Mummo hoivakodissa, hoitajat määräävät mitä hän saa tehdä vuokraamassaan huonessa
ja määrittelevät hoivan sisällön, josta mummo maksaa.
"Huoneessa ei saa olla televisiota, vieraat ei saa yöpyä, kahvinkeitin poistettu sekä Marianne karkit" Hoivan osalta klo 9 mummo nostetaan ylös, kun ei ehditä aiemmin vaikka mummo itse herää klo 6.30. Mummo istuu pyörätuolissa, pää toimii mutta ei pärjää yksin kotona.
Hän maksaa vuokraa tehostetusta palveluasumisen huoneesta 512€/kk, hoivasta 760€/kk, lääkkeet itse, jalkahoidon itse yms. Silti ei saa osallistua omiin valintoihinsa. Hoitajat eivät pidä jos mummo katsoo televisioita klo 23 asti tai söisi karkkeja. Miksi hoivakodista on tullut vankila. Tyttärentyttärenä en saa yöpyä mummon huoneessa, kun ei ole soveliasta. Hänen vuokraamassaan huoneessa.
Kommentit (761)
Itse ainakin haluan syödä vanhainkodissa karkkia ja muita herkkuja niin että saa tarpeeksi..sama se sitten on lihooko vai mitä tapahtuu.
Äitini oli lonkkaleikkauksen takia sairaalassa kuukauden toki siihen kuului myös muita sairauksia mihin sitten menehtyi mutta tupakalle ei päässyt kun ei pystynyt kävelemään(oli polttanut 50 vuotta) aika julmaa että tossa vaiheessa elämää pakotetaan lopettamaan tupakan poltto.Ruokaa toki sai yölläkin kun sitä pyysi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omassa hoivakotiyksikössä on tällä hetkellä yhdellä hoitajalla 7 hoidettavaa asukasta jotka siis kaikki ovat sellaisessa fyysisessä kunnossa, että eivät pääse itse sängystä ylös. Yhden asukkaan hoitamiseen menee 10-30min riippuen hieman tarpeistaan. Miten luulet, että hoitaja ehtii nostaa kaikki 7 asukasta sängystä kuudelta?
No miksi sitten Martti nostetaan sängystään jo klo 7, vaikka hän haluaisi nukkua pari tuntia lisää, mutta Liisa vasta klo 9 jälkeen, vaikka hän on valvonut jo 3 tuntia. Ai niin, kun Martti on huonessa 1 ja Liisa huoneessa 8.
Ei niitä huoneita järjestyksessä mennä. Numerolla ei ole merkitystä vaan avun tarpeella. Meillä tulee aamuvuoro klo 7 ja silloin aloitetaan niiden asukkaiden luona, joilla on diabetes ja aamulääkkeet klo 8. Ne joilla ei ole aamulääkkeitä tai antoaika vasta klo 9, nostetaan yleensä viimeisenä. Meillä suurin osa on kahden autettavia, eli kaksi hoitajaa menee aamulla. Valitettavasti tunnissa saadaan aamutoimissa avustettua vain.noin 5-6 asukasta. Etenkin jos ulosteita pestävänä, aikaa kuluu. Pyritään siihen, että asukas tekee itse mitä pystyy, joten aikaa pitää antaa. Meillä on 16 asukaspaikkaa ja kyllä se niin on, että joinakin aamuina viimeiset syötetään vasta n. klo 9.30. Ne jotka siis syötetään aamulla, monesti ovat viimeisenä aamupalalla. Ihminen kun ei ole mikään kone syömään, niin hitaimmin syövät syötettävät saavat apua viimeisenä, ettei kenenkään tarvitse odottaa sängyssä vaippa märkänä kohtuuttoman kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa hoivakotia parempaan tai palvelutaloon. Tehkää valitus kunnalle ja eduskuntaan jos laki määrää noin. Entä EU:n systeemi. Muuten ei mikään muutu. Hoitaja/hoivakoti ei voi olla diktaattori iäkkäitä yksityishenkilöitä kohtaan ja tuo on maassa yleinen ongelma. Jolloin muutosta tulee hakea.
Paremmassa palvelutalossa ei välitettäisi diabeteksesta, vaikeasta ylipainosta, tukehtumisvaarasta, palovaarasta yms. Annettaisiin kaiken aina tapahtua asukkaan ja omaisten mieltymysten mukaan!
