Ällöttääkö teitä tämä selfie-kulttuuri?
Jopa tv-ohjelmissa kaikkien pitää ottaa selfieitä. Ihmisten narsistisuus on päässyt ihan uusiin ulottuvuuksiin.
Miksi ihmisiä kiinnostaa kaikkien nobodyjen elämä? Siis nuo tubettajatkin ovat tavallisia tallaajia joilla ei ole mitään taitoja, he vain hakevat huomiota ja sitä myös saavat. Ei voi siis kysyä että kuvittelevatko he olevansa mielenkiintoisia ihmisiä, sillä hehän ovat, kun heidän videoitaan niin paljon katsotaan. Kysymys kuuluukin miksi ihmiset ovat kiinnostuneita jonkun mattimeikäläisen päättömistä videoista ja jaksavat katsella niitä? Eikö nämä ihmiset saisi paljon enemmän nautintoa siitä, että tekisivät itse asioita ja kasvaisivat henkisesti sen sijaan että mahdollistaisivat narsistien kuvitelmat omasta olemattomasta suuruudestaan?
Kommentit (93)
Nuoret vielä ymmärtää, mutta aikuiset.....minä minä minä minä minä.....olen niin kaunis...ihailkaa mua...kadehtikaa mun elämää...kellään muulla ei oo näin ihanaa....aaaaaahhhhhhhh!
Myönnän, että en ymmärrä tätä ilmiötä lainkaan. Miksi kukaan haluaa esitellä samaa naamaa samalla ilmeellä aina hiukan erilaisen taustan edessä (joka ei edes aina näy kun se oma naama peittää kuvan pinta-alasta 75%)? Päivittäin? Jopa monta kertaa päivässä?
Mutta mikä ottaa vielä enemmän kitumiin, on MINUN kuvieni nettiin laitto ilman lupaa! Enää ei voi mennä mihinkään, ei häihin, hautajaisiin, kotibileisiin, lounaalle, kahville, lomamatkalle, kohta herrajumala töihinkään ilman, että joku raportoi sen livenä nettiin. En halua itsestäni mitään kuvia millekään sivulle, en hyviä enkä huonoja, en ryhmäposeja enkä selfieitä enkä salaotoksia.
Ja minulle on suututtu verisesti kun olen ilmoittanut, että tätä ei sitten kiitos laiteta nettiin, tai blurratkaa mun naama, tai otetaan toinen versio, josta minä puutun... Anteeksi, luulin, että naamani ja yksityisyyteni olivat ihan omia asioitani. "Mutta kun kuvat pitää jakaa!" Ei. Pidä.
Siskoni kielsi häissään valokuvaamisen kokonaan - vain virallinen kuvaaja räpsi upeat muistot talteen ja ne jaettiin privaatilla sivulla vieraiden kanssa. Aion todellakin tehdä saman, jos naimisiin joskus menen.
Mä ratkaisen omalta kohdaltani tän asian niin, että annan lapsilleni mahd.paljon huomiota ja aikaa, jotta heille muodostuisi terve kuva itsestä. Sanon ääneen välittäväni, "oot arvokas" yms. En tiedä onko tällä vaikutusta asiaan, mutta ainaki olen yrittänyt oman osani heidän itsetunnon kehittymisessä. Ja "normaalissa" kanssakäymisessä. Toki some on jo osa heidänkin elämää. Toivoisin vain et terveellä tavalla ja hyvän maun rajoissa.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 09:57"]Myönnän, että en ymmärrä tätä ilmiötä lainkaan. Miksi kukaan haluaa esitellä samaa naamaa samalla ilmeellä aina hiukan erilaisen taustan edessä (joka ei edes aina näy kun se oma naama peittää kuvan pinta-alasta 75%)? Päivittäin? Jopa monta kertaa päivässä?
Mutta mikä ottaa vielä enemmän kitumiin, on MINUN kuvieni nettiin laitto ilman lupaa! Enää ei voi mennä mihinkään, ei häihin, hautajaisiin, kotibileisiin, lounaalle, kahville, lomamatkalle, kohta herrajumala töihinkään ilman, että joku raportoi sen livenä nettiin. En halua itsestäni mitään kuvia millekään sivulle, en hyviä enkä huonoja, en ryhmäposeja enkä selfieitä enkä salaotoksia.
Ja minulle on suututtu verisesti kun olen ilmoittanut, että tätä ei sitten kiitos laiteta nettiin, tai blurratkaa mun naama, tai otetaan toinen versio, josta minä puutun... Anteeksi, luulin, että naamani ja yksityisyyteni olivat ihan omia asioitani. "Mutta kun kuvat pitää jakaa!" Ei. Pidä.
Siskoni kielsi häissään valokuvaamisen kokonaan - vain virallinen kuvaaja räpsi upeat muistot talteen ja ne jaettiin privaatilla sivulla vieraiden kanssa. Aion todellakin tehdä saman, jos naimisiin joskus menen.
[/quote]
Sitruunapilluja olette
Minusta naamaton ,nimetön ja asiallinen keskustelu on fiksumpaa nimenomaan netissä.
Tiedon haussa netti on oiva väline, sähköpostilla voi mielestäni kauniisti vaihtaa kuulumisia.
Tiedän ,että voin kuulostaa tyhmältä, eii vaan kiinnosta itsensä mainostaminen ja omien tykkästen jakaminen netissä.
Voin säilyttää yksityisyyteni ,mutta nauttia rauhallisesta ja turvallisesta elämästä.
T. Jalat maassa oleva Äiti
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 09:49"]
Nuoret vielä ymmärtää, mutta aikuiset.....minä minä minä minä minä.....olen niin kaunis...ihailkaa mua...kadehtikaa mun elämää...kellään muulla ei oo näin ihanaa....aaaaaahhhhhhhh!
[/quote]
ja milläs tavalla tämä sinun elämääsi huonontaa? Vaikutat itse lapselliselta.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 09:38"]
Onpas negatiivinen ketju. :)
[/quote]
Joko postasit päivän ensimmäisen selfien instaan? :)
Mielestäni vain kauniit ja seksikkäät ihmiset saavat ottaa selfieitä. Silloin saa kulkea vaikka pillu paljaana gaalailloissa. Ketään ei haittaa jos kauniit ihmiset nakuilevat.
Itse ihan mielelläni katselisin kuvia erinäköisistä ihmisistä, mutta nämä selfie-intoilijat ovat lähes poikkeuksetta täysin identtisen näköisiä... tukka samalla tavalla pitkänä auki kevyillä laineilla, samanlainen rusketus, yleensä duckface, paljon meikkiä, samanlainen pukeutumistyyli... kun on nähnyt yhden on nähnyt kaikki.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 09:38"]
Onpas negatiivinen ketju. :)
[/quote]ihmset on erilaisia... varmaan outoa huomata että kaikki ei tykkää selfieistä ja pitävät niitä ottavia ihmisiä höpsöinä, väärä lanka sinulle
Minua ärsyttää helve**sti , kun jossain Iltalehdessä julkaistaan jonkun Miss Helsingin kuva, jossa se pönöttää valkoisissa alusvaatteissa tai jonkun "meikitön" naamakuva. Ne ovat nykyään uutisia! Voi herran piekset sentään että on jutut vähissä. Tai sitten joku Kim Kardashianin persekuva, joka on ilmeisesti maailmanlaajuinen uutinen! Suomessakin on yksi isotissinen vaalea vaatekauppias, jonka tyrkyttämät perseen kuvat ovat täällä uutisia. Vaikka ymmärrän kyllä, että se tekee sen markkinoidakseen liikettään. Kyllä on mennyt maailma väärään suuntaan, ei voi muuta sanoa. Mulla on kans eräs FB-kaveri, joka laittaa kerran viikossa uuden lärvikuvan sinne. Lähes kaikki kuvat on vielä jonkun Instafiltterin läpi otettu, että näyttäisi mahdollisimman nuorelta ja rypyttömältä, koska nainen on jo keski-ikäinen. Sitten on aina kymmeniä tykkäyksiä jostain syystä. Ihan niin kuin jotkut pönkittäisivät itsetuntoaan näillä kuvilla. Heikko sen pitää ollakin, kun kerjätään kehuja ulkonäöstä. Mieluummin katson vaikka niitä ruokalautasen kuvia, kuin jonkun loputtomia naamakuvia.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 03:52"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 02:20"]
Jep. Itse tykkään somesta ja etenkin instagramista, mutta en siitä että se on täytetty selfieillä. Jos käy jossain, niin miksei voi ottaa vaikka hienoista maisemista/rakennuksista kuvia, miksi siinä kuvassa pitää olla oma naama pääasiassa. Tykkään katsella kauniita ja mielenkiintoisia kuvia, mutta en ihmisten naamatauluja.
[/quote]
Mua taas ei kiinnosta tippaakaan maisemat tai rakennukset kuvissa, vaan ihmisten meikit, hiukset, kynnet ja vaatteet. Maisemia katson mieluummin livenä.
[/quote]
Sama juttu! Lomakuvistakin on parhaita juuri ne, missä ihmiset mukana. Ei siis pelkät patsaat, puistot ja auringonlaskut yms.
Hei entä ne selfiet jossa nainen sanoo, "olen meikittä tässä" ;D Ja ihan selvästi näkee että on pakkelia ja on tungettu sitä huulipunaa ja vaikka ja mitä....mutta niihin kuviin ei saa kommentoida, että hei sulla on pakkelia. Ja jos kommentoit niin se jää se sun kommentti sinne listalle and WHO u rae? A rude person! Oikeasti onko tämä näin naurettavaa! On se ;D
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 11:04"]Itse ihan mielelläni katselisin kuvia erinäköisistä ihmisistä, mutta nämä selfie-intoilijat ovat lähes poikkeuksetta täysin identtisen näköisiä... tukka samalla tavalla pitkänä auki kevyillä laineilla, samanlainen rusketus, yleensä duckface, paljon meikkiä, samanlainen pukeutumistyyli... kun on nähnyt yhden on nähnyt kaikki.
[/quote] Tuosta unohtu niket, terveysruoat, urheilutopit....jne jne ;D
Ei ärsytä. Otan itsekin selfieitä. En usko että ne ärsyttävät muita, koska jostain oudosta syistä ihmiset yleensä ärsyyntyvät esim. erittäin kauniiden ja näyttävien ihmisten selfieistä paljon enemmän ;) Tai vähän hölmöjen, sellaisten wannabe-julkkujen.
Minusta selfie on voimaannuttava väline tavikselle. Miksi taviksen pitäisi tuntea olevansa nobody? Mikä tekee julkusta tähden ja taviksesta maan matosen? Niinpä.
Ja miksi minun - taviksen - pitäisi ottaa mahdollisimman epäedustava selfie, jossa kaikki huonot puoleni näkyvät? Ja julkut saisivat jatkaa photoshoppaustaan? Beyoncen reidetkin photoshopataan instagram-kuviin eli joku avustaja kuvaa, sitten kuvat tietokoneelle, käsitellään, takaisin kännykkään ja muka-snapshot lisätään kuvavirtaan.
Mutta se on paljon järkyttävämpää kun Pirkko-Marketta 42 vee laittaa yhden filtterin kuvaansa ja näyttää ihan kivalta 42-vuotiaaksi Pirkko-Marketaksi. MITEN SE KEHTAA!
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 10:04"]Mä ratkaisen omalta kohdaltani tän asian niin, että annan lapsilleni mahd.paljon huomiota ja aikaa, jotta heille muodostuisi terve kuva itsestä. Sanon ääneen välittäväni, "oot arvokas" yms. En tiedä onko tällä vaikutusta asiaan, mutta ainaki olen yrittänyt oman osani heidän itsetunnon kehittymisessä. Ja "normaalissa" kanssakäymisessä. Toki some on jo osa heidänkin elämää. Toivoisin vain et terveellä tavalla ja hyvän maun rajoissa.
[/quote] Huippu ketju!!
On kahden tyyppisiä tilejä, esim instagramissa.
Toiset täynnä selfieitä joka suunnalta ja joka asussa ja yleensä sekä kieltämättä nämä on hyvän näköisiä ihmisiä, mutta sitten on ne jotka ei koskaan ota selfietä ja rajaavat aina päänsä pois vaikka esittelevät hintavia vaatteita ja asusteita, ja sen perusteella voi päätellä että nämä on vähemmän viehättäviä ulkonäöiltään eli suomennettuna: pärstä ei vastaa lähellekään päällä olevien vaatteiden ja merkkilaukkujen arvoa :DD
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 05:17"]Jokainen saa ottaa itsestään niin paljon kuvia kuin haluttaa. Mutta onko pakko tuoda aina kuvansa muiden katsottavaksi? Sitten odotetaan kehuja: oot ihana, kaunis...
Asia erikseen on nämä isommat ja pienemmät julkkikset. Ajatelkaapa vielä muutama vuosi sitten, olisi tuntunut aivan hullulle, että lehdessä on päivittäin kuvia jonkin ihmisen itsestään ottamia kuvia. Miksi ihminen haluaa esitellä omaa takamustaan ja rintojaan julkisesti? Mitä se kertoo ihmisestä ja tästä ajasta?
[/quote] Persevaosta puhumattakaan ;D