Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo hoivakodissa, hoitajat määräävät mitä hän saa tehdä vuokraamassaan huonessa

Vierailija
12.03.2022 |

ja määrittelevät hoivan sisällön, josta mummo maksaa.
"Huoneessa ei saa olla televisiota, vieraat ei saa yöpyä, kahvinkeitin poistettu sekä Marianne karkit" Hoivan osalta klo 9 mummo nostetaan ylös, kun ei ehditä aiemmin vaikka mummo itse herää klo 6.30. Mummo istuu pyörätuolissa, pää toimii mutta ei pärjää yksin kotona.
Hän maksaa vuokraa tehostetusta palveluasumisen huoneesta 512€/kk, hoivasta 760€/kk, lääkkeet itse, jalkahoidon itse yms. Silti ei saa osallistua omiin valintoihinsa. Hoitajat eivät pidä jos mummo katsoo televisioita klo 23 asti tai söisi karkkeja. Miksi hoivakodista on tullut vankila. Tyttärentyttärenä en saa yöpyä mummon huoneessa, kun ei ole soveliasta. Hänen vuokraamassaan huoneessa.

Kommentit (761)

Vierailija
321/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Telkkari saa olla useimmissa paikoisissa omassa huoneessa, mutta ei vanha. Karkkeja saa syödä vaikka olis diabetes, mutta jos on esim nielemisongelmaa tai ahmimista niin mariannet ei ole sopivia. Monet iäkkäät herää aikaisin.

Meillä yökkö saattaa hoitaa/ nostaa jonkun jo ylös vaikka 06 jos on kovin levoton. Jos näyttää olevan rauhassa pedissä niin ei ketään kuudelta ylös nosteta.

Asiakkaat hoidetaan vaihtelevassa järjestyksessä . Jos tiedetään että Maija on aikaisin yleensä hereille niin usein siellä huoneessa käydään ekana.

Itse usein lähden jostakin päästä osastoa liikkeelle aamulla( jos ei ole tuollaisia joiden tiedän jo valvovan) ja kierrän huone huoneelta kuka on jo hereillä, jos nukkuu tai ei halua nousta jatkan seuraavaan huoneeseen.

Aamupalat kaikki saa klo 10 mennessä. Ylös viimeiset pääsee vasta hieman ennen 12.

Kaksi hoitajaa ja 12 täysin dementoitunutta joista lähes kaikki syötettäviä ja täysin autetettavia ja yksi liikkuva joka hereillä ollessaan tuhoaa kaiken ja pelottaa muita.

Monta hoivakotia nähneenä näin se aikalailla kaikissa menee.

Ai niin, yhdeltä asukkaalta kiellettiin telkkari. Onnistui niin monta kertaa satuttamaan itsensä sen kanssa.

Teillä on kyllä lainvastainen hoitajamitoitus.

Vierailija
322/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa hoivakodissa on säännöt yöpymisten, sähkölaitteiden ym. suhteen. Niihin on hyvä tutustua jo ennen kuin hyväksyy tarjotun paikan, ja paikasta voi aina kieltäytyä. Jos ap on merkitty mummon omaiseksi, voi hän kysyä perusteluja esim. karkkikiellolle, vanhuksella on saattanut olla ongelmia verensokerin kanssa.

No ei minusta voi mitään karkkikieltoja ihmiselle laittaa jos on ns järki päässä. Kyllä ihminen saa itsensä syödä vaikka hengiltä jos haluaa. Joku pitkälle muistisairas vähän eri juttu.

Keva-puolella joskus miettii omaisten järjenjuoksua. Tuodaan muutama pullo limsaa, karkkia pussi tolkulla, lisänä keksiä ja hedelmiä. Jos hoitaja ei huomaa, asukas voi syödä tolkuttomasti, mutta ei niitä kielletä, vaan annetaan kohtuu annoksina. Ainoa mitä joskus kielletään on kahvinkeitin, jos vesi otetaan pytystä, tai suodattimessa on kaikki irti saatavilla oleva, kuten kukkamulta vaikka kahvipurkki olisi vieressä. Telkkaria en tiedä kielletyn keneltäkään. Itse olen joskus ottanut kaukosäätimen sen jälkeen, kun osaston kaikki asukkaat ovat säikkyneet täyttä volyymia. 

