Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomessa ei päästetä jalankulkijaa tien yli?

Vierailija
15.08.2015 |

Ihan käsittämätön ilmiö. Missään muussa pohjoismaassa en ole tömännyt samanlaiseen ongelmaan. Muualla on itsestäänselvää, että autoilija hidastaa ja pysähtyy suojatien eteen. Mutta suomessa? Suomessa todella harva pysähtyy ja osa jopa kiihdyttää ennen suojatietä, ettei jalankulkija varmasti ehdi ensin. 

Viime viikolla alkoi oikeasti kiehumaan, kun yritin päästä tien yli pahimpaan ruuhka-aikaan. Tie on normaalisti hiljainen joten siinä ei ole liikennevaloja. Odottelin suojatien edessä 25 MINUUTTIA että pääsisin yli! Ehdin syödä kotiin ostamani jäätelötuutin siinä odotellessa. 

Ja arvatkaa mitä. En päässyt tien yli edes tuon 25 minuutin odotuksen jälkeen. Sitten paloi käämi ja kävelin 3 kilometriä ylimääräistä, jotta pääsisin alikulkutunnelille. Ja kyllä, tuossa oli suojatie. 

Pari kertaa meinasin että nyt vaan kävelen tuohon tielle, mutta kun autoilijat tajusivat aikeeni, niin nämä sankarit vain kiihdyttävät. Vitura. 

Ei ihme että joku jää koko ajan auton alle suojatiellä. 

Kommentit (165)

Vierailija
61/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:46"]Kuinka moni edes kiittää kun autoilija kerrankin päästää tien yli? Ei varmaan moni. Ei hirvesti kannusta olemaan höveli. Sekin kun maksaa ylimääräistä iskeä jarrupalat pohjaan ja sitten kiihdyttää.

t. Mies
[/quote]

Mä nostan aina kättä kiitokseksi. :)

Vierailija
62/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:01"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:56"]

Kävelijän päästän aina, mutta pyöräilijää en todellakaan.

[/quote]Vaikka laki velvoittaisi päästämään? Tässä tulee kyllä autoilijan asenne taas selkeästi esille.

[/quote]

Pyöräilijä ei ole jalankulkija, joten ei tarvitse päästää. Pyörätien jatke on eri asia, ne on selkeästi merkitty.

[/quote]Ja aloituksessa ei puhuttu mitään millaisesta ylityspaikasta oli kyse. Ikävää, että huomasit sen vasta jälkikäteen ja nyt pitää sitten selitellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:56"]

Kävelijän päästän aina, mutta pyöräilijää en todellakaan.

[/quote]Vaikka laki velvoittaisi päästämään? Tässä tulee kyllä autoilijan asenne taas selkeästi esille.

[/quote]

Pyöräilijä ei ole mikään jalankulkija, vaan samat säännöt koskee kuin muitakin ajoneuvoja :DDD Siis pyöräilijällä ei ole yleistäetuajo-oikeutta. Selkiskö?

Vierailija
64/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:55"]

Lahti on kanssa kyllä sellainen pellejen kaupunki tuon liikennekulttuurin suhteen. Tietä ylittävälle ihmiselle tööttäillään ja moni tunkee kääntymään kävelijän edestä ja takaa, jolloin suojatien ylittäjä jää loukkuun autojen väliin ja joutuu hyppelehtimään ja pysähtelemään siinä suojatiellä.

[/quote]

Ööh? Sulla ei ole ainakaan omaa autoa. Jos et ole huomannut, niin kääntyville autoilijoille palaa yhtä aikaa vihreä kuin jalankulkijoille. Missäs vaiheessa autot sitten ylittävät tien, kun lahdessakin noita tallustelijoita on aika paljon........ Se menee nopeammin joka pääsee nopeammin. Ettei tuu sumaa.

Vierailija
65/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:46"]

Kuinka moni edes kiittää kun autoilija kerrankin päästää tien yli? Ei varmaan moni. Ei hirvesti kannusta olemaan höveli. Sekin kun maksaa ylimääräistä iskeä jarrupalat pohjaan ja sitten kiihdyttää.

t. Mies

[/quote]

Kiitän yhtä usein kuin ohi ajajva autoilija kiittää kolmion takana odottavaa autoilijaa :-). No Kiitän, kun autoilija tekee jonkun tavallisuudesta poikkeavan teon. 

Vierailija
66/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:09"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:55"]

Lahti on kanssa kyllä sellainen pellejen kaupunki tuon liikennekulttuurin suhteen. Tietä ylittävälle ihmiselle tööttäillään ja moni tunkee kääntymään kävelijän edestä ja takaa, jolloin suojatien ylittäjä jää loukkuun autojen väliin ja joutuu hyppelehtimään ja pysähtelemään siinä suojatiellä.

[/quote]

Ööh? Sulla ei ole ainakaan omaa autoa. Jos et ole huomannut, niin kääntyville autoilijoille palaa yhtä aikaa vihreä kuin jalankulkijoille. Missäs vaiheessa autot sitten ylittävät tien, kun lahdessakin noita tallustelijoita on aika paljon........ Se menee nopeammin joka pääsee nopeammin. Ettei tuu sumaa.

[/quote]

Joo olen huomannut että Lahdessa on näin. Kukahan sisäsiittoinen pelle nuokin valosysteemit on suunnitellut.

Vierailija
67/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilijana päästän jalankulkijat suojatien yli. Jotkut jalankulkijat eivät tosin tätä arvosta vaan näyttävät käsimerkein, että mene nyt. Olen jo pysähtynyt ja silti huitovat. Ilmeisesti ovat vähän tyhmiä.

Tyhmyys on liikenteessä varsin yleistä. Tässä eräänä päivänä liikennevaloissa valojen ollessa punaisella risteyksen toisella puolella vasemmalle kääntymässä oleva tyyppi huitoi minulle, että mene jo (olin menossa suoraan risteyksen yli). No enpä mennyt punaisia päin.

Vierailija
68/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en uskalla ylittää tietä, ennen kuin lähestyvä auto selkeästi PYSÄHTYY. En minä osaa arvoida mitä se hiljentely meinaa ja oletko kenties päästämässä minut yli vai haluatko vain kääntyä. Enkä myöskään halua juosta tien yli henkeni kaupalla.

Ja tuo suojatien päälle pysähtyminen on kyllä ihan älyttömän yleistä suomessa. Mitä hemmettiä. MIKSI? Sama vaiva olisi pysähtyä siihen suojatien eteen. 

Tässä lähellä on suojatie, jonka edessä on stop-merkki ja se valkoinen viiva. Silti porukka rullaa suojatien päälle ja pysähtyy vasta sitten. Ärsyttävää.

[/quote]

Suojatien päälle joutuu usein ajamaan siksi, kun sieltä suojatien takaa ei näe risteävää liikennettä, jota pitää väistää. 

Sun melkein toivoisi pysyvän poissa liikenteestä kokonaan. 

Vierailija
69/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:04"]

Millainen apina jatkaa ajamistaan, jos näkee että toinen auto on pysähtyneenä suojatien eteen? En ole koskaan käsittänyt tätä.

[/quote]

Hyvä kysymys. Itse pysäytän aina, koska siitä voi lähteä korttikin, jos ei pysäytä. Puhumattakaan nyt tuosta, että ajaisi jonkun linttaan.

Vierailija
70/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:12"]

Minä en uskalla ylittää tietä, ennen kuin lähestyvä auto selkeästi PYSÄHTYY. En minä osaa arvoida mitä se hiljentely meinaa ja oletko kenties päästämässä minut yli vai haluatko vain kääntyä. Enkä myöskään halua juosta tien yli henkeni kaupalla.

Ja tuo suojatien päälle pysähtyminen on kyllä ihan älyttömän yleistä suomessa. Mitä hemmettiä. MIKSI? Sama vaiva olisi pysähtyä siihen suojatien eteen. 

Tässä lähellä on suojatie, jonka edessä on stop-merkki ja se valkoinen viiva. Silti porukka rullaa suojatien päälle ja pysähtyy vasta sitten. Ärsyttävää.

[/quote]

Suojatien päälle joutuu usein ajamaan siksi, kun sieltä suojatien takaa ei näe risteävää liikennettä, jota pitää väistää. 

[/quote]

Jaa? Eikös se valkoinen viiva nimenomaan tarkoita sitä, että silloin PITÄÄ pysähtyä suojatien eteen, eikä sen päälle. 

Vierailija
71/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavalla kerralla otat videota autoista, jotka eivät päästä yli. Sitten vaan youtubeen ja antaa somevihan jyllätä

Vierailija
72/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:12"]

[/quote]

[/quote]

Autottomien pitäisi tajuta itsekin olla kommentoimatta liikenteeseen liittyviä aiheita.

"Jos ei ymmärrä mistä puhutaan, pitäisi edes ymmärtää olla hiljaa".

Vierailija
73/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:06"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:46"]Kuinka moni edes kiittää kun autoilija kerrankin päästää tien yli? Ei varmaan moni. Ei hirvesti kannusta olemaan höveli. Sekin kun maksaa ylimääräistä iskeä jarrupalat pohjaan ja sitten kiihdyttää. t. Mies [/quote] Mä nostan aina kättä kiitokseksi. :)

[/quote]

mä hymyilen, mutta se ei sitten riitä vai?

olen niin tottunut, että autot ei väistä, että sitten kun joku väistää, olen ihan vaivaantunut..

Vierailija
74/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä kävelen punaisia päin. risteyksessä palaa samaan aikaan vihreät jalankulkijoille ja autoille. kun mulle palaa punaiset, saa ratikat mennä. niitä on helppo väistää ja menevät 10 min välein.

Vierailija
75/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:52"]

Turun keskustassa mies lähti ylittämään katua ja liikennelaitoksen bussi tuli kovaa ja jarrutti mielenosoituksellisesti pysäyttäen bussin ihan jalankulkijan eteen. Oli vaarallinen tilanne jo.

Mies pysähtyi ja jäi tuijottamaan bussikuskia. Bussikuski oli vaikeana kun tajusi että oli pelleillyt virkapukuisen poliisin kanssa....

[/quote]

Joopa joo. Paista pikkusen asennevamma läpi. Jarrutti mielenosoituksellisesti? Avaatko hieman. Jos on pakko jarruttaa, niin silloin jarrutetaan, ei siinä mitään mieltä osoiteta. Pelleillyt poliisin kanssa? Sinun tulkintasi taas? Voi voi...

Vierailija
76/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä päästetään. Hyvätapaiset kuskit toimivat näin. Ruuhka-aikana mennään tilanteiden mukaan. 

Vierailija
77/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:52"]

Ja ei tarvitse vastata, koska ilmeisen autottomana tietenkin ulisisit kumminkin jostain että lain mukaan pitää pysäyttää suojatien eteen pysähtyneen auton rinnalle. No niinhän se pitäisi, mutta paperit on paperia ja käytännössä ruuhka-aikaan aika harva niin tekee. Silloin on parempi olla tekemättä mitään surmanloukkuja muille.

[/quote]

Autollisena tiedän riskin, joka liittyy siihen, että naapurikaistaa ajava ei välttämättä tajua pysähtyä suojatien eteen, ja siksi en teekään ikinä sitä vasta aivan suojatien edessä, vaan jo 5-7 metriä ennen. Näin sekä jalankulkijalle että naapurikaistalaiselle jää avoin näkyvyys eikä toinen osapuoli ns. pomppaa puskista eteen.

Vierailija
78/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kummin pitäisi tehdä mennä salamana eteen, vai rauhassa katsoa, että pysähtyykö se auto vai ei. On nimittäin joskus näyttänyt että pysähtyy mutta alkoikin kiihdyttämään. Tee niin tai näin niin aina väärinpäin. Itse en kyllä tee äkkinäisiä liikkeitä vaan rauhassa katson. Eikä sitä tarvitse kenenkään kiittää autoilijaa se on autoilijan velvollisuus.

Vierailija
79/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:46"]

Kuinka moni edes kiittää kun autoilija kerrankin päästää tien yli? Ei varmaan moni. Ei hirvesti kannusta olemaan höveli. Sekin kun maksaa ylimääräistä iskeä jarrupalat pohjaan ja sitten kiihdyttää.

t. Mies

[/quote]

Kiitätkö vastaavasti itse aina autoilijoita, jotka pysähtyvät kolmion taakse kun itse ajat etuoikeutettua tietä?

Vierailija
80/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemällä tehty kiirehän sen tekee, että hermoja kiristää. Ei suomalaisten hermo kestä olla auton ratissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä