Nyt oikeesti autoilijat!!
Noudattakaa niitä nopeusrajoituksia!!! Neljänkympin alueella ajetaan neljääkymppiä!!! Meinasin polkea pusikkoon kun auto viuhahti ohi reippaasti yli kuuttakymppiä!!!
Kommentit (260)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:55"] Pääkaupunkiseudulla tämä osataan - liikennesuoritteet vaan on niin valavia että aina kolisee (tällä nykyasenteella) Missähän päin Suomea toi kolme päälleajoa on tapahtunut? Entä AP:n case? Ei ainakaan PKS:lla! [/quote] Kolmesti tullut auto syyllisenä päälle fillarilla liikkuessani PKS. [/quote] Ap tässä! Ei voi kun ihmetellä joidenkin kommentteja, ja sitä että joku tosiaan on erimieltä nopeusrajoituksista tai niin ainakin nuo alaspäin peukalot miellän:( Tämä tapahtui Turussa, kävin äsken hakemassa lapsen, nyt oli jo parempi meininki liikenteessä, kaikki pysähtyi jo kaukaa kun näkivät lapsia ja jaksoivat odottaa että jokainen pääsi turvallisesti tien yli, myös nopeudet olivat alhaisia Kai tuo aamuinen hullu oli poikkeus mutta ilmeisesti tälläisiä on monia liikenteessä kommenteista päätellen. Harmi, kun ei haluais pelkän toivon varaan jättää sitä ettei kukaan jää auton alle! Turvallisia kilometrejä kaikille! Noudattakaa niitä nopeusrajoituksia!!! Neljänkympin alueella ajetaan neljääkymppiä!!! Meinasin polkea pusikkoon kun auto viuhahti ohi reippaasti yli kuuttakymppiä!!! Ap
[/quote]
Ap, tämä ketju kyllä paljasti autoilijoiden asenteet.
Toivon silti hartaasti, että tässä on vain pari hullua provoilijaa, eihän kaikki autoilijat voi olla tuollaisia, eihän?!
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 09:41"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 09:35"]Miten ihmeessä meinasit ajaa pusikkoon jos olit lähestymässä suojatietä? Sun pitäisi hidastaa kun olet pyörällä tulossa suojatielle! Ja vielä kehtaat moittia autoilijaa ylinopeudesta... no joo, tuollaisia monet pyöräilijät on: omassa käytöksessä ei nähdä niin mitään väärää vaan kaikki on aina muiden syytä [/quote] Miten ihmeessä vai ?!? Juuri siten että oltiin hyppäämässä pois pyörän päältä kun auto sujahtaa täysillä ohi!! Ja voit vaan kuvitella. Vauhdin kun en ehtinyt rekisterinumeron saamaan ylös!! Ap
[/quote]
Ensin olit ajamassa pyörätiellä ja nyt olet jo hyppäämässä pois pyörän päältä, joten päätä ihmeessä, mitä olit tekemässä. Sinulla oli väistämisvelvollisuus, joten olisiko autoilijan pitänyt pysähtyä siihen suojatien eteen odottamaan, että jarrutat, nouset pyörän selästä ja talutat fillarin yli tien? Vaikka auton lähestyessä suojatietä vielä ajoit sitä fillaria!
[/quote]
Väistämisvelvolisuus siirtyy autoilijalle sillä sekunnilla kun pyöräilijä muuttuu jalankulkijaksi suojatien edessä.
[/quote]
Pyöräilijä on väistämisvelvollinen, jollei hän TALUTA pyörää suojatien yli. Autoilija taas on väistämisvelvollinen suojatien yli pyöräilevää kohtaan, jos autoilijalla on kolmio/muu väistämisvelvollisuuden osoittama liikennemerkki.
[/quote]
Ja sitten päivitellään onnettomuuksia kun tietotaso on tuollainen.
Jos tämä oli ajokortillisen kommentti, niin suosittelen bussia siksi aikaa että opettelee ne väistämissäännöt.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:13"]
Toivon silti hartaasti, että tässä on vain pari hullua provoilijaa, eihän kaikki autoilijat voi olla tuollaisia, eihän?!
[/quote]
Eivät. Minäkin olen tällainen mielestäni ihan mukava vakosamettihousuinen mies. Pyörässäni on näin ollen lokasuojat ja nahkainen salkku keikkuu tarakalla. Autoilen City Car Clubin autolla. Pidän kyllä molemmista liikennemuodoista :)
Se, onko kyseessä suojatie vai pyörätien jatke vai molemmat, ei kerro mitään siitä, kuuluuko autoilijan väistää pyöräilijää vai päinvastoin. Väistämisvelvollisuuksien opettelussa kannattaa käyttää ihan muita keinoja kuin näiden epäselvien termien hokemista.
Monet autoilijat näyttävät kuvittelevan, että aina kun pyörä ylittää ajoradan, sillä olisi väistämisvelvollisuus. NÄIN EI SUINKAAN OLE.
Auto väistää pyöräilijää tullessaan kolmion tai stop-merkin takaa. Kääntyvä auto väistää suoraan ajavaa pyöräilijää. Pihasta tuleva auto väistää pyöräilijää. Tällöin myös esimerkiksi liikenneympyrään ajava tai siitä poistuva auto väistää pyöräilijää.
Nämä väistämissäännöt tuntuvat olevan pelottavan suurella osalla autoilijoista täysin hukassa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:23"]
Se, onko kyseessä suojatie vai pyörätien jatke vai molemmat, ei kerro mitään siitä, kuuluuko autoilijan väistää pyöräilijää vai päinvastoin. Väistämisvelvollisuuksien opettelussa kannattaa käyttää ihan muita keinoja kuin näiden epäselvien termien hokemista.
Monet autoilijat näyttävät kuvittelevan, että aina kun pyörä ylittää ajoradan, sillä olisi väistämisvelvollisuus. NÄIN EI SUINKAAN OLE.
Auto väistää pyöräilijää tullessaan kolmion tai stop-merkin takaa. Kääntyvä auto väistää suoraan ajavaa pyöräilijää. Pihasta tuleva auto väistää pyöräilijää. Tällöin myös esimerkiksi liikenneympyrään ajava tai siitä poistuva auto väistää pyöräilijää.
Nämä väistämissäännöt tuntuvat olevan pelottavan suurella osalla autoilijoista täysin hukassa.
[/quote]
Unohtamatta sitä, että jos ei ole pyörätietä vaan pyöräilijät käyttävät ajorataa, heihin sovelletaan täysin samoja väistämissääntöjä kuin autoihin esim. oikealta tulevan väistäminen tasa-arvoisessa risteyksessä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:03"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:55"]
Pääkaupunkiseudulla tämä osataan - liikennesuoritteet vaan on niin valavia että aina kolisee (tällä nykyasenteella) Missähän päin Suomea toi kolme päälleajoa on tapahtunut? Entä AP:n case? Ei ainakaan PKS:lla!
[/quote]
Kolmesti tullut auto syyllisenä päälle fillarilla liikkuessani PKS.
[/quote]
Ap tässä!
Ei voi kun ihmetellä joidenkin kommentteja, ja sitä että joku tosiaan on erimieltä nopeusrajoituksista tai niin ainakin nuo alaspäin peukalot miellän:(
Tämä tapahtui Turussa, kävin äsken hakemassa lapsen, nyt oli jo parempi meininki liikenteessä, kaikki pysähtyi jo kaukaa kun näkivät lapsia ja jaksoivat odottaa että jokainen pääsi turvallisesti tien yli, myös nopeudet olivat alhaisia
Kai tuo aamuinen hullu oli poikkeus mutta ilmeisesti tälläisiä on monia liikenteessä kommenteista päätellen. Harmi, kun ei haluais pelkän toivon varaan jättää sitä ettei kukaan jää auton alle!
Turvallisia kilometrejä kaikille!
Noudattakaa niitä nopeusrajoituksia!!! Neljänkympin alueella ajetaan neljääkymppiä!!! Meinasin polkea pusikkoon kun auto viuhahti ohi reippaasti yli kuuttakymppiä!!!
Ap
[/quote]
Itse alapeukutin tuota epäselvää ilmaisua. Ylinopseus ei ole koskaan ok, joten miksi inistä suojatiestä ja polkupyöräsrä jos ne eivät edes liittyneet asiaan mitenkään (enemmikin vain hämmensivät, koska pyörän tosiaan kuuluu väistää autoilijoita).
Tässä kuvitettu pikaopas risteyspyöräilyyn @OtsoKivekäs. http://otsokivekas.fi/2010/08/kuvitettu-pikaopas-risteyspyorailyyn/
"Liikennesäännöt ovat periaatteessa todella yksinkertaisia, ja kaikkihan me ne osaamme, eikö niin? No ei. Pyörällä risteyksessä ajaessa säännöt ovat itse asiassa aivan saatanallisen monimutkaiset."
Minun eilinen työmatka. (Ajan paljon 37 000 km vuodessa). Noudatan aina nopuesrajoituksia tajaamaissa, koulujen lähellä, ja leikkiuistot yms muuta. Joskus maantiellä voi olla pieni ylinopeus, mutta jos lapsia odottamassa koulukuljetusta noudatan nopeurajoituksia ja välillä hiljennän koska lapset leikkivät bussi pysäkillä, joten yritän olla todella varoivainen.
Mutta nyt asiaan:
Eilen lähdin töihin vähän ennen kahdeksaan. Saavuin koulualueelle jossa 60 km rajoitus, ajoin 50 km/h. Koulun opettaja, ilman kypärää ylitti tien (vaikka on alakulku tunneli) ja jouduin tekee hätäjarrutuksen.
Sitten tulin espooseen. On tajamaa alue jossa paljon lapsia. Työmatkapyöräily on huipussaan täällä, tulin kehä 1 alas ja seison liikenne valoissa. Minulle muuttui vihreäksi ja lähdin ajamaan, onneksi nopeus ei ollut hurja ja ei edes rajoituksien mukaan koska lähdin ajamaan, yhtäkkiä yksi pyörä suhahtaa minun eteen, onneksi sain auton pysähtymään. Eli tämä aikuinen (nainen) ei olisi edes saanut ajaa pyörällä yli, punaisia päin. Jatkoin matkaa ja tulin toiselle suojatielle, jossa isä laspsen kanssa, molemmat pyöräilivät suojatien yli, ilman kypärää. Tässä ei ollut vaara tilannetta koska näin ja pystyin ennakoimaan. Tosin ihmettelen sitä isää joka opettaa lasta pyöräilemään, ja ilman kypärää.
Tulin kotiin päin, ensimälle suojatielle tuli pyörä ja näki minun tulevan, polki vaan kovempaa yli. Jouduin jarruttamaan että en osunut. Tämäkin on suojatie, eikä pyörätien jatke. Väistämisvelovollisuus on miehellä.
Seuraavalla suojatienkohdalla, seiso mies siinä välikössä ja taiteili pyörän kanssa. Eli ei ollut noussut pyörältä vaan heilu siinä edes takaisin. Katsoin turvallisuuden kannalta pysähtyä ja antaa tietää. Minulle näytettiin keskisormeä.
Sitten viimeinen tapahtuma, ajoin maantiellä ja pyöräilija ajoi sivussa. Lähdin ohittamaan pyöräilijää ja antamaan hänelle tilaa siinä sivussa kun hän yhtäkkiä päätti kääntyä vasemalle ilman minkäänlaista merkkiä. Hyvä että ei osuttu, ja siinä oli jo nopeus 70 km tunnissa. Tässä olisi käynyt todella huonosti jos en olisi saanut autoa hiljentymään ja pyöräilijä pääsi turvaan.
Minä väistän, mutta oikeasti odotan jo talvea. Lähtee nämä pyöräilijät pois tieltä ja on turvallisesti busseissa tai junissa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:58"]
Opeta sinä se kakaras katsomaan ympärilleen ennen kuin astuu tien yli!
[/quote]
Lässyn lässy. Tieliikennelaki ei edellytä edes sitä että jalankulkijalla on näkökyky tai kuulo kunnossa. Kuurosokeakin saa kävellä suojatietä kadun yli ja autoilija on se joka väistää.
Opettele säännöt ja noudata niitä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:30"]
Tässä kuvitettu pikaopas risteyspyöräilyyn @OtsoKivekäs. http://otsokivekas.fi/2010/08/kuvitettu-pikaopas-risteyspyorailyyn/
"Liikennesäännöt ovat periaatteessa todella yksinkertaisia, ja kaikkihan me ne osaamme, eikö niin? No ei. Pyörällä risteyksessä ajaessa säännöt ovat itse asiassa aivan saatanallisen monimutkaiset."
[/quote]
Kyllä ne aika simppelit ovat. Jos tiivistän tuon, ilmeisen tarkoituksellisesti sekavaksi tehdyn sivun niin tulos on kutakuinkin tällainen:
Risteys jossa pyörätie ja pyörätien jatke. Ylittäessäsi auto väistää jos a) merkeillä ilmoitettu väistämisvelvollisuus b) jos auto kääntyy toiselta tieltä ylittäen pyörätien jatkeen c) jos auto tulee pihalta, parkkipaikalta tai muulta tien ulkopuoliselta alueelta. Pyörä väistää muulloin.
Risteys jossa ei pyörätietä eikä pyörätien jatketta. Väistämissäännöt kuten autoilla. a) Oikealta tulevaa väistetään tasa-arvoisessa risteyksessä, vastaantuleva kaistan yli kääntyvä väistää. b) Noudatetaan liikennemerkein määrättyä väistämisvelvollisuutta.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:30"]
Minun eilinen työmatka. (Ajan paljon 37 000 km vuodessa). Noudatan aina nopuesrajoituksia tajaamaissa, koulujen lähellä, ja leikkiuistot yms muuta. Joskus maantiellä voi olla pieni ylinopeus, mutta jos lapsia odottamassa koulukuljetusta noudatan nopeurajoituksia ja välillä hiljennän koska lapset leikkivät bussi pysäkillä, joten yritän olla todella varoivainen.
Mutta nyt asiaan:
Eilen lähdin töihin vähän ennen kahdeksaan. Saavuin koulualueelle jossa 60 km rajoitus, ajoin 50 km/h. Koulun opettaja, ilman kypärää ylitti tien (vaikka on alakulku tunneli) ja jouduin tekee hätäjarrutuksen.
Sitten tulin espooseen. On tajamaa alue jossa paljon lapsia. Työmatkapyöräily on huipussaan täällä, tulin kehä 1 alas ja seison liikenne valoissa. Minulle muuttui vihreäksi ja lähdin ajamaan, onneksi nopeus ei ollut hurja ja ei edes rajoituksien mukaan koska lähdin ajamaan, yhtäkkiä yksi pyörä suhahtaa minun eteen, onneksi sain auton pysähtymään. Eli tämä aikuinen (nainen) ei olisi edes saanut ajaa pyörällä yli, punaisia päin. Jatkoin matkaa ja tulin toiselle suojatielle, jossa isä laspsen kanssa, molemmat pyöräilivät suojatien yli, ilman kypärää. Tässä ei ollut vaara tilannetta koska näin ja pystyin ennakoimaan. Tosin ihmettelen sitä isää joka opettaa lasta pyöräilemään, ja ilman kypärää.
Tulin kotiin päin, ensimälle suojatielle tuli pyörä ja näki minun tulevan, polki vaan kovempaa yli. Jouduin jarruttamaan että en osunut. Tämäkin on suojatie, eikä pyörätien jatke. Väistämisvelovollisuus on miehellä.
Seuraavalla suojatienkohdalla, seiso mies siinä välikössä ja taiteili pyörän kanssa. Eli ei ollut noussut pyörältä vaan heilu siinä edes takaisin. Katsoin turvallisuuden kannalta pysähtyä ja antaa tietää. Minulle näytettiin keskisormeä.
Sitten viimeinen tapahtuma, ajoin maantiellä ja pyöräilija ajoi sivussa. Lähdin ohittamaan pyöräilijää ja antamaan hänelle tilaa siinä sivussa kun hän yhtäkkiä päätti kääntyä vasemalle ilman minkäänlaista merkkiä. Hyvä että ei osuttu, ja siinä oli jo nopeus 70 km tunnissa. Tässä olisi käynyt todella huonosti jos en olisi saanut autoa hiljentymään ja pyöräilijä pääsi turvaan.
Minä väistän, mutta oikeasti odotan jo talvea. Lähtee nämä pyöräilijät pois tieltä ja on turvallisesti busseissa tai junissa.
[/quote]
Hei! Kyllä minultakin hajoaisi pää jos pitäisi ajaa autolla työmatkat.
Onneksi saan pyöräillä Meri-Helsingissä ns. kevyeen liikenteen väylillä. Matkani kulkee Kruunuvuoren selän maisemista Töölönlahden kautta ylemmäs Keskuspuiston laitaan. Voimia sinne leveämpien ja nopeammin pyörivien kumipyörien päälle ;)
Itse ajattelen siten että jos pyöräilijä haluaa tappaa itsensä ajamalla päin minua niin en sille mitään voi jos liikennesääntöjen mukaan ajamalla olisi voinut estää kolarin.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:45"]
Itse ajattelen siten että jos pyöräilijä haluaa tappaa itsensä ajamalla päin minua niin en sille mitään voi jos liikennesääntöjen mukaan ajamalla olisi voinut estää kolarin.
[/quote]
Toiset valitsevat junan... Voimia sinullekin *muisk*
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:23"]
[/quote]
Nimenomaan. Mutta onpa nuo väistämissäännöt pyöräilijöilläkin hukassa. Jos suojatie/pyörätien jatke menee kadun yli kohdassa, jossa autoilla on etuajo-oikeus (ei risteyksiä, ei kolmioita), niin kyllä se on oikeasti pyöräilijä joka väistää eikä suinkaan autoilija. Esim. tämä kohta josta puhun, autoilla on nopeusrajoitus 60km/h.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:45"]
[/quote]
Hienoa että olet täydellinen ihminen joka ei koskaan eikä milloinkaan tee minkäänlaista erhettä tai virhettä liikenteessä! Tapa vaan kaikki, ethän sinä sille mitään voi jos ekaa kertaa fillarilla kouluun menevää jännittää eikä tarkkaavaisuus ole ihan 100%, oma moka ja sinä voitkin mennä siitä sitten munkkikahville.
Todella hämmentävää, ettei suurin osa autoilijoista näköjään kiinnitä huomiota suojateihin. Aina kun Ajan autoa ja näen että suojatien läheisyydessä on ihmisiä, ihan sama lapsia vai aikuisia, varaudun pysähtymään. Kaasun painaminen on silkkaa kusipäisyyttä. Onneksi lasteni ei tarvitse toistaiseksi kulkea tuolla yksin kouluun, jos mammapalstaltakin jo löytyy tämmösiä vatipäitä.
"Sillä on oikeus", "sulla on väistämisvelvollisuus", juupa juu, siinä ei paljoa nää lauseet Paina kun joku jää alle ettei vaan autoilijan oikeudet tule poljetuiksi.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:07"]
Todella hämmentävää, ettei suurin osa autoilijoista näköjään kiinnitä huomiota suojateihin. Aina kun Ajan autoa ja näen että suojatien läheisyydessä on ihmisiä, ihan sama lapsia vai aikuisia, varaudun pysähtymään. Kaasun painaminen on silkkaa kusipäisyyttä. Onneksi lasteni ei tarvitse toistaiseksi kulkea tuolla yksin kouluun, jos mammapalstaltakin jo löytyy tämmösiä vatipäitä. "Sillä on oikeus", "sulla on väistämisvelvollisuus", juupa juu, siinä ei paljoa nää lauseet Paina kun joku jää alle ettei vaan autoilijan oikeudet tule poljetuiksi.
[/quote]
Ja mikä järkyttävintä, joidenkin mielestä 50% ylinopeus koulun lähellä on sivuseikka, kun PYÖRÄILIJÄLLÄ oli väistämisvelvollisuus.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:32"]Ap on juuri näitä idiootteja, jotka yhtäkkiä viuhaisee risteävälle suojatielle katsomatta yhtään tuleeko autoja. Tänään viimeksi meinasi joku teinityttö jäädä bussin alle, en tiedä tajusiko edes itse kun kuulokkeet korvilla eikä edes vilkaissut hätäjarruttavaa bussia.
[/quote]
Todennäköisesti sinä olet yksi näistä idiooteista joka aiheuttaa lapsen kuoleman suojatiellä, koska oikeus! Toivottavasti on oma lapsesi eikä kenenkään viattoman!
[/quote]Opeta sinä se kakaras katsomaan ympärilleen ennen kuin astuu tien yli!
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:32"]Ap on juuri näitä idiootteja, jotka yhtäkkiä viuhaisee risteävälle suojatielle katsomatta yhtään tuleeko autoja. Tänään viimeksi meinasi joku teinityttö jäädä bussin alle, en tiedä tajusiko edes itse kun kuulokkeet korvilla eikä edes vilkaissut hätäjarruttavaa bussia. [/quote] Todennäköisesti sinä olet yksi näistä idiooteista joka aiheuttaa lapsen kuoleman suojatiellä, koska oikeus! Toivottavasti on oma lapsesi eikä kenenkään viattoman! [/quote]Opeta sinä se kakaras katsomaan ympärilleen ennen kuin astuu tien yli!
[/quote]
vittu mikä sairas ämmä olet
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:03"]Neljänkympin alueella ajetaan neljääkymppiä!!! Meinasin polkea pusikkoon kun auto viuhahti ohi reippaasti yli kuuttakymppiä!!! Ap
[/quote]
Ei 40km/h rajoitusalueella ajetaan enintään neljääkymppiä. Se on suurin sallittu nopeus. Saa ajaa vähän alle, kukaan ei kiellä ja kevyt liikenne muutenkin jää tuon nopeuden alle.