Nyt hei oikeasti mitä ihmettä se sulle kuuluu jos joku vanhus haluaa herkutella ja syödä? Sun ei tarvitse kaikkea kontrolloida. Kun annostelet insuliinin vaikka diapetes potilaalle, niin sä kysyt siltä mitä on syönyt ja koska? Sekä mittaat sen sokeriarvon. Nyt hei oikeesti missä oikeen koulusi kävit ja missä olet töissä?

Nyt hei oikeesti, että onko sulla kaikki muumit laaksossa? Tottakait makean syömistä täytyy diabetesta sairastavalla rajoittaa, ettei verensokeri mene liian korkealle tai heittele rajusti

T. Sairaanhoitaja

Joo ja eihän ne muista mitä ne on syöneet eikä kehtaa myöntää että meni 2 levyä suklaata. Verensokeri on 15 tai 25 ja insuliinia pistettävä hirveästi. Paino on jatkuvassa noususuunnassa, hampaat riekaleina ja jaloissa hermovaurioita, tunnottomuutta ja naarmut muuttuu vaikeahoitoisiksi haavoiksi. Kävelykään ei kohta suju ja näkö hämärtyy pysyvästi. Mutta pääasia että saa syödä herkkuja niin paljon kuin jaksaa.

Keva-puolella koettua. 3 konvehtirasiaa 'a 300 g, pari kettukarkkipussia, keksirasia, kymmenkunta satsumaa, pari banaania, pari isoa jaffapulloa. Päivällinen ja iltapala. Herkut tuotu iltapäivällä, tyhjät rasiat ja kuoret löytyivät vähän ennen yhdeksää, kun asukas alkoi valittamaan pahaa oloa, ambulanssikin olisi pitänyt tilata. Koko yö yökkäilyä, ripulointia ja vatsan väänteitä. Asukkaan veli tuonut herkkuja jouluksi, mutta sijaisena ollut hoitaja ei ollut tiennyt, että kyseisen asukkaan herkut laitetaan yhteiskeittiöön annettaviksi pikku hiljaa.

Kaikille makea ei edes maistu, yhdelle asukkaalle raastoin kerran konvehtia kiisseliin kermavaahdon päälle. Jälkiruoka ei enää kelvannut. Nuorempana oli kuuleman mukaan pitänyt suklaasta ja nykyisinkin sukulaiset lähettävät konvehteja. Asiasta on puhuttu ja lähiomainen on pyytänyt jakamaan muille asukkaille, joskus olen antanut vietäväksi sisarelle, kun rasioita on ollut paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittokellot on otettu pois yöpöydiltä, jotta vanhukset eivät soittele ja häiritse hoitajia.

Vanhuksia sidotaan magneettivyöllä kiinni sänkyyn. Vanhusten käsiä sidotaan kiinni sängyn laitoihin. Vanhuksia istutetaan tuntikausia päiväsalissa geriatrisessa pakkotuolissa. Vanhus sidotaan geriatriseen pakkotuoliin vyöllä kiinni ja tuolista ei pääse itse pois. Sängyissä on laidat ja ne nostetaan ylös. Vanhus makaa suurimman osan valveillaoloajastaan sängyssä.

Vanhuksen yöpyöpaasto kestää noin kello 16-17 alkuillasta seuraavaan aamuun klo 8-9 asti. Välillä ei anneta mitään juotavaa tai syötävää. Kaikilla vanhainkotiosastoilla ei jaeta iltapalaa ollenkaan. Iltapalan saavat vain diabeetikot.

Vaippa vaihdetaan 2-3 kertaa päivässä. Suihkuun viedään kerran viikossa. Vanhuksia ei viedä ulkoilemaan kesällä eikä talvella. Ulos pääsevät vain ne vanhukset, joilla on vapaaehtoisia omaisia ulkoiluttajana. Ylilääkitseminen aiheuttaa lääketokkuran ja sekavuutta.

Kyseessä on kunnallinen vanhainkoti Pirkanmaalla ja faktaa 2010-luvulta.

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä28807 kirjoitti:

Outoja nämä hoivakotien ajattelutavat ja käytänteet yhteiskunnassa, jossa asiakaslähtöisyyttä esitteissä mainostetaan, mutta ei osata/ymmärretä ottaa vanhuksen tarpeita, erityistoivomuksia lainkaan huomioon.

