Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistunut olo sodan uhkan vuoksi, eikä pysty keskittymään mihinkään normaaliin

Vierailija
13.03.2022 |

Heti, kun aamulla herää niin muistaa, että sota.. ja pakko lukea uutiset. Sitten alkaa ahdistus nousta ja miettii vain tauotta, että miten voisi selvitä jos sota tulee Suomeen? Vaikea tai mahdoton keskittyä enää mihinkään normaaleihin asioihin. Ei saa itseään siivoamaan, käymään lenkillä tai nauttimaan auringosta, kun koko ajan vain ajatukset kiertää sodassa.. Tuntuu, ettei auta mikään. En tiedä miten tästä olosta pääsisi pois..?

Kommentit (173)

Vierailija
81/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varakas ja ikä suotuisa ja pääsee lähtemään niin mitä tarvii sitten ahdistua hemmetti. Täällä on lapsiperheitä jotka elää kädestä suuhun.

Ainoa huoli on et mitä mun omaisuudelle käy, kun joitakin ahdistaa puolison ja lapsien tilanne

Vierailija
82/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää kyllä joidenkin egobuustaus sillä että MINÄ olen toiminut oikein ja ajatellut oikein jo niin ja niin monta vuotta, muu kansa on puupäitä ja lampaita yms... Ihan kuin yksi ihminen olisi osannut hoitaa asiat poliittisella maaperällä 30 vuotta täysin oikein ja vallitsisi maailmanrauha

Ei kai nykytilanne niitä ärsytä, jotka itse ovat Halosta ja Niinistöä äänestäneet. Tai ainakin heillä pettymys kohdistuu ensisijaisesti itseensä. Toki minäkin olen itseeni pettynyt, vaikken noita vätyksiä ole ikinä äänestänytkään. Kai minun olisi pitänyt enemmän puhua turvallisuuspolitiikasta tai lähteä vaikka politiikkaan mukaan, mutta kun minulla on myös toisen alan työ.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieli ry

Sekaisin chat

Mielenterveystalo

Auttavapuhelin

Kriisipuhelin

Hätänumero

Paikkakuntasi terveyskeskus ja sieltä mt-hoitajalle aika

Yksityiselle lääkäriasemalle

Saa paljon apua kun etsii

Ai tuolta saa Nato-jäsenyyden ja virallisen anteeksipyynnön Tarja Haloselta ja Sauli Niinistöltä?

Vierailija
84/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui sota-ahdistus kun seurasin vain ylen uutiset. Siellä ei ole mitään kauhukuvien litsontaa.

Mun mielestä myös asiantuntijoiden lausunnot ovat olleet suht rohkaisevia viime aikoina.

Hei joo, ja älä avaa AV:n sotaan liittyviä uutisia - niissä on ties mitä aina Suomeen leviävästä sodasta ydinpommien käyttöön tapetilla. Samaa porukkaa, jotka uskovat koronan salaliittoteorioihin kenties?

Vierailija
85/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole oikeastaan ahdistusta, vaan tunnen syvää pettymystä. Jos muistan Tarja Halosen tai Sauli Niinistön, tulee voimakas vihan tunne myös. Jos nuo tulisivat kadulla vastaan, aivan varmasti tekisin niin kuin yksi tyyppi, joka tönäisi Sipilää liikennevaloissa. En vaan pystyisi hallitsemaan noiden ääliöiden aiheuttamaa vidutusta.

Itselläni tunne johtuu enimmäkseen siitä, että itselläni on kaksi poikaa, jotka joutuisivat maksamaan noiden epäpätevien virkakyöstien ilmiselvistä virheistä hengellään tai vähintään mielenterveydellään.

Ja itse olen kannattanut NATO-jäsenyyttä ainakin 20 vuotta ja äänestänyt sen mukaisesti. Mitä muuta tässä puupäiden maassa voi tavallinen ihminen tehdä?

Rauhoitu. Hienoa, että olet ollut kaukaa viisas. Tuskinpa Putin tulee Suomeen ihan any time soon. Sitä ennen nykyiset päättäjät valitsevat, haemmeko Natoon, vai emme.

Suomessa on ollut ennen tätä myös paljon Naton vastustajia. JOS olisimme menneet Natoon aikaisemmin ja Venäjä ei olisi hyökännyt, poikasi olisi voitu lähettää sotaan joitain í s l a m í s t e j a vastaan. Kuka olisi tykännyt siitä? Kun siis jos Venäjä ei olisi hyökännyt, niin lman Natoa yksikään suomalaismies ei ois mennyt siihenkään sotaan tai konfliktiin siis.

On ihan mahdollista, että Suomessa päätetään nyt mennä Natoon ja että meidät myös otetaan sinne. Tällä hetkellä Putinilla ei ole yhtään joukkoja Suomen rajoilla, varuskunnat ovat ihan tyhjiä, koska kaikki miehet ovat Ukrainassa. Häneltä voi erittäin hyvin loppua miehet hyvinkin lyhyeen, millä jatkaa sotaa, koska Venäjällä ei ole mitään liikekannallepanosysteemiä (varmaankaan väestörekisterijärjestelmä ei toimi).

Jos Venäjän resurssiasia kiinnostaa, siitä oli You tubessa mielenkiintoinen haastattelu, jossa Pekka Toveri oli Sami Miettisen Neuvottelija-kanavalla haastateltavana ja tiesi noista.

Vierailija
86/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja ajatukset täysin samoja kuin sulla. Käytän nyt SSRI lääkkeitä ja tarvittaessa otan rauhoittavia. Päivä kerrallaan eteenpäin. Mennään tilanteen mukaan. Hengitä. Tsemppiä!

Kiitos ♥️ Tsemppiä myös! Minullakin on tarvittaessa rahoittava lääke. Yritän vain välttää ottamasta sitä ”koko ajan”. Ehkä tämä tästä päivä kerrallaan.

-Ap

Kiitos.

Vierailija
87/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä en ymmärrä kun kaikki suunnittelee miten pitkälle sitä pääsisi pakoon, passihysteria yms.

Entä puoliso?

Sen huomaa, että ihmiset pelkää henkensä edestä, kuten tämä passijuttukin. Vaikka itsekin pelkään niin en ole vielä reagoinut passi-asiaan mitenkään ja pelkällä kela-kortillakin pääsee esim. Ruotsiin. Ehkä olenkin lamaantunut, enkä osaa toimia. Mutta tosiaan, puoliso. Minun puoliso on lähemmäs 60-vuotta, mutta mietin kyllä mitkä velvollisuudet häntä koskevat. Toisaalta se synnyttää juuri ahdistusta niin tukeudun ajatukseen, että ”yhdessä vain pakenemme jonnekin”. Tosin ensi sijaisesti pysyisimme kyllä Suomen puolella. Jos tulisi joku katastrofi niin varmasti sitä hädissään voisi yrittää vaikka rajan yli Ruotsiin ym.

-Ap

Maanpuolustusvelvollisuus (eri asia kuin asevelvollisuus) koskee myös naisia! Se on perustuslaissa.

Vierailija
88/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella on harhakuva, että täältä voi vain s.odan sytyttyä lähteä. No ei voi. Paitsi lapset ja vanhukset.

Mikä estää lähtemästä? Työvelvoite ei ainakaan. Lue valmiuslaki. Se on 2 x 12 päivää.

Mikä on 2 x 12 päivää? Työvelvollisuus vai?

Työvelvollisuus koskee jokaista 18–67-vuotiasta, jolla on kotikunta Suomessa.

Kun työvelvollinen saa kutsun, hänen täytyy ilmoittaa asuin- tai oleskelupaikkansa työvoimaviranomaiselle. Työvoimaviranomainen antaa työvelvolliselle työmääräyksen, johon on kirjattu mm. työtehtävä, työpaikka ja työtehtävän kesto.

Niin, ja se voi lain mukaan olla maksimissaan 12 päivää! Sitä voidaan erittäin painavasta syystä jatkaa enintään toiset 12 päivää.

Nih.

Vierailija
89/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdistusta ja panikointia, mutta varautumista. Puhu rauhallisesti tuttavien ja naapureiden kanssa käytännön varautumisesta, ei kuitenkaan niin että se vie kaikki ajatukset ja tekemiset.

Vierailija
90/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella on harhakuva, että täältä voi vain s.odan sytyttyä lähteä. No ei voi. Paitsi lapset ja vanhukset.

Kuules nyt. Kyllä ne jotka lähtee älyää lähteä hyvissä ajoin ennen kun rähinä alkaa.

Kyllähän tuosta Ukrainan sodqstakin varoiteltiin jo 2kk ennen sotaa.

Jos massiivista sotajoukkoja+kalustoa aletaan keskittää rajoille niin kyllä se on lähdettävä silloin jo.

Vierailija
91/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä en ymmärrä kun kaikki suunnittelee miten pitkälle sitä pääsisi pakoon, passihysteria yms.

Entä puoliso?

Sen huomaa, että ihmiset pelkää henkensä edestä, kuten tämä passijuttukin. Vaikka itsekin pelkään niin en ole vielä reagoinut passi-asiaan mitenkään ja pelkällä kela-kortillakin pääsee esim. Ruotsiin. Ehkä olenkin lamaantunut, enkä osaa toimia. Mutta tosiaan, puoliso. Minun puoliso on lähemmäs 60-vuotta, mutta mietin kyllä mitkä velvollisuudet häntä koskevat. Toisaalta se synnyttää juuri ahdistusta niin tukeudun ajatukseen, että ”yhdessä vain pakenemme jonnekin”. Tosin ensi sijaisesti pysyisimme kyllä Suomen puolella. Jos tulisi joku katastrofi niin varmasti sitä hädissään voisi yrittää vaikka rajan yli Ruotsiin ym.

-Ap

Maanpuolustusvelvollisuus (eri asia kuin asevelvollisuus) koskee myös naisia! Se on perustuslaissa.

Niin, mutta siihen sisältyy vain tuo työvelvollisuus tai joku väestönsuojavastaavana oleminen. Itse asun maalla, jossa en varmana joudu vastuuseen väestönsuojista tai edes väestön suojaamisesta! Töitä voin tehdä 2 x 12 päivää, muusta en ole vastuussa.

Vierailija
92/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Itsekin olen huomannut, tosin vähän viiveellä, että Ukrainan tilanne on hermostuttanut ja ehkä jopa ahdistanut jotenkin. Voi myös kokeilla rauhoittua yhdessä muiden kanssa, keskittyä luottamusta ja toivoa luoviin sanoihin ja musiikkiin kuten esimerkiksi tässä tuoreessa Areenan ohjelmassa https://areena.yle.fi/1-50846364

Vierailija
93/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei täältä pääse sen puolison kanssa lähtemään. Itse jään tänne jos niikseen on.

Ihmeellinen kommentti, monikin pääsee. Varakkaat ja yli 60-vuotiaat ja kaikenikäiset naiset, jotka eivät tyhmyyksissään käyneet armeijaa.

Työvelvollisuus koskee myös naisia aina 67-ikävuoteen saakka.

Vierailija
94/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ahdistus on mielentila mistä voi hyvinkin päästä eroon. Paras vinkki minkä voisin antaa on keskittää ajatukset muualle siitä asiasta mistä tuntuu, että se ahdistus saattaisi tulla ja toinen vinkki on asioiden hyväksyminen mikä varmasti auttaa kehoa rentoutumaan.

Vierailija
95/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ne öyhöttäjät ja hysterian levittäjät haluaakin. Uutisten rajoittaminen ja seuraamisen rajoittaminen eivät ole yhtään huono asia. Keskittyy elämäänsä ja siihen mitä nyt on, ei ole sotaa nyt ja nyt elämme elämäämme täällä. Omalla toimintakyvyllä on tarkoituksensa sitten jos joskus tänne sota tulisi. Pelonkierre ei toimiintakykyä suinkaan auta.

Ei kukaan sellaista halua, miksi luulet niin? Kyse on siitä, että ihmiset ovat järkyttyneitä, eikä kukaan ole kokenut tällaista tilannetta aikaisemmin.

Omia pelkoja pystyy käsittelemään paremmin avaamalla niitä ”ääneen” ja katsomalla, miten joku toinen reagoi ja kommentoi niihin.

Mitä tarkoitat, ettei kukaan ole kokenut tällaista tilannetta aikaisemmin? Venäjä hyökkäsi Ukrainaan viimeksi 2014.

Sitä, että sodan uhka tuntuisi koko Euroopassa ja tilanne tajuttaisiin paljon vakavammaksi, kuin tuo, mistä mainitset, eiväthän siihen asetetut pakotteetkaan ole mtn nykyisiin verrattuina. Eli tällaistahan tilannetta ei ole kukaan aikaisemmin tälle palstalle kirjoitteleva kokenut, eikä juuri kukaan muukaan syntyperäinen länsi- tai pohjois-eurooppalainen, joihin kansana identifioidumme.

Vierailija
96/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei täältä pääse sen puolison kanssa lähtemään. Itse jään tänne jos niikseen on.

Ihmeellinen kommentti, monikin pääsee. Varakkaat ja yli 60-vuotiaat ja kaikenikäiset naiset, jotka eivät tyhmyyksissään käyneet armeijaa.

Olet väärässä. Naisillakin on maanpuolustusvelvollisuus, kuten myös sivareilla. Intin käyneillä asevelvollisuus. Ihmiset on niin pihalla!

Vierailija
97/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole oikeastaan ahdistusta, vaan tunnen syvää pettymystä. Jos muistan Tarja Halosen tai Sauli Niinistön, tulee voimakas vihan tunne myös. Jos nuo tulisivat kadulla vastaan, aivan varmasti tekisin niin kuin yksi tyyppi, joka tönäisi Sipilää liikennevaloissa. En vaan pystyisi hallitsemaan noiden ääliöiden aiheuttamaa vidutusta.

Itselläni tunne johtuu enimmäkseen siitä, että itselläni on kaksi poikaa, jotka joutuisivat maksamaan noiden epäpätevien virkakyöstien ilmiselvistä virheistä hengellään tai vähintään mielenterveydellään.

Ja itse olen kannattanut NATO-jäsenyyttä ainakin 20 vuotta ja äänestänyt sen mukaisesti. Mitä muuta tässä puupäiden maassa voi tavallinen ihminen tehdä?

Rauhoitu. Hienoa, että olet ollut kaukaa viisas. Tuskinpa Putin tulee Suomeen ihan any time soon. Sitä ennen nykyiset päättäjät valitsevat, haemmeko Natoon, vai emme.

Suomessa on ollut ennen tätä myös paljon Naton vastustajia. JOS olisimme menneet Natoon aikaisemmin ja Venäjä ei olisi hyökännyt, poikasi olisi voitu lähettää sotaan joitain í s l a m í s t e j a vastaan. Kuka olisi tykännyt siitä? Kun siis jos Venäjä ei olisi hyökännyt, niin lman Natoa yksikään suomalaismies ei ois mennyt siihenkään sotaan tai konfliktiin siis.

On ihan mahdollista, että Suomessa päätetään nyt mennä Natoon ja että meidät myös otetaan sinne. Tällä hetkellä Putinilla ei ole yhtään joukkoja Suomen rajoilla, varuskunnat ovat ihan tyhjiä, koska kaikki miehet ovat Ukrainassa. Häneltä voi erittäin hyvin loppua miehet hyvinkin lyhyeen, millä jatkaa sotaa, koska Venäjällä ei ole mitään liikekannallepanosysteemiä (varmaankaan väestörekisterijärjestelmä ei toimi).

Jos Venäjän resurssiasia kiinnostaa, siitä oli You tubessa mielenkiintoinen haastattelu, jossa Pekka Toveri oli Sami Miettisen Neuvottelija-kanavalla haastateltavana ja tiesi noista.

Et sinäkään ilmiselvästi edes tiedä miten Nato toimii. Samanlaisen valehtelun takia kai suomalaisten suuri enemmistö on niin hirveästi pelännyt länsimaita kaikki nämä vuodet.

Vierailija
98/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille tähän ketjuun osallistuneille! Varmasti kaikilla on omat mielipiteet ja myös ahdistukset tästä sota-asiasta. Tai joitain ei ahdista. Esim. minun puoliso ei vaikuta yhtään ahdistuneelta, eikä ole ahdistuvaa tyyppiä. Ja sitten itse ”panikoin” koko ajan. Mutta täytyy ajatella inhimillisesti, että kaikki olemme erilaisia ja reagoimme eri tavalla. Ehkä jätän uutisia (ip-lehtien) vähemmälle ja koitan keskittyä muuhun, vaikka auringonpaisteeseen juuri nyt.

-Ap

Vierailija
99/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä puoliso?

-Ap

Niin, mutta siihen sisältyy vain tuo työvelvollisuus tai joku väestönsuojavastaavana oleminen. Itse asun maalla, jossa en varmana joudu vastuuseen väestönsuojista tai edes väestön suojaamisesta! Töitä voin tehdä 2 x 12 päivää, muusta en ole vastuussa.

Väestönsuojista vastaavat sivarit. Naisia tarvitaan kaikkialla muualla, kuten maataloustöissä, elintarvikealalla, kuljetuksissa, lastenhoidossa, ruokahuollossa, terveydenhuollon avustavissa tehtävissä. Et myöskään välttämätt jää kotipaiakkakunnalle vaan sinut voidaan siirtää tekemään työvelvoitetta muualle Suomeen.

Vierailija
100/173 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuules nyt. Kyllä ne jotka lähtee älyää lähteä hyvissä ajoin ennen kun rähinä alkaa.

Kyllähän tuosta Ukrainan sodqstakin varoiteltiin jo 2kk ennen sotaa.

Jos massiivista sotajoukkoja+kalustoa aletaan keskittää rajoille niin kyllä se on lähdettävä silloin jo.

Sehän on hyvä että on kristallipallo mikä antaa lähtölaskennan. Tullaanko sitten takasin rakkaaseen Suomeen sen jälkeen kun ollaan ensin käännetty selkä