Mummo hoivakodissa, hoitajat määräävät mitä hän saa tehdä vuokraamassaan huonessa
ja määrittelevät hoivan sisällön, josta mummo maksaa.
"Huoneessa ei saa olla televisiota, vieraat ei saa yöpyä, kahvinkeitin poistettu sekä Marianne karkit" Hoivan osalta klo 9 mummo nostetaan ylös, kun ei ehditä aiemmin vaikka mummo itse herää klo 6.30. Mummo istuu pyörätuolissa, pää toimii mutta ei pärjää yksin kotona.
Hän maksaa vuokraa tehostetusta palveluasumisen huoneesta 512€/kk, hoivasta 760€/kk, lääkkeet itse, jalkahoidon itse yms. Silti ei saa osallistua omiin valintoihinsa. Hoitajat eivät pidä jos mummo katsoo televisioita klo 23 asti tai söisi karkkeja. Miksi hoivakodista on tullut vankila. Tyttärentyttärenä en saa yöpyä mummon huoneessa, kun ei ole soveliasta. Hänen vuokraamassaan huoneessa.
Kommentit (761)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa hoivakotia parempaan tai palvelutaloon. Tehkää valitus kunnalle ja eduskuntaan jos laki määrää noin. Entä EU:n systeemi. Muuten ei mikään muutu. Hoitaja/hoivakoti ei voi olla diktaattori iäkkäitä yksityishenkilöitä kohtaan ja tuo on maassa yleinen ongelma. Jolloin muutosta tulee hakea.
Paremmassa palvelutalossa ei välitettäisi diabeteksesta, vaikeasta ylipainosta, tukehtumisvaarasta, palovaarasta yms. Annettaisiin kaiken aina tapahtua asukkaan ja omaisten mieltymysten mukaan!
Kerrohan, pitäisikö sinua valvomassa olla joku taho, joka määräisi esimerkiksi sen, mitä saat syödä, ettet nyt vain lihoisi tai saisi diabetestä? Jos ei pitäisi, niin mikä sitten on se ikäraja jonka jälkeen tällainen taho pitäisi elämässäsi olla (kyllä, myös sinä vanhenet)? Vaikka olisit täysissä järjissäsi ja ymmärtäisit itse valintojesi mahdolliset riskit?
Tulipalo nyt on eri juttu koska se vaikuttaa muihinkin, mutta television kieltoa ei sillä voi perustella ellei kyseessä ole joku vanha romutv.
Mikäli en sitoutuisi hoitosuunnitelmaani, en asuisi hoivakodissa. Jos ihan ymmärtiäisin valintojeni riskit, ymmärtäisin myös hoivakodin ”riskit”, eli sen, että siellä olen paitsi asukas, hyös hoidettava. Miksi mummo on välinnut tuon paikan? Viihtyykö hän siellä ja pitää valinnastaan?
Edelleen, vaikka ihminen on sitoutunut hoitosuunnitelmaan, hänellä on oikeus myös siitä poiketa. Vaikka asuisi hoivakodissa. Tästä ei edes päätä sinä eikä minä, vaan tämä on ihan laissa.
Ja sekin, että hoitosuunnitelma pitää tehdä asiakkaan näkökulmasta ja hänen kanssaan. Hänen toiveiden ja tarpeiden mukaan. Ei mitään "tämä nyt on sinun hoitosuunnitelma ja hyväksy ja sitoudu siihen tai muuta muualle.". Hoitosuunnitelmassa voi olla vaikka tavoitteena "mielekäs elämä" ja suunniteltuna toimintona "mahdollistetaan omaisen vierailut, tuetaan/autetaan niiden sopimisessa" tai "autetaan tv:n kanssa", tms.
Toki häiriköivät omaiset on asia erikseen, mutta ei mun mielestä sen perusteella voi lähtökohta olla, että yövieraita ei saa tulla, että joskus jollain jossain on joku omainen käyttäytynyt huonosti.
Kyseessä on laitos, jossa ei voida yhden asukkaan mukaan pomppia. Jos haluat yksityisen laitoksen palvelijoineen, hankit sellaisen.
Millä tavalla on pomppimista jos mummun huoneessa nukkuu omainen yön ihan asiallisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Tai sitten mummorukka on joutunut johonkin nimeltä mainitsemattoman rahastuspuljun asukkaaksi.
Eihän siellä yömajaa voi pitää, mutta satunnaisesti voi joku yöpyä. Sitä ei voi edes millään järjestyssäännöllä kieltää, eikä varsinkaan sitä, mihin aikaan katsoo telkkaria. Onko karkinsyöntikiellolle joku lääketieteellinen syy, kuten diabetes?
Ihan turha urputtaa jossakin keskustelupalstalla. Kutsutte paikan johtajan sekä mummon omanhoitajan keskustelemaan asiasta. Ei ole ollenkaan pahitteeksi ottaa mukaan asianajajaa.
Diabeetikolta ei ole mikään laki kieltänyt karkin syömistä.
Juu ei, mutta, jos se vanhus kuolee hypoglygemiaan, ketä syytetään?
Miksi luulet että karkit laskeva verensokeria? Ei se niin mene, ne nostavat sitä.
Et siis tiedä mitään sokeritaudista, ei se mitään. Kannattaa selvittää mitä tapahtuu verensokerille nopean nousun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa hoivakotia parempaan tai palvelutaloon. Tehkää valitus kunnalle ja eduskuntaan jos laki määrää noin. Entä EU:n systeemi. Muuten ei mikään muutu. Hoitaja/hoivakoti ei voi olla diktaattori iäkkäitä yksityishenkilöitä kohtaan ja tuo on maassa yleinen ongelma. Jolloin muutosta tulee hakea.
Tehostetusta palveluasumisesta on enää yksi tie.
Ei palvelutalossa pärjää henkilö, joka tarvitsee sairautensa vuoksi tehostettua palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju tuntuu olevan täynnä trolleja. Ihanko tosissanne olette sitä mieltä, että ikäihmisen pitää vaan tyytyväisenä tuijotella seiniä, ei saa olla telkkaria, ei saa syödä karkkia, satunnaiset yövieraatkin on kielletty. Haluaisitteko itse elää tuollaista elämää? Ap:n tekstistä käsitin, että mummo on ihan oikeustoimikelpoinen, ei mikään muistisairas.
No miksi hän sit on hoitolaitoksessa?
Ei kaikki hoitolaitoksissa asuvat vanhukset suinkaan ole muistisairaita. Voi olla myös liikuntarajoitteinen jolloin ei pärjää kotona vaan on kaikissa/suurimmassa osissa toimissaan autettava mutta järki pelaa täysin.
Kysyinkö mä muistisairauksista jotain? En. Kysyin miksi hän on hoitolaitoksessa, jos hän ei hoitoa ja hoivaa tarvitse.
Mistä päättelit että hän ei hoitoa ja hoivaa tarvitse?
No siitä, että hänen sanottiin olevan oikeustoimikelpoinen ja viitattiin siihen että voisi asua kotonakin. Ei hoivalaitos ole mikään automatismi ja kodinkorvike vain oikeustoimikelvottomille tai muistisairaille. Aina siihen hoitoon joku syy on. Ja laitoksessa on säännöt.
Aloituksessa nimenomaan sanotaan ettei pärjää kotona yksin.
Aivan, niin sanottiin. Miksi siis sanoa, että ” Haluaisitteko itse elää tuollaista elämää? Ap:n tekstistä käsitin, että mummo on ihan oikeustoimikelpoinen, ei mikään muistisairas.” ? Jos sä tarvitset hoitoa ja hoivaa ja olet hoivalaitoksessa, on siihen syynsä. Kuka haluaa asua hoivalaitoksessa? Ei kukaan, mutta sitä vaan on joskus sellaisessa kunnossa, että siellä asutaan.
Eli sinusta olisi ihan ok että sinua tai ketä tahansa kiellettäisiin illalla katsomasta tv:tä, syömästä karkkia silloin kun mieli tekee vaikka järki päässä pelaa? Toivottavasti et ole hoitoalalla.
Kyllä, jos sillä saadaan ihmiselle lisäturvaa tai elinvuosia.
Tämä on sellainen asia, josta päättää ihminen itse, ei hoitaja.
Ei päätä, jos olet hoitolaitoksessa. Päättää, jos olet kevyemmässä laitoksessa tai asut kotona.
Ai jaa. Pitääpä sanoa meidän lääkärille että poistaakin asukkaiden elvytyskiellot ja ilmoittaa asukkaalle joka on ilmoittanut että mitään elämää pitkittäviä hoitoja ei halua, vain kivunlievitystä, että päätös ei olekaan hänen koska elinvuodet on ne jotka merkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju tuntuu olevan täynnä trolleja. Ihanko tosissanne olette sitä mieltä, että ikäihmisen pitää vaan tyytyväisenä tuijotella seiniä, ei saa olla telkkaria, ei saa syödä karkkia, satunnaiset yövieraatkin on kielletty. Haluaisitteko itse elää tuollaista elämää? Ap:n tekstistä käsitin, että mummo on ihan oikeustoimikelpoinen, ei mikään muistisairas.
Tässä näkee miten pelottavan moni ihminen ajattelee että vanhat ihmiset eivät ole oikeastaan ihmisiä, vaan samanlaisia puoli-ihmisiä kuin lapsetkin. Eli eivät enää saa päättää omista asioistaan vaan pitää totella ja olla kiltisti ettei aikuiset rasitu tai vanhus tule kalliiksi. Tämänkin aloituksen mummo maksaa vuokran +
hoidosta vielä yli 700 euroa kuussa, ja vastineeksi saa sen että karkitkin häviää hoitajien kahvihuoneeseen ja ainoa huvi eli telkkari on kielletty.
Kaikki nuo puolustelut siitä miten oikein se on että vanhalta ihmiseltä viedään eläkkeen lisäksi kaikki pienet huvitkin on silkkaa typeryyttä ja kertoo millainen ajatusmaailma ihan liian monella ihmisellä on.
Oletko sä oikeasti noin vieraantunut todellisuudesta, vai teeskenteletkö vain?
Tällä palstalla ei varmasti kukaan voi antaa yksiselitteistä vastausta siihen, miksi jonkun tietyn ihmisen kohdalla tehdään niin tai miksi tietyssä yksikössä toimitaan näin - jos ei ole itse siellä töissä, tai tunne tapausta. Ajatuksia ja arvailuja aiheesta voidaan kyllä esittää, ja aika monia syitä näille asioille on esitettykin.
Jos nämä syyt eivät uppoa, kannattaa varmasti oikeasti kysyä, mikä on syynä. Aivan varmasti asioille on joku syy, ja jos joku ei ole perusteltua, asioista voidaan myös joustaa. Mutta hyvin todennäköisesti syy on joku jo täällä arvailtu asia.
Jos ihminen on nykypäivänä laitoskuntoinen, niin voidaan olettaa että ei tosiaan pärjäile ihan yksinään ja voi kaikista asioista yksin päättää. Hoitolaitoksissa on tietyt käytännöt ja reunaehdot, minkä mukaan mennään, ja jos hoitaja ei hommiaan hoida niin kyllä on äkkiä entinen hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki hoitolaitoksissa asuvat vanhukset suinkaan ole muistisairaita. Voi olla myös liikuntarajoitteinen jolloin ei pärjää kotona vaan on kaikissa/suurimmassa osissa toimissaan autettava mutta järki pelaa täysin.
Kysyinkö mä muistisairauksista jotain? En. Kysyin miksi hän on hoitolaitoksessa, jos hän ei hoitoa ja hoivaa tarvitse.
No siitä, että hänen sanottiin olevan oikeustoimikelpoinen ja viitattiin siihen että voisi asua kotonakin. Ei hoivalaitos ole mikään automatismi ja kodinkorvike vain oikeustoimikelvottomille tai muistisairaille. Aina siihen hoitoon joku syy on. Ja laitoksessa on säännöt.
Aivan, niin sanottiin. Miksi siis sanoa, että ” Haluaisitteko itse elää tuollaista elämää? Ap:n tekstistä käsitin, että mummo on ihan oikeustoimikelpoinen, ei mikään muistisairas.” ? Jos sä tarvitset hoitoa ja hoivaa ja olet hoivalaitoksessa, on siihen syynsä. Kuka haluaa asua hoivalaitoksessa? Ei kukaan, mutta sitä vaan on joskus sellaisessa kunnossa, että siellä asutaan.
Eli sinusta olisi ihan ok että sinua tai ketä tahansa kiellettäisiin illalla katsomasta tv:tä, syömästä karkkia silloin kun mieli tekee vaikka järki päässä pelaa? Toivottavasti et ole hoitoalalla.
Ei päätä, jos olet hoitolaitoksessa. Päättää, jos olet kevyemmässä laitoksessa tai asut kotona.
Kyllä muuten päättää. Ihminen saa vaikka kieltäytyä lääkityksestä jota ilman kuolee, jos haluaa kieltäytyä.
Sitten jos henkilö on esimerkiksi muistisairas eikä kykene ilmaisemaan tahtoaan, on häntä hoidettava tavalla, jonka parhaiten arvioidaan palvelevan hoidettavan etua.
Toivottavasti et ole hoitoalalla jos et ymmärrä mitä itsemääräämisoikeus tarkoittaa. Ja myös laitoksissa asuvilla on se.
Vierailija kirjoitti:
Tämän hetkinen maailmantilanne ahdistaa suunnattomasti joitain ikääntyneitä. Näiden kohdalla on parempi että oma tv on poistettu. Vältytään ahdistuslääkitykseltä. Kannattaa tosiaan kysyä laitoksesta syistä.
Myös karkin syöntiä rajoitetaan jos asiakas ei suostu syömään muuta kuin karkkia.
Kuules nyt pimatsu: siellä hoivakodeissa on jo elämänsä ehtoopuolella eläviä vanhuksia, eikä alaikäisiä kakaroita. Pikkuisen rupeat opettelemaan sitä ihmiskunnioitusta nyt, ja jos et tiedä mitä se tarkoittaa, menet ja kysyt äiskältä. Ja muutenkin; älä tyttö opeta mutsias naimaan.
Höpöhöpö? Laitonta. Meillä sovittiin. Whattsappissa milloin kukakin menee mummon luokse.
Onneksi oltiin kaikki samaa mieltä. Kyllä siellä kahvinkeitin, vedenkeitin, iso telkkari oli.
Mummelin saa muuten muuttamaan omalle asuinpaikkakunnalle, ei voi valittaa pitkästä matkasta.
En lukenut ketjua, kun oli niin masentava ja hullu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omassa hoivakotiyksikössä on tällä hetkellä yhdellä hoitajalla 7 hoidettavaa asukasta jotka siis kaikki ovat sellaisessa fyysisessä kunnossa, että eivät pääse itse sängystä ylös. Yhden asukkaan hoitamiseen menee 10-30min riippuen hieman tarpeistaan. Miten luulet, että hoitaja ehtii nostaa kaikki 7 asukasta sängystä kuudelta?
No miksi sitten Martti nostetaan sängystään jo klo 7, vaikka hän haluaisi nukkua pari tuntia lisää, mutta Liisa vasta klo 9 jälkeen, vaikka hän on valvonut jo 3 tuntia. Ai niin, kun Martti on huonessa 1 ja Liisa huoneessa 8.
32 vuotta olen alalla ollut, enkä ole moiseen törmännyt. Kyllä minä tarkastan asiakkaiden huoneet läpi ennenkuin alan aamutoimiin. Siinä näen kuka on hereillä ja kuka nukkuu. Että en toimi huoneesta 1-8, koska se on numerojärjestys!
Vaativuus vaikuttaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just. Toivottavasti sun käsissä ole kenenkään vanhuksen viimeiset elinvuodet.
Eli sä laitat vanhuksen toisten käsiin, mutta sit he eivät saisi päättää hänen parhaakseen mitään? Ok, kannattaa sitten ajatella, että kaikki muut on vanhusta vastaan ja hoitaa itse.
Mä olen se joka niitä vanhuksia työkseen hoitaa. Ja todellakin joka ikinen jota hoidan ja joka oman parhaansa tunnistaa, saa katsoa telkkaa ja syödä karkkia silloin kun haluaa. Mikä minä olen sitä kieltämään.
Et taida olla erikoistunut ikääntyneisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkee miten pelottavan moni ihminen ajattelee että vanhat ihmiset eivät ole oikeastaan ihmisiä, vaan samanlaisia puoli-ihmisiä kuin lapsetkin. Eli eivät enää saa päättää omista asioistaan vaan pitää totella ja olla kiltisti ettei aikuiset rasitu tai vanhus tule kalliiksi. Tämänkin aloituksen mummo maksaa vuokran +
hoidosta vielä yli 700 euroa kuussa, ja vastineeksi saa sen että karkitkin häviää hoitajien kahvihuoneeseen ja ainoa huvi eli telkkari on kielletty.
