Kirppariasiakkaat vituttaa
Miksi tulette kassalle vasta tasan kuusi tai paria minuuttia vaille vaikka kirppari sulkeutuu kuudelta? Tekisi niin mieli sanoa ikävästi, mutta nämä vajukit tulee kassalle joka vitun päivä aina siihen aikaan. Ilmeisesti ollaan niin tyhmiä ja ajatellaan vaan itseään
Kommentit (121)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 02:17"]
Jos kaupassa lukee, että se on auki vaikka 23 asti niin kait mä nyt oletan että siellä saa olla 23 asti. Eikait se minun ongelma ole jos joudut vielä sen jälkeen laskemaan kassat ja sulkemaan paikan jne. Eikait se nyt oikeasti ole niin, että vaikka joku siwan kassa saa palkkaa 23 asti ja sen jälkeen 30minsaa palkatonta aikaa kassojen laskuun ja paikan sulkemiseen jne? Ei voi olla...
[/quote]
Pitääkö vielä vääntää rautalangasta? Työaika usein päättyy tietyn ajan päästä sulkemisesta, jotta ehtii sen kassan laskemaan yms. Ja kyllä, siitä saa palkkaa. Mutta jos puolet tuosta ajasta ajasta kuluu asiakkaita palvellessa, niin silloin ei ehdi ajoissa kotiin lähtemään.
Liikkeessä saa kyllä olla sulkemisaikaan saakka, mutta monesti se venähtää hieman yli, jos viime tingassa asioidaan. Ja tämä ärsyttää. Ei sitä asiakkaille tietenkään näytetä. Ihme, kun aspat eivät saisi missään avautua ja purkaa ketutustaan.
Meillä oli liikkeessä tavoitteena, että työt loppuisi samaan aikaan kuin liike menee kiinni. Kassaa piti alkaa laskea aukioloaikana ja siivota. Jos oli asiakkaita ja meni yli, merkattiin ylos aina todellinen työaika ja siitä maksettiin, mutta usein tuli niuhotusta ja kyselyä, jos oli mennyt "liian kauan". Ja aamulla työaika alkoi samalla kellonlyömällä kun liike oli auki. Siinä piti keitellä kahvia, laittaa leivoksia esiin, käynnistää kaikki laitteet, laittaa uudet lehdet esille jne. Asiakkaita oli oven takana usein jo odottamassa että avataan, ja jos aloitti työt vasta silloin oven avaamisella, asiakkaat valitti kun ei kahvi ole tippunut ja aukoivat päätään, että olenko nukkunut pommiin, ja jos taas merkkasin aloittaneeni hieman aikaisemmin, tuli taas pomolta napinaa.
Asiakkaitten vika ei kuitenkaan ollut se, että työajat oli mitä oli.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 02:17"]
Eikait se nyt oikeasti ole niin, että vaikka joku siwan kassa saa palkkaa 23 asti ja sen jälkeen 30minsaa palkatonta aikaa kassojen laskuun ja paikan sulkemiseen jne? Ei voi olla...
[/quote]
Useimmissa paikoissa lopetushommille on varattu 10-20 minuuttia. Se riittää juuri ja juuri jos viimeinen asiakas on pihalla klo x:00. Mutta jos palvelet viimeisen asiakkaan kassalla vielä x:10, niin kuka tahansa hoksaa että sitä kassaa ei laskeja, paikkoja siistitä ja ovia lukita 0-10 minuutissa. Ja jokaisessa niistä 4:stä kaupasta jossa olen työskennellyt, ei yliajasta maksettu mitään. Eli ne mattimyöhäiset todellakin joutuu palvelemaan ihan omalla ajalla, ja jatkuvasti toistuessaan se ilmaisen ylityön tekeminen alkaisi vituttaa varmasti ketä tahansa. Etenkin, jos sen takia joutuu vielä odottelemaan myöhäisempää kyytiä tms.
... niin ja toki täydellisessä maailmassa riittäisi kun asiasta mainitsisi työnantajalle, mutta todellisessa maailmassa kaupan kassankin työhön riittää tulijoita vaikka kuinka paljon. Eipä siinä olisi määräaikaista työsopimusta enää uusittu, jos olisi työajoista alkanut nillittämään. Ja ainakin itselleni opiskelijana se kaupan kassan homma oli ehtona sille että sain vuokran maksettua ja ruokaa pöytään. Turha siis laittaa asiakkaiden itsekästä käytöstä kaupan työntekijöiden vastuulle! Asiakas selviää kyllä jos tulee ajoissa kauppaan, mutta se kassa saattaa oikeasti olla kohta koditon jos pitää oikeuksistaan kiinni.
-112
"Miksi tulette kassalle vasta tasan kuusi tai paria minuuttia vaille vaikka kirppari sulkeutuu kuudelta?"
Oliko tämä yllätys? Kun kyseessä on maailmanlaajuinen ikiaikainen käytäntö.
Eli sun tarvii muuttaa maailma, että asiaan tulee korjaus. Tai ehkä on helpompaa korjata itsesi.
No, kannattaa nillittää pomolle, jos saisi vaikka potkut. Ihme vinkuja.
Onhan näitä urpoja jotka änkevät minuuttia vaille sisään tekemään ostoksia, ilman minkäänlaista kiirettä!
Olin kesätöissä puutarhamyymälässä, ja sinne änkesi minuuttia ennen sulkemisaikaa tällainen mainittu asiakasihme... Kohteliaasti minä ja työkaverini sanoimme hänelle, että nyt ollaan suljettu ja kassat menevät kiinni juuri nyt (oli minuutissa kipittänyt yrttiosastolle). Kyseinen mies ei noteerannut mitenkään huomautuksia, vaan jatkoi asiointiaan kaikessa rauhassa! "Missäs teillä on basilikaa?" "Annapas tuolta tuota ruohosipulia... Eikun en otakaan. Mitäs muuta olisi?" jne jne... Kello löi jo 19:10, ja olimme tolkuttaneet kohteliaasti että valitettavasti olemme sulkeneet! Varttia yli hylkäsi sitten kaikki kamat kun "ei saa rauhassa katsoa, tänne en kyllä tule enää ikinä!" Että sellainen ihana asiakas :/ ...
Sitten oli toinen ääripää, mikä oli mielestäni asiatonta... Kuulin ohimennen kun s-marketin nuori kassatyöntekijä huusi asiakkaalle että "Hei nyt kassalle me ollaan suljettu!!" Kello oli lyönyt tasan klo 18 ja sitten alkoi tuo ELÄIMELLINEN kiljunta! Joku tytön työkaveri sitten huomautti hänen äänensävystään ja siitä vasta meteli alkoikin... "No EMMÄ RUPEE KETÄÄN VENAA TÄÄLLÄ mä haluun himaan!!" Olin vähän että huhhuh :X ...
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:40"]Miksi sä pidät kirpputoria, jos et kestä asiakkaita? Kirpputoria ei olis ilman niitä asiakkaita...
[/quote]
Minä en pidä sitä kirpparii vaan oon töissä siellä
[/quote]
Eikö työajassasi ole sitten huomioitu sitä aikaa, mitä viimeisten asiakkaiden rahastamiseen ja kassan laskemiseen kuluu kirpputorin sulkeutumisen jälkeen?
Pitäiskö sun hankkia koulutus ja kunnon työpaikka niin ei tarvis tällastakaan täällä porata...
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:40"]Miksi sä pidät kirpputoria, jos et kestä asiakkaita? Kirpputoria ei olis ilman niitä asiakkaita... [/quote] Minä en pidä sitä kirpparii vaan oon töissä siellä [/quote] Eikö työajassasi ole sitten huomioitu sitä aikaa, mitä viimeisten asiakkaiden rahastamiseen ja kassan laskemiseen kuluu kirpputorin sulkeutumisen jälkeen?
