Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsillanne iltarukous käytössä?

Vierailija
14.08.2015 |

Jos on niin mikä rukous? Rukoiletteko sen joka ilta yhdessä?

Kommentit (176)

Vierailija
41/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:33"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:23"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:19"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:15"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:05"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:03"] Itse rukoilen silloin kun siltä tuntuu, enkä rutiininomaisesti. Enkä usko jumalaan.

[/quote]

Pakko kysyä että kelle sinä rukouksesi sitten kohdistat??

[/quote]

Maailmankaikkeudelle. Toki sen voi mieltää eräänlaiseksi jumalaksi, (alkulähteeksi), mutta en puhu jumalasta, koska silloin joku luulee tietävänsä asiasta jotain.

[/quote]

Niin siis tästä tahosta, jonne rukoukseni osoitan. Kun itsekään en siitä mitään tiedä :)

[/quote]

Olet siis vähän niinkuin rukoileva agnostikko? Arvostan agnostikkoja juuri siitä että he eivät kuvittele tietävänsä totuutta ja ovat siksi yleensä ystävällisiä ja mukavia keskustelukavereita. Ateistit kuvittelevat mikä tekee heistä aivan yhtä uskovaisia kuin uskontoihin uskovatkin. Kun tätäkin ketjua seuraa niin suurimpia fundamentalisteja ja jeesustelijoita alkavat olla suomalaiset ateistit.

t. kristitty

[/quote]

En oikein sanoisi agnostikko, koska käsitän itse agnostikkojen jättävän sen mahdollisuuden auki, että on olemassa about Raamatun Jumala tai sen auki, että Jumalasta tiedetään se, mitä väitetään tietävän. Minä uskon, ettei tiedetä mitään. Mutta sitä pidän mahdollisena, että on olemassa jotain.

[/quote]

Agnostikko sanoo, että jumalien olemassaolosta ei voida tiedää juuta eikä jaata. Agnostikko kuitenkin sen ohella joko uskoo tai ei usko jumaliin, eli on teistinen tai ateistinen agnostikko. Aika moni tosin jättää vastaamatta, olisiko heitä parhaiten kuvaava termi sitten poliitikko...?

Vierailija
42/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:55"]

Minkään olemassaolemattomuudesta ei voi koskaan olla mitään todistetta.

[/quote]

Haluatko todisteen ettei ole olemassa sellaista joidenkin kolmen peräkkäisen positiivisen kokonaisluvun summaa, joka voitaisiin esittää myös joidenkin kolmen peräkkäisen positiivisen kokonaisluvun neliöiden summana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:42"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:38"]

Et sanonut. Sinä sanoit että agnostikko ei usko, vaikka gnostisuus/agnostisuus on kanta tietoon jumalista. Uskon osalta tuo vastapari on teismi/ateismi. 

[/quote]

Sanoin että agnostikko ei usko koska agnostikko ei usko.

[/quote]

Agnostikko voi uskoa tai olla uskomatta. Uskominen ei sisälly agnostiikan määrittelyyn millään tapaa. Agnostikko sanoo vain, että emme voi koskaan TIETÄÄ onko jumalia olemassa vai ei. 

Vierailija
44/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:41"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:26"] [quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:24"]  Ymmärsit väärin. Jeesuksesta jauhaminen = ylistäkää Herraa, Jeesuksen synnit pälä pälä. Usko niin pääset taivaaseen hevonpaska on eri asia kuin se, että hän kertoi raamatun juttuja TARINOINA jotten olisi ihan pihalla. [/quote] Ymmärsin väärin koska selitys oli aika epämääräinen, mutta kiitos selvennyksestä. [/quote] Toisaalta onko se uskonnon opetusta jos kerrotaan "tarinoita" ja teroitetaan että nämä ovat vain "tarinoita" joihin pitää suhtautua pelkkänä draamana ja ovat totuusarvoltaan hevonpaskaa. Silloinhan ollaan ateismissa jo lähtötelineissä. [/quote] Totuusko siellä on? Lueppa pari tarinaa niin mietitään uusiks. [/quote] Kulta pieni kun ne eivät ole hevonpaskaa, vaikka päälläsi hyppisit ;)

[/quote]

Etymologisesti ovat tosiaan varmaan lähempänä kamelinpaskaa.

Vierailija
45/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkuja kaikille järkeville ateisteille ja agnostikoille, jotka eivät huuda aivopesua iltarukouksen lukeville vanhemmille. Tiedän, että tekin olette rakastavia ja hyviä vanhempia lapsillenne ja teette omantuntonne mukaan. :)

T. Se uskovaisen turvallisen kodin kasvatti, jonka sisarusten lapsilla on iltarukous

Vierailija
46/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 00:04"]

Agnostikko voi uskoa tai olla uskomatta. Uskominen ei sisälly agnostiikan määrittelyyn millään tapaa. Agnostikko sanoo vain, että emme voi koskaan TIETÄÄ onko jumalia olemassa vai ei. 

[/quote]

Ei.

https://en.wikipedia.org/wiki/Agnosticism

Agnosticism is the view that the truth values of certain claims – especially metaphysical and religious claims such as whether or not God, the divine or the supernatural exist – are unknown and perhaps unknowable.[1][2][3] According to the philosopher William L. Rowe: "In the popular sense of the term, an agnostic is someone who neither believes nor disbelieves in the existence of God, while a theist believes that God exists, an atheist disbelieves in God".[2] Agnosticism is a doctrine or set of tenets[4] rather than a religion as such.

Vierailija
47/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala siunaa teitä kaikkia, ei hän ketään hylkää, vaikka joskus onkin vaikeaa.

Vierailija
48/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:51"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:47"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:00"] Mä on oikeesti järkyttynyt luettuani tätä ketjua. Meidän perhe ei ikinä ole ollut mitenkään uskonnollinen; ollaan käyty kirkossa ainoastaan konfirmaatioissa ja häissä sekä tietysti päiväkodin ja koulun kirkkojutuissa, mutta silti meille luettiin aina illalla iltarukoukset. Varsinkin iskän muistan ihan aina lukeneen mun kanssa illalla rukouksen, ja meidän isästä sitä ei välttämättä monikaan uskoisi. Meidän rukous oli aina Levolle lasken luojani, armias ole suojani, jos sijoiltain en nousisi, taivaaseen ota tykösi ja sen jälkeen kiitos tästä päivästä ja suojele isää, äitiä, oma ja sisarusteni nimet ym. Lisäksi mulla oli aina sängyn vieressä seinällä taulu, jossa oli pidempi rukous ja välillä pyysin, että se luetaan. Mulle iltarukous oli todella tärkeä asia! Vanhempien eron jälkeenkin olin mä kumman vaan luona, niin iltarukouksessa luettiin myös toisen vanhempani nimi. Niin kauan kuin jaksan edes muistaa, olen lähes joka ilta lukenut edelleen itsekseni saman rukouksen. Sen jälkeen puhun ajatuksissani taivaan isälle, kiitän päivästä, puran ajatuksiani, pelkojani, toiveitani ym. Ja monta kertaa se on ollut asia mikä saa mut jaksamaan taas. Myös jos mua ahdistaa ja tunnen, että kohta iskee jo oikeesti paniikki, niin rukoileminen auttaa mua rauhoittumaan. -N21 Ps. Ja ihan varmasti jos mä tuun saamaan lapsia, tulen myös heille iltarukouksen iltaisin lukemaan. [/quote] Eikö tuo nyt ole sitten aika sairasta, että lapsi oikein opetetaan "keskustelemaan" jonkun mielikuvitusolennon kanssa? Ja että ei voi elää elämäänsä normaalisti ilman tätä mielikuvitusolentoa?  [/quote] Nyt riistät lapseltasi vapauden päättää itse, uskooko hän tähän sinun mielikuvitusolentoosi vai ei ;)

[/quote]

En tietenkään riistä. Lapseni saavat ihan vapaasti valita uskontonsa heti kun ovat kykeneväisiä ylipäätään koko sen konseptin edes käsittämään. Jumalat, joulupukit, pääsiäispuput ja menninkäiset ovat kaikki ihan yhtä sallittuja meillä, ja niistä voidaan kaikista keskustella lasten niin halutessa.

Mitään aivopesua meillä ei silti harrasteta, ei uskonnon, ei politiikan eikä minkään muun ideologian suhteen. Ihan vapaasti saavat omat aatteensa valita sitten kun se aika koittaa. 

Vierailija
49/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:54"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:42"]

Minkään olemassaolemattomuutta ei voi todistaa, joten luonnollisesti sitä ei myöskään kenenkään tarvi tehdä. Todistustaakka on positiivisen väitteen esittäjällä, aina ja ikuisesti. 

[/quote]

Olet ilmeisesti ollut torkuksissa matematiikan tunneilla. Jo kouluissa on paljon "todista ettei sellaista X ole olemassa joka Y". Tietysti tämä tarvitsee matemaattiset perusteet ja aksioomat ympärilleen jotta todistus on järkevä. Samoin Jumalan olemassa olon tai olemassaolottomuuden todistamisen vaatisi kunnolliset perusteet ja aksioomat universumin olemuksesta. Meidän nykyinen tietämyksemme universumista kaikista perusteista ja aksioomista on kaikkea muuta kuin täydellinen.

[/quote]

Sinä olet ilmeisesti ollut torkuksissa tieteen filosofian kurssilla, ja unohdit vielä senkin, että matematiikka ei ole empiirinen tiede.

Vierailija
50/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:57"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:49"]

Ateisti ei väitä mitään. Kunhan vaan ei usko jumaliin.

[/quote]

Ateisti nimenomaan väittää ettei jumalia ole. Agnostikko ei usko jumaliin mutta ei väitä etteikö niitä ehkä voisi olla.

[/quote]

No kun ei väitä. Ota sanakirja käteesi ja avaa se A-kirjaimen kohdalta niin näet mitä ateismi tarkoittaa. Löytyy kertaalleen jo muuten tästäkin ketjusta. 

Ja agnostikko ei puolestaan sano mitään uskosta, vaan ainoastaan sen, että emme voi TIETÄÄ onko jumalia vai ei.

Vierailija
51/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 00:02"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:55"]

Minkään olemassaolemattomuudesta ei voi koskaan olla mitään todistetta.

[/quote]

Haluatko todisteen ettei ole olemassa sellaista joidenkin kolmen peräkkäisen positiivisen kokonaisluvun summaa, joka voitaisiin esittää myös joidenkin kolmen peräkkäisen positiivisen kokonaisluvun neliöiden summana?

[/quote]

Emme keskustele matematiikasta, se ei ole empiirinen tiede vaan ihan puhtaasti "keksitty" juttu. 

Vierailija
52/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 00:08"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 00:04"]

[/quote]

Ei.

https://en.wikipedia.org/wiki/Agnosticism

Agnosticism is the view that the truth values of certain claims – especially metaphysical and religious claims such as whether or not God, the divine or the supernatural exist – are unknown and perhaps unknowable.

[/quote]

Kyllä. Emme tiedä emmekä (ehkä) voi edes tietää.

Vierailija
53/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lueta. Ei ole koskaan luettu. Olen ateisti. Meillä ei uskota myöskään joulupukkiin tai hammaskeijuihin. Lapset saavat myöhemmin uskoa jos haluavat mutta yritän kasvattaa järkeviksi ihmisiksi. Muiden uskominen ei haittaa kunhan tekevät sen hiljaa omissa oloissaan, oli sitten uskonto mikä tahansa.

Vierailija
54/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 00:21"]

Kyllä. Emme tiedä emmekä (ehkä) voi edes tietää.

[/quote]

Se ehkä ei muutu yhtään vähemmän ehkäksi vaikka laitat sen sulkuihin. Agnostikko ei väitä että emme varmuudella voi koskaan tietää, kuten sinä väitit.

Vierailija
55/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 00:16"]

Emme keskustele matematiikasta, se ei ole empiirinen tiede vaan ihan puhtaasti "keksitty" juttu. 

[/quote]

Oletko varma?

https://en.wikipedia.org/wiki/Is_logic_empirical%3F

Vierailija
56/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:01"]Minulla itselläni oli lapsena iltarukous käytössä, kolme eri rukousta. Vielä en ole lapselleni opettanut iltarukousta, mutta jahka lapsi hiukan varttuu, opetan kyllä hänelle.

Lapsen seinällä on suojelusenkelitaulu ja käymme silloin tällöin kirkossa. Lapsi tykkää kirkonkelloista ja tykkää kulkea kirkossa ja katsella lasimaalauksia ja patsaita ja tulla ehtoolliselle. Välillä kyllä yritän vihjata lapselle, että jos hän jää kotiin, isi antaa jäätelöä tms., jotta saisin joskus rauhassa keskittyä jp:hen, mutta väkisin se mukula tunkee mukaan, kirkko on ilmeisesti niin jännä paikka. Siinä menee minulla sitten homma vähän ohi korvien, kun kuljen lapsen perässä kirkossa. Onhan se toisaalta mukava, että lapsi tulee mukaan. Tietääpä ainakin, mistä eroaa sitten aikuisena.
[/quote]
Kysymys. Mikä kirkko päästää lapsen ehtoolliselle? Luterilaisessa seurakunnassa päästään vasta rippikoulun yhteydessä.

Meilläkään ei lueta mitään rukouksia, lasta ei ole edes kastettu. En kuitenkaan väheksy tai hauku kenenkään uskontoa ja olen lapsellekin (9v) opettanut että usko on henkilökohtainen asia jota ei tuputeta eikä myöskään pilkata.
Osaksi siksi en pidä lahkolaisista ja muslimeista. He tunkevat uskoaan joka paikkaan ja haluavat tappaa toisin ajattelevat. Tätä en kyllä lapselle sano.

Vierailija
57/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:47"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:00"]

Mä on oikeesti järkyttynyt luettuani tätä ketjua. Meidän perhe ei ikinä ole ollut mitenkään uskonnollinen; ollaan käyty kirkossa ainoastaan konfirmaatioissa ja häissä sekä tietysti päiväkodin ja koulun kirkkojutuissa, mutta silti meille luettiin aina illalla iltarukoukset. Varsinkin iskän muistan ihan aina lukeneen mun kanssa illalla rukouksen, ja meidän isästä sitä ei välttämättä monikaan uskoisi. Meidän rukous oli aina Levolle lasken luojani, armias ole suojani, jos sijoiltain en nousisi, taivaaseen ota tykösi ja sen jälkeen kiitos tästä päivästä ja suojele isää, äitiä, oma ja sisarusteni nimet ym. Lisäksi mulla oli aina sängyn vieressä seinällä taulu, jossa oli pidempi rukous ja välillä pyysin, että se luetaan. Mulle iltarukous oli todella tärkeä asia! Vanhempien eron jälkeenkin olin mä kumman vaan luona, niin iltarukouksessa luettiin myös toisen vanhempani nimi. Niin kauan kuin jaksan edes muistaa, olen lähes joka ilta lukenut edelleen itsekseni saman rukouksen. Sen jälkeen puhun ajatuksissani taivaan isälle, kiitän päivästä, puran ajatuksiani, pelkojani, toiveitani ym. Ja monta kertaa se on ollut asia mikä saa mut jaksamaan taas. Myös jos mua ahdistaa ja tunnen, että kohta iskee jo oikeesti paniikki, niin rukoileminen auttaa mua rauhoittumaan. -N21 Ps. Ja ihan varmasti jos mä tuun saamaan lapsia, tulen myös heille iltarukouksen iltaisin lukemaan.

[/quote]

Eikö tuo nyt ole sitten aika sairasta, että lapsi oikein opetetaan "keskustelemaan" jonkun mielikuvitusolennon kanssa? Ja että ei voi elää elämäänsä normaalisti ilman tätä mielikuvitusolentoa? 
[/quote]

Sanoinko mä viestissäni, että mut on opetettu keskustelemaan Jumalan kanssa? En mielestäni. Sanoin vaan, että meillä luettiin aina iltarukous iltaisin ja kiitettiin samalla päivästä ja toivottiin suojelusta perheelle ja tutuille. Mä ihan itse aloin keskustelemaan taivaan isälle, jossakin vaiheessa lapsuutta/nuoruutta. Ei mua siihen kukaan opettanut. Jos en olisi saanut siitä helpotusta itselleni tai se olisi tuntunut jotenkin oudolta niin en kai mä sitä olisi jatkanut. Mutta se toi ja tuo edelleen mulle turvaa ja voimaa. Äiti aina sanoo mulle, että mulla on huono tapa kerätä aina kaikki pahaolo sisällenni. Eli en siis oikein osaa puhua siitä kenellekään, varsinkaan nuorempana ja silloin mun pelastus oli saada "puhua" eli miettiä omassa mielessä asiat läpi. Kyllä mä ymmärrän, että kaikki ei voi tätä ymmärtää, eikä se mua haittaa, mutta vähän voi kuitenkin miettiä ennen kuin alkaa solvaamaan toisia mielikuvitushahmoille puhumisesta ym.
-N21

Vierailija
58/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä piti lisätä, että mun mielestä ainakin lapsi saa mennä vanhemman kanssa ehtoolliselle ennen konfirmaatiotakin. Näin mä ainakin olen kirkossa nähnyt tapahtuvan useastikin.

Vierailija
59/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin pieni, meillä iltarukous oli tuo jo ekalla sivulla kerrottu:
Rakas Jeesus siunaa meitä
anna meille enkeleitä
siivilläsi meidät peitä
älä koskaan meitä heitä

Musta toi oli tosi ihana juttu pienenä ja vieläkin tulee hyvä mieli muistellessa. Ei olla mitenkään kovin uskovaisia, eikä mitään muuta uskonnollista harrastettu:D En koe että olis vaikuttanut mitenkään mun uskooni/uskomattomuuteeni. 

Vierailija
60/176 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. 16 veen kanssa rukoillaan edelleen iltarukous joka ilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan