Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensitreffit alttarilla Maaret Kallio on sosionomi (AMK)

Vierailija
16.08.2015 |

Eilinen asiallinen keskustelu Maartin pohjakoulutuksesta on poistettu, en tiedä miksi. Ilmeisesti asiaa halutaan edelleen salailla.

Eli siis toisin kuin vaikkapa hesari tai pari muuta media on uutisoinut hänet virheellsiesti psykologiksi, sitä hän ei ole, vaan pohjakoulutukseltaan sosionomi (AMK). Toki sen lisäksi käynyt noita terapiakoulutuksia.

Kommentit (150)

Vierailija
81/150 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 21:11"]

Pohjakoulutuksella on merkitystä. Psykologian perus-, aine- ja syventävät opinnot sekä tietysti alan työkokemus antavat hyvin paljon paremmat lähtökohdat psykoterapeutiksi kuin sosionomin opinnot tai työkokemus. Tiedän tämän varsin hyvin, sillä olen itse molempia aloja lukenut. Sosionomin opiskelu on pintapuolista, joskin käytännönläheistä opiskelua. Psykologian opinnot ovat psyykeen, persoonallisuuteen, ihmisen kehitykseen ja mielenterveyteen liittyvien asioiden tutkimista sekä itse asiakastyön ja terapiatyön opiskelua. Molempia aloja opiskelleena voin todeta, että psykologia antaa hyvin paljon paremmat lähtökohdat psykoterapian toteuttamiseen.

[/quote]

Et selkeästikään tunne asiaa, koska et tiedä, että psykoterapeuttikoulutuksessa edellytetään nykyään riittäviä psykologian ja psykiatrian tietoja. Jos psykologian/psykiatrian opinnot ei sisälly aiempaan (esim. sosionomin) tutkintoon, ne on suoritettava erikseen. Esimerkiksi Helsingissä on avoimessa yliopistossa tarjolla "Psykoterapeuttikoulutuksen edellyttämät lisäopinnot 30 op" psykologiasta ja psykiatriasta, jotka täytyy suorittaa voidaakseen edes hakea psykoterapeuttikoulutukseen.

Vierailija
82/150 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:01"]

Meinaatko että itse et olisi "viimeisen päälle laittautunut" ja merkkivaatteissa, jos esiintyisit televisiossa? :D ja tuosta hoikkuudesta, vaikeaa arvioida onko ihminen vaan luonnostaan hoikka, rakastaako liikuntaa vai onko anorektinen tuntematta häntä oikeasti. Tiedän monia aikuisia naisia, jotka eivät vaan liho vaikka söisivät "mitä tahansa".

[/quote]

Luin jostain että juoksee. Toihan on aika romuluinen, ei mikään siro.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/150 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:19"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 23:01"]Myös minua ärsytti välillä Maaretin kolumnit ja se, kuinka facebookini tahtoi aina täyttyä Maaretin ihmeellisistä, vapauttavista ja "tää on juuri kuin minä!" tekstipätkistä. Omaan silmääni ne eivät olleet kovin hyvällä suomella kirjoitettuja eivätkä minulle tuoneet mitään uutta tai erityistä, eivätkä herättäneet sellaista luottamusta, jotta voisin missään käyttää lähteenä Kallion sanomisia (uskokaa tai älkää, monet viittaavat jopa hieman virallisemmissa teksteissä niihin). Lopetinkin niiden lukemisen itse, saan psykologian yliopisto-opinnoista tutkittua tietoa, ja riittää, että suhtaudun siihen kriittisesti.  Myös minä olen pohtinut välillä tuota, miksi Maaret ei esiinny missään pohjakoulutuksellaan. Sosionomi on monipuolinen ammattinimike -  vaikka tekisikin julkisuudessa eniten terapeuttihommia niin todella moni muu asiantuntijatehtävä jossa toiminee, odottaisi sitä että hän hoitaisi hommansa SOSIONOMINA eikä seksuaaliterapeuttina.   Se on kuitenkin sanottava Maaretin puolustukseksi, että ymmärrättehän Ensitreffien ja Hesarin luonteen? Ne on molemmat tehty laajalle yleisölle. Silloin tarvitaan popularisointia, asioista täytyy tehdä itsestäänselviä ja helppotajuisia. Täytyy puhua kansankielellä ja puhua yleisluontaisesti "tutkimuksista" sen sijaan, että esittelisi eri tutkijoiden tutkimuksia ja tuloksia SPSS-taulukossa. Tavanomaistaminen myy. Tietysti siinä on se vaara, että se karsii kriittiset lukijat ja katsojat ja saa heidät vain ärtyneiksi. Kuten vaikkapa minut, mutta siltikin jää jäljelle iso joukko ihmisiä joihin Maaretin höttöunelmakolumnit ja "asiantuntijalausunnot" uppoavat kuin kuuma veitsi voihin.

