Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistunut olo sodan uhkan vuoksi, eikä pysty keskittymään mihinkään normaaliin

Vierailija
13.03.2022 |

Heti, kun aamulla herää niin muistaa, että sota.. ja pakko lukea uutiset. Sitten alkaa ahdistus nousta ja miettii vain tauotta, että miten voisi selvitä jos sota tulee Suomeen? Vaikea tai mahdoton keskittyä enää mihinkään normaaleihin asioihin. Ei saa itseään siivoamaan, käymään lenkillä tai nauttimaan auringosta, kun koko ajan vain ajatukset kiertää sodassa.. Tuntuu, ettei auta mikään. En tiedä miten tästä olosta pääsisi pois..?

Kommentit (173)

Vierailija
101/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille tähän ketjuun osallistuneille! Varmasti kaikilla on omat mielipiteet ja myös ahdistukset tästä sota-asiasta. Tai joitain ei ahdista. Esim. minun puoliso ei vaikuta yhtään ahdistuneelta, eikä ole ahdistuvaa tyyppiä. Ja sitten itse ”panikoin” koko ajan. Mutta täytyy ajatella inhimillisesti, että kaikki olemme erilaisia ja reagoimme eri tavalla. Ehkä jätän uutisia (ip-lehtien) vähemmälle ja koitan keskittyä muuhun, vaikka auringonpaisteeseen juuri nyt.

-Ap

Loistavaa kuulostaa hyvältä 😊

Vierailija
102/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieli ry

Sekaisin chat

Mielenterveystalo

Auttavapuhelin

Kriisipuhelin

Hätänumero

Paikkakuntasi terveyskeskus ja sieltä mt-hoitajalle aika

Yksityiselle lääkäriasemalle

Saa paljon apua kun etsii

Ai tuolta saa Nato-jäsenyyden ja virallisen anteeksipyynnön Tarja Haloselta ja Sauli Niinistöltä?

Samaa mieltä. Ei tässä lätinä auta, pitäisi saada tuloksia. Tai edes anteeksipyyntö, jotta voisi antaa anteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieli ry

Sekaisin chat

Mielenterveystalo

Auttavapuhelin

Kriisipuhelin

Hätänumero

Paikkakuntasi terveyskeskus ja sieltä mt-hoitajalle aika

Yksityiselle lääkäriasemalle

Saa paljon apua kun etsii

Ai tuolta saa Nato-jäsenyyden ja virallisen anteeksipyynnön Tarja Haloselta ja Sauli Niinistöltä?

Tarja Halosen sietäisi luopua eläkkeestään ja lähteä vapaaehtoiseen maanpakoon Venäjälle. Suomen historian epäonnistunein presidentti, jonka ansiota tämän vaarallinen tilanne nyt suurimmaksi osaksi on. Sauli Niinistö sentään yrittää nyt korjata aikaisempaa saamattomuuttaan.

Vierailija
104/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää kyllä joidenkin egobuustaus sillä että MINÄ olen toiminut oikein ja ajatellut oikein jo niin ja niin monta vuotta, muu kansa on puupäitä ja lampaita yms... Ihan kuin yksi ihminen olisi osannut hoitaa asiat poliittisella maaperällä 30 vuotta täysin oikein ja vallitsisi maailmanrauha

Esim Baltian maat ovat jotenkin onnistunet saamaan itsensä Natoon, mutta meidän päättäjiltä ei onnistunut. Täysin perusteltua ihmetellä, miksi nuo johtajat ovat niin typeriä.

Heidän historiansa oli erilainen. NL miehitti ne. Suomellahan ei olisi mitään ideaa olla Natossa, jos Venäjä ei olisi hyökännyt näin. En itse nähnyt sitä tulevan, eikä sitä nähnyt oikein kukaan muukaan. Armeijan leivissä palvelleet ehkä näkivät sen, on todella kurjaa, ettei heitä ole kuunneltu.

Se Martti J. Karin luento you tubessa Helsingin yliopistolla oli JÄRKYTTÄVÄ. Ja jo vuonna 2018. Mutta ei SIITÄKÄÄN voinut suoraan päätellä, että Ryšsä hyökkää, paitsi ehkä jos seurasi Putinin toimintaa vähän tarkemmin, kuin itse seurasin (eli en ollenkaan).

