Ensitreffit alttarilla Maaret Kallio on sosionomi (AMK)
Eilinen asiallinen keskustelu Maartin pohjakoulutuksesta on poistettu, en tiedä miksi. Ilmeisesti asiaa halutaan edelleen salailla.
Eli siis toisin kuin vaikkapa hesari tai pari muuta media on uutisoinut hänet virheellsiesti psykologiksi, sitä hän ei ole, vaan pohjakoulutukseltaan sosionomi (AMK). Toki sen lisäksi käynyt noita terapiakoulutuksia.
Kommentit (150)
Mutta seksikäs sosionomi. Kunnon milf
Onko Maaret lukenut av-palstaa kun nyt tonne cv:hen oli tullut se sosionomi (amk) mukaan?
Oho, aika monesti se on uutisoitu psykologina. Siis eikö tiedotusvälineiden kuulukaan olla tarkkoja faktojen tarkastuksessa.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:27"]
Onko Maaret lukenut av-palstaa kun nyt tonne cv:hen oli tullut se sosionomi (amk) mukaan?
[/quote]
Sepä se, klikkasin äsken ja huomasin saman!
CV:ssä tulisi myös olla maininta, että on terapeuttikoulutuksessa, ei ole vielä valmis YET psykoterapeutti.
Maaret, "tutkimukset kertoo" -lause ei kerro asiantuntijuudesta. Päimvastoin. Myötähäpeä tulee joka kerta kun puhut. Vastaanotollasikin puhut päälle kun luulet olevasi niin kaikkitietävä.
No tämä selvensi paljon. Jotain falskia niissä Hesarin kolumneissa yleensä on. Jotenkin tekosyvällisiä ja alentavia. Tuota ohjelmaa en ole katsonut.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:59"]
Psykologi tai psykoterapeutti, onko sen niin väliä.
[/quote]
Psykiatri tai psykologi, onko sen niin väliä. Psykiatri voi määrätä lääkkeitä, koska on lääkäri toisin kuin psykologi, joka tarjoaa vain keskusteluapua. Kyllä on väliä.
Myös Hesarin sivuilla lukee, että "psykologi vastaa lukijoiden kysymyksiin". Vaikuttaisi siltä, ettei Kallio ainakaan kovin aktiivisesti ole tätä ilmeisen yleistä virhettä korjaillut.
Myös minua ärsytti välillä Maaretin kolumnit ja se, kuinka facebookini tahtoi aina täyttyä Maaretin ihmeellisistä, vapauttavista ja "tää on juuri kuin minä!" tekstipätkistä. Omaan silmääni ne eivät olleet kovin hyvällä suomella kirjoitettuja eivätkä minulle tuoneet mitään uutta tai erityistä, eivätkä herättäneet sellaista luottamusta, jotta voisin missään käyttää lähteenä Kallion sanomisia (uskokaa tai älkää, monet viittaavat jopa hieman virallisemmissa teksteissä niihin). Lopetinkin niiden lukemisen itse, saan psykologian yliopisto-opinnoista tutkittua tietoa, ja riittää, että suhtaudun siihen kriittisesti.
Myös minä olen pohtinut välillä tuota, miksi Maaret ei esiinny missään pohjakoulutuksellaan. Sosionomi on monipuolinen ammattinimike - vaikka tekisikin julkisuudessa eniten terapeuttihommia niin todella moni muu asiantuntijatehtävä jossa toiminee, odottaisi sitä että hän hoitaisi hommansa SOSIONOMINA eikä seksuaaliterapeuttina.
Se on kuitenkin sanottava Maaretin puolustukseksi, että ymmärrättehän Ensitreffien ja Hesarin luonteen? Ne on molemmat tehty laajalle yleisölle. Silloin tarvitaan popularisointia, asioista täytyy tehdä itsestäänselviä ja helppotajuisia. Täytyy puhua kansankielellä ja puhua yleisluontaisesti "tutkimuksista" sen sijaan, että esittelisi eri tutkijoiden tutkimuksia ja tuloksia SPSS-taulukossa. Tavanomaistaminen myy. Tietysti siinä on se vaara, että se karsii kriittiset lukijat ja katsojat ja saa heidät vain ärtyneiksi. Kuten vaikkapa minut, mutta siltikin jää jäljelle iso joukko ihmisiä joihin Maaretin höttöunelmakolumnit ja "asiantuntijalausunnot" uppoavat kuin kuuma veitsi voihin.
Pohjakoulutuksella on merkitystä. Psykologian perus-, aine- ja syventävät opinnot sekä tietysti alan työkokemus antavat hyvin paljon paremmat lähtökohdat psykoterapeutiksi kuin sosionomin opinnot tai työkokemus. Tiedän tämän varsin hyvin, sillä olen itse molempia aloja lukenut. Sosionomin opiskelu on pintapuolista, joskin käytännönläheistä opiskelua. Psykologian opinnot ovat psyykeen, persoonallisuuteen, ihmisen kehitykseen ja mielenterveyteen liittyvien asioiden tutkimista sekä itse asiakastyön ja terapiatyön opiskelua. Molempia aloja opiskelleena voin todeta, että psykologia antaa hyvin paljon paremmat lähtökohdat psykoterapian toteuttamiseen.
Maaret esiintyy psykoterapeuttina, mikä hän myös ammatiltaan on. Pohjakoulutuksena psykoterapeuteilla on mm. sairaanhoitaja, sosionomi(?), lääkäri tms. Eli toetty phjakoulutus vaaditaan että psykoterapeutiksi pääsee opiskelemaan.
Mitä Maaretin asiantuntijuuteen tulee, sosionomin tutkinto pohjakoulutuksena ei ole luottamusta herättävä, mutta varmasti psykoterapiaopintojen myötä asiansa osaa. Näin psykologin silmin Maaretin ulosanti ei ole kovin tieteellistä eikä hänellä näytä olevan kovin syvällistä tietämystä ihmisyydestä. Esimerkiksi Ensitreffit alttarilla -ohjelmassa hänen kommenttinsa ovat hyvin mitäänsanomattomia itsestäänselvyyksiä. Lisäksi henkilökohtaisesti minua ärsyttää hänen tapansa puhua lempeästä suhtautumisesta itseensä ja "tärkeisiin" asioihin keskittymisestä pinnan sijaan, samalla kun hän itse näyttää miss Täydelliseltä laihtuneena olemuksenaan ja aina niin laittautuneena. Viimeisen päälle laittautuminen, kalliit muotivaatteet ja hyvin hoikka (ellei jopa anorektinen) kroppa ei kerro lempeästä suhtautumisesta itseä kohtaan. En tietenkään tarkoita, että epäterveelliset elämäntavat tarkoittaisivat lempeyttä itseä kohtaan, mutta Maaretin olemus on rajoittavan syömishäiriöinen. On helppoa kritisoida muiden vaativuutta itseä kohtaan, mutta on vaikeaa itse toteuttaa omat sanansa. Koko Maaretin fyysinen olemus huutaa kuria ja pinnallisuutta.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 21:22"]Mitä Maaretin asiantuntijuuteen tulee, sosionomin tutkinto pohjakoulutuksena ei ole luottamusta herättävä, mutta varmasti psykoterapiaopintojen myötä asiansa osaa. Näin psykologin silmin Maaretin ulosanti ei ole kovin tieteellistä eikä hänellä näytä olevan kovin syvällistä tietämystä ihmisyydestä. Esimerkiksi Ensitreffit alttarilla -ohjelmassa hänen kommenttinsa ovat hyvin mitäänsanomattomia itsestäänselvyyksiä. Lisäksi henkilökohtaisesti minua ärsyttää hänen tapansa puhua lempeästä suhtautumisesta itseensä ja "tärkeisiin" asioihin keskittymisestä pinnan sijaan, samalla kun hän itse näyttää miss Täydelliseltä laihtuneena olemuksenaan ja aina niin laittautuneena. Viimeisen päälle laittautuminen, kalliit muotivaatteet ja hyvin hoikka (ellei jopa anorektinen) kroppa ei kerro lempeästä suhtautumisesta itseä kohtaan. En tietenkään tarkoita, että epäterveelliset elämäntavat tarkoittaisivat lempeyttä itseä kohtaan, mutta Maaretin olemus on rajoittavan syömishäiriöinen. On helppoa kritisoida muiden vaativuutta itseä kohtaan, mutta on vaikeaa itse toteuttaa omat sanansa. Koko Maaretin fyysinen olemus huutaa kuria ja pinnallisuutta.
[/quote]
Saman olen pistänyt merkille minäkin! Ärsyttävää. Tai siis jos maaretilla syömishäiriö on, toivottavasti saa itsensä kuntoon. Mutta ärsyttävää se että puhuu niin itsensä hyväksymisestä sellaisena kun on, kun itse näyttää tuolta. Ja sitäkin olen miettinyt, että vaikka puhuu läsnäolosta ja ajan käytöstä oman perheen kanssa, itse näyttää aina olevan jossakin työmatkalla tai milloin missäkin julkkiskokoontumisissa. Taitaa olla aikamoinen hinku "menestymiseen" ja julkisuuteen tällä milffillä!
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:59"]
Joo näkyy esiintymisessä toi alikouluttautneisuus. Voi lässyn lässyn lässy kun aikuista nyt lässyttää niin lässytti lässyti lässssdyyyy...sentään! ....oon itse lukenu psykologiaa yliopistolla niin tunnistan oikeen ammattilaisen ja pikkusievän liirum laarum keittiöpsykologin välittömästi.
[/quote]
oot opskellut psylogiaa avoimessa tarkennettuna vai...
Tämä ketju selvensi itselleni yhden asian (luin tätä aikaisemmin, en ehtinyt silloin vastata). Olen tosiaan luullut että Kallio on psykologi. Viime keväänä luin bussissa jotain naisten- tms. lehteä, jossa hän mm. kertoi kollegojensa suhtautumisesta Ensitreffit alttarilla -ohjelmaan. Monet olivat kiitelleet, mutta oli niitäkin, jotka eivät puhuneet yhtään mitään koko asiasta. Ja Maaret kertoi lehdessä, että kun hän tätä ilmiötä pohti, niin lopputulos oli seuraava: kollegat jotka ottivat puheeksi ja kehuivat, olivatkin sattumoisin juuri niitä, joita hän ammatillisesti oli aina arvostanut.
Ei tuo kaikki näin summittaisesti referoituna miltään kuulosta, mutta silloin lukiessa nuo jutut tuntuivat todella keskenkasvuisilta. Että ne puhumattomat eivät alun perinkään olleet fiksuja, minua kehuneet taas olivat toista luokkaa. Itseäni tuo asetelma kiinnosti erityisesti siksi, että minulla oli silloin yhteinen projekti erään Väestöliiton työntekijän kanssa, joka saattoi ja saattaa olla yksi juuri noista kollegoista (en ole psykologi, kyse oli omasta työstäni). En ollut niin tuttavallisissa väleissä, että olisin voinut kysyä tältä kollegalta, kuuluuko hän alempaan kastiin vai niihin arvostettuihin.
Mutta jos Kallio on pohjakoulutukseltaan sosionomi, on helppo ymmärtää nuo jutut jonkinlaisen alemmuudentunteen aiheuttamana. Ja ei, lehden nimeä en ikävä kyllä muista.
Mun on pakko ottaa kantaa tähän keskusteluun, itsekin olen sosionomi + psykoterapeutti.
Ensinnäkään, sosionomin koulutus sellaisenaan EI riitä pohjaksi psykoterapiakoulutukseen. Tarvitaan lisäksi x määrä psykologian opintoja (en muista enää tarkkaa opintopistemäärää, selviää kyllä Valviran sivuilta). Joten pohjana ei tosiaankaan ole "vain" sosionomin opintojen psykan kurssit, esim itsellä oli lisäksi 50 op avoimen yliopiston psykan kursseja alla. Myös "psykoterapeuttiset valmiudet" -koulutus (1v.) riittää korvaamaan psykan opinnot. Kouluttava taho (itsellä Helsingin yliopiston alainen koulutus) tarkisti pohjakoulutuksen täyttymisehdot hakuvaiheessa, mutta sen lisäksi Valvira tarkistaa ne uudelleen valmistumisen jälkeen, ennenkuin myöntää suojatun psykoterapeutti-nimikkeen käyttöoikeuden.
Psykoterapeuttikoulutukseen voi tosiaan hakeutua hyvin erilaisilta koulutuspohjilta; psykologit, sosionomit, psykiatriset sairaanhoitajat, lääkärit, teologit, kasvatustieteilijät jne. Kaikilta vaaditaan se x määrä psykologian opintoja, osalla se on toki jo pohjakoulutuksessa, osa joutuu sen hankkimaan pohjakoulutuksensa lisäksi.
Psykoterapeutit ovat "peruskoulutuksen" (3-4v) käytyään erityistason terapeutteja. Tämän jälkeen voi jatkaa 2v ja valmistua vaativan erityistason terapeutiksi. Ihan kuka vain terapeutti tosiaan, siihenkään ei vaadita esim lääkärin papereita. Mitä sitten käytännössä tarkoittaa, että on vaativan erityistason terapeutti? Sitä, että voi kouluttaa tulevia terapeutteja. Se on kouluttaja-koulutus eikä sinällään tuo uutta asiakastyön osaamiseen.
Jokainen potentiaalinen terapia-asiakas tekee tosiaan itse päätöksensä siitä, millaisen pohjakoulutuksen vaatii terapeutiltaan, mutta itse kokisin, että olennaisempaa on se, että a) terapeutin orientaatio on terapoitavalle sopiva (ratkaisukeskeinen, psykodynaaminen, kognitiivinen..) ja b) että terapeutti henkilönä on "sopiva". Terapiassa kyse on kuitenkin paljon terapeutin & asiakkaan vuorovaikutuksesta, sen on tärkeää toimia. Joku toinen kokee esim. Maaretin tyylin "lässytyksenä" (kuten tässä ketjussa kirjoitettiin), jollekin se sopii täydellisesti. Jne.
Toki, jos kyse on vakavista, diagnosoiduista mielenterveyden häiriöistä, ei sosionomipsykoterapeutti ole oikea henkilö tukemaan, vaan silloin tarvitaan psykiatrian ja psykologian syvempää osaamista. Mutta esim. parisuhde-, perheen väliset vuorovaikutusongelmat jne ovat sellaisia, joihin tämä koulutusyhdistelmä toimii vallan mainiosti. Ja näissä kysymyksissä Maaretkin ihmisiä auttaa ymmärtääkseni, ei esim. persoonallisuushäiriöissä. Hyvä terapeutti hahmottaa myös oman osaamisensa rajat eikä lähde "puoskaroimaan" vakavien asioiden kanssa. Mutta ymmärrättehän, että pariterapeutin koulutuksen saanut on pätevä pariterapeutti, perheterapeutin koulutuksen saanut pätevä perheterapeutti, seksuaaliterapeutin koulutuksen saanut pätevä seksuaaliterapeutti aiemmasta koulutuksesta riippumatta. Jokainen PSYKOterapeutti luvan saanut on saanut luvan nimenomaan siihen alueeseen, mihin kouluttautunut eikä esim. pariterapeutti tee yksilöpsykoterapiaa persoonallisuushäiriöisten kanssa, psykiatri joka tekee lähetteen psykoterapiaan, ottaa kantaa siihen minkä alan psykoterapiaa potilas tarvitsee, eikä se persoonallisuushäiriön kohdalla luonnollisestikaan ole pariterapia :P Joten ihmiset, rauha vaan, sosionomit eivät hoida mielenterveyshäiriöisten psykoterapioita.
Sitten täällä oli myös ikävänsävyistä keskustelua sosionomien älykkyydestä tms. Jokaisella alalla (vaikkapa lääkäreinä) on vaikka minkälaisia ihmisiä; aina joukkoon mahtuu myös ns.idiootteja. Itse olen opiskellut 90-luvun lopussa ja päästyäni suoraan lukiosta koulutukseen, meitä suoraan päässeitä oli kaikista aloittaneista kolme ja meidän kaikkien lukiokeskiarvot 9-10 välissä ja kirjoituksista keskiarvosana E. Eli en koe, että sinne olisi ollut niin kamalan matala aita ainakaan tuolloin. Useamman kerran pääsykokeissa yrittäneet olivat sitten keränneet pisteitä välissä useitakin vuosia opiskellen ja töitä tehden. Enkä usko että aita on kovin matala tänäkään päivänä, tuttu ylioppilas ei m:n papereilla päässyt edes pääsykokeeseen..
Mutta tosiaan, näitä töitä oli sitten sosionomi tai psykoterapeutti, tehdään persoonalla ja joku tykkää, joku toinen ei..
Sosionomi taitaa ammatikseen auttaa ihmisiä löytämään ja hakemaan kaikkia sosiaalitukia.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:06"]
Ei sillä olekaan väliä, mikä on pohjakoulutus, mutta asian salailu kiinnittää huomion. Ihmettelen suuresti, miksi Maaretin omassa CV:ssä ei mainita asiaa? http://maaretkallio.com/cv/
[/quote]
Mutta siellähän aivan selvästi lukee näin: sosionomi (AMK)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:59"]
Joo näkyy esiintymisessä toi alikouluttautneisuus. Voi lässyn lässyn lässy kun aikuista nyt lässyttää niin lässytti lässyti lässssdyyyy...sentään! ....oon itse lukenu psykologiaa yliopistolla niin tunnistan oikeen ammattilaisen ja pikkusievän liirum laarum keittiöpsykologin välittömästi.
[/quote]
Hieman epäilen, että oletko eläessäsi ainuttakaan psykologiaa käsittelevää kirjaa avannut.
Ihmisläheisessä työssä se asenne on iso tekijä sen teoriatiedon lisäksi. Sinun kohdallasi en lupaisi kovin pitkää työuraa ko. työssä.