Kerrohan, pitäisikö sinua valvomassa olla joku taho, joka määräisi esimerkiksi sen, mitä saat syödä, ettet nyt vain lihoisi tai saisi diabetestä? Jos ei pitäisi, niin mikä sitten on se ikäraja jonka jälkeen tällainen taho pitäisi elämässäsi olla (kyllä, myös sinä vanhenet)? Vaikka olisit täysissä järjissäsi ja ymmärtäisit itse valintojesi mahdolliset riskit?
Tulipalo nyt on eri juttu koska se vaikuttaa muihinkin, mutta television kieltoa ei sillä voi perustella ellei kyseessä ole joku vanha romutv.
Nostele itse satakiloisia jalattomia vanhuksia monta kertaa päivässä ja vahdi verensokereita ihmiseltä joka ei itse enää ymmärrä. Luuletteko että nuo säännökset on vain kiusalla tehty. Täällä joku omainen sanoi että jos vanhus tukehtuu mariannekarkkiin niin sehän on vaan hyvä. Aikamoista tekstiä.
Harvoinpa siellä vanhusten hoivakodeissa hirveän lihavaa väkeä on, aliravitsemus siellä on suurempi ongelma.
Kyllä siellä alkaa valtaosa ihan oikeasti ylipainoista väkeä olemaan. Et ole tainnut paljon vanhuksia hoivakodeissa nähdä?
Et ole tainnut nähdä sinäkään, kun et tiedä sitä, että vanhemmiten ruokahalu heikkenee ja samoin ravintoaineitten imeytyminen. Ne jossakin aiemmassa viestissä mainitut proteiinijuomat on juuri siksi, että muuten laihtuvat.
Ei ne proteiinijuomat painon vuoksi ole sentään. Osalla ruokahalu on niin heikko, ettei saa riittävästi proteiinia ja energiaa ruuista, myös esim. haavapotilaille niitä määrätään lähes automaattisesti edesauttamaan toipumista.
Iän myötä proteiinin tarve lisääntyy, eikä sitä useinkaan päivän ruuista saa riittävästi. Varsinkaan he, jotka eivät saa syötyä kaikkea tarjottua ruokaa.
Paino ei kerro vajaaravitsemuksesta mitään, myös ylipainoinen voi olla aliravittu.
Paino alkaa pudota ihmisellä siinä elämän loppupuolella, kun mikään ei enää imeydy. Kuitenkin suuri osa palvelutalojen asukkaista on vielä suht hyväkuntoisia ja liikkuviakin -ja ylipainoisia. Eivät saa liikuntaa kuitenkaan riittävästi ja aineenvaihdunta on iän, sairauksien ja lääkitysten myötä hidastunut.
Kyllä työssäni olen nähnyt ja näen kokoajan vanhuksia palvelutalossa ja ylipainoiset ovat vuosien varrella lisääntyneet selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Saako tupakinpolttoa rajoittaa hoitajien toimesta? Tämmöistä olen kuullut, lienee silti yksilökohtaista. Yhdeltä mummolta ainakin vietiin aski ja annetaan sieltä yksi kerrallaan hoitajien toimesta. Syy oli kuulemma, että saattaisi muuten vetää koko askillisen lyhyen ajan sisällä.
Ei saa rajoittaa. Jokainen saa tuprutella vaikka koko askin kerralla ja oksentaa ja pyörtyillä sen jälkeen. Meillä ei hoitajat vie ulos klo 7-9 välillä, koska priorisoidaan aamutoimet. Yöllä ei pääse myöskään tupakalle. Meillä on säännöt, että asiakasta ei saa jättää valvomatta ulos (tietenkin koska kaikilla on muistin kanssa ongelmia). Minä vien asukkaan katokseen ja tarvittaessa autan sytyttämisessä, mutta lähden sitten toiseen katokseen tai aukeammalle paikalle, josta kuitenkin pystyn seuraamaan tupakointia. Vaikka periaatteessa asukas saa polttaa vaikka sen koko askin putkeen, minä en jaksa siellä seisoa tuntia kerralla, kun on tärkeämpääkin työtä. Viimeistään sen toisen tupakan jälkeen alan hoputtaa sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Saako tupakinpolttoa rajoittaa hoitajien toimesta? Tämmöistä olen kuullut, lienee silti yksilökohtaista. Yhdeltä mummolta ainakin vietiin aski ja annetaan sieltä yksi kerrallaan hoitajien toimesta. Syy oli kuulemma, että saattaisi muuten vetää koko askillisen lyhyen ajan sisällä.
Näin on tehty. Asukas maksaa itse tupakkansa, joten usein omaiset/edunvalvojat osaavat laskea paljonko sitä rahaa on tupakoimiseen. Säännöstely tulee siis usein omaisten tai edunvalvojan toimesta, ei tule tilannetta että asukkaan tupakat loppuu viikoksi tms. Toinen syy on ollut, ettei asukasta voi päästää tupakalle yksin, eikä hoitaja voi olla vahtimassa kokoajan jos tupakat ja tulentekovälineet on asukkaan hallussa. Varsinkin tulentekovälineitä ei vanhuksille varmaan missään laitoksessa voida itselleen antaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen karkkikielto voidaan tehdä vain jos hoidettava vanhus on oikeasti esimerkiksi jo kerran syönyt itse niin paljon karkkia että on meinannut siihen kuolla ja silloinkin se on potilaskohtainen rajoitus. Edes diabetes ei oikeuta automaattisesti mihinkään karkkikieltoon vanhukselta ellei hänellä ole muistisairautta jossa voi unohtaa sairastavansa sitä. Televisiokielto vetoamalla paloturvallisuuteen? Älyttömämpää en ole kuullut. Mikä teitä hoitajia oikein vaivaa? Toivon teille kamalaa vanhuutta.
No kiitos samoin, kamalaa vanhuutta itsellesi. Televisio saa olla joka ikisessä paikassa. Tuo on ihan älytön väite, ettei jollain saisi olla telkkaria. Niitä ikivanhoja kuvaputkitelkkareita 80-luvulta ei saa olla, mutta sitten ostaa vaan nykyaikaisen telkkarin. Eihän kukaan nykyajan ihminen kotonaankaan niitä helposti syttyviä kuvaputkitelkkareita käytä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu. Puolesta ja vastaan. Mikä muuten tekee hoivalaitoksesta erilaisen sääntöjen suhteen kuin on esimerkiksi sairaalat? Sairaalassa potilaana ollessani saan ihan vapaasti käyttää läppäriäni ja katsella vaikka Netflixiä siltä. Toki, jos samassa huoneessa on muita potilaita, en saa olla heille häiriöksi. Kuulokkeet siis korviin ja verho eteen, jos viesruskaveria häiritsee. Samoin sairaalassa saan syödä ihan mitä mua huvittaa. Alkoholi nyt lienee kielletty ja sen ymmärränkin. Mutta saan syödä vaikka ämpärillisen karkkia kerralla, jos haluan. Tarjolla olevasta ruuasta voin syödä vain sen, mitä itse haluan, ja pyytää omaisia tuomaan jotain mulle mieluisaampaa sapuskaa, jos en itse pääse kanttiiniin ostamaan sapuskaa.
Ihan sama juttu hoitokodissa. Meillä on useammalla asukkaalla oma läppäri, mutta yksi tai kaksi pelkästään osaa käyttää. Näillä hoitokodin asukkailla on muisti heikentynyt, ei tänne muuten pääsekään. Osalla on pitkälle edennyt muistisairaus. Karkkia saa syödä. Tosin hyvin helposti joku asukkaista käy varkaissa, jos huomaa jossain karkkia. Meillä yli puolet ei tunnista ollenkaan omaa huonettaan. Omaiset saa tuoda omaa ruokaa. Torilla tai kahviloissa käytiin ennen korona-aikaa, nyt ei ole tehty retkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu. Puolesta ja vastaan. Mikä muuten tekee hoivalaitoksesta erilaisen sääntöjen suhteen kuin on esimerkiksi sairaalat? Sairaalassa potilaana ollessani saan ihan vapaasti käyttää läppäriäni ja katsella vaikka Netflixiä siltä. Toki, jos samassa huoneessa on muita potilaita, en saa olla heille häiriöksi. Kuulokkeet siis korviin ja verho eteen, jos viesruskaveria häiritsee. Samoin sairaalassa saan syödä ihan mitä mua huvittaa. Alkoholi nyt lienee kielletty ja sen ymmärränkin. Mutta saan syödä vaikka ämpärillisen karkkia kerralla, jos haluan. Tarjolla olevasta ruuasta voin syödä vain sen, mitä itse haluan, ja pyytää omaisia tuomaan jotain mulle mieluisaampaa sapuskaa, jos en itse pääse kanttiiniin ostamaan sapuskaa.
Ihan sama juttu hoitokodissa. Meillä on useammalla asukkaalla oma läppäri, mutta yksi tai kaksi pelkästään osaa käyttää. Näillä hoitokodin asukkailla on muisti heikentynyt, ei tänne muuten pääsekään. Osalla on pitkälle edennyt muistisairaus. Karkkia saa syödä. Tosin hyvin helposti joku asukkaista käy varkaissa, jos huomaa jossain karkkia. Meillä yli puolet ei tunnista ollenkaan omaa huonettaan. Omaiset saa tuoda omaa ruokaa. Torilla tai kahviloissa käytiin ennen korona-aikaa, nyt ei ole tehty retkiä.
Niin, sinne joudutaan ei päästä 😏
Hei,hoitokodissa en ole koskaan kuullut että kukaan haluaisi edes yöpyä ja en myöskään puoltaisi tätä asiaa. Kahvinkeitin on hieman turha koska hoitokodeissa on yleinen kahvinkeitin ja hoitajien pitää keittää silloin jos asiakas toivoo, varsinkin jos asiakkaan pää toimii 100% ! Paitsi jos sanoo että haluaa kahvia 10min ennenkuin hoitajien vuoro loppuu. Marianne karkeista tulee mieleen vaan että tukehtumis riski (hänellä tuskin on) mutta jo potilaat eivät syö ruokaa kunnolla ja eivät tekisi mitään muuta kun herkkuja jos niitä tarjolla. Paha sanoa kun ei tiedä enempää tilanteesta. Tv asia on kyseenalainen koska vanhuksilla ei kauheasti muuta ole. Terveisin hoitsu
Ja valitettavasti yhdellä hoitajalla on hoidettavanaan 5-6 joskus 7 ihmistä hoidettavanaan ja aamuvuorossa ensimmäisenä on tärkeää jakaa aamupalat ja aamulääkkeet että ateriaväli ei jäisi liian lyhyeksi. Useimmiten varsinkin nostimella tms ketkä eivät pysty itse siirtymään, heidät nostetaan vasta kun on saatu kävelevät aamupalapöytään syömään,muut pystyvät helposti syömään vuoteessa itse/avustettuna. Viimeiset ihmiset ehditään nostaa vasta ennen lounasta tai kun lounas alkaa. Hoitajien kuuluu saada 10min kahvitauko aamupäivällä vaikka kaikki eivät tätäkään pidä. tämä valitettavasti on ja tilanne hoitoalalla pahenee terveisin olin 10vuotta hoitoalalla
Nyt täytyy kyllä sanoa, että en voi yhtyä aloittajan mielipiteeseen.
Äitini pääsi kunnalliseen hoivakotiin joku aika sitten. Itse en ole kokenut hoivakotia minkäänlaisena naatsilaitoksena, vaan sen mitä olen toimintaa nähnyt ja kokenut, niin olen ollut erittäin tyytyväinen ja arvostan hoitajien työtä erittäin paljon.
Me lähiomaiset saimme osastolle avaimet ja saamme tulla ja mennä kuten haluamme, mitään rajoitteita ei laitettu. Tietenkään ei tulisi pieneen mieleenkään yöpyä äitini huoneessa, enkä kyllä ihan heti edes hokaa, miten se voisi olla edes mahdollista, koska huoneessa on vain yksi kapea sänky.
Mitään televisiorajoitetta, eikä mitään muitakaan rajoitteita meille ei ainakaan kerrottu. Ainut joka sanottiin oli se, että mattoja ei turvallisuusriskin takia pidetty suotavana, mutta ei sitäkään mitenkään jyrkästi torjuttu.
Minä olen asioinut äitini asioiden tiimoilta useampien sosiaalityöntekijöiden ja hoitajien kanssa ja minulla ei ole heistä kuin positiivista sanottavaa. Olen tullut kaikkien kanssa oikein erinomaisesti juttuun ja äitini on saanut arvoistaan hoivaa ja hoitoa. Näin siis meidän pikkukaupungissa.