Laitan linkin Videoon. Se siis kertoo ja avaa sitä, minkälainen valtio meillä onkaan naapurissa. Vaikka siitä voi huolestua, ap ja muut, niin toisaalta edelleen fakta on, että sota Ukrainassa sujuu surkeasti, Putinia kiinnosti Ukraina (ei Suomi), koska jos Ukrainan demokratiakehitys olisi edennyt lisää paremmalle tolalle, niin se olisi saanut venäläiset kyselemään, että miksei meilläkin ole noin ja uhannut Putinin asemaa. Lisäksi lännen irrottautuminen fossiilisista sai Venäjän pelkäämään, ettei sillä olisi enää jatkossa vipuvoimaa kiristää vaatimuksiaan läpi energialla uhkailemalla:

HS 27.2. Linkitän HS:n jutun seuraavan kommenttiin, niin tästä ei tule niin pitkä :)

Vierailija
105/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS 27.2.2022:

”ILMASTONMUUTOS ja fossiiliton tulevaisuus ovat yksi selitys sille, että Venäjällä on nyt kiire piirtää Euroopan karttaa uusiksi väkivallan keinoin.

Ne eivät ole Ukrainan sodan varsinainen syy, mutta ne lisäävät presidentti Vladimir Putinin hallinnon pelkoja. Niiden vuoksi on myös syntynyt aikaikkuna, jossa Venäjä haluaa toimia.

Näin arvioi kaksi Helsingin Sanomien haastattelemaa tutkijaa, jotka tutkivat ympäristön, energiapolitiikan ja turvallisuuden yhtymäkohtia.

”Ilman muuta se on yksi motivaattori”, sanoo Aleksanteri-instituutin Venäjän ympäristö­politiikan professori Veli-Pekka Tynkkynen.

”Jos katsoo, mistä Putinin valta tulee, niin se on öljy- ja kaasusektorin kaappaaminen pienen piirin haltuun ja niiden rahavirtojen hallitseminen.”

Tuo vallan kahva menettää vipuvoimaansa sitä mukaa kuin Eurooppa pyrkii irti fossiilisista polttoaineista. Siksi Venäjän näkökulmasta on helpompaa tehdä suurinta tyrmistystä herättävät liikkeet näinä siirtymän vuosina, kun Eurooppa on yhä riippuvainen Venäjän kaasutoimituksista.

”Venäjälle tämä voi olla nyt tai ei koskaan -hetki”, toteaa myös Euroopan unionin turvallisuusalan tutkimuslaitoksen analyytikko, bulgarialainen Yana Popkostova. Hän on tutkinut nimenomaan Venäjän kaasuhankkeita.

”Tulevaisuudessa Venäjällä ei enää välttämättä ole Eurooppaa kohtaan samaa vääntövoimaa.”

Vierailija
106/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sä tule selviämään sodasta jos pelkkä ajatuskin saa lamaantumaan. Asetut vaan patjallesi odottamaan kuolemaa.

Vierailija
108/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän sä tule selviämään sodasta jos pelkkä ajatuskin saa lamaantumaan. Asetut vaan patjallesi odottamaan kuolemaa.

Joskus on helpompi vain toimia, kuin se, ettei voi kuin odottaa. Eli ei kerro vielä ihmisen kyvyistä selviytyä.

Vierailija
109/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä tein sen minkä itse voin. Eli mulla on aina tankki lähes täys, piilopirtti maalla valmiina, pieni kotivara ostettu. Ja paperit etsitty valmiiksi että jos äkkilähtö tulee niin voi helposti lähteä turvaan.

Nyt vaan elelen päivä kerrallaan ihan tyytyväisenä.

Koska vaikka koko maallinen omaisuus vietäisiin on minulla uskoni. Sitä ei kukaan voi viedä.

Mistä tiedät että mikä on turvallinen paikka?

Tämäkin ajatus herättää kauhua, kun ei voi tietää, että mikä olisi oikeasti se mahdollisimman turvallinen paikka?

Mulle se on pois Suomesta. Sitä reittiä, joka sillä hetkellä vaikuttaa turvallisimmalta. Uskoisin, että se on Tornion kautta, mutta riippuu sitten tilanteesta. Mulla on auto ja 50l bensakanistereita. Kartta on. Passi on. Ruotsista sitten eteenpäin tilanteen mukaan.

