Äiti ei anna muuttaa pois.
Olen 19-vuotias tyttö ja haluaisin muuttaa omaan kämppään. Ongelma on kuitenkin se, että äitini ei päästä mua. Hänen mielestään olen liian nuori asumaan yksin ja siihen ei edes olisi mitään järkevää perustetta. Viimeksi kun riitelimme asiasta, sanoin että haluan itsenäistyä. Sitäkään se ei suostunut ymmärtämään. Totesi vain että höpö höpö.
Mitä teen? Tilanne alkaa käydä jo ahdistavaksi. :(
Kommentit (48)
En käsitä tuollaista. Aikuisen ihmisen kuulua asua itsenäisesti. Huonosti on ap sut kasvatettu jos et yksin pärjää. 18-vuotias on lain mukaan täysi-ikäinen, voi ostaa viinaa, tupakkaa ja veikkauksen pelejä, voi mennä naimisiin, perustaa yrityksen, äänestää vaaleissa, olla ehdokaana vaaleissa, tehdä lapsia, opiskella tai mennä töihin, voi vaikka muuttaa ulkomaille, eikä siinä kellään ole mitään sanomista.
Miten sitä koskaan pärjää jos ei tuossa iässä?
Onko ap äitisi asunut aikuisena vanhempiensa nurkissa? Oliko sujunut hyvin että talossa on kaksi emäntää? Nyt ei eletä enää Niskavuoressa...
Miten mukavaa. Voit jäädä kotiin makaamaan ja syyttää äitiä.
Et tarvitse enää lupaa vanhemmiltasi muuttaaksesi yksin asumaan. Älä anna ahdistuksellesi valtaa, katsele asuntoja ja järjestele asioitasi (Kela/sossu/ym tarvittavat) ja pidä puolesi. Onko sinulla jotain esim. kummitätiä tai ikäistäsi/vanhempaa serkusta tms ystävää, joka voisi olla diskuteerauskaverinasi (eli jonka kanssa voit muuttojutuista keskustella ja saada käytännön toimiin apua, ihan esim jos tahdot vaikka asunnon katsomiseen seuraksesi jonkun tms). Voimaa ja intoa sinulle! Itsenäistyminen on tärkeä asia - äideille taas se voi olla hyvinkin hankala paikka. Oma äitini piti minusta kiinni melkein mielisairauteen asti, kun ei tahtonut päästää irti - paljon meteliä ja mielipahaa monelle seurasi siitä kun luonnon tarkoitushan on vain päästää pentuset pesästä jatkamaan elämää! En sano, että kuvittelisin sinun tilanteesi olevan jotain tuollaista mitä olen itse kokenut, mutta siitä syystä kuitenkin koin tarpeen sinulle muutaman rohkaisun sanan voimaksi täältä bittiavaruuden toiselta puolen toivottaa. Ihanaa elämänmatkaa sinulle kanssatoveri, hienoa seikkailua toivotan ja kepeitä tuulia! <3:lla tämä täältä näin. PS: äiteellesi terveisiä jos tahdot kertoa (saa käyttää kommenttiani keskustelunavauksenakin tms), että kyllä irti laskeminen kannattaa - se on vain taas yksi elämän askel eteenpäin kohti uusia tuulia. Huoli ei kannata, huolenpito taas oikeassa muodossa ei koskaan tarvitse loppua toistemme väliltä. Sitä me ihmiset täällä harjoitellaan että ihan vain juuri sopivan verran pitäisimme toisiamme kädestä kiinni silloin kun tarvitsee, ja sopivalla hetkellä osaamme päästää käden kädestä irti (tietäen ettei se todella irtoa vaan rakkausside on ja pysyy) ja antaa tuulen kuljettaa meitä yhdessä minne ikinä seikkailu viekään. Että pelko pois, huoli pois, ja intoa rintaan uusista vaiheista ja uusista tuulista sinne äiti-immeisellekin.
Niin kauan kun annat äitisi määräillä mitä saat tehdä ja mitä et, et ole valmis muuttamaan yksin. Sinä yksinkertaisesti et kysy äidiltäsi lupia vaan etsit sen asunnon ja ilmoitat äidillesi uuden osoitteesi ja muuttopäivän. Sitten pakkaat tavarat ja lähdet. Näytä äidillesi että otat 100% vastuun elämästäsi etkä ole enää avuton pikkulapsi.
Ja asuntoa etsiessäsi kierrä kirpputoreja etsien astioita ja huonekaluja itsellesi.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:10"]
Se ei sitten ole ilmaista.
[/quote]Hyvä pointti. 19-vuotias ei yleensä kykene käsittämään tuollaista asiaa. Siksi nuorten pitäisi asua vanhemmillaan 24-25-vuotiaaksi asti.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:10"]
[/quote]Hyvä pointti. 19-vuotias ei yleensä kykene käsittämään tuollaista asiaa. Siksi nuorten pitäisi asua vanhemmillaan 24-25-vuotiaaksi asti.
[/quote]
Sanoin vain siksi, että minulle 20-vuotiaana kotona asumisesta naljailleet kaverit muuttivat takaisin vanhemmilleen 22-23-vuotiaina vuodeksi, koska rahat loppuivat...
Tarvitsetko muuttoon/ takuuvuokraan tms. rahaa äidiltäsi?