[/quote] Voihan hänellä olla seksuaaliterapeutin koulutus. Aika monella on ja se ei kummonen koulutus ole.

Mihin perustat väitteesi seksuaaliterapeutin hääppöisestä koulutuksesta?

[/quote]

Vierailija
84/150 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tullut outo olo tosta. Aluksi kaikki oli täydellistä pintaa, mutta edelleen varautunut olemus ja höpöttää itsestäänselvyyksiä. Helpottaa että muillekin on tullut outo olo.

Vierailija
85/150 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:18"]

Pohjakoulutuksella on merkitystä. Psykologian perus-, aine- ja syventävät opinnot sekä tietysti alan työkokemus antavat hyvin paljon paremmat lähtökohdat psykoterapeutiksi kuin sosionomin opinnot tai työkokemus. Tiedän tämän varsin hyvin, sillä olen itse molempia aloja lukenut. Sosionomin opiskelu on pintapuolista, joskin käytännönläheistä opiskelua. Psykologian opinnot ovat psyykeen, persoonallisuuteen, ihmisen kehitykseen ja mielenterveyteen liittyvien asioiden tutkimista sekä itse asiakastyön ja terapiatyön opiskelua. Molempia aloja opiskelleena voin todeta, että psykologia antaa hyvin paljon paremmat lähtökohdat psykoterapian toteuttamiseen.

[/quote]

Et selkeästikään tunne asiaa, koska et tiedä, että psykoterapeuttikoulutuksessa edellytetään nykyään riittäviä psykologian ja psykiatrian tietoja. Jos psykologian/psykiatrian opinnot ei sisälly aiempaan (esim. sosionomin) tutkintoon, ne on suoritettava erikseen. Esimerkiksi Helsingissä on avoimessa yliopistossa tarjolla "Psykoterapeuttikoulutuksen edellyttämät lisäopinnot 30 op" psykologiasta ja psykiatriasta, jotka täytyy suorittaa voidaakseen edes hakea psykoterapeuttikoulutukseen.

[/quote]

30 op täyttyy noin kuudesta psykan kurssista, ei sekään siis ihan hirveästi ole.

Vierailija
86/150 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:59"]

Psykologi tai psykoterapeutti, onko sen niin väliä.

[/quote]

Sinulle on siis se ja sama, hoitaako sua terapeutti joka on opiskellut psykologiaa, ihmisen mieleen ja käytökseen liittyviä asioita ensin 5 vuotta yliopistossa vai onko ihminen opiskellut 3.5 vuotta sosiaaliohjausta, jossa psykologian osuus on naurettavan pieni.
[/quote]

Eihän ne siinä ohjelmassa käsittääkseni mitään kymmenen vuoden psykoterapiaa ole käymässä? Minä olen joskus käynyt psykologilla, eikä ollut kovin kummoinen kokemus. Toisaalta taas ihan tavallinen terkkari on osannut auttaa ja ymmärtää.

Vierailija
87/150 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:55"]Eihän täysijärkinen raitis psykologi lähtisi viihdeohjelmaan, jossa viihdettä on tavallisten ihmisten elämien sörkkiminen.

Mä ihmettelinkin mitä tuo Kallio tuossa tekee. Haluaa ilmeisesti joksikin julkkis"psykologiksi".
[/quote]

Eli olet myös sitä mieltä, että ekan kauden psykologi Kari Kiianmaa ei ole a) täysjärkinen b) raitis? Huh huh. Jotenkin tuntuu että täällä kirjoittelee joukko katkeria psykologeja. Ei ehkä katkeria Maaretin viihdeohjelmaan osallistumisesta, mutta menestyneestä urasta kuitenkin.

Sillä katkeruudelta (eikä miltään muulta) se kuulostaa, jos toinen on menestynyt työssään ja sitten pitää alkaa vääntämään onko hän riittävän pätevä työhönsä.. Öö eiköhän ole jos kerran menestynyt (10v Väestöliitossa, kolumneita lukee kymmenet tuhannet, tv:stä tuttu, avasi juuri yksityisen praktiikan..) Mitäs jos psykologit katsoisitte peiliin ja analysoisitte omaa tunne-elämäänne hetken :D

Vierailija
88/150 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavaa vastakkainasettelua ylipäätään tämä keskustelu: sosionomit vs psykologit vs lääkärit jne. Itse olen työskennellyt tiiviisti kaikkien näiden ammattiryhmien (plus sosiaalityöntekijöiden) kanssa ja voin todeta, että joka joukkoon mahtuu ns hyviä ja huonoja työntekijöitä. Mikään tutkinto kun ei tee kenestäkään automaattisesti hyvää työntekijää/ihmisasiantuntijaa. Ja lisäksi kaikilla on oma tyylinsä työskennellä: joku ottaa reippaasti kantaa, joku toinen antaa neuvoja ja ohjeita, joku mieluummin kuuntelee, joku "lässyttää" jne. Ja joku tyyli sopii jollekin asiakkaalle, joku toinen taas toiselle. Näin se vaan menee...

t. itsekin terapeutti

Vierailija
89/150 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kämppä sillä Maaretilla vanhassa jugendtalossa. Tyylikäs sisustus.

m45

Vierailija
90/150 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:41"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:55"]Eihän täysijärkinen raitis psykologi lähtisi viihdeohjelmaan, jossa viihdettä on tavallisten ihmisten elämien sörkkiminen. Mä ihmettelinkin mitä tuo Kallio tuossa tekee. Haluaa ilmeisesti joksikin julkkis"psykologiksi". [/quote] Eli olet myös sitä mieltä, että ekan kauden psykologi Kari Kiianmaa ei ole a) täysjärkinen b) raitis? Huh huh. Jotenkin tuntuu että täällä kirjoittelee joukko katkeria psykologeja. Ei ehkä katkeria Maaretin viihdeohjelmaan osallistumisesta, mutta menestyneestä urasta kuitenkin. Sillä katkeruudelta (eikä miltään muulta) se kuulostaa, jos toinen on menestynyt työssään ja sitten pitää alkaa vääntämään onko hän riittävän pätevä työhönsä.. Öö eiköhän ole jos kerran menestynyt (10v Väestöliitossa, kolumneita lukee kymmenet tuhannet, tv:stä tuttu, avasi juuri yksityisen praktiikan..) Mitäs jos psykologit katsoisitte peiliin ja analysoisitte omaa tunne-elämäänne hetken :D

[/quote]

Katsos kun jos on ollut 1,5 vuotta pidempään koulussa, niin on aina ja iankaikkisesti parempi ja pätevämpi. Vaikka kuinka toinen olisi puolen kansan rakastama, ja omat ansiot ovat muiden tekemien SPSS-taulukoiden intensiivisessä katselussa.

Vierailija
91/150 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:59"] Psykologi tai psykoterapeutti, onko sen niin väliä. [/quote] Sinulle on siis se ja sama, hoitaako sua terapeutti joka on opiskellut psykologiaa, ihmisen mieleen ja käytökseen liittyviä asioita ensin 5 vuotta yliopistossa vai onko ihminen opiskellut 3.5 vuotta sosiaaliohjausta, jossa psykologian osuus on naurettavan pieni. [/quote] Eihän ne siinä ohjelmassa käsittääkseni mitään kymmenen vuoden psykoterapiaa ole käymässä? Minä olen joskus käynyt psykologilla, eikä ollut kovin kummoinen kokemus. Toisaalta taas ihan tavallinen terkkari on osannut auttaa ja ymmärtää.

[/quote]

Mä oon taas saanut poliisilta parhaat elämänohjeet, kun on ollut vaikeeta lähimmäisten kanssa. Yksinkertaiset ja helpot, siksi toteuttamiskelpoiset. Psykologit, aidot ja feikit, puhuu niin hitasti että mä en jaksa adhd-ihmisenä pysyä niiden tahdissa mukana.

Vierailija
92/150 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:59"]

Kiva kämppä sillä Maaretilla vanhassa jugendtalossa. Tyylikäs sisustus.

m45

[/quote]

Tolla lässytyksellä siis tienaa. Ja julkisuudella.

Vierailija
93/150 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 12:05"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:41"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:55"]Eihän täysijärkinen raitis psykologi lähtisi viihdeohjelmaan, jossa viihdettä on tavallisten ihmisten elämien sörkkiminen. Mä ihmettelinkin mitä tuo Kallio tuossa tekee. Haluaa ilmeisesti joksikin julkkis"psykologiksi". [/quote] Eli olet myös sitä mieltä, että ekan kauden psykologi Kari Kiianmaa ei ole a) täysjärkinen b) raitis? Huh huh. Jotenkin tuntuu että täällä kirjoittelee joukko katkeria psykologeja. Ei ehkä katkeria Maaretin viihdeohjelmaan osallistumisesta, mutta menestyneestä urasta kuitenkin. Sillä katkeruudelta (eikä miltään muulta) se kuulostaa, jos toinen on menestynyt työssään ja sitten pitää alkaa vääntämään onko hän riittävän pätevä työhönsä.. Öö eiköhän ole jos kerran menestynyt (10v Väestöliitossa, kolumneita lukee kymmenet tuhannet, tv:stä tuttu, avasi juuri yksityisen praktiikan..) Mitäs jos psykologit katsoisitte peiliin ja analysoisitte omaa tunne-elämäänne hetken :D

[/quote]

Katsos kun jos on ollut 1,5 vuotta pidempään koulussa, niin on aina ja iankaikkisesti parempi ja pätevämpi. Vaikka kuinka toinen olisi puolen kansan rakastama, ja omat ansiot ovat muiden tekemien SPSS-taulukoiden intensiivisessä katselussa.

[/quote]

Ainoa mun tuttu, joka Maaretia on feisbookissa kehunut, on itsekin vaaleanpunaisiin pukeutuva. On muuten ehta psykopaatti. Eli mahdolliset asiakkaat taitaa tykätä hänestä, me muut ei ymmärretä.

Vierailija
94/150 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:59"]

Joo näkyy esiintymisessä toi alikouluttautneisuus. Voi lässyn lässyn lässy kun aikuista nyt lässyttää niin lässytti lässyti lässssdyyyy...sentään! ....oon itse lukenu psykologiaa yliopistolla niin tunnistan oikeen ammattilaisen ja pikkusievän liirum laarum keittiöpsykologin välittömästi.

[/quote]

Kiitos tästä!  :)     Muakin toi Maaretin vaaleanpunainen lässytys ärsyttää.

Vierailija
95/150 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:04"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:59"]

Psykologi tai psykoterapeutti, onko sen niin väliä.

[/quote]

Lääkäri tai sairaanhoitaja, onko sen niin väliä.

[/quote]

Ei jos katsoo tv:stä viihde-/parisuhdeohjelmaa.

Vierailija
96/150 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 18:20"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 18:05"]

Etäopiskeltu amk lastentarhanopettaja sosinomi kelpas psykoterapeutti koulutukseen. Henkilöllä muuten on itellään vahvat rauhottavat lääkkeet sekä mielialalääkitys päällä ja käyttäytyy erittäin vihamielisesti ja irationaalisesti. Mut kun lupaa maksaa kymppitonneja niin sisään vaan koulutukseen.

[/quote]

Joo toi ylikorostunut rauhallisuus ja hitaus pistää epäilemään rauhoittavia lääkkeitä...

Vierailija
97/150 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 19:08"]

Tämä ketju selvensi itselleni yhden asian (luin tätä aikaisemmin, en ehtinyt silloin vastata). Olen tosiaan luullut että Kallio on psykologi. Viime keväänä luin bussissa jotain naisten- tms. lehteä, jossa hän mm. kertoi kollegojensa suhtautumisesta Ensitreffit alttarilla -ohjelmaan. Monet olivat kiitelleet, mutta oli niitäkin, jotka eivät puhuneet yhtään mitään koko asiasta. Ja Maaret kertoi lehdessä, että kun hän tätä ilmiötä pohti, niin lopputulos oli seuraava: kollegat jotka ottivat puheeksi ja kehuivat, olivatkin sattumoisin juuri niitä, joita hän ammatillisesti oli aina arvostanut.

Ei tuo kaikki näin summittaisesti referoituna miltään kuulosta, mutta silloin lukiessa nuo jutut tuntuivat todella keskenkasvuisilta. Että ne puhumattomat eivät alun perinkään olleet fiksuja, minua kehuneet taas olivat toista luokkaa. Itseäni tuo asetelma kiinnosti erityisesti siksi, että minulla oli silloin yhteinen projekti erään Väestöliiton työntekijän kanssa, joka saattoi ja saattaa olla yksi juuri noista kollegoista (en ole psykologi, kyse oli omasta työstäni). En ollut niin tuttavallisissa väleissä, että olisin voinut kysyä tältä kollegalta, kuuluuko hän alempaan kastiin vai niihin arvostettuihin.

Mutta jos Kallio on pohjakoulutukseltaan sosionomi, on helppo ymmärtää nuo jutut jonkinlaisen alemmuudentunteen aiheuttamana. Ja ei, lehden nimeä en ikävä kyllä muista.

[/quote]

Vai oisko ihan puhdasta narsismia? Et ole mitään, jos et arvosta minua.

Vierailija
98/150 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:06"]Ei sillä olekaan väliä, mikä on pohjakoulutus, mutta asian salailu kiinnittää huomion. Ihmettelen suuresti, miksi Maaretin omassa CV:ssä ei mainita asiaa? http://maaretkallio.com/cv/
[/quote]

Paitsi, että mainitaan. Koulutukset ja siinä sosionomi (AMK)

Vierailija
99/150 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autosta lähti kilvet,verokuitti kotona. Rajan yli ei tartte papereita olla...

jos vaikka tulet Afrikasta tai Lähi-Idästä, mutta jos käyt kaupasta maitopurkin.. vittu mitä touhua!

Meillä suomalaisilla on pakko olla autoillakinhenkkarit ja leimat ja paperit, sen sijaan maahamme voi tulla terroristeja, raiskaajia, murhaajia, peofiileja, väkivaltaisia, mitä vaan ilman papereita ja me vielä annamme OMAT asuntomme niille.

Tämä tulee johtamaan ennennäkemättömään kaaokseen SUomessa. Pelkäänpä, että sotaan mennään seur 10v aikana.

ps Sipilän hallituksen kanta: Suomalaiset tehtävänä on elättää muslimeja ja palvella heitä, jättäen omat lapset kouluttamatta ja vanhukset hoitamatta. Allahin tahtoon alistumme ja kaavut päälle puemme!Allah akbar!

ps Kemijärvelläkin Vokkilaiset seksuaalista ahdistelua. Nyt jo yli puolessa Vokkeja ahdistelua, koulutyttöjen seurailua ja raiskauksia.

Vierailija
100/150 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 23:01"]

Myös minua ärsytti välillä Maaretin kolumnit ja se, kuinka facebookini tahtoi aina täyttyä Maaretin ihmeellisistä, vapauttavista ja "tää on juuri kuin minä!" tekstipätkistä. Omaan silmääni ne eivät olleet kovin hyvällä suomella kirjoitettuja eivätkä minulle tuoneet mitään uutta tai erityistä, eivätkä herättäneet sellaista luottamusta, jotta voisin missään käyttää lähteenä Kallion sanomisia (uskokaa tai älkää, monet viittaavat jopa hieman virallisemmissa teksteissä niihin). Lopetinkin niiden lukemisen itse, saan psykologian yliopisto-opinnoista tutkittua tietoa, ja riittää, että suhtaudun siihen kriittisesti. 

Myös minä olen pohtinut välillä tuota, miksi Maaret ei esiinny missään pohjakoulutuksellaan. Sosionomi on monipuolinen ammattinimike -  vaikka tekisikin julkisuudessa eniten terapeuttihommia niin todella moni muu asiantuntijatehtävä jossa toiminee, odottaisi sitä että hän hoitaisi hommansa SOSIONOMINA eikä seksuaaliterapeuttina.

Se on kuitenkin sanottava Maaretin puolustukseksi, että ymmärrättehän Ensitreffien ja Hesarin luonteen? Ne on molemmat tehty laajalle yleisölle. Silloin tarvitaan popularisointia, asioista täytyy tehdä itsestäänselviä ja helppotajuisia. Täytyy puhua kansankielellä ja puhua yleisluontaisesti "tutkimuksista" sen sijaan, että esittelisi eri tutkijoiden tutkimuksia ja tuloksia SPSS-taulukossa. Tavanomaistaminen myy. Tietysti siinä on se vaara, että se karsii kriittiset lukijat ja katsojat ja saa heidät vain ärtyneiksi. Kuten vaikkapa minut, mutta siltikin jää jäljelle iso joukko ihmisiä joihin Maaretin höttöunelmakolumnit ja "asiantuntijalausunnot" uppoavat kuin kuuma veitsi voihin.

[/quote]

Mä ajattelin ekaks ohjelmaa katsoessa, että täältähän voi taviskin saada hyviä ohjeita. Mutta kun sieltä ei kuule mitään uutta! Noi asiantuntijat tuntuvat olevan enemmän pihalla avioliitosta kuin ns. puhemiehet ennen vanhaan. Kuvien ja testien perusteella lykätään parit yhteen vaikka tyhmäkin tietää, ettei ehta stadilainen ja maalla omasta tahdostaan asuva vaan nyt sovi yhteen. Luotan kemiaan ennen ku näihin helppoheikkeihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi