Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkkani pieneni yli 200 € (luokanopettaja)

Vierailija
15.08.2015 |

Tänä vuonna koulussamme oli niin pieni tuntikehys, että ylitunteja ei tullut. Palkkani pieneni yli 200 €. Tällainen palkkojen jojottelu ei liene mahdollista kovin monessa ammatissa. Yleensähän palkat nousevat. Ikävintähän tässä on se, että etukäteen ei voi tietää seuraavan vuoden palkkaansa.

Kommentit (261)

Vierailija
61/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:11"]"Häh? No taatusti joillain opettajilla on. Toisilla ei. Kas kun pelkkä ammattinimike ei takaa sitä, että työolosuhteet olisivat samat tai kohtuulliset. Itsehän esimerkiksi saan vuositasolla yli 6000 euroa vähemmän palkkaa kuin kollegani. Teemme saman työn, mutta minä olen määräaikainen. Kyllä siinä on syytä valittaa, vaikka työpaikka onkin. Toisilla opettajilla on sitten toiset syyt."

Ei kait missään makseta jostakin ammattinimikkeestä, vaan työn tuloksesta. Oletko ihan varma, ettei kollegasi työntulos (opetustaso, aineiden keskiarvo jne.) olisi parempi kuin sinun, ainakin muissa ammateissa työntulos vaihtelee suuresti, vaikka olisi sama koulutus, a.nimike jne. 

No voin rehellisesti sanoa, että kaikista kollegoistani en ole huonoin. Mutta olen pienipalkkaisin. Aika monella alalla kyllä maksetaan ihan tasan ammattinimikkeestä. "

Kun noin vastasit, se on todella väärin. Ammattitaito ja osaaminen pitäisi näkyä todella opettjan palkassa ja se on pitkällä aikajaksolla säästöä yhteiskunnalle, kun oppilaat tarvitsevat vähemmän tukiopetusta ja menestyvät myöhemmin opinnoissa, kun opetus on mennyt oppilaalle perille.
[/quote]
Käytäisiin muuten aika tappelut siitä, kenelle heikoiksi tiedetyt oppilaat laitetaan opetukseen, jos opejen palkkaan vaikuttaisi miten oppi on omaksuttu :) Tuskin kukaan haluaisi esim lääkärinäkään töihin vaikka vanhusten pariin jos palkkaa nostaisi se, että hoidon jälkeen potilas on terve ja hengissä. Ihan samalla lailla kun ei ole lääkärin syy, että elämä päättyy joskus, ei voi olla opettajan syy, ettei kaikki opi kaikkea, mitä on määritelty että koulussa pitää opettaa.

Vierailija
62/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:11"]

"Häh? No taatusti joillain opettajilla on. Toisilla ei. Kas kun pelkkä ammattinimike ei takaa sitä, että työolosuhteet olisivat samat tai kohtuulliset. Itsehän esimerkiksi saan vuositasolla yli 6000 euroa vähemmän palkkaa kuin kollegani. Teemme saman työn, mutta minä olen määräaikainen. Kyllä siinä on syytä valittaa, vaikka työpaikka onkin. Toisilla opettajilla on sitten toiset syyt."

Ei kait missään makseta jostakin ammattinimikkeestä, vaan työn tuloksesta. Oletko ihan varma, ettei kollegasi työntulos (opetustaso, aineiden keskiarvo jne.) olisi parempi kuin sinun, ainakin muissa ammateissa työntulos vaihtelee suuresti, vaikka olisi sama koulutus, a.nimike jne. 

No voin rehellisesti sanoa, että kaikista kollegoistani en ole huonoin. Mutta olen pienipalkkaisin. Aika monella alalla kyllä maksetaan ihan tasan ammattinimikkeestä. "

Kun noin vastasit, se on todella väärin. Ammattitaito ja osaaminen pitäisi näkyä todella opettjan palkassa ja se on pitkällä aikajaksolla säästöä yhteiskunnalle, kun oppilaat tarvitsevat vähemmän tukiopetusta ja menestyvät myöhemmin opinnoissa, kun opetus on mennyt oppilaalle perille.

