Onko lapsillanne iltarukous käytössä?
Jos on niin mikä rukous? Rukoiletteko sen joka ilta yhdessä?
Kommentit (176)
Ei, ei mullakaan ollut. Tarhaikäisenä pidin ruokarukousta ihan pöljänä ja kapinoin jättämällä kädet ristimättä.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:49"]Onko tämä joku vitsi? Jos ei, niin ei, emme harrasta aivopesua.
[/quote]
Ah, mitä suvaitsevaisuutta! Olipa vielä ennenkuulumattoman oivaltava ja sarkastinen vastauskin!
[/quote]
Miksi pikkulasten aivopesua tulisi mielestäsi suvaita?
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:49"]
Onko tämä joku vitsi? Jos ei, niin ei, emme harrasta aivopesua.
[/quote]
Harrastattepa, vain toisenlaista.
[/quote]
Juu ei.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:49"]
[/quote]
[/quote]
Usko tai älä, on ihmisiä jotka antavat lastensa ihan itse päättää uskonasiansa.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:51"]On. Seuraavanlainen:
Rakas Jeesus, siunaa meitä,
anna meille enkeleitä.
Siivillänsä meitä peitä,
älä meitä koskaan heitä.
[/quote]
Siis mitä vittua?
Ei tietenkään ole.
Jos jumala olisi olemassa niin sitten ehkä. Uskonnon kaltaisesta idiotismista pysymme siihen asti visusti erossa.
Oikeasti ihan uskomatonta tämä ateistien rienaus. Mielipiteeni ateisteista on todella negatiivinen palstan vuoksi. Harvoin (koskaan) palstalla näkee samanlaista vouhkausta kristityiltä kuin ateistien taholta.. Näköjään joillekin on käsittämättömän vaikeaa kunnioittaa yksittäisten ihmisten uskonnonvapautta. Me täällä palstalla emme ole vastuussa teidän herravihastanne ja vouhkaamistanne "kaltoinkohteluistanne".
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mitä nyt petaatte lapsen päätöstä kasvattamalla tätä ateistisessa kodissa. Ihan yhtä vähän/paljon vaikutatte lapsen päätökseen kuin uskovainen joka kasvattaa lapsensa uskovaisessa kodissa.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:59"]
Oikeasti ihan uskomatonta tämä ateistien rienaus. Mielipiteeni ateisteista on todella negatiivinen palstan vuoksi. Harvoin (koskaan) palstalla näkee samanlaista vouhkausta kristityiltä kuin ateistien taholta.. Näköjään joillekin on käsittämättömän vaikeaa kunnioittaa yksittäisten ihmisten uskonnonvapautta. Me täällä palstalla emme ole vastuussa teidän herravihastanne ja vouhkaamistanne "kaltoinkohteluistanne".
[/quote]
Ai oikeasti? On harvassa ketjut joihin ei jotain uskislinkkiä työnnettäisi, hyvinkin aggressiiviseen tyyliin.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:49"]Onko tämä joku vitsi? Jos ei, niin ei, emme harrasta aivopesua.
[/quote]
Ah, mitä suvaitsevaisuutta! Olipa vielä ennenkuulumattoman oivaltava ja sarkastinen vastauskin!
[/quote]
Miksi pikkulasten aivopesua tulisi mielestäsi suvaita?
[/quote]
Ehkä joku jaksaa sinun kanssasi alkaa vääntämään. Minulla on parempaa tekemistä illaksi. Vanhemmat tehköön kukin päätöksen millaista kasvatusta ja millaisille arvoille pohjautuvaa antavat kunhan tekevät sen lain puitteissa.
Minulla itselläni oli lapsena iltarukous käytössä, kolme eri rukousta. Vielä en ole lapselleni opettanut iltarukousta, mutta jahka lapsi hiukan varttuu, opetan kyllä hänelle.
Lapsen seinällä on suojelusenkelitaulu ja käymme silloin tällöin kirkossa. Lapsi tykkää kirkonkelloista ja tykkää kulkea kirkossa ja katsella lasimaalauksia ja patsaita ja tulla ehtoolliselle. Välillä kyllä yritän vihjata lapselle, että jos hän jää kotiin, isi antaa jäätelöä tms., jotta saisin joskus rauhassa keskittyä jp:hen, mutta väkisin se mukula tunkee mukaan, kirkko on ilmeisesti niin jännä paikka. Siinä menee minulla sitten homma vähän ohi korvien, kun kuljen lapsen perässä kirkossa. Onhan se toisaalta mukava, että lapsi tulee mukaan. Tietääpä ainakin, mistä eroaa sitten aikuisena.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mitä nyt petaatte lapsen päätöstä kasvattamalla tätä ateistisessa kodissa. Ihan yhtä vähän/paljon vaikutatte lapsen päätökseen kuin uskovainen joka kasvattaa lapsensa uskovaisessa kodissa.
[/quote]
Öö? Se, ettei kotona puhuta uskonnoista ja lapsi saa myöhemmin itse päättää kuulumatta kirkkoon, ei tarkoita sitä että kotona huudettaisiin ateismia yleisesti.
No ei ole. Aivan naurettavaa opettaa lapselle, että joku iltarukous olisi apu yhtään mihinkään. Itse rukoilen silloin kun siltä tuntuu, enkä rutiininomaisesti. Enkä usko jumalaan.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:49"]Onko tämä joku vitsi? Jos ei, niin ei, emme harrasta aivopesua. [/quote] Ah, mitä suvaitsevaisuutta! Olipa vielä ennenkuulumattoman oivaltava ja sarkastinen vastauskin! [/quote] Miksi pikkulasten aivopesua tulisi mielestäsi suvaita?
[/quote]
Onhan sinutkin aivopesty.
Meidän suvussa kulkenut rukous mummo opettanu äidille aikoinaan.levolle laske luojani,armias ole suojani.jos sijaltaan en nousiskaan luo taivaaseen ota tykösi.toi aina lapsena turvaa kun pimeä pelotti tai tms
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:01"]
Öö? Se, ettei kotona puhuta uskonnoista ja lapsi saa myöhemmin itse päättää kuulumatta kirkkoon, ei tarkoita sitä että kotona huudettaisiin ateismia yleisesti.
[/quote]
Niin juuri öö-ö. Se ettei kotona puhuta uskonnoista on sitä että koti on ateistinen.
Ei.
Meillä kerrotaan rakastavamme, toivotamme kauniit unet ja hyvät yöt ja suukon kera nukkumaan. En näe syytä miksi pelotella jollain uskontohahmolla lasta.
Päivän touhut taakse jää,
Minua jo väsyttää.
Kiitos että nukkumaan, peiton alle mennä saan.
Hyvää yötä Jumala, siunaa meitä kaikkia.
Aamen
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:01"]
[/quote]
Niin juuri öö-ö. Se ettei kotona puhuta uskonnoista on sitä että koti on ateistinen.
[/quote]
Kodissa vallitsee silloin uskonvapaus.
[/quote]