Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo hoivakodissa, hoitajat määräävät mitä hän saa tehdä vuokraamassaan huonessa

Vierailija
12.03.2022 |

ja määrittelevät hoivan sisällön, josta mummo maksaa.
"Huoneessa ei saa olla televisiota, vieraat ei saa yöpyä, kahvinkeitin poistettu sekä Marianne karkit" Hoivan osalta klo 9 mummo nostetaan ylös, kun ei ehditä aiemmin vaikka mummo itse herää klo 6.30. Mummo istuu pyörätuolissa, pää toimii mutta ei pärjää yksin kotona.
Hän maksaa vuokraa tehostetusta palveluasumisen huoneesta 512€/kk, hoivasta 760€/kk, lääkkeet itse, jalkahoidon itse yms. Silti ei saa osallistua omiin valintoihinsa. Hoitajat eivät pidä jos mummo katsoo televisioita klo 23 asti tai söisi karkkeja. Miksi hoivakodista on tullut vankila. Tyttärentyttärenä en saa yöpyä mummon huoneessa, kun ei ole soveliasta. Hänen vuokraamassaan huoneessa.

Kommentit (761)

Vierailija
601/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä täällä pelotellaan, että kukaan muu ei saa paikkaa palvelutalosta ja/tai hoivakodista kuin dementikot. Jos olet yksinasuva seniori ja sulla on vaikea rappeuttava sairaus kuten MS, ALS, Parkinson tai reuma niin tasan tarkkaan saat apua. Etenkin jos omaiset sitä vaatii.

Vierailija
602/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Realismia kirjoitti:

No ei se ole mikään hotelli missä sukulaiset yöpyy! Pitäisi nyt järkikin sanoa. 

Se nyt on kylmä fakta, että ei aina voi kaikkia nostaa silloin kun nämä itse herää. Ei ole käytännössä mitenkään mahdollista tehdä jokaisen asukkaan mielen mukaan kun siellä on muitakin asukkaita. Meillä klo:6.30 on töissä vain kaksi yökköä ja aamuvuoro tulee seitsemäksi. Ei yököt ala nostelemaan pyörätuoli-ihmisiä vain siksi, että ovat hereillä. Siinä voi olla jo käveleviä muistisairaita sen verran liikkeellä, että ei ehdi yhden huoneessa olemaan. Pitää myös keittää aamupuuro ja kahvi, tehdä kirjaukset ja tosiaan katsoa hereillä olevien perään. Aamuhoitajat sitten nostaa ylös sen mukaan kuinka kukin on hereillä. Meillä ainakin menee nämä melko vakiintuneesti kun ne on aina yleensä ne samat jotka heräävät aikaisin ja ne saa nukkua pidempään jotka niin tykkäävät tehdä. Voi kuitenkin tulla muuttujia jolloin hommat viivästyy. Esim. sairauskohtaus tai joku sotkenut ulosteella kämppänsä.

Televisio ja kahvinkeitin meillä saa asukkailla olla huoneessa joten en kyllä ymmärrä miksi isoäidilläsi ei saa olla. Karkkeja on niillä jotka pystyvät niitä itse syömään turvallisesti. Suklaata on kyllä niilläkin jotka syövät soseruokaa koska suklaa sulaa suuhun. Valvoa saa sängyssä telkkaria katsoen jos kerran niin haluaa, yökkö sitten sammuttaa jossakin vaiheessa telkkarin. 

Mä oon Onneksi töissä erilaisessa hoivakodissa. Meillä on myös kaksi yökköä. Illalla kun tullaan yövuoroon kaikki mummot ei todellakaan ole sängyssä. Kaikille on tehty iltatoimet ja osa saattaa syödä vielä iltapalaa. Osa katsoo yhteisissä tiloissa telkkaria. On myös pyörätuoliasukkaita siinä. Meillä on sääntö että puoleen yöhön saa olla yhteisissä tiloissa, jos haluaa eikä häiritse muita. Jossain vaiheessa saatetaan tarjota valvojille yöpalaa. Pyörätuoli asukkaat saa nostettua nosturilla helposti sänkyyn. Samalla yleensä tsekataan vaippa, niin pärjää loppuyön. Meillä saa yöpyä omaiset. Jos yöllä herää tarjotaan pientä syötävää ja juotavaa. Tämä menettely on vähentänyt uni- ja rauhoittavia lääkkeitä, käytöshäiriöitä ja rajoitustoimenpiteitä. Niin ja jos klo 5 eteenpäin joku herää tehdään aamutoimet, annetaan aamupalaa ja lääkkeet. Hyvin toimii. Vaadi ap läheisellesi hoitoa. Se on hänen koti, ei hoitajan.

