttavilta lainaa, sillä toimeentulotuki on vihonviimeistä haettavaa.
Tämäpä juuri, kun mistään et saa tietoa. Kelan sivuilla tietoa on, mutta ongelmaksi muodostuu juuri se, että et voi tietää, että mihin tukeen mahdollisesti olet oikeutettu ja vaikka tietäisinkin, niin Kela tekee vääriä päätöksiä.
Sosiaalityöntekijöiden työajasta suuri osa menee Kelan kanssa vääntämiseen, mikä on aivan hullua. Ja sekin, että satutko saamaan sosiaalityöntekijän jota edes kiinnostaa.
Herranen aika! Tietääkö vauva.fi -palstalaiset siis kaiken jokaisen tilanteesta, esim mihin tukiin joku on oikeutettu.
Kelan chatista ei varmaankaan saa tietoa, mutta jospa ottaisi yhteyden johonkin virkailijaan ja kysyisi palveluaikaa ihan paikan päälle? Onko se mahdotonta?
Uskon, että täältä voi löytyä vertaistukea ja esimerkiksi joku, joka on jotain neuvoja tilanteeseensa saanut. Itse esimerkiksi en tiennyt olevani oikeutettu lapsilisän yksinhuoltajakorotukseen, kun puoliso joutui hoitokotiin. Vauvalla joku samassa tilanteessa ollut ystävällinen sielu vinkkasi. Mutta asiahan ei toki ollut niin yksinkertainen, jouduin Kelan käsittelijälle neuvomaan, että mistä kohdasta heidän omia soveltamisohjeitaan asia löytyy, kun ensin tuli hylky.
Eihän Kelassakaan yksi virkailija tiedä kaikista etuuksista kaikkea, vaan joka tukeen on omat virkailijat ja hakemusten käsittelijät. Kelassa ei ole ihmisiä, jotka ottaisivat asiakkaan kokonaistilanteen huomioon, sitä varten on kunnan sosiaalityöntekijät. Itse pitää osata kysyä. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olen saanut väärää tietoa. Vastuu on asiakkaalla, että osaa hakea oikeat tuet, ellei sitten satu saamaan hyvää sosiaalityöntekijää. Myös erilaisista yhdistyksistä saa hyvin tietoa Kelan etuuksista.
Se, kun itselle jää nälkä, jotta edes lapset saavat syödäkseen. Suru siitä, ettei voi hankkia lapsilleen kaikkea tarvittavaa saati niitä ylimääräisiä juttuja, joita muilla lapsilla tuntuu olevan. Kuristava tunne rinnassa ja jatkuvan murehtimisen tuoma fyysinen kipu. Itkuisuus. Onhan näitä.
Suomessa ei taida olla kaikissa asunnoissa kylpyammetta kuten muualla Euroopassa, missä vaahtokylvyssä voi nauttia vaikka päivittäin. Siksi ystävän tarjous tuntuu varmasti köyhälle juhlalliselta ja varsin ihanalta avun annolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vanhempi yksinasuva köyhä mummeli ja tykkäisin kissasta. Minulla on ollut kissoja ennen kun oli paremmat ajat.
Nyt olen tullut tulokseen, että kissanhiekka, ruoka ja kissan terveyteen menevät kulut ovat sellaisia etten vaan pysty.
Kissa toisi mielekkyyttä ja auttaisi masennukseen liittyen tähän köyhän yksipuoliseen elämiseen.
Mutta ei vaan auta, järki on otettava käteen.Tässä ketjussa on tullut selväksi, että köyhät eivät halua kuulla ehdotuksia, mutta siitäkin huolimatta ehdotan seuraavaa: voisitkohan harkita sellaista, että alat tarjoamaan kissoille hoitopaikkaa vaikkapa heidän omistajiensa lomien ajaksi, tai työpäivien ajaksi? Ilmoitus jonnekin lähikaupan ilmoitustaululle tai faceen. Jotkut tekevät sitä myös saadakseen pientä ylimääräistä taskurahaa, jotkut vapaaehtoisesti saadakseen itselleen eläinseuraa päiviksi ja päästäkseen nauttimaan lemmikkien seurasta.
Anteeksi tyhmyyteni näin alkuun, kun en aina tajua edes näitä meidän tyhmien asioita, mutta eikö tuollainen toiminta ole jotenkin laitonta? Ystävien koiria varmaan saa hoitaa vapaasti, mutta jos hakee ventovieraita ihmisiä asiakkaaksi, niin eikö se ole jo jonkinlaista työtoimintaa tai yrittäjyyttä nykysäännöillä? Ja miten tuo vakuutuspuoli, jos koiralle sattuu jotain hoidon aikana, niin kuka korvaa? Meillä on tuossa muutaman kilsan päässä sellainen "virallinen" lomakenneli kaikkine tarvittavine välineineen ja systeemeineen, mutta en usko, että kuka vain voisi missä kenelle vain vain järkätä ominpäin samanlaista palvelua. Köyhällä ei ainakaan ole varaa joutua ongelmiin.
En kirjoittanut tätä kenkkuilleksani vaan ihan aidosi olen tietämätön asian suhteen ja tuo koirahoitojuttu voisi jopa sopia vanhemmalle pojalleni, jos se on oikeasti noin helppoa ja mahdollista.
nykyisin työtön saa ansaita x euroa kuukaudessa ilman, että se vaikuttaa tukiin. Ei ole laitonta touhua, miksi olisi? Ammattimaisella yrittäjällä on toisenlaiset vastuut ja velvollisuudet.
Kunhan huolehtii itse siitä, että ilmoittaa summat verottajalle. Niistä ei välttämättä mene veroja, mutta silti pitää ilmoittaa.
Monella yksityishenkilöillä on kotivakuutus, joka korvaa vahinkoja. En tiedä sitten onko oikeasti köyhillä (no pun intended!, mutta tässä ketjussa monet ovat sanoneet ettei ole), mutta jos on, niin se korvaa. Jos koira sairastuu hoidossa ollessa, niin ei se hoitajan vika ole (ellei sitten ole tahallisesti vaikka syöttänyt jotain mitä ei olisi saanut).
Jos on perusvastuullinen henkilö, niin tuskin nyt mitään hirveää tapahtuu. Omistajien kanssa käydään läpi mitä lemmikki syö, miten se suhtautuu esim. lenkillä muihin eläimiin, mitä tehdään, jos hoidokki sairastuu jne.
Ohis. Pari huomiota.
Jos työtön on aiemmin ollut yrittäjä, TE-toimisto voi katsoa hänen palanneen yrittäjäksi ihan minkä tahansa työsuorituksen perusteella. Tällaisessa tapauksessa oikaisemispyyntö on ilmoitusasiaa isompi selviteltävä.
Jos hoitokoira sairastuu tai sille tapahtuu jokin hoitajasta riippumaton vahinko, ei hoitaja ole syyllinen. Sitä ei kukaan kuitenkaan tiedä ennalta, miten koiran omistaja käyttäytyy tositilanteessa. Monesta ihmisestä kuoriutuu aikamoinen piru ja käräjöitsijä silloin, kun asiat menevätkin toisin kuin oli suunniteltu. "Tuskin nyt mitään hirveää tapahtuu" on sekä tyhmä että vaarallinen tapa ajatella.
se on todennäköisintä, että tuskin mitään hirveää tapahtuu. JOs et olisi halunnut n*ssia pilkkua, olisit ymmärtänyt pointin.
Sain todennäköisyyslaskennasta parhaan arvosana lukioajan matematiikassa, mutta voin kertoa, että siitä ei ole ollut juuri mitään hyötyä köyhän elämässä. Vaikka jonkin yllättävän rahanmenon todennäköisyys olisi kuinka pieni tahansa, niin köyhälle se on aina liian todennäköistä. Vain varakkailla on varaa tehdä todennäköisyysarvioita bisneksissään. Köyhän elämä voi mennä piloille vuosiksi toisen silmin mitättömältäkin tuntuvasta summasta.
Ehditkin vastata minun puolestani. Vastasit paljon rakentavammin kuin minä, jolla on lähinnä enää solvauksia jäljellä noille ihmisille, jotka jauhavat ja ovat neuvovinaan asioista, joita eivät tunne.
Veikkaan, että tuolla jauhajalla itsellään on vakuutus tai useampiakin siitä huolimatta, että "tuskin mitään hirveää tapahtuu".
Ehkä eniten se että yrität peitellä koyhyyttä
Vältät tilaisuuksia joissa se voisi tulla julki
Tässäkin ketjussa on esitetty, että jollei ole varaa pitää koiraa tai kissaa, voi ottaa hoitoon toisten kissoja tai ulkoiluttaa toisten koiria. Totta kai voi, mutta toisen lemmikki ei ole oma lemmikki, siis elämänkumppani.
Sama pätee kaikkeen, joka voi olla omaa tai jonkun muun omaa. Sille, joka kaipaa omia isovanhempia, on ihan turha tulla selittämään, että saat käydä työntelemässä pyörätuolissa meidän mummoa silloin, kun me ei viitsitä.
Vierailija kirjoitti:
Jotain kertoo se, että illan A-studiossa kokoomuksen edustaja ei nostanut kättään kun toimittaja kysyi pitäisikö bensaverotusta alentaa... Eikä demariedustajakaan oikein ollut sitä mieltä, että lapsilisiä pitäisi yleisesti korottaa (vaikka Inflaatio on 7)...
Huomasin saman. Ei olla kestävällä tiellä jos korotetaan vain joitain, eikä yleisiä etuuksia/asioita (lapsilisä, palkat) ympäröivää todellisuutta vastaavaksi. Jos pelkkiä erityisetuuksia, tehdään suuremmasta määrästä ihmisiä juuri niiden asiakkaita, mikä lisää byrokratiaa ja polarisaatiota ja lopulta periytyvää sosuaalitoimen asiakkuutta. Eikö ennaltaehkäisy ole ollut pitkään jo päivän sana? Jos tilanne olisi hyvä, pitäisi tarkistaa ylöspäin vain erityisetuuksia/tukia.
Kiesus. Hoitokoirat puree välittömästi tai vähintäänkin tappelee vaikka yksinään, hoitokissat naukuvat ja putoavat korkealta ja onko tuosta edes verojakaan maksettu. Kyllä niin jonninjoutavaa sonnanjauhantaa tämä ketju että hukkukaa mahdottomuuteenne. Ja nielkää iltapalaksi vaikka lakikirja, jos edes se mahtuu seipään lisäksi kurkusta alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnimanni kirjoitti:
Toi vero-, tt-, tuki- ym vatkaus saisi jo loppua. Ei kiinnosta yhtään. Voisitteko rakentaa siitä oman ketjun, olkaa hyvät.
Olen pieneläkeläinen, köyhä. Koko kevään mietin olisiko varaa ostaa yksiön parvekkeelle jotain kesäkukkaa. Riippuu hinnoista.
Kävin tänään Plantagenissa ja hups: sieltä sai yhdellä eurolla kuusi kpl valkoisia petunioita (huonokuntoisia, mutta kun ne nyppii niin voivat hyvinkin elpyä). Lisäksi pelargonioita 2,49/kpl. Ostaa räiskäytin kolme. Istutin ne kahteen ruukkuun, multaa oli itsellä. Kaksi suloista istutusta yhteensä 8,50!!!!
Muistelin niitä aikoja, kun kuljeskelin Plantagenissa ja ostelin kokeeksi mitä vain.
Nyt mulla on kahdessa astiassa istutukset. Parveke on tosi kuuma, siellä ei menesty mitkääm muut. Murattia olisin halunnut, mutta ehkä niitä on jossain välissä halvalla. Ruukkuihin mahtuu vielä.
Onni. 🍀Tämä on käsittääkseni kaikkien köyhien ketju. Ja nuo vero- ja tukiasiat ovat hyvinkin olennaisia useimpien köyhien elämässä. Jos joku aihe ei kiinnosta, ne viestit voi skipata yli.
Eri ja ohis Muuten hyvä, mutta tämä ei ole mikään kaikkien köyhien ketju, vaan ketju, jonka otsikko on "ASIOITA JOTKA VAIN OIKEASTI KÖYHÄ TAJUAA".Eli noille ketjuun kuulumattomille jorinoille, joita ei edes köyhä tajua voi oikeesti perustaa ihan uuden oman jankkausketjun, please.
Tämä on kaikkien köyhien ketju. Tee sinä itse ketju niille, joita ei köyhien asiat voisi vähempää kiinnostaa. Tai ketju säästeliäästi eläville, jotka keräävät varallisuutta. Tai mikä tahansa KP-keskusteluketju. Kun teet oman ketjun , niin silloin ei "ASIOITA JOTKA VAIN OIKEASTI KÖYHÄ TAJUAA"-alueelle kuuluvista asioista keskustella.
Joo. Siitä on kyse, että jatkuva jankkaaminen ja paremmintietäminen, kinaaminen parin tyypin välillä voisi nyt saada päätöksensä. Ne eivät kiinnosta kaikkia, vaan vain näitä kinaajia. Ihan oikeat, päivän tasalla olevat tiedot saa tiedustelemalla verotoimistossa, Kelasta ja muualta.
Pidettäisiin nyt vain ketju otsikon mukaisena. Pliis. Ketjun nimi on ASIOITA, JOTKA VAIN OIKEASTI KÖYHÄ TAJUAA.
Keksikää itse otsikko, joka stemmaa teille ja kinaamisellenne. Siellä saa tietää sitten paremmin. Köyhät eivät sieltä saa mitään irti, koska useimmiten jo lähtötiedot ovat puutteelliset eikä kaikkea asioihin vaikuttavaa mainita. On myös ammattijankkaajia, joilla elämän tarkoitus on roikkua puoltamassa omia, ehkä vääriä käsityksiään asioista.Hah: "Ihan oikeat, päivän tasalla olevat tiedot saa tiedustelemalla verotoimistossa, Kelasta ja muualta."
Oikeasti köyhä tietää, että Kelan konttoreita on lopetettu ja lähin toimisto voi olla aivan liian kaukana.
Oikeasti köyhä tietää, että puhelimella asioiden hoitaminen voi tulla LIIAN kalliiksi.
Oikeasti köyhä tietää, että parhaiten asiat selviää ottamalla itse selvää esim. nettisivuilta ja samassa tilanteessa olleilta tai olevilta henkilöiltä.
Oikeasti köyhä tietää, että mitään neuvoja ei saa ellei itse tiedä ja osaa kysyä oikeita kysymyksiä.
Oikeasti köyhä tietää, että asiakaspalvelusta saadut neuvot eivät pitkästä puhelusta huolimatta olleet oikeat kysyjän tilanteessa.
Oikeasti köyhä tietää, että päivän tasalla olevia tietoja ei saa tiedustelemalla verotoimistosta, Kelasta tai muualtakaan, koska asiakaspalvelija ei tiedä tilannetta ja asiakas ei osaa kertoa tarvittavia tietoja.'
Mistä tahansa tuesta onkaan kysymys, niin kannattaa tarkistaa itse olisiko ehkä oikeutettu tukeen ja epävarmassa tilanteessa jättää hakemus. Kannattaa muuten käydä Kelan sivuilla lukemassa, mitä kaikkia mahdollisia tukia voi hakea eri elämäntilanteissa. Kela myöntää lukemattomia erilaisia tukia, mutta niitä pitää osata kysyä oikeassa elämäntilanteessa, koska joskus aiemmin hakematta jäänyttä tukea ei saa takautuvasti (joissakin tilanteissa virhe voidaan korjata parin vuoden kuluessa - toimeentulotuessa yleensä tukea myönnetään vain sille kuukaudelle, jolloin hakemuksen jättää kunhan muistaa laittaa, että hakee myös kuluvalle kuukaudelle tukea).
Esimerkiksi ne, jotka eivät ole saaneet kuukausiin palkkaa voivat hakea toimeentulotukea, mutta myönnetty tuki peritään myöhemmin takaisin maksettavasta palkasta. Ennen kuin hakee toimeentulotukea, niin kannattaa kysyä tuttavilta lainaa, sillä toimeentulotuki on vihonviimeistä haettavaa.
Tämäpä juuri, kun mistään et saa tietoa. Kelan sivuilla tietoa on, mutta ongelmaksi muodostuu juuri se, että et voi tietää, että mihin tukeen mahdollisesti olet oikeutettu ja vaikka tietäisinkin, niin Kela tekee vääriä päätöksiä.
Sosiaalityöntekijöiden työajasta suuri osa menee Kelan kanssa vääntämiseen, mikä on aivan hullua. Ja sekin, että satutko saamaan sosiaalityöntekijän jota edes kiinnostaa.
Herranen aika! Tietääkö vauva.fi -palstalaiset siis kaiken jokaisen tilanteesta, esim mihin tukiin joku on oikeutettu.
Kelan chatista ei varmaankaan saa tietoa, mutta jospa ottaisi yhteyden johonkin virkailijaan ja kysyisi palveluaikaa ihan paikan päälle? Onko se mahdotonta?Uskon, että täältä voi löytyä vertaistukea ja esimerkiksi joku, joka on jotain neuvoja tilanteeseensa saanut. Itse esimerkiksi en tiennyt olevani oikeutettu lapsilisän yksinhuoltajakorotukseen, kun puoliso joutui hoitokotiin. Vauvalla joku samassa tilanteessa ollut ystävällinen sielu vinkkasi. Mutta asiahan ei toki ollut niin yksinkertainen, jouduin Kelan käsittelijälle neuvomaan, että mistä kohdasta heidän omia soveltamisohjeitaan asia löytyy, kun ensin tuli hylky.
Eihän Kelassakaan yksi virkailija tiedä kaikista etuuksista kaikkea, vaan joka tukeen on omat virkailijat ja hakemusten käsittelijät. Kelassa ei ole ihmisiä, jotka ottaisivat asiakkaan kokonaistilanteen huomioon, sitä varten on kunnan sosiaalityöntekijät. Itse pitää osata kysyä. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olen saanut väärää tietoa. Vastuu on asiakkaalla, että osaa hakea oikeat tuet, ellei sitten satu saamaan hyvää sosiaalityöntekijää. Myös erilaisista yhdistyksistä saa hyvin tietoa Kelan etuuksista.
Juuri näin. Huvittavaa tuo tietämättömien selitys, että varaamalla ajan kelan toimistoon saa sitten kerralla kaiken kuntoon. Eivät ne siellä neuvo kuin vain juuri siinä asiassa mitä olet kysymässä. Jos et tiedä jostain tuesta niin ei niitä siellä mainosteta, eikä ne virkailijat tosiaan tiedä kaikista mahdollisuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Kiesus. Hoitokoirat puree välittömästi tai vähintäänkin tappelee vaikka yksinään, hoitokissat naukuvat ja putoavat korkealta ja onko tuosta edes verojakaan maksettu. Kyllä niin jonninjoutavaa sonnanjauhantaa tämä ketju että hukkukaa mahdottomuuteenne. Ja nielkää iltapalaksi vaikka lakikirja, jos edes se mahtuu seipään lisäksi kurkusta alas.
No niin, tyhjänjauhajalta menivät hermot. Ehkäpä tästedes osaat pysyä poissa keskusteluista, joiden aihe on sinulle tyystin tuntematon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kj kirjoitti:
Köyhyys on jokaisen ”omaa syytä”
Asiat ovat muutettavissa jos vain itse haluaa ja on viitseliäisyyttä. Töitä löytyy kunhan ei ala valkkaamaan ja tekee vaikka useampaa työtä kerralla. Tukien varassa elävillä ei kuuluisi olla mitään ylimääräistä ja tukia pitäisi leikata.
Itse olen aina tehnyt töitä. Aloittanut aivan minimipalkalla n 6€/h, nykyään n 50€/h. Se on vain vaatinut kovaa työntekoa ja välillä usemman työn samaan aikaan.
Työttömiä noin puoli miljoonaa ja avoimia työpaikkoja 30 000 plus muutama piilotyöpaikka jonka joku saa suhteilla. Osaatko matematiikkaa?
Viime kuussa työttömiä oli 227 000, josta lomautettuja noin 5% eli 11 350, sairaseläkepäätöksiä odottavia noin 1% eli 227. Yhteensä siis työvoimarekisterissä oli noin 215 500 henkilöä, joista kaikki eivät ole työttömiä, vaikka työnhakijoina ovatkin. Avoimia työpaikkoja mollissa 32 633 ja muissa rekryissä noin 42 000. Yhteensä siis 74 633 avointa työpaikkaa.
Mitä töitä? Pomon paikkoja, joita hakee aika moni. Keskipomon paikkoja. Ja sitten varmaan myyjiä nollatuntisopimuksilla jne. Hae vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjasto
Ihan sinne alueen/kunnan someryhmään tai kaupan seinälle lappu ikkunanpesusta ja ruohonleikkuusta. Ja kuka edes pimeänä teettäisi, kun virallisesti hoitamalla saa kotitalousvähennyksellä 30% palkoista alennusta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole esim. itselläni kotivakuutusta ollut enää vuosiin. Silloin oli, kun pankki sitä vaati eli lainan lyhennyksen aikaan. Tuli aika, jolloin emme kyenneet selviytymään laskuistamme ja oli pakko karsia jostakin. Kävi vielä niin, että kun kotivakuutuksen maksaminen viivästyi niin paljon, että se irtisanottiin, niin en meinannut enää saada autovakuutustakaan vakuutusyhtiöltä, vaan piti maksaa vuoden maksu etukäteen kahden vuoden ajan. Nyt joku voisi ajatella, että eikö koti ole arvokkaampi kuin auto, mutta ilman autoa emme voisi asua täällä kotonamme, eikä asunnon myynti ole vaihtoehtona.
Ja kyllä se vaan on niin, että oikeasti köyhällä ei ole varaa pienempiinkään yllätysmenoihin, kuten jo tuossa syyhypunkkivoideviestissänikin jo viestitin. Mitenkään ei voi tietää mitä asiakas tulee vaatimaan mistäkin mitäkin korvauksia jälkikäteen ja niihin tilanteisiin tarvittaisiin jonkinlainen vakuutus tai hätävara valmiiksi.
Menestyksekkään pelurinkin pääsääntö on, että pelaa vain sillä summalla, minkä on valmis häviämään. Köyhällä tuo summa on usein 0 euroa.
Lähes kaikkeen lisätienesteihin mitä köyhille ehdotetaan liittyy mahdollisia taloudellisia riskejä ja usein tarvitaan jo toiminnan aloittamiseen rahaa erilaisiin tarvehankintoihin. Kyllähän näitä on kaikkea erilaista "ilmaista" puuhaa ja tienistiä tullut mietittyä ajan saatossa itsekin, mutta mikään niistä ei ole ollut oikeasti ilmaista. Vihjeitä otetaan toki vastaan edelleenkin, en niistä ota nokkiini vaikka ne ei minunlaiselle köyhälle sopisikaan.
Ette ole ikinä kuulleet kirjallisesta sopimuksesta (tämä on kaikille teille, jotka kauhistelette ettei voi koskaan tietää milloin taivas tippuu niskaan ja lemmikin omistaja suuttuu)? Kun minä otan jonkun lemmikin hoitoon pidemmäksi aikaa, tehdään kirjallinen sopimus, jossa sovitaan kaikesta. Sellainen on juridisesti sitova asiakirja. Koskaan ei ole tullut mitään ongelmia (en ole eläinhoitolayrittäjä, asun pienellä paikkakunnalla ja koska teen töitä kotoa käsin, hoidan samalla toisten lemmikit). Kirjallinen sopimus pitää tehdä kaikista sellaisista asioista, joissa on vähintään kaksi osapuolta ja edes potentiaalinen mahdollisuus väärinymmärryksille. Kirjallisen sopimuksen hyviä puolia on sekin, että ei tarvitse turvautua muistiin ja tulkitojen mahdollisuus on vähäinen.
sivusta
Niinpä. Tuo itse ehdotus oli hyvä, mutta alun dissaaminen antoi ehdottajasta ylimielisen kuvan.