Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo hoivakodissa, hoitajat määräävät mitä hän saa tehdä vuokraamassaan huonessa

Vierailija
12.03.2022 |

ja määrittelevät hoivan sisällön, josta mummo maksaa.
"Huoneessa ei saa olla televisiota, vieraat ei saa yöpyä, kahvinkeitin poistettu sekä Marianne karkit" Hoivan osalta klo 9 mummo nostetaan ylös, kun ei ehditä aiemmin vaikka mummo itse herää klo 6.30. Mummo istuu pyörätuolissa, pää toimii mutta ei pärjää yksin kotona.
Hän maksaa vuokraa tehostetusta palveluasumisen huoneesta 512€/kk, hoivasta 760€/kk, lääkkeet itse, jalkahoidon itse yms. Silti ei saa osallistua omiin valintoihinsa. Hoitajat eivät pidä jos mummo katsoo televisioita klo 23 asti tai söisi karkkeja. Miksi hoivakodista on tullut vankila. Tyttärentyttärenä en saa yöpyä mummon huoneessa, kun ei ole soveliasta. Hänen vuokraamassaan huoneessa.

Kommentit (761)

Vierailija
301/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvikeitin jonkun huoneessa hoivakodissa🤣🤣🤣

Yksi kaunis päivä koko talo on tulessa.

T.hoitsu

Oletko koskaan kuullut kahvinkeittimen aiheuttamasta tulipalosta?

Oikeasti suurempi riski on palovamma, jos kuumaa kahvia kaatuu päälle. Mutta kas kun hoitajat eivät hoksaa tätä vaan inttävät palovaarasta.

Vierailija
302/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä on sydäntä tunkea vanhoja omaisianne noin kauheisiin paikkoihin? Miksi ette hoida heitä itse? Jos tiedätte miten huonosti asiat ovat ja silti ette hoida, olette ihan yhtä syyllisiä itse. Kaikki syyt ovat tekosyitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa hoivakodissa on säännöt yöpymisten, sähkölaitteiden ym. suhteen. Niihin on hyvä tutustua jo ennen kuin hyväksyy tarjotun paikan, ja paikasta voi aina kieltäytyä. Jos ap on merkitty mummon omaiseksi, voi hän kysyä perusteluja esim. karkkikiellolle, vanhuksella on saattanut olla ongelmia verensokerin kanssa.

No ei minusta voi mitään karkkikieltoja ihmiselle laittaa jos on ns järki päässä. Kyllä ihminen saa itsensä syödä vaikka hengiltä jos haluaa. Joku pitkälle muistisairas vähän eri juttu.

Keva-puolella joskus miettii omaisten järjenjuoksua. Tuodaan muutama pullo limsaa, karkkia pussi tolkulla, lisänä keksiä ja hedelmiä. Jos hoitaja ei huomaa, asukas voi syödä tolkuttomasti, mutta ei niitä kielletä, vaan annetaan kohtuu annoksina. Ainoa mitä joskus kielletään on kahvinkeitin, jos vesi otetaan pytystä, tai suodattimessa on kaikki irti saatavilla oleva, kuten kukkamulta vaikka kahvipurkki olisi vieressä. Telkkaria en tiedä kielletyn keneltäkään. Itse olen joskus ottanut kaukosäätimen sen jälkeen, kun osaston kaikki asukkaat ovat säikkyneet täyttä volyymia. 

Nyt hei oikeasti mitä ihmettä se sulle kuuluu jos joku vanhus haluaa herkutella ja syödä? Sun ei tarvitse kaikkea kontrolloida. Kun annostelet insuliinin vaikka diapetes potilaalle, niin sä kysyt siltä mitä on syönyt ja koska? Sekä mittaat sen sokeriarvon. Nyt hei oikeesti missä oikeen koulusi kävit ja missä olet töissä?

Nyt hei oikeesti, että onko sulla kaikki muumit laaksossa? Tottakait makean syömistä täytyy diabetesta sairastavalla rajoittaa, ettei verensokeri mene liian korkealle tai heittele rajusti

T. Sairaanhoitaja

Joo ja eihän ne muista mitä ne on syöneet eikä kehtaa myöntää että meni 2 levyä suklaata. Verensokeri on 15 tai 25 ja insuliinia pistettävä hirveästi. Paino on jatkuvassa noususuunnassa, hampaat riekaleina ja jaloissa hermovaurioita, tunnottomuutta ja naarmut muuttuu vaikeahoitoisiksi haavoiksi. Kävelykään ei kohta suju ja näkö hämärtyy pysyvästi. Mutta pääasia että saa syödä herkkuja niin paljon kuin jaksaa.

Vierailija
304/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt täytyy kyllä sanoa, että en voi yhtyä aloittajan mielipiteeseen.

Äitini pääsi kunnalliseen hoivakotiin joku aika sitten. Itse en ole kokenut hoivakotia minkäänlaisena naatsilaitoksena, vaan sen mitä olen toimintaa nähnyt ja kokenut, niin olen ollut erittäin tyytyväinen ja arvostan hoitajien työtä erittäin paljon.

Me lähiomaiset saimme osastolle avaimet ja saamme tulla ja mennä kuten haluamme, mitään rajoitteita ei laitettu. Tietenkään ei tulisi pieneen mieleenkään yöpyä äitini huoneessa, enkä kyllä ihan heti edes hokaa, miten se voisi olla edes mahdollista, koska huoneessa on vain yksi kapea sänky.

Mitään televisiorajoitetta, eikä mitään muitakaan rajoitteita meille ei ainakaan kerrottu. Ainut joka sanottiin oli se, että mattoja ei turvallisuusriskin takia pidetty suotavana, mutta ei sitäkään mitenkään jyrkästi torjuttu.

Minä olen asioinut äitini asioiden tiimoilta useampien sosiaalityöntekijöiden ja hoitajien kanssa ja minulla ei ole heistä kuin positiivista sanottavaa. Olen tullut kaikkien kanssa oikein erinomaisesti juttuun ja äitini on saanut arvoistaan hoivaa ja hoitoa. Näin siis meidän pikkukaupungissa.

M56

Mihin mielipiteeseen? AP kirjoitti faktat oman isovanhempansa tilanteesta, se ei ole sama kuin mielipide.

Vai tarkoitatko, että AP:n kirjoittama ei voi olla totta, koska sinun kokemuksesi hoivakodista on erilainen?

Vierailija
305/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko lukeneet, ymmärtäneet ja hyväksyneet hoivakodin sopimuksen säännöt ENNEN sopimuksen allekirjoittamista? Jos mummo ei pärjää kotona, niin te lähiomaiset voitte ottaa hänet pois hoivakodista ja alkaa hoitaa mummoa omaishoitajina 24/7 kotona. Silloin saatte päättää päivärytmistä vapaasti. Vanhuksen hoitaminen on yllättävän kuormittavaa, sitovaa ja raskasta työtä.

Yöhoitaja työskentelee yövuorossa usein yksin. Yöhoitaja ei ehdi eikä edes saa autettua yksin raskashoitoisia vanhuksia ylös vuoteesta. Se on aamuvuorolaisten tehtävä.

Miksi omaisen pitäisi saada yöpyä hoivakodissa? Lähiomainen voi olla vanhuksen seurana päiväsaikaan ja viedä vanhuksen esimerkiksi ulos. Hoitajilla ei ole aikaa seurustella ja ulkoilla vanhusten kanssa. Vanhus ei tarvitse yöllä seuraa, koska yö on nukkumista varten. Hoivakodin säännöissä voi olla maininta, että omaisten yöpyminen on kielletty.

Kahvinkeittimen ja television kieltoon omassa huoneessa en ymmärrä pitävää perustetta. Kahvinkeitin voi olla mallia, jonka ajastin sammuttaa pois päältä. Ja televisio samoin.

Karkinsyönnin kiellon ymmärrän, jos vanhuksella on esimerkiksi diabetes tai nielemisvaikeuksia. Esimerkiksi Parkinsonin tauti aiheuttaa suun kuivumista, nielemisvaikeuksia ja aspraatioriskin. Ruoka tai makeinen voi juuttua vanhuksen kurkkuun ja tästä seuraa tukehtumisvaara. Keuhkoon joutunut ruoka voi aiheuttaa aspiraatiokeuhkotulehduksen, mikä on on yleinen kuolinsyy Parkinsonin tautia sairastavilla ihmisillä.

20 kertomusta siitä, mitä vanhuksille oikeasti tapahtuu hoivakodeissa: ”Viranomaisille ei tietenkään saa kertoa”: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005982509.html

Hoitaja kertoo työstä Esperissä: Vanhus pääsee pesulle kerran viikossa, yöt märissä vaipoissa – ”Omaisille piti näyttää positiivista puolta, ettei täällä ole mitään ongelmia”: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005981050.html

Vierailija
306/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakanpoltto aiheuttaa haavainfektioita ja hidastaa toimenpiteistä toipumista merkittävästi.

"Potilas pitää vieroittaa tupakasta ennen kirurgisia toimenpiteitä"

"Tupakoinnin jatkaminen lisää leikkauksiin liittyvää komplikaatioriskiä. Haittatapahtuman saaneen potilaan hoito on kallista ja aikaa vievää, ja lopputulos on usein huono. Kaikkien kannalta on ikävää, jos tupakoinnista johtuva haittatapahtuma pilaa teknisesti onnistuneen hoidon. Tupakoinnin lopettaminen on yksi tärkeimmistä ja helposti hallittavissa olevista komplikaatioriskiä vähentävistä tekijöistä."

"Lonkan tekonivelleikkauksia koonneessa meta-analyysissa syviä haavainfektioita oli tupakointia jatkaneilla potilailla 4,6 kertaa useammin kuin potilailla, jotka eivät olleet koskaan tupakoineet (22). Tuoreessa 7 900 potilaan etenevässä seurantatutkimuksessa syvien infektioiden riskisuhde oli tupakoivilla 2,4-kertainen ja uusintaleikkauksien 1,8-kertainen verrattuna tupakoinnin lopettaneisiin tai niihin, jotka eivät olleet koskaan tupakoineet (23). Tupakointi heikentää myös luutumista, ja tupakoivilla lonkan tekonivelen irtoamisen riski on 3,1-kertainen. Samoin luudutettu selkä luutuu huonommin, jos potilas jatkaa tupakointia toipuessaan leikkauksesta (24)." https://www.duodecimlehti.fi/duo13819

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin haluan syödä vanhainkodissa karkkia  ja muita herkkuja niin että saa tarpeeksi..sama se sitten on lihooko vai mitä tapahtuu. 

Äitini oli lonkkaleikkauksen takia sairaalassa kuukauden toki siihen kuului myös muita sairauksia mihin sitten menehtyi mutta tupakalle ei päässyt kun ei pystynyt kävelemään(oli polttanut 50 vuotta) aika julmaa että tossa vaiheessa elämää pakotetaan lopettamaan tupakan poltto.Ruokaa toki sai yölläkin kun sitä pyysi.

Vierailija
307/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.hoitsu

Oikeasti suurempi riski on palovamma, jos kuumaa kahvia kaatuu päälle. Mutta kas kun hoitajat eivät hoksaa tätä vaan inttävät palovaarasta.

Se kun on ihan paloviranomaisen määräys jollain paikkakunnilla, ei mikään hoitajien keksintö. Ihan oikeasti, muistisairas voi vahingossa tai tarkoituksella laittaa keittimen päälle ja levylle jotain palavaa materiaalia. Kahvinkeitin makuuhuoneessa ei ole mikään välttämättömyys tai edes millään tavalla elämänlaatua nostava asia sellaiselle henkilölle joka ei sitä osaa enää käyttää. Mikäli osaa, niin tuskin on tänä päivänä tehostetussa palveluasumisessa.

Ap on vain typerä provo, missään ei kielletä vanhuksilta karkkeja sen vuoksi, että muut asukkaat ovat niistä kateellisia. Saati kielletä nykyisiä littania tv-vastaanottimia, jotka eivät voi syttyä palamaan kuten kuvaputkitv ennen vanhaan. Ihmettelen ainoastaan miten tämä typerä provo voi upota totena niin moneen. On mennyt vanhustenhoitoalan mollauspropaganda hyvin perille. Meillä kuitenkin on paljon hyviä hoitopaikkoja, joissa vanhuksia hoidetaan hyvin ja heidän yksilölliset toiveensa huomioiden. On toki huonojakin paikkoja, mutta niiden ongelmat eivät kyllä jää telkkari- tai karkkikieltoon. Voisi puhua oikeista ongelmista, eikä keksiä tällaisia typeryyksiä.

Vierailija
308/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko lukeneet, ymmärtäneet ja hyväksyneet hoivakodin sopimuksen säännöt ENNEN sopimuksen allekirjoittamista? Jos mummo ei pärjää kotona, niin te lähiomaiset voitte ottaa hänet pois hoivakodista ja alkaa hoitaa mummoa omaishoitajina 24/7 kotona. Silloin saatte päättää päivärytmistä vapaasti. Vanhuksen hoitaminen on yllättävän kuormittavaa, sitovaa ja raskasta työtä.

Yöhoitaja työskentelee yövuorossa usein yksin. Yöhoitaja ei ehdi eikä edes saa autettua yksin raskashoitoisia vanhuksia ylös vuoteesta. Se on aamuvuorolaisten tehtävä.

Miksi omaisen pitäisi saada yöpyä hoivakodissa? Lähiomainen voi olla vanhuksen seurana päiväsaikaan ja viedä vanhuksen esimerkiksi ulos. Hoitajilla ei ole aikaa seurustella ja ulkoilla vanhusten kanssa. Vanhus ei tarvitse yöllä seuraa, koska yö on nukkumista varten. Hoivakodin säännöissä voi olla maininta, että omaisten yöpyminen on kielletty.

Kahvinkeittimen ja television kieltoon omassa huoneessa en ymmärrä pitävää perustetta. Kahvinkeitin voi olla mallia, jonka ajastin sammuttaa pois päältä. Ja televisio samoin.

Karkinsyönnin kiellon ymmärrän, jos vanhuksella on esimerkiksi diabetes tai nielemisvaikeuksia. Esimerkiksi Parkinsonin tauti aiheuttaa suun kuivumista, nielemisvaikeuksia ja aspraatioriskin. Ruoka tai makeinen voi juuttua vanhuksen kurkkuun ja tästä seuraa tukehtumisvaara. Keuhkoon joutunut ruoka voi aiheuttaa aspiraatiokeuhkotulehduksen, mikä on on yleinen kuolinsyy Parkinsonin tautia sairastavilla ihmisillä.

20 kertomusta siitä, mitä vanhuksille oikeasti tapahtuu hoivakodeissa: ”Viranomaisille ei tietenkään saa kertoa”: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005982509.html

Hoitaja kertoo työstä Esperissä: Vanhus pääsee pesulle kerran viikossa, yöt märissä vaipoissa – ”Omaisille piti näyttää positiivista puolta, ettei täällä ole mitään ongelmia”: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005981050.html

Miten te jaksatte vielä inttää ja keksiä näitä perusteluja, kun ap on kertonut jo ottaneensa johtajaan yhteyttä ja saanut vastaukseksi, että muut mummot samoilevat ap:n mummon huoneeseen tv:n ja karkkien perässä, sisustusarkkitehti on suunnitellut huoneet niin ettei sinne voi laittaa tv:tä tai kahvinkeitintä ja muut mummot pahoittaa mielensä jos ap:n mummo syö karkkia.

Täysin tekaistu koko aloitus ja tarina siis.

Vierailija
309/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.hoitsu

Kaikki sähkölaitteet voi syttyä palamaan. 

Itsellä kokemus juurikin kahvinkeittimestä. Kahvinkeitin oli uusi (alle vuoden vanha) ja hyvää merkkiä. Onneksi oli sunnuntaiaamu kun se oli mennyt oikosulkuun(?) tai ties mitä ja oli jo polttamassa pöydän pintaa, kun tulin keittiöön. Kahvinkeitin ei siis ollut päällä vaan itsestään syttynyt.

Vierailija
310/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.hoitsu

Olen kuullut. Nykyään kaikissa myytävissä keittimissä on oltava automaattinen virrankatkaisu tietyn ajan kuluttua, juurikin tästä syystä.

Vierailija
311/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.hoitsu

Hoitajat ei puutu siihen mitä tavaroita huoneeseen saa tai ei saa viedä, kyllä ne päätökset tulee ylemmältä taholta.

Vierailija
312/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla vähän väritetty tämä ap:n kertoma totuus, tai sitten ei ole mummon tilasta ollenkaan tietoinen. Mummo voi myös horista mitä vaan. Jos on oma huone ja järki päässä niin tietenkin saa katsoa telkkaria normaalilla äänenvoimakkuudella. Mutta jos paikassa on yksi yöhoitaja niin ei hänelle voi jättää potilassiirtoja kun 30 muuta hoidettavaa. Kyllä mummo voi telkkaria katsoa sängyssäänkin myöhäisillalla.

Vierailija
313/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realismia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Realismia kirjoitti:

No ei se ole mikään hotelli missä sukulaiset yöpyy! Pitäisi nyt järkikin sanoa. 

Se nyt on kylmä fakta, että ei aina voi kaikkia nostaa silloin kun nämä itse herää. Ei ole käytännössä mitenkään mahdollista tehdä jokaisen asukkaan mielen mukaan kun siellä on muitakin asukkaita. Meillä klo:6.30 on töissä vain kaksi yökköä ja aamuvuoro tulee seitsemäksi. Ei yököt ala nostelemaan pyörätuoli-ihmisiä vain siksi, että ovat hereillä. Siinä voi olla jo käveleviä muistisairaita sen verran liikkeellä, että ei ehdi yhden huoneessa olemaan. Pitää myös keittää aamupuuro ja kahvi, tehdä kirjaukset ja tosiaan katsoa hereillä olevien perään. Aamuhoitajat sitten nostaa ylös sen mukaan kuinka kukin on hereillä. Meillä ainakin menee nämä melko vakiintuneesti kun ne on aina yleensä ne samat jotka heräävät aikaisin ja ne saa nukkua pidempään jotka niin tykkäävät tehdä. Voi kuitenkin tulla muuttujia jolloin hommat viivästyy. Esim. sairauskohtaus tai joku sotkenut ulosteella kämppänsä.

Televisio ja kahvinkeitin meillä saa asukkailla olla huoneessa joten en kyllä ymmärrä miksi isoäidilläsi ei saa olla. Karkkeja on niillä jotka pystyvät niitä itse syömään turvallisesti. Suklaata on kyllä niilläkin jotka syövät soseruokaa koska suklaa sulaa suuhun. Valvoa saa sängyssä telkkaria katsoen jos kerran niin haluaa, yökkö sitten sammuttaa jossakin vaiheessa telkkarin. 

Tämä oli tavanomaisia käytäntöjä puolustavan puheenvuoro. Muuten hyvä, mutta ei siellä mitään aamupuuroja keitellä, tuskin kahviakaan. Keskuskeittiöstä ne tulevat, tai sen laitoksen omasta keittiöstä.

Nykyiset telkkarit sammuvat ihan itsekseen, ei niitä tarvitse kenenkään käydä sammuttamassa.

On  tämä kuitenkin parempi vaihtoehto kuin se, jossa kaikki kiskottiin ylös sängystä seitsemäksi,  koska silloin tulivat siivoojat töihin.

Niin, että mä en tiedä miten mun omalla työpaikalla tehdään? Mietis nyt vähän. Mä kerroin vain tosisasioita ja realismia hoitoalasta.

Mä olen töissä yksityisessä hoivakodissa jossa on toki oma keittiö, mutta sinne tulee työntekijät seitsemäksi. Puuro, kahvi ja leivät pitää olla valmiina kun aamuvuoro tulee, että saavat sitten nopeasti aamupalaa ensimmäisille. Eli kuka nuo tekee sitten valmiiksi? Niin aivan, no tietenkin yököt. Joten älä yritä päteä kun et tiedä jokaista Suomen hoitoalan yksikköä.

Ei ole jokaisen telkkarissa sitä ajastusta tai sitten asukas on nukahtanut jolloin yökkö sammuttaa telkkarin. Uskomatonta, eikö vain. 

Sinulla on rutiininomainen suhtautuminen työhösi. Unohtuu, että ne vanhukset on ihmisiä ja asioita ei ole pakko tehdä aina samalla tavalla.

Vierailija
314/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä on sydäntä tunkea vanhoja omaisianne noin kauheisiin paikkoihin? Miksi ette hoida heitä itse? Jos tiedätte miten huonosti asiat ovat ja silti ette hoida, olette ihan yhtä syyllisiä itse. Kaikki syyt ovat tekosyitä.

Miksi tällaisia paikkoja ja hoitajia kustannetaan ja ylläpidetään verovaroilla? Koska näistä kalliisti maksetaan, ne eivät saa olla tällaista kuraa. Ja lisää pitäisi vielä rahaa saada ei ole näiden härskiydellä mitään loppua. Vanhustenhoitojärjestelmä on rakennettu hoivaa varten, eikä näiden hoitajiksi kutsuttujen ihmispetojen temmellyskentäksi.

Vierailija
315/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on varmasti provo. Ei ole mitään mummoa, ei ole hoivakotia eikä ole edes tyttärentytärtä. Keksittyä satuilua ja tarinointia koko aloitus!

Vierailija
316/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se jokin lesta-alueen hoivakoti, kun ei edes telkkaria saisi olla? Voihan telkkarin kiinnittää seinälle, ei se silloin ole esim. laitoshuoltajien tiellä siivotessa.

Valitettavasti tuollaisissa paikoissa pitää ottaa huomioon myös muiden asukkaiden vaikutus. Huoneiden ovia ei pidetä lukossa, joten kahvinkeitin on riski siinä mielessä, että joku muu muistamaton voi aiheuttaa vaaratilanteen kytkemällä kahvinkeittimen päälle. Entisessä hoivakotityöpaikassani omaiset toivat itse kahvia termarissa. Eikä mitään herkkuja ole oikeutta kieltää, mikäli niistä ei aiheudu esim. tukehtumisvaaraa asukkaalle.

Voit olla itse yhteydessä paikan johtajaan näistä asioista ja varmasti tarpeen mukaan Aluehallintavirasto puuttuu epäkohtiin, jos otat sinne yhteyttä.

Vierailija
317/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukulaistädin kettukarkit hoitaja otti pois ja laittoi kaappiin ylähyllylle. Täti on vuoteenoma, ei pääse kaapille. Seuraavan kerran kun kävin, samat karkit kaapissa. Pyysin hoitajan paikalle, oli käärmeissään ettei saa antaa mitään karkkia. Ihmisellä toinen jalka jo haudassa eikä mitään iloa saisi olla. Voi jumankauta.

318/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoja nämä hoivakotien ajattelutavat ja käytänteet yhteiskunnassa, jossa asiakaslähtöisyyttä esitteissä mainostetaan, mutta ei osata/ymmärretä ottaa vanhuksen tarpeita, erityistoivomuksia lainkaan huomioon.

Tuttavani juuri saatiin kaupungin hoivakotiin. Vaikka hän on pyörätuolissa, hän on älyllisesti virkeä ja haluaa lukea paljon. Siksi se,että hän pääsee yölläkin pöydän ääressä lukemaan, on tärkeää. Mutta, kun hänet sidotaan sänkyyn korkealla laidalla klo 20 ja päästetään ylös n klo 9. Pissat täytyy laskea vastentahtoisesti vaippaan, vaikka ennen on noussut vessaan ja samalla jäänyt lukemaan muutamaksi tunniksi, kun uni ei vain tule. Tämähän on vankilarangaistus? Eikö vanhuksen tapoja voisi selvittää josilloin kun vanhainhoitokotipaikkaa lähdetään hakemaan eikä vasta kun läheinen hoksaa valittaa, ja sittenkin vedotaan ns yleiseen käytäntöön ja turvallisuuteen, ts estetään turhat kaatumiset, sekä hoitajapulaan.

Milloin saataisiin hoivasuunnittelijoiden tueksi palvelumuotoiliakoulutuksen (service design) saaneita, jotta näistä perustörkeyksistä päästäisiin vihdoin eroon. Eihän huonokuntoinen yksinäinen, lapseton vanhus enää pysty esim. Helsingissä, mitään valintoja tekemään, eli on pakkotyytyä siihen hoivakotiin, joka tulee tarjolle. Eihän se turvallinen asuminen muuttamalla kodista hoivakotiin voi tällaista tarkoittaa!?

Miltä itsestäsi tuntuisi, jos 14 tunniksi sinutsidotaan väkisin sänkyyn, että et saisi edes mehumukia, lukemisesta puhumattakaan?

Vierailija
319/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.hoitsu

Olen kuullut, nimenomaan vanhuksella, jolla muisti pätkii, samoin siitä, että silitti kuumalla raudalla talouspaperirullaa.

Vierailija
320/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä28807 kirjoitti:

Outoja nämä hoivakotien ajattelutavat ja käytänteet yhteiskunnassa, jossa asiakaslähtöisyyttä esitteissä mainostetaan, mutta ei osata/ymmärretä ottaa vanhuksen tarpeita, erityistoivomuksia lainkaan huomioon.

Tuttavani juuri saatiin kaupungin hoivakotiin. Vaikka hän on pyörätuolissa, hän on älyllisesti virkeä ja haluaa lukea paljon. Siksi se,että hän pääsee yölläkin pöydän ääressä lukemaan, on tärkeää. Mutta, kun hänet sidotaan sänkyyn korkealla laidalla klo 20 ja päästetään ylös n klo 9. Pissat täytyy laskea vastentahtoisesti vaippaan, vaikka ennen on noussut vessaan ja samalla jäänyt lukemaan muutamaksi tunniksi, kun uni ei vain tule. Tämähän on vankilarangaistus? Eikö vanhuksen tapoja voisi selvittää josilloin kun vanhainhoitokotipaikkaa lähdetään hakemaan eikä vasta kun läheinen hoksaa valittaa, ja sittenkin vedotaan ns yleiseen käytäntöön ja turvallisuuteen, ts estetään turhat kaatumiset, sekä hoitajapulaan.

Milloin saataisiin hoivasuunnittelijoiden tueksi palvelumuotoiliakoulutuksen (service design) saaneita, jotta näistä perustörkeyksistä päästäisiin vihdoin eroon. Eihän huonokuntoinen yksinäinen, lapseton vanhus enää pysty esim. Helsingissä, mitään valintoja tekemään, eli on pakkotyytyä siihen hoivakotiin, joka tulee tarjolle. Eihän se turvallinen asuminen muuttamalla kodista hoivakotiin voi tällaista tarkoittaa!?

Miltä itsestäsi tuntuisi, jos 14 tunniksi sinutsidotaan väkisin sänkyyn, että et saisi edes mehumukia, lukemisesta puhumattakaan?

Vanhainkoteja ei ole enää olemassa ja sänkyyn ei saa sitoa eikä edes laittaa laitoja, jos vanhus pystyy liikkumaan, eikä ole ihan täysin yökukkuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi