Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo hoivakodissa, hoitajat määräävät mitä hän saa tehdä vuokraamassaan huonessa

Vierailija
12.03.2022 |

ja määrittelevät hoivan sisällön, josta mummo maksaa.
"Huoneessa ei saa olla televisiota, vieraat ei saa yöpyä, kahvinkeitin poistettu sekä Marianne karkit" Hoivan osalta klo 9 mummo nostetaan ylös, kun ei ehditä aiemmin vaikka mummo itse herää klo 6.30. Mummo istuu pyörätuolissa, pää toimii mutta ei pärjää yksin kotona.
Hän maksaa vuokraa tehostetusta palveluasumisen huoneesta 512€/kk, hoivasta 760€/kk, lääkkeet itse, jalkahoidon itse yms. Silti ei saa osallistua omiin valintoihinsa. Hoitajat eivät pidä jos mummo katsoo televisioita klo 23 asti tai söisi karkkeja. Miksi hoivakodista on tullut vankila. Tyttärentyttärenä en saa yöpyä mummon huoneessa, kun ei ole soveliasta. Hänen vuokraamassaan huoneessa.

Kommentit (761)

Vierailija
581/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realismia kirjoitti:

No ei se ole mikään hotelli missä sukulaiset yöpyy! Pitäisi nyt järkikin sanoa. 

Se nyt on kylmä fakta, että ei aina voi kaikkia nostaa silloin kun nämä itse herää. Ei ole käytännössä mitenkään mahdollista tehdä jokaisen asukkaan mielen mukaan kun siellä on muitakin asukkaita. Meillä klo:6.30 on töissä vain kaksi yökköä ja aamuvuoro tulee seitsemäksi. Ei yököt ala nostelemaan pyörätuoli-ihmisiä vain siksi, että ovat hereillä. Siinä voi olla jo käveleviä muistisairaita sen verran liikkeellä, että ei ehdi yhden huoneessa olemaan. Pitää myös keittää aamupuuro ja kahvi, tehdä kirjaukset ja tosiaan katsoa hereillä olevien perään. Aamuhoitajat sitten nostaa ylös sen mukaan kuinka kukin on hereillä. Meillä ainakin menee nämä melko vakiintuneesti kun ne on aina yleensä ne samat jotka heräävät aikaisin ja ne saa nukkua pidempään jotka niin tykkäävät tehdä. Voi kuitenkin tulla muuttujia jolloin hommat viivästyy. Esim. sairauskohtaus tai joku sotkenut ulosteella kämppänsä.

Televisio ja kahvinkeitin meillä saa asukkailla olla huoneessa joten en kyllä ymmärrä miksi isoäidilläsi ei saa olla. Karkkeja on niillä jotka pystyvät niitä itse syömään turvallisesti. Suklaata on kyllä niilläkin jotka syövät soseruokaa koska suklaa sulaa suuhun. Valvoa saa sängyssä telkkaria katsoen jos kerran niin haluaa, yökkö sitten sammuttaa jossakin vaiheessa telkkarin. 

Mä oon Onneksi töissä erilaisessa hoivakodissa. Meillä on myös kaksi yökköä. Illalla kun tullaan yövuoroon kaikki mummot ei todellakaan ole sängyssä. Kaikille on tehty iltatoimet ja osa saattaa syödä vielä iltapalaa. Osa katsoo yhteisissä tiloissa telkkaria. On myös pyörätuoliasukkaita siinä. Meillä on sääntö että puoleen yöhön saa olla yhteisissä tiloissa, jos haluaa eikä häiritse muita. Jossain vaiheessa saatetaan tarjota valvojille yöpalaa. Pyörätuoli asukkaat saa nostettua nosturilla helposti sänkyyn. Samalla yleensä tsekataan vaippa, niin pärjää loppuyön. Meillä saa yöpyä omaiset. Jos yöllä herää tarjotaan pientä syötävää ja juotavaa. Tämä menettely on vähentänyt uni- ja rauhoittavia lääkkeitä, käytöshäiriöitä ja rajoitustoimenpiteitä. Niin ja jos klo 5 eteenpäin joku herää tehdään aamutoimet, annetaan aamupalaa ja lääkkeet. Hyvin toimii. Vaadi ap läheisellesi hoitoa. Se on hänen koti, ei hoitajan.

Vierailija
582/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa on sellainen ajatusvirhe että pahat hoitajat "päättävät" ja "määräävät. Väärin. Hoitajat vain noudattavat työpaikan ohjeistuksia tai käytäntöjä, jotka on yhteisesti sovittu. 

Itse töissä paikassa, jossa on omaksuttu jopa johdon taholta sama hoitohenkilökuntaa syyllistävä nuotti.

Hoitaja eivät saa näkyä, istua pöydän ääressä, syödä, käydä vessassa, pitää taukoa, koska tämä on "asukkaiden koti" ja hoitajat vain vierailevat siellä. Hoitajilla kun sen pahamaineisen kutsumuksen lisäksi ei ole mitään  inhimillisiä perustarpeita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ketjua alusta muutaman sivun, piti lopettaa koska aihe ja vanhusten hoidon kuvaukset saavat sisukseni ylösalaisin. Oma kokemukseni on jo monien vuosien takaa kun toinen vanhemmistani oli julkisen puolen hoitolaitoksessa 2½ vuoden ajan. En ollut mitenkään sellaisessa asemassa, että olisin voinut määrätä tai toivoa vanhempani hoidon suhteen yhtään mitään. En siis edes keskustellut vanhempani kanssa asioista, perheessämme oli henkilö joka oli se ''besserwisser'' kaiken suhteen. Hänen dominoivuutensa oli jatkunut vanhempani kotona ollessa jo, eikä se loppunut siihen kun hoitokotiin muutto tuli ajankohtaiseksi.

Nyt huomasin että nuo kaikki vanhempani hoitoon ja asioitten käsittelyyn liittyvät asiat hiertävät vieläkin mieltäni. Olen vain painanut ne alimmaiseksi unohduksen syövereihin, en ole halunnut niitä käsitellä tietoisesti, koska eihän mennyttä voi muuttaa. Enkä silloin aikoinaan halunnut ruveta riitelemään asioista, jotka perheemme dominoivin jäsen ''järjesteli''. 

Motiivini kertoa tämänkin verran oman vanhempani tilanteesta on tämä: kun teidän oma vanhuksenne on saanut hoitokotipaikan, pitäkää huoli kaikista hänen hyvinvointiinsa liittyvistä asioista keskustelemalla vanhuksen kanssa, ja jos jotakin epämääräistä käy ilmi joka vaikuttaa kummalliselta ja epäoikeudenmukaiselta, ottakaa yhteyttä hoitokodin ylimpään johtajaan ja selvittäkää asia. 

En halua että kukaan vielä vuosia jälkeenpäin kokee tunnontuskia tai katumusta siitä mitä jätti tekemättä silloin, kun vielä olisi voinut ainakin yrittää vaikuttaa asioihin.

Voimia kaikille <3

Vierailija
584/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Realismia kirjoitti:

Se nyt on kylmä fakta, että ei aina voi kaikkia nostaa silloin kun nämä itse herää. Ei ole käytännössä mitenkään mahdollista tehdä jokaisen asukkaan mielen mukaan kun siellä on muitakin asukkaita. Meillä klo:6.30 on töissä vain kaksi yökköä ja aamuvuoro tulee seitsemäksi. Ei yököt ala nostelemaan pyörätuoli-ihmisiä vain siksi, että ovat hereillä. Siinä voi olla jo käveleviä muistisairaita sen verran liikkeellä, että ei ehdi yhden huoneessa olemaan. Pitää myös keittää aamupuuro ja kahvi, tehdä kirjaukset ja tosiaan katsoa hereillä olevien perään. Aamuhoitajat sitten nostaa ylös sen mukaan kuinka kukin on hereillä. Meillä ainakin menee nämä melko vakiintuneesti kun ne on aina yleensä ne samat jotka heräävät aikaisin ja ne saa nukkua pidempään jotka niin tykkäävät tehdä. Voi kuitenkin tulla muuttujia jolloin hommat viivästyy. Esim. sairauskohtaus tai joku sotkenut ulosteella kämppänsä.

Televisio ja kahvinkeitin meillä saa asukkailla olla huoneessa joten en kyllä ymmärrä miksi isoäidilläsi ei saa olla. Karkkeja on niillä jotka pystyvät niitä itse syömään turvallisesti. Suklaata on kyllä niilläkin jotka syövät soseruokaa koska suklaa sulaa suuhun. Valvoa saa sängyssä telkkaria katsoen jos kerran niin haluaa, yökkö sitten sammuttaa jossakin vaiheessa telkkarin. 

Mä oon Onneksi töissä erilaisessa hoivakodissa. Meillä on myös kaksi yökköä. Illalla kun tullaan yövuoroon kaikki mummot ei todellakaan ole sängyssä. Kaikille on tehty iltatoimet ja osa saattaa syödä vielä iltapalaa. Osa katsoo yhteisissä tiloissa telkkaria. On myös pyörätuoliasukkaita siinä. Meillä on sääntö että puoleen yöhön saa olla yhteisissä tiloissa, jos haluaa eikä häiritse muita. Jossain vaiheessa saatetaan tarjota valvojille yöpalaa. Pyörätuoli asukkaat saa nostettua nosturilla helposti sänkyyn. Samalla yleensä tsekataan vaippa, niin pärjää loppuyön. Meillä saa yöpyä omaiset. Jos yöllä herää tarjotaan pientä syötävää ja juotavaa. Tämä menettely on vähentänyt uni- ja rauhoittavia lääkkeitä, käytöshäiriöitä ja rajoitustoimenpiteitä. Niin ja jos klo 5 eteenpäin joku herää tehdään aamutoimet, annetaan aamupalaa ja lääkkeet. Hyvin toimii. Vaadi ap läheisellesi hoitoa. Se on hänen koti, ei hoitajan.

Tähän vielä Meillä hoitajat ei siivoa, eikä pyykkää eikö keittele puuroja yöllä. Ainoa tehtävä on asukkaat. Kun aamuvuoro tulee, on talo täynnä tyytyväisiä asukkaita. Aamuvuoro saa aloittaa päivänsä rauhassa, eikä niin että kellot soi taukoamatta kun asukkaat makaa märkinä, nälissään ja ahdistuneina laitojen takana.

Aamuvuorossa on helpostikin tunti leppoisaa aikaa ennen kuin lähdetään aamutoimia yms. Tekemään. Juodaan hereillä olevien asukkaiden kanssa kahvia ja katotaan tv:tä. Tämä on mahdollista vain että yöt on asukaslähtöisiä.

Vierailija
585/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa hoivakodissa on säännöt yöpymisten, sähkölaitteiden ym. suhteen. Niihin on hyvä tutustua jo ennen kuin hyväksyy tarjotun paikan, ja paikasta voi aina kieltäytyä. Jos ap on merkitty mummon omaiseksi, voi hän kysyä perusteluja esim. karkkikiellolle, vanhuksella on saattanut olla ongelmia verensokerin kanssa.

No ei minusta voi mitään karkkikieltoja ihmiselle laittaa jos on ns järki päässä. Kyllä ihminen saa itsensä syödä vaikka hengiltä jos haluaa. Joku pitkälle muistisairas vähän eri juttu.

Ehkäpä mummon kanssa on neuvoteltu ja sovittu, että karkkeja nautitaan päiväkahvin yhteydessä.

Ja jos mummo ilmoittaakin joku kerta että haluaa karkkeja syödä ennen nukkumaanmenoa, ei siinä pitäisi olla mitään ongelmaa vaikka kuinka on sovittu.

Silloin mummo saa karkkinsa, mutta taas keskustelisin, että riittäisikö pari karkkia sen pussillisen sijaan.

Miksi aikuinen oikeustoimikelpoinen ihminen ei saa syödä omia karkkejaan? Vai valvooko hoitohenkilökunta sitäkin, mitä osakkeita mummo ostaa ja mitä joukkoeita veikkauksessa valitsee?

Toki valvoo, jos mummo on peliriippuvainen, etkö haluaisi ettei? Hoivakoti ei ole sama asia kuin oma asunto, hoitohenkilökunnalla on vastuu hoidokista.

Ei kuulu hoitohenkilökunnalle tuollaisen asian valvominen jos mitään muistiongelmaa ei ole.

Mutta jos se mamma kiikutetaan ketoasidoosin, eli diabeetikon happomyrkytyksen takia sairaalaan on vika siinä, ettei hoitajat katsoneet perään kun syö niin paljon karkkia?

Ohis.

Vierailija
586/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, täällä räävitään minun kakun leipomista. Yöllä ei ole mitään tekemistä, joten mitä se kellekään kuuluu, mitä teen öisin töissä. Toiset yököt vain katsoo telkkaria ja minä leivon henkilökunnalle.

Arvatkaapa kenestä yököstä tykätään eniten.

Tietenkin siitä, joka leipoo henkilökunnalle. Muita yökköjä sitten haukutaan, kun eivät tee yöllä herkkuja

Olen tämän niin nähnyt. Pyöritellään silmiä ja hymähdellään niille, jotka ei "lahjo" pomoa ja henkilökuntaa.

Olen nähnyt senkin, kun nämä hommat menee kilpailuksi ja se asukas unohtuu. Kuka tekee parempia ja hienoimpia. Sitten kun siihen kääkkälaumaan tulee nuori ja uusi hoitaja, joka ei osaa herkkuja tehdä, saa kyllä kuulla kunniansa, kuinka huono hoitaja on, kun aamukahville kukaan ei ollut hoitajille viinereitä väsännyt, kuten se lempihoitaja

Vierailija
587/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Realismia kirjoitti:

Oispa meilläkin noin.

Meilläkin on kaksi yökköä, mutta ei suinkaan samalla osastolla. Neljä osastoa ja kaksi yökköä. Siihen mahtuu 65 eriasteisesti muistisairasta ihmistä. Yövuorolle kuuluu myös pyykinpesu, aamupalan laitto ( leivät + puuro + muut lisukkeet) ja lääkkeiden jako. Yritä siinä sitten kerätä vielä vaihtaa kuiviin tarpeen mukaan ja rauhoitella pelokkaita.

Vierailija
588/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Realismia kirjoitti:

Tuo kuvaus vaikuttaa aika ihanteelliselta hoitokodilta. Kunpa samaa olisi kaikissa muissakin.

Vierailija
589/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa olla pulska sakkia siinä yksikössä, missä mätetään joka aamu kermakakkua aamupalaksi.

Mummot saa vain puuroa ja leipää ja lauantaimakkaraa

Tärkeintä, että henkilökunnalle herkkuja riittää.

Ja kyllä, itsekkin olen lukenut näitä kakkupostauksia ja riitelyä niistä. Nämä kyllä poistettiin, koska sitä ei saanut kritisoida, että hoitajan työstä annetaan sellainen kuva, että yöt on aikaa leipoa henkilökunnalle, eikä asukkaista välitetä.

Leipoa uhriutui ensimmäisenä

Työaikana postaillaan tanssivideoita pelastuslaitokselta, tehdään nakukalenteria kissojen hyväksi ja kirjoitellaan seksiviestejä poikaystävälle vankeinhoidossa. Silti ne työt tulee tehtyä. Jos hoitaja yövuorossa leipoo kakkua, se ei ole pois yhdeltäkään nukkuvalta vanhukselta. Ei ne kakut mene hoidon ohi, ne on siinä sivussa. Ihan voit mennä itse hoitajaksi, jos noin närii.

Maistuisi varmaan niille mummoillekkin, jos työnantajan aikaa käyttää leipomiseen. Ja varsinkin jos käyttää talon aineksia.

Minusta henkilökunnan voileipä-ja kermakakut tehdään omalla ajalla, ei työnantajan ajalla, mikä on tarkoitettu asukkaiden hoitoon

Miten nukkuvaa asukasta hoidetaan? Eikö yökön ole ihan hyvä puuhastella jotakin pysyäkseen hereillä?

Itse olen keittiötyöntekijä hoivakodissa ja leipasen henkilökunnalle kakut samalla kun asukkaillekin, siihen ei paljoa aikaa ja rahaa mene. Ennen kuin tulin tähän taloon, yökkö hoiti leipomiset. Lähes joka päivä oli  iltapäiväkahvilla itse leivottua pullaa, kakkua, marjapiirakkaa, kääretorttua jne. Nyt ihan joka päivä kun minulla on varmasti aikaa siihen. 

Vähän paikasta riippuen tekemistä kyllä riittää. Liikkumattomille asukkaille asentohoitoa, liikkuvia ohjataan tarvittaessa vessaan. Moni muistisairas on lähdössä keskellä yötä "töihin" tai juuttuu "täytyy mennä pissalle - pitää pestä kädet" loputtomana toistuvaan rituaaliin, Toiset repivät vaipat jatkuvasti pois ja pissivät tyytyväisinä lakanat märäksi nonstop. Toisilla (parkinsonia sairastavilla) on vuorokausirytmi sekaisin. Päivällä nukkuvat, yöllä alkaa loputon ramppaus ja kaatuilu. Toiset menevät muiden huoneisiin. Paremmassa kuosissa olevat saattavat  soitella x 100 huonehälytystä, johonkin tuikitärkeään asiaan joka on ratkaistava juuri yöllä 100 kertaa uudestaan ja uudestaan. 

Pyykkiä pestään, siistitään paikkoja iltavuoron jäljiltä, laitetaan aamupala valmiiksi. Yökön osa on myös usein epäkiitollinen. Yövalvomisen jäljiltä ja parhaasi antaneena aamuvuoro tulee katkerana töihin. Kaikki on hoidettu huonosti, asukkaat märkiä jne. Menet kotiin nukkumaan ja illalla taas sama uudelleen.

No teillä on huonosti hoidettu koko talo sitten. Meillä lähes kaikki nukkuu yönsä hyvin, päivällä on virikkeitä minkä uskon tähän vaikuttavan. Toki välillä on hankalampia tapauksiakin. Yökön ei tarvitse juosta kieli pitkällä koko yötä eikä aamuvuoron tarvitse tulla katkerana töihin. Iltavuoron jäljiltä ei tarvitse siistiä paikkoja kun jokainen hoitaa oman osansa.

Kannattaisi alkaa kimpassa miettiä mitä teidän työpaikalla voisi tehdä toisin. 

Vierailija
590/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin ketjua alusta muutaman sivun, piti lopettaa koska aihe ja vanhusten hoidon kuvaukset saavat sisukseni ylösalaisin. Oma kokemukseni on jo monien vuosien takaa kun toinen vanhemmistani oli julkisen puolen hoitolaitoksessa 2½ vuoden ajan. En ollut mitenkään sellaisessa asemassa, että olisin voinut määrätä tai toivoa vanhempani hoidon suhteen yhtään mitään. En siis edes keskustellut vanhempani kanssa asioista, perheessämme oli henkilö joka oli se ''besserwisser'' kaiken suhteen. Hänen dominoivuutensa oli jatkunut vanhempani kotona ollessa jo, eikä se loppunut siihen kun hoitokotiin muutto tuli ajankohtaiseksi.

Nyt huomasin että nuo kaikki vanhempani hoitoon ja asioitten käsittelyyn liittyvät asiat hiertävät vieläkin mieltäni. Olen vain painanut ne alimmaiseksi unohduksen syövereihin, en ole halunnut niitä käsitellä tietoisesti, koska eihän mennyttä voi muuttaa. Enkä silloin aikoinaan halunnut ruveta riitelemään asioista, jotka perheemme dominoivin jäsen ''järjesteli''. 

Motiivini kertoa tämänkin verran oman vanhempani tilanteesta on tämä: kun teidän oma vanhuksenne on saanut hoitokotipaikan, pitäkää huoli kaikista hänen hyvinvointiinsa liittyvistä asioista keskustelemalla vanhuksen kanssa, ja jos jotakin epämääräistä käy ilmi joka vaikuttaa kummalliselta ja epäoikeudenmukaiselta, ottakaa yhteyttä hoitokodin ylimpään johtajaan ja selvittäkää asia. 

En halua että kukaan vielä vuosia jälkeenpäin kokee tunnontuskia tai katumusta siitä mitä jätti tekemättä silloin, kun vielä olisi voinut ainakin yrittää vaikuttaa asioihin.

Voimia kaikille <3

Tämäkin kuuluu osana halveksittujen hoitajien työhön. Asiakkaana ei ole pelkäästään varsinainen hoidettava/vanhus. Vaan se koko perhe siellä taustalla ja kaikki ne patoutuneet ongelmalliset tilanteet, syyllisyydet ym. 

Omaisilla on usein käsittelemättömiä syyllisyydentunteita ja kun vanhuksesta sitten aika jättää - kukaan ei yleensä hoivakodeista enää "kuntoudu" takaisin normaaliin elämään (aivan fakta, mutta omaisilta tämä yleensä unohtuu hyvin sujuvasti) - padot aukevat ja kaikki purkautuu hoitajien päälle. Meidän pitää vain hiljaa tukea ja ymmärtää, ottaa haukut vastaan, syytökset hoitovirheistä ja laiminlyönneistä ym. Hoitajan osa on siis ymmärtää myöskin kaikki se omaisten oma oireilu ja yrittää tukea. 

Mutta niin mehän olemme vain amistaustaisia perseenpyyhkijöitä - sekä konkreettisesti että kuvainnollisesti.

Vierailija
591/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Realismia kirjoitti:

Oispa meilläkin noin.

Meilläkin on kaksi yökköä, mutta ei suinkaan samalla osastolla. Neljä osastoa ja kaksi yökköä. Siihen mahtuu 65 eriasteisesti muistisairasta ihmistä. Yövuorolle kuuluu myös pyykinpesu, aamupalan laitto ( leivät + puuro + muut lisukkeet) ja lääkkeiden jako. Yritä siinä sitten kerätä vielä vaihtaa kuiviin tarpeen mukaan ja rauhoitella pelokkaita.

Meillä on 30 asukasta kahdessa ryhmäkodissa ja kaksi yökköä. Ryhmäkodissa on yhteisissä tiloissa yöhön tullessa 2-5 asukasta eli suurinosa on kuitenkin vuoteessa ja kaikille iltatoimet tehty. Mun työpaikkan omistaa suuri yksityinen yritys ja siksi avi syynää meitä erityisen tarkasti. Ei menisi Meillä ikinä läpi että hoitajat siivoaa ja pyykkää, avi olisi paikalla heti ja lopettaisi toiminnan jne. Samoin asukkaiden hoidosta avi on supertarkka ja siitä että he saa elää oman rytminsä mukaan.

Vierailija
592/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini on palvelutalossa jossa hoitaja auttaa pukemisessa ja WC käynnissä sekä hakee ruokalaan syömään. Isoäitini ei paljoa liiku kun on pyörätuolissa ja jalat ei paljoa kanna. Kysymys on kyllä tehostetusta palvelusta. Lääkkeet laittaa sairaanhoitaja sisareni  päivien mukaan klosettiin. Isoäiti kyllä ymmärtää mikä päivä on ja jos tabletti tipahtaa lattialle hoitaja sitten konttaa lattialla ja etsii tabletin. Palvelutalossa maksaa kaikki erikseen. Jos hoitaja laittaisi lääkkeet sekin maksaisi. Jos käy kaupassa se maksaa. Sisareni hoitaa kauppakäynnit ja pesee pyykit.  Ellei omaiset tässä tapauksessa auttaisi hoitomaksu olisi kyllä maltaita. En ymmärrä jokaisesta asiasta menisi maksu erikseen, Eikö se jo riitä kun maksaa vuokran ja hoitomaksun  

Vierailija
593/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa olla pulska sakkia siinä yksikössä, missä mätetään joka aamu kermakakkua aamupalaksi.

Ja kyllä, itsekkin olen lukenut näitä kakkupostauksia ja riitelyä niistä. Nämä kyllä poistettiin, koska sitä ei saanut kritisoida, että hoitajan työstä annetaan sellainen kuva, että yöt on aikaa leipoa henkilökunnalle, eikä asukkaista välitetä.

Työaikana postaillaan tanssivideoita pelastuslaitokselta, tehdään nakukalenteria kissojen hyväksi ja kirjoitellaan seksiviestejä poikaystävälle vankeinhoidossa. Silti ne työt tulee tehtyä. Jos hoitaja yövuorossa leipoo kakkua, se ei ole pois yhdeltäkään nukkuvalta vanhukselta. Ei ne kakut mene hoidon ohi, ne on siinä sivussa. Ihan voit mennä itse hoitajaksi, jos noin närii.

Maistuisi varmaan niille mummoillekkin, jos työnantajan aikaa käyttää leipomiseen. Ja varsinkin jos käyttää talon aineksia.

Minusta henkilökunnan voileipä-ja kermakakut tehdään omalla ajalla, ei työnantajan ajalla, mikä on tarkoitettu asukkaiden hoitoon

Miten nukkuvaa asukasta hoidetaan? Eikö yökön ole ihan hyvä puuhastella jotakin pysyäkseen hereillä?

Itse olen keittiötyöntekijä hoivakodissa ja leipasen henkilökunnalle kakut samalla kun asukkaillekin, siihen ei paljoa aikaa ja rahaa mene. Ennen kuin tulin tähän taloon, yökkö hoiti leipomiset. Lähes joka päivä oli  iltapäiväkahvilla itse leivottua pullaa, kakkua, marjapiirakkaa, kääretorttua jne. Nyt ihan joka päivä kun minulla on varmasti aikaa siihen. 

Vähän paikasta riippuen tekemistä kyllä riittää. Liikkumattomille asukkaille asentohoitoa, liikkuvia ohjataan tarvittaessa vessaan. Moni muistisairas on lähdössä keskellä yötä "töihin" tai juuttuu "täytyy mennä pissalle - pitää pestä kädet" loputtomana toistuvaan rituaaliin, Toiset repivät vaipat jatkuvasti pois ja pissivät tyytyväisinä lakanat märäksi nonstop. Toisilla (parkinsonia sairastavilla) on vuorokausirytmi sekaisin. Päivällä nukkuvat, yöllä alkaa loputon ramppaus ja kaatuilu. Toiset menevät muiden huoneisiin. Paremmassa kuosissa olevat saattavat  soitella x 100 huonehälytystä, johonkin tuikitärkeään asiaan joka on ratkaistava juuri yöllä 100 kertaa uudestaan ja uudestaan. 

Pyykkiä pestään, siistitään paikkoja iltavuoron jäljiltä, laitetaan aamupala valmiiksi. Yökön osa on myös usein epäkiitollinen. Yövalvomisen jäljiltä ja parhaasi antaneena aamuvuoro tulee katkerana töihin. Kaikki on hoidettu huonosti, asukkaat märkiä jne. Menet kotiin nukkumaan ja illalla taas sama uudelleen.

No teillä on huonosti hoidettu koko talo sitten. Meillä lähes kaikki nukkuu yönsä hyvin, päivällä on virikkeitä minkä uskon tähän vaikuttavan. Toki välillä on hankalampia tapauksiakin. Yökön ei tarvitse juosta kieli pitkällä koko yötä eikä aamuvuoron tarvitse tulla katkerana töihin. Iltavuoron jäljiltä ei tarvitse siistiä paikkoja kun jokainen hoitaa oman osansa.

Muistisairaiden osalta virikkeet, joista niin paljon puhutaan, eivät välttämättä aina ole hyväksi. Esimerkiksi moni muistisairas menee kahta pahemmin sekaisin omaisen vierailusta tai jostain viriketoiminnasta. Aivot menevät ylikierroksille ja alkaa varsinainen törttöily, sekoilu, kaatuilu ym. Hoitajilla meneekin sitten loppuilta tilanteen nollaamiseen. Ei, emme ole ruotsinlaivalla,  ei emme ole menossa Pieksämäen asemalle ja tärkeä puhelu 100- vuotiaan  30-vuotiaalle äidille voi odottaa huomiseen. (Niin  ja yleinen ohjeistus on, että näitä juttuja ei saa täysin torpata vaan vain myötäelää seniorin harhaisesta maailmaa parhaansa mukaan.)

Vierailija
594/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi omalla äidilläni saa olla keittiö kodinkoneineen ja tv. Ja karkkia saa syödä kuten lystää. Hänellä on hampaat (ja muisti) tallella, joten olisi kurja jos joutuisi syömään vain velliä ja mehukeittoa kodissaan. Joissakin paikoissa on näköjään tiukemmat säännöt. Tämä on kunnallinen hoitokoti ja saa hyvää hoitoa mukavilta hoitajilta.

Millä spekseillä äitisi on päässyt hoivakotiin vai onko itse kaiken maksava?

Eipä monikaannhoivaa tarvitseva selviä mistään laitteista yms.

Hän on sairautensa vuoksi liikuntarajoitteinen. Ei äitini tosiaan itse kokkaile mitään keittiössään, mutta onhan se mukava että me läheiset voidaan laittaa ruokaa siellä. Ja kun on jääkaappi ja mikro, niin hänelle ostetaan sinne myös haluamiaan valmisruokia. Itse kykenee lähinnä keittämään kahvia jos sitäkään.

Vierailija
595/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi omalla äidilläni saa olla keittiö kodinkoneineen ja tv. Ja karkkia saa syödä kuten lystää. Hänellä on hampaat (ja muisti) tallella, joten olisi kurja jos joutuisi syömään vain velliä ja mehukeittoa kodissaan. Joissakin paikoissa on näköjään tiukemmat säännöt. Tämä on kunnallinen hoitokoti ja saa hyvää hoitoa mukavilta hoitajilta.

Äitisi taitaa olla tuetun asumisen puolella. Äitini ja anoppini asuivat molemmat ensin tavallisen vuokra-asunnon kaltaisissa oloissa. Syömässä kävivät päärakennuksessa tai ruoka tuotiin asunnolle tilanteen mukaan. Asunnoissa sai olla kahvikeittimet, mikrot, telkkarit ja muuta mitä halusi. Oman halun ja jaksamisen mukaan saivat laittaa ruokaa. Hoitajat toivat lääkkeet, auttoivat peseytymisessä ja siivouksen sai ostettua palveluntarjoajalta. Anopilla oli joskus asunnossa siskonsa tai tyttärentytär yökylässä. Kuntojen heiketessä molemmat siirtyivät tehostetun asumisen puolelle. Telkkarin sai huoneeseen tuoda, mutta keittiötä ei ollut, eikä tilaa yövieraille. Anopilla on muistisairaus ja haikailee päärakennukseen syömään. Hän väittää, ettei saa ruokaa, mutta oikeasti ei muista syöneensä tuntia aikaisemmin.

Juu näin taitaapi olla.

Vierailija
596/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoäitini on palvelutalossa jossa hoitaja auttaa pukemisessa ja WC käynnissä sekä hakee ruokalaan syömään. Isoäitini ei paljoa liiku kun on pyörätuolissa ja jalat ei paljoa kanna. Kysymys on kyllä tehostetusta palvelusta. Lääkkeet laittaa sairaanhoitaja sisareni  päivien mukaan klosettiin. Isoäiti kyllä ymmärtää mikä päivä on ja jos tabletti tipahtaa lattialle hoitaja sitten konttaa lattialla ja etsii tabletin. Palvelutalossa maksaa kaikki erikseen. Jos hoitaja laittaisi lääkkeet sekin maksaisi. Jos käy kaupassa se maksaa. Sisareni hoitaa kauppakäynnit ja pesee pyykit.  Ellei omaiset tässä tapauksessa auttaisi hoitomaksu olisi kyllä maltaita. En ymmärrä jokaisesta asiasta menisi maksu erikseen, Eikö se jo riitä kun maksaa vuokran ja hoitomaksun  

Klosetti= vessa

Dosetti= lääkeannostelurasia

Vierailija
597/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä spekseillä äitisi on päässyt hoivakotiin vai onko itse kaiken maksava?

Eipä monikaannhoivaa tarvitseva selviä mistään laitteista yms.

Ei meillä kunnan ympärivuorokautiseen hoitoon pääse, jos ei ole muisti mennyt. Se on edellytyksenä, että on kognitiivista alenemaa. Hoitokodeissa ei ole omaa keittiötä, koska ovat muistisairaille. Että tuossa nyt tuskin on perää.

No en tiedä noista termeistä tarkemmin, onko nyt kyse sitten palvelutalosta, hoivakodista vai mistä, mutta sellaisessa äitini asuu. On liikuntarajoitteinen. Kyseessä Helsinki.

Vierailija
598/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistisairaiden osalta virikkeet, joista niin paljon puhutaan, eivät välttämättä aina ole hyväksi. Esimerkiksi moni muistisairas menee kahta pahemmin sekaisin omaisen vierailusta tai jostain viriketoiminnasta. Aivot menevät ylikierroksille ja alkaa varsinainen törttöily, sekoilu, kaatuilu ym. Hoitajilla meneekin sitten loppuilta tilanteen nollaamiseen. Ei, emme ole ruotsinlaivalla,  ei emme ole menossa Pieksämäen asemalle ja tärkeä puhelu 100- vuotiaan  30-vuotiaalle äidille voi odottaa huomiseen. (Niin  ja yleinen ohjeistus on, että näitä juttuja ei saa täysin torpata vaan vain myötäelää seniorin harhaisesta maailmaa parhaansa mukaan.)

Se hassulta ja rasittavalta tuntuva puhe on otteita muistisairaan entisestä elämästä. Muistan erään mummon joka hätäili jatkuvasti kun poika on kuolemassa ja miten hän pääsee pojan luo. Joku kyllästynyt hoitajakollega tähän sitten kerran täräytti ettei sulla oo ikinä mitään poikaa ollutkaan. Suu kiinni ja syömään. Myöhemmin selvisi että kyllä oli mummolla ollut vakavasti sairas poika, joka kuoli ennen kuin mummo ehti sairaalaan hyvästeille. Vaatii ammattitaitoa että jaksaa kohdata sen muistisairaan lempeästi kerta toisensa jälkeen. Mutta se on meidän työtä.

Vierailija
599/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa paikoissa ollaankin kovaa vauhtia menossa tähän suuntaan, mitä ap haikailee: muistisairas päättää ja hoitajat myötäilevät. Hoidokkeihin mahtuu kaikenlaista oikuttelevaa, harhaista persoonaa. Ei siinä mitään. Heitetään aivot narikkaan ja toimitaan kuten vanhus määrää, niin järjetöntä kuin se toiminta olisikin.  Ihan sama kuin laitettaisiin 3-vuotias firman toimitusjohtajaksi. 

Vierailija
600/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuuksio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jos ihminen on hoivakoti-ikään asti elänyt, niin kyllä silloin pitää olla lupa syödä, juoda ja polttaa kuten haluaa.

Mielipuolista valvoa hoivakodissa asuvan vanhuksen terveellistä ruokavaliota. Tuossa iässä pitäisi saada piikittää vaikka heroiinia jos niin sattuu haluamaan. Mitään menetettävää ei enää ole.

Muuten samaa mieltä paitsi en huumeiden käytöstä. Vanhuksen kohdalla ei ole tavoitteena enää viimeisten elinvuosien lukumäärän lisääminen vaan viimeisten elinvuosien LAADUN maksimoiminen. Valitettavasti laitoksissa tämä ei yleensä onnistu, koska ei ole resursseja.

Olen joskus miettinyt, että jos itse joudun joskus tuollaiseen paikkaan, mahdetaanko edelleen tarjota aamiaiseksi puuroja, koska olen syntynyt 1961 ja lapsuudessani syönyt aamiaiseksi, kansakoulussa usein lounaaksi ja vielä iltapalaksikin puuroja? Sain nimittäin puurokiintiöni täyteen 1960-luvulla ja on kamala ajatuskin, että elämäni viimeiset vuodet mulle työnnettäisiin joka aamu nenän eteen puuroa. YÄK!!! Jopa sairaaloissa tuntuu olevan aamiaisella joko puuro, jugurtti tai viili. Voileipä joo, jos sattuu olemaan sellainen päivä, että voilkeipää on tarjolla. Joulukuussa 2019 mulla puhkesi umppari ja koska leikkaus viivästyi, jouduin olemaan 5 yötä sairaalassa. Leikkaus tehtiin yöllä ja kun tuli aamiainen, olin tullut vasta 3 tuntia aikaisemmin heräämöstä vuodeosastolle. Katsoin hetken aikaa tyrmistyneenä tarjotinta, nousin sängystä, otin tippateliineen ja lompakon mukaani ja lähdin sairaalan toiseen päähän kanttiiniin juomaan kahvin ja syömään täytetyn croissantin. 

Kyllä sinä saat hoivakotiin ostaa omat ruuat, jos haluat. Toivottavasti on tyttäriä tai poikia, jotka niitä tuovat. Meillä aamiainen maksaa 1 euron. Voit miettiä, mitä sillä saisi, jos ei puuroa, yhden leivän ja kahvi plus tuoremehua lasi.

Mulla on sekä tyttäriä että poikia, mutta eihän he kuitenkaan voi juosta monta kertaa päivässä tuomassa mulle ruokaa. Jos mulla ei huoneessa ole jääkaappia, niin mitkään kala- ja liharuuat ei säily huoneenlämmössä kuin korkeintaan tunnin. 

Ymmärrän tuon, että jos aamiainen saa maksaa vain yhden euron, niin sillä summalla (kun ensin otetaan pois työvoima- ja  valmistuskustannukset sekä alv) ei saada aikaiseksi edes sellaista ruokaa, jota mun melko kaikkiruokainen koirani suostuisi syömään. Näissä hoivalaitoksissa pitäisi muuttaa systeemiä siten, että asukas voisi valita, maksaako aamiaisestaan 1, 2, 3, 5 vai 10 euroa. 

Ei, ymmärsit väärin. Tuo on alviton hinta. Ei alvia makseta missään vanhusten ruuasta. Se on kaikkialla alviton sosiaalipalvelu. Työvoimakustannuksia ei myöskään lasketa, jos ei talossa ole erikseen keittiöhenkilökuntaa. Eli pelkästään ruoka-ainesten hinnan mukaan. Mutta se vaan että kun keität kahvia, ei pysty keittämään pelkästään 16 kuppia (jos asukkaita 16), vaan kyllä sitä on keitettävä vähintään 20 kuppia. Lounaassa ja päivällisessä on laskettu, kun ruoka tulee valmiina annoksina, kuljetetaan ja henkilökunta lämmittää. Ei niissäkään alvia ole, hinta 5,20€/ateria. Nuo hinnat on heille, jotka syö kaikki ruuat. Jos ottaa pelkän yhden ruuan päivässä, se on kalliimpi, koska maksaa talolle enemmän.

Noh, muodostuipa hinta miten tahansa, pointtini kuitenkin oli, että jos joku ei halua syödä joka hemmetin aamu puuroa, ei edes rahalla saa mitään muuta kuin puuroa. Elleivät omaiset käy tuomassa.  Ja puuroa syötetään, koska se on halpaa. Ei kuolinpaidassa ole taskuja, joten ei vanhus rahojaan saa hautaan mukaan. Järjetöntä, ettei vanhuksella ole edes enemmän maksamalla mahdollisuutta saada jotain muuta kuin puuroa. Kyse on kuitenkin vanhuksen viimeisistä elinvuosista. Hoivalaitokseen jouduttuaan vanhuksen elämästä katoaa lähes kaikki asiat, joista vanhus voi nauttia. Jos vielä viedään pois se viimeinenkin eli mieleinen ruoka, kuulostaa ainakin minusta aika karulta. Varsinkin, jos kerran ruoka tulee keskuskeittiötä annoksiin pakattuina, voisi keskuskeittiö valmistaa paria kolmea erilaista ja eri hintaista ruokaa ja vanhus tai omainen voisi valita, syötetäänkö vanhukselle halvinta pöperöä vai ollaanko valmiita maksamaan ruuasta enemmän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi