Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomessa ei päästetä jalankulkijaa tien yli?

Vierailija
15.08.2015 |

Ihan käsittämätön ilmiö. Missään muussa pohjoismaassa en ole tömännyt samanlaiseen ongelmaan. Muualla on itsestäänselvää, että autoilija hidastaa ja pysähtyy suojatien eteen. Mutta suomessa? Suomessa todella harva pysähtyy ja osa jopa kiihdyttää ennen suojatietä, ettei jalankulkija varmasti ehdi ensin. 

Viime viikolla alkoi oikeasti kiehumaan, kun yritin päästä tien yli pahimpaan ruuhka-aikaan. Tie on normaalisti hiljainen joten siinä ei ole liikennevaloja. Odottelin suojatien edessä 25 MINUUTTIA että pääsisin yli! Ehdin syödä kotiin ostamani jäätelötuutin siinä odotellessa. 

Ja arvatkaa mitä. En päässyt tien yli edes tuon 25 minuutin odotuksen jälkeen. Sitten paloi käämi ja kävelin 3 kilometriä ylimääräistä, jotta pääsisin alikulkutunnelille. Ja kyllä, tuossa oli suojatie. 

Pari kertaa meinasin että nyt vaan kävelen tuohon tielle, mutta kun autoilijat tajusivat aikeeni, niin nämä sankarit vain kiihdyttävät. Vitura. 

Ei ihme että joku jää koko ajan auton alle suojatiellä. 

Kommentit (165)

Vierailija
81/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan paras sääntö autolijoille on se että jos ei ole valoja, niin katsoo peiliin tuleeko takaa autoja.

JOS TULEE: pysäytä että jalankulkija pääsee..

muuten kiihdytä että jalankulkijan ei tarvitse odottaa kauan että menet tai alkaa arvioimaan että pysähdytkö vai et. Olen PASKA JÄYKKÄNÄ kun autoilija alkaa hidastaa kaukaa ja mietin että noh meneeköhän auton tietokone sekaisin yhtäkkiä ja kiihdyttää sitten juuri kun meinaa tulla pysähdyksiin ym.

Vierailija
82/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:49"]

No kummin pitäisi tehdä mennä salamana eteen, vai rauhassa katsoa, että pysähtyykö se auto vai ei. On nimittäin joskus näyttänyt että pysähtyy mutta alkoikin kiihdyttämään. Tee niin tai näin niin aina väärinpäin. Itse en kyllä tee äkkinäisiä liikkeitä vaan rauhassa katson. Eikä sitä tarvitse kenenkään kiittää autoilijaa se on autoilijan velvollisuus.

[/quote]

Jos tykkää odottaa, niin olisi kätevintä tehdä se pari metriä taaksepäin tien reunasta, niin autoilijalle tulee selväksi että et ole aikeissa pompata tielle ja siitä sopii ajaa pysähtymättä. Kanttikivellä seisova jalankulkija = pakko pysähtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oikeastaan paras sääntö autolijoille on se että jos ei ole valoja, niin katsoo peiliin tuleeko takaa autoja"

Tämä on tosin käytännössä sen verran hankala homma että parempi on sellainen ajotietokone joka osaa säädellä auton vauhtia niin että kaikki autot voi ajella risteyksestä pelkän inertian varassa ilman valoja ristiin rastiin. Näin sellaisen tietokonemallinnus animaation jossa tämä oli havainnollistettu toimivaksi kunhan kaikissa autoissa on tutka ym että tietää oman nopeuden ym..

Tuo on kehittyneempi versio lentokoneiden ohjauksesta lentokentän läheisyydessä.

Tuossa systeemissä jos jalankulkija on lähestymässä tietä missään kohtaa, kaikki autot hidastavat jo sadan kilometrin päässä suojatiestä juuri sen verran ettei ruuhkaa pääse syntymään olettaen ettei sadan kilometrin matkalla ole yhtään valoja ja jalankulkija voi ylittää tämän 300 km/h moottorien mistä kohtaa vain.

Vierailija
84/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen päässyt tien tai kadun yli ilman suurempia ongelmia. Ei häiritse yhtään, jos joutuu odottamaan muutaman ylimääräisen sekunnin. Itse asiassa autoa ajaessa risteyksissä joutuu odottelemaan pidempään omaa vuoroaan kuin jalankulkijana.

Vierailija
85/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:46"]Kuinka moni edes kiittää kun autoilija kerrankin päästää tien yli? Ei varmaan moni. Ei hirvesti kannusta olemaan höveli. Sekin kun maksaa ylimääräistä iskeä jarrupalat pohjaan ja sitten kiihdyttää.

t. Mies
[/quote]

Mä nostan aina kättä kiitokseksi. :)
[/quote]
Mun mielestä tuo kiittely on ihan pöljää. Päästän jalankulkijat aina tien yli, kun joku selvästi on aikomassa yli. Kyse on lain noudattamisesta. En tarvitse siitä kiitosta. Just yhtenä päivänä seurasin, kun perhe pyöräili tien yli ja joka lapsi irrotti kätensä ohjaustangosta ja käänsi katseensa tiestä kiittääkseen autoilijaa. Vaarallista suorastaan. Itse en kiittele enkä odota kiitosta. Kiitän, kun minulle pidetään ovea auki jne. En kiitä ketään siitäkään, että tämä on pysähtynyt punaisiin valoihin.

Vierailija
86/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää autoilijaa kiittävät jalankulkijat suojatietä ylittäessään. Miksi minua pitäisi kiittää kun noudatan tieliikennelakia? "Jalankulkijalle annettava esteetön kulku mikäli hän näyttää aikomuksellaan- astua tai on astumassa tai astunut suojatielle" Tarkkaa sanamuotoa en muista, mutta jokseenkin noin se lakikirjassa on ilmaistu. Ei minua kukaan tervehdi vaikka ajan nopeusrajoituksien mukaisesti. Eikä tervehdi edes silloinkaan, vaikka pysähdyn punaisiin liikennevaloihin risteyksessä.

Vierailija
87/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus. "kunhan kaikissa autoissa on tutka ym että tietää oman nopeuden "

Siis autoissa on sekä tutkat että ne ovat verkossa muihin autoihin että kaikki tietävät missä mennään ja osaavat ennakoida sellaisia juttuja jotka ovat vielä näkymättömissä.

Vierailija
88/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:59"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:49"]

No kummin pitäisi tehdä mennä salamana eteen, vai rauhassa katsoa, että pysähtyykö se auto vai ei. On nimittäin joskus näyttänyt että pysähtyy mutta alkoikin kiihdyttämään. Tee niin tai näin niin aina väärinpäin. Itse en kyllä tee äkkinäisiä liikkeitä vaan rauhassa katson. Eikä sitä tarvitse kenenkään kiittää autoilijaa se on autoilijan velvollisuus.

[/quote]

Jos tykkää odottaa, niin olisi kätevintä tehdä se pari metriä taaksepäin tien reunasta, niin autoilijalle tulee selväksi että et ole aikeissa pompata tielle ja siitä sopii ajaa pysähtymättä. Kanttikivellä seisova jalankulkija = pakko pysähtyä.
[/quote]

En kyllä koskaan seiso kanttikivellä. Mielelläni menen ohi jos pysähdytään, eikä hiljennetä ja sen jälkeen saada raivareita kun sadasosa sekunnissa lähde kävelemään.

Vierailija
89/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP. ihan uteliaisuudesta kysyn, että missä tuollainen katu on, josta ei edes 25 min odotuksen jälkeen pääse yli? Missä on noin samasta puusta veistettyjä autoilijoita, ettei YKSIKÄÄN anna tietä? Kiinnostaa.

Vierailija
90/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei sakoteta siitä ettei pysähdy suojatien eteen. Ruotsissa tuosta tulee helposti sakot ja siellä todella pysähdytään siihen. Suomessa liikennevalvonnalla ei yritetä parantaa ajokulttuuria, vaan kerätä rahaa. Siksi poliisit sakottavat vain jossain korvessa maantiellä, missä kuljettaja yleensä vaarantaa enintään itsensä. Taajamissa ei koskaan ole liikennevalvontaa.

Vierailija
91/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:59"]

Minä en uskalla ylittää tietä, ennen kuin lähestyvä auto selkeästi PYSÄHTYY. En minä osaa arvoida mitä se hiljentely meinaa ja oletko kenties päästämässä minut yli vai haluatko vain kääntyä. Enkä myöskään halua juosta tien yli henkeni kaupalla.

Ja tuo suojatien päälle pysähtyminen on kyllä ihan älyttömän yleistä suomessa. Mitä hemmettiä. MIKSI? Sama vaiva olisi pysähtyä siihen suojatien eteen. 

Tässä lähellä on suojatie, jonka edessä on stop-merkki ja se valkoinen viiva. Silti porukka rullaa suojatien päälle ja pysähtyy vasta sitten. Ärsyttävää.

[/quote]

Suojatien päälle joutuu usein ajamaan siksi, kun sieltä suojatien takaa ei näe risteävää liikennettä, jota pitää väistää. 

Sun melkein toivoisi pysyvän poissa liikenteestä kokonaan. 
[/quote]

Ensin päästät jalankulkijat yli ja kun tie on vapaan rullaat eteenpäin tarkistamaan risteävän liikenteen

Vierailija
92/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajelen pääasiassa Virossa ja muualla Baltiassa, Suomessa en ole ajanut metriäkään yli vuoteen, silti meinaannut jyrätä ihmisiä kun tottumus on niin kova.
Täällä ihmiset aidosti luottavat siihen että autot pysähtyvät.
Ihmettelen kovasti että ei ole uutisoitu balttien jäävän Suomessa auton alle suojatiellä. Eihkä näin tapahtuukin, mutta uutisissa ei asioita mainita.

Vierailija
93/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillun toivossa päästän aina nätit neitoset kävelemään suojatien yli.

Mies

Vierailija
94/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaksikaistaisella auto pysähtyy suojatien eteen ja viereisellä kaistalla ajava ei pysähdy ja sattuu yliajo, niin tämän yliajajan selitys on aina: "Mä en huomannut sitä jalankulkijaa"

Eihän sen tarvitsekaan sitä jalankulkijaa huomata, vaan se pysähtynyt auto. Siihen on pysähdyttävä, vaikka jalankulkijoita ei edes ole.

Vierailija
95/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:07"]Taajamissa ei koskaan ole liikennevalvontaa.[/quote]

Hyvin harvoin valvotaan. Syy siihenkin lienee säästämisessä.. Poliiseja ei ole läheskään tarpeeksi.

Vierailija
96/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:46"]

Kuinka moni edes kiittää kun autoilija kerrankin päästää tien yli? Ei varmaan moni. Ei hirvesti kannusta olemaan höveli. Sekin kun maksaa ylimääräistä iskeä jarrupalat pohjaan ja sitten kiihdyttää.

t. Mies

[/quote]

Mulla on kyllä tapana aina heilauttaa kättä kiitokseksi, ja jos on kädet täynnä niin nyökkään päätä. Aika monet täällä tekevät niin.

Vierailija
97/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:52"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:39"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:38"]

Minä en päästä, koska pysähtyminen on jalankulkijalle hengenvaarallista juurikin noiden kiihdyttelijöiden takia. Kiilaavat eteen suojatien ohi. 

Parempi olla turvassa kuin kiirehtiä.

[/quote]Aina löytyy autoilijalta tekosyy olla noudattamatta lakia.

[/quote]

Ei taida olla varaa omaan autoon...? Jos olisi, niin tietäisit mitä tuossa tarkoitetaan ja olisit HYVIN KIITOLLINEN, kun ihmiset ovat niin viitseliäitä, etteivät päästä sinua tappamaan itseäsi.

Ja ei tarvitse vastata, koska ilmeisen autottomana tietenkin ulisisit kumminkin jostain että lain mukaan pitää pysäyttää suojatien eteen pysähtyneen auton rinnalle. No niinhän se pitäisi, mutta paperit on paperia ja käytännössä ruuhka-aikaan aika harva niin tekee. Silloin on parempi olla tekemättä mitään surmanloukkuja muille.

Vai ottaisitko itse kontollesi sellaisen, että päästät jonkun yli ja se jää auton alle, varsinkin kun tiesit että niin voi hyvin todennäköisesti käydä? Jos kyllä, niin suosittelen PIKAISTA hoitoon hakeutumista, ei ole ihan tervettä sellainen.

[/quote]Kuten sanottua, aina löytyy tekosyy. Noudattaisit lakia etkä sössöttäisi. Sakot ovat ilmeisesti autoilijoille aivan liian pienet.

[/quote]

Ennemmin noudatan maalaisjärkeä ja säästän ihmishenkiä, kuin "noudatan lakia" ja tapatan väkeä.

Rangaistuksenhan saa se joka ajaa yli, siis se takanatulija, mutta en silti suoraselkäisenä ihmisenä halua tunnolleni sitä, että olisin ketään tahallani päästänyt surmansuuhun.
[/quote]

Missä te asutte joilla kaikki suojatiet ovat kaduilla joissa kaksi kaistaa samaan suuntaan? Kun mun havaintojen mukaan suurin osa kaduista on yksikaistaisia ja pakkohan sen takana tulevan auton on jarruttaa jos edeläajava pysää suojatien eteen. Kyllähän niitä kakskaistaisia on ja niillä tapahtuu ikäviä onnettomuuksia mutta kummallisen suuri osa autoilijoista vetoaa tähän ettei pysähdy

Vierailija
98/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Turussa on monta katua, joissa on kaksi kaistaa yhteen suuntaan. 

Vierailija
99/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:09"]Pillun toivossa päästän aina nätit neitoset kävelemään suojatien yli.

Mies
[/quote]

Meinaatko, että ne tulisi henkilökohtasesti "kiittämään". On kait se tapa tuokin.

Vierailija
100/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen turha pysähtyminen tarkoittaa uutta kiihdyttämistä ja tämä kuluttaa polttoainetta sekä lisää päästöjä. Jalankulkijan on huomattavasti helpompaa odottaa se pari sekunttia että auto mennyt ja näin luontokin suojeltuu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän