Ahdistunut olo sodan uhkan vuoksi, eikä pysty keskittymään mihinkään normaaliin
Heti, kun aamulla herää niin muistaa, että sota.. ja pakko lukea uutiset. Sitten alkaa ahdistus nousta ja miettii vain tauotta, että miten voisi selvitä jos sota tulee Suomeen? Vaikea tai mahdoton keskittyä enää mihinkään normaaleihin asioihin. Ei saa itseään siivoamaan, käymään lenkillä tai nauttimaan auringosta, kun koko ajan vain ajatukset kiertää sodassa.. Tuntuu, ettei auta mikään. En tiedä miten tästä olosta pääsisi pois..?
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
No mä tein sen minkä itse voin. Eli mulla on aina tankki lähes täys, piilopirtti maalla valmiina, pieni kotivara ostettu. Ja paperit etsitty valmiiksi että jos äkkilähtö tulee niin voi helposti lähteä turvaan.
Nyt vaan elelen päivä kerrallaan ihan tyytyväisenä.
Koska vaikka koko maallinen omaisuus vietäisiin on minulla uskoni. Sitä ei kukaan voi viedä.
Mistä tiedät että mikä on turvallinen paikka?
Tosi on että useimmat uskonnot kylvää pahaa eikä hyvää. Samoin jotkut heimot jotka jättää oman maansa kylvää vihaa ympärilleen.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi tiedotusvälinet hokivat, että se on sitten seuraavana Suomi. Siten loivat hätää ja paniikkia. Tiedotusvälineitten pitäisi rauhoitella kansaa, eikä saattaa ihmisiä ahdistuksen. Sama se oli silloin kun koronakin tänne tuli, kun liikaa piruja maalataan se synnyttää ahdistusta.
Mä itse pohdin aluksi asiaa joka päivä ja menetin moneksi yöksi miettiessäni miten pääsee pakoon, minne saan kissat, kaikki ajatukset ahdistivat ja ahdistaa vieläkin.
Mutta kun en voi asialle mitään niin sille ei vaan voi mitään ja ottaa elämän päivän kerrallaan.
Huomaa, ettei sinulla ole medialukutaitoa, jos kuvittelet median sanoneen tuollaista tai et ole ymmärtänyt, mitä on haluttu sanoa, jos on puhuttu Suomen asemasta tässä tilanteessa. Medialukutaitoa on myös kyky valita media, jota seuraa. Itseni seuraamissa medioissa, eli Yle ja HS ei ainakaan ole ollut mitään tuollaista.
On totta, että ahdistun helposti ja lähimenneisyydessä ollut muitakin ahdistuksen aiheita eli olen taipuvainen ahdistumaan aina jostain.. Mutta tämä sota nyt oli jo niin iso asia ja tuli yllättäin, että tämä ei ole ihan niitä normaaleja ahdistuksia tai tuhat kertaa pahempi arkipäiväisiin ahdistuksiin.
Sitten, koko talvi oli täynnä ”oikeita” negatiivisia yllättäviä tapahtumia, jotka toi paljon stressiä ja ahdistusta. Kun ne asiat selvisivät niin tämä sota lävähti yllättäin. Ei ole siis ollut oikein kunnolla aikaa toipua entisistäkään. Taidan olla ihan burn out henkisesti ja siksikin nyt niin överi-ahdistunut.
Pitäisi osata nyt järkevissä rajoissa tehdä joitain varautumissuunnitelmia ym. mutta ei koko aikaa lukea uutisia, eikä velloa kauhu-ajatuksissa. Pakko yrittää..
-Ap
Vierailija kirjoitti:
No mä tein sen minkä itse voin. Eli mulla on aina tankki lähes täys, piilopirtti maalla valmiina, pieni kotivara ostettu. Ja paperit etsitty valmiiksi että jos äkkilähtö tulee niin voi helposti lähteä turvaan.
Koska vaikka koko maallinen omaisuus vietäisiin on minulla uskoni. Sitä ei kukaan voi viedä.
Ethän sä mihinkään pääse kun sut määrätään työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi tiedotusvälinet hokivat, että se on sitten seuraavana Suomi. Siten loivat hätää ja paniikkia. Tiedotusvälineitten pitäisi rauhoitella kansaa, eikä saattaa ihmisiä ahdistuksen. Sama se oli silloin kun koronakin tänne tuli, kun liikaa piruja maalataan se synnyttää ahdistusta.
Mä itse pohdin aluksi asiaa joka päivä ja menetin moneksi yöksi miettiessäni miten pääsee pakoon, minne saan kissat, kaikki ajatukset ahdistivat ja ahdistaa vieläkin.
Mutta kun en voi asialle mitään niin sille ei vaan voi mitään ja ottaa elämän päivän kerrallaan.
Huomaa, ettei sinulla ole medialukutaitoa, jos kuvittelet median sanoneen tuollaista tai et ole ymmärtänyt, mitä on haluttu sanoa, jos on puhuttu Suomen asemasta tässä tilanteessa. Medialukutaitoa on myös kyky valita media, jota seuraa. Itseni seuraamissa medioissa, eli Yle ja HS ei ainakaan ole ollut mitään tuollaista.