M56
Vierailija kirjoitti:
Hei,hoitokodissa en ole koskaan kuullut että kukaan haluaisi edes yöpyä ja en myöskään puoltaisi tätä asiaa. Kahvinkeitin on hieman turha koska hoitokodeissa on yleinen kahvinkeitin ja hoitajien pitää keittää silloin jos asiakas toivoo, varsinkin jos asiakkaan pää toimii 100% ! Paitsi jos sanoo että haluaa kahvia 10min ennenkuin hoitajien vuoro loppuu. Marianne karkeista tulee mieleen vaan että tukehtumis riski (hänellä tuskin on) mutta jo potilaat eivät syö ruokaa kunnolla ja eivät tekisi mitään muuta kun herkkuja jos niitä tarjolla. Paha sanoa kun ei tiedä enempää tilanteesta. Tv asia on kyseenalainen koska vanhuksilla ei kauheasti muuta ole. Terveisin hoitsu
Meillä saa hoitokodissa yöpyä, mutta ulko-ovista ei saa kulkea klo 22-06. Tämä määräys jouduttiin tekemään, kun yhden asukkaan tytär oli ollut yökylässä ja ravannut tupakalla pitkin yötä, tyhmyyksissään jättänyt harjanvarren ulko-oven väliin. Hälytyksethän siitä lähtee. Lisäksi on suuri turvallisuusriski, koska asukkaat ovat muistisairaita. Äkkiä siitä ovesta joku hyvin kävelevä asukas livahtaa ulos, jos sattuu yöllä heräämään. Yökkö sanoi sen yön jälkeen, että hän ei suostu enää olemaan töissä, jos se nainen ravaa yöt ulkona. Näitähän on kaikenlaisia ongelmallisia ihmisiä, jotka tietää, että hoitokodeissa vahvoja lääkkeitä. Vaikka ne on monen lukon takana, niin voihan joku yrittää.
Aika harvoin asukkailla kuitenkaan on yövieraita. Joku sanoi, että ei se mikään hotelli ole. Aivan juuri niin. Meillä esim. aamupalat on asukkaille, ei omaisille. Jos tahtoo syödä jotain, omat eväät mukaan ja ne saa kyllä säilyttää jääkaapissa. Emme myöskään pese omaisten pyykkiä. Jos joku käy yökylässä, hän voi viedä lakanat omaan kotiinsa pestäväksi. Useimmilla asukkailla ei ole ylimääräisiä peittoja tai tyynyjä huoneessaan. Talosta ei vieraat saa lainata, koska hoitokodin ”hätävarat” on vain sellaisiin tilanteisiin, joissa asukkaan omat on kuivumassa esim. pissavahingon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei hoivakodeilla pitäisi olla oikeutta riistää elämää ihmisiltä! Maksavat vuokraa ym , kyllä silloin pitäisi saada illa omatoimisia .Tv ja karkit, vaikka viinit ja viinat , kelle se kuuluu?
Mun puolesta vanhukset voivat juoda viinaa niin paljon kuin tahtovat, mut juoppokuskiksi tai juoppo-oksennuksen pesijäksi en ala… Juoppokuski tarkoittaa normaalisti jaloillaan kulkevaa kuskata pyörätuolilla humalan vuoksi. Meillä mammat vetivät jotain tujua ja molemmat olivat umpipäissään. Isoja immeisiä. Nukkuivat toinen lattialla ja toinen sängyssään, kunnes aamulla selvisivät.
Vierailija kirjoitti:
Televisio voi syttyä palamaan ja keksiin voi tukehtua.
Ja voi olla heikot äänieristeet ja muori taas huonokuuloinen telkan huudattaja.
Telkan syttymistä ei oikein ymmärrä ennen kuin sen on kokenut. Asuin talossa, jossa näin kävi ja aivan uskomatonta millaisen roihun sai aikaan.
Aloittaja jankkaa muorin vuokranneen huoneen. Se on kylläkin vuokrannut vain paikan laitoksessa, ei vuokratalossa. Kaksi aivan eri asiaa. Ymmärrän hyvin, ettei siellä saa yöpyä. Hotellit on erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin haluan syödä vanhainkodissa karkkia ja muita herkkuja niin että saa tarpeeksi..sama se sitten on lihooko vai mitä tapahtuu.
Äitini oli lonkkaleikkauksen takia sairaalassa kuukauden toki siihen kuului myös muita sairauksia mihin sitten menehtyi mutta tupakalle ei päässyt kun ei pystynyt kävelemään(oli polttanut 50 vuotta) aika julmaa että tossa vaiheessa elämää pakotetaan lopettamaan tupakan poltto.Ruokaa toki sai yölläkin kun sitä pyysi.
Vaikuttaa myös verenkiertoon tupakointi. Eli järki edellä.
Meillä mummo hoivakodissa, jossa kaikki ovat sinä kunnossa, että kahvikeitin olisi polttanut jo koko talon.
Telkkari saa olla, mutta kukaan ei osaa käyttää.
Karkkeja saa viedä: niitä on sitten hammasmuki täynnä ja riviin aseteltuna ikkunalaudoilla ja tyynyn alla yms. Jos syö niitä, niin hampaat jää pesemättä, kun sekin on hoitajien vastuulla.
Siellä ei voi yöpyä, ei ole ylim. vuodevaatteille tilaa missään.
Alkoholi on hoitajien kaapissa, sieltä saa naukut halutessaan.
Siellä viedään huoneista toisten vaatteita ja tavaroita ja piilotellaan niitä minne sattuu.
Joku kirjoitti, että etsikää vanhukselle parempi paikka.
Niitä paikkoja voi olla ainoastaan ilman kunnan tukea n 5000e kuukausihintaan.
Varmaan niihinkin on menijöitä, mutta ei keskieläkkeellä olevia .
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko sinä, miten paljon aikaa hoitajilta kuluisi pelkästään siihen, että he raahaisivat liikkumattomia petipotilaita tupakalle ulos? Jos on iso sairaala, ei ne muuta ehtisi tekemäänkään ja oikea työ, eli hoitaminen jäisi tekemättä kokonaan.
Jos äidilläsi on ollut kovat tupakantuskat olisi teidän omaisten pitänyt häntä kuskata tupakalle.
Anteeksi nyt en kuullut mitä sanoit?....... Ai, että siihen olisi mennyt niin paljon aikaa/se olisi ollut niin hankala homma, että ette olisi ehtineet tehdä sitä.......
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli pakko viedä tupakka-askit pois, koska moni muistisairas yritti tupakoida sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa hoivakodissa on säännöt yöpymisten, sähkölaitteiden ym. suhteen. Niihin on hyvä tutustua jo ennen kuin hyväksyy tarjotun paikan, ja paikasta voi aina kieltäytyä. Jos ap on merkitty mummon omaiseksi, voi hän kysyä perusteluja esim. karkkikiellolle, vanhuksella on saattanut olla ongelmia verensokerin kanssa.
No ei minusta voi mitään karkkikieltoja ihmiselle laittaa jos on ns järki päässä. Kyllä ihminen saa itsensä syödä vaikka hengiltä jos haluaa. Joku pitkälle muistisairas vähän eri juttu.
Keva-puolella joskus miettii omaisten järjenjuoksua. Tuodaan muutama pullo limsaa, karkkia pussi tolkulla, lisänä keksiä ja hedelmiä. Jos hoitaja ei huomaa, asukas voi syödä tolkuttomasti, mutta ei niitä kielletä, vaan annetaan kohtuu annoksina. Ainoa mitä joskus kielletään on kahvinkeitin, jos vesi otetaan pytystä, tai suodattimessa on kaikki irti saatavilla oleva, kuten kukkamulta vaikka kahvipurkki olisi vieressä. Telkkaria en tiedä kielletyn keneltäkään. Itse olen joskus ottanut kaukosäätimen sen jälkeen, kun osaston kaikki asukkaat ovat säikkyneet täyttä volyymia.
Nyt hei oikeasti mitä ihmettä se sulle kuuluu jos joku vanhus haluaa herkutella ja syödä? Sun ei tarvitse kaikkea kontrolloida. Kun annostelet insuliinin vaikka diapetes potilaalle, niin sä kysyt siltä mitä on syönyt ja koska? Sekä mittaat sen sokeriarvon. Nyt hei oikeesti missä oikeen koulusi kävit ja missä olet töissä?
Nyt hei oikeesti, että onko sulla kaikki muumit laaksossa? Tottakait makean syömistä täytyy diabetesta sairastavalla rajoittaa, ettei verensokeri mene liian korkealle tai heittele rajusti
T. Sairaanhoitaja
No sepä. Joka paikkaan kauheat jonot eikä jonon kärkipäässä todellakaan ole sellainen jolla on jo paikka jossakin yksikössä.