Nyt oikeesti autoilijat!!
Noudattakaa niitä nopeusrajoituksia!!! Neljänkympin alueella ajetaan neljääkymppiä!!! Meinasin polkea pusikkoon kun auto viuhahti ohi reippaasti yli kuuttakymppiä!!!
Kommentit (260)
Nyt kun tämä on mennyt jo hyvin aiheesta ohi, niin yksi raivostuttava piirre autoilijoissa on pyöräilijöiden suhteen.
Kun ajan fillarilla ja lähestyn pyörätien jatketta jossa olen väistämisvelvollinen, miksi autoilijat pysähtyvät antamaan tietä? Viime lenkillä oli 6 tällaista paikkaa ja neljässä auto pysähtyi ja pysäytti koko jonon. Ei mikään ihme että lapsille jää helposti mielikuva siitä, että pyörällä saa aina mennä tien yli ja autoilijat väistävät. Minusta homma toimisi paremmin kun mentäisiin sääntöjen mukaan. Väistä jos olet velvollinen ja minä väistän kun minä olen velvollinen.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:33"]
Alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörällä jalkakäytävällä ja suojatiellä . Olisko tässä yksi näkökulma niihin tilannenopeuksiin? Tokihan alle 12-vuotias tietää ja ymmästää että tämä ei pois hänen väistämisvelvollisuutta autoilijaa kohtaan.
[/quote]
Alle 12v saa pyöräillä jalkakäytävällä. Suojatiellä ei saa ajaa edes alle 12v.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:18"]
Kun ajan fillarilla ja lähestyn pyörätien jatketta jossa olen väistämisvelvollinen, miksi autoilijat pysähtyvät antamaan tietä? Viime lenkillä oli 6 tällaista paikkaa ja neljässä auto pysähtyi ja pysäytti koko jonon. Ei mikään ihme että lapsille jää helposti mielikuva siitä, että pyörällä saa aina mennä tien yli ja autoilijat väistävät. Minusta homma toimisi paremmin kun mentäisiin sääntöjen mukaan. Väistä jos olet velvollinen ja minä väistän kun minä olen velvollinen.
[/quote]
Nimenomaan tuo on erityisen ärsyttävää myös muiden autoilijoiden mielestä. Autoilija ei selkeästi osaa tuota liikennesääntöä ja häntä pitäisi siitä rangaista. En tiedä, mikä on syynä, haluaako olla jotenkin kohtelias pyöräilijöille... joka tapauksessa tekee väärin kaikkia kohtaan.
Kyllä huomaa että on paljon autoilijoita, jotka eivät osaa ajaa, mutta myös pyöräilijöitä jotka kuvittelee olevansa teiden omistajia. Ajan aina nopeusrajoitusten mukaan ja monesti olen joutunut tekemään äkkijarrutuksia, koska joku pyöräilijä on päättänyt polkea suojatien yli just sillon kun olen itse jo melkein ajamassa suojatien päältä.
Tämä on mahdollista vain Suomessa, mammat alapeukuttaa kun yritettään saada autolijan päähän ettei koulutiellä ajeta ylinopeutta!!
ja tälläisillä ihmisillä on vielä lapsia!!! Voi jumalauta!!
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:31"]
Kyllä huomaa että on paljon autoilijoita, jotka eivät osaa ajaa, mutta myös pyöräilijöitä jotka kuvittelee olevansa teiden omistajia. Ajan aina nopeusrajoitusten mukaan ja monesti olen joutunut tekemään äkkijarrutuksia, koska joku pyöräilijä on päättänyt polkea suojatien yli just sillon kun olen itse jo melkein ajamassa suojatien päältä.
[/quote]
Jossain sinulla on kyllä vikaa jos noin käy monesti. Minulle on käynyt yhden kerran kaksi vuotta sitten ja se oli ihan oma moka. Olin kääntymässä kolmion takaa oikealle ja katsoin vasemmalta lähestyvää liikennettä ja lähdin liikkeelle ja samalla fillari tuli oikealta pyörätien jatkeelle. Onneksi ei tullut kosketusta.
Kokeilehan vähän ennakoida, hidasta sen verran että ehdit tarvittaessa pysähtyä ilman äkkijarrutusta. Se suurin sallittu kun ei ole suojatietä lähestyttäessä mikään pakollinen nopeus.
MEINASITKO ETTÄ TÄSSÄ KESKUSTELUSSA ON VAIN YKSI AUTOILIJA JA SATA PYÖRÄILIJÄÄ? AUTOILIJAT KYLLÄ NOUDATTAA LIIKENNESÄÄNTÖJÄ, MUTTA USEIN LAPSET OVAT VAROMATTOMIA, KOSKA VANHEMMAT EIVÄT OPETA HEILLE MINKÄÄNLAISTA LIIKENNEKÄYTTÄYTYMISTÄ
Toivon että noita yliajo-oikeutettuja on tässä keskustelussa vain yksi. Pelottavaa jos näitä sairata on useita.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:31"]
[/quote]
Ajan suhteellisen paljon fillarilla ja autolla. Olen ollut onnettomuudessa fillarilla kolme kertaa 8 vuoden aikana, kaikissa auto syyllinen. Kahdesti selitys oli etten nähnyt ja kerran "en viitsinyt pysähtyä". Yleisesti ottaen nykyään liikenne molemmilla välineillä toistensa suhteen on paljon siistimpää kuin vielä muutamia vuosia sitten, autoilijat pääsääntöisesti osaavat säännöt tai sitten ovat ylivarovaisia väistäen vaikka pyörä olisi väistämisvelvollinen.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:11"] Edelleen pyöräilijätkin on hyvin kaukana tiedoista mitä tulee liikennesääntöihin.
[/quote]
Varmaan pyöräilijät osaa vielä huonommin säännöt kuin autoilijat, siksi koska osalla pyöräilijöistä ei ole minkäänlaista ajokorttiakaan.
Mutta silti minusta on huolestuttavampaa se että edes autoilijat evät osaa liikennesääntöjä, vaikka heidän olisi pitänyt ne opetella ja kokeessa vielä on osoitettu osaaminen.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:11"] Edelleen pyöräilijätkin on hyvin kaukana tiedoista mitä tulee liikennesääntöihin.
[/quote]
Varmaan pyöräilijät osaa vielä huonommin säännöt kuin autoilijat, siksi koska osalla pyöräilijöistä ei ole minkäänlaista ajokorttiakaan.
Mutta silti minusta on huolestuttavampaa se että edes autoilijat evät osaa liikennesääntöjä, vaikka heidän olisi pitänyt ne opetella ja kokeessa vielä on osoitettu osaaminen.
[/quote]
Se on vähän kuin modernit fire-and-forget ohjukset, mutta learn-and-forget.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:39"]
Olen ollut onnettomuudessa fillarilla kolme kertaa 8 vuoden aikana, kaikissa auto syyllinen.
[/quote]
Hei, nyt vähän ennakointia ja malttia tuohon touhuun. Työmatkapyöräilijänä päätyisin itsekin auton alle päivittäin jos vain pidän kiinni "oikeuksistani". Tuntuu siltä että olet opettamassa asennemuutosta liikenteessä. Ei se niin mene. Itse onlen pyöräillyt Helsingin keskustassa työmatkani nyt 4 vuotta, sitä ennen Käpylän sunnalla myös talvisin. Kertaakaan en ole joutunut vaaratilanteeseen jota en olisi voinut välttää ennakoimalla. Autoilen myös itse, tosin helsinkiläisenä alle 10 000km/vuosi vaikka auto minullakin on. Olen ajanut myös työkseni autoa. Hyvää ja turvallista matkaa Sinulle :) M40
Nyt kun tämä on mennyt jo hyvin aiheesta ohi, niin yksi raivostuttava piirre autoilijoissa on pyöräilijöiden suhteen.
[/quote]
Joo kyllä tuo minuakin ärsyttää pyöräillessä, tekisi mieli mennä koputtamaan ikkunaan ja kysyä että onko saanut ajokortin arpajaisista. Itse kuljen säntöjen mukaan sekä autolla että pyörällä kuten myös kävellessä.
Ja mitä tässä on seuraillut, niin on tosi yleistä että autolija suhtautuu pyöräilijään kuin jalankulkijaan, eli pysähtyy antamaan tietä vaikka pyörällä on väistämisvelvollisuus. Tällainen tarpeeton oikeusista luopuminen on sen vuoksi vaarallista että jos pyöräilijä ei osaa sääntöjä, niin tuollainen vahvistaa väärää luuloa säännöstä (väistämisvelvollisuus suojatiellä tms.).
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:37"]Luehan lehtiä viimevuosilta, ainakin 3 ekaluokkalaista on kuollut suojatielle koska autoilija on ajanut päälle!!! Miksi ottaa riski eikä hidasta?! kun tietää että kyseessä on koulutie?!? Varmaan olis eri ääni kellossa jos oma lapsi olis kuollut suojatielle!' Terv. -92 vuonna omansa koulutielle menettänyt
[/quote]
Eiköhän tuo autoilijaprovo ole taas joku kusipää vela joka saa tyydytystä siitä että esittää vielä tyhmempää mitä oikeasti on.
[/quote]OPETTAKAA NYT NIILLE LAPSILLENNE, ETTÄ SUOJATIELLE EI RYNTÄILLÄ EIKÄ PYÖRÄILLÄ SINNE AUTON ALLE. OIKEESTI. EI NE AUTOILIJATKAAN MITÄÄN JUMALIA OLE JA VAHINKOJA SATTUU IHAN KAIKILLE
[/quote]
Ja tuolla asenteella, joka tällä keskskustelun "autoilijalla" on, sattuu varmasti vahinko ennemin tai myöhemmin. Lapset olettaa että autoilijat noudattaa liikennesääntöjä, eivät osaa ottaa huomioon sitä että joku kusipää ei noudata sääntöjä.
[/quote]MEINASITKO ETTÄ TÄSSÄ KESKUSTELUSSA ON VAIN YKSI AUTOILIJA JA SATA PYÖRÄILIJÄÄ? AUTOILIJAT KYLLÄ NOUDATTAA LIIKENNESÄÄNTÖJÄ, MUTTA USEIN LAPSET OVAT VAROMATTOMIA, KOSKA VANHEMMAT EIVÄT OPETA HEILLE MINKÄÄNLAISTA LIIKENNEKÄYTTÄYTYMISTÄ
[/quote]
Katso tuo linkattu graafi ja mieti uudelleen kommenttiasi autoilijoiden sääntöjen noudattamisesta.
[/quote]
Suhtautuisin varauksella tuohon. Kyseessä ovat ainoastaan poliisin tietoon tulleet onnettomuudet. Päivittäin näkee tilanteita, joissa pyöräilijä paahtaa tuhatta ja sataa eteenpäin ja niin kävelijät kuin autoilijatkin joutuvat luopumaan etuoikeudestaan kulkea ensin. Mutta ei noita tilanteita rekisteröidä minnekään.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:49"]
Tällainen tarpeeton oikeusista luopuminen on sen vuoksi vaarallista että jos pyöräilijä ei osaa sääntöjä, niin tuollainen vahvistaa väärää luuloa säännöstä (väistämisvelvollisuus suojatiellä tms.).
[/quote]
Näissä kohtaamisissa olen huomattavan kohtelias ja vedän kättä lippaan, tervehdit mitä sydämmellisimin pyörän selästä - osoittaakseni että kaikki ei nyt mennyt ihan "Strömsön lakikirjan" mukaan.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:33"]
Alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörällä jalkakäytävällä ja suojatiellä . Olisko tässä yksi näkökulma niihin tilannenopeuksiin? Tokihan alle 12-vuotias tietää ja ymmästää että tämä ei pois hänen väistämisvelvollisuutta autoilijaa kohtaan.
[/quote]
Alle 12v saa pyöräillä jalkakäytävällä. Suojatiellä ei saa ajaa edes alle 12v.
[/quote]
Saa ajaa tai vaikka pomppia eturenkaalla, ei mitään väliä miten menee, KOSKA VÄISTÄÄ AUTOJA.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:39"]
Olen ollut onnettomuudessa fillarilla kolme kertaa 8 vuoden aikana, kaikissa auto syyllinen.
[/quote]
Hei, nyt vähän ennakointia ja malttia tuohon touhuun. Työmatkapyöräilijänä päätyisin itsekin auton alle päivittäin jos vain pidän kiinni "oikeuksistani". Tuntuu siltä että olet opettamassa asennemuutosta liikenteessä. Ei se niin mene. Itse onlen pyöräillyt Helsingin keskustassa työmatkani nyt 4 vuotta, sitä ennen Käpylän sunnalla myös talvisin. Kertaakaan en ole joutunut vaaratilanteeseen jota en olisi voinut välttää ennakoimalla. Autoilen myös itse, tosin helsinkiläisenä alle 10 000km/vuosi vaikka auto minullakin on. Olen ajanut myös työkseni autoa. Hyvää ja turvallista matkaa Sinulle :) M40
[/quote]
Toki jos "pitäisi kiinni oikeuksista" niin varmasti päivittäin kolisisi. Se vaan on kovin hankalaa pyörälläkin jos lähdet valoista ylittämää tietä ja takavasemmalta tullaan päälle (2 tapausta) tai jos auto tulee risteyksen yli kolmion takaa päälle kun olen jo lähes tien ylittänyt. Ei siinä yritetä ketään opettaa millään tavalla, yritetään vaan edetä sääntöjen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 09:28"] [quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 09:25"] [quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 09:05"] [quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 09:02"]Ja vastaavasti: pysy pyöräilijä siellä pientareen puolella äläkä sooloile keskellä ajorataa. Minusta fillaristeille pitäisi saada aikaan oma ajotutkinto. [/quote] Tässä tapauksessa oltiin kyllä ihan pyörätiellä, lähestymässä suojatietä ja ääliö painaa vaan kaasua!!! Hitto kun ei saanut sitä rekkaria ylös!! Ap [/quote] Olet pyörätiellä ja auto on ajoradalla ja sinä kauhistut, kun auto ohittaa sinut siellä ajoradalla? Painaa vielä kaasua? Kai muistat, että sinulla on väistämisvelvollisuus, jos ylität risteävän tien. [/quote] Olin lapseni kanssa lähestymässä suojatietä ja auto painaa täyttä höyryä yli suojatien! Kyllä pelästyin!! Ja tiedän että on väistämisvelvollisuus mutta ymmärrä sinä autoilija että sun täytyy noudattaa nopeusrajoituksia!! Ap [/quote] Onko tässä nyt kysymys siitä, että sinä tai joku muu oli nyt vaarassa? Sinun hommasi oli pysähtyä, autoilijan homma oli ajaa eteenpäin. Vai se päättelemäsi ylinopeusko nyt kismittää? [/quote] Kyllä pyöräilijälläkin on oikeus oletta että autoilijat noudattaa liikennesääntöjä. Pyöräilijä voi katsoa että ehtii hyvin ylittää tien ennen auton saapumista, mutta arvio menee metsään, jos autoilija polkaiseekin kaasun pohjaan kun huomaa että pyöräilijä on vähällä ehtiä turvallisesti tien yli. Itse en kyllä opettaisi lapselle tuollaista tapaa että mennään vauhdilla yli kun on auto tulossa. En nyt ihan täysin ymmärrä tuohtumusta, jos ap oli kuitenkin se väistämisvelvolinen osapuoli. [/quote] Et ymmärrä tuohtumusta kun koulutiellä, siis mitä käyttää yli 200 lasta, autolija painaa huimaa ylinopeutta suojatien yli?!? ei vaan voi ymmärtää kenen mielestä tämä on ok Selvä..
[/quote]
Ehkä olisi kannattanut mennä asiaan heti aloituksessa. Itselle jäi aloituksesta kuva että et osaa väistämissäntöjä. Soitappa poliisille ja pyydä valvontaa tuohon paikkaan.
[/quote]
Miten voi olla noin vaikeata ymmärtää parin rivin aloitusta? ihmekös tuo ettei ne aivot sitten oikein siellä ratin takanakaan toimi.
Aivan uskomatonta että aloitus on saanut 18 alapeukkua vaikka kyseessä on vielä elokuu kun pienet lapset aloittavat koulun! Ihan järjetöntä, mitä liikkuu tälläisten ihmisten päässä jonka mielestä on hyväksyttävää ajaa ylinopeutta?! Melkein jokainen tie on jonkun koulutie!
Eli sinun päällesi on ajettu tuottamuksellisesti kolme kertaa? Minkälaisen tuomion autolijat saivat?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:37"]Luehan lehtiä viimevuosilta, ainakin 3 ekaluokkalaista on kuollut suojatielle koska autoilija on ajanut päälle!!! Miksi ottaa riski eikä hidasta?! kun tietää että kyseessä on koulutie?!? Varmaan olis eri ääni kellossa jos oma lapsi olis kuollut suojatielle!' Terv. -92 vuonna omansa koulutielle menettänyt
[/quote]
Eiköhän tuo autoilijaprovo ole taas joku kusipää vela joka saa tyydytystä siitä että esittää vielä tyhmempää mitä oikeasti on.
[/quote]OPETTAKAA NYT NIILLE LAPSILLENNE, ETTÄ SUOJATIELLE EI RYNTÄILLÄ EIKÄ PYÖRÄILLÄ SINNE AUTON ALLE. OIKEESTI. EI NE AUTOILIJATKAAN MITÄÄN JUMALIA OLE JA VAHINKOJA SATTUU IHAN KAIKILLE
[/quote]
Ja tuolla asenteella, joka tällä keskskustelun "autoilijalla" on, sattuu varmasti vahinko ennemin tai myöhemmin. Lapset olettaa että autoilijat noudattaa liikennesääntöjä, eivät osaa ottaa huomioon sitä että joku kusipää ei noudata sääntöjä.
[/quote]MEINASITKO ETTÄ TÄSSÄ KESKUSTELUSSA ON VAIN YKSI AUTOILIJA JA SATA PYÖRÄILIJÄÄ? AUTOILIJAT KYLLÄ NOUDATTAA LIIKENNESÄÄNTÖJÄ, MUTTA USEIN LAPSET OVAT VAROMATTOMIA, KOSKA VANHEMMAT EIVÄT OPETA HEILLE MINKÄÄNLAISTA LIIKENNEKÄYTTÄYTYMISTÄ
[/quote]
Nimenomaan vanhemmat opettaa mutta lapsilla menee aikansa oppia kun heille pitää opettaa myös se että kusipää autoilijat eivät noudata näitä sääntöjä!!
Edelleen ei tarvitse olla jumala että osaa painaa jarrua suojatiellä, luulisi että jokainen autoilija tajuaa tämän ja jos ei niin ei tarvitse mennä rattiin!!