Ällöttääkö teitä tämä selfie-kulttuuri?
Jopa tv-ohjelmissa kaikkien pitää ottaa selfieitä. Ihmisten narsistisuus on päässyt ihan uusiin ulottuvuuksiin.
Miksi ihmisiä kiinnostaa kaikkien nobodyjen elämä? Siis nuo tubettajatkin ovat tavallisia tallaajia joilla ei ole mitään taitoja, he vain hakevat huomiota ja sitä myös saavat. Ei voi siis kysyä että kuvittelevatko he olevansa mielenkiintoisia ihmisiä, sillä hehän ovat, kun heidän videoitaan niin paljon katsotaan. Kysymys kuuluukin miksi ihmiset ovat kiinnostuneita jonkun mattimeikäläisen päättömistä videoista ja jaksavat katsella niitä? Eikö nämä ihmiset saisi paljon enemmän nautintoa siitä, että tekisivät itse asioita ja kasvaisivat henkisesti sen sijaan että mahdollistaisivat narsistien kuvitelmat omasta olemattomasta suuruudestaan?
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 02:20"]
Jep. Itse tykkään somesta ja etenkin instagramista, mutta en siitä että se on täytetty selfieillä. Jos käy jossain, niin miksei voi ottaa vaikka hienoista maisemista/rakennuksista kuvia, miksi siinä kuvassa pitää olla oma naama pääasiassa. Tykkään katsella kauniita ja mielenkiintoisia kuvia, mutta en ihmisten naamatauluja.
[/quote]
Mua taas ei kiinnosta tippaakaan maisemat tai rakennukset kuvissa, vaan ihmisten meikit, hiukset, kynnet ja vaatteet. Maisemia katson mieluummin livenä.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 08:34"]Ärsyttää kun vaimo haluaa, että otan siitä vähän väliä kuvia ja haluaa ottaa yhteisselfieitä.
[/quote] Mulla yks kaveri, niin oli jo jossain vaiheessa ikävä käydä sen luona kylässä, okei se oli mua nuorempi, mutta aina piti ottaa siitä selfiet, siis joku 20min putkeen ja arvaa onnistu ko ne ikinä! Kaikki oli huonoja....se oli itselle tosi häiritsevää...en kehdannut sitten sanoa sille että hei kiitos lopeta tuo...rasittavaa silti!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 08:42"]Säälittävyydessään omiin sfääreihin nousevat +40 kymppisten naisten selfiet. Että ihan yksikseen ja itsekseen keikistellään omalle kameralle ja vielä levitetään muka onnistunein otos maailman nähtäväksi. Karseeta!
[/quote] Ja miks se on niin keskitetty itseen se kuvaus, yks nainen niin itsensä lisäksi se kehuskelee omilla tyttärellä...ja joka tekstissä se muistaa mainita maan sen yhteydessä mistä se oman tuliaisena on saanut -siis missä maassa oma tytär on käynyt. Ja joka kuvassa tässä minä ja tämän olen saanut siltä julki miltä ja tästä musiikista minä pidän ja näin olen rock ja näin olen rento
..jne jne lista jatkuu...:D Tulee vaan pakostakin mieleen omaan ulkonäköön keskittynyt ihminen, vaikka ei se aina pidä paikkaansa että joku on se narsisti jne. mutta itse tunnistan tuon ilmiön ja en halua ladata omasta naamasta koko ajan kuvia...
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 21:26"]Itse näin muutama viikko sitten H&M:n ikkunassa kyltin että -20% kun näytät kassalla kuvan itsestäsi treenaamassa. Rupesi ärsyttämään.
[/quote] Eli siis ne joilla ei oo kamerapuhelinta, ei voi treenata tuolla salilla...
Yksi kaverini haalii julkimoita ystäväksi fbhen, ja kommentoi heidän kuviin kuin tuntisi heidät, mikä ilmiö tämä on?
En lukenut kuin aloitusviestin, mutta sen verran otan kantaa, että minä en ainakaan pidä tubettajia julkkiksina. Olen seurannut vlogeja vuosia, jo ennen kun siitä tuli mainstream harrastus. Silloin suosituimmilla suomalaistubettajilla oli korkeintaan tuhannen pintaan tilaajia. Ei ne ihmiset luulleet itsestään liikoja, he kuvasivat arkipäiväistä elämäänsä ja sitä oli kiva seurata. Moni myös vloggaa ihan itsensä tähden. Ei se minusta ole sen narsistisempaa, kuin vaikka taiteen tekeminen ja sen esille laittaminen.
Tietysti joillekkin on sitten tullut suosiota ja he ovat varmaan kasvaneet ja tottuneet siihen suosioon pikkuhiljaa, uskon silti ylimielisyyden paistavan ihmisestä ja tuskin kukaan jaksaa sellaista pitkään katsella.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 21:19"]Kyllä. Mennyt ihan overiksi oman naaman ihannointi. Katsokaa minua, minä minä MINÄ!!!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 09:24"]Minä otan välillä kyrpieitä ja lähetän niitä sähköpostilla edellisen työpaikan naisille päivää piristämään. Välillä on kiva näin eläkemiehenäkin pitää yhteyttä.
[/quote]
hahaha :D
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 00:27"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 21:19"]Kyllä. Mennyt ihan overiksi oman naaman ihannointi. Katsokaa minua, minä minä MINÄ!!!
[/quote]
[/quote]
Miksi ei voi kaveria pyytää ottaan sitä kuvaa? Ei näyttäisi ihan niin naurettavalta.
Mä aina jaksan ihmetellä, että ihan tosissaanko ihmiset yksin kotona esittävät kohtalokasta rakastajaa kuvatessaan itseään. Siinä vähän käsillä harotaan hiuksia suu himokkaasti auki ja näpsitään kuvia. Kuva nettiin, hiukset ponnarille ja ei muuta kuin pyykkiä pesemän. Hohhoi.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 08:28"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 21:09"]
Jopa tv-ohjelmissa kaikkien pitää ottaa selfieitä. Ihmisten narsistisuus on päässyt ihan uusiin ulottuvuuksiin. Miksi ihmisiä kiinnostaa kaikkien nobodyjen elämä? Siis nuo tubettajatkin ovat tavallisia tallaajia joilla ei ole mitään taitoja, he vain hakevat huomiota ja sitä myös saavat. Ei voi siis kysyä että kuvittelevatko he olevansa mielenkiintoisia ihmisiä, sillä hehän ovat, kun heidän videoitaan niin paljon katsotaan. Kysymys kuuluukin miksi ihmiset ovat kiinnostuneita jonkun mattimeikäläisen päättömistä videoista ja jaksavat katsella niitä? Eikö nämä ihmiset saisi paljon enemmän nautintoa siitä, että tekisivät itse asioita ja kasvaisivat henkisesti sen sijaan että mahdollistaisivat narsistien kuvitelmat omasta olemattomasta suuruudestaan?
[/quote] Mitä, jos opettelisit ihan ensimmäisenä, mitä sana narsisti tarkoittaa. :D
[/quote]
Toisin kuin nykyään yleisesti luullaan, sana "narsisti" ei tarkoita pelkkää persoonallisuushäiriöistä. Narsismin alkuperäinen merkitys on ihan vain itserakkautta, itseihailua, oman napansa tuijottamista ja ihquttamista.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 08:42"]
Säälittävyydessään omiin sfääreihin nousevat +40 kymppisten naisten selfiet. Että ihan yksikseen ja itsekseen keikistellään omalle kameralle ja vielä levitetään muka onnistunein otos maailman nähtäväksi. Karseeta!
[/quote]
Öö. Eivätkö ne alle 40-vuotiaat sitten keikistele ihan yksikseen yhtä lailla? Jokaista yli 40-vuotiasta selfie-addiktia kohden on varmaan 100 30-vuotiasta ja 1000 20-vuotiasta. Kyllä minä enemmän säälisin näitä nuorempia sukupolvia tässä.
Sekin on hubaa, että ihmisen perhe ja tuttavat rekrytoidaan jatkuvasti kuvien ottamiseen. Yhdellä tutulla on kuvia vaunulenkeistä, koiran ulkoiluttamisesta, leipomisesta, mustikan poimimisesta jne ja kuvat ovat jonkun toisen ottamia, ts. tässä minä tiskaan hymy huulilla, tässä olen hevosen selässä. Näyttää siltä, että elämä aina hetkittäin pysähtyisi tapahtuman dokumentointiin tai sitten tilaisuuksia lavastetaan facea varten. Minä ottaisin koiralenkillä ehkä sellaisen kuvan, jossa näkyy hihnaa, sen päässä elukka sekä maisemaa.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 02:20"]Jep. Itse tykkään somesta ja etenkin instagramista, mutta en siitä että se on täytetty selfieillä. Jos käy jossain, niin miksei voi ottaa vaikka hienoista maisemista/rakennuksista kuvia, miksi siinä kuvassa pitää olla oma naama pääasiassa. Tykkään katsella kauniita ja mielenkiintoisia kuvia, mutta en ihmisten naamatauluja.
[/quote]
Musta taas lomakuvat ovat tylsimpiä jos niissä on pelkästään maisemia tai rakennuksia, ihmisiäkin pitää olla, vaikka se oma naama sitten :)
En myöskään ärsyynny selfieistä, miksi ärsyyntyisin? Itse en niitä tosin kehtaa harrastaa kun on niin ruma naama :D
Jonkun verran. Rajoitetussa määrin ja tietyissä tilanteissa ihan ok (esim. fb profiilikuvat) mutta jos niitä on ottamassa jatkuvasti niin kyllästyttää. Kaikilla ole ketään joka kuvaisi, jos on esim. yksin reissussa, ja toisaalta ainahan ihmiset on otattaneet itsestään kuvia.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 05:09"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 21:41"]Selfie-kepit on persiestä. [/quote] Mikä vittu on ees joku Selfie keppi?
[/quote]Minä sain vasta eilen selville mikä se on. Joo, en ole selfie- tai muukaan -fie -ihminen.
Todellakin!
Ja ärsyttää myös kaikenmaailman instagram ja Facebook vouhotus.Ihmiset kehuskelevat täydellistä elämäänsä ja latailevat "seinillensä" ah niin iloisia ja huolettomia kuvia itsestään ja perheestään vailla huolenhäivää.Tyylillä meillä ei koskaan tapella tai itketä.Meillä ei koskaan mee huonosti.Se ärsyttää.
Minua ei kiinnosta koko ilmiö. Olen jo niin vanha, että ei liippaa läheltä.