Ihanaa inhimillisyyttä! Kiitos teille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Realismia kirjoitti:

Se nyt on kylmä fakta, että ei aina voi kaikkia nostaa silloin kun nämä itse herää. Ei ole käytännössä mitenkään mahdollista tehdä jokaisen asukkaan mielen mukaan kun siellä on muitakin asukkaita. Meillä klo:6.30 on töissä vain kaksi yökköä ja aamuvuoro tulee seitsemäksi. Ei yököt ala nostelemaan pyörätuoli-ihmisiä vain siksi, että ovat hereillä. Siinä voi olla jo käveleviä muistisairaita sen verran liikkeellä, että ei ehdi yhden huoneessa olemaan. Pitää myös keittää aamupuuro ja kahvi, tehdä kirjaukset ja tosiaan katsoa hereillä olevien perään. Aamuhoitajat sitten nostaa ylös sen mukaan kuinka kukin on hereillä. Meillä ainakin menee nämä melko vakiintuneesti kun ne on aina yleensä ne samat jotka heräävät aikaisin ja ne saa nukkua pidempään jotka niin tykkäävät tehdä. Voi kuitenkin tulla muuttujia jolloin hommat viivästyy. Esim. sairauskohtaus tai joku sotkenut ulosteella kämppänsä.

Televisio ja kahvinkeitin meillä saa asukkailla olla huoneessa joten en kyllä ymmärrä miksi isoäidilläsi ei saa olla. Karkkeja on niillä jotka pystyvät niitä itse syömään turvallisesti. Suklaata on kyllä niilläkin jotka syövät soseruokaa koska suklaa sulaa suuhun. Valvoa saa sängyssä telkkaria katsoen jos kerran niin haluaa, yökkö sitten sammuttaa jossakin vaiheessa telkkarin. 

Mä oon Onneksi töissä erilaisessa hoivakodissa. Meillä on myös kaksi yökköä. Illalla kun tullaan yövuoroon kaikki mummot ei todellakaan ole sängyssä. Kaikille on tehty iltatoimet ja osa saattaa syödä vielä iltapalaa. Osa katsoo yhteisissä tiloissa telkkaria. On myös pyörätuoliasukkaita siinä. Meillä on sääntö että puoleen yöhön saa olla yhteisissä tiloissa, jos haluaa eikä häiritse muita. Jossain vaiheessa saatetaan tarjota valvojille yöpalaa. Pyörätuoli asukkaat saa nostettua nosturilla helposti sänkyyn. Samalla yleensä tsekataan vaippa, niin pärjää loppuyön. Meillä saa yöpyä omaiset. Jos yöllä herää tarjotaan pientä syötävää ja juotavaa. Tämä menettely on vähentänyt uni- ja rauhoittavia lääkkeitä, käytöshäiriöitä ja rajoitustoimenpiteitä. Niin ja jos klo 5 eteenpäin joku herää tehdään aamutoimet, annetaan aamupalaa ja lääkkeet. Hyvin toimii. Vaadi ap läheisellesi hoitoa. Se on hänen koti, ei hoitajan.

Oispa meilläkin noin.

Meilläkin on kaksi yökköä, mutta ei suinkaan samalla osastolla. Neljä osastoa ja kaksi yökköä. Siihen mahtuu 65 eriasteisesti muistisairasta ihmistä. Yövuorolle kuuluu myös pyykinpesu, aamupalan laitto ( leivät + puuro + muut lisukkeet) ja lääkkeiden jako. Yritä siinä sitten kerätä vielä vaihtaa kuiviin tarpeen mukaan ja rauhoitella pelokkaita.

Meillä on 30 asukasta kahdessa ryhmäkodissa ja kaksi yökköä. Ryhmäkodissa on yhteisissä tiloissa yöhön tullessa 2-5 asukasta eli suurinosa on kuitenkin vuoteessa ja kaikille iltatoimet tehty. Mun työpaikkan omistaa suuri yksityinen yritys ja siksi avi syynää meitä erityisen tarkasti. Ei menisi Meillä ikinä läpi että hoitajat siivoaa ja pyykkää, avi olisi paikalla heti ja lopettaisi toiminnan jne. Samoin asukkaiden hoidosta avi on supertarkka ja siitä että he saa elää oman rytminsä mukaan.

Avi ei kyllä käytännössä juokse missään hoivayksiköissä. Yleensä antavat vielä etukäteen varoituksen puoli vuotta etukäteen, jos tekevät tarkastuksen. Syynääminen jos sellaista on, on seurausta kanteluista tai niitäkin saa tehdä aika monta ja vakavista puuteista ennenkuin valvontaviranomaiset heräävät, jos silloinkaan.

Vierailija
604/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin hoitajien kirjoituksia kun tässä lukee, niin tulee tunne, että he tuskin muuttuvat asukasystävällisiksi vaikka saisivat enemmän palkkaa, käsipareja jne...

Olen itsekin lähihoitajana tehpassa ja tehnyt vanhustyötä pian 13vuotta. Aina olen hoitanut vanhuksia, niin kuin toivoisi n itseäni hoidettavan. Asukas edellä. Kyllä toivon parempaa palkkaa ja arvostusta, mutta toivon myös että nämä pikkupomot ja vanhusten kyykyttäjä hoitajat saataisiin pois alalta. Olkaa omaiset tarkkoina ja avoin herkästi yhteys, jos esimies ei ota huoltanne vakavasti.

Vierailija
605/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Realismia kirjoitti:

Oispa meilläkin noin.

Meilläkin on kaksi yökköä, mutta ei suinkaan samalla osastolla. Neljä osastoa ja kaksi yökköä. Siihen mahtuu 65 eriasteisesti muistisairasta ihmistä. Yövuorolle kuuluu myös pyykinpesu, aamupalan laitto ( leivät + puuro + muut lisukkeet) ja lääkkeiden jako. Yritä siinä sitten kerätä vielä vaihtaa kuiviin tarpeen mukaan ja rauhoitella pelokkaita.

Meillä on 30 asukasta kahdessa ryhmäkodissa ja kaksi yökköä. Ryhmäkodissa on yhteisissä tiloissa yöhön tullessa 2-5 asukasta eli suurinosa on kuitenkin vuoteessa ja kaikille iltatoimet tehty. Mun työpaikkan omistaa suuri yksityinen yritys ja siksi avi syynää meitä erityisen tarkasti. Ei menisi Meillä ikinä läpi että hoitajat siivoaa ja pyykkää, avi olisi paikalla heti ja lopettaisi toiminnan jne. Samoin asukkaiden hoidosta avi on supertarkka ja siitä että he saa elää oman rytminsä mukaan.

Avi ei kyllä käytännössä juokse missään hoivayksiköissä. Yleensä antavat vielä etukäteen varoituksen puoli vuotta etukäteen, jos tekevät tarkastuksen. Syynääminen jos sellaista on, on seurausta kanteluista tai niitäkin saa tehdä aika monta ja vakavista puuteista ennenkuin valvontaviranomaiset heräävät, jos silloinkaan.

No Meillä ovat tulleet parikin kertaa ihan yllättskäynnille. Esimies ei toisella kerralla ollu paikalla ees.

Vierailija
606/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuuksio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jos ihminen on hoivakoti-ikään asti elänyt, niin kyllä silloin pitää olla lupa syödä, juoda ja polttaa kuten haluaa.

Mielipuolista valvoa hoivakodissa asuvan vanhuksen terveellistä ruokavaliota. Tuossa iässä pitäisi saada piikittää vaikka heroiinia jos niin sattuu haluamaan. Mitään menetettävää ei enää ole.

Muuten samaa mieltä paitsi en huumeiden käytöstä. Vanhuksen kohdalla ei ole tavoitteena enää viimeisten elinvuosien lukumäärän lisääminen vaan viimeisten elinvuosien LAADUN maksimoiminen. Valitettavasti laitoksissa tämä ei yleensä onnistu, koska ei ole resursseja.

Olen joskus miettinyt, että jos itse joudun joskus tuollaiseen paikkaan, mahdetaanko edelleen tarjota aamiaiseksi puuroja, koska olen syntynyt 1961 ja lapsuudessani syönyt aamiaiseksi, kansakoulussa usein lounaaksi ja vielä iltapalaksikin puuroja? Sain nimittäin puurokiintiöni täyteen 1960-luvulla ja on kamala ajatuskin, että elämäni viimeiset vuodet mulle työnnettäisiin joka aamu nenän eteen puuroa. YÄK!!! Jopa sairaaloissa tuntuu olevan aamiaisella joko puuro, jugurtti tai viili. Voileipä joo, jos sattuu olemaan sellainen päivä, että voilkeipää on tarjolla. Joulukuussa 2019 mulla puhkesi umppari ja koska leikkaus viivästyi, jouduin olemaan 5 yötä sairaalassa. Leikkaus tehtiin yöllä ja kun tuli aamiainen, olin tullut vasta 3 tuntia aikaisemmin heräämöstä vuodeosastolle. Katsoin hetken aikaa tyrmistyneenä tarjotinta, nousin sängystä, otin tippateliineen ja lompakon mukaani ja lähdin sairaalan toiseen päähän kanttiiniin juomaan kahvin ja syömään täytetyn croissantin. 

Kyllä sinä saat hoivakotiin ostaa omat ruuat, jos haluat. Toivottavasti on tyttäriä tai poikia, jotka niitä tuovat. Meillä aamiainen maksaa 1 euron. Voit miettiä, mitä sillä saisi, jos ei puuroa, yhden leivän ja kahvi plus tuoremehua lasi.

Mulla on sekä tyttäriä että poikia, mutta eihän he kuitenkaan voi juosta monta kertaa päivässä tuomassa mulle ruokaa. Jos mulla ei huoneessa ole jääkaappia, niin mitkään kala- ja liharuuat ei säily huoneenlämmössä kuin korkeintaan tunnin. 

Ymmärrän tuon, että jos aamiainen saa maksaa vain yhden euron, niin sillä summalla (kun ensin otetaan pois työvoima- ja  valmistuskustannukset sekä alv) ei saada aikaiseksi edes sellaista ruokaa, jota mun melko kaikkiruokainen koirani suostuisi syömään. Näissä hoivalaitoksissa pitäisi muuttaa systeemiä siten, että asukas voisi valita, maksaako aamiaisestaan 1, 2, 3, 5 vai 10 euroa. 

Ei, ymmärsit väärin. Tuo on alviton hinta. Ei alvia makseta missään vanhusten ruuasta. Se on kaikkialla alviton sosiaalipalvelu. Työvoimakustannuksia ei myöskään lasketa, jos ei talossa ole erikseen keittiöhenkilökuntaa. Eli pelkästään ruoka-ainesten hinnan mukaan. Mutta se vaan että kun keität kahvia, ei pysty keittämään pelkästään 16 kuppia (jos asukkaita 16), vaan kyllä sitä on keitettävä vähintään 20 kuppia. Lounaassa ja päivällisessä on laskettu, kun ruoka tulee valmiina annoksina, kuljetetaan ja henkilökunta lämmittää. Ei niissäkään alvia ole, hinta 5,20€/ateria. Nuo hinnat on heille, jotka syö kaikki ruuat. Jos ottaa pelkän yhden ruuan päivässä, se on kalliimpi, koska maksaa talolle enemmän.

Noh, muodostuipa hinta miten tahansa, pointtini kuitenkin oli, että jos joku ei halua syödä joka hemmetin aamu puuroa, ei edes rahalla saa mitään muuta kuin puuroa. Elleivät omaiset käy tuomassa.  Ja puuroa syötetään, koska se on halpaa. Ei kuolinpaidassa ole taskuja, joten ei vanhus rahojaan saa hautaan mukaan. Järjetöntä, ettei vanhuksella ole edes enemmän maksamalla mahdollisuutta saada jotain muuta kuin puuroa. Kyse on kuitenkin vanhuksen viimeisistä elinvuosista. Hoivalaitokseen jouduttuaan vanhuksen elämästä katoaa lähes kaikki asiat, joista vanhus voi nauttia. Jos vielä viedään pois se viimeinenkin eli mieleinen ruoka, kuulostaa ainakin minusta aika karulta. Varsinkin, jos kerran ruoka tulee keskuskeittiötä annoksiin pakattuina, voisi keskuskeittiö valmistaa paria kolmea erilaista ja eri hintaista ruokaa ja vanhus tai omainen voisi valita, syötetäänkö vanhukselle halvinta pöperöä vai ollaanko valmiita maksamaan ruuasta enemmän. 

Tähän voi vain sanoa, että hoitakaa itse omat vanhuksenne ja voitte itse sitten myötäillä maailmantappiin mitä seniori haluaa tai ei halua. Viimeiset vuodet. Sehän on vain 2-3 vuotta teidän omasta elämästä pois. 

Vierailija
607/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuuksio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jos ihminen on hoivakoti-ikään asti elänyt, niin kyllä silloin pitää olla lupa syödä, juoda ja polttaa kuten haluaa.

Mielipuolista valvoa hoivakodissa asuvan vanhuksen terveellistä ruokavaliota. Tuossa iässä pitäisi saada piikittää vaikka heroiinia jos niin sattuu haluamaan. Mitään menetettävää ei enää ole.

Muuten samaa mieltä paitsi en huumeiden käytöstä. Vanhuksen kohdalla ei ole tavoitteena enää viimeisten elinvuosien lukumäärän lisääminen vaan viimeisten elinvuosien LAADUN maksimoiminen. Valitettavasti laitoksissa tämä ei yleensä onnistu, koska ei ole resursseja.

Olen joskus miettinyt, että jos itse joudun joskus tuollaiseen paikkaan, mahdetaanko edelleen tarjota aamiaiseksi puuroja, koska olen syntynyt 1961 ja lapsuudessani syönyt aamiaiseksi, kansakoulussa usein lounaaksi ja vielä iltapalaksikin puuroja? Sain nimittäin puurokiintiöni täyteen 1960-luvulla ja on kamala ajatuskin, että elämäni viimeiset vuodet mulle työnnettäisiin joka aamu nenän eteen puuroa. YÄK!!! Jopa sairaaloissa tuntuu olevan aamiaisella joko puuro, jugurtti tai viili. Voileipä joo, jos sattuu olemaan sellainen päivä, että voilkeipää on tarjolla. Joulukuussa 2019 mulla puhkesi umppari ja koska leikkaus viivästyi, jouduin olemaan 5 yötä sairaalassa. Leikkaus tehtiin yöllä ja kun tuli aamiainen, olin tullut vasta 3 tuntia aikaisemmin heräämöstä vuodeosastolle. Katsoin hetken aikaa tyrmistyneenä tarjotinta, nousin sängystä, otin tippateliineen ja lompakon mukaani ja lähdin sairaalan toiseen päähän kanttiiniin juomaan kahvin ja syömään täytetyn croissantin. 

Kyllä sinä saat hoivakotiin ostaa omat ruuat, jos haluat. Toivottavasti on tyttäriä tai poikia, jotka niitä tuovat. Meillä aamiainen maksaa 1 euron. Voit miettiä, mitä sillä saisi, jos ei puuroa, yhden leivän ja kahvi plus tuoremehua lasi.

Mulla on sekä tyttäriä että poikia, mutta eihän he kuitenkaan voi juosta monta kertaa päivässä tuomassa mulle ruokaa. Jos mulla ei huoneessa ole jääkaappia, niin mitkään kala- ja liharuuat ei säily huoneenlämmössä kuin korkeintaan tunnin. 

Ymmärrän tuon, että jos aamiainen saa maksaa vain yhden euron, niin sillä summalla (kun ensin otetaan pois työvoima- ja  valmistuskustannukset sekä alv) ei saada aikaiseksi edes sellaista ruokaa, jota mun melko kaikkiruokainen koirani suostuisi syömään. Näissä hoivalaitoksissa pitäisi muuttaa systeemiä siten, että asukas voisi valita, maksaako aamiaisestaan 1, 2, 3, 5 vai 10 euroa. 

Ei, ymmärsit väärin. Tuo on alviton hinta. Ei alvia makseta missään vanhusten ruuasta. Se on kaikkialla alviton sosiaalipalvelu. Työvoimakustannuksia ei myöskään lasketa, jos ei talossa ole erikseen keittiöhenkilökuntaa. Eli pelkästään ruoka-ainesten hinnan mukaan. Mutta se vaan että kun keität kahvia, ei pysty keittämään pelkästään 16 kuppia (jos asukkaita 16), vaan kyllä sitä on keitettävä vähintään 20 kuppia. Lounaassa ja päivällisessä on laskettu, kun ruoka tulee valmiina annoksina, kuljetetaan ja henkilökunta lämmittää. Ei niissäkään alvia ole, hinta 5,20€/ateria. Nuo hinnat on heille, jotka syö kaikki ruuat. Jos ottaa pelkän yhden ruuan päivässä, se on kalliimpi, koska maksaa talolle enemmän.

Noh, muodostuipa hinta miten tahansa, pointtini kuitenkin oli, että jos joku ei halua syödä joka hemmetin aamu puuroa, ei edes rahalla saa mitään muuta kuin puuroa. Elleivät omaiset käy tuomassa.  Ja puuroa syötetään, koska se on halpaa. Ei kuolinpaidassa ole taskuja, joten ei vanhus rahojaan saa hautaan mukaan. Järjetöntä, ettei vanhuksella ole edes enemmän maksamalla mahdollisuutta saada jotain muuta kuin puuroa. Kyse on kuitenkin vanhuksen viimeisistä elinvuosista. Hoivalaitokseen jouduttuaan vanhuksen elämästä katoaa lähes kaikki asiat, joista vanhus voi nauttia. Jos vielä viedään pois se viimeinenkin eli mieleinen ruoka, kuulostaa ainakin minusta aika karulta. Varsinkin, jos kerran ruoka tulee keskuskeittiötä annoksiin pakattuina, voisi keskuskeittiö valmistaa paria kolmea erilaista ja eri hintaista ruokaa ja vanhus tai omainen voisi valita, syötetäänkö vanhukselle halvinta pöperöä vai ollaanko valmiita maksamaan ruuasta enemmän. 

Tähän voi vain sanoa, että hoitakaa itse omat vanhuksenne ja voitte itse sitten myötäillä maailmantappiin mitä seniori haluaa tai ei halua. Viimeiset vuodet. Sehän on vain 2-3 vuotta teidän omasta elämästä pois. 

Miksi sinä sitten teet vanhustyötä? Uskotko että hoitamasi vanhukset ovat onnellisia, kokevat turvaa ja hyväksyntää hoidossasi? Kohteletko vanhuksia samalla tavalla mitä haluaisit itseäsi vanhana kohdeltavan?

Vierailija
608/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuuksio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos palvelu ei ole täysin ilmaista, vaan vanhus maksaa siitä (olkoonkin, ettei hinta kata koko kustannusta), niin luulisi saavan rahoilleen vastinetta. Että jokainen edes nähtäisiin yksilönä eikä minään liukuhihnalla olevana ruhona jota kuljetetaan kohti kuolemaa.

Vierailija
609/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin hoitajien kirjoituksia kun tässä lukee, niin tulee tunne, että he tuskin muuttuvat asukasystävällisiksi vaikka saisivat enemmän palkkaa, käsipareja jne...

Olen itsekin lähihoitajana tehpassa ja tehnyt vanhustyötä pian 13vuotta. Aina olen hoitanut vanhuksia, niin kuin toivoisi n itseäni hoidettavan. Asukas edellä. Kyllä toivon parempaa palkkaa ja arvostusta, mutta toivon myös että nämä pikkupomot ja vanhusten kyykyttäjä hoitajat saataisiin pois alalta. Olkaa omaiset tarkkoina ja avoin herkästi yhteys, jos esimies ei ota huoltanne vakavasti.

Kyllä! Omalla äidilläni ei ole ollut onneksi huolta hoidostaan ja ollaan oltu omaiset paikalla monesti kun hoitaja on tullut käymään huoneessa. Jokainen hoitaja vaikuttaa mukavalta ja tekee työnsä hyvin. Yhtäkään tympeää pomottelijaa en ole tavannut. Onneksi näin!

Vierailija
610/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietysti hyvä pitää vanhenevasta läheisestään hyvää huolta ja olla perillä hänen tilanteestaan hoivalaitoksissa. Vanhustenhoidon tila on katastrofaalinen. Mutta läheisten aktiivisuus hoivayksiköissä kuormittaa osastoja ja työntekijöitä. Monissa paikoissa tämä aiheuttaa  myös vinoutumaa. Kaikkia asiakkaita pitäisi hoitaa "tasapuolisesti" heidän tarpeidensa mukaisesti. Kuitenkin jatkuvasti osastolla pyörivät ja valittavat omaiset aiheuttavat sen, että heidän omaiset saavat paremmin hoitoa kuin ne muut, joilla ei ole läheisiä, jotka välittäisivät.

Sitten omaisetkin tekevät ohareita vanhuksilleen. Yleinen tendenssi on, että ketään ei jätetä sänkyyn. Vanhus sitten nostetaan istumaan ja odottamaan omaista koko päiväksi, joka ei tule tai sitten tulee siihen aikaan, kun vanhuksen olisi jo päästävä levolle. Odottavan aika on todella pitkä. Jos vanhus on laitettu lepäämään, omainen vinkuu, että miksi ei ole ylhäällä? No miksiköhän. Kumman mukaan sitä hoitoa pitäisi tehdä vanhuksen vai omaisen?

Vierailija
611/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on hyviä hoitajia jotka tekee työnsä hyvin, arvostaa ja jaksaa kohdata vanhuksen. Heille soisin paljon enemmän palkkaa. Sitten on näitä mätiä omenia, joita ei kiinnosta muu kuin vanhuksen kuriin laittaminen. Kova ääni ja pää täynnä huonoja ideoita.

Vierailija
612/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tietysti hyvä pitää vanhenevasta läheisestään hyvää huolta ja olla perillä hänen tilanteestaan hoivalaitoksissa. Vanhustenhoidon tila on katastrofaalinen. Mutta läheisten aktiivisuus hoivayksiköissä kuormittaa osastoja ja työntekijöitä. Monissa paikoissa tämä aiheuttaa  myös vinoutumaa. Kaikkia asiakkaita pitäisi hoitaa "tasapuolisesti" heidän tarpeidensa mukaisesti. Kuitenkin jatkuvasti osastolla pyörivät ja valittavat omaiset aiheuttavat sen, että heidän omaiset saavat paremmin hoitoa kuin ne muut, joilla ei ole läheisiä, jotka välittäisivät.

Sitten omaisetkin tekevät ohareita vanhuksilleen. Yleinen tendenssi on, että ketään ei jätetä sänkyyn. Vanhus sitten nostetaan istumaan ja odottamaan omaista koko päiväksi, joka ei tule tai sitten tulee siihen aikaan, kun vanhuksen olisi jo päästävä levolle. Odottavan aika on todella pitkä. Jos vanhus on laitettu lepäämään, omainen vinkuu, että miksi ei ole ylhäällä? No miksiköhän. Kumman mukaan sitä hoitoa pitäisi tehdä vanhuksen vai omaisen?

Meillä omaiset on tämän ymmärtäneet, että se että vanhus istuu pyörätuolissa ei ole hyvä hoidon merkki. Koska on päiviä jolloin voi olla väsyneempi tms ja ei jaksa istua juurikaan. Meillä myös moni omainen haluaa ja saa osallistua hoitoon. Moni syöttää, käyttää ulkona ja vessassa.

Vierailija
613/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon on hyviä hoitajia jotka tekee työnsä hyvin, arvostaa ja jaksaa kohdata vanhuksen. Heille soisin paljon enemmän palkkaa. Sitten on näitä mätiä omenia, joita ei kiinnosta muu kuin vanhuksen kuriin laittaminen. Kova ääni ja pää täynnä huonoja ideoita.