[/quote]
En ole tuo jolta kysyit, mutta oma kokemukseni kyllä kertoo että sellainen pari minuuttia vaille sulkemista sisään tuleva asiakas on siellä liikkeessä juuri tasan niin kauan kuin hänen annetaan olla siellä. Eli silloin pitäisi varata jopa 45 min - tunti siihen että viimeinen asiakas olisi lähtenyt.
Ja siinä vaiheessa, kun kaupassa myyjälle aletaan maksaa palkkaa siitä että hän 95% todennäköisyydellä vaan pyörittelee tunnin peukaloitaan, on helvetti jäätynyt ja mansikit lentää taivaalla.
Turha yleensä kettuilla työntekijöille, jos työ on huonosti järjestetty. Ei kenenkään tarvitse tehdä ilman palkkaa töitä minuuttiakaan. Oikeesti yrittäkää ymmärtää, että varsinkin julkisilla liikkuvalle se kotimatka saattaa venähtää turhan pitkään. itse jos iltavuorosta lähtiessä myöhästyn vakiobussista, niin seuraavat kaksi kulkuvälineen vaihtoa myöhästyvät myös. Siinä kohtaa iltaa kun vuoroväli harvenee, saattaa kotiintulo ollakin 40-50 min myöhemmin. Vaihtoajat saa töllistellä aseman seinää tai värjötellä sateessa. Jos ei ole hengenmenosta kyse, eli kansalaisen yleisestä auttamisvelvollisuudesta, minä tyttö lähden vuoron päättyessä kotiin. Haukut voi osoittaa työnantajalle. Hänen tehtävänsä on sitten fiksata käytännöt uusiksi.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:31"]
Miksi tulette kassalle vasta tasan kuusi tai paria minuuttia vaille vaikka kirppari sulkeutuu kuudelta? Tekisi niin mieli sanoa ikävästi, mutta nämä vajukit tulee kassalle joka vitun päivä aina siihen aikaan. Ilmeisesti ollaan niin tyhmiä ja ajatellaan vaan itseään
[/quote]
Et taida olla asiakaspalveluun sopiva.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:43"]
"Peukku ylös jos suostuisit valittamatta käyttämään viisi päivää viikosta 3 tuntia päivästä pelkkiin työmatkoihin? Peukku alas jos et suostuisi siihen (ainakaan valittamatta)."
Tunnin, puolentoista tunnin työmatka on ihan normaalia, ainakin niillä jotka käyttävät omaa autoa, eikä julkiset kulkuyhteydet käy, jos ajaa ainakin ruuhkassa. Oli töissä sitten Helsingissä tai Inarissa.
[/quote]
Harmillisen yleistä ehkä mutta 15 tuntia viikossa (eli 60 tuntia kuukaudessa, yli työviikon verran!) pelkkiin työmatkoihin ei ole normaalia jos siellä perilläkin pitäisi olla se tavallinen työaika eikä vain jotain eri paikoissa olevia pikku palavereja joiden välillä kulkemiseen tuo aika tuhlaantuu.
Tunnin työmatkastahan tässä ei nyt puhuttu mitään, se on jo olennaisesti siedettävämpi. 5 tuntia vähemmän viikkotasolla, kuukaudessa 20 tuntia vähemmän.
Ootko ap Hämeenlinnan suurkippiksen kulmakarvanainen?
Tässä ei muuta voi sanoa kun voi voi ja vaihda alaa, olet ihan selvästi väärällä alalla
Terveisin: toinen palvelualalla oleva
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:38"]No, miten paljon tuo haittaa kotimatkaasi? Oma työni aikoinaan loppui klo 20, ja jos tuli viivästys, niin olin kotona vasta puoli kymmenen, kun aiempaan bussiin ehtimällä olin perillä jo 20:40. [/quote] Nyt vasta pääsin kotiin. En tiedä millanen sääntö tähänkin auttas. Vissiin pitäs huutaa megafoniin 5 minuutin välein että kassa ja kirpputori suljetaan
[/quote]
On oikein first world probleema tämä. Kuudelta menee kauppa kiinni ja sä oot vasta puol 8 kotona. Nyyh.
[/quote]
Olipas nolo kommentti. Ihmisellä on aivan täysi oikeus valittaa jos hän joutuu tekemään esim. päivittäin tunnin palkatonta ylityötä - tai jos hänellä on puolentoista tunnin työmatka suuntaansa, eli 3 tuntia päivässä. Se on kyllä aivan hemmetisti liikaa. Itse en suostuisi missään tapauksessa kumpaankaan skenaarioon, en ylitöihin (edes palkallisena) jos ne olisivat jatkuvia, enkä juuri yli puolen tunnin työmatkaankaan. Minulla on muutakin elämää.
[/quote]
No se on mahtavaa jos on varaa valita, monella ei ole ja tuo 1,5 h työmatka kelpaisi suurelle osalle ihan valittamatta.
[/quote]
Peukku ylös jos suostuisit valittamatta käyttämään viisi päivää viikosta 3 tuntia päivästä pelkkiin työmatkoihin? Peukku alas jos et suostuisi siihen (ainakaan valittamatta).
Ap on niin sanotusti roskaväkeä. Näin voisi päätellä kirjoitustyylistä.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:38"]No, miten paljon tuo haittaa kotimatkaasi? Oma työni aikoinaan loppui klo 20, ja jos tuli viivästys, niin olin kotona vasta puoli kymmenen, kun aiempaan bussiin ehtimällä olin perillä jo 20:40. [/quote] Nyt vasta pääsin kotiin. En tiedä millanen sääntö tähänkin auttas. Vissiin pitäs huutaa megafoniin 5 minuutin välein että kassa ja kirpputori suljetaan
[/quote]
On oikein first world probleema tämä. Kuudelta menee kauppa kiinni ja sä oot vasta puol 8 kotona. Nyyh.
[/quote]
Olipas nolo kommentti. Ihmisellä on aivan täysi oikeus valittaa jos hän joutuu tekemään esim. päivittäin tunnin palkatonta ylityötä - tai jos hänellä on puolentoista tunnin työmatka suuntaansa, eli 3 tuntia päivässä. Se on kyllä aivan hemmetisti liikaa. Itse en suostuisi missään tapauksessa kumpaankaan skenaarioon, en ylitöihin (edes palkallisena) jos ne olisivat jatkuvia, enkä juuri yli puolen tunnin työmatkaankaan. Minulla on muutakin elämää.
[/quote]
No se on mahtavaa jos on varaa valita, monella ei ole ja tuo 1,5 h työmatka kelpaisi suurelle osalle ihan valittamatta.
[/quote]
Peukku ylös jos suostuisit valittamatta käyttämään viisi päivää viikosta 3 tuntia päivästä pelkkiin työmatkoihin? Peukku alas jos et suostuisi siihen (ainakaan valittamatta).
[/quote]
Ohis, mutta se on ihan sama, valittaako vai ei. Joko siihen suostuu tai sitten ei. Ja aika moni joutuu suostumaan.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 23:07"]En ymmärrä teitä jotka suostutte tekemään ilmaiseksi töitä. Minäkin olen kaupassa töissä, ja jos työaika loppuu ja joudun jäämään sen jälkeen töihin (yleensä en suostu jäämään koska minulla ei ole mitään velvollisuutta olla sekuntiakaan työajan loputtu töissä) niin nostan palkkaa kyllä koko ajalta. Jos palkkaa ei makseta ylimääräisestä, ei töissä olla yhtään ylimääräistä.
[/quote]
No mutta, mitäs sitten kun tarvitset vapaapv ja TA sanoo että eihän sellaista tarvitse antaa/vaihtaa kun sullahan on vapaat jo määrätty.
Kyllä työelämässä pitää joustaa.Molemmin puolin. Fiksu osaa pitää sen balanssissa. Tuollaisille niuhoojille ei paljon ole kysyntää nykyaikana.