Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo hoivakodissa, hoitajat määräävät mitä hän saa tehdä vuokraamassaan huonessa

Vierailija
12.03.2022 |

ja määrittelevät hoivan sisällön, josta mummo maksaa.
"Huoneessa ei saa olla televisiota, vieraat ei saa yöpyä, kahvinkeitin poistettu sekä Marianne karkit" Hoivan osalta klo 9 mummo nostetaan ylös, kun ei ehditä aiemmin vaikka mummo itse herää klo 6.30. Mummo istuu pyörätuolissa, pää toimii mutta ei pärjää yksin kotona.
Hän maksaa vuokraa tehostetusta palveluasumisen huoneesta 512€/kk, hoivasta 760€/kk, lääkkeet itse, jalkahoidon itse yms. Silti ei saa osallistua omiin valintoihinsa. Hoitajat eivät pidä jos mummo katsoo televisioita klo 23 asti tai söisi karkkeja. Miksi hoivakodista on tullut vankila. Tyttärentyttärenä en saa yöpyä mummon huoneessa, kun ei ole soveliasta. Hänen vuokraamassaan huoneessa.

Kommentit (761)

Vierailija
621/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuuksio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jos ihminen on hoivakoti-ikään asti elänyt, niin kyllä silloin pitää olla lupa syödä, juoda ja polttaa kuten haluaa.

Mielipuolista valvoa hoivakodissa asuvan vanhuksen terveellistä ruokavaliota. Tuossa iässä pitäisi saada piikittää vaikka heroiinia jos niin sattuu haluamaan. Mitään menetettävää ei enää ole.

Muuten samaa mieltä paitsi en huumeiden käytöstä. Vanhuksen kohdalla ei ole tavoitteena enää viimeisten elinvuosien lukumäärän lisääminen vaan viimeisten elinvuosien LAADUN maksimoiminen. Valitettavasti laitoksissa tämä ei yleensä onnistu, koska ei ole resursseja.

Olen joskus miettinyt, että jos itse joudun joskus tuollaiseen paikkaan, mahdetaanko edelleen tarjota aamiaiseksi puuroja, koska olen syntynyt 1961 ja lapsuudessani syönyt aamiaiseksi, kansakoulussa usein lounaaksi ja vielä iltapalaksikin puuroja? Sain nimittäin puurokiintiöni täyteen 1960-luvulla ja on kamala ajatuskin, että elämäni viimeiset vuodet mulle työnnettäisiin joka aamu nenän eteen puuroa. YÄK!!! Jopa sairaaloissa tuntuu olevan aamiaisella joko puuro, jugurtti tai viili. Voileipä joo, jos sattuu olemaan sellainen päivä, että voilkeipää on tarjolla. Joulukuussa 2019 mulla puhkesi umppari ja koska leikkaus viivästyi, jouduin olemaan 5 yötä sairaalassa. Leikkaus tehtiin yöllä ja kun tuli aamiainen, olin tullut vasta 3 tuntia aikaisemmin heräämöstä vuodeosastolle. Katsoin hetken aikaa tyrmistyneenä tarjotinta, nousin sängystä, otin tippateliineen ja lompakon mukaani ja lähdin sairaalan toiseen päähän kanttiiniin juomaan kahvin ja syömään täytetyn croissantin. 

Kyllä sinä saat hoivakotiin ostaa omat ruuat, jos haluat. Toivottavasti on tyttäriä tai poikia, jotka niitä tuovat. Meillä aamiainen maksaa 1 euron. Voit miettiä, mitä sillä saisi, jos ei puuroa, yhden leivän ja kahvi plus tuoremehua lasi.

Mulla on sekä tyttäriä että poikia, mutta eihän he kuitenkaan voi juosta monta kertaa päivässä tuomassa mulle ruokaa. Jos mulla ei huoneessa ole jääkaappia, niin mitkään kala- ja liharuuat ei säily huoneenlämmössä kuin korkeintaan tunnin. 

Ymmärrän tuon, että jos aamiainen saa maksaa vain yhden euron, niin sillä summalla (kun ensin otetaan pois työvoima- ja  valmistuskustannukset sekä alv) ei saada aikaiseksi edes sellaista ruokaa, jota mun melko kaikkiruokainen koirani suostuisi syömään. Näissä hoivalaitoksissa pitäisi muuttaa systeemiä siten, että asukas voisi valita, maksaako aamiaisestaan 1, 2, 3, 5 vai 10 euroa. 

Ei, ymmärsit väärin. Tuo on alviton hinta. Ei alvia makseta missään vanhusten ruuasta. Se on kaikkialla alviton sosiaalipalvelu. Työvoimakustannuksia ei myöskään lasketa, jos ei talossa ole erikseen keittiöhenkilökuntaa. Eli pelkästään ruoka-ainesten hinnan mukaan. Mutta se vaan että kun keität kahvia, ei pysty keittämään pelkästään 16 kuppia (jos asukkaita 16), vaan kyllä sitä on keitettävä vähintään 20 kuppia. Lounaassa ja päivällisessä on laskettu, kun ruoka tulee valmiina annoksina, kuljetetaan ja henkilökunta lämmittää. Ei niissäkään alvia ole, hinta 5,20€/ateria. Nuo hinnat on heille, jotka syö kaikki ruuat. Jos ottaa pelkän yhden ruuan päivässä, se on kalliimpi, koska maksaa talolle enemmän.

Noh, muodostuipa hinta miten tahansa, pointtini kuitenkin oli, että jos joku ei halua syödä joka hemmetin aamu puuroa, ei edes rahalla saa mitään muuta kuin puuroa. Elleivät omaiset käy tuomassa.  Ja puuroa syötetään, koska se on halpaa. Ei kuolinpaidassa ole taskuja, joten ei vanhus rahojaan saa hautaan mukaan. Järjetöntä, ettei vanhuksella ole edes enemmän maksamalla mahdollisuutta saada jotain muuta kuin puuroa. Kyse on kuitenkin vanhuksen viimeisistä elinvuosista. Hoivalaitokseen jouduttuaan vanhuksen elämästä katoaa lähes kaikki asiat, joista vanhus voi nauttia. Jos vielä viedään pois se viimeinenkin eli mieleinen ruoka, kuulostaa ainakin minusta aika karulta. Varsinkin, jos kerran ruoka tulee keskuskeittiötä annoksiin pakattuina, voisi keskuskeittiö valmistaa paria kolmea erilaista ja eri hintaista ruokaa ja vanhus tai omainen voisi valita, syötetäänkö vanhukselle halvinta pöperöä vai ollaanko valmiita maksamaan ruuasta enemmän. 

Tähän voi vain sanoa, että hoitakaa itse omat vanhuksenne ja voitte itse sitten myötäillä maailmantappiin mitä seniori haluaa tai ei halua. Viimeiset vuodet. Sehän on vain 2-3 vuotta teidän omasta elämästä pois. 

Mä hoidankin, Mun vanhemmat asuvat samassa taloyhtiössä kuin minäkin. Ovat jo yli 95- ja 93-vuotiaita. Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja tilanteen pitäisi mennä todella huonoksi, jotta en pystyisi itse hoitamaan vanhempiani. Muutaman kerran ovat lääkärit sairaalassa ehdottaneet, että vanhempani siirtyisivät sairaalasta hoivalaitokseen "kuntoutumaan", mutta sekä he itse että minä olemme olleet ehdottomasti sitä vastaan. Ihan vain siksi, että tuon ikäinen laitostuu todella nopeasti ja sen jälkeen ei kotiutus tule onnistumaan enää koskaan. Kaikki eivät kuitenkaan ole yhtä onnekkaita kuin omat vanhempani. Mutta on vanhuksia, jotka voisivat maksaa enemmän saadakseen mieluisampaa ruokaa. Tähän kuitenkin vastataan vain, että no hoitakaa itse vanhuksenne, eli vanhuksen loppuelämässä ei siis kuulukaan olla enää mitään hyvää. 

Vierailija
622/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tietysti hyvä pitää vanhenevasta läheisestään hyvää huolta ja olla perillä hänen tilanteestaan hoivalaitoksissa. Vanhustenhoidon tila on katastrofaalinen. Mutta läheisten aktiivisuus hoivayksiköissä kuormittaa osastoja ja työntekijöitä. Monissa paikoissa tämä aiheuttaa  myös vinoutumaa. Kaikkia asiakkaita pitäisi hoitaa "tasapuolisesti" heidän tarpeidensa mukaisesti.

Siis mitä? Ai niitä hoidetaan paremmin, joiden läheiset valittaa? Tottakai kaikkia pitää hoitaa tasapuolisesti - se nyt on päivän selvää. Siis sitten kun läheiset huomaa jonkun epäkohdan, vain hänen kohdallaan se korjataan ja muut saa entisen kohtelun?

Kertakaikkiaan kamalaa, miten voi olla Suomessa mahdollista vuonna 2022? Pistän kyllä osan tästä hoitajien syyksi - miksi te ette nouse kapinaan? Teistä on pulaa, teidän ääntä pitää kuunnella. Älkää tehkö hommia niin kuin ette halua tehdä vaikka jonkun keksimä sääntö on olemassa, kyseenalaistakaa ne. Tehkää niin kuin sydän sanoo.

Meiltä lähti töistä yksi siivooja aikanaan vuodeosastolle, joka oli täynnä vanhuksia. Hän oli iloinen ja puhelias, jutteli vanhuksille, toivotteli hyvät huomenet. Mitä siitä seurasi? Työkaverit eivät moista ystävällisyyttä kestäneet, eristivät tämän siivoojan ja hän palasi meille koululle siivoojaksi. Sanoi ettei kestänyt sitä paikkaa kun ei saa huomentakaan toivottaa. 

Niinhän sitä tehdään. Lähdetään vanhuspuolella pois. Se johtaa siihen, että kokonaisia yksiköitä on jouduttu sulkemaan henkilökuntapula vuoksi.

Itsekkin olen lähtenyt vanhuspuolella pois. Sanoin itseni irti sinä päivänä, kun omainen tuli huutamaan sylki roiskuen, että olemme palvelijoita ja pitäisi saada parempaa palvelua.

Päätin, että tämä palvelija lähtee muihin hommiin, eikä ole laittanut. Sielläpä huutaa, mutta ei enää minulle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tietysti hyvä pitää vanhenevasta läheisestään hyvää huolta ja olla perillä hänen tilanteestaan hoivalaitoksissa. Vanhustenhoidon tila on katastrofaalinen. Mutta läheisten aktiivisuus hoivayksiköissä kuormittaa osastoja ja työntekijöitä. Monissa paikoissa tämä aiheuttaa  myös vinoutumaa. Kaikkia asiakkaita pitäisi hoitaa "tasapuolisesti" heidän tarpeidensa mukaisesti.

Siis mitä? Ai niitä hoidetaan paremmin, joiden läheiset valittaa? Tottakai kaikkia pitää hoitaa tasapuolisesti - se nyt on päivän selvää. Siis sitten kun läheiset huomaa jonkun epäkohdan, vain hänen kohdallaan se korjataan ja muut saa entisen kohtelun?

Kertakaikkiaan kamalaa, miten voi olla Suomessa mahdollista vuonna 2022? Pistän kyllä osan tästä hoitajien syyksi - miksi te ette nouse kapinaan? Teistä on pulaa, teidän ääntä pitää kuunnella. Älkää tehkö hommia niin kuin ette halua tehdä vaikka jonkun keksimä sääntö on olemassa, kyseenalaistakaa ne. Tehkää niin kuin sydän sanoo.

