Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaiset vaatemerkit tekee pelkkiä trikootunikoita tai muodottomia säkkejä?

Vierailija
12.03.2022 |

Nyt Finlaysonkin on lähtenyt vaatealalle ja nehän on kaikki samaa sarjaa kuin tavan nansot ja marimekot. Ei mitään mielenkiintoista uutta ole uskallettu edes yrittää, vaan sitä samaa trikoorättiä ja valtavia telttoja. Miksi?!

Kommentit (1217)

Vierailija
841/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ihmisistä tuntuu haluavan räätälöityjä vaatteita omilla mitoilla. Luulisi jokaisen ymmärtävän että varsinkin luonnonkuitukankaista niille tulee valmistuskustannuksineen ja materiaalineen niin suolainen hinta, että harva on valmis maksamaan. Tätä voi kokeilla ostamalla vähän paremman kankaan 50-150 e/m ja teettämällä siitä ompelijalla vaatteen . Kaavoitus maksaa ja ompelutyö maksaa muutaman satasen lisää.

Olen harkinnut vaatteiden teettämistä. Ehkä se on ainut tapa saada vaatteita jotka on laadukkaita ja itselle sopivia. Hinnallakaan ei ole niin väliä, jos käyttöikä on pitkä.

.Ennen tämä oli aivan tavallista. Isoäitini ja tätini teettivät vielä -80-luvulla kaikki vaatteensa. Täti ei varmaan ostanut valmiina muuta kuin alusvaatteita, sukkia ja Arolan villapaitoja. Minulla on useita häneltä saatuja vintage-mekkoja ja hameita. Ukki teetti pukunsa. Muistan että itsellenikin ompelutettiin päälystakkeja, housuja ja mekkoja. Asuttiin maalla, vaatekauppoja ei ollut kuin kaupungissa ja eräällä sukulaisella oli kangaskauppa, josta saatiin ostaa laadukkaita kankaita edullisesti. Tuolloin ei myöskään lakanoita ostettu valmiina, vaan ostettiin pakka lakanakangasta ja ommeltiin pussilakanat ja tyynyliinaat itse. korjattu

Vierailija
842/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä kehuakin Marimekkoa. Minulla on lapsesta saakka ollut mustavalkoinen Marimekon raitapaita ja se on tavallaan jonkinlainen oma juttuni. Pidän näitä raitapaitoja paljon kotona ja vapaa-ajalla. Muutama vuosi sitten marimekko teki vähän kepeamman ja lyhyempihihaisen paidan ja pari vuotta sitten tuli kapeampi versio perinteisestä Raitapaidasta. Myös ne silkkiset paitapuserot ovat olleet tosi kivoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä kehuakin Marimekkoa. Minulla on lapsesta saakka ollut mustavalkoinen Marimekon raitapaita ja se on tavallaan jonkinlainen oma juttuni. Pidän näitä raitapaitoja paljon kotona ja vapaa-ajalla. Muutama vuosi sitten marimekko teki vähän kepeamman ja lyhyempihihaisen paidan ja pari vuotta sitten tuli kapeampi versio perinteisestä Raitapaidasta. Myös ne silkkiset paitapuserot ovat olleet tosi kivoja!

Näinhän se on, että jokaisen ei tarvitse pitää kaikesta vaan jokainen voi poimia ne itseä miellyttävät vaatteet sieltä mallistosta.

Vierailija
844/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on, että jokaisen ei tarvitse pitää kaikesta vaan jokainen voi poimia ne itseä miellyttävät vaatteet sieltä mallistosta.

Niinpä. Antakaa ihmisten haikailla rauhassa kotelomekkojen perään. Kaikki ei sovi kaikille. Esimerkiksi sisareni kanssa olemme saman pituisia ja painoisia mutta vartalotyyppi täysin erilainen. Valitettavasti emme voi lainailla toistemme vaatteita, vaikka esim. juhlavaatteita olisi hauska lainailllakin, niin saisi vaihtelua.

Vierailija
845/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin vadtuullisimmat yritykset ompeluttavat tuotteensa Baltian maissa Aasialaisten hikipajojen sijaan.

Lisään vielä, että kaikki aasialaiset tehtaat eivät ole työläisten oikeuksia polkevia ja ympäristöä tuhoavia monstereita. Onneksi monet brändit kertovat jo melko avoimesti omista alihankintaketjuistaan ja konkreettisista vastuullisuutta edistävistä teoistaan ja niiden valvonnasta, mutta vielä useammalla brändillä on tässä paljon tekemistä.

Vierailija
846/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä suomalaiset vaatevalmistajat on sitä mieltä, että suomalaista naista pukee vain jokin riemunkirjava suora tunika/mekko.  Ja  myös  erityisesti pulleat naiset tuntuvat olevan sitä mieltä, että kukkatunika ja (usein harmaat) legginssit on se ainoa oikea asuvalinta tilaisuuteen kuin tilaisuuteen.

Onneksi ulkomaisten valmistajien valikoimista löytyy hyvin istuvia laadukkaita vaatteita.

Vierailija
847/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän vaatteita laidasta laitaan, ostan Nansoa, New Yorkeria, H&M:a, KappAhlia, Balmuiria, Noshia, Vilaa, Gantia, Ellosta, VeroModaa jne....Olen 46-vuotias ja ostan sitä mikä milloinkin näyttää mun päällä MUN MIELESTÄ kivalta, ei ole merkillä niin väliä. :)

No näinhän normaalit ihmiset tekee. Ostavat mistä jokin omasta mielestä hyvä ja sopiva vaate löytyy. Pakko ei ole ostaa tunikoita , mikäli ne niin kauheasti ahdistaa. Toki on niinkin että kaupoista on vaikeampi löytää sellaisia vaatteita ja värejä, jotka eivät ole muodissa. Suomen markkinat nyt vaan on niin pienet ettei kaikkia erikoisia toiveita kannata edes yrittää täyttää koska kysyntä on vähäistä

Juu, mutta on mulla tunikoitakin. Niin ja Marimekko-"telttoja". Mutta en mä niitä aina käytä, fiiliksen mukaan. Voin välillä vetää farkut, t-paidan ja villa-/nahkatakinkin päälleni. Oon saanut tässä keskustelussa sellaiset fiilikset että naiset pukeutuvat joko tai, mä ainakin pukeudun sekä että, "telttoihin", pitsitoppeihin, farkkuihin, leggareihin, korkkareihin, maihareihin, helmikoruihin, vanerikoruihin, kotelomekkoihin, liehuviin maksimekkoihin....miltä nyt ikinä sattuu tuntumaan.

-sama

Pitkälti hän nämä kotelomekkopuristit trollailevat Ikänsä kuluksi ja suomalaisten naisten ja vaatteiden haukkuminen on heille ajanvietettä.

Vierailija
848/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä näyttäisi olevan kotimaisia vaatteita, jotka eivät ole telttoja. Valmistus näyttäisi olevan todellakin kokonaan kotimaassa. Valikoima on toki pieni https://anetteahokasdesign.com/mallisto/

Vierailija
849/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohojan Akka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne sopii kaikille vartaloille.

Tämä ensmmäinen vastaus on samalla oikea vastaus ja siihen seuraavaan, että miksi pitäisi sopia kaikille, niin nyt puhuttiin suomalaisista vaatteista. Tällä on pienet markkinat ja pienet valmistajat ja valmistuserät, niin ei ole viisasta liiketoimintaa kaventaa potentiaalista asiakaskuntaa liikaa omilla toimillaan. Eli jos haluaa pärjätä, kannattaa tavoitella mahdollisimman laajaa asiakaskuntaa.

laaja asiakaskunta..tirsk

Vierailija
850/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on yksinkertaiseati siitä, että väljässä vaatteessa on vapaampi olla ja liikkua. Oli sitten lihava, laiha tai siltä väliltä. Kaikki eivät ajattele koko ajan sitä, miltä näyttävät, vaan elävät vapaasti ja iloiten. Miehet ovta ain aina pukeutuneet väljemmin kuin naiset, jotka kosiskelevat miehiä ulokkeita tyrkyttämällä eikä esimerkiksi aivotoiminnallaan.

Vierailija
851/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on yksinkertaiseati siitä, että väljässä vaatteessa on vapaampi olla ja liikkua. Oli sitten lihava, laiha tai siltä väliltä. Kaikki eivät ajattele koko ajan sitä, miltä näyttävät, vaan elävät vapaasti ja iloiten. Miehet ovta ain aina pukeutuneet väljemmin kuin naiset, jotka kosiskelevat miehiä ulokkeita tyrkyttämällä eikä esimerkiksi aivotoiminnallaan.

Well said!

Vierailija
852/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo termi hyvin istuva vaate ahdistaa.

Vierailija
853/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ikävä kyllä suurin osa kohderyhmästä eli aikuisista on keskivartalolihavia. Silloin ei tyköistuvat vaatteet sovi päälle, vaan muoto on säkki sekä vaatteella että vartalolla.

Mä olen tällainen keskiäkäinen vyötärön kadottanut täti, enkä voi pitää noita rättejä. Paremmin leikattu vaate on armeliaampi kaikille vartalon muodoille. Ainoat vaihtoehdot ei ole tyköistuva tai säkki. Esim kietaisumekko tai tunika, jossa on laskoksia vatsan seudulla ja v-aukko, on kaunis vähän pömpömmällekin.

Vierailija
854/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisomuoti on nykyään säkkimäistä.

Aikuisten muoti jäljittelee nuorisomuotia.

Valitettavasti nykymuoti on melkein 80-luvun muotia rumempaa.(

Vierailija
855/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ikävä kyllä suurin osa kohderyhmästä eli aikuisista on keskivartalolihavia. Silloin ei tyköistuvat vaatteet sovi päälle, vaan muoto on säkki sekä vaatteella että vartalolla.

Mä olen tällainen keskiäkäinen vyötärön kadottanut täti, enkä voi pitää noita rättejä. Paremmin leikattu vaate on armeliaampi kaikille vartalon muodoille. Ainoat vaihtoehdot ei ole tyköistuva tai säkki. Esim kietaisumekko tai tunika, jossa on laskoksia vatsan seudulla ja v-aukko, on kaunis vähän pömpömmällekin.

Miten niin katosi?

Minä joudun säätelemään herkkujen määrää..

Ei se vyötärö vaan katoa!!!!

Vierailija
856/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kaipaisin luonnonmateriaaleista tehtyjä "klassisia" vaatteita. Nykyään on todella vaikea löytää ihan "tavallisia" vaatteita (villapaitaa tai -neuletta, esimerkkinä) joka olisi (puu-)villaa, suurin osa akryyliä.

Olisi hyvä, jos joku vaatemerkki, tai vaikka joku ketju (H&M vaikka) lanseeraisi malliston, jossa vaatteet on luonnonkuituja ja ns. aikaa kestäviä perusvaatteita.

Noista olisi valmis maksamaankin enemmän, koska oikein huollettuna kestävät pitkään, ja ovat "aina muodissa".

Tämä. Ennen oli H&M:n vaatteetkin paljon laadukkaampia, mulla parikymmentä vuotta vanha villasekoitehame joka on vieläkin kuin uusi. Nykyhenkkamaukka joutaa lumpuksi parin pesun jälkeen.

Vierailija
857/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko keskustelua läpi, mutta paapii designilla on ainakin mun mielestä ihan kivoja naisten vaatteita. Olen noin 30-v ja s-kokoinen.

Vierailija
858/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ostajakunta on ylipainoista. 

Vierailija
859/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikka ja herkuton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin katosi?

Minä joudun säätelemään herkkujen määrää..

Ei se vyötärö vaan katoa!!!!

Olen eri, mutta multa vyötärö katosi kolmen raskauden myötä. Painoa on lähes saman verran kuin ennen raskauksia, mutta vyötäröä melkein 10 cm enemmän.

Vierailija
860/1217 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenellä on tarve esitellä muotojaan voi ommella ne reilun kokoiset vaatteet muotojensa mukaisiksi. Näitä hk-sinisen-makkaran päällystyylisiä, mahdollisimman vähästä kankaasta väsättyjä, anorektikkojen vaatteita löytyy kaikista vaatekaupoista. Eikö miehet hurmaannu sinusta muuten kuin kurvisi näkyvillä?