Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummat teitä ärsyttävät enemmän; liian jämptit vai liian suurpiirteiset ihmiset?

Vierailija
22.07.2015 |

Kumpi on mielestänne parempi ominaisuus?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurpiirteiset, argh. Anoppini esimerkiksi on sellainen, en kestä. Näkyy ihan pienissä arkipäivän asioissa.

Keittiön verhot ovat todella huonosti ommeltuja, roikkuvat vinossa koska "mä nyt vähän suurpiirteisesti ompelin ne, ei oo niin tarkkaa". Kiisselistä tulee paksua jankkia, koska perunajauhoja ei mitata vaan ripsautellaan paketista miten sattuu. Matkalaukkua pakatessa mukaan otetaan isoja shampoopulloja ym. turhaa, ja matkakohteessa itketään kun ei saada tuliaisviinipulloja mahtumaan laukkuun. Kissan- ja koiranruoat ovat pitkin lattiaa, pyyhkeet jäävät suihkun jälkeen lattialle haisemaan, papiljotit ja korvatulpat jäävät lattialle kun ne aamulla kiskotaan päästä ja heitetään sinne. "Kyllä sen ehtii hoitaa myöhemminkin."

Vierailija
2/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän asiastakin. Esim. työasioissa on hyvä olla täsmällinen, mutta sitten taas vapaa-ajan asioissa voi olla vähän huolettomampikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jämptit

Vierailija
4/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat ihan yhtä paljon, jos siis tosiaan puhutaan ääripäistä.

Vierailija
5/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:44"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:41"] Normaalisti sanoisin, että liian jämptit ovat rasittavia mutta tulin juuri lomalta kälyn kanssa ja hänen suurpiirteosyys suoraan sanottuna v-tutti. Meinattiin myöhästyä ihan kokoajan hänen takia! Kyllä ne kaupat on vielä auki. Ei ole. Kyllä meidät päästetään vielä teatteriin. Juu, mutta vain, koska anelimme sisäänpääsyä (ja jumalauta niitä vihaisia katseita). Kyllä se bussi odottaa. No ei odota. Jos ikinä enää menen lomalla hänen kanssaan, lähden itse aikataulun mukaan ja jätän hipin ihastelemaan kukkia ja nauttimaan elämästä. Ärsytti, kun aivan koko ajan oltiin myöhässä tän yhden takia! Hermot meni, kun meinattiin myöhästyä lennolta. Ei, se kone EI odota meitä!! Nyt saatana juokset, että päästään kotia [/quote] Myöhästely ei ole yhtä kuin suurpiirteisyys, vaikka varmasti myöhästelyä ilmenee useammin suurpiirteisillä kuin jämpteillä. [/quote] No, lisää esimerkkejä: oli pakannut viikon lomaa varten repun. Siis, vain yhden pienen Marimekko repun. Hän perusteli, että jos jotain tarvitsee tai unohtu, paikan päällä saa. Mä päädyin lainaa hänelle sandaalit, hiuspannan, harjan, hammastahnaa ja neuleen. Ehdotin, että suunnitellaan tekemiset. Ei halunnut. Huomautin, että museo ei ole auki maanantaina, mennään sinne viikonloppuna. Joo, joo. Ei menty. Ehdotin, että varaa meille paikat veneajelulle. Ei halunnut, halusi mennä fiilis pohjalla. No, sitten kun oli oikea fiilis, risteilyt oli jo täynnä. [/quote] Helvetin ärsyttävä tyyppi!

[/quote]

Naurattaa, tää sun kälysi kuulostaa ihan multa. Tosin sen tiedän ettei lentokone odota. Lähinnä just toi, että fiilispohjalta pitää mennä. Mua alkaa ahdistamaan jos ostaa liput vaikka ennakkoon, koska sitten se ei tunnu enää ''vapaaehtoiselta'' vaan pakolta. Sinne teatteriin on PAKKO mennä. Se ei ole enää kiva kokemus vaan ahdistava pakollinen velvoite.

Joo, olen outo ja varmaan perseestä olevaa matkaseuraa, mutta tykkäänkin matkustella eniten yksin.

Ja tohon aloitukseen palaten, olen itse varmaankin jopa liian suurpiirteinen, ja se kyllä joissain asioissa haittaa elämää. Toisin taas isäni, on yrittäjä ja todella jämpti, välillä ärsyttää mutta loppujenlopuksi ihailen vaan. Liekö siksi että olen itse ihan vastakohta. Välillä hävettää kun en saa asioita ajallani hoidettua jne mikäli isäni saa tietää.

Vierailija
6/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:20"] Pitäisi pystyä saavuttamaan mahdollisimman hyvä lopputulos tietyssä ajassa. Olen huomannut että liian jämptit eivät pysty siihen.

[/quote]..mikä on usein silti parempi kuin yli-suurpiirteisten kanssa, jotka kertovat asian olevan kunnossa, mutta myöhemmin (kun asiaa on ehkä jo myöhäistä korjata) todetaan sen olleen ihan päin helvettiä.

Vierailija
7/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurpiirteiset: Aina myöhässä, sotkevat jne.

Vierailija
8/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sinnepäin ei-se-nyt-niin-tarkkaa-ole huithapelit vois muuttaa vaikka Kreikkaan. Sinne ne kuuluukin! Ja me sitten maksetaan teidän velat.

Vierailija
9/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:01"]

Hiukan suurpiirteisyyteen taipuva - siis joustava & muutoksiin kykenevä - ihminen on paras. Kaikissa asioissa pilkuntarkka tylsimys on elämää pelkäävä, mielikuvitukseton ja rutinoitunut. Seksikin sellaisen kanssa olisi varmaan ihanaa ilotulitusta - not.

[/quote]

Itse asiassa luulen, että jämpti olisi sängyssäkin jämpti ja suoriutuisi täydellisesti rakastajan tehtävästä. Voisi osoittautua paremmaksi petikaveriksi kuin suurpiirteinen, joka ajattelee että kunhan vähän sinnepäin sohii niin hyvä tulee.

Vierailija
10/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:19"]

Ehdottomasti suurpiirteiset. Ärsyttää sellainen epäjärjestys ja heikko ote asioista. Paikat on siivottomassa kunnossa ja tavaroita hukassa jatkuvasti. Ei muisteta tapaamisia ja  mikäli muistetaan ollaan myöhässä. Sellaista hälläväliä meininkiä.

[/quote]

Heh, kuvailit minut! Oletkohan jämpti työkaverini? Sinussa minua vastaavasti ärsyttää joustamattomuus ja se, että pasmasi menevät sekaisin jos jokin asia muuttuu varoittamatta (kuuluu meidän alalla työn kuvaan) samoin kuin se, että lasket kollegoille tekemäsi palvelukset ja odotat vastapalveluksia tasan yhtä usein. Lisäksi pikkuasioista valittaminen rasittaa. Asennetta, nainen. Ei se ole niin vakavaa.

Vierailija
11/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oletetaan, että jämpti ihminen vaatii samaa muilta? Ihminen voi olla "liian jämpti" ja pikkutarkka omissa asioissaan, mutta silti joustaa muiden ihmisten suhteen.

Itse asiassa useimmat jämptit ihmiset oppivat ihan väkisinkin, että kannattaa itse olla jämpti, kun muiden ihmisten ei voi odottaa tekevän asioita luvatusti. On parempi ja suvaitsevaisempi olo, kun tietää, että asiat sujuvat, vaikka muihin ei voisikaan luottaa. Ei tule turhaa hammastenkiristelyä.

Suurpiirteiset ihmiset sitten taas eivät opi jämptiyttä millään.

Vierailija
12/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:30"]

Liian jämptit ottaa päähän, koska he vaativat muita olemaan samanlaisia kuin he. Suurpiirteiset ajattelevat, että antaa kaikkien kukkien kukkia.

[/quote]

No kyllä mä uskon, että esimerkiksi suvaitsevaisuus/muiden tuomitseminen on ihan muista asioista kehittyvä asia, kuin siitä onko omassa elämässään jämpti vai suurpiirteinen. Itse olen jämpti ihminen, tarkoittaen sitä että pidän sovitusta kiinni, vaadin itseltäni paljon, minulla on rutiineja joista en luovu helpolla jne. Minulla ei häiritse, jos joku toinen ei ole samanlainen. En ikinä kommentoi toisten tapoja hoitaa asioitaan. Uskon, että eri asiat tekevät eri ihmiset onnelliseksi. Minä nautin tällaisesta elämäntavasta, kun taas joku toinen ei. Sen sijaan kuulen vähintään viikottain muilta ihmisiltä kommentteja osoitettuna minulle kuten "Ei sitä aina tarvi olla niin tarkka" "Höllää vähän" "No kai sä nyt voit välillä tehdä vasemmalla kädellä" jne. Itse olen kokenut nimenomaan, että muilla on hankala hyväksyä miten elän elämääni. Toki teen tilaa kalenteriin ystävilleni, mutta monille on esimerkiksi ylitsepääsemätön asia, että en halua tavata puolen tunnin varoitusajalla - jos olen juuri lähdössä kuntosalille. Ymmärrän kyllä, että joku toinen näin tekee, mutta itse pyrin tuossa tilanteessa löytämään paremman ajan tapaamiselle (joka käy molemmille). Ja olen oikeasti saanut todella paljon kritiikkiä siitä, että en jousta pienellä varoitusajalla omista suunnitelmistani. Toki joustaisin, jos ystävällä olisi oikea hätä, mutta jos kyse on siis ihan kahvittelusta tai muusta sellaisesta.

Vierailija
13/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:48"]

Minun mielestäni nuo eivät ole toistensa vastakohdat. Jämpti ei ole pikkutarkka eikä nipo, vaan pitää lupauksensa eikä sekoita asioita, vaan pitää ne selkeinä. Myös suurpiirteisen kanssa asiat pysyy selkeinä, koska hän ei takerru pikkuasioihin vaan hahmottaa kokonaisuuden. Suurpiirteinen on yleensä hyväksyvä, erilaisia ihmisiä ja tilanteita ymmärtävä ja antelias, joka ei välitä siitä ettei kaikki mene juuri hänen mielensä mukaan.

Tulkitsen, että aloittaja tarkoitti asettaa vastakkain pikkutarkan nipon ja välinpitämättömän haahuilijan. (?)

[/quote]Ihmisillä ei ole nykyään enää sanojen tajua vaan niitä käytetään miten sattuu. Ilmeisesti ei ole luettu paljonkaan kirjallisuutta.

Suurpiirteinen on positiivinen ominaisuus, samoin jämptiys. Negatiivisille ominaisuuksille on omat nimensä, esim. juuri tuo pikkutarkka ja välinpitämätön. Liian tarkka on pikkutarkka ja liian huoleton on välinpitämätön. Liian suurpiirteisen vielä jotenkin ilmauksena ymmärrän, joku on esimerkiksi liian suurpiirteinen tavaroidensa lainailussa. Mutta jämpti kuvaa juuri sitä, että ihminen pitää kiinni siitä, mitä on sovittu, siis pitää lupauksensa. Miten voi olla liian jämpti? Oikea sana olisi silloin joustamaton, ellei pysty muuttamaan suunnitelmia.

Vierailija
14/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:52"]Suurpiirteiset. Tietysti jonkinlainen keskitie on se ideaali, mutta itseäni ärsyttää todella paljon, jos sovituista asioista ei pidetä kiinni. Jämptiyskin voi ärsyttää, mutta ainakin se on ennakoitavissa.
[/quote]

Tjaa, tämä kuulostaa hyvältä jämptiydeltä:) . Eli jämpti=luotettava. Se on pelkästään positiivista.

Mutta turhasta nipottajat ottavat mua kyllä päähän - semmoista tärkeilyä sitten..? (tyyliin pihapoliisit).
Mut toisaalta tosissaan ärsyttää kyllä ihan 101 % jos johonkin ihmiseen ei voi luottaa, niin arseesta, niin arseesta.

Vierailija
15/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi niin hyvä ketju/aihe ... Tuli paljon, paljon hyviä selityksiä sanoille...*ojentaa kukkapuskan ap.lle*

T.40 :)

Vierailija
16/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättäen liian jämptit voivat olla melkoinen rasite työelämässä. Ongelmana se että eivät pysy aikatauluissa. Nykyisin työelämässä pitää olla ennen kaikkea tehokas ja jos olet liian tarkka ja pyrit 100 %:seen tulokseen niin et ole tarpeeksi tehokas. Pitäisi pystyä saavuttamaan mahdollisimman hyvä lopputulos tietyssä ajassa. Olen huomannut että liian jämptit eivät pysty siihen.

Vierailija
17/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

,Olisiko niin, että liian jämpti ikäänkuin suorittaa, koko ajan otsanahka rutulla.

Liian suurpiirteinen ajattelee asioiden kyllä järjestyvän ,ainahan niin on käynyt.

Kuka ne asiat hoitaa tiukkis parka.

Vierailija
18/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:20"]

Yllättäen liian jämptit voivat olla melkoinen rasite työelämässä. Ongelmana se että eivät pysy aikatauluissa. Nykyisin työelämässä pitää olla ennen kaikkea tehokas ja jos olet liian tarkka ja pyrit 100 %:seen tulokseen niin et ole tarpeeksi tehokas. Pitäisi pystyä saavuttamaan mahdollisimman hyvä lopputulos tietyssä ajassa. Olen huomannut että liian jämptit eivät pysty siihen.

[/quote]Jämptiyshän on nimenomaan aikataulussa pysymistä. Perfektionisti joka hioo töitään loputtomiin ei pysy aikatauluissa, mutta sehän ei ole jämptiyttä.

Jämpti-sana tulee nykyruotsin sanasta jämt, 'tasan, täsmälleen, alati'. Sen merkitys suomen kielessä on 'täsmällinen, tarkka, sopiva, varma, tosi, aivan, täsmälleen, tasan'. Lähteenä Häkkinen: Suomen sanojen alkuperä.

Vierailija
19/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurpiirteiset. Eivät pidä lupauksiaan ja ovat myöhässä. Eivät hoida töitä sovitusti tai ollenkaan. Jämpti ei ole sama kuin nipo. Nipoksi tunnollisia tekijöitä haukkuvat laiskanpulskeat siipeilijät. Suurpiirteiset myös joutuvat suorastaan valehtelemaan ainakin töissä kun eivät vaivaudu ottamaan asioista oikeasti selvää, koska se on vaivalloista ja vie paljon aikaa. Jostain syystä usein tuollaiset tyypit puhuvat paljon, mutta ihan aiheen vierestä tai eivät ymmärrä käyttämiensä sanojen merkitystä.

Vierailija
20/59 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jämptiyteen taipuva ihminen (äidiltä perittyä ;)) ja paras ystäväni on tosi suurpiirteinen. Puhutaan että lähdetään jonnekkin, niin mieli saattaa muuttua viimehetkellä. Heittelehtii kuin tuuliviiri eikä varaudu kunnolla matkoja ym. varten. Joskus meinaa suoni poksahtaa otsassa koska kaverini on myös tosi sottapytty. Siivota voi sit myöhemmin kuulema. Itse siivoan sitä mukaa mitä teen, suunnittelen, pakkaan kaiken tarvittavan, en jätä tavaroita vieraiden luona lojumaan jne jne.

Argh, eli suurpiirteiset kiukuttaa enemmän. :D 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi