Miksi suomessa ei päästetä jalankulkijaa tien yli?
Ihan käsittämätön ilmiö. Missään muussa pohjoismaassa en ole tömännyt samanlaiseen ongelmaan. Muualla on itsestäänselvää, että autoilija hidastaa ja pysähtyy suojatien eteen. Mutta suomessa? Suomessa todella harva pysähtyy ja osa jopa kiihdyttää ennen suojatietä, ettei jalankulkija varmasti ehdi ensin.
Viime viikolla alkoi oikeasti kiehumaan, kun yritin päästä tien yli pahimpaan ruuhka-aikaan. Tie on normaalisti hiljainen joten siinä ei ole liikennevaloja. Odottelin suojatien edessä 25 MINUUTTIA että pääsisin yli! Ehdin syödä kotiin ostamani jäätelötuutin siinä odotellessa.
Ja arvatkaa mitä. En päässyt tien yli edes tuon 25 minuutin odotuksen jälkeen. Sitten paloi käämi ja kävelin 3 kilometriä ylimääräistä, jotta pääsisin alikulkutunnelille. Ja kyllä, tuossa oli suojatie.
Pari kertaa meinasin että nyt vaan kävelen tuohon tielle, mutta kun autoilijat tajusivat aikeeni, niin nämä sankarit vain kiihdyttävät. Vitura.
Ei ihme että joku jää koko ajan auton alle suojatiellä.
Kommentit (165)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:14"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:38"]
Minä en päästä, koska pysähtyminen on jalankulkijalle hengenvaarallista juurikin noiden kiihdyttelijöiden takia. Kiilaavat eteen suojatien ohi.
Parempi olla turvassa kuin kiirehtiä.
[/quote]Aina löytyy autoilijalta tekosyy olla noudattamatta lakia.
[/quote]
Ei taida olla varaa omaan autoon...? Jos olisi, niin tietäisit mitä tuossa tarkoitetaan ja olisit HYVIN KIITOLLINEN, kun ihmiset ovat niin viitseliäitä, etteivät päästä sinua tappamaan itseäsi.
Ja ei tarvitse vastata, koska ilmeisen autottomana tietenkin ulisisit kumminkin jostain että lain mukaan pitää pysäyttää suojatien eteen pysähtyneen auton rinnalle. No niinhän se pitäisi, mutta paperit on paperia ja käytännössä ruuhka-aikaan aika harva niin tekee. Silloin on parempi olla tekemättä mitään surmanloukkuja muille.
Vai ottaisitko itse kontollesi sellaisen, että päästät jonkun yli ja se jää auton alle, varsinkin kun tiesit että niin voi hyvin todennäköisesti käydä? Jos kyllä, niin suosittelen PIKAISTA hoitoon hakeutumista, ei ole ihan tervettä sellainen.
[/quote]Kuten sanottua, aina löytyy tekosyy. Noudattaisit lakia etkä sössöttäisi. Sakot ovat ilmeisesti autoilijoille aivan liian pienet.
[/quote]
Ennemmin noudatan maalaisjärkeä ja säästän ihmishenkiä, kuin "noudatan lakia" ja tapatan väkeä.
Rangaistuksenhan saa se joka ajaa yli, siis se takanatulija, mutta en silti suoraselkäisenä ihmisenä halua tunnolleni sitä, että olisin ketään tahallani päästänyt surmansuuhun.
[/quote]
Missä te asutte joilla kaikki suojatiet ovat kaduilla joissa kaksi kaistaa samaan suuntaan? Kun mun havaintojen mukaan suurin osa kaduista on yksikaistaisia ja pakkohan sen takana tulevan auton on jarruttaa jos edeläajava pysää suojatien eteen.
[/quote]
Ei tuokaan ole aivan itsestään selvää. Pysähdyin suojatien eteen päästämään jalankulkijan, takana ajanut ohitti minut ja oli ajaa jalankulkijan yli vastaantulijan kaistalla. Onneksi jalankulkija oli hereillä. Että näin Tampereella.
Voi vittu näitä Suomi-kortin vetelijöitä! Jos täällä on kaikki paskaa, jopa kusi, niin muuttakaa helvettiin! Ei se suojateillä kävely ole Ruotsissa yhtään sen helpompaa, kävisitte joskus katsomassa tilannetta muuallakin kuin Siljan terminaalissa...
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 11:31"]Voi vittu näitä Suomi-kortin vetelijöitä! Jos täällä on kaikki paskaa, jopa kusi, niin muuttakaa helvettiin! Ei se suojateillä kävely ole Ruotsissa yhtään sen helpompaa, kävisitte joskus katsomassa tilannetta muuallakin kuin Siljan terminaalissa...
[/quote]
No todellakin on ja asun Ruotsissa.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 11:31"]Voi vittu näitä Suomi-kortin vetelijöitä! Jos täällä on kaikki paskaa, jopa kusi, niin muuttakaa helvettiin! Ei se suojateillä kävely ole Ruotsissa yhtään sen helpompaa, kävisitte joskus katsomassa tilannetta muuallakin kuin Siljan terminaalissa... [/quote] No todellakin on ja asun Ruotsissa.
[/quote]
Minäkin asun, olen asunut viimeiset kymmenen vuotta ja edelleen kesäisin Suomessa kulttuuri on täysin samanlainen. Täällä Ruotsissa ei vain avauduta niin paljoa noista kuolleista, joita muuten on suhteessa saman verran...
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 21:37"]Taksikuskina tulee liikennettä ja suojatiekäyttäytymistä seurattua päivittäin monta tuntia. Itse hiljennän tai olen erittäin tarkkaavainen suojateiden kohdalla. Joskus kiireessä jonon viimeisenä autona valottomassa suojatiekohdassa toivoisi jalankulkijan lukevan paremmin liikennettä. Minun jälkeeni ei tule ketään ja silloin pääsee yli. Joskus tämä yhteinen ymmärrys toteutuu jalankulkijan viitotessa, että mene vaan. Tästä kiitän nöyriimmin.
Taksinkuljettaja tienaa vain, kun on kyyti päällä tai ehtii ajoissa noutamaan asiakkaan kyytiin. Joskus on kyse minuuttipelistä, joskus pelataan jopa sekunneista kuka on tarpeeksi nopeasti tolpalla, jonne kyyti tulee jakoon.
Kiire ei tietysti oikeuta mihinkään ja itse ajattelen niin, että ei mikään kiire saa olla sellainen ettei ehdi olemaan varovainen.
Kiirettömänä aikana pysähdyn aina suojatien eteen päästämään jalankulkijan tien yli.
Tampereella mielestäni kunnioitetaan suojatietä suht hyvin, jopa ruuhka-aikana.
[/quote]
Eikö tämä kokemasi epäkohta tasoitu siinä että asiakkaan ollessa kyydissä joudut myös pysähtymään ja mittari käy. Minusta sinä odotat vähän liikaa kiinnostusta ihmisiltä ammattiasi kohtaan jos heidän pitäisi miettiä sinun minuuttiaikatauluja ja asiakkaita. Niillä jalankulkijoillakin voi olla omia rahahuolia ja kiire niitä hoitamaan.
Eniten ihmetyttää että miten lapsille pitäisi opettaa että tie ylitetään kun se ei Suomessa riitä että on suojatie tai vihreät valot.