Varmasti nämä kauhua herättävät mediat ovat ip-lehdet. Minulla ainakin nämä aiheuttaa ahdistusta eli IS ja IL. Mutta, ei se tietysti niiden lehtien vika ole jos minä en kestä niitä. Minun ei pitäisi lukea niitä..
Hyvyys ja pahuus. Pahuus näkyy pahuutena rumana hyvyys näkyy hyvinä asioina.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista! Minullakin vaihtelee.. Ensin ahdistuin, sitten vähän helpotti muutama päivä ja nyt taas ollut pari päivää tosi huonoa, että ajatuksiin ei muuta mahdu. Lähinnä yritän kuumeisesti ratkoa ajatuksissani jotain ratkaisua asiaan, että jos alkaisi vaikuttaa uhkaavalle niin mitä tekisin ym. Ihan käytännön asioita mietin, suunnitelmia. Ja ahdistun, kun en tiedä vielä pystyisikö niitä toteuttamaan. Sitten pyörii päässä kauhukuvat, että mikään ei onnistuisi ja jäisin ”sodan jalkoihin”.. Olen aina tällainen, että yritän mahdollisimman nopeasti löytää jonkun toimivan ratkaisun ja jos en sitä löydä niin ahdistun voimakkaasti. Tuntuu, että tämä asia on nyt omissa käsissä (eli oma henki ja elämä) ja minun pitäisi nyt pystyä ratkaisemaan asiat niin, että henkeni säästyy. En ole nukkunut hyvin enää sen jälkeen, kun tämä uhka alkoi ja kroppa on koko ajan jännityksessä. Lisäksi sellainen olo, kuin olisin eristäytynyt ja irti muusta maailmasta ja kelluisin yksin jossain avaruudessa..
-Ap
Juu, älä välitä näistä ilkeästi kommentoivista, mulla on ollut JUSTIINSA samanlainen fiilis, kuin sulla. Mua on auttanut kun on pari läheistä, joiden kanssa voi asiaa puida ja toinen on superrauhallinen (lasteni isä). Hänkin on rauhoitellut ja auttanut minua näkemään, että ei Putin täällä mitään huomenna ole. Eikä välttämättä ikinä.
Minä meistä suunnittelen, että miten pakenemme lasten kanssa, milloin, minne… Mua auttaa se, että taloudesta ei ois huolta, vaikka joutuisin ulkomaille… Mutta kyllä myös sä pärjäät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vaikka koko maallinen omaisuus vietäisiin on minulla uskoni. Sitä ei kukaan voi viedä.Ethän sä mihinkään pääse kun sut määrätään työhön.
Niin, max 2 x 12 päivää. Sen jälkeen tai noita ennen tai niiden välillä en ainakaan itse aio olla edes Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vaikka koko maallinen omaisuus vietäisiin on minulla uskoni. Sitä ei kukaan voi viedä.Mistä tiedät että mikä on turvallinen paikka?
Tämäkin ajatus herättää kauhua, kun ei voi tietää, että mikä olisi oikeasti se mahdollisimman turvallinen paikka?
Kasvakaa ahdistuneet. Kasvakaa. Minulla ei käy edes sota mielessä, koska keskityn pitämään oman mielen kunnossa ja hyvin pysyykin. Olet vammainen ap.
Monia ahdistaa nykyään, paitsi kaikista tyhmimpiä, jotka eivät tajua tilanteen vaaroja.
Sen kanssa on kuitenkin selvittävä. Eri ihmisiä auttaa eri keinot. Yhtä se, että ei ajattele asiaa, yhtä se, että ryhtyy uskomaan kohtalonomaisesti ja luottaa Jumalaan, yhtä se, että alkaa aktiivisesti varautua ja toimia pahimpien vaihtoehtojen varalta. Valitse näistä itsellesi sopivin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vaikka koko maallinen omaisuus vietäisiin on minulla uskoni. Sitä ei kukaan voi viedä.Mistä tiedät että mikä on turvallinen paikka?
Tämäkin ajatus herättää kauhua, kun ei voi tietää, että mikä olisi oikeasti se mahdollisimman turvallinen paikka?
Mulle se on pois Suomesta. Sitä reittiä, joka sillä hetkellä vaikuttaa turvallisimmalta. Uskoisin, että se on Tornion kautta, mutta riippuu sitten tilanteesta. Mulla on auto ja 50l bensakanistereita. Kartta on. Passi on. Ruotsista sitten eteenpäin tilanteen mukaan.
Suomessa uskoisin, että esim Keski-Pohjanmaa vois olla aika turvallinen.
Lue vain teksti-tv uutiset. Sinne tiivistetään tärkeimmät uutiset eikä ole kuvia tai videoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista! Minullakin vaihtelee.. Ensin ahdistuin, sitten vähän helpotti muutama päivä ja nyt taas ollut pari päivää tosi huonoa, että ajatuksiin ei muuta mahdu. Lähinnä yritän kuumeisesti ratkoa ajatuksissani jotain ratkaisua asiaan, että jos alkaisi vaikuttaa uhkaavalle niin mitä tekisin ym. Ihan käytännön asioita mietin, suunnitelmia. Ja ahdistun, kun en tiedä vielä pystyisikö niitä toteuttamaan. Sitten pyörii päässä kauhukuvat, että mikään ei onnistuisi ja jäisin ”sodan jalkoihin”.. Olen aina tällainen, että yritän mahdollisimman nopeasti löytää jonkun toimivan ratkaisun ja jos en sitä löydä niin ahdistun voimakkaasti. Tuntuu, että tämä asia on nyt omissa käsissä (eli oma henki ja elämä) ja minun pitäisi nyt pystyä ratkaisemaan asiat niin, että henkeni säästyy. En ole nukkunut hyvin enää sen jälkeen, kun tämä uhka alkoi ja kroppa on koko ajan jännityksessä. Lisäksi sellainen olo, kuin olisin eristäytynyt ja irti muusta maailmasta ja kelluisin yksin jossain avaruudessa..
-ApJuu, älä välitä näistä ilkeästi kommentoivista, mulla on ollut JUSTIINSA samanlainen fiilis, kuin sulla. Mua on auttanut kun on pari läheistä, joiden kanssa voi asiaa puida ja toinen on superrauhallinen (lasteni isä). Hänkin on rauhoitellut ja auttanut minua näkemään, että ei Putin täällä mitään huomenna ole. Eikä välttämättä ikinä.
Minä meistä suunnittelen, että miten pakenemme lasten kanssa, milloin, minne… Mua auttaa se, että taloudesta ei ois huolta, vaikka joutuisin ulkomaille… Mutta kyllä myös sä pärjäät!
Kiitos sinulle ♥️ Minullakin puoliso rauhallisempi ja välillä voin hänelle puhua, mutta ongelma se, että häpeän tätä omaa ahdistustani, enkä kehtaa sitä koko ajan näyttää niin sitten haudon sitä omassa päässäni. Minäkin meistä se, joka tekee kaikenlaisia ”pako”-suunnitelmia ym. Onneksi puolisoni ei ole niitä teilannutkaan, vaikka ei varmasti ole kaikesta ihan samaa mieltä. Mutta, me olemme vähävaraisia niin sekin ahdistaa, ettei oikeasti olisi ehkä varaa edes lähteä ulkomaille.. joku Ruotsi ehkä ainoa vaihto-ehto. Kaikkea hyvää teille ja toivon, että tarvittaessa pääset turvaan, mutta voihan olla ettei siihen edes tule tarvetta.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Kasvakaa ahdistuneet. Kasvakaa. Minulla ei käy edes sota mielessä, koska keskityn pitämään oman mielen kunnossa ja hyvin pysyykin. Olet vammainen ap.
Mutta empaattisena et ole onnistunut itseäsi enää pitämään.
Vierailija kirjoitti:
Monia ahdistaa nykyään, paitsi kaikista tyhmimpiä, jotka eivät tajua tilanteen vaaroja.
Sen kanssa on kuitenkin selvittävä. Eri ihmisiä auttaa eri keinot. Yhtä se, että ei ajattele asiaa, yhtä se, että ryhtyy uskomaan kohtalonomaisesti ja luottaa Jumalaan, yhtä se, että alkaa aktiivisesti varautua ja toimia pahimpien vaihtoehtojen varalta. Valitse näistä itsellesi sopivin.
Taas tätä tyhmäksi haukkumista jos ei panikoi. Typerämpää se on panikoida etukäteen asioita joihin ei itse voi vaikuttaa.
Ei se ahdistus auta mihinkään mitään eikä paranna mitään eikä sillä sotaa ratkaista. Anna niiden pohtia asiaa joille se kuuluu. Me ei asialle juuri mitään mahdeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vaikka koko maallinen omaisuus vietäisiin on minulla uskoni. Sitä ei kukaan voi viedä.Ethän sä mihinkään pääse kun sut määrätään työhön.
Jes, kerrankin pääse töihin.
Näin se menee, jos (tai kun) tästä sota-ajasta joskus päästää niin se on taas jokin muu jolla luodaan pelkoa ja ahdistusta ihmisiin. Veikkaan ilmastonmuutosta ja sen mukana tuomia asioita, pienemmässä mittakaavassa sitten erilaiset sairaudet, joiden huomattu olevan lisääntymässä ja kytköksissä siihen ja tähän. Sitten voisi myös pelätä erilaisia onnettomuuksia kuten ydinvoimaloissa, meteoriitin putoamista asutuksen keskelle, uutta pandemiaa jne, onhan näitä katastrofeja, joita voi alkaa pelkäämään. Ja minä sentään olen ahdistujamestari mutta jostain syystä olen saanut työnnettyä syrjään nämä maailmanluokan ahdistukset, sensijaan keskityn ahdistelemaan omia asioitani, vielä kun siitä pääsis niin olis kiva.