Palkkani pieneni yli 200 € (luokanopettaja)
Tänä vuonna koulussamme oli niin pieni tuntikehys, että ylitunteja ei tullut. Palkkani pieneni yli 200 €. Tällainen palkkojen jojottelu ei liene mahdollista kovin monessa ammatissa. Yleensähän palkat nousevat. Ikävintähän tässä on se, että etukäteen ei voi tietää seuraavan vuoden palkkaansa.
Kommentit (261)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:14"] Sanomastani huolimatta tässä taloudellisessa tilanteessa pidän opettajien palkkaa ihan hyvänä. Itse heikentäisin irtisanomissuojaa, sillä leipääntyneitä opettajia löytyy. Kannattaa muistaa, että kuntatyöntekijänä opettaja ei ole mitenkään poikkeuksellinen lomailija. Kyllä moni kunnan palkkalistoilla oleva lomailee pitkään. Yksityisellä lomat on ehkä lyhyemmät, mutta palkka vastaavasti suurempi. [/quote] Anteeksi, mutta opettajat lomailevat noin 18 viikkoa vuodessa. Täysillä lomilla muut kuntatyöntekijät pääsevät mihin? 8 viikkoon? Minulla on se normaali 5 viikkoa vielä seuraavat 7 vuotta, työkokemusta 3 vuotta. Että opettajien yli kolme kertaa pidemmät lomat tuntuvat hyvin kohtuuttomilta. Minä teen töitä 8-16.30, ja uskon että yhdeltä pääsevä ekaluokkalaiseni ope on jo moneen kertaan korjannut kokeet ja suunnitellyt tunnit siihen mennessä kun minä pääsen töistä.
[/quote]
18 viikkoa? Höpöhöpö.
[/quote]
12 viikkoa kesällä, viikko syys- ja talvilomalla, kaksi viikkoa jouluna. Anteeksi, laskin väärin. Lomaa onkin vain 16 viikkoa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:33"] [quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:14"] Sanomastani huolimatta tässä taloudellisessa tilanteessa pidän opettajien palkkaa ihan hyvänä. Itse heikentäisin irtisanomissuojaa, sillä leipääntyneitä opettajia löytyy. Kannattaa muistaa, että kuntatyöntekijänä opettaja ei ole mitenkään poikkeuksellinen lomailija. Kyllä moni kunnan palkkalistoilla oleva lomailee pitkään. Yksityisellä lomat on ehkä lyhyemmät, mutta palkka vastaavasti suurempi. [/quote] Anteeksi, mutta opettajat lomailevat noin 18 viikkoa vuodessa. Täysillä lomilla muut kuntatyöntekijät pääsevät mihin? 8 viikkoon? Minulla on se normaali 5 viikkoa vielä seuraavat 7 vuotta, työkokemusta 3 vuotta. Että opettajien yli kolme kertaa pidemmät lomat tuntuvat hyvin kohtuuttomilta. Minä teen töitä 8-16.30, ja uskon että yhdeltä pääsevä ekaluokkalaiseni ope on jo moneen kertaan korjannut kokeet ja suunnitellyt tunnit siihen mennessä kun minä pääsen töistä. [/quote] 18 viikkoa? Höpöhöpö. [/quote] 12 viikkoa kesällä, viikko syys- ja talvilomalla, kaksi viikkoa jouluna. Anteeksi, laskin väärin. Lomaa onkin vain 16 viikkoa.
[/quote]
Laske vielä kerran. Ja sen jälkeen voit vähentää kesälomasta (joka ei ole 12 viikkoa) viikon tai pari. Luokkahuoneet eivät järjesty itsekseen, kukaan muu kuin opettaja ei hoida luokan kirja- ja tarviketilauksien tarkistusta, purkua ja roudaamista. Tai pieneksi käyneiden pulpettien vaihtoa isompiin.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:33"]
Kysykää varuskuntien ruokaloissa eli nykyisessä Leijona cateringilla pitkään työssä olleilta, palkonko heidän palkkansa pienenee. Heillä ei edes työaika vähene kuten aloittajalla vaan pikemminkin lisääntyy. Armeija on yksityistänyt paljon muutakin, mm. pesulat ja korjaamot, ja silloin palkka pienenee ja lomat lyhenevät. Työ siis lisääntyy.
Aloittaja tietää tasan tarkkaan, minkä verran saa vähintään palkkaa, kun on ne virkaan kuuluvat opetusvelvollisuustunnit. Tässä tapauksessahan lähti vain ylitunnit.
Tiedoksi opettajien vartin "taukoja " kahdehtiville, että läheskään aina ei ehdi edes käydä opettajainhuoneessa kahvipannun ääressä. Eikä opettajilla ole edes puolen tunnin ruokatuntia, vaan ruokailun valvonta, välituntivalvontaa ym.
[/quote]
Mutta nuo hommathan ovat ihan eri juttu. Pesuloissa ja ruokahuollossa se on vain työtä ja siellä on oikeat tuot ja ruokatunnit ja ei tarvitse kuin tehdä työnsä, eikä vastata lasten kasvatuksesta ja muusta. Töistä pääsee kotiin kun työpäivä loppuu ja saa vain levätä, eikä tarvitse hoitaa illalla vielä työasioita. Ei ole sellaista vastuuta ja työ ei ole rankkaa, missä joutuu koko päivän olemaan jalkojen päällä. Se on vain sellaista "perusduunia", mitä vain tehdään ja mennään sitten kotiin lepäämään.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:14"] Sanomastani huolimatta tässä taloudellisessa tilanteessa pidän opettajien palkkaa ihan hyvänä. Itse heikentäisin irtisanomissuojaa, sillä leipääntyneitä opettajia löytyy. Kannattaa muistaa, että kuntatyöntekijänä opettaja ei ole mitenkään poikkeuksellinen lomailija. Kyllä moni kunnan palkkalistoilla oleva lomailee pitkään. Yksityisellä lomat on ehkä lyhyemmät, mutta palkka vastaavasti suurempi. [/quote] Anteeksi, mutta opettajat lomailevat noin 18 viikkoa vuodessa. Täysillä lomilla muut kuntatyöntekijät pääsevät mihin? 8 viikkoon? Minulla on se normaali 5 viikkoa vielä seuraavat 7 vuotta, työkokemusta 3 vuotta. Että opettajien yli kolme kertaa pidemmät lomat tuntuvat hyvin kohtuuttomilta. Minä teen töitä 8-16.30, ja uskon että yhdeltä pääsevä ekaluokkalaiseni ope on jo moneen kertaan korjannut kokeet ja suunnitellyt tunnit siihen mennessä kun minä pääsen töistä.
[/quote]
18 viikkoa? Höpöhöpö.
[/quote]
12 viikkoa kesällä, viikko syys- ja talvilomalla, kaksi viikkoa jouluna. Anteeksi, laskin väärin. Lomaa onkin vain 16 viikkoa.
[/quote]
Miten niin 12 viikkoa kesällä? Oppilailla on kesälomaa 10 viikkoa, joista ekat pari viikkoa kuvittelen itselleni "saldovapaiksi" kun olen koko toukokuun ainakin tehnyt pitkää päivää viikonloputkin. Lisäksi vikan oppilaiden lomaviikon elokuussa teen jo töitä. Jäljelle jäävät 7 viikkoa lomailen ja se on työni paras (ja ainoa!) työsuhde-etu. Syysloma on 2 päivää ja usein siinäkin joutuu tekemään opet töitä ainakin vähän. Joululomalla tavallisiin työläisiin verrattuna ekstralomaa tulee vuodesta riippuen jonkin verran, ehkä viikko. Mutta taas ks. kohta "saldovapaat", lisäksi tammikuussa alkava kevätlukukausi pitää suunnitella joululomalla.
Joten lomaa on enemmän kuin monilla, mutta ei 18 viikkoa, lähinnä puolet siitä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:39"]Olen lääkäri. Ystäväni on aineopettaja. Meillä on käytännössä sama palkka (minulla noin satasen enemmän) mutta ystävälläni on vähemmän työtunteja viikossa ja pidemmät lomat. Luokanopettajilla tietysti pienemmät palkat kuin aineopettajilla. Minusta opettajien palkat on hyviä. Arvostan kyllä opettajien työtä. Oikeasti huonot palkat on vaikkapa sairaanhoitajilla jotka eivät tee vuorotyötä [/quote] Just. Opella ja lääkärillä muka lähes sama palkka???? Siskoni on lääkäri ja minä aineenopettajana. Ei ihan ole... Eikä tietenkään tarvitsekaan. Lääkärit ansaitsevat hyvän palkkansa. Lääkäri tuossa kertoo, että ystävällään vähemmän työtunteja viikossa. Sekoittaa ilmeisesti opetustunnit ja työtunnit
[/quote]
Pitää paikkaansa, ihan palkkanauhoja vertailtiin. Myös niitä todellisia työtunteja. Omalääkärillä kun ei ole työaikaa niin ylitöistä ei makseta lisää palkkaa. Ystäväni on kokenut lukion opettaja joka osaa hommansa eikä tosiaankaan tee 40 viikkotuntia kuten minä. Ainoastaan kirjoitusten ym aikaan tuntimäärä isompi. Lisäksi hänellä on ikälisiä joita lääkäreillä ei ole. Oma palkkani on vähän pienempi kuin keskimäärin omalääkäreillä koska oheistoiminnoista (mm äitiysneuvola) maksetaan huonommin palkkaa ja minulla on niitä poikkeuksellisen paljon.
Ihmettelen kyllä näitä 24/7 tavoitettavissa olevia opettajia. Useimmat lasteni opettajat eivät ole antaneet omaa numeroaan ja Wilma-viesteihin ei vastata viikonlopun aikana. Osa sentään sunnuntai-iltana. Varsinkin ala-asteella tämä oli joskus hankalaa mutta ymmärrän silti. En minäkään anna potilailleni omaa numeroani, silti niitä soittoja joskus keskellä yötä tulee masentuneilta humalaisilta. En silti koe olevani töissä 24/7
Miksi kaikkia omalääkäreitä ei velvoiteta ottamaan vastaan potilaita ns. virka-ajan ulkopuolella? Jos on totta, että heidän pitäisi potilaansa hoitaa ja ns. ylitöitä ei erikseen makseta?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:33"] [quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:14"] Sanomastani huolimatta tässä taloudellisessa tilanteessa pidän opettajien palkkaa ihan hyvänä. Itse heikentäisin irtisanomissuojaa, sillä leipääntyneitä opettajia löytyy. Kannattaa muistaa, että kuntatyöntekijänä opettaja ei ole mitenkään poikkeuksellinen lomailija. Kyllä moni kunnan palkkalistoilla oleva lomailee pitkään. Yksityisellä lomat on ehkä lyhyemmät, mutta palkka vastaavasti suurempi. [/quote] Anteeksi, mutta opettajat lomailevat noin 18 viikkoa vuodessa. Täysillä lomilla muut kuntatyöntekijät pääsevät mihin? 8 viikkoon? Minulla on se normaali 5 viikkoa vielä seuraavat 7 vuotta, työkokemusta 3 vuotta. Että opettajien yli kolme kertaa pidemmät lomat tuntuvat hyvin kohtuuttomilta. Minä teen töitä 8-16.30, ja uskon että yhdeltä pääsevä ekaluokkalaiseni ope on jo moneen kertaan korjannut kokeet ja suunnitellyt tunnit siihen mennessä kun minä pääsen töistä. [/quote] 18 viikkoa? Höpöhöpö. [/quote] 12 viikkoa kesällä, viikko syys- ja talvilomalla, kaksi viikkoa jouluna. Anteeksi, laskin väärin. Lomaa onkin vain 16 viikkoa. [/quote] Miten niin 12 viikkoa kesällä? Oppilailla on kesälomaa 10 viikkoa, joista ekat pari viikkoa kuvittelen itselleni "saldovapaiksi" kun olen koko toukokuun ainakin tehnyt pitkää päivää viikonloputkin. Lisäksi vikan oppilaiden lomaviikon elokuussa teen jo töitä. Jäljelle jäävät 7 viikkoa lomailen ja se on työni paras (ja ainoa!) työsuhde-etu. Syysloma on 2 päivää ja usein siinäkin joutuu tekemään opet töitä ainakin vähän. Joululomalla tavallisiin työläisiin verrattuna ekstralomaa tulee vuodesta riippuen jonkin verran, ehkä viikko. Mutta taas ks. kohta "saldovapaat", lisäksi tammikuussa alkava kevätlukukausi pitää suunnitella joululomalla. Joten lomaa on enemmän kuin monilla, mutta ei 18 viikkoa, lähinnä puolet siitä.
[/quote]
Laskin äsken wilmasta meidän koulun lomat
10 viikkoa kesä
1 viikko syksyllä
2 viikkoa jouluna
1 viikko hiihtolomaa
Eli 14 viikkoa lomaa
Muilla lomaa vuodessa 5 viikkoa. Ja kyllä näissäkin ammateissa tehdään ylitöitä ja viikonloppuisin koneella töitä kotona ja katsotaan sähköposteja yms.
Mutta toki ymmärrän opettajien lomat, koska eihän mikään muu ammatti ole niin raskas, kuin opettajien ammatti.
Olen yläkoulun kaikkia ikälisiä nauttiva virassa oleva aineenopettajana. Eilen tilille oli tullut vajaa 2400. Ylitunteihin ei ole mahdollisuutta. Toki lukion opet ansaitsevat enemmän. Lääkärin pientä palkkaa kyllä kummastelen....
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:03"]
Julkisella puolella lääkärit näyttävän työskentelevän lähes tauotta, kun entinen pääsee ulos, niin uutta sisään, toisin kuin opettajilla, 45 min. opetusta, jonka jälkeen 15 min. tauko ja luulen, että osa tauoista on todennäköisesti omaa aikaa.
[/quote]
Näyttävät? Minusta näyttää siltä, että julkisen terveyskeskuksen lääkärillä on hyvinkin niin ruoka- kuin kahvitauot, kun päivystyksessä istuvien jono ei lyhene pitkään aikaan.
Opettajien 15 minuutista / tunti menee osa välituntivalvontaan, koulusta riippuen muutaman kerran viikossa, pienissä kouluissa ehkä joka päivä vähintään yksi. Ruokatuntia ei ole, vaan ruokailun valvonta, ja useimmat opettajat syövät kouluruokaa oppilaidensa kanssa. Joissakin kouluissa on ruokavälitunti pitempi. Silloin joutavat opettajainhuoneeseen "tauolle" noin varttitunniksi, jolla yleensä puhutaan työasiaa, ne opettajat, joilla ei sillä kertaa ole välituntivalvontaa tai muuta erityistä omaa tehtävää.
[/quote]
Tämä on niin totta. Päivystyksessä jono seisoo ja lääkäri ei kutsu ketään tuntikausiin. Ei ne ruokatunnitkaan nyt voi paria tuntia kestää. Kovin ei ole tehokasta tuollainen työnteko.
Opettaja on koko ajan valvonnan alla, kun oppilaat ja kolleegat näkevät, mitä hän tekee. Ei voi työaikana surffailla faceookissa tms.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:33"] [quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:14"] Sanomastani huolimatta tässä taloudellisessa tilanteessa pidän opettajien palkkaa ihan hyvänä. Itse heikentäisin irtisanomissuojaa, sillä leipääntyneitä opettajia löytyy. Kannattaa muistaa, että kuntatyöntekijänä opettaja ei ole mitenkään poikkeuksellinen lomailija. Kyllä moni kunnan palkkalistoilla oleva lomailee pitkään. Yksityisellä lomat on ehkä lyhyemmät, mutta palkka vastaavasti suurempi. [/quote] Anteeksi, mutta opettajat lomailevat noin 18 viikkoa vuodessa. Täysillä lomilla muut kuntatyöntekijät pääsevät mihin? 8 viikkoon? Minulla on se normaali 5 viikkoa vielä seuraavat 7 vuotta, työkokemusta 3 vuotta. Että opettajien yli kolme kertaa pidemmät lomat tuntuvat hyvin kohtuuttomilta. Minä teen töitä 8-16.30, ja uskon että yhdeltä pääsevä ekaluokkalaiseni ope on jo moneen kertaan korjannut kokeet ja suunnitellyt tunnit siihen mennessä kun minä pääsen töistä. [/quote] 18 viikkoa? Höpöhöpö. [/quote] 12 viikkoa kesällä, viikko syys- ja talvilomalla, kaksi viikkoa jouluna. Anteeksi, laskin väärin. Lomaa onkin vain 16 viikkoa. [/quote] Miten niin 12 viikkoa kesällä? Oppilailla on kesälomaa 10 viikkoa, joista ekat pari viikkoa kuvittelen itselleni "saldovapaiksi" kun olen koko toukokuun ainakin tehnyt pitkää päivää viikonloputkin. Lisäksi vikan oppilaiden lomaviikon elokuussa teen jo töitä. Jäljelle jäävät 7 viikkoa lomailen ja se on työni paras (ja ainoa!) työsuhde-etu. Syysloma on 2 päivää ja usein siinäkin joutuu tekemään opet töitä ainakin vähän. Joululomalla tavallisiin työläisiin verrattuna ekstralomaa tulee vuodesta riippuen jonkin verran, ehkä viikko. Mutta taas ks. kohta "saldovapaat", lisäksi tammikuussa alkava kevätlukukausi pitää suunnitella joululomalla. Joten lomaa on enemmän kuin monilla, mutta ei 18 viikkoa, lähinnä puolet siitä.
[/quote]
Laskin äsken wilmasta meidän koulun lomat
10 viikkoa kesä
1 viikko syksyllä
2 viikkoa jouluna
1 viikko hiihtolomaa
Eli 14 viikkoa lomaa
Muilla lomaa vuodessa 5 viikkoa. Ja kyllä näissäkin ammateissa tehdään ylitöitä ja viikonloppuisin koneella töitä kotona ja katsotaan sähköposteja yms.
Mutta toki ymmärrän opettajien lomat, koska eihän mikään muu ammatti ole niin raskas, kuin opettajien ammatti.
[/quote]
Niin, lapsella on lomaa silloin kun koulusta on lomaa. Mutta ope ei ole sama asia kuin oppilas... Ymmärrän ettet halua tätä käsittää.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:25"]Maksakaa parempaa palkkaa, saatte parempaa opetusta.
Ope
[/quote]
Kenelle täällä meinasit osoittaa viestisi? Luuletko, että täällä on kovin montaa ihmistä siinä asemassa, että voisi opettajien palkkaa korottaa? T. Toinen ope
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:32"] [quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:33"] [quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:14"] Sanomastani huolimatta tässä taloudellisessa tilanteessa pidän opettajien palkkaa ihan hyvänä. Itse heikentäisin irtisanomissuojaa, sillä leipääntyneitä opettajia löytyy. Kannattaa muistaa, että kuntatyöntekijänä opettaja ei ole mitenkään poikkeuksellinen lomailija. Kyllä moni kunnan palkkalistoilla oleva lomailee pitkään. Yksityisellä lomat on ehkä lyhyemmät, mutta palkka vastaavasti suurempi. [/quote] Anteeksi, mutta opettajat lomailevat noin 18 viikkoa vuodessa. Täysillä lomilla muut kuntatyöntekijät pääsevät mihin? 8 viikkoon? Minulla on se normaali 5 viikkoa vielä seuraavat 7 vuotta, työkokemusta 3 vuotta. Että opettajien yli kolme kertaa pidemmät lomat tuntuvat hyvin kohtuuttomilta. Minä teen töitä 8-16.30, ja uskon että yhdeltä pääsevä ekaluokkalaiseni ope on jo moneen kertaan korjannut kokeet ja suunnitellyt tunnit siihen mennessä kun minä pääsen töistä. [/quote] 18 viikkoa? Höpöhöpö. [/quote] 12 viikkoa kesällä, viikko syys- ja talvilomalla, kaksi viikkoa jouluna. Anteeksi, laskin väärin. Lomaa onkin vain 16 viikkoa. [/quote] Miten niin 12 viikkoa kesällä? Oppilailla on kesälomaa 10 viikkoa, joista ekat pari viikkoa kuvittelen itselleni "saldovapaiksi" kun olen koko toukokuun ainakin tehnyt pitkää päivää viikonloputkin. Lisäksi vikan oppilaiden lomaviikon elokuussa teen jo töitä. Jäljelle jäävät 7 viikkoa lomailen ja se on työni paras (ja ainoa!) työsuhde-etu. Syysloma on 2 päivää ja usein siinäkin joutuu tekemään opet töitä ainakin vähän. Joululomalla tavallisiin työläisiin verrattuna ekstralomaa tulee vuodesta riippuen jonkin verran, ehkä viikko. Mutta taas ks. kohta "saldovapaat", lisäksi tammikuussa alkava kevätlukukausi pitää suunnitella joululomalla. Joten lomaa on enemmän kuin monilla, mutta ei 18 viikkoa, lähinnä puolet siitä. [/quote] Laskin äsken wilmasta meidän koulun lomat 10 viikkoa kesä 1 viikko syksyllä 2 viikkoa jouluna 1 viikko hiihtolomaa Eli 14 viikkoa lomaa Muilla lomaa vuodessa 5 viikkoa. Ja kyllä näissäkin ammateissa tehdään ylitöitä ja viikonloppuisin koneella töitä kotona ja katsotaan sähköposteja yms. Mutta toki ymmärrän opettajien lomat, koska eihän mikään muu ammatti ole niin raskas, kuin opettajien ammatti. [/quote] Niin, lapsella on lomaa silloin kun koulusta on lomaa. Mutta ope ei ole sama asia kuin oppilas... Ymmärrän ettet halua tätä käsittää.
[/quote]
Asun koulumme vieressä ja ainoat, jotka siellä ovat päättäjäispäivän jälkeen on rehtori ja opinto-ohjaaja. Lisäksi tuntemani opettajat kyllä tulevat kotiin keväällä kukkapuskien kanssa ja menevät koululle vasta päivää, kahta aiemmin kun koulu alkaa.
Eli älä höpötä, että siellä koululla opettajat ovat kesäkuussa tai elokuun alussa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:32"] [quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:33"] [quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:14"] Sanomastani huolimatta tässä taloudellisessa tilanteessa pidän opettajien palkkaa ihan hyvänä. Itse heikentäisin irtisanomissuojaa, sillä leipääntyneitä opettajia löytyy. Kannattaa muistaa, että kuntatyöntekijänä opettaja ei ole mitenkään poikkeuksellinen lomailija. Kyllä moni kunnan palkkalistoilla oleva lomailee pitkään. Yksityisellä lomat on ehkä lyhyemmät, mutta palkka vastaavasti suurempi. [/quote] Anteeksi, mutta opettajat lomailevat noin 18 viikkoa vuodessa. Täysillä lomilla muut kuntatyöntekijät pääsevät mihin? 8 viikkoon? Minulla on se normaali 5 viikkoa vielä seuraavat 7 vuotta, työkokemusta 3 vuotta. Että opettajien yli kolme kertaa pidemmät lomat tuntuvat hyvin kohtuuttomilta. Minä teen töitä 8-16.30, ja uskon että yhdeltä pääsevä ekaluokkalaiseni ope on jo moneen kertaan korjannut kokeet ja suunnitellyt tunnit siihen mennessä kun minä pääsen töistä. [/quote] 18 viikkoa? Höpöhöpö. [/quote] 12 viikkoa kesällä, viikko syys- ja talvilomalla, kaksi viikkoa jouluna. Anteeksi, laskin väärin. Lomaa onkin vain 16 viikkoa. [/quote] Miten niin 12 viikkoa kesällä? Oppilailla on kesälomaa 10 viikkoa, joista ekat pari viikkoa kuvittelen itselleni "saldovapaiksi" kun olen koko toukokuun ainakin tehnyt pitkää päivää viikonloputkin. Lisäksi vikan oppilaiden lomaviikon elokuussa teen jo töitä. Jäljelle jäävät 7 viikkoa lomailen ja se on työni paras (ja ainoa!) työsuhde-etu. Syysloma on 2 päivää ja usein siinäkin joutuu tekemään opet töitä ainakin vähän. Joululomalla tavallisiin työläisiin verrattuna ekstralomaa tulee vuodesta riippuen jonkin verran, ehkä viikko. Mutta taas ks. kohta "saldovapaat", lisäksi tammikuussa alkava kevätlukukausi pitää suunnitella joululomalla. Joten lomaa on enemmän kuin monilla, mutta ei 18 viikkoa, lähinnä puolet siitä. [/quote] Laskin äsken wilmasta meidän koulun lomat 10 viikkoa kesä 1 viikko syksyllä 2 viikkoa jouluna 1 viikko hiihtolomaa Eli 14 viikkoa lomaa Muilla lomaa vuodessa 5 viikkoa. Ja kyllä näissäkin ammateissa tehdään ylitöitä ja viikonloppuisin koneella töitä kotona ja katsotaan sähköposteja yms. Mutta toki ymmärrän opettajien lomat, koska eihän mikään muu ammatti ole niin raskas, kuin opettajien ammatti. [/quote] Niin, lapsella on lomaa silloin kun koulusta on lomaa. Mutta ope ei ole sama asia kuin oppilas... Ymmärrän ettet halua tätä käsittää.
[/quote]
Asun koulumme vieressä ja ainoat, jotka siellä ovat päättäjäispäivän jälkeen on rehtori ja opinto-ohjaaja. Lisäksi tuntemani opettajat kyllä tulevat kotiin keväällä kukkapuskien kanssa ja menevät koululle vasta päivää, kahta aiemmin kun koulu alkaa.
Eli älä höpötä, että siellä koululla opettajat ovat kesäkuussa tai elokuun alussa.
[/quote]
Mulla on ainakin kaikki matskut ja tietokoneeni täällä kotona. Kyttää toki parkkipaikkaa niin paljon kuin sielu sietää, mutta kesällä opet työskentelee pitkälti kotona. Eihän kouluissa kesällä ole edes ilmanvaihto päällä!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:25"]Maksakaa parempaa palkkaa, saatte parempaa opetusta.
Ope
[/quote]
Kenelle täällä meinasit osoittaa viestisi? Luuletko, että täällä on kovin montaa ihmistä siinä asemassa, että voisi opettajien palkkaa korottaa? T. Toinen ope
[/quote]
Joka tekee työnsä hyvin ihan tällä saatavalla palkalla.
En muista, milloin olisin pitänyt viikon syysloman. Aina on rästitöitä ja seuraavan jakson tunteja pitää suunnitella. Työviikot venyvät säännöllisesti yli 40 tunnin. Voi olla, että vietän siellä oppilaitoksen tiloissa aikaa 6 t/pvä, mutta muu tehdään himassa. En viitsi edes tuntipalkkaa itselleni laskea. Ylitunneista ei makseta mitään ylityökorvauksia, joskin ne nostavat palkkaluokkaa. Sisareni on amk-opettaja ja kadehdin kyllä häntä. Bruttopalkka on jotain 4500 e/kk erilaisine lisineen ja opetuksetonta aikaa noin 1,5 kk enemmän kuin itselläni. Mutta kuten hän aina jaksaa muistuttaa: se on ammatinvalintakysymys.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:45"]Olen yläkoulun kaikkia ikälisiä nauttiva virassa oleva aineenopettajana. Eilen tilille oli tullut vajaa 2400. Ylitunteihin ei ole mahdollisuutta. Toki lukion opet ansaitsevat enemmän. Lääkärin pientä palkkaa kyllä kummastelen....
[/quote]
Toisin sanoen nettopalkkasi on vajaa 2400 euroa. Yleensä kun palkkoja vertaillaan, niin vertailukelposemman luvun kerrot ilmoittamalla vuositulot bruttona. Sekä tietenkin myös lomapäiviesi määrä on yksi työsuhde-etu.
[/quote]
Tämä on niin totta. Päivystyksessä jono seisoo ja lääkäri ei kutsu ketään tuntikausiin. Ei ne ruokatunnitkaan nyt voi paria tuntia kestää. Kovin ei ole tehokasta tuollainen työnteko.
Opettaja on koko ajan valvonnan alla, kun oppilaat ja kolleegat näkevät, mitä hän tekee. Ei voi työaikana surffailla faceookissa tms.
[/quote]
Päivystyksessä on ns aulapotilaat ja paaripotilaat. Oikeasti sairaat tulee monissa paikoissa eri ovesta ambulanssin tuomana. Pienissä yksiköissä päivystävä lääkäri vastaa myös osastoista. Kyllä ottaa päähän kun tulen esim elvytystilanteesta (jossa potilas on kuollut) ja aulassa kiroillaan lääkärin pitkiä taukoja vaikken ole koko päivystysaikana käynyt syömässä tai vessassa kahvitteluista puhumattakaan. Useimmat päivystysyksiköt on keskittämisen seurauksena nykyään ihan järjettömän kiireettömiä. Jos olet niin hyväkuntoinen että ehdit seurata lääkärin tekemisiä, olet oikeastaan liian terve päivystykseen. Muistakaa että potilaat hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä eikä tulojärjestyksessä. Toiset pääsee heti ja toiset sitten kun kaikki muut on jo hoidettu. Tervetuloa vaan oikeasti seuraamaan mitä siellä päivystyksessä tapahtuu.
Aika moni täällä ei omien sanojensa mukaan ehdi edes käydä vessassa koko työpäivän aikana.
Joko tämä on paskapuhetta tai olette aivan helvetinmoisia ylitunnollisia idiootteja.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:11"]
"Häh? No taatusti joillain opettajilla on. Toisilla ei. Kas kun pelkkä ammattinimike ei takaa sitä, että työolosuhteet olisivat samat tai kohtuulliset. Itsehän esimerkiksi saan vuositasolla yli 6000 euroa vähemmän palkkaa kuin kollegani. Teemme saman työn, mutta minä olen määräaikainen. Kyllä siinä on syytä valittaa, vaikka työpaikka onkin. Toisilla opettajilla on sitten toiset syyt."
Ei kait missään makseta jostakin ammattinimikkeestä, vaan työn tuloksesta. Oletko ihan varma, ettei kollegasi työntulos (opetustaso, aineiden keskiarvo jne.) olisi parempi kuin sinun, ainakin muissa ammateissa työntulos vaihtelee suuresti, vaikka olisi sama koulutus, a.nimike jne.
No voin rehellisesti sanoa, että kaikista kollegoistani en ole huonoin. Mutta olen pienipalkkaisin. Aika monella alalla kyllä maksetaan ihan tasan ammattinimikkeestä. "
Kun noin vastasit, se on todella väärin. Ammattitaito ja osaaminen pitäisi näkyä todella opettjan palkassa ja se on pitkällä aikajaksolla säästöä yhteiskunnalle, kun oppilaat tarvitsevat vähemmän tukiopetusta ja menestyvät myöhemmin opinnoissa, kun opetus on mennyt oppilaalle perille.
[/quote]
Mutta opettajan osaamista on niin vaikea mitata, että säästön sijaan tulospalkkiossa on vaarana syrjäytymisen lisääntyminen. On helppoa saada hyviä oppimistuloksia hyvän sosioekonomisen taustan omaavien lasten kanssa. Lisäksi opettajien tulospalkkaus on muualla johtanut siihen, että opettajat opettavat vain tiettyjä osaamista mittaavia kokeita varten, eivätkä oppilaslähtöisesti. Siksi mieluummin otan huonomman palkan ja oppilaille järkevät tavoitteet. Mutta olisi kohtuullista, jos kaikki lukuvuoden opettavat saisivat vuoden palkan. Niinhän se opettajan palkka on aikanaan laskettu. 9 kk:n palkka on jaettu 12 kk:lle. Jos saisin joka kk:n palkan, en olisi tyytymätön osaani tai palkkaani.
Yhteiskunnalliselta kantilta uskon, että pieni palkankorotus saattaisi tuoda alalle lisää miehiä, joka olisi varmaan etu. Mutta tämä toki kannattaisi tutkia, ennen kuin mitään korotuksia tehdään.
[/quote]
Siis ihanko oikeasti näkyy jo tällaista ajatusmallia, että ratkaisu kuntien onnettomaan taloustilanteeseen ja laskeviin oppimistuloksiin on opettajien palkankorotus.
Palkankorotus? Oikeasti? Eikö teille mikään riitä?
Paljon tuo 9kk palkka nyt sitten on silloin kun sitä ei ole jaettu 12 kuukaudelle? Voisiko joku laskea?
Eikö ap halua ottaa osaa mamujen kotoutukseen???
Millä rahalla luulet vastaanottokeskysten syntyvän? jokaisen on otettava osaa talkkoisiin!