Muoti-ilmiö: kalpeat nuoret naiset?
Olen nähnyt Helsingissä tänä kesänä aika paljon nuoria naisia, joilla on hyvin vaalea iho säärissä, käsivarsissa, kasvoissa, siis ilmeisesti kokonaan. Iho on sen värinen kuin rusketusta tarkoituksella välteltäisiin mahdollisimman totaalisesti.
Näillä samoilla nuorilla naisilla on ollut aika naisellisen romanttiset vaatteet, kuten pastellisävyjä, leveneviä helmoja. Ultravaalea iho on näyttänyt muutoin hyvinhoidetulta.
Nämä ovat pistäneet silmään hiukan päivettyneiden, matkustaneiden ja tekorusketusta käyttävien seasta tehokkaasti.
Onko tämä jokin uusi muoti-ilmiö nuorisomuodissa ja jos on, niin mikä genre?
Kommentit (72)
Voisko johtua kenties siitäkin, että suomalaisilla on luonnostaan aika vaalea iho ja tänä kesänä se ei juurikaan väriä ole saanut monilla kun säät on ollut mitä on. Ei sen puoleen parempihan tuo on, kun ne itsestään ruskistavat, solkut, suihkurusketukset tai auringolla ruskistaminen.
Mä olen ruskettunut vähän. Selkeet rajat on selässä, mutta kyllä mä varmaan olisin ap:n mielestä sellanen kalpea aurinon välttelijä, jos ei rajakohtia näkis. :D Kavereiden kanssa on aina härö verrata, kun mulla on hullut rusketusrajat ja silti olen vaaleampi kuin kaverini, joka ei ole vielä ruskettunut. Toisaalta kyllä tykkäänkin vaaleasta ihostani. Ja ei en tosiaan silti ole aneeminen, vaikka iho on lähinnä valkoinen. Rauta-arvot mulla on itseasiassa todella hyvät.
Kiva jos olen muodikas. :D Ystäviini verrattuna olen kesäisin aika kalkkis eikä vaatteet näytä yhtä kauniilta päälläni, mutta kun ihotyyppi on mitä on ja palan herkästi, en siksi ota aurinkoa koskaan. Se päivetys tulee mikä on tullakseen kun ulkona liikun, en hysteerisesti ihoa kuitenkaan suojaa jotta saan tarvittavan d-vitamiinimäärän. Mutta päivä rannalla vietetään kyllä 30+ suojakertoimilla päästä varpaisiin.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:11"]
Onko tämä jokin uusi muoti-ilmiö nuorisomuodissa ja jos on, niin mikä genre?
[/quote]
On, genren nimi on "aivosolut tallessa" kun ollaan ajankohtaisesti tietoinen auringon riskeistä.
Sitä paitsi kuka normaalilla itsetunnolla varustettu nainen haluaa enää näyttää joltain oranssilta Seiskajulkkikselta?
Täällä kalpeanaama ilmoittautuu. Mun genreni on raskaana olevat anemikot.
Liika rusketus muuttaa ulkonäköä tunkkaiseksi, siksi kaikki näyttäneet niin raikkailta ja nuorekkailta tänä kesänä =)))
Minä haluaisin pitää ihoa valkeampana, koska se on luonnostaan tosi vaalea, mutta hiuksiltani olen tumma ja senhän tietää, mitä se sitten tarkoittaa esim. säärissä ja käsivarsissa. Sänki todellakin näkyy kontrastin vuoksi saati luonnontilassa olevat ihokarvat. Tästä syystä päivetän itseäni hiukan - ja samalla ihokarvoitus vaalenee auringossa.
Pitäisi varmaan hommata sellainen valoimpulssilaite, mutta sekin on kuulemma vaarallinen, jos on esim. ollut ihosyöpää, eli lisänneeköhän riskiä ihosyöpään sekin laite.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:45"]Suosin vaaleaa ihoa, en niinkään tykkää ruskettuneesta tai tummasta ihosta. Maidonvaalea on kaikista kauneinta. Välttelen aurinkoa sen verran minkä voin.
[/quote]
Sama.
"Auringonottaminen" on jotenkin hassu ilmiö, samoin nämä "kalpea, ruskettumaton=sairaan näkönen" sekä "ruskettunut=terveen näköinen". Eikö ruskettuminen ole ihon SUOJAREAKTIO??
Koska ihon luonnollinen väri on se paras väri. Suomalaisilla se on usein hyvinkin vaalea. Tumma iho näyttää feikiltä, jos on luonnostaan kalkkilaivan kapteeni!
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:22"]
Olin ennen myös kesäisin kalkkilaivan kapteeni joka paloi auringossa eikä ikinä ruskettunut. Sitten aloin talvella syömään d-vitamiinia 25-100 mikrogrammaa päivässä ja hämmästyksekseni en enää kesäisin pala niin nopeasti ja myöskin rusketun!
[/quote]
Sitten sulla on varmaan ollut ns kakkostyypin iho, koska ykköstyypin iholla on täysi biologinen mahdottomuus saada mitään rusketusta. Mistään en ole ikinä kuullut, että joku kaltaiseni ykköstyypin ihminen olisi ruskettunut jonkun d-vitamiinin avulla. Kakkostyypillä jonkinnäköinen ruskettuminen on kuitenkin mahdollista.
Mutta tämä ketju kuitenkin herätti mut! Tajusin nimittäin juuri, että tämä taitaa olla ensimmäinen kesä, jolloin minun ei ole tarvinnut kärvistellä ainakaan ihan koko ajan sen asian kanssa, etten voi viettää ihmisten kanssa tuntikausia auringossa tai sen asian kanssa, että voi kun olet kalpea verrattuna meihin muihin. Muut ihmiset ovat olleet keskimääräistä vähemmän ruskettuneita, mikä on tietysti vain hyvä asia.
Mutta oli tänä kesänä silti yksi keissi, jossa yhdet vähemmän läheiset tuttavat päivittelivät kovaan ääneen kalpeuttani ja naureskelivat perään. Minä sitten tietysti olen kuullut nämä jutut sen tuhannen kertaa, että ei olisi taas jaksanut ja kysyinkin ohimennen, että ettehän te tummaihoistenkaan ihonväristä meteliä tietääkseni nosta? Ei ole kuulemma tippaakaan sama asia... okei. Eriväriset ihmiset pidetään siis jatkossakin eriarvoisina.
Yrittäähän ne Kardashianin klaanin siskokset näyttää entistä valkoisemmilta koko ajan. Kim eniten.
Kendall, eli se pisin menestyvä malli, taitaa olla ainoa niistä joilla luonnostaan vaaleampi iho ja jota ei ole leikelty yhtään.
En ole viihtynyt auringossa kuin ehkä joskus ala-asteikäisenä viimeksi. Olen kalpea luonnostaan ja välttelen aurinkoa (tai ainakin auringonottoa), koska auringossa tulee usein tukala olo: päätä alkaa särkeä, tulee liian kuuma, hiki jne. En halua rypistyä ennenaikaisesti enkä halua ihosyöpää. Aurinko vanhentaa todella tehokkaasti, ja monilla auringonottajilla vauriot ihossa alkavat näkyä noin kolmenkympin kieppeillä. Lisäksi liiallinen rusketus, tuli se sitten purkista tai auringosta, näyttää tunkkaiselta, rumalta ja vanhanaikaiselta. Vaalea iho on kaunis ja raikas.
Huoh. Sivistäisitkö vähäsen itseäsi.
http://www.auringossa.fi/artikkeli/ihotyypit
Itsekin vaaleaihoisena, mutta tummahiuksisena naisena olen kuullut vähintäänkin outoja kommentteja elämäni aikana ihoni väristä. No, ihmiset on. :)
Jos luonnollinen ruskettuminen ei ole mahdollista ja tekorusketus on tökerön näköinen, kalpeus on ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto. Itsekin olen asunut Välimerellä ja olin aivan yhtä kalpea kuin nytkin. Nyt vähän niitä aivosoluja käyttöön. Totta kai suomalaisilla on kalpeampi iho kuin vaikka kreikkalaisilla.
No auringon haitoista puhutaan enemmän kuin ennen ja useammat julkkiksetkin esiintyvät valkealla naamalla. Vintage-trendi voi olla yksi vaikutin myös. Japanikin taitaa olla vielä muotia ja noista pastellisävyistä tulivat mieleen natural kei ja mori kei - tyylit.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:52"]
Huoh. Sivistäisitkö vähäsen itseäsi.
http://www.auringossa.fi/artikkeli/ihotyypit
Itsekin vaaleaihoisena, mutta tummahiuksisena naisena olen kuullut vähintäänkin outoja kommentteja elämäni aikana ihoni väristä. No, ihmiset on. :)
[/quote]
Mä en oo koskaan ymmärtänyt noita. Mulla on todella vaalea iho ja pisamia, mutta en meinaa palaa millään. Olen käyttänyt pari kertaa elämässäni aurinkorasvaa (suomessa) ja palanut eläissäni 2 kertaa. Yhden käden sormilla on laskettavissa myös nuo aurinkorasvan käyttökerrat. En siis todellakaan helpolla pala, mutta en kyllä juuri rusketukkaan.
Kävin aikoinana solariumissa ja kosmetologi oli sitä mieltä, ettei minun kannata mennä ollenkaan vaalean ihoni takia tai ainakin olla vähemmän aikaa kuin minimin. Aluksi kävin vähemmän aikaa kuin minimin, sitten aina vain pidensin ja pidensin ja lopulta olin sen 20min kerralla. Kävin 10 kertaa, kerran viikossa ja lopullinen tulos oli se, että sain kyllä rusketuksen pintaan, en palanut kuitenkaan. Olin suurinpiirtein saman värinen kuin ystäväni, talvella ilman rusketusta.
Muotia tai ei, sellaista naista en ottaisi. Ei sytytä kalvakka iho ollenkaan, joka tuntuu kumimaiselta ja punoittaakin usein. Kaunis vaaleanruskea/ruskettunut iho näyttää naisella paljon paremmalta. T: Mies.
Moni nuorikin ulkomaan nainen näyttää ruskealta vanhalta nahkasohvalta vaaleaihoisiin suomalaisiin posliini-ihoisiin verrattuna. Täällä vileässä ja pakkasessa säilyy ainakin hyvin, vaikka tämä Suomen sää on muuten aika syvältä :D