Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomessa ei päästetä jalankulkijaa tien yli?

Vierailija
15.08.2015 |

Ihan käsittämätön ilmiö. Missään muussa pohjoismaassa en ole tömännyt samanlaiseen ongelmaan. Muualla on itsestäänselvää, että autoilija hidastaa ja pysähtyy suojatien eteen. Mutta suomessa? Suomessa todella harva pysähtyy ja osa jopa kiihdyttää ennen suojatietä, ettei jalankulkija varmasti ehdi ensin. 

Viime viikolla alkoi oikeasti kiehumaan, kun yritin päästä tien yli pahimpaan ruuhka-aikaan. Tie on normaalisti hiljainen joten siinä ei ole liikennevaloja. Odottelin suojatien edessä 25 MINUUTTIA että pääsisin yli! Ehdin syödä kotiin ostamani jäätelötuutin siinä odotellessa. 

Ja arvatkaa mitä. En päässyt tien yli edes tuon 25 minuutin odotuksen jälkeen. Sitten paloi käämi ja kävelin 3 kilometriä ylimääräistä, jotta pääsisin alikulkutunnelille. Ja kyllä, tuossa oli suojatie. 

Pari kertaa meinasin että nyt vaan kävelen tuohon tielle, mutta kun autoilijat tajusivat aikeeni, niin nämä sankarit vain kiihdyttävät. Vitura. 

Ei ihme että joku jää koko ajan auton alle suojatiellä. 

Kommentit (165)

Vierailija
121/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kiitän heilauttamalla kättä just sen takia, kun Suomessa se ei ole mikään itsestäänselvyys päästä tien yli.

Vierailija
122/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:14"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:46"]

Kuinka moni edes kiittää kun autoilija kerrankin päästää tien yli? Ei varmaan moni. Ei hirvesti kannusta olemaan höveli. Sekin kun maksaa ylimääräistä iskeä jarrupalat pohjaan ja sitten kiihdyttää.

t. Mies

[/quote]

Mulla on kyllä tapana aina heilauttaa kättä kiitokseksi, ja jos on kädet täynnä niin nyökkään päätä. Aika monet täällä tekevät niin.
[/quote]
Kiinnostaa että miksi? Ei ole velvoitetta kiittää tästä autoilijaa. Toki jos haluaa niin saahan niin tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä suojatieasia on kyllä niin pitkään jatkunut epäkohta, että mä laittaisin roimasti lisää valvontaa ja sakkoja heti tai kortti pois, jos autoilijalla on useampi rikkomus.

Autoilijat ovat selvästi unohtaneet liikennesäännöt, ehkä pieni muistutus olisi tarpeen.

Vierailija
124/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:26"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:39"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:52"]

Turun keskustassa mies lähti ylittämään katua ja liikennelaitoksen bussi tuli kovaa ja jarrutti mielenosoituksellisesti pysäyttäen bussin ihan jalankulkijan eteen.

[/quote]

Turkulaiset bussikuskit (ja myös taksikuskit) on kyllä semmosia pipipäitä... lähdetään bussipysäkiltä ja ylitetään kolme kaistaa kerralla. Sit huudatetaan torvea, kun ei tehdä niin kuin arvon bussikuskit haluaa = anneta mennä edelle sille kolmannelle kaistalle..

[/quote]Turun kaupunki teki todella tyhmästi kun luopui ratikoista. Ne olisivat nopeampia, hiljaisempia, saasteettomampia. Niin paljon kätevämmin kulkisi ratikkalinja keskustasta eri lähiöihin. Bussit on tosi kömpelöitä.

Vierailija
125/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:11"]

Kun kaksikaistaisella auto pysähtyy suojatien eteen ja viereisellä kaistalla ajava ei pysähdy ja sattuu yliajo, niin tämän yliajajan selitys on aina: "Mä en huomannut sitä jalankulkijaa"

Eihän sen tarvitsekaan sitä jalankulkijaa huomata, vaan se pysähtynyt auto. Siihen on pysähdyttävä, vaikka jalankulkijoita ei edes ole.

[/quote]

Vierailija
126/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:55"]Lahti on kanssa kyllä sellainen pellejen kaupunki tuon liikennekulttuurin suhteen. Tietä ylittävälle ihmiselle tööttäillään ja moni tunkee kääntymään kävelijän edestä ja takaa, jolloin suojatien ylittäjä jää loukkuun autojen väliin ja joutuu hyppelehtimään ja pysähtelemään siinä suojatiellä. [/quote] Itse Lahden keskustassa asun ja olen samaa mieltä. Autoilijat myös pysähtyvät keskelle suojatietä, niin ettemme me jalankulkijat päästä tien toiselle puolelle. Vituttaa jo tollanen.

[/quote]

Olen samaa mieltä siitä, että Lah(d)en liikennekulttuurissa on paljon kehitettävää, mutta tuossa suojatien päälle pysähtymisessä pitää muistaa se, että ainakin Hämeenkadulla ja sen poikkikaduilla suojatien eteen pysähtyessä et näe mihinkään talojen peittäessä molemmat sivutiet. Itse toki aina jalankulkijan ylittäessä tietä päästään tämän ensin ja menen sitten siihen suojatielle, mutta se on vähän hankala tilanne jos siihen suojatielle on jäätävä muun liikenteen takia odottamaan, ja jostain ilmestyy toinen jalankulkija.

Vierailija
127/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästän aina jalankulkijan ohi JOS hän näyttää siltä, että haluaa tien ylittää. 90% jalankulkijoista ei tule edes siihen tien reunaan vaan jää odottamaan muutaman metrin päähän ja näyttää siltä ettei välttämättä halua edes ylittää.

Vierailija
128/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsen lähes _aina_. Etenkin miehet päästää, Ulkonäkö taitaa vaikuttaa asiaan. :D N18

Vierailija
129/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:44"]

Päästän aina jalankulkijan ohi JOS hän näyttää siltä, että haluaa tien ylittää. 90% jalankulkijoista ei tule edes siihen tien reunaan vaan jää odottamaan muutaman metrin päähän ja näyttää siltä ettei välttämättä halua edes ylittää.

[/quote]

Kaukana tiestä norkoilijoita ei tietenkään tarvitse jäädä odottelemaan. Tieliikennelaki ei sellaista edellytä, joten turha rakennella mitään olkiukkoja. ...annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille...

eli silloin, kun jalka tapaa ensimmäistä raitaa, syntyy velvollisuus antaa jalankulkijan mennä.

Vierailija
130/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun keskustassa mies lähti ylittämään katua ja liikennelaitoksen bussi tuli kovaa ja jarrutti mielenosoituksellisesti pysäyttäen bussin ihan jalankulkijan eteen. Oli vaarallinen tilanne jo.

Mies pysähtyi ja jäi tuijottamaan bussikuskia. Bussikuski oli vaikeana kun tajusi että oli pelleillyt virkapukuisen poliisin kanssa....

[/quote]

Joopa joo. Paista pikkusen asennevamma läpi. Jarrutti mielenosoituksellisesti? Avaatko hieman. Jos on pakko jarruttaa, niin silloin jarrutetaan, ei siinä mitään mieltä osoiteta. Pelleillyt poliisin kanssa? Sinun tulkintasi taas? Voi voi...

[/quote]

No, väännetään rautalangasta kusipäälle, ole hyvä: bussikuski olisi voinut jarruttaa jo aiemmin, pehmeästi mutta hän ajoi tilanteeseen nähden kovalla vauhdilla lähelle ja jarrutti viime hetkellä voimakkaasti tarkoituksenaan pelästyttää suojatietä ylittävä mies.

Yritti sada suojatietä ylittävän ottamaan muutaman juoksuaskeleen mihin tuo poliisi ei alentunut.

Tajuatko nyt, idiootti?

[/quote]

Kylläpä ottaa koville, että oikein herjaamiseen pitää sortua. Samalla kiihkoamisellako ajelet autoa? Tuo kaikki edellä mainittu oli sinun tulkintaasi, kuskin ja poliisin tilannekuva saattoi olla ihan toinen. Tajuatko nyt, "tähän voit survoa kaikki aivoistasi löytyvät tilanteeseen sopivat termit"?

Vierailija
131/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:52"]

Minä pääsen lähes _aina_. Etenkin miehet päästää, Ulkonäkö taitaa vaikuttaa asiaan. :D N18

[/quote]

Tottakai se vaikuttaa, kun rinnat paljaana haluaa auton edestä kulkea...

Vierailija
132/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:37"]Minulla on täysin päinvastainen kokemus. Aina kun tulen suojatielle samaan aikaan kun auto, niin autoilijan on aivan välttämätön pakko antaa minun mennä ensin, jollon minun täytyy nolona hyppiä siitä autojen edestä.
[/quote]
öööh. Nolona hyppiä???

Vierailija
133/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:57"]

Turun keskustassa mies lähti ylittämään katua ja liikennelaitoksen bussi tuli kovaa ja jarrutti mielenosoituksellisesti pysäyttäen bussin ihan jalankulkijan eteen. Oli vaarallinen tilanne jo.

Mies pysähtyi ja jäi tuijottamaan bussikuskia. Bussikuski oli vaikeana kun tajusi että oli pelleillyt virkapukuisen poliisin kanssa....

[/quote]

Joopa joo. Paista pikkusen asennevamma läpi. Jarrutti mielenosoituksellisesti? Avaatko hieman. Jos on pakko jarruttaa, niin silloin jarrutetaan, ei siinä mitään mieltä osoiteta. Pelleillyt poliisin kanssa? Sinun tulkintasi taas? Voi voi...

[/quote]

No, väännetään rautalangasta kusipäälle, ole hyvä: bussikuski olisi voinut jarruttaa jo aiemmin, pehmeästi mutta hän ajoi tilanteeseen nähden kovalla vauhdilla lähelle ja jarrutti viime hetkellä voimakkaasti tarkoituksenaan pelästyttää suojatietä ylittävä mies.

Yritti sada suojatietä ylittävän ottamaan muutaman juoksuaskeleen mihin tuo poliisi ei alentunut.

Tajuatko nyt, idiootti?

[/quote]

Kylläpä ottaa koville, että oikein herjaamiseen pitää sortua. Samalla kiihkoamisellako ajelet autoa? Tuo kaikki edellä mainittu oli sinun tulkintaasi, kuskin ja poliisin tilannekuva saattoi olla ihan toinen. Tajuatko nyt, "tähän voit survoa kaikki aivoistasi löytyvät tilanteeseen sopivat termit"?

[/quote]

Ei. Minulla on silmät päässä.

Tosiasia ei jankkaamisella muuksi muutu.

Olet muuten rasittava. Kuinka usein se on sinulle sanottu?

Vierailija
134/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:41"]

Mä päästän aina. Uskon että esimerkillä on suurin vaikutus. Ja esim. Tampereen seudulla kyllä suojatie käyttäytyminen on autoilijoiden kohdalla muuttunu tosi paljon viim 10v aikana. Ehkä vaatii vielä että vanhat 50v sedät poistuu liikenteestä ja paremmin liikennesääntöjä noudattavat nuoret yleistyy ratissa:)

[/quote]

Kyllä mun kokemuksen mukaan ne on ne perheenäidit jotka ei todellakaan pysähdy. Ironista sinänsä, luulisi heidän miettivän, että haluaisivatko että oman lapsen kohdalla kukaan ei pysäyttäisi. Naiset ylipäätään päästävät vähemmän. Tosin tämä saattaa riippua henkilöstä. Itse olen nuori nainen, ja vaikken nyt mikään ilmestys olekaan, niin saattaahan se olla että suurempi prosentti miehistä päästää siksi. Eikö tästä jotain tutkimustakin ollut joskus.

Vierailija
135/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:02"]

Minua ärsyttää autoilijaa kiittävät jalankulkijat suojatietä ylittäessään. Miksi minua pitäisi kiittää kun noudatan tieliikennelakia? "Jalankulkijalle annettava esteetön kulku mikäli hän näyttää aikomuksellaan- astua tai on astumassa tai astunut suojatielle" Tarkkaa sanamuotoa en muista, mutta jokseenkin noin se lakikirjassa on ilmaistu. Ei minua kukaan tervehdi vaikka ajan nopeusrajoituksien mukaisesti. Eikä tervehdi edes silloinkaan, vaikka pysähdyn punaisiin liikennevaloihin risteyksessä.

[/quote]

No täällä Tampereella kiitän kyllä. Kun ne 20 autoa ovat ensin kaasuttaneett sen suojatien kohdalla ja sitten tulee se yksi joka ystävällisesti ajoissa jarruttaa ja päästää yli, minä heilautan kättä. Kai viestiäkseni, että kiitos huolellisuudesta ja havainnointikyvystä liikenteessä. En ymmärrä miksi se on paha asia. Positive reinforcement, anyone? 

Vierailija
136/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää autoilijaa kiittävät jalankulkijat suojatietä ylittäessään. Miksi minua pitäisi kiittää kun noudatan tieliikennelakia? "Jalankulkijalle annettava esteetön kulku mikäli hän näyttää aikomuksellaan- astua tai on astumassa tai astunut suojatielle" Tarkkaa sanamuotoa en muista, mutta jokseenkin noin se lakikirjassa on ilmaistu. Ei minua kukaan tervehdi vaikka ajan nopeusrajoituksien mukaisesti. Eikä tervehdi edes silloinkaan, vaikka pysähdyn punaisiin liikennevaloihin risteyksessä.

[/quote]

No mitä haittaakaan siitä on.. Itse tervehdin, koska mun mielestä se on hyvä tapa. Jos olisin ratissa ja mua tervehdittäia, kun päästän ohi, tulisin vaan hyvälle mielelle. Olkoon sitten laissa tai ei.

Vierailija
137/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:06"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:46"]Kuinka moni edes kiittää kun autoilija kerrankin päästää tien yli? Ei varmaan moni. Ei hirvesti kannusta olemaan höveli. Sekin kun maksaa ylimääräistä iskeä jarrupalat pohjaan ja sitten kiihdyttää. t. Mies [/quote] Mä nostan aina kättä kiitokseksi. :)

[/quote]

mä hymyilen, mutta se ei sitten riitä vai?

olen niin tottunut, että autot ei väistä, että sitten kun joku väistää, olen ihan vaivaantunut..

[/quote]

no miksei riittäisi. Mun mielestä on kiva. Levittää positiivisuutta.. Jos joku siitäkin nyt ottaa nokkiinsa niin se on jo aika paha.

Vierailija
138/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 18:54"]

[/quote]

No täällä Tampereella kiitän kyllä. Kun ne 20 autoa ovat ensin kaasuttaneett sen suojatien kohdalla ja sitten tulee se yksi joka ystävällisesti ajoissa jarruttaa ja päästää yli, minä heilautan kättä. Kai viestiäkseni, että kiitos huolellisuudesta ja havainnointikyvystä liikenteessä. En ymmärrä miksi se on paha asia. Positive reinforcement, anyone? 

[/quote]

joo. ja myös kiität jokaista autoilijaa, joka ei aja vasemmalta kylkeesi? Tai jokaista, joka odottaa, että pääset ympyrästä ulos? Miksi me kiitämme  juuri autoilijaa, joka ei tapa suojatien ylittäjää, mutta emme kiitä stop-merkin takana odottavaa autoilijaa? Missä logiikka?

Vierailija
139/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:35"]

Ihan käsittämätön ilmiö. Missään muussa pohjoismaassa en ole tömännyt samanlaiseen ongelmaan. Muualla on itsestäänselvää, että autoilija hidastaa ja pysähtyy suojatien eteen. Mutta suomessa? Suomessa todella harva pysähtyy ja osa jopa kiihdyttää ennen suojatietä, ettei jalankulkija varmasti ehdi ensin. 

Viime viikolla alkoi oikeasti kiehumaan, kun yritin päästä tien yli pahimpaan ruuhka-aikaan. Tie on normaalisti hiljainen joten siinä ei ole liikennevaloja. Odottelin suojatien edessä 25 MINUUTTIA että pääsisin yli! Ehdin syödä kotiin ostamani jäätelötuutin siinä odotellessa. 

Ja arvatkaa mitä. En päässyt tien yli edes tuon 25 minuutin odotuksen jälkeen. Sitten paloi käämi ja kävelin 3 kilometriä ylimääräistä, jotta pääsisin alikulkutunnelille. Ja kyllä, tuossa oli suojatie. 

Pari kertaa meinasin että nyt vaan kävelen tuohon tielle, mutta kun autoilijat tajusivat aikeeni, niin nämä sankarit vain kiihdyttävät. Vitura. 

Ei ihme että joku jää koko ajan auton alle suojatiellä. 

[/quote]Oot kyllä täysi idiootti. Eihän sun tarvi kuin laittaa mono sinne tielle niin jarrut alkaa kiljua.

Vierailija
140/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, että joskus jään töllistelemään, mutta se johtuu vain ja ainoastaan siitä, että en osaa tulkita onko auto pysähtymässä vai ei! Haluaisiin siis mennä yli, mutta en jäädä auton alle.

[/quote]Miten siinä edes voi jäädä auton alle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän