Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Vaikea seurata mielenkiintoista ketjua, kun on nyt tainnut olla 5 sivua täynnä samaa vuokra-asiasta vänkäämistä. Antakaa jo olla, pilaatte koko ketjun.
Vaikka sinua ei kiinnosta vuokra-asiat niin jonkua voi kiinnostaa. Köyhillä nimenomaan on vuokra-asioita.
Et ole oikeasti köyhä ilmeisesti vaan vain huviksesi luet. Toki niin saa tehdä, mutta mielestäni kaikki saavat kirjoitella, mikä sitten mistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vuokranmaksuvenkslaaja antaa nyt kyllä tyhmän kuvan meistä köyhistä.
Läheskään kaikilla köyhillä ei ole tuonkaltaisia ongelmia vuokranmaksun kanssa.
Kelan kanssa on kyllä hankalaa, se on totta. Ja virhellisiä päätöksiä tehdään. Mutta tuo hänen ongelmansa olisi helposti ratkaistavissa.
Minä saan osan asumistukea ja lopun osan maksan omasta pussista. Ihan sama mistä ja miten se osa tulee, mutta itse se on omalta tililtä huolehdittava viides päivä.
Asumistuki ei muutu jatkuvasti, se tarkistetaan eläkeläisillä parin vuoden välein.
Eli jos vuokra ja asumistuki ovat samat niin se erotuskin on sama.
Ei ole mitenkään vaikeaa.Minä en ole koskaan saanut asumistukea, mutta äitini saa. Äiti on tehnyt pankin kanssa suoramaksusopimuksen, joten pankki maksaa aina automaattisesti vuokran hänen tililtään määräpäivänä. Äidin tehtävä on tietysti pitää huoli siitä, että tilillä on rahaa siihen.
Kelan as.tuki tulee äidin tilille joka kk. Se on hyvin simppeliä.Hyvin simppeliä silloin, kun kuvio on yksinkertainen ja vakaa. Mutta mitäs äitisi tekee sitten, kun asumistuki ei tulekaan tilille tai siitä puuttuu osa? Ja sitten, kun näin käy puoli tusinaa kertaa vuodessa?
Jos ihminen ei muuta jatkuvasti puolen tusinaa kertaa vuodessa ei asumistuen määrä vaihdu jatkuvasti.
Jos nyt joku selittäisi minulle tyhmälle miten ja miksi se asumistuki ei ole tullut tilille tai siitä puuttuu osa.
Esimerkiksi silloin kun olin joskus puhelinmyynnissä ja tulot vaihtelivat joka kuukausi niin asumistukipäätöstä ei nimenomaan tehty joka kuukauden tuloille erikseen. Vaan minulle esimerkiksi se tehtiin syyskuun tulojen perusteella puoleksi vuodeksi. Vaikka jouluna oli lafka kaksi viikkoa kiinni ja tammikuussa tosi huonot tulot niin asumistuki oli samansuuruinen. Tosi kurja tilanne.
Minun olisi pitänyt silloin hakea tt-tukea, mutta oli senverran säästöjä, että maksoin erotuksen itse.Siis mielestäni asumistuki ei kuukausittain muutu, mutta tosiaan jos tulot vaihtelevat niin pitää sitten hoitaa vuokranmaksun erotus miten parhaaksi näkee.
Oikaiskaa jos on toisin.
Aika herttainen olet kuten pari muutakin ketjussa omia hienosti sujuneita Kela-asioitaan esitellyttä ihmettelijää. Sinä puhut vain asumistuesta, mikä yksinään onkin aika helppo hoitaa. Sen perusteella et tiedä Kela-viidakosta vielä mitään - eikä sinulla ole eväitäkään ymmärtää. Ihmettele siis pois vain, ehkä pääset itsekin kokemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea seurata mielenkiintoista ketjua, kun on nyt tainnut olla 5 sivua täynnä samaa vuokra-asiasta vänkäämistä. Antakaa jo olla, pilaatte koko ketjun.
Olihan tuossa melkein viikon tauko, kun kukaan ei kirjoittanut mitään. Olisit edes sinä käynyt kirjoittelemassa jotakin mielenkiintoista sen sijaan, että tulit valittamaan siitä, ettei sinua miellytä.
Köyhyyteen liittyen: on paljon ihmisiä joilla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä on elää jatkuvien pätkätöiden kanssa. Omassa tuttavapiirissä ne on maalaisia.
Luullaan, että rahaa tulee ovista ja ikkunoista kun on korkeakoulututkinto 🙄 ja asuu kaupungissa. Ja he ovat muka niin huono-osaisia itse. Kun katsoo asuntoja, autoja, kesämökkejä ym niin jokin siinä ei nyt kohtaa huono-osaisuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No tämä on asia jonka vain oikeasti köyhä tajuaa, kuten otsikko sanoo😊.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyyteen liittyen: on paljon ihmisiä joilla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä on elää jatkuvien pätkätöiden kanssa. Omassa tuttavapiirissä ne on maalaisia.
Luullaan, että rahaa tulee ovista ja ikkunoista kun on korkeakoulututkinto 🙄 ja asuu kaupungissa. Ja he ovat muka niin huono-osaisia itse. Kun katsoo asuntoja, autoja, kesämökkejä ym niin jokin siinä ei nyt kohtaa huono-osaisuuden kanssa.
Mulla meinasi käydä näin. Yliopistossa heräsin todellisuuteen ja opiskelin työllistävälle alalle. Siinäkin työt uhkasi loppua, taas aloin opiskelemaan työn ohella ja elämä hymyilee.
Oon ihmetellyt tötä väen väkisin tehdään pätkätyötä, kun on älliä tehdä toista alaa, josta saa töitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luullaan, että rahaa tulee ovista ja ikkunoista kun on korkeakoulututkinto 🙄 ja asuu kaupungissa. Ja he ovat muka niin huono-osaisia itse. Kun katsoo asuntoja, autoja, kesämökkejä ym niin jokin siinä ei nyt kohtaa huono-osaisuuden kanssa.Mulla meinasi käydä näin. Yliopistossa heräsin todellisuuteen ja opiskelin työllistävälle alalle. Siinäkin työt uhkasi loppua, taas aloin opiskelemaan työn ohella ja elämä hymyilee.
Oon ihmetellyt tötä väen väkisin tehdään pätkätyötä, kun on älliä tehdä toista alaa, josta saa töitä
Hienoa, että olet löytänyt useita itseäsi kiehtovia aloja. Kaikille ei ehkä löydy, ainakaan niitä hyvin työllistäviä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin tunnistettavissa oleva ilmiö. Ja sitten jossain kouluttamattomuuden alemmuuskompleksissa aletaan keulimaan omaisuudella kun ei muuta ole. :D
Vierailija kirjoitti:
Myrmyr kirjoitti:
Varakkaana olen ainakin tajunnut sen että niillä asioilla mitä köyhänä ajatteli tekevänsä jos olisi varakas ei olekaan mitään väliä. Kuljeskelen spugen näköisenä, kerään pulloja, en käy kampaajalla tai meikkaa tai osta vaatteita. Touhuan mitä haluan eikä muiden ajatukset kiinnosta. Köyhänä yritin aina näyttää asialliselta. Tietysti on erilaista kun rahaa ei tarvitse miettiä.
Haha, mulla sama. Siinä vaiheessa tajusin, että ei oo ehkä pakko ulottaa sitä spugeilua lapsiinkin, ku meille tarjottiin jossain koulukeskustelussa jotain vaatekeräyksen vaatteita lapsille. Ku olen heidätkin pienestä asti samalla välinpitämättömyydellä ulkonäköä kohtaan kasvattanut, kuin myös muiden mielipiteistä piittaamattomiksi.
Vaan tässä on ainakin se hyvä puoli, ettei feissarit paljoa häiritse kulkua kaupungilla taikka myyjät intoile kaupoissa, että "Kuinka voin auttaa" 😂 Tässä vähän aikaa sitten kyllä tais mennä överiksi, kun huomasin vasta perillä, että olin lompsinut yöpaidassa katsomaan sukulaista sairaalassa, vetäissyt vaan pitkän talvitakin siihen päälle 😁 Mut siitäkin selvittiin.
Peraaukisena kakarana/nuorena piti muka olla aina niin viimeisen päälle laitettu.
Tuntuu, että ne rikkaammat (ei nyt mitkään miljonäärit kuitenkaan, en tunne yhtään semmoista :D) saattaa usein jopa näyttää vähän pulsahtaville ja ne jotka tienaa vaan ihan kivasti yrittää näyttää tosi rikkaille. Itellä on keskivertopalkka ja näytän varmaan aika normaalille eli en pulsulle enkä miljonäärille. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luullaan, että rahaa tulee ovista ja ikkunoista kun on korkeakoulututkinto 🙄 ja asuu kaupungissa. Ja he ovat muka niin huono-osaisia itse. Kun katsoo asuntoja, autoja, kesämökkejä ym niin jokin siinä ei nyt kohtaa huono-osaisuuden kanssa.Mulla meinasi käydä näin. Yliopistossa heräsin todellisuuteen ja opiskelin työllistävälle alalle. Siinäkin työt uhkasi loppua, taas aloin opiskelemaan työn ohella ja elämä hymyilee.
Hienoa, että olet löytänyt useita itseäsi kiehtovia aloja. Kaikille ei ehkä löydy, ainakaan niitä hyvin työllistäviä.
No tässä on yksi jota köyhä ei tajua: ne kiehtovat asiat on harrastuksia. Työtä tehdään niiden kiehtovien harrastusten rahoittamiseksi.
Jos etsii harrastusta josta maksetaan niin yleensä pettyy, ne lätkämiljonäärit ja rallistarat on tosi harvassa. Useimpien työ ei ole kiehtovaa. Mutta se voi olla hyvin palkattua, mitä köyhä ei tajua. Sitten on varaa vapaalla tehdä niitä kiehtovia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Mutta toi maalainen=köyhä, huono-osainen, tyhmempi, sairaampi on se narratiivi, jota julkisuudessa on huudeltu. Eli kaupunkilaisten on pakko olla fiksumpia, rikkaampia, paremmin toimeentulevia.
nimimerkki korkeakoulutettu maalainen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä on yksi jota köyhä ei tajua: ne kiehtovat asiat on harrastuksia. Työtä tehdään niiden kiehtovien harrastusten rahoittamiseksi.
Jos etsii harrastusta josta maksetaan niin yleensä pettyy, ne lätkämiljonäärit ja rallistarat on tosi harvassa. Useimpien työ ei ole kiehtovaa. Mutta se voi olla hyvin palkattua, mitä köyhä ei tajua. Sitten on varaa vapaalla tehdä niitä kiehtovia asioita.
Joo, vedät kahdeksan tuntia jotain pskaa hampaat irvessä ja itku kurkussa, ja olet töiden jälkeen niin väsynyt, ettet jaksa tehdä niitä kivoja asioita enää tai niin vttuuntunut, että mikään ei enää kiehdo. Kokemusta on.
Tämä on kai luonne- ja resurssikysymys. Jotkut tekevät mitä tahansa, ottavat työn työnä ja se on ok, sitten on niitä, joille työn pitäisi olla jotain enemmän, jos ei kutsumus tai intohimo, niin aika lähelle edes.
Ja ihan turha vetää jotain lätkä- tai rallitähtiä tähän, ihan kuin ei "taviksille" olisi mitään mielenkiintoisia töitä tarjolla.
Mutta provohan sä taisit ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan kanssa on kyllä hankalaa, se on totta. Ja virhellisiä päätöksiä tehdään. Mutta tuo hänen ongelmansa olisi helposti ratkaistavissa.
Minä saan osan asumistukea ja lopun osan maksan omasta pussista. Ihan sama mistä ja miten se osa tulee, mutta itse se on omalta tililtä huolehdittava viides päivä.
Asumistuki ei muutu jatkuvasti, se tarkistetaan eläkeläisillä parin vuoden välein.
Ei ole mitenkään vaikeaa.Minä en ole koskaan saanut asumistukea, mutta äitini saa. Äiti on tehnyt pankin kanssa suoramaksusopimuksen, joten pankki maksaa aina automaattisesti vuokran hänen tililtään määräpäivänä. Äidin tehtävä on tietysti pitää huoli siitä, että tilillä on rahaa siihen.
Kelan as.tuki tulee äidin tilille joka kk. Se on hyvin simppeliä.Hyvin simppeliä silloin, kun kuvio on yksinkertainen ja vakaa. Mutta mitäs äitisi tekee sitten, kun asumistuki ei tulekaan tilille tai siitä puuttuu osa? Ja sitten, kun näin käy puoli tusinaa kertaa vuodessa?
Miten se on mahdollista, että niin tapahtuu? Kelahan tekee päätöksen asumistuesta ja sen määrästä, äidilleni aina kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Hänellä on se asumistuki jotain parisataa euroa ja se sama summa tulee joka kk tiettynä päivänä hänen tililleen. Jos äitini tilanteessa tulee muutoksia sen kahden vuoden aikana, niin niistä on ilmoitettava Kelalle, esim. jos äiti menisi uusiin naimisiin eli asuntoon muuttaisi joku muu hänen lisäkseen, vuokran suuruus olennaisesti muuttuisi tai jotain vastaavaa, siis sellaista millä olisi vaikutusta asumistuen määrään. Silloin Kela tekisi uuden päätöksen, tietysti.
Onko nyt niin, että sinulla tulot vaihtelee koko ajan? Tai vuokran määrä muuttuu vähän väliä?
Eikö niissäkin tapauksissa vuokran maksu kuitenkin ole ihan sinun vastuullasi? Eli sinä maksat vuokranantajalle vuokran juuri sen suuruisena, kuin vuokrasi on. Kela puolestaan maksaa sinulle, sinun tilillesi, asumiseen tarkoitettua tukea, siis sinulle, ei vuokranantajalle.
Olen joskus muinoin saanut asumistukea vuoden, siitä on tosi kauan. Kun hain tukea, olin osa-aikaisessa työssä ja minulla oli yksi lapsi. Vuokrani oli 250 markkaa kk ja sain asumistukea 150 markkaa. Se tuli kuukausittain tililleni, vaikka aika pian sain sitten kokopäivätyön. Ainakaan silloin ei puhuttu mitään, että pitäisi ilmoittaa mitään, joten en ilmoittanut ja sain sitä tukea vuoden ajan, kunnes sitten tuli ilmoitus, että pitäisi hakea tukea uudelleen. Tiesin, etten sitä enää saisi, joten en hakenut. Tämä oli ihan 80-luvun alussa, joten jos sain asumistukea perusteettomasti, niin sitten sain. Rikoksena on kuitenkin jo vanhentunut.
no vaikka se, että ruoka on Suomessa tällä hetkellä todella kallista
ja siksi olenkin alkamassa etupäässä kasvissyöjäpainotteiseksi, ettei tarvitse itseään tuhlata rahojaan ja terveyttäään pun.lihaan.
ehkäpä suomalainen toimeentulotukilainen ei ole "oikeasti köyhä" mutta tajuan ns. "työllisten" katteettoman ylenkatseen ja pohjattoman typeryyden - kun se oma työläisyys on aika hauras juttu niin rakentaa sitten identiteettiään sen varaan.
ei kela elätit ymmärrä kuin sanan tuki. työ on jo täysin vieras käsitys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se on mahdollista, että niin tapahtuu? Kelahan tekee päätöksen asumistuesta ja sen määrästä, äidilleni aina kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Hänellä on se asumistuki jotain parisataa euroa ja se sama summa tulee joka kk tiettynä päivänä hänen tililleen. Jos äitini tilanteessa tulee muutoksia sen kahden vuoden aikana, niin niistä on ilmoitettava Kelalle, esim. jos äiti menisi uusiin naimisiin eli asuntoon muuttaisi joku muu hänen lisäkseen, vuokran suuruus olennaisesti muuttuisi tai jotain vastaavaa, siis sellaista millä olisi vaikutusta asumistuen määrään. Silloin Kela tekisi uuden päätöksen, tietysti.
Onko nyt niin, että sinulla tulot vaihtelee koko ajan? Tai vuokran määrä muuttuu vähän väliä?
Eikö niissäkin tapauksissa vuokran maksu kuitenkin ole ihan sinun vastuullasi? Eli sinä maksat vuokranantajalle vuokran juuri sen suuruisena, kuin vuokrasi on. Kela puolestaan maksaa sinulle, sinun tilillesi, asumiseen tarkoitettua tukea, siis sinulle, ei vuokranantajalle.
Olen joskus muinoin saanut asumistukea vuoden, siitä on tosi kauan. Kun hain tukea, olin osa-aikaisessa työssä ja minulla oli yksi lapsi. Vuokrani oli 250 markkaa kk ja sain asumistukea 150 markkaa. Se tuli kuukausittain tililleni, vaikka aika pian sain sitten kokopäivätyön. Ainakaan silloin ei puhuttu mitään, että pitäisi ilmoittaa mitään, joten en ilmoittanut ja sain sitä tukea vuoden ajan, kunnes sitten tuli ilmoitus, että pitäisi hakea tukea uudelleen. Tiesin, etten sitä enää saisi, joten en hakenut. Tämä oli ihan 80-luvun alussa, joten jos sain asumistukea perusteettomasti, niin sitten sain. Rikoksena on kuitenkin jo vanhentunut.
Kyllä se kuule on mahdollista. Maailmassa on monta muutakin asiaa, joita sinä et ymmärrä.
Sitöhän minäkin olen juuri yrittänyt kertoa, ettei se asumistuki mitenkn joka kuukausi muutu saatikka ettei Kela sitä tililleni laittaisi.
Mutta kun tämä vain inttää, että te ette vaan ymmärrä kun ette ole Kelan kanssa olleet tekemisissä.
Siis kyllä olen ja nytkin juuri maaliskuussa tuli asumistuen määräaikaistarkistus. Se tehdään kahden vuoden välein. Jos siis ei välillä ole ollut muutoksia.
Kun asumistuesta tulee päätös, esimerkisi 100 euroa niin se sata euroa maksetaan tililleni niin kauan kunnes taas tehdään uusi tarkistus kahden vuoden päästä.
Jos asumistilanteessa tai tuloissani tulee muutoksia niin silloin tehdään uusi hakemus niillä tiedoilla ja siitä tulee taas päätös. Jne.
Ei se asumistuki voi millään ilman päätöstä muuttua koko ajan.
Ei kai tällä henkilöllä nyt voi olla jatkuvasti joka kuukausi muutto ja asumistukihakemus meneillään?
Ja ilman uutta päätöstä se maksetaan joka tapauksessa sen vanhan tilanteen ja päätöksen mukaan tilille.
Kela maksaa joka kuukausi määrättynä päivänä sen viimeisen asumistukipäätöksen mukaisen summan!
Tai jos menee suoraan vuokranantajalle niin sama juttu silti. Määrä ja maksupäivä eivät vaihtele sattumanvaraisesti.
Vuokran ja asumistuen erotus, jos sitä on, pitää itse huolehtia vuokranantajan tilille.
Jos on haussa muita tukia ne ovat oma asiansa! Mutta nyt puhuttiin asumistuen "sattumanvaraisesta" maksamisesta tilille tai vuokranantajalle.
Älä sekoita montaa asiaa saman nimikkeen alle. Asumistuki on asumistuki, muut tuet ovat muita tukia ja niillä on sitten oma hakemuksensa, laskentatapansa ja aikataulunsa.
Jos ihminen ei muuta jatkuvasti puolen tusinaa kertaa vuodessa ei asumistuen määrä vaihdu jatkuvasti.
Jos nyt joku selittäisi minulle tyhmälle miten ja miksi se asumistuki ei ole tullut tilille tai siitä puuttuu osa.
Esimerkiksi silloin kun olin joskus puhelinmyynnissä ja tulot vaihtelivat joka kuukausi niin asumistukipäätöstä ei nimenomaan tehty joka kuukauden tuloille erikseen. Vaan minulle esimerkiksi se tehtiin syyskuun tulojen perusteella puoleksi vuodeksi. Vaikka jouluna oli lafka kaksi viikkoa kiinni ja tammikuussa tosi huonot tulot niin asumistuki oli samansuuruinen. Tosi kurja tilanne.
Minun olisi pitänyt silloin hakea tt-tukea, mutta oli senverran säästöjä, että maksoin erotuksen itse.
Siis mielestäni asumistuki ei kuukausittain muutu, mutta tosiaan jos tulot vaihtelevat niin pitää sitten hoitaa vuokranmaksun erotus miten parhaaksi näkee.
Oikaiskaa jos on toisin.