Suomessa uskoisin, että esim Keski-Pohjanmaa vois olla aika turvallinen.

Poimin viestistäsi sanan kartta.  Tosi tärkeä, ihan paperisena, gsp häirintä on todennäköistä sodan syttyessä.

Vierailija
110/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos NATO ja Venäjä aloittaa sodan niin Venäjä laittaa ydinaseet ilmaan, samalla vastaa USA. Käytännössä silloin ei ole millään jodi tableteilla ja väestönsuojilla mitään merkitystä kun ydintalvi alkaa. Se on ihmiskunnan loppu. Ajattelin elää normaalisti niin kauan kun on elämää. En pelkää ja elän niin kuin kuolemaan ei olisi. 

Vierailija
111/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei täältä pääse sen puolison kanssa lähtemään. Itse jään tänne jos niikseen on.

Ihmeellinen kommentti, monikin pääsee. Varakkaat ja yli 60-vuotiaat ja kaikenikäiset naiset, jotka eivät tyhmyyksissään käyneet armeijaa.

Työvelvollisuus koskee myös naisia aina 67-ikävuoteen saakka.

Noo, se on niin itätön, ettei se ketään poissa olemasta suurimman osan ajasta estä. 24 päivää ja a vot. Tai sanoisinko mieluummin vamos? That’s it?

Vierailija
112/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse totean joka aamu, että sota ei varmaankaan Suomessa ala tänään, mikä rauhoittaa.

Tämä on hauska! Otan käyttöön ja kiitos, nauroin pitkästä aikaa.

Vierailija
113/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä tein sen minkä itse voin. Eli mulla on aina tankki lähes täys, piilopirtti maalla valmiina, pieni kotivara ostettu. Ja paperit etsitty valmiiksi että jos äkkilähtö tulee niin voi helposti lähteä turvaan.

Nyt vaan elelen päivä kerrallaan ihan tyytyväisenä.

Koska vaikka koko maallinen omaisuus vietäisiin on minulla uskoni. Sitä ei kukaan voi viedä.

Mistä tiedät että mikä on turvallinen paikka?

Tämäkin ajatus herättää kauhua, kun ei voi tietää, että mikä olisi oikeasti se mahdollisimman turvallinen paikka?

Mulle se on pois Suomesta. Sitä reittiä, joka sillä hetkellä vaikuttaa turvallisimmalta. Uskoisin, että se on Tornion kautta, mutta riippuu sitten tilanteesta. Mulla on auto ja 50l bensakanistereita. Kartta on. Passi on. Ruotsista sitten eteenpäin tilanteen mukaan.

Suomessa uskoisin, että esim Keski-Pohjanmaa vois olla aika turvallinen.

Poimin viestistäsi sanan kartta.  Tosi tärkeä, ihan paperisena, gsp häirintä on todennäköistä sodan

syttyessä.

Nyt kun seurasi Ukrainasta lähtevien matkantekoa, kannattaa huomioida että tiet tulee olemaan tukossa, onnettomuudet sulkee kaistoja ja pari miljoonaa autoa tekee matkaa samaan suuntaan. Vauhtia tulee olemaan 10-20km tunnissa, öisin ulkonaliikkumiskielto, ei voi taittaa matkaa. Majapaikat matkalla täynnä. Rajanylityspaikoille päivien jono. Juna-asemilla tallotaan heikoimmat ja junia odotetaan siellä nukkuen monia öitä. Siihen että lähtee kun kalusto on rajalla ei kannata jättää pakoa. 

Vierailija
114/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos NATO ja Venäjä aloittaa sodan niin Venäjä laittaa ydinaseet ilmaan, samalla vastaa USA. Käytännössä silloin ei ole millään jodi tableteilla ja väestönsuojilla mitään merkitystä kun ydintalvi alkaa. Se on ihmiskunnan loppu. Ajattelin elää normaalisti niin kauan kun on elämää. En pelkää ja elän niin kuin kuolemaan ei olisi. 

Mikä tämä ydintalvijuttukin on? Stukin tiedotustilaisuudessa sanottiin, että ydinaseen välitön tapposäde on (Euroopan mittakaavassa) todella pieni, jokin 30km kai ja 100km pitkäaikaisia syöpävaikutuksia ajatellen.

Sama, jos ydinreaktori kokonaan poksahtaa.

Katsoin myös Wikipediasta, niin maailmassa on räjäytetty ydinasita ydinkokeissa YLI 2000 kertaa, eikä missään mitään ydintalvea ole. Ja ne aseet eivät ole Stukin mukaan niin pahoja, kuin Hiroshimassa ja Nagasakissa.

Venäjän ei myöskään kannata aloittaa ydinaseilla ampumista, koska se menettäisi siinä Kiinan tuen. Venäjä ja Kiinahan yrittävät yhdessä uudeksi supervallaksi, mutta maailmalla on jo arvioitu, että Kiina kusettaa jo siinäkin Venäläisiä silmään, ja hyötyy nyt, kun Putin uskoi kykenevänsä valloittamaan Ukrainan. Koska nyt Kiina voi pakottaa Venäjän myymään energiaansa halvalla heille.

Vierailija
115/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää kyllä joidenkin egobuustaus sillä että MINÄ olen toiminut oikein ja ajatellut oikein jo niin ja niin monta vuotta, muu kansa on puupäitä ja lampaita yms... Ihan kuin yksi ihminen olisi osannut hoitaa asiat poliittisella maaperällä 30 vuotta täysin oikein ja vallitsisi maailmanrauha

Esim Baltian maat ovat jotenkin onnistunet saamaan itsensä Natoon, mutta meidän päättäjiltä ei onnistunut. Täysin perusteltua ihmetellä, miksi nuo johtajat ovat niin typeriä.

Heidän historiansa oli erilainen. NL miehitti ne. Suomellahan ei olisi mitään ideaa olla Natossa, jos Venäjä ei olisi hyökännyt näin. En itse nähnyt sitä tulevan, eikä sitä nähnyt oikein kukaan muukaan. Armeijan leivissä palvelleet ehkä näkivät sen, on todella kurjaa, ettei heitä ole kuunneltu.

Se Martti J. Karin luento you tubessa Helsingin yliopistolla oli JÄRKYTTÄVÄ. Ja jo vuonna 2018. Mutta ei SIITÄKÄÄN voinut suoraan päätellä, että Ryšsä hyökkää, paitsi ehkä jos seurasi Putinin toimintaa vähän tarkemmin, kuin itse seurasin (eli en ollenkaan).

Laitan linkin Videoon. Se siis kertoo ja avaa sitä, minkälainen valtio meillä onkaan naapurissa. Vaikka siitä voi huolestua, ap ja muut, niin toisaalta edelleen fakta on, että sota Ukrainassa sujuu surkeasti, Putinia kiinnosti Ukraina (ei Suomi), koska jos Ukrainan demokratiakehitys olisi edennyt lisää paremmalle tolalle, niin se olisi saanut venäläiset kyselemään, että miksei meilläkin ole noin ja uhannut Putinin asemaa. Lisäksi lännen irrottautuminen fossiilisista sai Venäjän pelkäämään, ettei sillä olisi enää jatkossa vipuvoimaa kiristää vaatimuksiaan läpi energialla uhkailemalla:

HS 27.2. Linkitän HS:n jutun seuraavan kommenttiin, niin tästä ei tule niin pitkä :)

En ole mikään ulkopoliitikan asiantuntija työn puolesta, enkä edes armeijassa, mutta ihan tavallisena uutisten kuluttajana on ollut ilmiselvää, että Putin on ollut naapurimailleen aivan hirveä riesa. Mies on tehnyt valtavaa tuhoa monissa naapurimaissaan, ja nyt ollaan tilanteessa, että Suomi todellakin on viimeinen liittoutumaton naapuri, jonka alueelle Venäjän joukot eivät ole hyökänneet. Jotenkin aivan käsittämätöntä, että Suomessa ollaan uskottu johonkin erityissuhteeseen ja kaivettu päätä syvemmälle hiekkaan.

Tietenkin on totta, että mitä hyvänsä voi tapahtua, ja ehkä Suomenkin on vielä mahdollista selvitä seuraavista vuosista kuivin jaloin. Itse en pidä sitä todennäköisenä, mutta ehkä Putin kuol ee Parkinsoniinsa ja ihmeen kautta seuraava naapurimaan johtaja on astetta vähemmän hullu.

Vierailija
116/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taktinen ydinpommi Tampereelle ei olisi mikään maailmanloppu. Suomalaiset antautuisivat ehdoitta, Naton ei tarvitsisi reagoida.

Vierailija
117/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pelkää itseni takia, mutta 2 poikaani ovat valitettavasti parhaassa iässä sotimaan. Itse yrittäisin sotatilanteessa jotenkin selviytyä päivä kerrallaan.

Vierailija
118/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja ajatukset täysin samoja kuin sulla. Käytän nyt SSRI lääkkeitä ja tarvittaessa otan rauhoittavia. Päivä kerrallaan eteenpäin. Mennään tilanteen mukaan. Hengitä. Tsemppiä!

Kiitos ♥️ Tsemppiä myös! Minullakin on tarvittaessa rahoittava lääke. Yritän vain välttää ottamasta sitä ”koko ajan”. Ehkä tämä tästä päivä kerrallaan.

-Ap

Kyllä supo vahtii tilannetta puolestamme,jos jotain on tapahtuakseen,siitä tiedoitetaan kyllä ihmisille.

Vierailija
119/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole oikeastaan ahdistusta, vaan tunnen syvää pettymystä. Jos muistan Tarja Halosen tai Sauli Niinistön, tulee voimakas vihan tunne myös. Jos nuo tulisivat kadulla vastaan, aivan varmasti tekisin niin kuin yksi tyyppi, joka tönäisi Sipilää liikennevaloissa. En vaan pystyisi hallitsemaan noiden ääliöiden aiheuttamaa vidutusta.

Itselläni tunne johtuu enimmäkseen siitä, että itselläni on kaksi poikaa, jotka joutuisivat maksamaan noiden epäpätevien virkakyöstien ilmiselvistä virheistä hengellään tai vähintään mielenterveydellään.

Ja itse olen kannattanut NATO-jäsenyyttä ainakin 20 vuotta ja äänestänyt sen mukaisesti. Mitä muuta tässä puupäiden maassa voi tavallinen ihminen tehdä?

NATO-kiihkossa kannattaa ymmärtää miksi Putin meni Ukrainaan ja miksi sinua viisaampi Niinistö pyytää ihmisiä analysoimaan asioita.

Jos toimimme kuten olemme toimineet viimeisen 70 vuotta, ei Putinilla ole syytä hyökätä suomeen.

Vierailija
120/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä ydintalvijuttukin on? Stukin tiedotustilaisuudessa sanottiin, että ydinaseen välitön tapposäde on (Euroopan mittakaavassa) todella pieni, jokin 30km kai ja 100km pitkäaikaisia syöpävaikutuksia ajatellen.

Sama, jos ydinreaktori kokonaan poksahtaa.

Katsoin myös Wikipediasta, niin maailmassa on räjäytetty ydinasita ydinkokeissa YLI 2000 kertaa, eikä missään mitään ydintalvea ole. Ja ne aseet eivät ole Stukin mukaan niin pahoja, kuin Hiroshimassa ja Nagasakissa.

Venäjän ei myöskään kannata aloittaa ydinaseilla ampumista, koska se menettäisi siinä Kiinan tuen. Venäjä ja Kiinahan yrittävät yhdessä uudeksi supervallaksi, mutta maailmalla on jo arvioitu, että Kiina kusettaa jo siinäkin Venäläisiä silmään, ja hyötyy nyt, kun Putin uskoi kykenevänsä valloittamaan Ukrainan. Koska nyt Kiina voi pakottaa Venäjän myymään energiaansa halvalla heille.

Sopimus siitä, että ydinaseita ei käytetä sodassa,perustuu molemminpuolisen varman tuhon periaatteeseen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mutual_assured_destruction

Jos venäjä käyttää, jenkit vastaa, johon venäjä vastaa, johon jenkit vastaa jne, niin kauan ettei ole enää mitään mitä tuhota.

Nykyajan ydinaseet, esim. Venäjän Tsar Bomba, on tuhansia kertoja tuhovoimaisempi kuin Hiroshiman tai Nagasakin paukkupommit. Niillä saa tapettua miljoonia ihmisiä kerralla, plus säteilysairaus kymmenille miljoonille.

Sairasta että tällaista on olemassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän