Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Mun harrastus on käveleminen. Siksi, että se on ilmaista. Ostin joskus 3 vuotta sitten Niket, jotka kestävät ainakin tämän vuoden vielä. Halpislenkkareita ei kannata ostaa. Kävelylenkillä mulla on aina mukana muovikassi, koska täällä on muutama paikka, josta löytää tyhjiä tölkkejä. Siivoan samalla siis luontoa.
Kesällä ja syksyllä mulla on aina pienempiä muovipusseja taiteltuna taskussa sen varalta, että osin mustikka/puolukka paikkaan tai löydän sieniä. Sienistä suppilovahverot säilyvät metsässä vielä pienillä pakkasillakin. Kotona vaan sipulia, suolaa, maitoa tai kermaa ja kastike on valmis. Tai keitto.
Joskus jos löydän siistin muovikassin tien laidalta, otan mukaani ja käytän roskapussina.
Olen eläkkeellä. Ja täytyy sanoa tässä yhteydessä, että ihmettelen sairaanhoitajien lakkoilua. Kallispalkkainen on tuo kutsumusammatti. Mikään ei tunnu riittävän. Olin vähän ennen eläkkeelle jääntiäni hoiva-avustajana pienellä palkalla. Heille korotukset kuuluisivat.
Mäkin. Yleensä on mukana muovipussi ja -hanskat ja kerään kassillisen roskia samalla. Valitettavaa, että niitä roskia löytyy aina. Kengät mulla on kyllä huonot ja jalat kastuu usein.
Kävin tänään kauan suunnitellulla visiitillä apteekissa.
Kuusi reseptilääkettä + eräs ihosairauteen käytetty yleistuote teki yhteensä 50 euroa.
Tuli ainakin se raja heti täyteen, kuten aina.
Nyt jätin pois refluksitautilääkkeen, kokeilen edelleen mm juomalla aamuisin lasin piimää ennen kaurapuuroani. Illalla en syö enää mitään, vatsa tyhjäkäynnillä 12 tuntia. Olen pärjännyt jo kolme viikkoa. Refluksitauti alkoi 7-8 vuotta sitten jo. Jos alkaa taas vaivata, en voi muuta kuin mennä ostamaan Somacia. Resepti on. Tiedän kyllä, että kunnalta voisi hakea maksusitoumuksen, mutta yritän välttää. Sen verran pahat kokemukset kunnasta aikoinaan. En halua mennä tivaamaan uudelleen. Niillä on tapana laittaa mut polvilleen ja sitähän mä tässä muutenkin jo olen.
Tuli vain jotenkin tuokin mieleen että hoitsujen pitäisi saada lisää liksaa hyvään palkkaansa ja esim mulla rahat ei riitä edes lääkkeisiin. No ehkä homma menee niin, että hoitsut nälkää ja mä pääsen jossain välissä sairaalaan heidän hoidettavakseen, kun lääkkeet joutuu jättämään rahapulassaan. En kuvitellut tällaista tilannetta itselleni. Ei ollut mahdollisuutta ammattikoulutukseen. Enkä olisi missään nimessä hoitsuksi alkanut. Jokin taideala olisi ollut mun pala kakkua. Niissä olen ollut hyvä. Tai olin joskus.
Pääsiäiseen pitää käydä kaupassa, kun tulee vieraita. Itse leivon ja paistan ja keitän.
Mutta sitä ennen tässä on monta päivää. Makaronia sun muuta vaan. Kävin pari viikkoa sitten seurakunnan ruokajaossa ja sieltä sai kaikenlaista. Vähän on vielä jäljelläkin, kun olen annostellut tietäen tämän apteekkiasian ja pääsiäisvieraat. En halua näyttää vieraille, kuinka surkea todellinen tilanteeni on. Mulla on vielä vähän jäljellä rahaa, kun elän huhtikuun loppuun sordiinolla.
Onneksi asun nykyisin kerrostalossa, johon virpojat eivät eksy. Aiemmin piti luikkia verhojen takana. Olisin halunnut tietysti antaa virpomispalkkoja lapsille, mutta ne nielivät liikaa rahaa. Jonain vuonna laskin, että kävi 17 virpojaa ja näkyi vielä trendi, että kahmivat itse koristani liikaa, vaikka sanoin että yksi vain per nenä. Aloin sitten nostella pääsiäismunia sun muita yksitellen näkyviin ja kysyin että kuka haluaa tämän.
No - täytyy elää toivossa, että löydän jonkin pudottaneen setelin!
Ei rahaa enää kahviin ja kurja olo, kofeiiniviekkaritko?
Voi hyvin olla kofeiiniviekkarit.
Mulla ainakin, jos jätän juomatta sen ip-kahvikupin, alkaa tietyn tyyppinen päänsärky tossa ohimoilla. Kahviin sen olen liittänyt. En juo kuin yhden kupin päivässä. Joskus harvoin kaksi. Aamulla juon teetä ja siinähän on myös kofeiinia, jos en väärin tiedä. Mulla on syyni tähän järjestelyyn.
Lidlissä on tarjouksessa urheilukenkiä alle 30 euroa. Joku ketjun köyhä käveli koko talven rikkinäisillä kengillä. Motonetissä on saappaita 7 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoi se tämäkin päivä siten, että rahareikiä iski kaksin kappalein. Huomasin herätessäni, että hampaasta on lohjennut pala. Pakko viivyttää hammaslääkäriä, jos vain pärjään sen kanssa kesään. Kauppareissulla (ostin muuten kaalia- ) huomasin lenkkareiden pohjassa reiän. Uusien ostamista en pysty viivyttämään, koska muita kesäkenkiä ei ole. Kirpparit on käyty läpi, ei löytynyt sopivia, koska mulla on ongelmia toisen kintun kanssa, mitkä tahansa sohlot eivät käy.
Näin tänään, mitäköhän huomenna. Pitäis säästää lapsen ylioppilasjuhliin loppuvuodesta, mutta ei tämä nyt hyvältä näytä taaskaan.
Kuules. Kengät on ihan helppo paikata itse! Eiköhän me keino sulle keksitä! Reikä on pohjassa muutenkin, eikä näy muille.
Totta. Lenkkareitten pohjat on yleensä sellasta pehmeää, jonka läpi saa neulankin menemään. Voit siis parsia pohjan tai ommella siihen kiinni paikan. Jeesusteippiä kengän sisäpuolelle, ettei lika tule läpi. Voisi kokeilla myös kuumaliimaa, sinitarraa, purkkaa, ja muita paikkamateriaaleja riippuen siitä, mitä sinulta löytyy. Ruokapaketista tms litteästä muovista voit myös leikellä kengän sisälle sopivan palasen, minkä voit halutessasi liimatakin pohjaan (perunaliimalla tai oikealla).
Kenkiä on todellakin paikattu jesarilla ja ompelemalla reunoista irvistelevät nahkaosat karhunlangalla kiinni pohjaan koska uusia ei voinut ostaa. Monta muutakin vaatetta on korjattu keinoilla, jotka tänä päivänä lähinnä naurattavat. Pahimmissa vaiheessa enempi itketti. Tuntuu typerryttävältä, että kaiken tuon jälkeen voi kävellä kauppaan ja ostaa ehjät kengät jalkaan hajonneiden tilalle.
Se on köyhillä sellainen etu, että ovat jo vuosien saatossa tottuneet vähävaraisuuteen, joten eivät putoa korkealta kun muutaman vuoden päästä suomessakin 90% kansasta on köyhiä ja vain 10% todella hyväosaisia. Saa kertoa, jos tietää paremmin onko se aika jo nyt?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin, jos jätän juomatta sen ip-kahvikupin, alkaa tietyn tyyppinen päänsärky tossa ohimoilla. Kahviin sen olen liittänyt. En juo kuin yhden kupin päivässä. Joskus harvoin kaksi. Aamulla juon teetä ja siinähän on myös kofeiinia, jos en väärin tiedä. Mulla on syyni tähän järjestelyyn.
Vain köyhä tajuaa mikä helpotus on löytää kaapista unohtunut annospussi pikakahvia, kun kahvi on muuten lopussa ja tilipäivä vasta huomenna.
Viiden lapsen iskä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoi se tämäkin päivä siten, että rahareikiä iski kaksin kappalein. Huomasin herätessäni, että hampaasta on lohjennut pala. Pakko viivyttää hammaslääkäriä, jos vain pärjään sen kanssa kesään. Kauppareissulla (ostin muuten kaalia- ) huomasin lenkkareiden pohjassa reiän. Uusien ostamista en pysty viivyttämään, koska muita kesäkenkiä ei ole. Kirpparit on käyty läpi, ei löytynyt sopivia, koska mulla on ongelmia toisen kintun kanssa, mitkä tahansa sohlot eivät käy.
Näin tänään, mitäköhän huomenna. Pitäis säästää lapsen ylioppilasjuhliin loppuvuodesta, mutta ei tämä nyt hyvältä näytä taaskaan.
Kuules. Kengät on ihan helppo paikata itse! Eiköhän me keino sulle keksitä! Reikä on pohjassa muutenkin, eikä näy muille.
Totta. Lenkkareitten pohjat on yleensä sellasta pehmeää, jonka läpi saa neulankin menemään. Voit siis parsia pohjan tai ommella siihen kiinni paikan. Jeesusteippiä kengän sisäpuolelle, ettei lika tule läpi. Voisi kokeilla myös kuumaliimaa, sinitarraa, purkkaa, ja muita paikkamateriaaleja riippuen siitä, mitä sinulta löytyy. Ruokapaketista tms litteästä muovista voit myös leikellä kengän sisälle sopivan palasen, minkä voit halutessasi liimatakin pohjaan (perunaliimalla tai oikealla).
Kenkiä on todellakin paikattu jesarilla ja ompelemalla reunoista irvistelevät nahkaosat karhunlangalla kiinni pohjaan koska uusia ei voinut ostaa. Monta muutakin vaatetta on korjattu keinoilla, jotka tänä päivänä lähinnä naurattavat. Pahimmissa vaiheessa enempi itketti. Tuntuu typerryttävältä, että kaiken tuon jälkeen voi kävellä kauppaan ja ostaa ehjät kengät jalkaan hajonneiden tilalle.
Kenkiä kyllä saa, jos ei ole muodin perään. Kierrätyskeskuksessa ja kirppiksellä on joskus ihan käyttämättömiäkin, ja kyllä ne veden ja lumen pitää siinä missä muodikkaammatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin, jos jätän juomatta sen ip-kahvikupin, alkaa tietyn tyyppinen päänsärky tossa ohimoilla. Kahviin sen olen liittänyt. En juo kuin yhden kupin päivässä. Joskus harvoin kaksi. Aamulla juon teetä ja siinähän on myös kofeiinia, jos en väärin tiedä. Mulla on syyni tähän järjestelyyn.Vain köyhä tajuaa mikä helpotus on löytää kaapista unohtunut annospussi pikakahvia, kun kahvi on muuten lopussa ja tilipäivä vasta huomenna.
Tuo on totta. Mä ilahduin kerran, kun tarvitsin sokeria ja löysin joskus jostain napatun sokerituubin tai -pussin ikivanhasta käsilaukusta, jota en ollut käyttänyt vuosiin. Kerran myös löytyi toisen laukun pohjalta muutama euro.
Vierailija kirjoitti:
Lidlissä on tarjouksessa urheilukenkiä alle 30 euroa. Joku ketjun köyhä käveli koko talven rikkinäisillä kengillä. Motonetissä on saappaita 7 eurolla.
Olen toinen niistä huonokenkäisistä. On mullakin saappaat, mutta ei niillä voi käydä ulkoilemassa pitempiä matkoja. PIhassa voi jotain puuhastella.
Toki lenkkareita saa halvalla, mutta ne myös hajoaa nopsaan. Siksi munkin lenkkarit vuotaa vettä.
Kiitos kuitenkin ajatuksesta :) On jo melkein kevät ja kohta pääsee kuivin jaloin kulkemaan.
On ainakin 8 vuotta siitä kun olen viimeksi käynyt kampaajalla. Hiuksiin kuluu rahaa ainoastaan palashampooseen. Ja kerran vuodessa ( noin) pitää ostaa hiusharja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen toinen niistä huonokenkäisistä. On mullakin saappaat, mutta ei niillä voi käydä ulkoilemassa pitempiä matkoja. PIhassa voi jotain puuhastella.
Toki lenkkareita saa halvalla, mutta ne myös hajoaa nopsaan. Siksi munkin lenkkarit vuotaa vettä.
Kiitos kuitenkin ajatuksesta :) On jo melkein kevät ja kohta pääsee kuivin jaloin kulkemaan.
Voit myös laittaa jalkoihisi muovipussit, niin jalat ei kastu. Ne kyllä ´tuntuu´ kastuvan, koska kylmenevät, mutta kuivana pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mitä tahansa muuta ihmisryhmää nimiteltäisiin näissä ketjuissa sillä tavalla kuin köyhiä, niin ketju poistuisi välittömästi. Mutta joo, Sanoma tahtoo syystä x, että tämä sallitaan, tuohan se klikkauksia ja rahaa. Että jos tässä nyt tahtoo moralisoimaan alkaa.
Miten moni on mahtanut ilmoittaa ketjun asiattomaksi? Tuskin moni köyhäkään, koska tykkää tähän ketjuun kirjoittaa. Ei kai mitään ketjua poisteta, ellei useampi ilmoita sitä asiattomaksi?
mutta se on positiivista, että suljetaan silmät varakkaiden solvaamiselta ja haukkumiselta. Ei ole heidän vikansa, että he osaavat hoitaa rahojaan. Se on taito, jonka jokainen voi oppia kaikissa sosiaaliryhmissä.
Jälleen kerran: kukaan ei ole kutsunut "varakkaita" tänne neuvomaan ja ohjaamaan. Ehdotan jälleen kerran: perustakaa oma ketju! Ne köyhät, jotka haluavat, tulevat sitten kuuliaisina ottamaan oppia viisaammiltaan. ☺
otsikoinnissa oli kutsu...
Ketjun nimi on "Asioita, jotka vain oikeasti köyhä tajuaa". Jos näet siinä kutsun millekään muulle kuin kokemuksien jakamiselle, en ihmettele, että keskustelu takkuaa.
,, jotka VAIN oikeasti köyhä tajuaa. Eli; asiat, joita ei-köyhät ei tajua. Eli vastakkainasettelua, otsikkoon sisältyy väite, että muut eivät voi tajuta. Tietenkin siinä on silloin kutsu muidenkin tulla lukemaan, että mitkä asiat ovat sellaisia, joita ei-oikeasti-köyhät eivät tajua.
Oletpas sinä innokas tulkitsija! Jos haluat lukea, mitä muut kuin köyhät eivät tajua, kaikin
mokomin. Me puolestamme kyllä kerromme, jos kaipaamme sinulta tai joltain muulta neuvoja ja ongelmanratkaisua. Ei pidä mennä huutamattoman apuun, sanoo vanha kansa.hmm... minä en kyllä noin helposti antaudu manipuloitavaksi tai anna toisen ihmisen alkaa määräillä mitä minä saan sanoa tai tehdä... ehkä sinä haluat leikkiä sellaista roolia, mutta minua et uhriksesi saa
Olipas oudosti muotoiltu kommentti. En oikein käsittänyt sanomaa.
Sitä ihmettelen mikä tarve varakkailla on määräillä köyhiä ja pitää heitä jotenkin itseään alempana. Ja sitten ottavat nokkiinsa kun köyhät eivät ole samaa mieltä, ole hiljaa tai pitävät puoliaan.
No ei nyt määräillä, mutta monesti täällä kaivataan jotain neuvoja köyhyyteen ja lähinnä sillä tasolla, että ostaako kaupasta rizzloja vai sitä toista 10 senttiä halvempaa sätkäpaperia. Sitten kun "rikkaan" neuvot ovat, että ongelma ei ratkea miettimällä miten säästät, vaan miten pääset pois köyhyydestä, niin jo alkaa valitus, että ei ymmärretä köyhän arkea. Eli ulos köyhyydestä käy käytännössä työn kautta ja vaatiiko se sitten esim. koulutusta, kuntoutusta ym. on vielä erillinen asia. Tällaiset ohjeet ovat 3-4 vuoden projekteja, mutta täällä kaivataan jotain välitöntä vinkkiä ja vertaistukea miten köyhyys kääntyy poliittisella päätöksellä tukia lisäämällä tai kaalisopalla ihan kelpo elämäksi..
3-4 vuoden projektin vaatiminen tilanteessa, jossa ihmisellä riittää voimavarat nippa nappa päivästä seuraavaan selviämiseen on kyllä aika kova vaatimus. Tähänkin olit silti saanut sotkettua olettamuksen tupakanpoltosta.
Itselläni kävi työn suhteen onni ja pääsin vaihtamaan alaa työmarkkinatuella opiskellen parin vuoden ajan. Ryhmästä vähän yli puolet valmistui - suuri osa tavoiteajasta myöhässä. Osa työllistyi entiselle alalleen suhdanteen muututtua, osa tälle uudelle alalle. Osa on edelleen työttömyyskierteessä. Itsellä kävi tuuri, että sain harjoittelupaikan ystäväni työpaikasta ja lopputyön tekemisestä maksettiin ihan oikeaa rahaa. Kyse oli puhtaasti sattumasta ja siitä, että ystävä suositteli minua haastatteluun niin painokkaasti, että minulle annettiin se yksi mahdollisuus liki 20 vuoden pätkätöiden jälkeen.
Jos käteen saa 2200€ kuukaudessa, niin ei ole köyhä vaan keskituloinen.
Mä käyn päivittäin meidän taloyhtiön kierrätyshyllyn luona etsimässä aarteita.
Nyt on koossa4 Ikean kassillista. Siivouspäivänä meen myymään, rahoilla ostan varastoon kahvia
Vierailija kirjoitti:
On ainakin 8 vuotta siitä kun olen viimeksi käynyt kampaajalla. Hiuksiin kuluu rahaa ainoastaan palashampooseen. Ja kerran vuodessa ( noin) pitää ostaa hiusharja.
Miten hiusharja voi vuodessa kulua? Mulla on varmaan kymmeniä vuosia vanha hiusharja ja taitaa
kestää elämäni loppuun asti. Pesen tietysti sen silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn päivittäin meidän taloyhtiön kierrätyshyllyn luona etsimässä aarteita.
Nyt on koossa4 Ikean kassillista. Siivouspäivänä meen myymään, rahoilla ostan varastoon kahvia
Noi kierrätyshyllyt pitäisi tehdä pakollisiksi taloyhtiöissä. Asuin aiemmin taliyhtiössä, jonka johto suhtautui minuun nurjasti. Naamani ei miellyttänyt. Jos tätä ei olisi ollut, olisin ehdottanutkin.
Kun muutin, jouduin heittämään paljon tavaraa pois, koska niitä ei kukaan tarvinnut. Oli puhdasta, astioita, liinavaatteita yms. vähän kulunutta mutta muuten kunnossa. Ei niistä mitään olisk kirpparilla saanut. Uffiin vein myös. Olen ikäihmisiä, joten myynnin kanssa en jaksa enää pelata niinkuin ennen.
Mökin omistamisen vuoksi ei tipu asumistukea ja lääkkeitä käytän puolikkaita.
Kuka ostaa mökin, niin näitä on maaseutu täynnä.
Verot menee joka vuosi. Käytämme myös mökkiä joten on maksettava jätemaksut. Varmaan joutuisimme maksamaan vaikka emme koskaan kävisi siellä.
Roskaa ei tule ollenkaan jos lajittelee ja kompostoi, polttaa. Yhtenä vuonna kokeilimme. Turha maksu.
Harmittaa jo perillisten puolesta. Toivottavasti ymmärtävät kieltäytyä perinnöstä.
Mun harrastus on käveleminen. Siksi, että se on ilmaista. Ostin joskus 3 vuotta sitten Niket, jotka kestävät ainakin tämän vuoden vielä. Halpislenkkareita ei kannata ostaa. Kävelylenkillä mulla on aina mukana muovikassi, koska täällä on muutama paikka, josta löytää tyhjiä tölkkejä. Siivoan samalla siis luontoa.
Kesällä ja syksyllä mulla on aina pienempiä muovipusseja taiteltuna taskussa sen varalta, että osin mustikka/puolukka paikkaan tai löydän sieniä. Sienistä suppilovahverot säilyvät metsässä vielä pienillä pakkasillakin. Kotona vaan sipulia, suolaa, maitoa tai kermaa ja kastike on valmis. Tai keitto.
Joskus jos löydän siistin muovikassin tien laidalta, otan mukaani ja käytän roskapussina.
Olen eläkkeellä. Ja täytyy sanoa tässä yhteydessä, että ihmettelen sairaanhoitajien lakkoilua. Kallispalkkainen on tuo kutsumusammatti. Mikään ei tunnu riittävän. Olin vähän ennen eläkkeelle jääntiäni hoiva-avustajana pienellä palkalla. Heille korotukset kuuluisivat.