[/quote]

Mutta opettajan osaamista on niin vaikea mitata, että säästön sijaan tulospalkkiossa on vaarana syrjäytymisen lisääntyminen. On helppoa saada hyviä oppimistuloksia hyvän sosioekonomisen taustan omaavien lasten kanssa. Lisäksi opettajien tulospalkkaus on muualla johtanut siihen, että opettajat opettavat vain tiettyjä osaamista mittaavia kokeita varten, eivätkä oppilaslähtöisesti. Siksi mieluummin otan huonomman palkan ja oppilaille järkevät tavoitteet. Mutta olisi kohtuullista, jos kaikki lukuvuoden opettavat saisivat vuoden palkan. Niinhän se opettajan palkka on aikanaan laskettu. 9 kk:n palkka on jaettu 12 kk:lle. Jos saisin joka kk:n palkan, en olisi tyytymätön osaani tai palkkaani. 

Yhteiskunnalliselta kantilta uskon, että pieni palkankorotus saattaisi tuoda alalle lisää miehiä, joka olisi varmaan etu. Mutta tämä toki kannattaisi tutkia, ennen kuin mitään korotuksia tehdään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 20:13"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 20:11"]

Onko eliittilukioissa vanhempainvartteja? Tavallisissa ei ole, mutta missä menee se "eliitin" raja, että ne alkaa? Koska kyseessä oli jo eläköitynyt opettaja, ihmettelen vielä enemmän. Vastahan ne "vartit" tulivat yläkouluun pakollisiksi joitakin vuosia sitten, eli jo sitä ennenkö ne olivat pakollisia joissakin lukioissa? Koettiinko niistä olevan hyötyä? Eikö lukiossa vastuun pitäisi jo olla niin paljon oppijalla itsellään, että vanhempia tavattaisiin vain ongelmatilanteissa eikä läpi ikäluokan?

[/quote]

Meillä on neljä lasta ja ei kyllä kukaan ole vanhempainvartissa käynyt yläkoulussa. Asiasta oli vanhempainillassa puhetta ja tehtiin selväksi, että saa varata sellaisen ajan opettajalta, mutta jos jotain kysyttävää on, toivotaan, että kysyisi sen wilman kautta. Lukiossa ei ole vanhempainvartista kukaan edes maininnut

[/quote]

No sehän se! Yläkouluunkin ovat juuri vasta tuloillaan, jossain jo pakollisia, mutta ei kaikkialla. Ja silti jonkun jo eläköitynyt äiti oli niitä muka tuossa aiemmassa viestissä pitänyt jo lukiossakin? Aloinpa siis epäillä koko tehokkaan, pidetyn ja aamutoimien lomassa lukiolaisten kirjoitelmat korjaavan äidin olemassaolon todenperäisyyttä...

Vierailija
64/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa alkaa lukemaan jo pääsykokeisiin, jos kadehtii opettajan ammattia. Luokanopettajia valmistuu monessa kaupungissa, joten sinne vain opiskelemaan. Sitä kadehtimaanne eka-ja tokaluokan opettajaa. Kun koulupäivän aikana joutuu ekaluokkalaista käyttämään vessassa ja pyyhkimään pyllyä ja toinen ei osaa kengännauhoja solmia, kolmas itkee paidan nappien kanssa.

Opettaja ei saa enää keskittyä alaluokillakaan opetustyöhön, vaan aika menee peruskasvatuksen kanssa, koska vanhemmat ovat ulkoistaneet kasvatusvastuunsa päiväkodille ja koululle. Ihan perusasiat jo jää oppimatta. Vaikka ensimäinen tärkeä tehtävä koulussa olisi opettaa lukemaan ja laskemaan, opettajan aika menee pyllyn pyyhkimiseen ja kengännauhojen solmimiseen.

Joten ihan vapaasti voi jokainen lyhyen työpäivän kadehtija hakea koulutukseen nautimaan niistä lyhyistä päivistä ja pitkistä kesälomista (mikä ei oikeasti ole edes kesäloma, vaan opetuksetonta aikaa)

Vierailija
65/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:03"]

"Olen lääkäri. Ystäväni on aineopettaja. Meillä on käytännössä sama palkka (minulla noin satasen enemmän) mutta ystävälläni on vähemmän työtunteja viikossa ja pidemmät lomat. 

Luokanopettajilla tietysti pienemmät palkat kuin aineopettajilla.

Minusta opettajien palkat on hyviä. Arvostan kyllä opettajien työtä. Oikeasti huonot palkat on vaikkapa sairaanhoitajilla jotka eivät tee vuorotyötä"

Julkisella puolella lääkärit näyttävän työskentelevän lähes tauotta, kun entinen pääsee ulos, niin uutta sisään,  toisin kuin opettajilla, 45 min. opetusta, jonka jälkeen 15 min. tauko ja luulen, että osa tauoista on todennäköisesti omaa aikaa.

[/quote]

:D Todennäköisesti juu. Ainakin neljänä päivänä lukuvuodessa näin voi käydä. Ruokatauko onkin sitten opetustilanne, kahvitaukoja kai on muilla aloilla ihan päivittäin? Itse tulen töihin puolisen tuntia ennen tarvetta, jotta ehdin juoda kahvit kollegoiden kanssa. Vessassa en välttämättä ehdi käymään työpäivän aikana. Mutta se kuuluu työnluonteeseen, ei se siis erityisesti haittaa. Välillä vaan hymyilyttää nämä ruusuiset kuvat opettajien työpäivistä. Erityisesti näin ops-uudistuksen aikaan opettajien luppoaika on kyllä aika vähissä.

Vierailija
66/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini jäi eläkkeelle muutama vuosi sitten. Ja kyllä, lukiossa oli keskusteluhetket vanhempien ja oppilaan kanssa yhdessä. Ehkä siksi koulu onkin eliittilukio, koska siellä satsataan vähän enemmän opettajienkin taholta, eikä lasketa jokaista muutaman minuutin ylityötä. 

Hyvissä lukiossa tehdään monia asioit ennen kuin ne tulevat muualla pakollisikdi ja saavat opettajat pakon edessä liikkeelle.

Lapseni hyvässä yläkoulussakin on kuulemani mukaan ollut vanhempainkeskustelut käytössä jo vuodikaudia. Lisäksi opettajat tekevät kieliopetukseen liittyen ulkomaan opintomatkoja, tuskin moni tämän palstan ope suostuisi sellaiseenkaan riistoon? Sieltä vaan, missä rima on matalin! 

Vierailija
67/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:21"]

"Häh? No taatusti joillain opettajilla on. Toisilla ei. Kas kun pelkkä ammattinimike ei takaa sitä, että työolosuhteet olisivat samat tai kohtuulliset. Itsehän esimerkiksi saan vuositasolla yli 6000 euroa vähemmän palkkaa kuin kollegani. Teemme saman työn, mutta minä olen määräaikainen. Kyllä siinä on syytä valittaa, vaikka työpaikka onkin. Toisilla opettajilla on sitten toiset syyt."

[/quote]

Mutta opettajan osaamista on niin vaikea mitata, että säästön sijaan tulospalkkiossa on vaarana syrjäytymisen lisääntyminen. On helppoa saada hyviä oppimistuloksia hyvän sosioekonomisen taustan omaavien lasten kanssa. Lisäksi opettajien tulospalkkaus on muualla johtanut siihen, että opettajat opettavat vain tiettyjä osaamista mittaavia kokeita varten, eivätkä oppilaslähtöisesti. Siksi mieluummin otan huonomman palkan ja oppilaille järkevät tavoitteet. Mutta olisi kohtuullista, jos kaikki lukuvuoden opettavat saisivat vuoden palkan. Niinhän se opettajan palkka on aikanaan laskettu. 9 kk:n palkka on jaettu 12 kk:lle. Jos saisin joka kk:n palkan, en olisi tyytymätön osaani tai palkkaani. 

Yhteiskunnalliselta kantilta uskon, että pieni palkankorotus saattaisi tuoda alalle lisää miehiä, joka olisi varmaan etu. Mutta tämä toki kannattaisi tutkia, ennen kuin mitään korotuksia tehdään.

[/quote]

Kuntien rahatilanne on jo niin huono ja kunnallisvero niin korkea, ettei enää mitään palkankorotuksia. 

Jos opettajat kokevat työnsä niin vaikeaksi, mitä täällä aina valittavat, niin heille myös: Elämä on valintoja, voitte aivan hyvin lukea niihin helpompiin ja kevyempiin hommiin, joita tunnutte kadehtivan.

Eilenhän täällä joku opettaa tuntui jopa kadehtivan perhekotien työntekijöitä, jotka tekevät työtä hälyttimet kädessä ja uhka tulla tapetuksi on konkreettinen. Kun se heidän mielestään on niin helppoa työtä opettajien töihin verrattuna.

Vierailija
68/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikaupungissani , jossa toimin aineenopettajana, on lakkautettu viime vuosina kaksi yläkoulua pienten ikäluokkien ja säästöjenkin takia. Minulla (eikä useimmilla kollegoillakaan) ei ole ollut vuosiin ylitunteja. Tänäkin vuonna minulle saatiin juuri opetusvelvollisuus täyteen, kun otin
otin seislaluokan valvojuuden. Palkkapussi eilen
oli hivenen päälle 2000. Mies työttömänä, joten tiukoilla ollaan.
Peruspalkka yläkoulun lehtorina ilman ylitunteja ei ole kummoinen. Mutta minkäs teet. Pääasia, että on edes tämä työ. Tulevaisuudessa oppilasmäärät taas kasvavat ja saa tehdä reippaammin töitä.

Open palkka vaihtelee vuosittain. Ei pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään.

Niin ja open ammattia tuntemattomille vielä tiedoksi, että opetusvelvollisuus työllistää tunnollisen open jo ihan täysipäiväisesti. Ylitunnit ovat ylityötä.
Ylitunteja toivotaan muutamia, koska peruspalkka meilla ihan oikeasti koulutukseen ja työnluonteeseen nähden on vaatimaton.

Vierailija
69/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, milloin olisin pitänyt viikon syysloman. Aina on rästitöitä ja seuraavan jakson tunteja pitää suunnitella. Työviikot venyvät säännöllisesti yli 40 tunnin. Voi olla, että vietän siellä oppilaitoksen tiloissa aikaa 6 t/pvä, mutta muu tehdään himassa. En viitsi edes tuntipalkkaa itselleni laskea. Ylitunneista ei makseta mitään ylityökorvauksia, joskin ne nostavat palkkaluokkaa. Sisareni on amk-opettaja ja kadehdin kyllä häntä. Bruttopalkka on jotain 4500 e/kk erilaisine lisineen ja opetuksetonta aikaa noin 1,5 kk enemmän kuin itselläni. Mutta kuten hän aina jaksaa muistuttaa: se on ammatinvalintakysymys.

[/quote]

Voi teitä ressukkoja. Koulua on ollut muutama päivä ja jo nyt noin uupuneita. Pitäisikö joku ylimääräinen loma keksiä opettajille, kun tuntuu, että eivät koskaan saa pidettyä lomaa vaan tekevät töitä kesälomat ja syyslomat ja hiihtolomat.

Lapsiamme opettaa uupuneet ja köyhät ressukat, jotka raatavat 24/7 ja 365 päivää vuodessa."

Ja joka syksy monessa perheessä toivotaan parasta ja pelätään pahinta ja eletään jännityksessä, millainen ope nyt lapsellemme sattuu. Se on kuin arpapeliä.

Joidenkin opejen kanssa kaikki menee läskiksi, jo alkumetreillä eikä juuri oppimistuloksia synny, eikä edes oppilaita saada rauhoitettua. Lapset huutavat ja opettaja huutaa, kuka kovimmin, sen parempi.

Onneksi tänä vuonna arpa suosi ja lapseni sai hyvä maineisen opettajan, ainakin muut vanhemmat ovat kehuneet ja voin rauhallisin mielin jättää pienen pilttini opettajan oppiin, jossa syntyy oppimistuloksia ja opiskelurauhakin on taattu.  Toivottavasti ei opettaja parka nyt näänyttäisi itseään tai ei ainakaan tekisi kuutamotöitä liikaa ja mahdollisista ylitöistä maksettaisiin tuplapalkka.

Vierailija
70/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:29"]

"Olen lääkäri. Ystäväni on aineopettaja. Meillä on käytännössä sama palkka (minulla noin satasen enemmän) mutta ystävälläni on vähemmän työtunteja viikossa ja pidemmät lomat. 

Minusta opettajien palkat on hyviä. Arvostan kyllä opettajien työtä. Oikeasti huonot palkat on vaikkapa sairaanhoitajilla jotka eivät tee vuorotyötä"

Julkisella puolella lääkärit näyttävän työskentelevän lähes tauotta, kun entinen pääsee ulos, niin uutta sisään,  toisin kuin opettajilla, 45 min. opetusta, jonka jälkeen 15 min. tauko ja luulen, että osa tauoista on todennäköisesti omaa aikaa.

[/quote]

:D Todennäköisesti juu. Ainakin neljänä päivänä lukuvuodessa näin voi käydä. Ruokatauko onkin sitten opetustilanne, kahvitaukoja kai on muilla aloilla ihan päivittäin? Itse tulen töihin puolisen tuntia ennen tarvetta, jotta ehdin juoda kahvit kollegoiden kanssa. Vessassa en välttämättä ehdi käymään työpäivän aikana. Mutta se kuuluu työnluonteeseen, ei se siis erityisesti haittaa. Välillä vaan hymyilyttää nämä ruusuiset kuvat opettajien työpäivistä. Erityisesti näin ops-uudistuksen aikaan opettajien luppoaika on kyllä aika vähissä.

[/quote]

Kolleegoiden kanssa kahvittelu jos ei ole virallinen kahvitauko ei kai kuulukaan työaikaan. Minä menen usein aamuvuoroon töihin hieman aiemmin, jotta ehdin juoda kupin kahvia. Klo 7 alkaa työnantajan työ ja siihen meneessä pitää olla työpuku päällä, koska työvaatteiden vaihtokaan ei kuulu työaikaan. Ja se kahvittelu työkaverin kanssa on totta kai palkatonta aikaa, joten tulen työpaikalle klo 6.30, jotta ehdin vaihtaa vaatteet ja juopaista aamukahvin ennen työvuoron alkua. Virallinen kahvitauko on sitten eri asia 12 minuuttia

Vierailija
71/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja asun pienehkössä kunnassa. Palkkani riippuu täysin siitä, kenen sijaisuutta teen väillä teen pitkiäkin lähihoitajan sijaisuuksia,jolloin palkkani on juurikin tuon 200 euroa pienempi. Vaikka periatteessa voin kieltäytyä joistain työtehtävistä toimenkuvaani vedoten, niin voipi sijaisuudet loppua nopeaan tahtiin näin tehdessä. Turha olla mihinkään liitttoihin yhteydessä, koska pidän kuitenkin työstäni, enkä halua "lomailla" ja odotella pelkkiä sh:n sijaisuuksia.

Vierailija
72/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:31"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:21"]

[/quote]

[/quote]

Kuntien rahatilanne on jo niin huono ja kunnallisvero niin korkea, ettei enää mitään palkankorotuksia. 

Jos opettajat kokevat työnsä niin vaikeaksi, mitä täällä aina valittavat, niin heille myös: Elämä on valintoja, voitte aivan hyvin lukea niihin helpompiin ja kevyempiin hommiin, joita tunnutte kadehtivan.

Eilenhän täällä joku opettaa tuntui jopa kadehtivan perhekotien työntekijöitä, jotka tekevät työtä hälyttimet kädessä ja uhka tulla tapetuksi on konkreettinen. Kun se heidän mielestään on niin helppoa työtä opettajien töihin verrattuna.

[/quote]

Riippuu kyllä kunnasta. Toiset kunnat tekevät hulppeata ylijäämää.

Minä en kadehdi ketään, enkä halua vaihtaa alaa. Silti opettajallakin täytyy olla oikeus kertoa olevansa tyytymätön ja rutista, jos siltä tuntuu. Kai sairaanhoitaja ja lääkärikin saavat valittaa, jos siltä tuntuu. Ei sen valituksen tarvitse johtaa mihinkään, jos mitään suurta yhteiskunnallista epäkohtaa ei ole. Se, että opettajien arvostus on Suomessa laskemaan päin on yhteiskunnallinen epäkohta, jolla voi pitkällä aikavälillä olla vakavia seurauksia. Silti en usko, että palkankorotus olisi ainoa tai paras ratkaisu sen korjaamiseen.

Vierailija
73/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monillahan vaihtelee palkan suuruus joka kuukausi tuon verran ja enemmänkin työvuoroista ja ylitöistä riippuen. Minusta on todella hyvin, jos tietää töiden ja loman ajankohdan sekä palkan suuruuden jopa vuodeksi eteenpäin.

Vierailija
74/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:39"]Olen lääkäri. Ystäväni on aineopettaja. Meillä on käytännössä sama palkka (minulla noin satasen enemmän) mutta ystävälläni on vähemmän työtunteja viikossa ja pidemmät lomat. 

Minusta opettajien palkat on hyviä. Arvostan kyllä opettajien työtä. Oikeasti huonot palkat on vaikkapa sairaanhoitajilla jotka eivät tee vuorotyötä
[/quote]

Just. Opella ja lääkärillä muka lähes sama palkka???? Siskoni on lääkäri ja minä aineenopettajana. Ei ihan ole... Eikä tietenkään tarvitsekaan. Lääkärit ansaitsevat hyvän palkkansa.

Lääkäri tuossa kertoo, että ystävällään vähemmän työtunteja viikossa. Sekoittaa ilmeisesti opetustunnit ja työtunnit

Vierailija
75/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:29"]

[/quote]

[/quote]

Kolleegoiden kanssa kahvittelu jos ei ole virallinen kahvitauko ei kai kuulukaan työaikaan. Minä menen usein aamuvuoroon töihin hieman aiemmin, jotta ehdin juoda kupin kahvia. Klo 7 alkaa työnantajan työ ja siihen meneessä pitää olla työpuku päällä, koska työvaatteiden vaihtokaan ei kuulu työaikaan. Ja se kahvittelu työkaverin kanssa on totta kai palkatonta aikaa, joten tulen työpaikalle klo 6.30, jotta ehdin vaihtaa vaatteet ja juopaista aamukahvin ennen työvuoron alkua. Virallinen kahvitauko on sitten eri asia 12 minuuttia

[/quote]

No aika monessa työpaikassa, jossa on kymmeniä työntekijöitä sattuu viralliselle kahvitauolle joku muukin kahvittelemaan. Opettajana kahvitaukoja ei välttämättä ole päivän aikana.

Jos siis vertaan nykyistä työtäni opettajana aiempaan työhöni palvelualan osastonjohtajana, on työni nykyisin enemmän läsnäoloa vaativaa, kun edes vessaan tai pikakahville ei päivittäin ehdi. Mutta kuten sanottua, sellaista se on. Se pitää kuitenkin saada todeta ääneen. Opettajien jokatuntinen vartin tauko on samanlainen urbaanilegenda kuin vaikkapa se, että pk:n väki pakottaa kaikki lapset nukkumaan, koska haluavat vähintään puolen tunnin kahvitauon. Hyvä ja tunteita nostattava tarina, mutta ei totta.

Vierailija
76/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:29"]

Mihin aloittaja törsää rahansa, kun siskoni, joka on opettaja Helsingissä ei ole koskaan valittanut samaa.

Autoa vaihtaa joka toinen vuosi ja pari matkaa tekee vuodessa ja maksaa vuokraa toista tonnia kuussa, ja siltikin pärjää. Ainakin siskolleni tuollainen 2400€ on sama nouseeko vai laskeeko palkka..

[/quote]Oletko tosissasi, että 2400€ riittää Helsingissä asumiseen, uuden auton vaihtamiseen jatkuvasti ja vielä reissailemiseen useita kertoja vuodessa. Taitaa olla jotain sivubisneksiä tai perintöjä, muuten tämä yhtälö ei ole tosi.

Vierailija
77/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:29"]

Mihin aloittaja törsää rahansa, kun siskoni, joka on opettaja Helsingissä ei ole koskaan valittanut samaa.

Autoa vaihtaa joka toinen vuosi ja pari matkaa tekee vuodessa ja maksaa vuokraa toista tonnia kuussa, ja siltikin pärjää. Ainakin siskolleni tuollainen 2400€ on sama nouseeko vai laskeeko palkka..

[/quote]Oletko tosissasi, että 2400€ riittää Helsingissä asumiseen, uuden auton vaihtamiseen jatkuvasti ja vielä reissailemiseen useita kertoja vuodessa. Taitaa olla jotain sivubisneksiä tai perintöjä, muuten tämä yhtälö ei ole tosi.

[/quote]Ai niin, se rikas ukko. Samahan se silloin on, paljonko opettajavaimo tienaa.

Vierailija
78/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:44"]

Opettajien suhteellisuudentaju on täysin hukassa ja se näkyy nöissä kirjoituksissa. Somessa tuttuni kirjoittelee kuinka Suomi löhtisi nousuun taiseaineiden opetusta lisäämällä ja opettajien palkkoja nostamalla... 

Opettajilla on hyvä palkka työaikaan suhteutettuna. Tiedän omista opettajavanhemmistani, että harva tekee 8 tunnin päivää säännölisesti ja lomat ovat pitkiä. Äidinkielen opettajana toiminut äitini korjasi aineita kokemuksen tuomalla rutiinilla kotona aamulla ennen tunteja tai iltapäivällä kotona. Työaika pysyi hyvin kohtuullisena.

Vanhempainiltoja ainakin meidän koulussa on kaksi vuodessa ja yhden kerran vuodessa puolen tunnin keskustelu opettajan kanssa. Muulloin emme ole tekemisissä. Yt:t eivät uhkas opettajia. 

[/quote]

Sinä kirjoitat opettajaäidistäsi ja olet itsekin äiti. Äitisi kokemukset opettajan työstä ovat siis ihan muulta ajalta kuin tästä päivästä. Et todellakaan voi tietää, mitä kaikkea opettajan työhön sisältyy nykyään.

Vierailija
79/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:21"]Kerroin ketjussa aiemmin opettajavanhemmistani. Joku epäili, että äitini on laiska, koska ei raatanut kesäisin ja korjasi aineita aamulla ennen tunteja tai iltapäivällä tehokkaasti. Äitini oli pidetty opettaja, töissä yhdessä Suomen eliittilukioista ja tunnettu siitä, että hänen oppilaansa kirjoittivat erityisen hyvin yo-kirjoituksissa. Tuskin siis ihan nolla työssään. Tunneilla ei kuulemma ollut levottomuusongelmia ja eläkejuhliin tuli entisiä oppilaitakin, jotka pitivät kauniita puheita.

Pyysin äidiltä tänään kommentteja tämän ketjun ajatuksista. Hän totesi, että opettajanhuone ruokkii helposti negatiivisuutta ja aina on palkoista valitettu, varsinkin työstään vähiten välittävien toimesta. Vanhempainillat vievät pari iltaa vuodessa, lisäksi kesäisin palataan töihin pari päivää ennen koulun alkua. Keväällä tunnollisemmat siivoavat luokkaa ym. pari päivää koulun loppumisen jälkeen jäädäkseen sitten hyvin mielin lomalle. Keskustelut vanhempien kanssa vievät 0,5 tuntia * oppilaiden määrä kerran puoleen vuoteen. Joihinkin koulutuksiin osallistutaan lukuvuoden aikana ja joskus muutama päivä kesälläkin. Kokemuksesta on apua, eikä kesällä tarvitse suunnitella kovin paljon uusia asioita omaan opetukseen. 

Äitini oli tyytyväinen uraansa, työnsä sisältöön, palkkaan ja lomiin. Tämä on siis yhden henkilön kokemus, mutta näitäkin on. 

[/quote]
Höpö höpö. Ne lukioaineet vaativat vaikka kuinka kokeneelta opettajaltakin paalkon työtä ja tarkkuutta.
Mutta joka koulussa on aina yksi opettaja joka menee siitä mistä aita on matalin ja puhuu että ei minulla vain ole koskaan kotona hommia.
Ja tiedoksi: Enpä.ole tähän mennessä ollut yksissäkään eläkkeellejäämistilaisuudessa jossa henkilö olisi toivotettu haukkujen kera eläkkeelle.

Vierailija
80/261 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:38"]

Rasittaa vaan tämä opettajien ainainen kitinä, kuinka juuri heidän työnsä on niin rankkaa ja sitovaa ja raatamaan joutuu 24/7 eikä lomiakaan voi pitää, kun pitää valmistella ja suunnitella ja siivota. Kellään muulla, ei edes lääkäreillä ole isompaa vastuuta ja rankempaa elämää kuin opettajilla. Miksi ei voi todeta, että työ on kuten muutkin työt. Siinä on hankalia osa-alueita, mutta myös monia mukavia etuja. Erilaisia ehkä, kuin monessa muussa duunissa, mutta kivoja kuitenkin. Se on herranen aika vaan teidän työ. Ei siihen luuriin tarvitse vastata keskellä yötä.

[/quote]

Minun työni opettajana on rankkaa ja sitovaa, teen töitä opetuksettomana ajalla ja viikonloppuisin. Ja teen oikeasti paljon töitä. Vähemmälläkin saisi tunnit pidettyä, mutta yritän tarjota monentasoisille oppilaille sopivia haasteita. Siksi sitä aikaa menee. Mutta omasta mielestäni vapaus uppoutua työhön on juuri yksi opettajan työn eduista. Toistaiseksi minulla on mahdollisuus tehdä työni hyvin, se on ihan mielettömän hienoa ja palkitsevaa. Kuitenkin usein käy niin, että kun kerron, että todella teen paljon töitä, se luetaan valittamiseksi.

Olen niitä opettajia, joille on soiteltu epäsopiviin aikoihin, epäsopivista asioista ja epäsopivissa mielentiloissa. Harmikseni en enää uskalla antaa numeroani ja salasin numeroni. Se on kurjaa, koska vanhempien oli helppo ilmoittaa poissaolot ja muut ilmoitusluontoiset asiat tekstarilla. Mutta kyllä maailmasta vaan löytyy niitä vanhempia, joilla ei ole muuta tukiverkostoa kuin opettaja. Inhimillistähän se on, että tarttuu siihen kontaktiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän