Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistunut olo sodan uhkan vuoksi, eikä pysty keskittymään mihinkään normaaliin

Vierailija
13.03.2022 |

Heti, kun aamulla herää niin muistaa, että sota.. ja pakko lukea uutiset. Sitten alkaa ahdistus nousta ja miettii vain tauotta, että miten voisi selvitä jos sota tulee Suomeen? Vaikea tai mahdoton keskittyä enää mihinkään normaaleihin asioihin. Ei saa itseään siivoamaan, käymään lenkillä tai nauttimaan auringosta, kun koko ajan vain ajatukset kiertää sodassa.. Tuntuu, ettei auta mikään. En tiedä miten tästä olosta pääsisi pois..?

Kommentit (173)

Vierailija
61/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä tein sen minkä itse voin. Eli mulla on aina tankki lähes täys, piilopirtti maalla valmiina, pieni kotivara ostettu. Ja paperit etsitty valmiiksi että jos äkkilähtö tulee niin voi helposti lähteä turvaan.

Nyt vaan elelen päivä kerrallaan ihan tyytyväisenä.

Koska vaikka koko maallinen omaisuus vietäisiin on minulla uskoni. Sitä ei kukaan voi viedä.

Ethän sä mihinkään pääse kun sut määrätään työhön.

Niin, max 2 x 12 päivää. Sen jälkeen tai noita ennen tai niiden välillä en ainakaan itse aio olla edes Suomessa.

Mihin menet ja millä?

Autolla, laivalla, lentokoneella, Ruotsiin, Viroon, Portugaliin… riippuu sen hetkisestä tilanteesta tietysti.

Vierailija
62/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on ahdistuneisuushäiriö.

Voi hyvinkin olla. Suomessa on varmasti aika paljonkin mt-ongelmaisia, joita sota ahdistaa, kun jo ihan normaali psyykeisetkin ihmiset tuntuvat menevän nyt paniikkiin.

-Ap

Hahaha no ei todellakaan mene moni normaali ihminen tai mt potilaskaan ahdistuneeksi tässä ajassa. Se on vain te harvat ja kova ääniset, jotka itkette täällä ja joka puolella vaan ahdistuksesta. Mene mielummin sinne suljetulle osastolle ja ilman kännykkää niin ei tarvi tätä paskaa kuunnella koko ajan. Todella ärsyttävää kuunnella teidän ahdistus juttuja. Meevittuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja ajatukset täysin samoja kuin sulla. Käytän nyt SSRI lääkkeitä ja tarvittaessa otan rauhoittavia. Päivä kerrallaan eteenpäin. Mennään tilanteen mukaan. Hengitä. Tsemppiä!

Vierailija
64/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella on harhakuva, että täältä voi vain s.odan sytyttyä lähteä. No ei voi. Paitsi lapset ja vanhukset.

Mikä estää lähtemästä? Työvelvoite ei ainakaan. Lue valmiuslaki. Se on 2 x 12 päivää.

Vierailija
65/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en ymmärrä kun kaikki suunnittelee miten pitkälle sitä pääsisi pakoon, passihysteria yms.

Entä puoliso?

Mun puoliso on jo 70v, eli hyvin voi lähteä mukana. Itse olen 49v.

Vierailija
66/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Keskity noihin ahdistuksen tunteisiin, irrota ne kokonaan näennäisestä aiheuttajasta eli tästä sodasta. Ei Ukrainan sota automaattisesti aiheuta kaikissa ihmisissä paniikkia ja ahdistusta. Sota itsessään ei siis ole se alkuperäinen syy. Kuten sanoit, olit jo ennen sotaa enemmän tai vähemmän ahdistunut eri asioista- vaikka sota loppuisi tänään, olisit silti ahdistunut eri asioista.

Vierailija
67/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella on harhakuva, että täältä voi vain s.odan sytyttyä lähteä. No ei voi. Paitsi lapset ja vanhukset.

Mikä estää lähtemästä? Työvelvoite ei ainakaan. Lue valmiuslaki. Se on 2 x 12 päivää.

Mikä on 2 x 12 päivää? Työvelvollisuus vai?

Työvelvollisuus koskee jokaista 18–67-vuotiasta, jolla on kotikunta Suomessa.

Kun työvelvollinen saa kutsun, hänen täytyy ilmoittaa asuin- tai oleskelupaikkansa työvoimaviranomaiselle. Työvoimaviranomainen antaa työvelvolliselle työmääräyksen, johon on kirjattu mm. työtehtävä, työpaikka ja työtehtävän kesto.

Vierailija
68/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pään sisällä ne teidän kaikki ahdistukset on ei missään muualla. Menkää tekemään jotain muuta ja lopettakaa sen sodan miettiminen ahdistuneet. Harrasta vaikka seksiä ahnaasti 2 tuntia putkeen ja et avaa uutisia kertaakaan päivän aikana. Et enää ajattele niitä asioita. Kyllä sää paranet.

Vierailija
69/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on ahdistuneisuushäiriö.

Voi hyvinkin olla. Suomessa on varmasti aika paljonkin mt-ongelmaisia, joita sota ahdistaa, kun jo ihan normaali psyykeisetkin ihmiset tuntuvat menevän nyt paniikkiin.

-Ap

Hahaha no ei todellakaan mene moni normaali ihminen tai mt potilaskaan ahdistuneeksi tässä ajassa. Se on vain te harvat ja kova ääniset, jotka itkette täällä ja joka puolella vaan ahdistuksesta. Mene mielummin sinne suljetulle osastolle ja ilman kännykkää niin ei tarvi tätä paskaa kuunnella koko ajan. Todella ärsyttävää kuunnella teidän ahdistus juttuja. Meevittuun.

Moni varmasti on ahdistunut, mutta itseäni ei ahdista. Silti kirjoitin tännekin joku päivä, että olen niin pettynyt ja surullinen tämän maan asioiden hoidosta, että ajatukset joka päivä palaavat samaan tunteeseen. Ja pahinta on se, että olen ollut oikeassa Venäjän suhteen jo ainakin 20 vuotta, ja ihmetellyt joka vaaleissa, että miten pihalla muu kansa on. Olen niin pettynyt ja ihmeissäni siitä, miten tyhmiä ihmiset ovat.

Vierailija
70/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ne öyhöttäjät ja hysterian levittäjät haluaakin. Uutisten rajoittaminen ja seuraamisen rajoittaminen eivät ole yhtään huono asia. Keskittyy elämäänsä ja siihen mitä nyt on, ei ole sotaa nyt ja nyt elämme elämäämme täällä. Omalla toimintakyvyllä on tarkoituksensa sitten jos joskus tänne sota tulisi. Pelonkierre ei toimiintakykyä suinkaan auta.

Ei kukaan sellaista halua, miksi luulet niin? Kyse on siitä, että ihmiset ovat järkyttyneitä, eikä kukaan ole kokenut tällaista tilannetta aikaisemmin.

Omia pelkoja pystyy käsittelemään paremmin avaamalla niitä ”ääneen” ja katsomalla, miten joku toinen reagoi ja kommentoi niihin.

Mitä tarkoitat, ettei kukaan ole kokenut tällaista tilannetta aikaisemmin? Venäjä hyökkäsi Ukrainaan viimeksi 2014.

Vierailija
71/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kyllä joidenkin egobuustaus sillä että MINÄ olen toiminut oikein ja ajatellut oikein jo niin ja niin monta vuotta, muu kansa on puupäitä ja lampaita yms... Ihan kuin yksi ihminen olisi osannut hoitaa asiat poliittisella maaperällä 30 vuotta täysin oikein ja vallitsisi maailmanrauha

Vierailija
72/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisista vastauksista! Minullakin vaihtelee.. Ensin ahdistuin, sitten vähän helpotti muutama päivä ja nyt taas ollut pari päivää tosi huonoa, että ajatuksiin ei muuta mahdu. Lähinnä yritän kuumeisesti ratkoa ajatuksissani jotain ratkaisua asiaan, että jos alkaisi vaikuttaa uhkaavalle niin mitä tekisin ym. Ihan käytännön asioita mietin, suunnitelmia. Ja ahdistun, kun en tiedä vielä pystyisikö niitä toteuttamaan. Sitten pyörii päässä kauhukuvat, että mikään ei onnistuisi ja jäisin ”sodan jalkoihin”.. Olen aina tällainen, että yritän mahdollisimman nopeasti löytää jonkun toimivan ratkaisun ja jos en sitä löydä niin ahdistun voimakkaasti. Tuntuu, että tämä asia on nyt omissa käsissä (eli oma henki ja elämä) ja minun pitäisi nyt pystyä ratkaisemaan asiat niin, että henkeni säästyy. En ole nukkunut hyvin enää sen jälkeen, kun tämä uhka alkoi ja kroppa on koko ajan jännityksessä. Lisäksi sellainen olo, kuin olisin eristäytynyt ja irti muusta maailmasta ja kelluisin yksin jossain avaruudessa..

-Ap

Mua ei haittaa kuolla nopeasti. Mun ajatuksia kiusaa että tapahtuu jotain esim nilkan avomurtuma ja en saa apua ja kidun monta päivää ilman helpotusta. Inhoan kipua ja tuo liittyy siihen, sodassa taas helppo vammautua ja moni joutuu kärsimään kovasti.

Vierailija
73/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi kiva, jos jonakin iltana vaikka A-talkissa puhuttaisiin näistä vihan ja ahdistuksen tunteista, eikä aina sitä samaa Aaltolaa.

Vierailija
74/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja ajatukset täysin samoja kuin sulla. Käytän nyt SSRI lääkkeitä ja tarvittaessa otan rauhoittavia. Päivä kerrallaan eteenpäin. Mennään tilanteen mukaan. Hengitä. Tsemppiä!

Kiitos ♥️ Tsemppiä myös! Minullakin on tarvittaessa rahoittava lääke. Yritän vain välttää ottamasta sitä ”koko ajan”. Ehkä tämä tästä päivä kerrallaan.

-Ap

Vierailija
75/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ei täältä pääse sen puolison kanssa lähtemään. Itse jään tänne jos niikseen on.

Ihmeellinen kommentti, monikin pääsee. Varakkaat ja yli 60-vuotiaat ja kaikenikäiset naiset, jotka eivät tyhmyyksissään käyneet armeijaa.

Vierailija
76/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää kyllä joidenkin egobuustaus sillä että MINÄ olen toiminut oikein ja ajatellut oikein jo niin ja niin monta vuotta, muu kansa on puupäitä ja lampaita yms... Ihan kuin yksi ihminen olisi osannut hoitaa asiat poliittisella maaperällä 30 vuotta täysin oikein ja vallitsisi maailmanrauha

Esim Baltian maat ovat jotenkin onnistunet saamaan itsensä Natoon, mutta meidän päättäjiltä ei onnistunut. Täysin perusteltua ihmetellä, miksi nuo johtajat ovat niin typeriä.

Vierailija
77/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanpuolustusvelvollisuus, perustuslain 127 pykälä.

Vierailija
78/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pään sisällä ne teidän kaikki ahdistukset on ei missään muualla. Menkää tekemään jotain muuta ja lopettakaa sen sodan miettiminen ahdistuneet. Harrasta vaikka seksiä ahnaasti 2 tuntia putkeen ja et avaa uutisia kertaakaan päivän aikana. Et enää ajattele niitä asioita. Kyllä sää paranet.

Minulla olisi seksiä tarjolla, mutta olen niin ahdistunut, etten pysty harrastamaan sitä 😂😂😂😂 No, täytyy yrittää..

-Ap

Vierailija
79/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ne öyhöttäjät ja hysterian levittäjät haluaakin. Uutisten rajoittaminen ja seuraamisen rajoittaminen eivät ole yhtään huono asia. Keskittyy elämäänsä ja siihen mitä nyt on, ei ole sotaa nyt ja nyt elämme elämäämme täällä. Omalla toimintakyvyllä on tarkoituksensa sitten jos joskus tänne sota tulisi. Pelonkierre ei toimiintakykyä suinkaan auta.

Ei kukaan sellaista halua, miksi luulet niin? Kyse on siitä, että ihmiset ovat järkyttyneitä, eikä kukaan ole kokenut tällaista tilannetta aikaisemmin.

Omia pelkoja pystyy käsittelemään paremmin avaamalla niitä ”ääneen” ja katsomalla, miten joku toinen reagoi ja kommentoi niihin.

Mitä tarkoitat, ettei kukaan ole kokenut tällaista tilannetta aikaisemmin? Venäjä hyökkäsi Ukrainaan viimeksi 2014.

Sitä ennen he tuhosivat siviilejä teollisessa mittakaavassa Tsetseniassa ja Georgiassa. Syyria oli ihan oma lukunsa, ja siellä käytössä sitten jo kemiallisetkin aseet. Mutta suomalaiset sinisilmät ymmyrkäisinä hokivat, miten ei koske meitä. Miten tässä tilanteessa voi olla tuntematta epämiellyttäviä tunteita, joista osa kohdistuu johtajiin, osa rivisuomalaisiin.

Vierailija
80/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieli ry

Sekaisin chat

Mielenterveystalo

Auttavapuhelin

Kriisipuhelin

Hätänumero

Paikkakuntasi terveyskeskus ja sieltä mt-hoitajalle aika

Yksityiselle lääkäriasemalle