Onko lapsillanne iltarukous käytössä?
Kommentit (176)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:01"]
Öö? Se, ettei kotona puhuta uskonnoista ja lapsi saa myöhemmin itse päättää kuulumatta kirkkoon, ei tarkoita sitä että kotona huudettaisiin ateismia yleisesti.
[/quote]
Niin juuri öö-ö. Se ettei kotona puhuta uskonnoista on sitä että koti on ateistinen.
[/quote]
Kodissa vallitsee silloin uskonvapaus.
[/quote]
Malliesimerkki siitä miten uskonvapaus on Suomessa eufemismi ateismille.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:49"]
Onko tämä joku vitsi? Jos ei, niin ei, emme harrasta aivopesua.
[/quote]
Harrastattepa, vain toisenlaista.
[/quote]
Miten niin? Oma äitini ei todellakaan jauhanut mistään Jeesuksesta eikä mistään ateismistakaan. Hän halusi minun oppivan nuorena kaikista uskonnoista ja aina sanoi raamatun tarinoiden tuntemisen olevan osa yleisivistystä ja kertoi niiden olevan oikein upeita tarinoita. Draamaa ja kaikkea.
Meillä ateistisesta kodista toinen lapsi tuli uskoon ja toinen pysyi ateistina. Molemmilla sama kasvatus ja oma vapaus päättää.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:51"]On. Seuraavanlainen:
Rakas Jeesus, siunaa meitä,
anna meille enkeleitä.
Siivillänsä meitä peitä,
älä meitä koskaan heitä.
[/quote]
Siis mitä vittua?
[/quote]
Miksi alapeukku? Siis en usko silmiäni, kai edes ootte jotain landepaukkuja? Luulin Suomen olevan kehittynyt maa.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:49"]
Onko tämä joku vitsi? Jos ei, niin ei, emme harrasta aivopesua.
[/quote]
Harrastattepa, vain toisenlaista.
[/quote]
Usko tai älä, on ihmisiä jotka antavat lastensa ihan itse päättää uskonasiansa.
[/quote]
Mitä nyt petaatte lapsen päätöstä kasvattamalla tätä ateistisessa kodissa. Ihan yhtä vähän/paljon vaikutatte lapsen päätökseen kuin uskovainen joka kasvattaa lapsensa uskovaisessa kodissa.
[/quote]
Onko ainoat vaihtoehdot ateismi tai joku idioottimainen rukous? Ei ollut ateismi eikä usko mun.lapsuudessa läsnä. Että osaat olla hölmö kun noin väitit.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:03"]Meidän suvussa kulkenut rukous mummo opettanu äidille aikoinaan.levolle laske luojani,armias ole suojani.jos sijaltaan en nousiskaan luo taivaaseen ota tykösi.toi aina lapsena turvaa kun pimeä pelotti tai tms
[/quote]
Sama juttu! Ei siinä välttämättä ole mistään aivopesusta kyse. Minuakin rauhoitti kun mummon kanssa tämä rukous iltaisin yhdessä luettiin. Eikä mitään hihhuleita olla kukaan. Itse uskon kyllä mutta omalla tavallani. Nyt samaa luen nyt omille lapsilleni.
Levolle lasken luojani armias ole suojani, jos sijaltain en nousisi ota taivaaseen tykösi.
Minulla oli pienenä iltarukous (jonka vielä aikuisenakin mielessäni rukoilen).
Levolle lasken luojani, armias ole suojani. Aamulla jos en nousisi, taivaaseen ota tykesi. Aamen. Hyvää yötä.
Pelkäsin yhdessä vaiheessa nukkumaan menoa tuon rukouksen takia lapsena. Pelkäsin että kuolen ja joudun taivaaseen kun kerran rukouksessa niin pyysin.
Omille lapsilleni olen kehitellyt iltalorun
Sinä olet kulta, sinä olet ihana, hyvää yötä, kiitos tästä päivästä. Se oli kiva.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:03"] Itse rukoilen silloin kun siltä tuntuu, enkä rutiininomaisesti. Enkä usko jumalaan.
[/quote]
Pakko kysyä että kelle sinä rukouksesi sitten kohdistat??
[/quote]
Maailmankaikkeudelle. Toki sen voi mieltää eräänlaiseksi jumalaksi, (alkulähteeksi), mutta en puhu jumalasta, koska silloin joku luulee tietävänsä asiasta jotain.
Hyvää yötä, Jeesus myötä, kirput syökööt kaiken yötä. Näin meidän mummo rukoili meille lapsille aikoinaan. :)
En ymmärrä, mikä vimma ei-uskovaisilla on aina tunkea mukaan näihin ketjuihin pilkkaamaan ja ivaamaan. Se antaa heistä todella vähä-älyisen ja epäempaattisen kuvan. Olisi kauheaa joutua elämään tuollaisten ihmisten kanssa, noin kylmien ja kovasydämisten.
Meillä ei ole lapsia, mutta kun on niin meille tulee rukouspussukka :) äitinikin luki iltarukouksen vaikkei ollut hengellinen, mutta se oli hyvä rauhoittava iltarutiini :)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:07"]
Oma äitini ei todellakaan jauhanut mistään Jeesuksesta eikä mistään ateismistakaan. Hän halusi minun oppivan nuorena kaikista uskonnoista ja aina sanoi raamatun tarinoiden tuntemisen olevan osa yleisivistystä ja kertoi niiden olevan oikein upeita tarinoita. Draamaa ja kaikkea.
[/quote]
Äitisi ei kertonut sinulle kristinuskosta, tai ateismistakaan, mutta halusi sinun oppivan kaikista uskonnoista. Jos hän arvosti raamatunkin kertomuksia yleissivistyksenä niin eikö hän tiennyt niitä itse vai eikö hän itse halunnut niistä puhua sinulle. Kuulostaa aika ristiriitaiselta.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:56"] Mitä nyt petaatte lapsen päätöstä kasvattamalla tätä ateistisessa kodissa. Ihan yhtä vähän/paljon vaikutatte lapsen päätökseen kuin uskovainen joka kasvattaa lapsensa uskovaisessa kodissa. [/quote] Onko ainoat vaihtoehdot ateismi tai joku idioottimainen rukous? Ei ollut ateismi eikä usko mun.lapsuudessa läsnä. Että osaat olla hölmö kun noin väitit.[/quote]
No mitä sinun lapsuudessasi oli läsnä?
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:03"] Itse rukoilen silloin kun siltä tuntuu, enkä rutiininomaisesti. Enkä usko jumalaan.
[/quote]
[/quote]
Maailmankaikkeudelle. Toki sen voi mieltää eräänlaiseksi jumalaksi, (alkulähteeksi), mutta en puhu jumalasta, koska silloin joku luulee tietävänsä asiasta jotain.
[/quote]
Niin siis tästä tahosta, jonne rukoukseni osoitan. Kun itsekään en siitä mitään tiedä :)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:04"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:01"]
Öö? Se, ettei kotona puhuta uskonnoista ja lapsi saa myöhemmin itse päättää kuulumatta kirkkoon, ei tarkoita sitä että kotona huudettaisiin ateismia yleisesti.
[/quote]
Niin juuri öö-ö. Se ettei kotona puhuta uskonnoista on sitä että koti on ateistinen.
[/quote]
Meidän kotona kyllä puhuttiin asiasta, mutta ei oltu uskovaisia, lähelläkään. Älä ole tyhmä. Itse en kuulu kirkkoon tai käy kirkossa, ei se tee minusta ateistia. Minä en vaan usko, ei tarvii aatteen taakse lokeroida.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:05"]Päivän touhut taakse jää,
Minua jo väsyttää.
Kiitos että nukkumaan, peiton alle mennä saan.
Hyvää yötä Jumala, siunaa meitä kaikkia.
Aamen
[/quote]
Mikä sua vaivaa? Ihan oikeesti?
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:59"]Oikeasti ihan uskomatonta tämä ateistien rienaus. Mielipiteeni ateisteista on todella negatiivinen palstan vuoksi. Harvoin (koskaan) palstalla näkee samanlaista vouhkausta kristityiltä kuin ateistien taholta.. Näköjään joillekin on käsittämättömän vaikeaa kunnioittaa yksittäisten ihmisten uskonnonvapautta. Me täällä palstalla emme ole vastuussa teidän herravihastanne ja vouhkaamistanne "kaltoinkohteluistanne".
[/quote]
Tässä ei nyt ikävä kyllä puhuta yksittäisten ihmisten uskonvapaudesta, mikä on luonnollisesti ihan ok, vaan pikkulasten järjestelmällisestä aivopesusta, mikä ei todellakaan ole hyväksyttävää.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin siis tästä tahosta, jonne rukoukseni osoitan. Kun itsekään en siitä mitään tiedä :)
[/quote]
Olet siis vähän niinkuin rukoileva agnostikko? Arvostan agnostikkoja juuri siitä että he eivät kuvittele tietävänsä totuutta ja ovat siksi yleensä ystävällisiä ja mukavia keskustelukavereita. Ateistit kuvittelevat mikä tekee heistä aivan yhtä uskovaisia kuin uskontoihin uskovatkin. Kun tätäkin ketjua seuraa niin suurimpia fundamentalisteja ja jeesustelijoita alkavat olla suomalaiset ateistit.
t. kristitty
[/quote]