Onko lapsillanne iltarukous käytössä?
Jos on niin mikä rukous? Rukoiletteko sen joka ilta yhdessä?
Kommentit (176)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:00"]Mä on oikeesti järkyttynyt luettuani tätä ketjua. Meidän perhe ei ikinä ole ollut mitenkään uskonnollinen; ollaan käyty kirkossa ainoastaan konfirmaatioissa ja häissä sekä tietysti päiväkodin ja koulun kirkkojutuissa, mutta silti meille luettiin aina illalla iltarukoukset. Varsinkin iskän muistan ihan aina lukeneen mun kanssa illalla rukouksen, ja meidän isästä sitä ei välttämättä monikaan uskoisi. Meidän rukous oli aina Levolle lasken luojani, armias ole suojani, jos sijoiltain en nousisi, taivaaseen ota tykösi ja sen jälkeen kiitos tästä päivästä ja suojele isää, äitiä, oma ja sisarusteni nimet ym. Lisäksi mulla oli aina sängyn vieressä seinällä taulu, jossa oli pidempi rukous ja välillä pyysin, että se luetaan. Mulle iltarukous oli todella tärkeä asia! Vanhempien eron jälkeenkin olin mä kumman vaan luona, niin iltarukouksessa luettiin myös toisen vanhempani nimi. Niin kauan kuin jaksan edes muistaa, olen lähes joka ilta lukenut edelleen itsekseni saman rukouksen. Sen jälkeen puhun ajatuksissani taivaan isälle, kiitän päivästä, puran ajatuksiani, pelkojani, toiveitani ym. Ja monta kertaa se on ollut asia mikä saa mut jaksamaan taas. Myös jos mua ahdistaa ja tunnen, että kohta iskee jo oikeesti paniikki, niin rukoileminen auttaa mua rauhoittumaan.
-N21
Ps. Ja ihan varmasti jos mä tuun saamaan lapsia, tulen myös heille iltarukouksen iltaisin lukemaan.
[/quote]
Lapsuuteni oli hirveä. Äitini oli sadistinen psykopaatti joka hakkasi ja alisti koko lapsuuteni. Sain valtavasti turvaa Jumalasta ja rukoilemisesta. Muistan aina kun iltaisin rukoilin Jumalaa ettei isä lähtisi töihin aamulla vaan jäisi kotiin eikä äiti näin pystyisi minua satuttamaan. Ja joskus näin kävi! Voitte uskoa kuinka se pientä lasta rauhoitti kun tiesi, että Jumala ainakin joskus kuuli rukoukseni. Vieläkin joskus kun oikein ahdistaa ja maailma kaatuu niskaan, rukoilen. Se rauhoittaa ja helpottaa oloa aivan kuin lapsenakin. :)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:04"]
] Se todistustaakka on vain ja ainostaan SINULLA hihhuliini!!!!!!!! Todistas nyt että terve järki ja tiede eivät enää päde.... lol
[/quote]
Ei. Minulla ei ole todistustaakkaa koska minä en väitä että tietäisin jumalan olevan olemassa, minä vain uskon että Hän on olemassa.
Todistustaakka on sillä joka väittää tievänsä että Jumala joko on tai ei ole olemassa. Ateistit väittävät tietävänsä tämän.
Ei tod rukoilla meillä. Ev.lut uskonto ei ole meidän uskontomme kuten ei mikään muukaan uskonto.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:06"]On erittäin tekopyhää kieltää lapselta usko. Tiedekeskeisessä yhteikunnassa, kuten Suomi, ihminen itse on kaiken keskipiste, kaiken Herra, hän itse, ihminen itsessään joka on ilman omaa voimaansa syntynyt, määrittelee itse oman elämänsä tarkoituksen ja maailman synnyn. Mutta usko antaa tilaa suuremmalle tarkoitukselle, ja voimalle joka ylittää ihmisen ymmärryksen. Se antaa suuren ja kauniin toivon. ELÄMÄN TOIVON........................... En kykene kyllin korostamaan sitä. Sen kauneus ylittää kaiken ymmärrykseni.
[/quote]
Se on vain jotenkin ihan mahdoton opettaa sellaista mihin ei itse oikein usko.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:51"]On. Seuraavanlainen:
Rakas Jeesus, siunaa meitä,
anna meille enkeleitä.
Siivillänsä meitä peitä,
älä meitä koskaan heitä.
[/quote]
Mitähän siellä siipien alla hommataan???
Pervo rukous.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:04"]Ei.
Meillä kerrotaan rakastavamme, toivotamme kauniit unet ja hyvät yöt ja suukon kera nukkumaan. En näe syytä miksi pelotella jollain uskontohahmolla lasta.
[/quote] elävä usko tuo vain turvaa, se ei pelota. "Uskontohahmot" ei ole pelokkeeksi, iltarukous on turvaksi yötä vasten. Rukouksella ei pelotella , siihen turvataan.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:54"]Kuu taivaalla kulkee, ilo lapsen silmät sulkee. Tule Jeesus lapses luo, armos siunaukses suo. Tue pientä, horjuvaa, ohjaa tietä oikeaa. Amen
Näin meillä
[/quote]
Joo "armo" taitaa olla siellä Jessen housuissa.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:51"]On. Seuraavanlainen: Rakas Jeesus, siunaa meitä,
anna meille enkeleitä.
Siivillänsä meitä peitä,
älä meitä koskaan heitä. [/quote] Mitähän siellä siipien alla hommataan??? Pervo rukous.
[/quote]
No, konteksti ovat lapset ja iltarukous. Mitä lapsesi hommaavat yöllä?
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:04"]Ei.
Meillä kerrotaan rakastavamme, toivotamme kauniit unet ja hyvät yöt ja suukon kera nukkumaan. En näe syytä miksi pelotella jollain uskontohahmolla lasta.
[/quote] elävä usko tuo vain turvaa, se ei pelota. "Uskontohahmot" ei ole pelokkeeksi, iltarukous on turvaksi yötä vasten. Rukouksella ei pelotella , siihen turvataan.
[/quote]
Olen yrittänyt sanoa ettei yössä ole mitään pelättävää. Jos opettaisin että on joku jonka suojelua tarvitset, enkö samalla opettaisi että yöllä voi tapahtua jotain pelottavaa?
Miksihän nää uskontojen miehet ovat olleet kiinnostuneita lapsista?? Pedofiilejä pervoja sekä jumala, jeesus että pyhä henki.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:22"]Miksihän nää uskontojen miehet ovat olleet kiinnostuneita lapsista?? Pedofiilejä pervoja sekä jumala, jeesus että pyhä henki.
[/quote]
Kirkon miehet taas ovet olleet narsistisia oman edun tavottelijoita jotka ovat rakastaneet toisten pelottelua ja alaspainamista päästäkseen itse ylemmäs.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:20"]
enkö samalla opettaisi että yöllä voi tapahtua jotain pelottavaa?
[/quote]
Eikö ole parempi että lapsi tiedostaa että pelottaviakin tapahtumia voi olla kuin että uskoo typerästi että mitään pelottavaa ei voi koskaan tapahtua kunnes tavalla tai toisella oppii ettei elämä aina olekaan ruusuilla tanssimista.
Itse olen 25 ja lausun Isä Meidän ennen nukkumaanmenoa. Saman tehnyt jostain 10v lähtien. Kaiken paskan ja stressin keskellä antaa mielenrauhaa ja paremman mielen :) ja ei, en ole himousokki joka käy joka viikko kirkossa.
Kun minä olin pieni, meillä oli tällainen:
Rakas Jeesus siunaa meitä
Siipeis suojaan meidät peitä
Älä koskaan meitä heitä
Aamen
-N20
En kuitenkaan itse ole uskovainen. En tiedä kastanko lapseani tai opetanko rukouksia. Ehkä selvyys tulee sitten jos minulle suodaan lapsia tähän maailmaan. Voi olla, että haluan kasvattaa heidät siten, kuten äitini meitä siskoksia kasvatti. Äitini on niin uskovainen :)
Syliihisi Jeesus rakas nukkua mun taasen suo.
Enkeliksi kaitsijaksi käske vuoteheni luo.
Ota hellään huomahasi vanhempani rakkahat,
koti kallis, siskot veikot, jotka kanssain kasvavat.
Suo mun päiväin puuhissain sinun kanssais kulkea,
sua muistain iltasella silmät kiinni sulkea. Aamen
Tämän oli opettanut mummoni äidilleni, hän minulle ja eteenpäin pitäisi opettaa, kaunis ja turvallinen. Omilla lapsilla on ollut minä lapsi pienoinen... Oman perheen nimillä.