Moikkaatko sinä BUSSIKUSKIA?
Millaista kulttuuria sinä ylläpidät? Mä moikkaan aina tietty, jos kuski moikkaa ja myös joskus oma-aloitteisesti. Usein kumpikaan meistä ei moikkaa toisiaan. Mietin, että pitäis varmaan aina moikata oma-aloitteisesti, vaikka kuski katselisikin muualle. Piristää varmaan kuskin päivää?
Tuli vaan tästä artikkelista mieleen, jossa kerrotaan erään bussikuskin tylsistä työpäivistä:
http://www.iltalehti.fi/terveys/2015081420115270_tr.shtml
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:41"]Moikkaan bussiin astuessani ja kiitän poistuessani. Olenkin kyllä landelta. Kerran automaattisesti huusin "Kiitos!" poistuessani Helsingissä sporan kyydistä. Mitäköhän ihmiset on ajatellu, ei Helsingissä kukaan kiitä, ainakaan sporasta poistuessa. =D
[/quote]
Mä oon just landelta kans, mutta opiskelen Helsingissä. Ja oon tehny just samaa. :D Tulee vaan niin automaattisesti. T: 76
Tervehdin aina kuskia. Samoin esimerkiksi ruokakauppojen kassoilla ja vaateliikkeissä myyjiä. Peruskohteliasta tervehtiä ihmisiä, joiden kanssa asioi.
Kuskin puolelta:
- joka toisella matkustajalla on napit tai luurit korvilla, ihan turha mitään sanoa, kun ei kuulla kuitenkaan. Minä olen lopettanut yksinpuhelun jo vuosia sitten.
- tervehditään sitä matkakortinlukijaa, valitettavasti sitä ei ole ohjelmoitu puhumaan. Täällä toitotetaan käytöstavoista: missä katsekontakti?
- ihan jokaista kyytiin tulijaa ei ehdi huomioida, kun samaan aikaan pitää huolehtia takaovien liikenteestä, myydä lippuja ja neuvoa lukijan käytössä.
- täällä haukutaan kuljettajia ynseiksi tai työhönsä kyllästyneen näköiseksi. Siis kukaan ei voi mitään ulkonäölleen, joten se on kohtuutonta. Kukaan ei jaksa pitää pepsodent-hymyä 11h päivässä. Voi näkisittepä itsenne, miltä näytätte. Mutta se ei onneksi vaikuta minuun.
20v on tullut asiakaspalvelutyötä tehtyä, että tiedän kuinka käyttäytyä. Jos kyytiin tulee matkustaja, joka edes katsoo minuun, saa katseeni ja vähintäänkin nyökkäyksen. Lapset yleensä moikkauksen. Aamuisin avaan oven huomenen toivotuksella. Pari vastaa, mutta sitten on niitä hissukoitakin, joiden annan olla. Turha häiritä.
Se on kyllä totta, että linjalla huomaa missä Espoon/Vantaan raja menee. Ero matkustajissa on selvä.
Mä en ymmärrä miten kotoisin "landelta" tai "suurkaupunkimetropolista" liittyy tuohon morjestamiseen. Ensinnäkin koko Suomi on yhtä landea ja mun mielestä on ainakin kohteliasta moikata bussikuskille tämän bussiin astuessa. Ihan jo sen takia, et hän näkee vaivaa viedäksesi sinut paikasta A paikkaan B. Samalla tavalla moikkaa myös kauppojen kassoilla työskenteleviä, farmaseutteja, baarimikkoja yms.
Aamuisin sanon huomenta tai moi, iltapäivällä työn jälkeen vatutuksen asteesta rippuen sanon moi tai olen hiljaa.
Jyväskylän paikallisliikennet joskus harvoin käyttäessäni moikkaan. Kuskit ei.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 18:26"]Kuskin puolelta:
- joka toisella matkustajalla on napit tai luurit korvilla, ihan turha mitään sanoa, kun ei kuulla kuitenkaan. Minä olen lopettanut yksinpuhelun jo vuosia sitten.
- tervehditään sitä matkakortinlukijaa, valitettavasti sitä ei ole ohjelmoitu puhumaan. Täällä toitotetaan käytöstavoista: missä katsekontakti?
- ihan jokaista kyytiin tulijaa ei ehdi huomioida, kun samaan aikaan pitää huolehtia takaovien liikenteestä, myydä lippuja ja neuvoa lukijan käytössä.
- täällä haukutaan kuljettajia ynseiksi tai työhönsä kyllästyneen näköiseksi. Siis kukaan ei voi mitään ulkonäölleen, joten se on kohtuutonta. Kukaan ei jaksa pitää pepsodent-hymyä 11h päivässä. Voi näkisittepä itsenne, miltä näytätte. Mutta se ei onneksi vaikuta minuun.
20v on tullut asiakaspalvelutyötä tehtyä, että tiedän kuinka käyttäytyä. Jos kyytiin tulee matkustaja, joka edes katsoo minuun, saa katseeni ja vähintäänkin nyökkäyksen. Lapset yleensä moikkauksen. Aamuisin avaan oven huomenen toivotuksella. Pari vastaa, mutta sitten on niitä hissukoitakin, joiden annan olla. Turha häiritä.
Se on kyllä totta, että linjalla huomaa missä Espoon/Vantaan raja menee. Ero matkustajissa on selvä.
[/quote]
Kiinnostavaa kuulla myös kuskin näkökulmasta! Täytyy alkaa aina moikkailemaan täällä Helsingissäkin. :) Joskus on itse vain niin väsynyt, ettei tule edes ajatelleeksi.
[/quote]
Kiitos työstäsi. :)
Moikkaan aina. Isoon kaupunkiin muuttaessa tuntui oudolta, ettei kuskia kiitetä. Enää kiitän itsekin vain pidemmän matkan busseissa, en paikallisissa. Tietysti silloin poistun muutenkin etuoven kautta.
[/quote]
Tuo "työhönsä kyllästyneen näköinen" liittyy enemminkin kuskin vittuuntuneeseen ilmeeseen, ei katsota asiakasta silmiin, olemus on sellainen "ei kiinnosta, menepäs nyt siitä!" ja yleensä tällaiset kuskit ei vastaa jos moikataan. Eli kyllä se asenne paistaa ulospäin usein. Kukaan ei vaadi mitään Pepsodent-hymyä, mutta edes katsekontakti ja moikkaus olisi kiva. Pieni hymy on plussaa. Toki onneksi monet kuskit tekevät näin, mutta valitettavan usein olen myös törmännyt näihin hapannaamoihin. En väitä, etteikö olisi näitä epäkohteliaita matkustajia, mutta turhaan kuski rankaisee kaikkia sen takia. Itse tervehdin aina.
Aika harvakseltaan kuljen busdilla, muuta silloin kun kuljen, niin bussiin astuessani luonnollisestikin sanon "moikka (tms.) ja poistuessani huikkaan "kiitos!". Mielestäni normaalia ja jokaiselle kuuluvaa hyvää käytöstä.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 18:16"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:41"]Moikkaan bussiin astuessani ja kiitän poistuessani. Olenkin kyllä landelta. Kerran automaattisesti huusin "Kiitos!" poistuessani Helsingissä sporan kyydistä. Mitäköhän ihmiset on ajatellu, ei Helsingissä kukaan kiitä, ainakaan sporasta poistuessa. =D
[/quote]
Mä oon just landelta kans, mutta opiskelen Helsingissä. Ja oon tehny just samaa. :D Tulee vaan niin automaattisesti. T: 76
[/quote]
Pysykää just tuollaisina. :)
Moikkaan aina. Yleensä kuski ei moikkaa takaisin, mutta moikkaan silti :D
Moikkaan kuskia, lähtiessä en huutele enkä heiluttele käsiä.
Aina kun astun bussiin sisään moikkaan. Yleensäkin jos astun jonnekin vieraalle sisään tai kauppaan, niin moikkaan. Marketeissa kun kohtaan myyjän, en kaikkia, mutta sitä jolta saa palvelua.
Vaihtelevasti. Kaupungissa moikkaan, jos nousen ensimmäisenä/yksin bussiin, mikäli kuski vaikuttaa siltä että sille kannattaa vaivautua moikat sanomaan. Pidempiä matkoja kulkiessa totta kai tervehdin ja lähtiessä myös kiitän.
Tervehdin aina kuskia, vaikka hän näyttäisi nyrpeältä tai tiedän kuskin olevan sellainen, ettei vastaa. Huudan lähes aina kiitoksen kuskille, kun poistun bussista. Nämä tulevat ihan automaattisesti.
Pääkaupunkiseudulla kulkiessani busseilla en tosin aina kiitä, koska kuskit näyttävät usein niin työhönsä kyllästyneiltä ja harvoin edes katsovat silmiin saatika moikkaavat takaisin. Tervehdin kyllä siellä tästä huolimatta aina.