Meiltä lähti töistä yksi siivooja aikanaan vuodeosastolle, joka oli täynnä vanhuksia. Hän oli iloinen ja puhelias, jutteli vanhuksille, toivotteli hyvät huomenet. Mitä siitä seurasi? Työkaverit eivät moista ystävällisyyttä kestäneet, eristivät tämän siivoojan ja hän palasi meille koululle siivoojaksi. Sanoi ettei kestänyt sitä paikkaa kun ei saa huomentakaan toivottaa. 

Järki hoi! Hoitajien liitot ovat tuoneet näitä epäkohtia esiin.  Se kapina on käynnissä nyt, jos et ole huomannut. Jos alat työpaikalla sooloilemaan ja nostamaan epäkohtia esiin - se on byebye työpaikka aika nopeasti. Mutta sivusta on tietenkin hyvä huudella.

Vierailija
624/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nämä korkeat hinnat, raskas työ jne.. ei edelläänkään voi olla tekosyy vanhusten huonolle hoidolle ja kohtelulle. Jos sille tielle lähdetään, niin aina löytyy joku syy.

Vierailija
625/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon on hyviä hoitajia jotka tekee työnsä hyvin, arvostaa ja jaksaa kohdata vanhuksen. Heille soisin paljon enemmän palkkaa. Sitten on näitä mätiä omenia, joita ei kiinnosta muu kuin vanhuksen kuriin laittaminen. Kova ääni ja pää täynnä huonoja ideoita.

Hyvähoitajuudella maksetaan vuokraa ihan yhtä hyvin tai huonosti kuin pahahoitajuudella. Hyvähoitajat  kuitenkin palavat ensimmäisenä loppuun työnkuormituksessa.

Vierailija
626/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nämä korkeat hinnat, raskas työ jne.. ei edelläänkään voi olla tekosyy vanhusten huonolle hoidolle ja kohtelulle. Jos sille tielle lähdetään, niin aina löytyy joku syy.

Hoida itse vanhuksesi ja itsesi mielummin hautaan. Älä kuormita yhteiskuntaa. Sinun la-la-landissa liihottavat altruistiset, palkatta elävät kaikkensa antavat enkelihoitajat ilmaiseksi. 

Vierailija
627/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoida itse vanhuksesi ja itsesi mielummin hautaan. Älä kuormita yhteiskuntaa. Sinun la-la-landissa liihottavat altruistiset, palkatta elävät kaikkensa antavat enkelihoitajat ilmaiseksi. 

Hoidan ja kaikkien muidenkin siinä sivussa. Olen kuules hoivakodissa töissä. Ylpeänä voin sanoa, että Hoidan työni erittäin hyvin. Nykyään sanon myös sinunlaisille työkavereille suorat sanat, jos näen että vanhuksia huonosti kohtelevat. Ja mukana olen ollut työtaisteluissa yms. Meille kuuluu parempi palkka ja työolot, mutta myös meidän on tehtävä työmme hyvin.

Vierailija
628/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä teille, jotka olette olleet jo pitempään työssä vanhustenhoitolaitoksissa. Oletteko koskaan pysähtyneet miettimään yhdessä miten haluaisitte asiakkaiden hoidon sujuvan?

Lähtökohtana se, millaista hoitoa ja kohtelua itse haluatte, kun tulette itse tilanteeseen, jossa olette joutuneet hoitolaitokseen?

Itse olen tehnyt koko urani akuuttisairaanhoidossa ( kirurgia, ensiapu) ja meillä oli useita työn ulkopuolellakin tapahtuvia kokoontumisia , joissa pohdimme tarkkaan miten voimme parantaa kaikkien hyvinvointia työssämme. Käytännössä pohdintaa tehtiin tyyliin: Iso paperi lattialle tai seinälle ja siihen mitkä asiat ovat plussaa työssä ja mitkä miinusta. Sitten pohdittiin mitä muutoksia voimme tehdä asian parantamiseksi( miinuspuolella) . Kuinka ollakaan saimme paljon aikaan ja parannukset näkyivät arjessa, hk voi entistä paremmin ja siitä sai osansa myös potilaat/asiakkaat. Oh kävi koulutuksissa ja myönsi, että on ollut jäljessä monista asioista kehittämisessä , mutta nyt muutetaan niin paljon kuin voidaan.

Siinä kirurgisessa yksikössä jossa tein sairaanhoitajana pääosan työurastani oli rakentava ilmapiiri eikä ikinä ollut vaikeaa lähteä töihin. Tuimme toisiamme ja yhteishenki vain parantui.

Kannattaa kokeilla ja olla aloitteellinen. Kun usea työntekijä on aloitteen tekijänä pitäisi onnistua jos jostain syystä esimies on nihkeä "uudistuksille ja  hoidon kehittämiselle".

Vierailija
629/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se ihanaa, jos hoitajat voisivat aamuisin paistella pekonia yhdelle ja toiselle hedelmäsmoothieta.

Mutta kun sitä keskuskeittiötä ei joka paikassa ole. Yöllä keittää puuron ja tekee leivät. Muut ruoat tulevat vakuumipusseissa, mitkä lämmitetään. Joko hoitajat tai ylellisesti hoiva apulainen.

Ei siellä kukaan omin pikku löysin perunoita kuori ja valmistele lasagnea mummoille. Kyllä ne tulee valmispakkauksissa, mitkä lämmitetään.

Ja ei, tämä ei ole meidän hoitajien keksintö, vaan firmojen homma

Ja siksipä vanhuspuolella väki kaikkoaa, kun juokset välillä keittiössä ja paskaa pesemässä ja pyykkiä pesemässä.

Jonot hoitoon on järkyttävän pitkät. Kotihoito ei kata kaikkea. Omaiset joutuu nykyään osallistumaan vanhusten hoitoon. Niin pitkään voitte paistella croisantteja. Mutta kun palvelun ostaa, niin siihen saa sen, mitä siihen kuuluu

Taas on yleistystä.

Läheinen vanhus on hoivakodissa, jossa on oma keittiö ja oma pesula ja oma sauna.

Kunnan asukki on, mutta yksityisen ylläpitämä paikka.

Ruoka on hyvää ja ihan kivoja ovat hoitajat.

Jonkun verran osaan arvistella, sillä olen itsekin ollut hoivatyössä aikaisemmin.

En koskaan tuo esille, että olen alan tunteva ihminen.

En pystyisi itsehoitamaan täysin dementoitunutta ihmistä 24/7.

Kannattaa yrittää. Yritin 4 vrk ja melkein kuolin väsymykseen, saatikka ihminen, jolla ei ole mitään hoitokokemusta.

Vierailija
630/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä teille, jotka olette olleet jo pitempään työssä vanhustenhoitolaitoksissa. Oletteko koskaan pysähtyneet miettimään yhdessä miten haluaisitte asiakkaiden hoidon sujuvan?

Lähtökohtana se, millaista hoitoa ja kohtelua itse haluatte, kun tulette itse tilanteeseen, jossa olette joutuneet hoitolaitokseen?

Itse olen tehnyt koko urani akuuttisairaanhoidossa ( kirurgia, ensiapu) ja meillä oli useita työn ulkopuolellakin tapahtuvia kokoontumisia , joissa pohdimme tarkkaan miten voimme parantaa kaikkien hyvinvointia työssämme. Käytännössä pohdintaa tehtiin tyyliin: Iso paperi lattialle tai seinälle ja siihen mitkä asiat ovat plussaa työssä ja mitkä miinusta. Sitten pohdittiin mitä muutoksia voimme tehdä asian parantamiseksi( miinuspuolella) . Kuinka ollakaan saimme paljon aikaan ja parannukset näkyivät arjessa, hk voi entistä paremmin ja siitä sai osansa myös potilaat/asiakkaat. Oh kävi koulutuksissa ja myönsi, että on ollut jäljessä monista asioista kehittämisessä , mutta nyt muutetaan niin paljon kuin voidaan.

Siinä kirurgisessa yksikössä jossa tein sairaanhoitajana pääosan työurastani oli rakentava ilmapiiri eikä ikinä ollut vaikeaa lähteä töihin. Tuimme toisiamme ja yhteishenki vain parantui.

Kannattaa kokeilla ja olla aloitteellinen. Kun usea työntekijä on aloitteen tekijänä pitäisi onnistua jos jostain syystä esimies on nihkeä "uudistuksille ja  hoidon kehittämiselle".

Meillä nihkeitä ovat yksittäiset hoitajat jotka sanelevat kaiken mitä tehdään. Ja ne asiat ei välttämättä ole kovin vanhuslähtöisiä.Esimerkkinä oltiin validointi-koulutuksessa, niin nämä sen torppasi heti lässynläänä ja meillä ei kukaan ainakaan aleta noin tekemään. Esimiehen aikana eivät urputa, mutta opit ei mene käytäntöön koskahe ovat tulppana.

Vierailija
631/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon on hyviä hoitajia jotka tekee työnsä hyvin, arvostaa ja jaksaa kohdata vanhuksen. Heille soisin paljon enemmän palkkaa. Sitten on näitä mätiä omenia, joita ei kiinnosta muu kuin vanhuksen kuriin laittaminen. Kova ääni ja pää täynnä huonoja ideoita.

Hyvähoitajuudella maksetaan vuokraa ihan yhtä hyvin tai huonosti kuin pahahoitajuudella. Hyvähoitajat  kuitenkin palavat ensimmäisenä loppuun työnkuormituksessa.

Oman kokemukseni mukaan ne hyvä hoitajat eivät pala loppuun, koska tekevät hyvin työnsä ja heillä hyvä omatunto.

He jopa pitävät työstään.

Vierailija
632/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotyöstä 90% pitäisi olla vanhuksen kohtaamista ja läsnäoloa. Ja se on raskasta ja kuormittaa ja ahdistaa, mutta se on meidän työn ydin. Se ei mikään muu. Kunnioittava kohtaaminen.

Vierailija
633/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä oletko sellainen hoitaja, jonka antaisit samalla tavalla hoitaa lastasi tai puolisoasi tai itseäsi?

Vierailija
634/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akuuttipuolen realiteetit ovat ehkä hieman erilaisia kuin vanhuspuolen. Vanhuspuolella vaivaa ylhäältäalaspäin mentaliteetti. Johto on täysin vieraantunut käytännön hoitotyön realiteeteista. Palaveria, tiimia, ohjeistusta, ideointia siis pukkaa sieltä ylhäältä kaksin käsin. Niille voisi antaa yhteisnimen "kotkotus".  Ruohonjuuritason työntekijöillä ei ole näihin ideointeihin mitään sanomista. Heitä ei kuunnella, eikä heidän sanomisiaan oteta vakavasti. No jos jokin tökkii pahasti käytännössä, johto kääntää sille kuuron korvan, ongelmien kohdalla vedotaan työntekijöiden itseohjautuvuuteen (suomeksi= ei minun ongelma, hoitakaa itse) Pyritään siis luomaan tila, jossa näennäisesti ei ole mitään johtoa, vaikka todellisuudessa hoitoympäristöt ovat kautta historian olleet militantin hierakisia. Siten työntekijät tappelevat keskenään - moni herkempi/hiljaisempi siinä murtuu. 

Vierailija
635/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan ne hyvä hoitajat eivät pala loppuun, koska tekevät hyvin työnsä ja heillä hyvä omatunto.

Minulla se on juuri näin. Eniten minua töissä kuormittavat ne hitleri tyyliset työkaverit. Uskalla vaatia parempia työoloja ja palkkaa koska tiedän olevani joka sentin arvoinen. Ja olen saanut henkilökohtaista palkan lisää ihan vaan lähihoitajana.

Vierailija
636/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hoivakoti on hoivakoti. Onneksi omassa kodissa saa tehdä mitä huvittaa. Voihan sitäkin jotkut paheksua, jos kärpäsenä katossa kattelevat, mutta siihen voi vaan sanoa, että katselkoon ja paheksukoon. Onhan se sööttiä kun ja jos ihmiset käyttävät aikaansa sun katselemiseen, arvioimiseen ja paheksumiseenkin.

Vierailija
637/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla se on juuri näin. Eniten minua töissä kuormittavat ne hitleri tyyliset työkaverit. Uskalla vaatia parempia työoloja ja palkkaa koska tiedän olevani joka sentin arvoinen. Ja olen saanut henkilökohtaista palkan lisää ihan vaan lähihoitajana.

Ja omkehu haisee.

Vierailija
638/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun omaiset tykittävät oh:ta jatkuvasti valituksillaan, niin koko osasto johtoa myöden tietää, että huoneen 5 päiväpeitto on aina ojennuksessa. 

Vierailija
639/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa hoivakodissa on säännöt yöpymisten, sähkölaitteiden ym. suhteen. Niihin on hyvä tutustua jo ennen kuin hyväksyy tarjotun paikan, ja paikasta voi aina kieltäytyä. Jos ap on merkitty mummon omaiseksi, voi hän kysyä perusteluja esim. karkkikiellolle, vanhuksella on saattanut olla ongelmia verensokerin kanssa.

No ei minusta voi mitään karkkikieltoja ihmiselle laittaa jos on ns järki päässä. Kyllä ihminen saa itsensä syödä vaikka hengiltä jos haluaa. Joku pitkälle muistisairas vähän eri juttu.

Ehkäpä mummon kanssa on neuvoteltu ja sovittu, että karkkeja nautitaan päiväkahvin yhteydessä.

Ja jos mummo ilmoittaakin joku kerta että haluaa karkkeja syödä ennen nukkumaanmenoa, ei siinä pitäisi olla mitään ongelmaa vaikka kuinka on sovittu.

Silloin mummo saa karkkinsa, mutta taas keskustelisin, että riittäisikö pari karkkia sen pussillisen sijaan.

Miksi aikuinen oikeustoimikelpoinen ihminen ei saa syödä omia karkkejaan? Vai valvooko hoitohenkilökunta sitäkin, mitä osakkeita mummo ostaa ja mitä joukkoeita veikkauksessa valitsee?

Ei kai kukaan voi estää tekemästä jotain kovin helposti hoitolaitoksessakaan. Valvoa ja paheksua voi aina. Tietenkin osa palveluista ei ole aina oma valinta. Otetaan nyt niinkin yksinkertainen asia kun tv:katselu. Jos omassa huoneessa ei ole omaa, joudut katselemaan sitä mitä siellä oleskelutilassa on, etkä saa itse valita välttämättä kanavaa.

Vierailija
640/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi omalla äidilläni saa olla keittiö kodinkoneineen ja tv. Ja karkkia saa syödä kuten lystää. Hänellä on hampaat (ja muisti) tallella, joten olisi kurja jos joutuisi syömään vain velliä ja mehukeittoa kodissaan. Joissakin paikoissa on näköjään tiukemmat säännöt. Tämä on kunnallinen hoitokoti ja saa hyvää hoitoa mukavilta hoitajilta.

Millä spekseillä äitisi on päässyt hoivakotiin vai onko itse kaiken maksava?

Eipä monikaannhoivaa tarvitseva selviä mistään laitteista yms.

Suhteilla varmaan tuokin järjestyi. Ei kaikki mene aina kiltisti sääntöjen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän