Muoti-ilmiö: kalpeat nuoret naiset?
Olen nähnyt Helsingissä tänä kesänä aika paljon nuoria naisia, joilla on hyvin vaalea iho säärissä, käsivarsissa, kasvoissa, siis ilmeisesti kokonaan. Iho on sen värinen kuin rusketusta tarkoituksella välteltäisiin mahdollisimman totaalisesti.
Näillä samoilla nuorilla naisilla on ollut aika naisellisen romanttiset vaatteet, kuten pastellisävyjä, leveneviä helmoja. Ultravaalea iho on näyttänyt muutoin hyvinhoidetulta.
Nämä ovat pistäneet silmään hiukan päivettyneiden, matkustaneiden ja tekorusketusta käyttävien seasta tehokkaasti.
Onko tämä jokin uusi muoti-ilmiö nuorisomuodissa ja jos on, niin mikä genre?
Kommentit (72)
Minulla on luonnostaan melko vaalea, kaunis ja tasainen iho. Ei ollenkaan punakka, vaan oliiviin taittuva väri. Tummanruskeat hiukset, ruskeat silmät. Tykkään ihonväristäni, enkä ole ikinä nähnyt mitään tarvetta tummentaa sitä grillaamalla itseäni. Rusketusraidat ovat mielestäni myös harvinaisen rumia. Tykkään vaaleasta ihosta.
Ihan pieni rusketus joka tulee auringosta tavallaan muun touhun lomassa on ihan fine mulle, mutta makaamalla paisteessa en halua altistaa ihoani palamiselle. Käytän aina rannallakin todella korkeaa SPF:ää aurinkovoiteessa, saatan silti palaa. Se vaan ei ole terveellistä, joten en halua sitä, vaikka isohkokin rusketus on omasta mielestäni ihan nätin näköistä. Tykkään kuitenkin omasta hyvin vaaleasta ihostani myös, en koe siitä mitään kauneuskriisiä. Rantamuotikin on nykyään ehkä hitusen peittävämpää kuin muutama vuosi sitten, semmoinen varjossa hengaaminen, erilaisten rantatunikoiden ja isojen lierihattujen pitäminen on monen mielestä tyylikästä ja hyväksyttävää. Ei tarvi grillaantua jos ei halua.
Ja juu, tällä hetkellä ns muotitietoisten katumuodissa tuntuu olevan aika paljon vaikutteita 20-50 -luvuista, varsinkin hameiden suhteen. Hassu kontrasti urheilullisen trendin rinnalla.
N22
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:11"]
Muotia tai ei, sellaista naista en ottaisi. Ei sytytä kalvakka iho ollenkaan, joka tuntuu kumimaiselta ja punoittaakin usein. Kaunis vaaleanruskea/ruskettunut iho näyttää naisella paljon paremmalta. T: Mies.
[/quote]
Kumimaiselta :D Kuin joku pumpattava nukke.
No olihan tuokin mielipide, saahan niitä olla.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:17"]
Minulla on luonnostaan melko vaalea, kaunis ja tasainen iho. Ei ollenkaan punakka, vaan oliiviin taittuva väri. Tummanruskeat hiukset, ruskeat silmät. Tykkään ihonväristäni, enkä ole ikinä nähnyt mitään tarvetta tummentaa sitä grillaamalla itseäni. Rusketusraidat ovat mielestäni myös harvinaisen rumia. Tykkään vaaleasta ihosta.
[/quote]
Miten vältyt rusketusraidoilta? En ota ikinä aurinkoa mutta kesän jälkeen kyllä kasvot, decoltee ja käsivarret ovat väkisinkin muuta kroppaa ruskeammat, rajat näkyvät. Jalat mulla ei jostain syystä juurikaan rusketu vaikka hameita käytänkin. Kasvoilla ja decolteella käytän aurinkosuojakertoimellista päivävoidetta.
Terveellisintä on kevyt päivetys. "Terveellisyyden nimissä" aurinkoa hysteerisesti välttelevät jäävät paitsi paljosta d-vitamiinista (ravinnon d-vitamiini imeytyy merkittävästi huonommin kuin iholla syntyvä). Lisäksi auringolla on muitakin hyötyjä, kuten ihon immuunipuolustuksen parantuminen ja ihotautien lievittyminen ja vaikutukset aivojen välittäjäaineisiin ja mielialaan. Onhan se
nyt aivan helvetin typerää, jos lapsia varjellaan pienestä asti hysteerisesti niin luonnolliselta asialta kuin päivänvalo. Ei ihminen nyt kuitenkaan ole mikään syvänmeren luolaeläin.
Toisaalta ihon polttaminenkin on epäterveellistä. Lisäksi yliruskettuminen on juntin näköistä ja ikävä kyllä aurinko myös vauhdittaa juonteiden syntymistä. Ja estetiikkahan on monille terveyttäkin tärkeämpää.
Teille, jotka "palatte heti auringossa", suosittelen hyvin varovaista ja maltillista aurinkoon totuttautumista. Tuo ominaisuutenne kertoo sairaalloisesta luonnosta vieroittumisesta - teitä on pienestä pitäen vieroitettu liikaa auringosta, joten ihonne ei ole kehittynyt normaalilla tavalla. Ei tuollaisia ongelmia ollut kellään muutama sukupolvi sitten, kun kaikki olivat kesäpäivät ulkona maatilan töissä. Nykyään näillä sisällänyhjääjillä on tuota ongelmaa, että kymmenessä minuutissa palaa. Vai kuolikohan nämä herkästi palavat auringon vuoksi ennen vanhaan kaikki nuorina pois? Luonnonvalintaa? Auringonpalvojaksi ei kannata ryhtyä, mutta suosittelen ottamaan selvää auringon terveysvaikutuksista ja pieninä annoksina pikku hiljaa siitä nauttimaan. Kultainen keskitie on tässäkin asiassa terveellisin tie.
Olen kalpea suomalainen blondi sinisin silmin.
Deal with it.
Vaaleaihoiset hoikat naiset pienillä tisseillä on parhaita ;)
Muotia tai ei, sellaista naista en ottaisi. Ei sytytä kalvakka iho ollenkaan, joka tuntuu kumimaiselta ja punoittaakin usein. Kaunis vaaleanruskea/ruskettunut iho näyttää naisella paljon paremmalta. T: Mies.
[/quote]
Jännä juttu, sillä usein juuri auringonpalvojien iho punoittaa, kun he ovat taas kerran polttaneet itsensä auringossa. Sitten vain naureskellaan jälkeenpäin... Ja heillähän se iho nimenomaan alkaa parkkiintua ja muistuttaa nahkasohvaa, kuten joku aiemmin osuvasti sanoi. Ei ehkä vielä kaksikymppisenä, mutta myöhemmin kyllä.
[/quote]
Voih, tämä on todella harmillista meille kalpeaihoisille. Kiitos tästä informaatiosta. Nyt täytyy koittaa vaaleaihoisten pärjätä ilman sinua.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:24"]
[/quote]
Jännä juttu, sillä usein juuri auringonpalvojien iho punoittaa, kun he ovat taas kerran polttaneet itsensä auringossa. Sitten vain naureskellaan jälkeenpäin... Ja heillähän se iho nimenomaan alkaa parkkiintua ja muistuttaa nahkasohvaa, kuten joku aiemmin osuvasti sanoi. Ei ehkä vielä kaksikymppisenä, mutta myöhemmin kyllä.
[/quote]
No olen itse huomannut, että valkoinen iho alkaa ihmisillä punoittamaan jo hyvin helposti. Esimerkiksi vaikka uidessa muutama uimahyppy veteen, niin se iho punoittaa jo kunnolla. Sama juttu sellaisten fyysisten touhujen parissa, jossa vähänkään hiki tulee, niin heti silloin iho punoittaa. Ruskeampi iho taas ei punoita läheskään niin helposti.
Oli miten oli, punoittava iho ei näytä kauniilta.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:22"]Terveellisintä on kevyt päivetys. "Terveellisyyden nimissä" aurinkoa hysteerisesti välttelevät jäävät paitsi paljosta d-vitamiinista (ravinnon d-vitamiini imeytyy merkittävästi huonommin kuin iholla syntyvä). Lisäksi auringolla on muitakin hyötyjä, kuten ihon immuunipuolustuksen parantuminen ja ihotautien lievittyminen ja vaikutukset aivojen välittäjäaineisiin ja mielialaan. Onhan se
nyt aivan helvetin typerää, jos lapsia varjellaan pienestä asti hysteerisesti niin luonnolliselta asialta kuin päivänvalo. Ei ihminen nyt kuitenkaan ole mikään syvänmeren luolaeläin.
Toisaalta ihon polttaminenkin on epäterveellistä. Lisäksi yliruskettuminen on juntin näköistä ja ikävä kyllä aurinko myös vauhdittaa juonteiden syntymistä. Ja estetiikkahan on monille terveyttäkin tärkeämpää.
Teille, jotka "palatte heti auringossa", suosittelen hyvin varovaista ja maltillista aurinkoon totuttautumista. Tuo ominaisuutenne kertoo sairaalloisesta luonnosta vieroittumisesta - teitä on pienestä pitäen vieroitettu liikaa auringosta, joten ihonne ei ole kehittynyt normaalilla tavalla. Ei tuollaisia ongelmia ollut kellään muutama sukupolvi sitten, kun kaikki olivat kesäpäivät ulkona maatilan töissä. Nykyään näillä sisällänyhjääjillä on tuota ongelmaa, että kymmenessä minuutissa palaa. Vai kuolikohan nämä herkästi palavat auringon vuoksi ennen vanhaan kaikki nuorina pois? Luonnonvalintaa? Auringonpalvojaksi ei kannata ryhtyä, mutta suosittelen ottamaan selvää auringon terveysvaikutuksista ja pieninä annoksina pikku hiljaa siitä nauttimaan. Kultainen keskitie on tässäkin asiassa terveellisin tie.
[/quote] Juuri tuota luonnosta vieraantumista minäkin oon huomannut joillain naisilla. Iho ei opi elämään vuodenaikojen mukana luonnollisella tavalla, jos ollaan vaikkapa kevät (jolloin uv-säteily voimistuu pikku hiljaa) paljastamatta ihoa auringolle. Ollaan ulkona vaan aamulla ja illalla pikaisesti ja pitkät työpäivät sisätiloissa. Sitten yksi päivä, viikkoa ennen juhannusta, päätetään repäistä ja syödään lounastunnilla ulkona. Sitten ollaankin huuli pyöreänä, kun iho palaa auringonpaisteessa jo vartissa. Totta hemmetissä se palaa yhtäkkiä voimakkaassa auringonsäteilyssä, jos sitä ei ole yhtään päivänvaloon totutettu!! Sisällä olo on monilla osin olosuhteiden pakko, ja valkea iho on sileä ja monista kaunis, mutta terveellisyydestä ja luonnollisuudesta tuo on kaukana..
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:24"]
[/quote]
[/quote]
No olen itse huomannut, että valkoinen iho alkaa ihmisillä punoittamaan jo hyvin helposti. Esimerkiksi vaikka uidessa muutama uimahyppy veteen, niin se iho punoittaa jo kunnolla. Sama juttu sellaisten fyysisten touhujen parissa, jossa vähänkään hiki tulee, niin heti silloin iho punoittaa. Ruskeampi iho taas ei punoita läheskään niin helposti.
Oli miten oli, punoittava iho ei näytä kauniilta.
[/quote] Ei se helposti punastuva iho siitä rusketuksen määrästä johdu, vaan ihotyypin luontaisesta herkkyydestä/punapohjaisuudesta. Vaaleaihoinen mutta kellertävään luonnostaan taittava ei punerru niin helposti.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:17"]
[/quote]
Miten vältyt rusketusraidoilta? En ota ikinä aurinkoa mutta kesän jälkeen kyllä kasvot, decoltee ja käsivarret ovat väkisinkin muuta kroppaa ruskeammat, rajat näkyvät. Jalat mulla ei jostain syystä juurikaan rusketu vaikka hameita käytänkin. Kasvoilla ja decolteella käytän aurinkosuojakertoimellista päivävoidetta.
[/quote]
Ei tule mitään selkeitä rusketusraitoja, ellei nyt sitten pidä samoja vaatteita koko kesän. Välttelen aurinkoa puolenpäivän aikaan. Siis kyllä minäkin nyt väkisinkin jonkin verran päivetyn kesällä, mutta auringonottamista en harrasta, ja pyrin välttämään ruskettumista parhaani mukaan kuitenkaan erakoitumatta neljän seinän sisään.
Mä oon kulkenut koko kesän pitkillä housuilla ja pitkähihaisella, kun lämpöä on jarvoin ollut yli 16 astetta ja silloinkin on tuullut. Eka kerta, kun tarkenen maata terassilla shortseilla ja topilla on tänään. Ei tässä oo pahemmin ruskettunut.
Minä olen tuollainen. Koko kesä on tullut luhnattua ulkona, mutta kun ei rusketu niin ei, palan vain ja pakko käyttää korkeakertoimista aurinkorasvaa. Yhtä valkoinen olen kesät talvet. Mitä sitten?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:22"]
Terveellisintä on kevyt päivetys. "Terveellisyyden nimissä" aurinkoa hysteerisesti välttelevät jäävät paitsi paljosta d-vitamiinista (ravinnon d-vitamiini imeytyy merkittävästi huonommin kuin iholla syntyvä). Lisäksi auringolla on muitakin hyötyjä, kuten ihon immuunipuolustuksen parantuminen ja ihotautien lievittyminen ja vaikutukset aivojen välittäjäaineisiin ja mielialaan.
[/quote]
D-vitamiinia saa auringosta riittävästi jo todella lyhyessä ajassa, ja siihen tarvittava paljaana olevan ihoalueen määräkin on pieni. Moni suomalainen ruskettuu niin hitaasti, että riittävä d-vitamiini on saatu kauan ennen kuin iholle tulee mitään väriä. Osa ihotaudeista lievittyy auringossa, osa pahenee. Terveyshyödyt aivoille ja välittäjäaineisiin saa, vaikka ihoa suojaisi auringolta.
Rusketuksen hankkimista ei voi perustella millään terveyshyödyillä. Helposti ruskettuva tietysti päivettyy nopeasti ja saa kasvoille väriä ihan terveellisiä elämäntapoja ulkoiluineen noudattaessa, toinen voi ulkoilla saman verran ja olla kalkkilaivan kapteeni.
Mihin perustat väitteesi, että ennen aurinko ei aiheuttanut mitään ongelmia? Tässä talossa on tehty heinätyt seipäille vielä 80-luvulla, eli paahteessa on oltu, ja osa perheenjäsenistä on joka kesä saanut aurinkoihottumaa ja palanut, ellei päällä ole ollut suojaavia vaatteita. Auringon haitat eivät myöskään näy heti, melanooma on pääasiassa keski-ikäisten ja vanhusten tauti. Muisto niistä peltotöissä vietetyistä kesistä... ? UV-säteilyn määrä on myös lisääntynyt viimeisten vuosikymmenten aikana.
Aasialaisen muodin seuraajia. Siellä kun naisellinen tyyli ja kalpea iho ovat muotia.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:26"]
Nämä tytöt ja nuoret naiset ovat fiksuja koska tajunneet sen että aurinko aiheuttaa ihosyöpää ja ryppyjä, ja että rusketus on nykyään WTmäistä. Ei tarvitse kuin katsoa niitä telkkarin kiertolaisista kertovia övereimmät-sarjoja niin haluaa pysyä kaukana rusketusvoiteista, auringosta ja jopa aurinkopuuterista, ettei yhdistettäisi noihin WT-porukoihin.
[/quote]
Ai vaihtoehtoina on vain kalpean valkoinen iho tai ryppyinen väkisin rusketettu iho? Miten erottaa normaalin rusketuksen luonnostaan päivettyneen näköisestä ihosta? Onko kaikki ruskeammat ihonsävyt WT nykyään?
Kaipa olen sitten WT, koska ihoni on luonnostaan ruskettuneen värinen ympäri vuoden. Harmi kun ei ole suomalaiselle tyypillistä valkoista kalkkilaivan kapteenin ihoa.