Ensitreffit alttarilla Maaret Kallio on sosionomi (AMK)
Eilinen asiallinen keskustelu Maartin pohjakoulutuksesta on poistettu, en tiedä miksi. Ilmeisesti asiaa halutaan edelleen salailla.
Eli siis toisin kuin vaikkapa hesari tai pari muuta media on uutisoinut hänet virheellsiesti psykologiksi, sitä hän ei ole, vaan pohjakoulutukseltaan sosionomi (AMK). Toki sen lisäksi käynyt noita terapiakoulutuksia.
Kommentit (150)
Onhan tuo kieltämättä vähän harhaanjohtamista, että on annettu ymmärtää olevan psykologi, eikä ole.
Outoa jos esiintyy psykologina, se on kuitenkin suojattu ammattinimike. Toivottavasti kyse on vain väärinkäsityksestä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:49"]
Tää keskustelu lähtee nyt taas väärille urille. Halusin vaan tulla korjaamaan väärinkäsityksen mikä monilla tuntuu olevan virheellisen uutisoinnin takia, en todellakaan tarkoittanut että Maaret itse olisi väittänyt olevansa psykologi. Niinkuin ei minun tietääkseni ole väittänytkään.
ap
[/quote]
CV:ssään on sattumalta unohtanut mainita sosionomi (AMK) tutkinnon. Että vähän on haluunnut hämätä todellista pohjakoulutustaan, joka tosiaan ei olekaan hääppöinen. Ei paljon enää tämän rouvan arviot vakuuta.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:06"]
Ei sillä olekaan väliä, mikä on pohjakoulutus, mutta asian salailu kiinnittää huomion. Ihmettelen suuresti, miksi Maaretin omassa CV:ssä ei mainita asiaa? http://maaretkallio.com/cv/
[/quote]
en mäkään välttämättä mainostais sosionomin koulutustani, jos olisin siihen päälle hommannut psykoterapeutin tutkinnon. Sosionomeja on pilvin pimein eikä ole tunnetusti mikään ruudinkeksijöiden ala...
[/quote]
Äläpä yleistä.
Kyllä meidän opiskeluporukasta huomaa, että hyvin erilaisia ihmisiä on tänne hakeutunut. Osa ei ole ihan sieltä terävimmästä päästä, osa taas fiksuja perusihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:21"]
Tää keskustelu lähtee nyt taas väärille urille. Halusin vaan tulla korjaamaan väärinkäsityksen mikä monilla tuntuu olevan virheellisen uutisoinnin takia, en todellakaan tarkoittanut että Maaret itse olisi väittänyt olevansa psykologi. Niinkuin ei minun tietääkseni ole väittänytkään.
ap
[/quote]
CV:ssään on sattumalta unohtanut mainita sosionomi (AMK) tutkinnon. Että vähän on haluunnut hämätä todellista pohjakoulutustaan, joka tosiaan ei olekaan hääppöinen. Ei paljon enää tämän rouvan arviot vakuuta.
[/quote]
On näköjään nyt lisännyt sen sosionomi (amk) -koulutuksensa CV:hensä.
Kyllä minä maksavana asiakkaana valitsisin mieluummin psykoterapeutin, jolla on pohjakoulutuksena esim. psykologin pätevyys. Näiden sosionomi (AMK) koulutuksen saaneiden kanssa en nyt maksusta puhuisi mitään. Ei ole kauheasti arvostusta siihen koulutukseen, joka on joku lähihoitaja-koulutuksen tasoinen pilipalitutkinto.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:25"]
Ei sillä olekaan väliä, mikä on pohjakoulutus, mutta asian salailu kiinnittää huomion. Ihmettelen suuresti, miksi Maaretin omassa CV:ssä ei mainita asiaa? http://maaretkallio.com/cv/
[/quote]
en mäkään välttämättä mainostais sosionomin koulutustani, jos olisin siihen päälle hommannut psykoterapeutin tutkinnon. Sosionomeja on pilvin pimein eikä ole tunnetusti mikään ruudinkeksijöiden ala...
[/quote]
Äläpä yleistä.
Kyllä meidän opiskeluporukasta huomaa, että hyvin erilaisia ihmisiä on tänne hakeutunut. Osa ei ole ihan sieltä terävimmästä päästä, osa taas fiksuja perusihmisiä.
[/quote]
Sosionomiksi on kyllä vaikeampi päästä kuin lähes mihinkään yliopiston alalle. Tämä siksi, että esim. viime keväänä pääsykokeisiin (!!!!) ei päässyt ilman L:n papereita. Hakijoita on niin tajuttoman paljon, että huonoilla tai keskiverroilla yo-papereilla ei ole edes pääsyä amk:n pääsykokeisiin. Psykoterapeutin pohjakoulutuksella ei ole muuta merkitystä kuin se, että hän on ollut käytännön asiakastyössä ja hänellä on siitä vakuuttavaa kokemusta.
T. en ole itse sosionomi, vaan sosiaalityöntekijä
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:21"]
ap
[/quote]
[/quote]
On näköjään nyt lisännyt sen sosionomi (amk) -koulutuksensa CV:hensä.
Kyllä minä maksavana asiakkaana valitsisin mieluummin psykoterapeutin, jolla on pohjakoulutuksena esim. psykologin pätevyys. Näiden sosionomi (AMK) koulutuksen saaneiden kanssa en nyt maksusta puhuisi mitään. Ei ole kauheasti arvostusta siihen koulutukseen, joka on joku lähihoitaja-koulutuksen tasoinen pilipalitutkinto.
[/quote]
Mitä ylipäätään tiedät sosionomin tutkinnosta?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:25"]
[/quote]
[/quote]
Äläpä yleistä.
[/quote]
Sosionomiksi on kyllä vaikeampi päästä kuin lähes mihinkään yliopiston alalle. Tämä siksi, että esim. viime keväänä pääsykokeisiin (!!!!) ei päässyt ilman L:n papereita. Hakijoita on niin tajuttoman paljon, että huonoilla tai keskiverroilla yo-papereilla ei ole edes pääsyä amk:n pääsykokeisiin. Psykoterapeutin pohjakoulutuksella ei ole muuta merkitystä kuin se, että hän on ollut käytännön asiakastyössä ja hänellä on siitä vakuuttavaa kokemusta.
T. en ole itse sosionomi, vaan sosiaalityöntekijä
[/quote]
Näinhän se on, ala on nykyään todella suosittu. Itse pääsin aika nipinnapin, haastatteluosuudesta tuli eniten pisteitä mikä tietty on tärkeää, koska sillä persoonallahan tätä työtä tehdään.
Mutta kuten sanottu, hyvin erilaisia ihmisiä mahtuu tähän meidänkin opiskeluryhmään. En sitten tiedä mistä lähtee tämä käsitys, että sosionomit ovat tyhmiä ja koko tutkinto pilipalitutkinto. Missähän näiden kommentien laukojat ovat tavanneet sosionomeja, siis työkentällä?
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:59"]Psykologi tai psykoterapeutti, onko sen niin väliä.
[/quote]
No onhan sillä.
[/quote][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:59"]Psykologi tai psykoterapeutti, onko sen niin väliä.
[/quote]
No onhan sillä.
[/quote]
Ainakin monelle pers.häiriöiselle tämä tutkintoasia on tärkeä, millä tahansa pohjakoulutksella ei voi MINUN ongelmiani ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:24"]
Psykoterapeuttejakin on eri tasoisia ja kaikki pohjakoulutukset eivät käy kaikkiin. Esimerkiksi vaativan erityistason psykoterapeutti voi olla ainoastaan psykiatri.
[/quote]
Ei pidä paikkansa. Kaikki pohjakoulutukset kelpaavat kaikkiin tasoihin.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:56"]
Psykoterapeuttejakin on eri tasoisia ja kaikki pohjakoulutukset eivät käy kaikkiin. Esimerkiksi vaativan erityistason psykoterapeutti voi olla ainoastaan psykiatri.
[/quote]
[/quote]
Pelottavaa.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:56"]
[/quote]
[/quote]
Pelottavaa.
[/quote]
Niinpä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:56"]
[/quote]
[/quote]
Pelottavaa.
[/quote]
ei se ole mitään pelottavaa. Suuntauksesta riippuen psykoterapeutin koulutus on pitkä ja vaikea, ja jokainen siitä koulusta valmistunut on yhtä pätevä terapeutti. Terapeutit tekevät enemmän, kuin esim. psykologit ja terapeuteille on tärkeää osata se ihmisen hoitaminen, joka opitaan jo esim. sosionomi- tai sairaanhoitajakoulutuksessa. Ihmisellä tulee olla työkokemusta ennen kuin voi hakea psykoterapiakouluun
Joo näkyy esiintymisessä toi alikouluttautneisuus. Voi lässyn lässyn lässy kun aikuista nyt lässyttää niin lässytti lässyti lässssdyyyy...sentään! ....oon itse lukenu psykologiaa yliopistolla niin tunnistan oikeen ammattilaisen ja pikkusievän liirum laarum keittiöpsykologin välittömästi.
Etäopiskeltu amk lastentarhanopettaja sosinomi kelpas psykoterapeutti koulutukseen. Henkilöllä muuten on itellään vahvat rauhottavat lääkkeet sekä mielialalääkitys päällä ja käyttäytyy erittäin vihamielisesti ja irationaalisesti. Mut kun lupaa maksaa kymppitonneja niin sisään vaan koulutukseen.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 18:05"]
Etäopiskeltu amk lastentarhanopettaja sosinomi kelpas psykoterapeutti koulutukseen. Henkilöllä muuten on itellään vahvat rauhottavat lääkkeet sekä mielialalääkitys päällä ja käyttäytyy erittäin vihamielisesti ja irationaalisesti. Mut kun lupaa maksaa kymppitonneja niin sisään vaan koulutukseen.
[/quote]
Niin... kaikki sosionomit eivät ole lastentarhanopettajia. Muuhun en viitsi edes kommentoida.
Ota nyt selvää ainakin perusasioista ennen asioiden laukomista, voi maailma avartua laajastikin.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:59"]Joo näkyy esiintymisessä toi alikouluttautneisuus. Voi lässyn lässyn lässy kun aikuista nyt lässyttää niin lässytti lässyti lässssdyyyy...sentään! ....oon itse lukenu psykologiaa yliopistolla niin tunnistan oikeen ammattilaisen ja pikkusievän liirum laarum keittiöpsykologin välittömästi.
[/quote]
Psykoterapeutti ei yritä olla mikään psykologi... Se on pitkä ja vaativa koulutus, ihan sama onko tausta psykiatriassa vai sosionomina. Itse aloitin juuri sairaanhoitajanopinnot tähtäimessä psykoterapeutin ammatti. En mennyt psykologipohjalta, koska sitten reitti siihen oikeasti haluttuun ammattiin olisi vielä pidempi, varsinkin kun psykologina olisi hankalaa hankkia se vaadittu työkokemus. En tiiä harmittaako vai naurattaako tää tietämätön ennakkoluuloisuus mun tulevaisuuden ammattia kohtaan
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:59"]Joo näkyy esiintymisessä toi alikouluttautneisuus. Voi lässyn lässyn lässy kun aikuista nyt lässyttää niin lässytti lässyti lässssdyyyy...sentään! ....oon itse lukenu psykologiaa yliopistolla niin tunnistan oikeen ammattilaisen ja pikkusievän liirum laarum keittiöpsykologin välittömästi. [/quote] Psykoterapeutti ei yritä olla mikään psykologi... Se on pitkä ja vaativa koulutus, ihan sama onko tausta psykiatriassa vai sosionomina. Itse aloitin juuri sairaanhoitajanopinnot tähtäimessä psykoterapeutin ammatti. En mennyt psykologipohjalta, koska sitten reitti siihen oikeasti haluttuun ammattiin olisi vielä pidempi, varsinkin kun psykologina olisi hankalaa hankkia se vaadittu työkokemus. En tiiä harmittaako vai naurattaako tää tietämätön ennakkoluuloisuus mun tulevaisuuden ammattia kohtaan
[/quote]
Tietämättömyydestähän nuo yleensä johtuu, siis nuo ennakkoluulot, jos yhtään lohduttaa.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:46"]
Niin? Ohjelmassa hän tietääkseni on psykoterapeutin nimikkeellä. Psykoterapeuteilla on erilaisia pohjakoulutuksia.
[/quote]
Niin
et tainnut ymmärtää että muista asiantuntijoista on esittelyssä mainittu pohjakoulutus (psykologi, psykoterapeutti ja tutkimusasiantuntija Mikael Saarinen ja pastori ja kasvatuksen teologi Kari Kanala) Terapiapiireissä on varsin tavanomaista mainita myös pohjakoulutus, jotta henkilön tausta ja viitekehys käy esille, onhan sillä väliä terpaiankin kannalta onko henkilö lääkärin psykologian vai vaikkapa hoitoalan ammattilainen.