Mummo hoivakodissa, hoitajat määräävät mitä hän saa tehdä vuokraamassaan huonessa
ja määrittelevät hoivan sisällön, josta mummo maksaa.
"Huoneessa ei saa olla televisiota, vieraat ei saa yöpyä, kahvinkeitin poistettu sekä Marianne karkit" Hoivan osalta klo 9 mummo nostetaan ylös, kun ei ehditä aiemmin vaikka mummo itse herää klo 6.30. Mummo istuu pyörätuolissa, pää toimii mutta ei pärjää yksin kotona.
Hän maksaa vuokraa tehostetusta palveluasumisen huoneesta 512€/kk, hoivasta 760€/kk, lääkkeet itse, jalkahoidon itse yms. Silti ei saa osallistua omiin valintoihinsa. Hoitajat eivät pidä jos mummo katsoo televisioita klo 23 asti tai söisi karkkeja. Miksi hoivakodista on tullut vankila. Tyttärentyttärenä en saa yöpyä mummon huoneessa, kun ei ole soveliasta. Hänen vuokraamassaan huoneessa.
Kommentit (761)
Mä en usko tätä. Olen ollut monissa hoivakodeissa töissä ja mikään TV ei todellakaan ole kielletty. Se rikkoo ihan itsemääräämisoikeutta. Ei myöskään karkit ole kielletty. Voisin kuvitella kiellon ainoastaan siinä tapauksessa että on riski että tukehtuu niihin, diabetes ei ole syy kieltää karkkeja. Tää on oltava ihan höpötystä ja jos ei ole,niin todellakin yhteys esimieheen.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen karkkikielto voidaan tehdä vain jos hoidettava vanhus on oikeasti esimerkiksi jo kerran syönyt itse niin paljon karkkia että on meinannut siihen kuolla ja silloinkin se on potilaskohtainen rajoitus. Edes diabetes ei oikeuta automaattisesti mihinkään karkkikieltoon vanhukselta ellei hänellä ole muistisairautta jossa voi unohtaa sairastavansa sitä. Televisiokielto vetoamalla paloturvallisuuteen? Älyttömämpää en ole kuullut. Mikä teitä hoitajia oikein vaivaa? Toivon teille kamalaa vanhuutta.
Hoitajat ei niitä televisiokieltoja päätä.
Hoitajana työskennellessä tuli nähtyä paljon hoitajia, jotka hoitivat vanhuksia kuin pikkulapsia keksimällä heille sääntöjä. Mm. makealle perso 99-vuotias vanhus olisi saanut syödä kaksi karkkia päivässä. Sain pahoja katseita kun vein vanhuksen eteen koko karkkipussin :D hänen kohdalla ei olisi ollut mitään syytä rajoittaa ja vaikka olisi, olen sitä mieltä, että melkein 100v saa kiskoa karkkia kaksin käsin jos maistuu. Omaisetkin ymmärsivät tämän ja sen vuoksi toivatkin aina karkkikuormia mummelille.
Televisiota ei olisi saanut katsoa klo 21 jälkeen. Siitäkin sain huutia kun annoin vanhusten katsoa telkkaria vaikka keskellä yötä.
Itse aion tehdä todella tarkan hoitotahdon itselleni ja toivottavasti sitä noudatetaan jos joudun hoitokotiin. Tärkeimmät kohdat siinä on:
-saan syödä mitä ikinä haluan tai olla syömättä. Vaikka olisi diabetes ja vaikka mitä, herkkujen syöntiä ei saa rajoittaa.
-jos haluan nukkua yöni päivävaatteissa, antakaa nukkua tai jos haluan olla pyjamassa koko päivän, antakaa olla.
-antakaa katsoa televisiota vaikka koko yö, jos siitä ei ole haittaa muille
-jos en suostu ottamaan lääkkeitä, älkää antako väkisin tai piilottako ruokaan, vaikka olisi miten elintärkeät lääkkeet
-älkää raahatko väkisin muiden seuraan tai viriketuokioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Tai sitten mummorukka on joutunut johonkin nimeltä mainitsemattoman rahastuspuljun asukkaaksi.
Eihän siellä yömajaa voi pitää, mutta satunnaisesti voi joku yöpyä. Sitä ei voi edes millään järjestyssäännöllä kieltää, eikä varsinkaan sitä, mihin aikaan katsoo telkkaria. Onko karkinsyöntikiellolle joku lääketieteellinen syy, kuten diabetes?
Ihan turha urputtaa jossakin keskustelupalstalla. Kutsutte paikan johtajan sekä mummon omanhoitajan keskustelemaan asiasta. Ei ole ollenkaan pahitteeksi ottaa mukaan asianajajaa.
Diabeetikolta ei ole mikään laki kieltänyt karkin syömistä.
Ei olekaan. Kärjistetäänpä nyt kuitenkin vähän:
Jos ihmisellä on nielemisvaikeuksia, onko parempi että tämä syö yksin karkkia huoneessaan ja vaikka tukehtuu?
Tai jos ihmisellä on esim. dm2, ja verensokeri heittelee radikaalisti runsaan karkinsyönnin vuoksi, onko parempi vain syödä vai onko parempi rajoittaa?
Entä, jos ihmisellä on haava, jonka hoito vaatii sokerien rajoittamista? Onko kuitenkin parempi antaa syödä karkkia, vaikka haava ei paranisikaan?
Sen sijaan karkinsyöntiä ei ole syytä rajoittaa, jos
A) se on kohtuullista eli ei aiheuta lisää terveydellisiä ongelmia
B) asukas voi nautiskella karamelleja turvallisesti myös yksin ollessaan.
Aloittaja on jo kertonut, että karkinsyönti on kielletty koska muut mummot pahastuu asiasta. Eli ilmeisesti mummo on syönyt karkkejaan yleisissä tiloissa eikä tarjonnut muille tai muuta vastaavaa. Todennäköisesti tapahtunut kerran, jos joku toinen karkkia haluava mummo on todella nostanut metelin asiasta, ovat katsoneet paremmaksi ettei kukaan tule karkkeineen yhteisiin tiloihin.
Tuskin siis oikeasti mitään karkkeja on kielletty, jos tämä juttu on edes totta.
Vierailija kirjoitti:
Onko muuallaki asukkailla omat suihkupäivät ja jos sattuu oleen kipee tai muuta kun olis se oma suihkupäivä, niin se lykkääntyy sit seuraavalle viikolle, kun ei voida vaihtaa jonkun muun asukkaan kanssa sitä pesupäivää jos oot ite estyny omalla vuorolla
No ei ole. Ammattitaitoinen hoitaja on asiakaslähtöinen. Hoitajilta vaaditaan myös organisointia ja oma-aloitteisuutta, maalaisjärjellä höystettynä. Toki, kun ikääntyvä ihminen sairastuu, voi viedä vuodelepoon viikoksi, jopa pidemmäksi aikaa. Tähänkin on toisenlaiset keinot puhtaana pitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa hoivakodissa on säännöt yöpymisten, sähkölaitteiden ym. suhteen. Niihin on hyvä tutustua jo ennen kuin hyväksyy tarjotun paikan, ja paikasta voi aina kieltäytyä. Jos ap on merkitty mummon omaiseksi, voi hän kysyä perusteluja esim. karkkikiellolle, vanhuksella on saattanut olla ongelmia verensokerin kanssa.
No ei minusta voi mitään karkkikieltoja ihmiselle laittaa jos on ns järki päässä. Kyllä ihminen saa itsensä syödä vaikka hengiltä jos haluaa. Joku pitkälle muistisairas vähän eri juttu.
Keva-puolella joskus miettii omaisten järjenjuoksua. Tuodaan muutama pullo limsaa, karkkia pussi tolkulla, lisänä keksiä ja hedelmiä. Jos hoitaja ei huomaa, asukas voi syödä tolkuttomasti, mutta ei niitä kielletä, vaan annetaan kohtuu annoksina. Ainoa mitä joskus kielletään on kahvinkeitin, jos vesi otetaan pytystä, tai suodattimessa on kaikki irti saatavilla oleva, kuten kukkamulta vaikka kahvipurkki olisi vieressä. Telkkaria en tiedä kielletyn keneltäkään. Itse olen joskus ottanut kaukosäätimen sen jälkeen, kun osaston kaikki asukkaat ovat säikkyneet täyttä volyymia.
Nyt hei oikeasti mitä ihmettä se sulle kuuluu jos joku vanhus haluaa herkutella ja syödä? Sun ei tarvitse kaikkea kontrolloida. Kun annostelet insuliinin vaikka diapetes potilaalle, niin sä kysyt siltä mitä on syönyt ja koska? Sekä mittaat sen sokeriarvon. Nyt hei oikeesti missä oikeen koulusi kävit ja missä olet töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju tuntuu olevan täynnä trolleja. Ihanko tosissanne olette sitä mieltä, että ikäihmisen pitää vaan tyytyväisenä tuijotella seiniä, ei saa olla telkkaria, ei saa syödä karkkia, satunnaiset yövieraatkin on kielletty. Haluaisitteko itse elää tuollaista elämää? Ap:n tekstistä käsitin, että mummo on ihan oikeustoimikelpoinen, ei mikään muistisairas.
No miksi hän sit on hoitolaitoksessa?
Ei kaikki hoitolaitoksissa asuvat vanhukset suinkaan ole muistisairaita. Voi olla myös liikuntarajoitteinen jolloin ei pärjää kotona vaan on kaikissa/suurimmassa osissa toimissaan autettava mutta järki pelaa täysin.
Kysyinkö mä muistisairauksista jotain? En. Kysyin miksi hän on hoitolaitoksessa, jos hän ei hoitoa ja hoivaa tarvitse.
Mistä päättelit että hän ei hoitoa ja hoivaa tarvitse?
No siitä, että hänen sanottiin olevan oikeustoimikelpoinen ja viitattiin siihen että voisi asua kotonakin. Ei hoivalaitos ole mikään automatismi ja kodinkorvike vain oikeustoimikelvottomille tai muistisairaille. Aina siihen hoitoon joku syy on. Ja laitoksessa on säännöt.
Aloituksessa nimenomaan sanotaan ettei pärjää kotona yksin.
Aivan, niin sanottiin. Miksi siis sanoa, että ” Haluaisitteko itse elää tuollaista elämää? Ap:n tekstistä käsitin, että mummo on ihan oikeustoimikelpoinen, ei mikään muistisairas.” ? Jos sä tarvitset hoitoa ja hoivaa ja olet hoivalaitoksessa, on siihen syynsä. Kuka haluaa asua hoivalaitoksessa? Ei kukaan, mutta sitä vaan on joskus sellaisessa kunnossa, että siellä asutaan.
Eli sinusta olisi ihan ok että sinua tai ketä tahansa kiellettäisiin illalla katsomasta tv:tä, syömästä karkkia silloin kun mieli tekee vaikka järki päässä pelaa? Toivottavasti et ole hoitoalalla.
Kyllä, jos sillä saadaan ihmiselle lisäturvaa tai elinvuosia.
Tämä on sellainen asia, josta päättää ihminen itse, ei hoitaja.
Ei päätä, jos olet hoitolaitoksessa. Päättää, jos olet kevyemmässä laitoksessa tai asut kotona.
Kylläpä vain päättääkin.
No ei päätä, kun kyseessä on karkki tai tv tai mikä tahansa muu turvallisuuteen tai sääntlihin liittyvä asia.
Kyllä päättää. Omaan terveyteensä liittyvissä asioissa on jokaisella itsemääräämisoikeus, myös hoivakodin asukkaalla, ja yleiseen turvallisuuteen liittyvien sääntöjen pitää ihan oikeasti liittyä siihen yleiseen turvallisuuteen. Esimerkiksi sisällä tupakoinnin tai kynttilöiden polttamisen kielto on perusteltu, tv-kielto ei ole.
Tämän ketjun kun lukee niin hoitajat ei todellakaan ansaitse enemmän palkkaa vaan reilusti vähemmän
Mielenkiintoinen keskustelu. Puolesta ja vastaan. Mikä muuten tekee hoivalaitoksesta erilaisen sääntöjen suhteen kuin on esimerkiksi sairaalat? Sairaalassa potilaana ollessani saan ihan vapaasti käyttää läppäriäni ja katsella vaikka Netflixiä siltä. Toki, jos samassa huoneessa on muita potilaita, en saa olla heille häiriöksi. Kuulokkeet siis korviin ja verho eteen, jos viesruskaveria häiritsee. Samoin sairaalassa saan syödä ihan mitä mua huvittaa. Alkoholi nyt lienee kielletty ja sen ymmärränkin. Mutta saan syödä vaikka ämpärillisen karkkia kerralla, jos haluan. Tarjolla olevasta ruuasta voin syödä vain sen, mitä itse haluan, ja pyytää omaisia tuomaan jotain mulle mieluisaampaa sapuskaa, jos en itse pääse kanttiiniin ostamaan sapuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa, soitin sinne yksikköön ja luin sopimuksia.
Luin siis vuokrasopimuksen ja siinä ei ole kieltoja. Ei lue että omaiset ei saisi satunnaisesti yöpyä. Mummolla ei ole diabetesta eikä ylipainoa, ja syö hyvin. Kuulemma muut mummot pahoittavat mielensä jos yksi syö karkkia. Kahvikietin ja televisio ei saa olla huoneessa, kun sisustusarkkitehti käynyt tekemässä suunnitelma. Lisäksi yhteisöllisyys kuulemma vaarantuu. Todellisuudessa ei ole lain perusteita rajoittaa vierailuja tai muutakaan. Terveydellisistä syistä jos rajoitetun ajan pitää olla syy. Huolehtikaa omaisista ja kysykää, huomenna mummon huoneeseen laitetaan televisio ja kahvinkeitin, ja karkitkin on ok. Ongelma on se että henkilökuntaa ei riitä vahtimaan muita asukkaita, että eivät samoilisi mummon huoneessa, mutta se ei ole meidän ongelma vaan paikan. Mummolla on oikeus toimia ja saada mielekkäitä asioita elämäänsä, niinkuin meillä kaikilla.
Sisustusarkkitehdin tekemään suunnitelmaan liittyy varmaan sellainen epäkohta, ettei huoneeseen saa laitettua vaadittavia sähköliitäntöjä, mitkä mahdollistaisi nuo kahvinkeittimet ja tv:t? Todella typeriä ja käytännön elämästä vieraita suunnitteluja näkee jatkuvasti ainakin uusissa rakennuksissa.
Kai mummollasi nyt kuitenkin on lukittava ovi, ettei muut mummot pääse samoilemaan hänen huoneeseen tv:n ja karkkien perässä?
Kuulostaa niin uskomattomalta että haluaisin kovasti tietää mistä paikasta on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa hoivakodissa on säännöt yöpymisten, sähkölaitteiden ym. suhteen. Niihin on hyvä tutustua jo ennen kuin hyväksyy tarjotun paikan, ja paikasta voi aina kieltäytyä. Jos ap on merkitty mummon omaiseksi, voi hän kysyä perusteluja esim. karkkikiellolle, vanhuksella on saattanut olla ongelmia verensokerin kanssa.
No ei minusta voi mitään karkkikieltoja ihmiselle laittaa jos on ns järki päässä. Kyllä ihminen saa itsensä syödä vaikka hengiltä jos haluaa. Joku pitkälle muistisairas vähän eri juttu.
Keva-puolella joskus miettii omaisten järjenjuoksua. Tuodaan muutama pullo limsaa, karkkia pussi tolkulla, lisänä keksiä ja hedelmiä. Jos hoitaja ei huomaa, asukas voi syödä tolkuttomasti, mutta ei niitä kielletä, vaan annetaan kohtuu annoksina. Ainoa mitä joskus kielletään on kahvinkeitin, jos vesi otetaan pytystä, tai suodattimessa on kaikki irti saatavilla oleva, kuten kukkamulta vaikka kahvipurkki olisi vieressä. Telkkaria en tiedä kielletyn keneltäkään. Itse olen joskus ottanut kaukosäätimen sen jälkeen, kun osaston kaikki asukkaat ovat säikkyneet täyttä volyymia.
Nyt hei oikeasti mitä ihmettä se sulle kuuluu jos joku vanhus haluaa herkutella ja syödä? Sun ei tarvitse kaikkea kontrolloida. Kun annostelet insuliinin vaikka diapetes potilaalle, niin sä kysyt siltä mitä on syönyt ja koska? Sekä mittaat sen sokeriarvon. Nyt hei oikeesti missä oikeen koulusi kävit ja missä olet töissä?
Kehitysvammainen voi todellakin syödä pari kiloa karkkia, juoda monta litraa limsaa ja vielä normaali ruoka lisäksi. Annatko sinä lapsesi syödä noin?
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun kun lukee niin hoitajat ei todellakaan ansaitse enemmän palkkaa vaan reilusti vähemmän
Ei tässä montaa oikeaa hoitajaa ole ollut vastaamassa. Trollaajia lähinnä jotka jankkaa tuosta turvallisuudesta ja hoitolaitoksen säännöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Tai sitten mummorukka on joutunut johonkin nimeltä mainitsemattoman rahastuspuljun asukkaaksi.
Eihän siellä yömajaa voi pitää, mutta satunnaisesti voi joku yöpyä. Sitä ei voi edes millään järjestyssäännöllä kieltää, eikä varsinkaan sitä, mihin aikaan katsoo telkkaria. Onko karkinsyöntikiellolle joku lääketieteellinen syy, kuten diabetes?
Ihan turha urputtaa jossakin keskustelupalstalla. Kutsutte paikan johtajan sekä mummon omanhoitajan keskustelemaan asiasta. Ei ole ollenkaan pahitteeksi ottaa mukaan asianajajaa.
Juu ei, mutta, jos se vanhus kuolee hypoglygemiaan, ketä syytetään?
Miksi luulet että karkit laskeva verensokeria? Ei se niin mene, ne nostavat sitä.
Et siis tiedä mitään sokeritaudista, ei se mitään. Kannattaa selvittää mitä tapahtuu verensokerille nopean nousun jälkeen.
Tämän vuoksi hoitajat tarkkailevat verensokeria mittaamalla lääkärin ohjeistuksen mukaan, vaikka jokaisella yö kierrolla.
kyllähän omaiset saavat karkkia viedä, tosin heille kerrotaan että mummu tukehtuu niihin, mutta tämä ei ole enää hoitajien ongelma. Mummulla todetaan vaan exitus ja päästään perunkirjoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei, mutta, jos se vanhus kuolee hypoglygemiaan, ketä syytetään?
Miksi luulet että karkit laskeva verensokeria? Ei se niin mene, ne nostavat sitä.
Et siis tiedä mitään sokeritaudista, ei se mitään. Kannattaa selvittää mitä tapahtuu verensokerille nopean nousun jälkeen.
Selvitä toki itse, kun et tiedä mitä hypoglykemiasta kärsivälle suositellaan ensiavuksi.
Tällaiseen taipumukseen omaavalle henkilölle ei syötetä ensiavuksi karkkia. Meillä on pienissä annospussissa hunajaa, joita jokainen hoitaja tahollaan rintataskussa säilyttää, jotta saadaan ensiapu viipymättä. Omahoitajuudesta huolimatta kaikilla on vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammainen voi todellakin syödä pari kiloa karkkia, juoda monta litraa limsaa ja vielä normaali ruoka lisäksi. Annatko sinä lapsesi syödä noin?
En ole se, jolle vastasit, mutta kyllä kehitysvammaisella on se itsemääräämisoikeus myös, eikä siihen noin vain voi puuttua. Saathan sinäkin ylensyödä vaikka kuinka paljon jos haluat eikä siihen ole muilla sanomista. Ongelma on tietysti siinä, että kehitysvammainen ei välttämättä ollenkaan ymmärrä, mitä terveysongelmia tolkuttomasta syömisestä seuraa. Kyseessä onkin hoitotyön eettinen ristiriita; itsemääräämisoikeutta pitää kunnioittaa, mutta toisaalta pitäisi myös yrittää estää ihmistä vahingoittamasta itseään. Herkkujen syönnin rajoitusta ei ainakaan voi kevyin perustein tehdä, mikään pelkkä ylipaino ei esimerkiksi voi olla syy vaan puuttuminen voi tulla kyseeseen silloin kun ihminen ahmii aivan pakonomaisesti. Ei se ongelmatonta silloinkaan ole. Eivät nämä ole mitään yksinkertaisia asioita ja hoitotyö onkin jatkuvaa eettistä pohdintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole kyse lapsista. Ihmisellä on ihan täysi oikeus vetää napansa täyteen herkkuja jos haluaa
jos ihmiselle on määritelty esim. sileä ruoka niin se on tehdy syystä. Vit tu miten tyhmiä olette!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hoivakodeilla pitäisi olla oikeutta riistää elämää ihmisiltä! Maksavat vuokraa ym , kyllä silloin pitäisi saada illa omatoimisia .Tv ja karkit, vaikka viinit ja viinat , kelle se kuuluu?
Tehostetussa palveluasumisessa olevat eivät ole omatoimisia. Siellä tuetaan vielä jäljellä olevia voimavaroja ja avustetaan arjessa.
Omatoimisuuteen pitää kannustaa ja sitä pitää vaalia loppuun asti niissä rajoissa mitä se on mahdollista! Jos ongelma on vain liikkumisessa niin asiakas voi silti olla omatoiminen monessakin osa-alueessa. Fyysisyyskin voidaan jakaa esim. jalkojen toimintaan tai miten kädet toimii? Voidaan pilkkoa vieläkin pienemmäksi. Sitten jää vielä kokonaan psyykkinen ja sosiaalinen puoli, asioiden hoito jne. Jos ei muuta ole jäljellä niin ainakin asiakkaan tahto on, ja sitä pitää kunnioittaa!
Joo, kuinka moni omatoimisesti hakee ruuan, asettaa tarjottimelle ja kantaa pöytään. En ymmärrä, että et ymmärtänyt pilkkomattomana pointtia siitä tehostetusta palveluasumisessa.
Toki voin vääntää, täysin omatoiminen ihminen, joka kykenee pukeutumaan, ei välttämättä kykene peseytymään. Täysin omatoiminen ei kykene hoitamaan haavoja, pistämään insuliinia, ottamaan lääkkeitä ITSENÄISESTI.
Mikä sinua noin kovasti naurattaa? Aluksi tosiaan puhuttiin karkeista ja televisiosta, ja niidenkin kieltoa joku neropatti perusteli turvalla ja lisävuosilla. Nyt jos oikein pinnistät, voit ehkä havaita miten kirjoitukseni niihin liittyy.