Miksi suomalaiset vaatemerkit tekee pelkkiä trikootunikoita tai muodottomia säkkejä?
Nyt Finlaysonkin on lähtenyt vaatealalle ja nehän on kaikki samaa sarjaa kuin tavan nansot ja marimekot. Ei mitään mielenkiintoista uutta ole uskallettu edes yrittää, vaan sitä samaa trikoorättiä ja valtavia telttoja. Miksi?!
Kommentit (1217)
Vierailija kirjoitti:
Minä kaipaisin luonnonmateriaaleista tehtyjä "klassisia" vaatteita. Nykyään on todella vaikea löytää ihan "tavallisia" vaatteita (villapaitaa tai -neuletta, esimerkkinä) joka olisi (puu-)villaa, suurin osa akryyliä.
Olisi hyvä, jos joku vaatemerkki, tai vaikka joku ketju (H&M vaikka) lanseeraisi malliston, jossa vaatteet on luonnonkuituja ja ns. aikaa kestäviä perusvaatteita.
Noista olisi valmis maksamaankin enemmän, koska oikein huollettuna kestävät pitkään, ja ovat "aina muodissa".
H&M myy juurikin tuollaisia kuvailemiasi vaatteita, mutta ne ovat miesten osastolla! Jos oma vartalosi vain on sellainen että miesten vaatteet voisi sopia (monille naisille käy ainakin miesten t-paidat) niin sieltä vaan ostamaan.
Tympäsee pukeutuminen ja sen miettiminen tyystin. Kuljen samoissa aina.
Ei osata käyttää mielikuvitusta eikä ymmärretä, että Suomessa on myös hoikkia/normaalipainoisia naisia, lyhyitäkin on. Ja kun laatuakin haluttaisiin eikä trikoota, omituisia muotoja.
Ihminen ei voi olla enää rumempi kuin tukeva keski-ikäinen Marimekon koltussa. Joskus on nähty jopa Tukholman Nobel illallisia kultaisessa salissa kamala pumpuli Marimekko. Suomalainen professorin rouva. En ikinä unohda. Se ei ole juhlapuku. Sen laittoi päälleen , vaikka kotona olisi ollut juhlavamipia kolttuja.
Vierailija kirjoitti:
Ne sopii kaikille vartaloille.
Läskeille asuja, jee, minne se ruoka hävisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Andiata ei kyllä tee mitään säkkejä. Pätkii Bossinkin vaatteet.
Mutta hinta on todella korkea, verrattuna esim vastaavanlaatuisiin tuotteisiin ulkomailla. Andiatan merkistä en ole valmis maksamaan yhtään mitään lisää.
Tämähän se on osa ongelmaa. Halutaan laadukkaista kankaista taidokkaasti kaavoitettuja ja huolella valmistettuja vaatteita, mutta ne eivät saa maksaa juuri mitään. Pikamuotiketjujen markkinanousu on vääristänyt täysin sen, kuinka paljon vaatteesta ollaan valmiita maksamaan.
Itse asiassa ei täysin. Nimittäin me jotka vähän vanhemmat ihmiset muistamme kyllä kuin vielä 1980-luvullakin pystyi kävelemään kauppaan kuin kauppaan ja löytämään Suomessa valmistetun kohtuuhintaisen, laadukkaan ja hyvin mitoitetun vaatteen. Se on varmaan se mihin meistä monet vertailevat.
Nuoremmat sukupolvet ovat kasvaneet "henkkamaukka-aikaan" joten heillä ei ole käsitystäkään siitä miten laaja tekstiili- ja vaateteollisuus Suomessa aikoinaan oli. Nythän siitä on vain pienet rippeet jäljellä ja jotkut harvat suomalaiset merkit jotka sinnittelevät vähän laadukkaammalla tuotteilla ovat niitä kalliita.
Ajatelkaapa, että ihan tavallisella palkalla töissä oleva ihminen saattoi ennen marssia takkikauppaan ja ostaa Suomessa valmistetun talvitakin, joka oli erittäin laadukasta italialaista uutta villaa sekä kashmiria, leikkaus oli tyylikäs, sellainen että sopi melkein kelle vaan ja siinä oli lisäksi lämmin vatiinivuori, mutta takki ei ollut hirveä "pomppa" kuten nykyiset toppatakit.
Tuohon verrattuna on vaatebisnes mennyt alas kuin lehmänhäntä.
Vaatteet oli -70-80-luvulka suhteessa todella kalliita. Ei sitä noin vaan tavalliset työssäkäyvät palkansaajat käyneet kashmirsekotetskkeja ostamassa. Hintataso laski kun ruotsalaiset vaateketjut rantautui Suomeen joskus 80- luvun puolivälin maissa..
Miksi mullakin oli pohkeeseen yltävä pitkä talvitakki, jossa päälyskangad oli sarkaa ja vuorin ja päälyskankaan välissä oli villavatiini. Ei sitä paljoa tullut käytettyä kun se oli todella kuuma ja painoi todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Steilmania ei enää ole olemassa.
No ainakin netistä niitä näyttäisi saavan ostaa.
https://m-en.aboutyou.de/c/women/second-love/clothing-516480?brand=stei…
Muistelen nähneeni myös Sokoksella ja Halosella.
MyOlsson suunnittelee Suomessa mekkoja, joista ainakaan kaikki ei ole muodottomia eikä kuosiltaan lapsellisia, vaan kauniita, naisellisia mekkoja. Mekot ommellaan muistaakseni Virossa, mutta eipä ainakaan missään Aasian hikipajalla.
Näihin olen itse tykästynyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Andiata ei kyllä tee mitään säkkejä. Pätkii Bossinkin vaatteet.
Mutta hinta on todella korkea, verrattuna esim vastaavanlaatuisiin tuotteisiin ulkomailla. Andiatan merkistä en ole valmis maksamaan yhtään mitään lisää.
Tämähän se on osa ongelmaa. Halutaan laadukkaista kankaista taidokkaasti kaavoitettuja ja huolella valmistettuja vaatteita, mutta ne eivät saa maksaa juuri mitään. Pikamuotiketjujen markkinanousu on vääristänyt täysin sen, kuinka paljon vaatteesta ollaan valmiita maksamaan.
Itse asiassa ei täysin. Nimittäin me jotka vähän vanhemmat ihmiset muistamme kyllä kuin vielä 1980-luvullakin pystyi kävelemään kauppaan kuin kauppaan ja löytämään Suomessa valmistetun kohtuuhintaisen, laadukkaan ja hyvin mitoitetun vaatteen. Se on varmaan se mihin meistä monet vertailevat.
Sitten he vertaavat todellisuuteen, jota ei koskaan ollut olemassakaan.
Aika kultaa muistot. Toki tosiasia on että monet laadukkaampia vaatteita myyvät liikkeet ovat Helsingistäkin kadonneet, kun halpaketjut alkoivat vallata markkinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät nuo uhanan mekot ole naisellisia vaan todella epäseksikkäitä nekin. Vogliakin on siirtynyt laatikkomekkoihin. Sieltä sai aiemmin istuvia kotelomekkoja vähän isompikin ihminen.
No kun se kotelomekko nyt ei ole vaan muotia. Niitä ei haikaile kun ajastaan jälkeen jääneet mummelit
Joskus 15 sitten jokaikisessä käsityölehdessä oli jonkin kotelomekon , puolihameenja bleiseri kaavat. Ne oli muotia silloin. Nyt uusimmissa käsityölehdissä on huppariimekkoja, ylisuuria mekkoja paitamekkoina, rimpsumekkoina yms , paitoja , leveälahkeisia housuja . Ne on nyt muotia.
Opetellaan ihmiset itse ompelemaan tai teettäkäö ompelijalka jos nyt tosiaan ei mitkään valmisvaatteet kelpaa. Eikö teille edes koulussa ole opetettu ihan perus käsityötaitoja?
Minä olen ajasta jälkeen jäänyt mummeli, mutta kotelomekkoon pukeutuminen ei houkuttele.
Tuohan on juuri se nykypäivän naisvartalo, muodoton säkki.
Kaupoista ei oikein löydy yläosia joissa olisi selkeä vyötärö. Onneksi kirppiksiltä löytyy menneiden vuosikymmenten vaatteita.
Vaatteet on kuin lastenvaatteita aikuisten koossa.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei voi olla enää rumempi kuin tukeva keski-ikäinen Marimekon koltussa. Joskus on nähty jopa Tukholman Nobel illallisia kultaisessa salissa kamala pumpuli Marimekko. Suomalainen professorin rouva. En ikinä unohda. Se ei ole juhlapuku. Sen laittoi päälleen , vaikka kotona olisi ollut juhlavamipia kolttuja.
Vielä rumempi näky on pommin räjäyttämä ihminen. Sota on lähellä ja jotkut miettii rumaa pukeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät nuo uhanan mekot ole naisellisia vaan todella epäseksikkäitä nekin. Vogliakin on siirtynyt laatikkomekkoihin. Sieltä sai aiemmin istuvia kotelomekkoja vähän isompikin ihminen.
No kun se kotelomekko nyt ei ole vaan muotia. Niitä ei haikaile kun ajastaan jälkeen jääneet mummelit
Joskus 15 sitten jokaikisessä käsityölehdessä oli jonkin kotelomekon , puolihameenja bleiseri kaavat. Ne oli muotia silloin. Nyt uusimmissa käsityölehdissä on huppariimekkoja, ylisuuria mekkoja paitamekkoina, rimpsumekkoina yms , paitoja , leveälahkeisia housuja . Ne on nyt muotia.
Opetellaan ihmiset itse ompelemaan tai teettäkäö ompelijalka jos nyt tosiaan ei mitkään valmisvaatteet kelpaa. Eikö teille edes koulussa ole opetettu ihan perus käsityötaitoja?
Minä olen ajasta jälkeen jäänyt mummeli, mutta kotelomekkoon pukeutuminen ei houkuttele.
Ei minuakaan!
T: Toinen ajasta jäänyt mummeli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä rumempi näky on pommin räjäyttämä ihminen. Sota on lähellä ja jotkut miettii rumaa pukeutumista.
Jospa edes täällä voisi ajatella vähän kepeämpiä ajatuksia että sota olisi edes hetken poissa mielestä, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Muotoillaan nyt vaikka tällainen kysymys:
Kumpi tyylikkäämpi, Vappu Pimiä vai Sara Sieppi?
Toinen pukeutuu ilmaviin Suomi-mekkoihin ja tunikoihin ja toinen tiukkaakin tiukempiin vaatteisiin ja *issitoppeihin. Naiset varmaankin samanpituiset ja -painoiset. Mikä on oma ikäsi? Selviää vähän kumpaa tyyliä eri ikäiset kannattavat.
Mä olen 45-vuotias ja pidän enemmän Vapun tyylistä.
Minulle on ihan sama, miten muut pukeutuvat. Jokainen tyylillään. Tärkeintä on, että löydän itselleni kauniita ja mukavia vaatteita joissa viihdyn.
T. 47-vuotias
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muotoillaan nyt vaikka tällainen kysymys:
Kumpi tyylikkäämpi, Vappu Pimiä vai Sara Sieppi?
Toinen pukeutuu ilmaviin Suomi-mekkoihin ja tunikoihin ja toinen tiukkaakin tiukempiin vaatteisiin ja *issitoppeihin. Naiset varmaankin samanpituiset ja -painoiset. Mikä on oma ikäsi? Selviää vähän kumpaa tyyliä eri ikäiset kannattavat.
Mä olen 45-vuotias ja pidän enemmän Vapun tyylistä.
Minulle on ihan sama, miten muut pukeutuvat. Jokainen tyylillään. Tärkeintä on, että löydän itselleni kauniita ja mukavia vaatteita joissa viihdyn.
T. 47-vuotias
No ihan siksi tuollainen kysymys kun täällä väännetään miten hirvittäviä "Suomi-rytkyt" ovat. Ihan esimerkkinä laitoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin ostaa laadukkaita luonnonkuituisia, klassisia vaatteita, paitoja, neuleita, housuja, enkä mitään kirjavia säkkejä, mutta ei löydy juuri mistään.
Kotimainen vinkki: Balmuir
Mitä kotimaista Balmuirissa on? Omistava firma. Kaikki tuotanto ulkomailla.
Päinvastoin, nuo oversize-vaatteet oikeasti pukevat vain superhoikkia ja pitkiä, niitä joiden päällä vaate ei näytä edes koskettavan mitään. Sehän tässä niin perin kummallista onkin kun normaalivartaloinen sekä ylipainoinen hyötyisivät ennemminkin ryhdikkäistä leikkauksista/muotoilusta ja vain hienoisesta väljyydestä jolloin vaate laskeutuu niin ettei kangas ole ihan pingoittuneena ihossa kiinni. Jos alla on vielä hyvät tukevat tai muotoilevat alusvaatteet se on saman tien 10 kiloa karistettu silmissä.