Äiti ei anna muuttaa pois.
Olen 19-vuotias tyttö ja haluaisin muuttaa omaan kämppään. Ongelma on kuitenkin se, että äitini ei päästä mua. Hänen mielestään olen liian nuori asumaan yksin ja siihen ei edes olisi mitään järkevää perustetta. Viimeksi kun riitelimme asiasta, sanoin että haluan itsenäistyä. Sitäkään se ei suostunut ymmärtämään. Totesi vain että höpö höpö.
Mitä teen? Tilanne alkaa käydä jo ahdistavaksi. :(
Kommentit (48)
Kannattaa rauhoittaa tilannetta ja vähän ajan kuluttua sitten muuttaakin pois. Diplomatia on aina paras konsti ja silloin äitisi vaikkapa ostaa sulle sen kämpän
Olet täysi-ikäinen ja voit muuttaa pois kotoa, mutta onko sinulla rahaa maksaa asuminen, ruoka, sähkö, vakuutukset, netti jne. ostaa huonekalut jne. monen muutto kariutuu lopulta rahan puutteeseen, jota nuorilla ei ole. Se ei ole lainkaan niin yksinkertaista mitä moni kuvittelee.
Äitisi sai sokin. Ens kerralla se on kypsempi. Anna sille pikkasen aikaa niin pysyy välit parempina
"Niin kauan kun annat äitisi määräillä mitä saat tehdä ja mitä et, et ole valmis muuttamaan yksin. Sinä yksinkertaisesti et kysy äidiltäsi lupia vaan etsit sen asunnon ja ilmoitat äidillesi uuden osoitteesi ja muuttopäivän. Sitten pakkaat tavarat ja lähdet. Näytä äidillesi että otat 100% vastuun elämästäsi etkä ole enää avuton pikkulapsi.
Ja asuntoa etsiessäsi kierrä kirpputoreja etsien astioita ja huonekaluja itsellesi."
Kuulostaa hyvältä neuvolta....ja 100% itsenäistyminen ja vastuun kantaminen tarkottaa myös vastuuta selvyytyä omillaan eli maksaa ihan itse omalla työllään elämästä aiheutuneet kulut vuokrat (+takuuvuokrat) ruoka, huonekalut, sähköt jne. jne. eikä vinkua tai lainailla rahaa äidiltä....sitä kutsutaan nuoren itsenäistymiseksi, eikä pelkkä lapsuuden kodista muuttaminen siihen riitä, jos ei pärjää taloudellisesti omillaan.
Säästät rahaa, vuokraat asunnon ja sanot heihei äidille. Vaihda samantein puhno uuteen salaiseenjotta te kummatkin voitte itsenäistyä vaikka 6kk ihan rauhassa ilman kontaktia toisiinne. Osoitetta älä kerro jottei tule räksyttämään ovelle. Jätä äidille lista hyvistä terapeuteista jotta hän pääsee työstämään läheisriippuvuuttaan sekä tyhjän pesän syndroomaa yms muita ongelmia sekä kansanopiston esite jotta hän saa elämäänsa muutakin kuin äitinä olon koska se ilmeisesti on hänen elämänsä sisältö josta luopuminen voi aiheuttaa psyykkistä oireilua joten sen tilalle pitää nyt kehitellä jtn muuta.
Aiheesta oli ns. äidin aloitus palstalla, onkohan tämä provo kyhäilty nyt ns.teinin näkökulmasta...
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:10"]
Se ei sitten ole ilmaista.
[/quote]Hyvä pointti. 19-vuotias ei yleensä kykene käsittämään tuollaista asiaa. Siksi nuorten pitäisi asua vanhemmillaan 24-25-vuotiaaksi asti.
[/quote]
Hyvin kykene käsittämään jos kasvattaja on tehnyt tehtävänsä oikein. Jos ei käsitä, ei ole kasvattaja suoriutunut tai on tarkoituksella pimittänyt moisen seikan lapseltaan. Lapsen kuuluu itsenäistyä ja muuttaa pois kotoa parikymppisenä, sen jälkeen on ihan luuseri jos mamman helmoissa vielä on.
Lapsuus, se on korvaamaton. Paljon mä sain, siks' kiitän nyt vain. Äidillein vaan laulaa nyt saan, äideistä parhaimman sain. Lohdun hän loi, suojan hän soi. Hellyyttä koin, nyt kiittää sua voin. Rakkaudesta voimaa mä saan, äideistä parhaimman sain. Hän ymmärtää ja lohduttaa, laulun tään hän hyt saa. Kallein hän on, niin korvaamaton, parhain hän on, äiti mun. Luotas jos tie kerran mun vie, suureks' kun vartun, unhoon jää et. Muistot nää mieleen jää, rakkautes tää. Äideistä parhain sä oot.
Kannattaa pitää aina esillä niin haihtuu turhat kiukuttelut.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:19"]
Mä hyväksyin kun muutti ihan lähelle ja mulla on oma avain asuntoon. Tehtiin se ratkaisu jotta sekin saisi omaa rahaa. Sillä on tietenkin avain myös oikeaan kotiin. Nyt mun nuorin pyörii vähän molemmissa ja se ei olltu tarkoitus ja ei tietenkään halua pikkusiskoaan sinne jatkuvasti. Eli jos ehdotat muuttoa lähelle ja avaimien antamista ja pankkitilillä saa käydä katsomassa mitä tilillä tapahtuu niin sitten.
[/quote]
Ei täysi-ikäisen pankkitiliin ole enää vanhemmalla mitään tiedonsaantioikeutta.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:19"]
Mä hyväksyin kun muutti ihan lähelle ja mulla on oma avain asuntoon. Tehtiin se ratkaisu jotta sekin saisi omaa rahaa. Sillä on tietenkin avain myös oikeaan kotiin. Nyt mun nuorin pyörii vähän molemmissa ja se ei olltu tarkoitus ja ei tietenkään halua pikkusiskoaan sinne jatkuvasti. Eli jos ehdotat muuttoa lähelle ja avaimien antamista ja pankkitilillä saa käydä katsomassa mitä tilillä tapahtuu niin sitten.
[/quote]
Ei täysi-ikäisen pankkitiliin ole enää vanhemmalla mitään tiedonsaantioikeutta.
[/quote]
No ei siitä mitään tule ilman äitiä. Niin typeriä ostoksia ettei mitään rajaa.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:48"]
Lapsuus, se on korvaamaton. Paljon mä sain, siks' kiitän nyt vain. Äidillein vaan laulaa nyt saan, äideistä parhaimman sain. Lohdun hän loi, suojan hän soi. Hellyyttä koin, nyt kiittää sua voin. Rakkaudesta voimaa mä saan, äideistä parhaimman sain. Hän ymmärtää ja lohduttaa, laulun tään hän hyt saa. Kallein hän on, niin korvaamaton, parhain hän on, äiti mun. Luotas jos tie kerran mun vie, suureks' kun vartun, unhoon jää et. Muistot nää mieleen jää, rakkautes tää. Äideistä parhain sä oot.
Kannattaa pitää aina esillä niin haihtuu turhat kiukuttelut.
[/quote] Heh, heh, tulipas juuri sopivasti.
Tämän mukaan kun elää, elämä sujuu ongelmitta.
Eiks sossu elätä? Sossuun vaan niin äiti valtio elättää koko loppuelämän
Öh, olet täysikäinen. Muutat jos haluat.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:00"]Öh, olet täysikäinen. Muutat jos haluat.
[/quote]
Siinähän se tulikin.
Otsikosta kuvittelin että olisit esim. 16v tai jotain
Alat nyt vaan itsenäisesti elää omaa elämääsi. Huolehdi ensin, että sulla on varmasti varaa asua omillasi ja ala etsiä vuokrakämppää.
On sun vuoro sanoa äidillesi tämän asian suhteen höpö höpö.
Mikä estää lähtemästä? Tosin jos et täysi-ikäisenä tiedä, että voit nyt päättää ja pitää huolen omista asioistasi, ymmärrän äitisi huolen pärjäämisestäsi..
Voit hakea oman asunnon ilman äitiäsi, tai hänen suostumustaan, koska olet täysi-ikäinen.
Silti, varoituksen sana tähän väliin, koita lähteä riitelemättä, älä ainakaan itse lähde mukaan jos äitisi alkaa riitelemään. Hänelle muuttosi voi olla tosi vaikea paikka, koita ymmärtää häntä.
Miksi muuttaa? Säästä pesämunaa ja loisi äidin luona niin kauan kuin pystyt. Minimoi nyt kustannukset ja elä vidusti, niin pystyt omilleen muuttaessasi sitten vastaamaan itse kuluistakin.
Jos sinulla on varaa kustantaa asuminen omillasi, niin asiahan on silloin ihan ok. Muussa tapauksessa miettisin vielä toisenkin kerran.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:22"]
Ethän sitten oleta että äitisi elättää sinua enää
[/quote]Valitettavasti niin tuon ikäiset luulevat.
[/quote]
Kuulemma 30 vuotiaaksi asti asenne on toi. Tää vaan pahenee kun eihän noista ole edes roskapussia viemään.