Kaikki nuo puolustelut siitä miten oikein se on että vanhalta ihmiseltä viedään eläkkeen lisäksi kaikki pienet huvitkin on silkkaa typeryyttä ja kertoo millainen ajatusmaailma ihan liian monella ihmisellä on.
Tällä palstalla ei varmasti kukaan voi antaa yksiselitteistä vastausta siihen, miksi jonkun tietyn ihmisen kohdalla tehdään niin tai miksi tietyssä yksikössä toimitaan näin - jos ei ole itse siellä töissä, tai tunne tapausta. Ajatuksia ja arvailuja aiheesta voidaan kyllä esittää, ja aika monia syitä näille asioille on esitettykin.
Jos nämä syyt eivät uppoa, kannattaa varmasti oikeasti kysyä, mikä on syynä. Aivan varmasti asioille on joku syy, ja jos joku ei ole perusteltua, asioista voidaan myös joustaa. Mutta hyvin todennäköisesti syy on joku jo täällä arvailtu asia.
Jos ihminen on nykypäivänä laitoskuntoinen, niin voidaan olettaa että ei tosiaan pärjäile ihan yksinään ja voi kaikista asioista yksin päättää. Hoitolaitoksissa on tietyt käytännöt ja reunaehdot, minkä mukaan mennään, ja jos hoitaja ei hommiaan hoida niin kyllä on äkkiä entinen hoitaja.
Onpa ollu nyt aikamonta kunnallista hoitolaitosta joissa on vakavia puutteita havaittu. Sääntöjen on perustuttava lähtökohtaisesti lakiin ja potilaan itsemääräämis oikeuteen sekä ihmismäiseen kohteluun. Minkään sortin televisiokielto paloturvallisuuteen tai ihmisen ahdistukseen vetoamalla ei ole laillinen peruste niiden kieltoon tai karkkien kieltäminen tukehtumisvaaralla. Huomaan että täällä on hoitajia jotka ovat sokaistuneet omien laitostensa säännöille. Kannustan jokaista kantelemaan näistä aviin ja pahoissa tapauksissa suoraan poliisille. Ne sitten selvittävät ovatko rajoitukset perusteltuja vai eivät. Älkää ummistako silmiänme
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Tai sitten mummorukka on joutunut johonkin nimeltä mainitsemattoman rahastuspuljun asukkaaksi.
Eihän siellä yömajaa voi pitää, mutta satunnaisesti voi joku yöpyä. Sitä ei voi edes millään järjestyssäännöllä kieltää, eikä varsinkaan sitä, mihin aikaan katsoo telkkaria. Onko karkinsyöntikiellolle joku lääketieteellinen syy, kuten diabetes?
Ihan turha urputtaa jossakin keskustelupalstalla. Kutsutte paikan johtajan sekä mummon omanhoitajan keskustelemaan asiasta. Ei ole ollenkaan pahitteeksi ottaa mukaan asianajajaa.
Ei olekaan. Kärjistetäänpä nyt kuitenkin vähän:
Jos ihmisellä on nielemisvaikeuksia, onko parempi että tämä syö yksin karkkia huoneessaan ja vaikka tukehtuu?
Tai jos ihmisellä on esim. dm2, ja verensokeri heittelee radikaalisti runsaan karkinsyönnin vuoksi, onko parempi vain syödä vai onko parempi rajoittaa?
Entä, jos ihmisellä on haava, jonka hoito vaatii sokerien rajoittamista? Onko kuitenkin parempi antaa syödä karkkia, vaikka haava ei paranisikaan?
Sen sijaan karkinsyöntiä ei ole syytä rajoittaa, jos
A) se on kohtuullista eli ei aiheuta lisää terveydellisiä ongelmia
B) asukas voi nautiskella karamelleja turvallisesti myös yksin ollessaan.Et ole varmaan oikein ymmärtänyt, että täysivaltainen ihminen saa päättää itse esyökö karkkia vai ei. Tässä on kyse sellaisesta ihmisestä. Sinä voit vapaaehtoisesti antaa toisten rajoittaa sinun syömisiäsi, mutta et voi rajoittaa niitä kenenkään toisen täysivaltaisen aikuisen puolesta vain siksi että sinä mielestäsi tiedät tuota henkilöä paremmin miten hän haluaa elämänsä elää.
Lyllä voi, jos henkilö on hoivalaitoksessa. Ja tämä on taivahan tosi.
No eipäs voikaan.
Nyt voi itsekukin nuorehko ihminen miettiä millaisen vanhuuden haluaa, kun loppusijoituspaikka on palvelutalo/hoitokoti.
Meidän pitäisi mennä enemmän siihen suuntaan mitä on joskus näytetty maailmalta, muistaakseni Hollannista ja Tanskasta. Vanhukset saavat nukkua niin pitkään kuin haluavat ja kaikki tapahtuu vanhuksen/ asiakkaan ehdoilla kodinomaisessa ympäristössä. Saa ottaa myös hallitusti viiniä tms mihin on tottunut. Ei tietenkään mitään kännäilyä.
Ulkoilu ja huvitukset hoitokodin ulkopuolella, teatterissa käynnit jne.. kunpa sellaiseen pääsisi aikanaan. Jokainen tajuaa, miten tärkeää on hyvä loppuelämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin vanhuksella on itsemääräämisoikeus loppuun asti, vaikka olisi kuinka muistamaton. Toivottavasti et ole hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei, mutta, jos se vanhus kuolee hypoglygemiaan, ketä syytetään?
Miksi luulet että karkit laskeva verensokeria? Ei se niin mene, ne nostavat sitä.
Et siis tiedä mitään sokeritaudista, ei se mitään. Kannattaa selvittää mitä tapahtuu verensokerille nopean nousun jälkeen.
Selvitä toki itse, kun et tiedä mitä hypoglykemiasta kärsivälle suositellaan ensiavuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just. Toivottavasti sun käsissä ole kenenkään vanhuksen viimeiset elinvuodet.
Eli sä laitat vanhuksen toisten käsiin, mutta sit he eivät saisi päättää hänen parhaakseen mitään? Ok, kannattaa sitten ajatella, että kaikki muut on vanhusta vastaan ja hoitaa itse.
Mä olen se joka niitä vanhuksia työkseen hoitaa. Ja todellakin joka ikinen jota hoidan ja joka oman parhaansa tunnistaa, saa katsoa telkkaa ja syödä karkkia silloin kun haluaa. Mikä minä olen sitä kieltämään.
Et taida olla erikoistunut ikääntyneisiin.
20 vuotta olen hoitanut vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei hoivakodeilla pitäisi olla oikeutta riistää elämää ihmisiltä! Maksavat vuokraa ym , kyllä silloin pitäisi saada illa omatoimisia .Tv ja karkit, vaikka viinit ja viinat , kelle se kuuluu?
Tehostetussa palveluasumisessa olevat eivät ole omatoimisia. Siellä tuetaan vielä jäljellä olevia voimavaroja ja avustetaan arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt voi itsekukin nuorehko ihminen miettiä millaisen vanhuuden haluaa, kun loppusijoituspaikka on palvelutalo/hoitokoti.
Meidän pitäisi mennä enemmän siihen suuntaan mitä on joskus näytetty maailmalta, muistaakseni Hollannista ja Tanskasta. Vanhukset saavat nukkua niin pitkään kuin haluavat ja kaikki tapahtuu vanhuksen/ asiakkaan ehdoilla kodinomaisessa ympäristössä. Saa ottaa myös hallitusti viiniä tms mihin on tottunut. Ei tietenkään mitään kännäilyä.
Ulkoilu ja huvitukset hoitokodin ulkopuolella, teatterissa käynnit jne.. kunpa sellaiseen pääsisi aikanaan. Jokainen tajuaa, miten tärkeää on hyvä loppuelämä.
Täh? Jos ihminen on siinä kunnossa, että voi käydä teatterissa, miksi hän olisi palvelutalossa tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä mainitsemasi syyt on jostain 80-luvulta. Nykyään on kaltaistesi takia ihan koulutuksia missä opetetaan hoitajille rautalangasta vääntämällä mitä tarkoittaa, kun vanhus _asuu_ hoitolaitoksessa. Mitä on kodinomaisuus. Ja mitä on itsemääräämisoikeus.
Kukaan ei ole entinen hoitaja jos antaa täysin skarpin mummon syödä karkkia. Tosin työyhteisösi kuulostaa niin vanhalta ja jäykältä, että tuskin sinne kukaan sijainen toista kertaa haluaa, niin saat sen sitten tuntumaan siltä, että hoitajaa ei uudestaan huolittu?
Kylläpä vain päättääkin.