Niin on. Minuakin hieman pelotti, että millainen tulee olemaan omaiseni hoito, kun on kuullut niitä kauhutarinoita. Onneksi omaiseni paikassa hoitajat vaikuttavat kaikki hyviltä tyypeiltä ja täyspäisiltä. Huojentunut olo.

Vierailija
614/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuuksio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos palvelu ei ole täysin ilmaista, vaan vanhus maksaa siitä (olkoonkin, ettei hinta kata koko kustannusta), niin luulisi saavan rahoilleen vastinetta. Että jokainen edes nähtäisiin yksilönä eikä minään liukuhihnalla olevana ruhona jota kuljetetaan kohti kuolemaa.

Voi pyhä jysäys. Jos lähdetään siitä, että palvelun tulisi olla ilmaista? Kaikki maksaa.  Syöminen, juominen jopa kuoleminen. 

Vierailija
615/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä omaisetkin heräisivät, jos saisivat itse maksaa hoitovälineet kotiin, palkata hoitajan tai hoitaa itse. Näkisivät mitä kaikki ihan oikeasti maksaa. Ruoka, hoito, lääkkeet, välineet, sairaalasängyt, siirtovälineet jne.

Vierailija
616/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tietysti hyvä pitää vanhenevasta läheisestään hyvää huolta ja olla perillä hänen tilanteestaan hoivalaitoksissa. Vanhustenhoidon tila on katastrofaalinen. Mutta läheisten aktiivisuus hoivayksiköissä kuormittaa osastoja ja työntekijöitä. Monissa paikoissa tämä aiheuttaa  myös vinoutumaa. Kaikkia asiakkaita pitäisi hoitaa "tasapuolisesti" heidän tarpeidensa mukaisesti.

Siis mitä? Ai niitä hoidetaan paremmin, joiden läheiset valittaa? Tottakai kaikkia pitää hoitaa tasapuolisesti - se nyt on päivän selvää. Siis sitten kun läheiset huomaa jonkun epäkohdan, vain hänen kohdallaan se korjataan ja muut saa entisen kohtelun?

Kertakaikkiaan kamalaa, miten voi olla Suomessa mahdollista vuonna 2022? Pistän kyllä osan tästä hoitajien syyksi - miksi te ette nouse kapinaan? Teistä on pulaa, teidän ääntä pitää kuunnella. Älkää tehkö hommia niin kuin ette halua tehdä vaikka jonkun keksimä sääntö on olemassa, kyseenalaistakaa ne. Tehkää niin kuin sydän sanoo.

Meiltä lähti töistä yksi siivooja aikanaan vuodeosastolle, joka oli täynnä vanhuksia. Hän oli iloinen ja puhelias, jutteli vanhuksille, toivotteli hyvät huomenet. Mitä siitä seurasi? Työkaverit eivät moista ystävällisyyttä kestäneet, eristivät tämän siivoojan ja hän palasi meille koululle siivoojaksi. Sanoi ettei kestänyt sitä paikkaa kun ei saa huomentakaan toivottaa. 

Vierailija
617/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se ihanaa, jos hoitajat voisivat aamuisin paistella pekonia yhdelle ja toiselle hedelmäsmoothieta.

Mutta kun sitä keskuskeittiötä ei joka paikassa ole. Yöllä keittää puuron ja tekee leivät. Muut ruoat tulevat vakuumipusseissa, mitkä lämmitetään. Joko hoitajat tai ylellisesti hoiva apulainen.

Ei siellä kukaan omin pikku löysin perunoita kuori ja valmistele lasagnea mummoille. Kyllä ne tulee valmispakkauksissa, mitkä lämmitetään.

Ja ei, tämä ei ole meidän hoitajien keksintö, vaan firmojen homma

Ja siksipä vanhuspuolella väki kaikkoaa, kun juokset välillä keittiössä ja paskaa pesemässä ja pyykkiä pesemässä.

Jonot hoitoon on järkyttävän pitkät. Kotihoito ei kata kaikkea. Omaiset joutuu nykyään osallistumaan vanhusten hoitoon. Niin pitkään voitte paistella croisantteja. Mutta kun palvelun ostaa, niin siihen saa sen, mitä siihen kuuluu

Vierailija
618/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kahden viikon sijaisuuden hoivakodissa, jossa oli hirveä esimies. Kaikki hänen toiminnassaan tähtäsi vanhusten kyykyttämiseen ja nolaamiseen. Ihme kyllä suurinosa hoitajista oli aivan ihania. Minulle olisi tarjottu sieltä sh kesäsijaisuus, mutta sanoin kiitos ei. Ihan horror esimies.

Vierailija
619/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa hoivakodissa on säännöt yöpymisten, sähkölaitteiden ym. suhteen. Niihin on hyvä tutustua jo ennen kuin hyväksyy tarjotun paikan, ja paikasta voi aina kieltäytyä. Jos ap on merkitty mummon omaiseksi, voi hän kysyä perusteluja esim. karkkikiellolle, vanhuksella on saattanut olla ongelmia verensokerin kanssa.

No ei minusta voi mitään karkkikieltoja ihmiselle laittaa jos on ns järki päässä. Kyllä ihminen saa itsensä syödä vaikka hengiltä jos haluaa. Joku pitkälle muistisairas vähän eri juttu.

Keva-puolella joskus miettii omaisten järjenjuoksua. Tuodaan muutama pullo limsaa, karkkia pussi tolkulla, lisänä keksiä ja hedelmiä. Jos hoitaja ei huomaa, asukas voi syödä tolkuttomasti, mutta ei niitä kielletä, vaan annetaan kohtuu annoksina. Ainoa mitä joskus kielletään on kahvinkeitin, jos vesi otetaan pytystä, tai suodattimessa on kaikki irti saatavilla oleva, kuten kukkamulta vaikka kahvipurkki olisi vieressä. Telkkaria en tiedä kielletyn keneltäkään. Itse olen joskus ottanut kaukosäätimen sen jälkeen, kun osaston kaikki asukkaat ovat säikkyneet täyttä volyymia. 

Nyt hei oikeasti mitä ihmettä se sulle kuuluu jos joku vanhus haluaa herkutella ja syödä? Sun ei tarvitse kaikkea kontrolloida. Kun annostelet insuliinin vaikka diapetes potilaalle, niin sä kysyt siltä mitä on syönyt ja koska? Sekä mittaat sen sokeriarvon. Nyt hei oikeesti missä oikeen koulusi kävit ja missä olet töissä?

Kehitysvammainen voi todellakin syödä pari kiloa karkkia, juoda monta litraa limsaa ja vielä normaali ruoka lisäksi. Annatko sinä lapsesi syödä noin?

Kyllä, ja juoda vaikka ämpäritolkulla vettä omassa kylppärissään (polydipsia). Mutta silloin tähän tarvitaan lääkärin tekemä rajoittamispäätös ja se on totisesti oltava hyvin perusteltu ja aina vain lyhyen aikaa kerrallaan voimassa, jonka jälkeen se tarkistetaan ja tehdään päätös jatketaanko vai lopetetaanko, pystytäänkö ohjaamisella ehkäisemään sairasta veden juomista ja ehkä sulkemaan huoneesta vesihanat yöksi. 

Hoitajat ei tällaisia päätöksiä tee, vaan se vaatii aina moniammatillisen tiimin pohdintaa ja lopulta lääkärin päätöksen, jonka pitää perustua sairauteen.

Lievästi kehitysvammaiset monet söisivät karkkia, sipsejä ja muuta niin paljon kuin vaan saisivat, mutta vaikea kuvitella, että tällaisesta tehtäisiin rajoittamispäätöstä. Näissä tilanteissa ohjaaja voi sanan mukaisesti ohjata rajoittamaan sitä herkkujen syömistä - esimerkiksi sopia, että sipsipussillinen jaetaan kolmeen pieneen pussiin ja syödään kolmessa erässä eri päivinä ja vaikka sopia, että kaksi pussia säilytetään vaikka toimistossa tms. Mutta tämä on vaan löyhä sopimus ja lopulta sen kehitysvammaisen itsemääräämisoikeus ratkaisee asian, toki heidän kanssaan voi yleensä siinäkin vaiheessa neuvotella ja perustella miksi ei kannattaisi nyt enempää syödä sipsejä.

MUTTA kehitysvammainen on aivan eri asia kuin vanhus, jolla ei ole muistisairautta. Ei ole mitään tarvetta lähtökohtaisesti edes keskustella tällaisen vanhuksen kanssa asiasta. Jos on diabetes jne. voidaan toki käydä keskustelu siitä, miten karkki vaikuttaa verensokeriin. Ihan kuten kuka tahansa meistä kävisi keskustelun lääkärin tai diabeteshoitajan kanssa. Mitään rajoittamispäätöstä tällaisesta ei kuitenkaan voida tehdä täysivaltaisen ja oikeustoimikelpoisen ihmisen suhteen, oli laitoksessa tai ei.

Vierailija
620/761 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osviittaa vaippojen hinnoista. Laitoksissa vanhus käyttää 2-3 suojaa päivässä. Tämäkin on tarkkaan määritelty, ettei haaskata vanhusten rahoja. Yksi laatikollinen yösuojia 80,80e. Tämän lisäksi pitäisi ostaa päiväsuojia toinen mokoma.

https://www.tenakauppa.fi/naisille/flex-vyosuoja/tena-flex-ultima-prosk…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi