Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Tuo vuokranmaksuvenkslaaja antaa nyt kyllä tyhmän kuvan meistä köyhistä.
Läheskään kaikilla köyhillä ei ole tuonkaltaisia ongelmia vuokranmaksun kanssa.
Kelan kanssa on kyllä hankalaa, se on totta. Ja virhellisiä päätöksiä tehdään. Mutta tuo hänen ongelmansa olisi helposti ratkaistavissa.
Minä saan osan asumistukea ja lopun osan maksan omasta pussista. Ihan sama mistä ja miten se osa tulee, mutta itse se on omalta tililtä huolehdittava viides päivä.
Asumistuki ei muutu jatkuvasti, se tarkistetaan eläkeläisillä parin vuoden välein.
Eli jos vuokra ja asumistuki ovat samat niin se erotuskin on sama.
Ei ole mitenkään vaikeaa.
Millä tavalla? Ongelmana ei ole se, ettei vuokraa osattaisi maksaa ajallaan ja täysimääräisenä, vaan se, paljonko Kelalta kulloinkin siihen irtoaa. Ei rahan määrä kasva sillä, että sitä siirretään tililtä toiselle jonkin kolmannen tilin kautta.
Miten yksinkertaisia kommentoijia täällä oikein on? En ole pyytänyt neuvoja, vaan kertonut hyvin ylimalkaisesto, miten hankalaksi tilanne voi Kelan kanssa muodostua. Silti paikalle on hakeutunut ihmisiä, joilla ei asiasta ole harmainta aavistusta mutta joiden mielestä se on ihan helppo ratkaista. Olkaa hyvät ja ratkaiskaa saman tien fuusion hyödyntäminen energiatuotannossa ja hoidelkaa Lähi-Itään rauha ja hyvä tahto, kun kerran osaatte ratkoa ongelmat tietämättä niistä mitään. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan kanssa on kyllä hankalaa, se on totta. Ja virhellisiä päätöksiä tehdään. Mutta tuo hänen ongelmansa olisi helposti ratkaistavissa.
Minä saan osan asumistukea ja lopun osan maksan omasta pussista. Ihan sama mistä ja miten se osa tulee, mutta itse se on omalta tililtä huolehdittava viides päivä.
Asumistuki ei muutu jatkuvasti, se tarkistetaan eläkeläisillä parin vuoden välein.
Ei ole mitenkään vaikeaa.Millä tavalla? Ongelmana ei ole se, ettei vuokraa osattaisi maksaa ajallaan ja täysimääräisenä, vaan se, paljonko Kelalta kulloinkin siihen irtoaa. Ei rahan määrä kasva sillä, että sitä siirretään tililtä toiselle jonkin kolmannen tilin kautta.
Miten yksinkertaisia kommentoijia täällä oikein on? En ole pyytänyt neuvoja, vaan kertonut hyvin ylimalkaisesto, miten hankalaksi tilanne voi Kelan kanssa muodostua. Silti paikalle on hakeutunut ihmisiä, joilla ei asiasta ole harmainta aavistusta mutta joiden mielestä se on ihan helppo ratkaista. Olkaa hyvät ja ratkaiskaa saman tien fuusion hyödyntäminen energiatuotannossa ja hoidelkaa Lähi-Itään rauha ja hyvä tahto, kun kerran osaatte ratkoa ongelmat tietämättä niistä mitään. :D
Sun tilanne kuulostaa kyllä oudolta.
Mutta Kelan kanssa asioineena ei yllätä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään vaikeaa.Millä tavalla? Ongelmana ei ole se, ettei vuokraa osattaisi maksaa ajallaan ja täysimääräisenä, vaan se, paljonko Kelalta kulloinkin siihen irtoaa. Ei rahan määrä kasva sillä, että sitä siirretään tililtä toiselle jonkin kolmannen tilin kautta.
Sun tilanne kuulostaa kyllä oudolta.
Mutta Kelan kanssa asioineena ei yllätä yhtään.
Tietäisitpä vain. Pahaa pelkään, että olen tässä ongelmakasassa lopun elämääni. Vain osassa on Kelalla mitään tekemistä, mutta kun kaikki vaikuttaa kaikkeen, Kelalla on iso rooli. Isoin.
Hinnat nousevat ja kaikki kallistuu. Hyvä, että en ole nyt veloissa. Jotain iloa tästä persaukisuudestakin. Tinkimisen varaa on vielä.
Vierailija kirjoitti:
Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!
Jokaisessa jääkaapissa on myös pakastinlokero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole. Katso vaikka gigantin sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lääke ilman kelakorvausta maksaa paljon, tuli taas huomattua.
Minäkin huomasin taas kerran. Tilasin apteekista lääkettä päänsärkyyn ja tulehtuneeseen ihoon, minkä lisäksi oli saatava pari pakettia korvatulppia, koska täällä kunnan vuokramurjuissa ei naapureitaan saa valita. Tänään vuokranantaja otti yhteyttä ja kertoi, että Kelan vuokranmaksuissa on taas jotain vikaa - ties monettako kuukautta peräkkäin. Minä olen hoitanut oman osuuteni aina ajallaan, mutta Kelalta se vain ei onnistu. Monta muutakin pelkästään työttömyydestä seurannutta ongelmaa on jatkuvasti niskassa, ja herään joka ikinen aamu siihen, että jollain tavalla on pystyttävä kuolemaan. Tällaisessa olemassa olemisessa ei ole mitään järkeä, eikä paremmasta ole toivoa.
Älä anna vuokraa Kelan maksettavaksi, vaan ota toimeentulotuessa se vuokran osuus itselle ja hoida koko vuokra itse. Minä en anna Kelan maksaa yhtäkään laskua vaan maksan ne itse ja Kela maksaa sitten minulle takautuvasti. Kuolisin stressiin jos pitäis vielä jännittää sitä maksaako Kela sähkölaskun ajoissa vai tuleeko minulle siitä viivästysmaksu.
Korvatulppia saa halvemmalla vaikka Motonetistä. Käytän niitä kaikkein tehokkaimpia (oranssit M3-tulpat) ja kaks paria maksaa apteekissa nykyään varmaan yli kolme euroa. 50 parin laatikko maksoi Motonetissä jotain 12.90. Kyllä kirosin kun tajusin miten paljon ylihintaa on noistakin tullut maksettua. Myös ne heppoisemmat korvatulpat saa halvemmalla Motonetistaä tai Biltemasta.
Osaatko verrata noita oransseja korvatulppia Bilsomeihin? Ostin nimittäin Bilsomeja paljon halvempia 3M:n FP-01-000-tulppia ja pääsin pettymään, koska ne eivät minun korvissani toimi toivotulla tavalla. Bilsomit isompi malli muotoutuu korviini kunnolla.
Motonetin ovelta ovelle -kuljetus näkyy olevan 9,90 euroa. Se on aika iso summa. En pysty itse lähtemään ostoksille. Olisi ikävä tehdä yli kahdenkympin virheostos. Tällä hetkellä turvaudun kuulosuojaimiin, mutta ne päässä ei voi nukkua.
Olen jo parikymmentä vuotta nukkunut kuulosuojaimet korvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Pakastinlokero on muutenkin tarkoitettu ruuan sulattamiseen, ei säilyttämiseen.
Kuinka ihanaa on, kun ei tarvitse mennä 250 päivänä vuodessa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lääke ilman kelakorvausta maksaa paljon, tuli taas huomattua.
Minäkin huomasin taas kerran. Tilasin apteekista lääkettä päänsärkyyn ja tulehtuneeseen ihoon, minkä lisäksi oli saatava pari pakettia korvatulppia, koska täällä kunnan vuokramurjuissa ei naapureitaan saa valita. Tänään vuokranantaja otti yhteyttä ja kertoi, että Kelan vuokranmaksuissa on taas jotain vikaa - ties monettako kuukautta peräkkäin. Minä olen hoitanut oman osuuteni aina ajallaan, mutta Kelalta se vain ei onnistu. Monta muutakin pelkästään työttömyydestä seurannutta ongelmaa on jatkuvasti niskassa, ja herään joka ikinen aamu siihen, että jollain tavalla on pystyttävä kuolemaan. Tällaisessa olemassa olemisessa ei ole mitään järkeä, eikä paremmasta ole toivoa.
Älä anna vuokraa Kelan maksettavaksi, vaan ota toimeentulotuessa se vuokran osuus itselle ja hoida koko vuokra itse. Minä en anna Kelan maksaa yhtäkään laskua vaan maksan ne itse ja Kela maksaa sitten minulle takautuvasti. Kuolisin stressiin jos pitäis vielä jännittää sitä maksaako Kela sähkölaskun ajoissa vai tuleeko minulle siitä viivästysmaksu.
Korvatulppia saa halvemmalla vaikka Motonetistä. Käytän niitä kaikkein tehokkaimpia (oranssit M3-tulpat) ja kaks paria maksaa apteekissa nykyään varmaan yli kolme euroa. 50 parin laatikko maksoi Motonetissä jotain 12.90. Kyllä kirosin kun tajusin miten paljon ylihintaa on noistakin tullut maksettua. Myös ne heppoisemmat korvatulpat saa halvemmalla Motonetistaä tai Biltemasta.
Osaatko verrata noita oransseja korvatulppia Bilsomeihin? Ostin nimittäin Bilsomeja paljon halvempia 3M:n FP-01-000-tulppia ja pääsin pettymään, koska ne eivät minun korvissani toimi toivotulla tavalla. Bilsomit isompi malli muotoutuu korviini kunnolla.
Motonetin ovelta ovelle -kuljetus näkyy olevan 9,90 euroa. Se on aika iso summa. En pysty itse lähtemään ostoksille. Olisi ikävä tehdä yli kahdenkympin virheostos. Tällä hetkellä turvaudun kuulosuojaimiin, mutta ne päässä ei voi nukkua.
Olen jo parikymmentä vuotta nukkunut kuulosuojaimet korvilla.
Miten pystyt nukkumaan kyljelläsi?
Vain köyhä tajuaa sen tilanteen, kun pitää valita, että ostaako leivän päälle laitettavaksi juustoa vai kinkkua, kun molempiin ei ole varaa. Lisäksi vain köyhä tajuaa sen, kun ruokana on vain makaronia ketsupilla ilman muita lisukkeita. Tai sen, kun ei ole varaa ostaa leipää, vaan pitää tehdä sitä itse, eikä raaka-aineina ole kuin vettä, vehnäjauhoa ja suolaa, edes hiivaa ei ole.
Siinö kokemuksia suoraan omasta elämästä.
Kuinka paljon syöt? Mitäs kaikkea syöt?Entäpä alkoholinkäyttö? Kuinkas tupakanpoltto? Sähkön kulutus? Siinäpä sinulle mietittävää. Jos sinulla on terveys, sinulla on kaikkea.
Miksi ylipäätään joku antaa Kelan maksaa oman vuokransa?
Niin kauan kuin pystyn hoitamaan laskujen maksun itse, ei tulisi mieleenikään antaa Kelan maksaa.
Ja olen aina myös ajatellut, että nämä Kelan maksamat laskut tarkoittaa, että kyse on ihmisestä, joka tarvitsee edunvalvojaa, eli jostain syystä ei itse osaa tai pysty maksamaan laskujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole. Katso vaikka gigantin sivuilta.
Ei ainakaan meidän jääkaappi sisällä pakastinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Pakastinlokero on muutenkin tarkoitettu ruuan sulattamiseen, ei säilyttämiseen.
Siis mitä? Ruuan sulattamiseen? Mitä horiset?
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin pystyn hoitamaan laskujen maksun itse, ei tulisi mieleenikään antaa Kelan maksaa.
Ja olen aina myös ajatellut, että nämä Kelan maksamat laskut tarkoittaa, että kyse on ihmisestä, joka tarvitsee edunvalvojaa, eli jostain syystä ei itse osaa tai pysty maksamaan laskujaan.
Miten ylipäätään? Kokeilepa sitä, että päädyt laman vuoksi konkurssiin, pitkän yrittäjyytesi ja helvetillisen byrokratian vuoksi et pääse työttömän työnhakijan statukselle eli suojaverkkojen piiriin ennen kuin rahasi ovat täysin lopussa ja maksuhäiriöputki alkanut, olet menettänyt kotisi eli kaikkesi terveyttäsi myöten ja jäänyt asunnottomaksi, kukaan ei palkkaa liian vanhaa töihinkään, ja pitkän byrokratiaväännön myötä voimasi loppuvat, ja tule sitten ihmettelemään, miksi joku haluaa selvitä kurjasta arjestaan ja taukoamattomasta stressistä hieman helpommalla ja antaa jonkun muun hinkata Kelan kanssa siitä, onko tilanne muuttunut vai eikö ole ja miksi Kelalta on taas jäänyt jokin lomake näkemättä. Vieläkö ihmetyttää? Pane kätesi kyynärpäitä myöten ristiin ja kiitä jumaliasi siitä, että olet päässyt itse niin helpolla, ettei edes mielikuvituksesi riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ylipäätään? Kokeilepa sitä, että päädyt laman vuoksi konkurssiin, pitkän yrittäjyytesi ja helvetillisen byrokratian vuoksi et pääse työttömän työnhakijan statukselle eli suojaverkkojen piiriin ennen kuin rahasi ovat täysin lopussa ja maksuhäiriöputki alkanut, olet menettänyt kotisi eli kaikkesi terveyttäsi myöten ja jäänyt asunnottomaksi, kukaan ei palkkaa liian vanhaa töihinkään, ja pitkän byrokratiaväännön myötä voimasi loppuvat, ja tule sitten ihmettelemään, miksi joku haluaa selvitä kurjasta arjestaan ja taukoamattomasta stressistä hieman helpommalla ja antaa jonkun muun hinkata Kelan kanssa siitä, onko tilanne muuttunut vai eikö ole ja miksi Kelalta on taas jäänyt jokin lomake näkemättä. Vieläkö ihmetyttää? Pane kätesi kyynärpäitä myöten ristiin ja kiitä jumaliasi siitä, että olet päässyt itse niin helpolla, ettei edes mielikuvituksesi riitä.
Tuollahan ei ole mitään yhteistä Ketjussa kerrotun vuokranmaksuongelman kanssa. Kelan arvostelija saa työmarkkinatukea ja asumistukea, jonka lisäksi hän saa toimeentulotukea. Hän haluaa maksaa vuokransa mahdollisimman vaikeasti, jolloin Kela maksaa asumistuen vuokranantajalle ja toimeentulotuesta vuokranantajan tilille, jonka lisäksi henkilö itse maksaa noin 100 euron verran vuokraansa omalta tililtään.
Jokainen, joka elää tai on elännyt samassa tilanteessa (vuokralla ja tuloina työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeetulotuki), tietää ettei Kelalla ole mitään tekemistä henkilön vuokranmaksuongelmien kanssa. Vaikka Kela teksisi virheitä toimeentulotukea myönnettäessä, niin vuokransa itse maksamalla ongelma poistuisi. Lisäksi työmarkkinatukea ja asumistukea saava tietää, että myönnettävän toimeentulotuen suuruus ei ole niin merkittävä, että "Kelan pitäisi maksaa suoraan vuokranantajalle", kun kuitenkin toimeentulotuen saaja itse maksaa omalta tililtään säännöllisesti kolmannen osuuden. Toki se toimeentulotuen osuus on pienissä tuloissa merkittävä, mutta ei niin merkittävä, että välttämättä kerjäisi itselleen häätöä tuollaisella vuokranmaksujärjestelmällä.
Jos toimeentulotukipäätöksessä on tehty selkeä virhe, niin myöhemmin valittamalla saatu raha kolahtaa tilille ja sitä ei oteta toimeentulotukea vähentävänä varallisuutena, vaikka vuokra olisi maksettu.
Kuten on kirjoitettu, niin henkilö tarvitsee vain edunvalvojan apua, koska ei kykene ymmärtämään omaa tilannettaan, saati selviydy niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin vuokranmaksusta. Tätä ei pidä sekoittaa muihin tapauksiin, joissa Kelan päätöksissä tapahtuu merkittäviä virheitä. Vuokranmaksuongelmista kärsivä ihan itse aiheuttaa oman tilanteensa ja lisää toimeentlotukijärjestelmän työmäärää.
Miksi hän tekee näin? Ehkä hän saa nautintoa, kun hän saa tehtyä Kelan etuuskäsittelijöiden työn mahdollisimman hankalaksi ja aikaavieväksi. Työmäärä lisääntyy, kun kaikkien muidenkin päätösten kohdalla on tehtävä samat varmistukset. Ehkä hän saa muutaman euron ylimääräistä, kun etuuskäsittelijä ei huomaa katsoa tiedoista kyseisen henkilön erikoista vuokranmaksusopimusta, jolloin vuokranantajalle maksettava osuus maksetaan henkilölle itselleen. Miksi ei maksa virheen havaitessaan vuokraa vaan pystyy kuitenkin tkemään oikaisupyynnön/valituksen? Ehkä siksi, että valittamalla omalle tilille virheellisesti maksetun vuokraosuuden saa tuplana vain siinä tapauksessa, että kyseinen vuokra on edelleen maksamatta. Ehkä hän saa tyydystystä, kun saa omalla vuokranmaksujärjestelmällä hidastettua muiden toimeentulotukea saavien päätöksien tekemistä ja tuen saantia. Ehkä hän kuitenkin on vain piilorikas, jolla ei ole todellista huolta asunnottomuudesta ja sen vuoksi hän keskittyy romuuttamaan ja kyseenalaistamaan koko tukijärjestelmän järkevyyden.
Ehkä hän saa sosiaalityöntekijöiltä ruikuttamalla lisärahaa, joten hän haluaa toimeentulotuen myöntämisen takaisin kuntien sosiaalityöntekijöille.
"...päädyt laman vuoksi konkurssiin, pitkän yrittäjyytesi ja helvetillisen byrokratian vuoksi et pääse työttömän työnhakijan statukselle eli suojaverkkojen piiriin ennen kuin rahasi ovat täysin lopussa ja maksuhäiriöputki alkanut, olet menettänyt kotisi eli kaikkesi terveyttäsi myöten ja jäänyt asunnottomaksi, kukaan ei palkkaa liian vanhaa töihinkään, ja pitkän byrokratiaväännön myötä voimasi loppuvat, ja tule sitten ihmettelemään, miksi joku haluaa selvitä kurjasta arjestaan ja taukoamattomasta stressistä hieman helpommalla ja antaa jonkun muun hinkata Kelan kanssa siitä, onko tilanne muuttunut vai eikö ole ja miksi Kelalta on taas jäänyt jokin lomake näkemättä."
Jos vuokranmaksuongelmista kärsivä henkilön taustalta löytyy jotain vastaavaa, niin miksi hän ei maksa asumistuen ja vuokran välistä erotusta ihan itse?
Järkevämpää olisi pyytää Kelaa maksamaan ne terveydenhoitokulut, sähkölaskut, kotivakuutukset, jne. ja maksaa asumistuen ylittävä vuokra ihan itse.
Meillä on kaikilla pieni elämämme aika, soisi sen olevan kohtuullinen jokaisella.
Miksei niitä, joilla on ylenmäärin kaikkea yhtään häiritse, että kaikilla ei ole varaa edes ruokaan eikä lääkkeisiin. Itseäni hävettäisi olla- rikkaille lisää - puolueen edustaja.
Pitäisikö kerjääminen saada sallituksi ja siten myös vaaliteemaksi?
Media antaa edelleenkin väärän kuvan köyhistä. Onhan köyhissä myös p*skasakkia mutta suurin osa on ihan normaaleja ihmisiä.