Tuttavani juuri saatiin kaupungin hoivakotiin. Vaikka hän on pyörätuolissa, hän on älyllisesti virkeä ja haluaa lukea paljon. Siksi se,että hän pääsee yölläkin pöydän ääressä lukemaan, on tärkeää. Mutta, kun hänet sidotaan sänkyyn korkealla laidalla klo 20 ja päästetään ylös n klo 9. Pissat täytyy laskea vastentahtoisesti vaippaan, vaikka ennen on noussut vessaan ja samalla jäänyt lukemaan muutamaksi tunniksi, kun uni ei vain tule. Tämähän on vankilarangaistus? Eikö vanhuksen tapoja voisi selvittää josilloin kun vanhainhoitokotipaikkaa lähdetään hakemaan eikä vasta kun läheinen hoksaa valittaa, ja sittenkin vedotaan ns yleiseen käytäntöön ja turvallisuuteen, ts estetään turhat kaatumiset, sekä hoitajapulaan.

Milloin saataisiin hoivasuunnittelijoiden tueksi palvelumuotoiliakoulutuksen (service design) saaneita, jotta näistä perustörkeyksistä päästäisiin vihdoin eroon. Eihän huonokuntoinen yksinäinen, lapseton vanhus enää pysty esim. Helsingissä, mitään valintoja tekemään, eli on pakkotyytyä siihen hoivakotiin, joka tulee tarjolle. Eihän se turvallinen asuminen muuttamalla kodista hoivakotiin voi tällaista tarkoittaa!?

Miltä itsestäsi tuntuisi, jos 14 tunniksi sinutsidotaan väkisin sänkyyn, että et saisi edes mehumukia, lukemisesta puhumattakaan?

Vanhainkoteja ei ole enää olemassa ja sänkyyn ei saa sitoa eikä edes laittaa laitoja, jos vanhus pystyy liikkumaan, eikä ole ihan täysin yökukkuja.

Vierailija
324/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää ihmiset ilmoitusta aville, kun huomaatte epäkohtia hoitokodin toiminnassa. Kehoitukseni koskee niin hoitajia kuin omaisia. Esimiehille puhuminen on yhtä tyhjän kanssa. Siinä saa vaan hoitajat noottia, kun eivät ole osanneet näytellä tarpeeksi hyvin, että kaikki on kunnossa.

Vierailija
325/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitaja ja en kyllä ymmärrä miksi ei saisi olla televisiota, jos se huoneeseen mahtuu.

Marianne-karkki kielto on kai yleinen, todettu että dementikko tai hampaaton on tukehtumassa ja kielletty kaikilta, toivottavasti eivät yleisesti mainosta yksilöllistä hoitoa kun edes lempikarkkeja ei saa syödä.

Tuo yöpyminen on kyllä vähän hassu ajatus, kuka haluaa hoitokotiin yöksi? Yleensä ollaan saattohoitovaiheessa kun joku haluaa ja silloin meillä raahataan joku vanha sohvanrämä tai nojatuoli huoneeseen, jossa voi torkkua, nämä omaiset avustavat kyllä poikkeuksetta hoidossa eivätkä ole tiellä, jos ovat sitä tilanpuutteen vuoksi voi heidät hetkeksi pyytää poistumaan.

Kahvinkeitin tuskin syttyy palamaan, mutta en oikein näe miksi sitä tarvitaan, mummon pitäisi saada kahvia 'talon' puolesta ja vieras tuo omat kahvit ja pullat jos haluaa mummon kanssa kahvitella. Meillä kyllä saa käydä keittiössä kahvit kehittämässä, jos kiltisti kysyy jopa talon kahvista.

Kysellä kannattaa aina miksi mitäkin, sieltä hoitokodissa.

Vierailija
326/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole keksitty. Isoäitini ei pääse kunnolla kävelemään.  Tarvitsee hoitajan WC käyntejä varten ja nukkumaan mennessä. Palvelutalossa on kaikki melkein pyörätuoli- tai rullaattoripotilaita. Isoäidilläni olisi tosi kurjat päivät ellen joskus ottaisi hoitajan roolia ja olisi hänen seuranaan ja yökylässä. 

Vierailija
327/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää ihmiset ilmoitusta aville, kun huomaatte epäkohtia hoitokodin toiminnassa. Kehoitukseni koskee niin hoitajia kuin omaisia. Esimiehille puhuminen on yhtä tyhjän kanssa. Siinä saa vaan hoitajat noottia, kun eivät ole osanneet näytellä tarpeeksi hyvin, että kaikki on kunnossa.

Tuo on kyllä täyttä #&_# ainakin meidän hoitokodissa.

Vierailija
328/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetöntä, ei vanhus ole mikään pikkulapsi jota pitää ohjeistaa joka asiassa, eikä hoivakodin kuulu olla vankila. Vakavasti muistisairaan kohdalla vahtiminen kuuluu tietysti asiaan mutta aloituksesta veikkaisin ettei näin ole.

Vierailija
329/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt täytyy kyllä sanoa, että en voi yhtyä aloittajan mielipiteeseen.

Äitini pääsi kunnalliseen hoivakotiin joku aika sitten. Itse en ole kokenut hoivakotia minkäänlaisena naatsilaitoksena, vaan sen mitä olen toimintaa nähnyt ja kokenut, niin olen ollut erittäin tyytyväinen ja arvostan hoitajien työtä erittäin paljon.

Me lähiomaiset saimme osastolle avaimet ja saamme tulla ja mennä kuten haluamme, mitään rajoitteita ei laitettu. Tietenkään ei tulisi pieneen mieleenkään yöpyä äitini huoneessa, enkä kyllä ihan heti edes hokaa, miten se voisi olla edes mahdollista, koska huoneessa on vain yksi kapea sänky.

Mitään televisiorajoitetta, eikä mitään muitakaan rajoitteita meille ei ainakaan kerrottu. Ainut joka sanottiin oli se, että mattoja ei turvallisuusriskin takia pidetty suotavana, mutta ei sitäkään mitenkään jyrkästi torjuttu.

Minä olen asioinut äitini asioiden tiimoilta useampien sosiaalityöntekijöiden ja hoitajien kanssa ja minulla ei ole heistä kuin positiivista sanottavaa. Olen tullut kaikkien kanssa oikein erinomaisesti juttuun ja äitini on saanut arvoistaan hoivaa ja hoitoa. Näin siis meidän pikkukaupungissa.

M56

Mihin mielipiteeseen? AP kirjoitti faktat oman isovanhempansa tilanteesta, se ei ole sama kuin mielipide.

Vai tarkoitatko, että AP:n kirjoittama ei voi olla totta, koska sinun kokemuksesi hoivakodista on erilainen?

En ole sama, mutta jotain outoa tuossa ap:n väitteessä on. Olen ollut 22 vuotta vanhusten parissa ensin hoitajana, sitten sh ja viimeiset vuodet yksikön päällikkö. Kokemusta riittää, enkä ole törmännyt sääntöihin, ettei karkkia saisi syödä tai ettei huoneessa voi olla telkkaria. Oma kahvinkeitin on niillä, joilla se kahvinkeittimen käyttö onnistuu. Ei tietysti silloin, jos on riski, että keittelee itse ja polttaa itsensä kuumalla kahvilla, jos motoriikka ei riitä. Kovia karkkeja ei voi olla omassa huoneessa, jos on sairaus, joka aiheuttaa nielemisvaikeuksia, esim. parkinsonintauti tai ms-tauti. Silloinkin karkkia saa syödä, muttei mitään kovia marianneja. Omaa tv:tä jopa kehotetaan ottamaan mukaan. Vanhat kuvaputkitelkut on kielletty toki, mutta kuka nyt mitään 40-50 vuotta vanhaa romua mukanaan toisi. Tuohon en ota kantaa, monenko aikaan kukin pääsee sängystä ylös. Järjestys priorisoidaan sen mukaan, mikä on tarve. Aamulääkkeiden antoaika merkityksellinen. Diabeetikot yleensä hoidetaan ensin, että saadaan insuliiniä ja aamupalat ajoissa.

Vierailija
330/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon vaippanvaihto määrään, montako vaippaa lapselta vaihdetaan yössä?

Vierailija
331/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraiden yöpymisen kieltäminen on ymmärrettävää jo turvallisuussyistä ja koska yleensäkin vuokranantaja voi kieltää muiden kuin asukkaan pitkät majailemiset asunnossa. Muut kiellot ovat outoja. Aina on jotain karkkeja, joita vanhus voi syödä turvallisesti.

Sille ei valitettavasti voi mitään, ettei hoitajat ehdi jokaisen luokse sillä sekunnilla, kun tämä herää. Mutta outoa jos ei saa edes katsoa tvtä aikansa kuluksi hoitajaa odotellessa.

Toivottavasti asiat järjestyvät hoitajien kanssa keskustelemalla ja kun ette samalla vaadi majoituksen sallimista vanhuksen huoneessa.

Vierailija
332/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä pyörätuolissa istuva, jonka pää on kunnossa pääsee hoitokotiin? Nykypäivänä kun tahtoo olla ettei hoitokotiin pääse kuin ne, joilla on pää ihan pehmeä, mutta jalat toimivat, kerran, oikeammin pari kertaa lumihangesta elossa selvinneet.

Vierailija
333/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi juttu joka mua haittaa on vanhuksien väkisin suihkuttaminen, kun suihkupäivä on niin väkisin viedään, riisutaan ja pestään. Kerran jätin yhden mummon pesemättä kun kiljui hysteerisenä kun yritin riisua. Omaiset kiljuivat seuraavaksi "minkälainen paikka kun ei edes kerran viikossa kunnolla pestä". Nyt olen kovettanut sydämeni ja väkisin vien ja pesen (väitän silti olevani se ns.hellin pesijä talossa). Muistisairaat ei yleensä halua suihkuun joten kai ainoa vaihtoehto on pestä väkisin.

Vierailija
334/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi juttu joka mua haittaa on vanhuksien väkisin suihkuttaminen, kun suihkupäivä on niin väkisin viedään, riisutaan ja pestään. Kerran jätin yhden mummon pesemättä kun kiljui hysteerisenä kun yritin riisua. Omaiset kiljuivat seuraavaksi "minkälainen paikka kun ei edes kerran viikossa kunnolla pestä". Nyt olen kovettanut sydämeni ja väkisin vien ja pesen (väitän silti olevani se ns.hellin pesijä talossa). Muistisairaat ei yleensä halua suihkuun joten kai ainoa vaihtoehto on pestä väkisin.

Monta kertaa olen pohtinut vanhempaa rouvaa hoitaessani, onko hän joutunut seksuaalisen ahdistelun kohteeksi aristelun vuoksi. Osa väistää kättä aivan kuin lyöntiä väistääkseen. Kaikkia näitä joutuu pohtimaan työssä ja itse pyrin tekemään rauhallisen hetken - meillähän siihen on aina niin paljon aikaa ;)

Vierailija
335/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa asiat puheeksi omaisten kanssa. Itse aina hoivakodissa pidän aktiivisesti yhteyttä omaisiin. He voivat tietysti sanoa että ei kiinnosta. Enemmin on asia niin että kaikki väärinkäsityksen ilmaantuvat kun ei puhuta, omaiset ei tiedä mitä voisivat tehdä esim. mummon kanssa. He eivät tiedä saako hoivakotiin tuoda pullaa, saako mummon viedä torille, jne. Asiat puheeksi myös vaikeat jos mummolla käytöshäiriöitä. Voihan olla että mummot huudattavat televisioita täysillä huoneissaan, no sitten korvakulokkeita mummoille. Se tarvii myös mallittamista, ei se onnistu hetkessä. Jokaisella mummolla on pakollinen käyttövara jolla saa ostettua itselleen tarpeellista. Ongelma on se vain kuka ostaa jos mummo haluaa vadelmia, jäätelöä, Iltasanomat. Jalkahoidon ja kampanjan hankkiminen kuuluu henkilökunnalla, mutta ei esim. iltasanomien. Hoivakodeissa paheksutaan asukkaiden välisiä rakkaussuhteita, toisen asukkaan huoneeseen ei saisi toista mummoa viedä. Kaikki pitäisi olla yhteisöllistä yhdessä televisioita, yhdessä ruokailua jne. Saunaan pääsee todella harvoin eikä kyllä uloskaan pääse joka viikko. DNR päätökset on tehty kaikille.

Vierailija
336/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajana työskennellessä tuli nähtyä paljon hoitajia, jotka hoitivat vanhuksia kuin pikkulapsia keksimällä heille sääntöjä. Mm. makealle perso 99-vuotias vanhus olisi saanut syödä kaksi karkkia päivässä. Sain pahoja katseita kun vein vanhuksen eteen koko karkkipussin :D hänen kohdalla ei olisi ollut mitään syytä rajoittaa ja vaikka olisi, olen sitä mieltä, että melkein 100v saa kiskoa karkkia kaksin käsin jos maistuu. Omaisetkin ymmärsivät tämän ja sen vuoksi toivatkin aina karkkikuormia mummelille.

Televisiota ei olisi saanut katsoa klo 21 jälkeen. Siitäkin sain huutia kun annoin vanhusten katsoa telkkaria vaikka keskellä yötä.

Itse aion tehdä todella tarkan hoitotahdon itselleni ja toivottavasti sitä noudatetaan jos joudun hoitokotiin. Tärkeimmät kohdat siinä on:

-saan syödä mitä ikinä haluan tai olla syömättä. Vaikka olisi diabetes ja vaikka mitä, herkkujen syöntiä ei saa rajoittaa.

-jos haluan nukkua yöni päivävaatteissa, antakaa nukkua tai jos haluan olla pyjamassa koko päivän, antakaa olla.

-antakaa katsoa televisiota vaikka koko yö, jos siitä ei ole haittaa muille

-jos en suostu ottamaan lääkkeitä, älkää antako väkisin tai piilottako ruokaan, vaikka olisi miten elintärkeät lääkkeet

-älkää raahatko väkisin muiden seuraan tai viriketuokioihin.

Ihan kivat pyynnöt sulla, mutta väliin tulee joku vanhustesuojelija ja väittää että noilla ehdoilla sinua hoidetaan laittoman huonosti ja valitukset lähtee moneen suuntaan. Hoitolaitoksesi suljetaan ja henkilökuntaa epäillään vakavista laiminlyönneistä.

Vierailija
337/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realismia kirjoitti:

No ei se ole mikään hotelli missä sukulaiset yöpyy! Pitäisi nyt järkikin sanoa. 

Se nyt on kylmä fakta, että ei aina voi kaikkia nostaa silloin kun nämä itse herää. Ei ole käytännössä mitenkään mahdollista tehdä jokaisen asukkaan mielen mukaan kun siellä on muitakin asukkaita. Meillä klo:6.30 on töissä vain kaksi yökköä ja aamuvuoro tulee seitsemäksi. Ei yököt ala nostelemaan pyörätuoli-ihmisiä vain siksi, että ovat hereillä. Siinä voi olla jo käveleviä muistisairaita sen verran liikkeellä, että ei ehdi yhden huoneessa olemaan. Pitää myös keittää aamupuuro ja kahvi, tehdä kirjaukset ja tosiaan katsoa hereillä olevien perään. Aamuhoitajat sitten nostaa ylös sen mukaan kuinka kukin on hereillä. Meillä ainakin menee nämä melko vakiintuneesti kun ne on aina yleensä ne samat jotka heräävät aikaisin ja ne saa nukkua pidempään jotka niin tykkäävät tehdä. Voi kuitenkin tulla muuttujia jolloin hommat viivästyy. Esim. sairauskohtaus tai joku sotkenut ulosteella kämppänsä.

Televisio ja kahvinkeitin meillä saa asukkailla olla huoneessa joten en kyllä ymmärrä miksi isoäidilläsi ei saa olla. Karkkeja on niillä jotka pystyvät niitä itse syömään turvallisesti. Suklaata on kyllä niilläkin jotka syövät soseruokaa koska suklaa sulaa suuhun. Valvoa saa sängyssä telkkaria katsoen jos kerran niin haluaa, yökkö sitten sammuttaa jossakin vaiheessa telkkarin. 

Tuo ensimmäinen rivi on tyrmäävä!

Jos minä Rovaniemeltä lähden sukulaisen luo Tampreelle viikonlopuksi, miksi en saisi nukkua rakkaan tädin luona? 

Vittuilua suorastaan. 

Vierailija
338/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa hoivakodissa on säännöt yöpymisten, sähkölaitteiden ym. suhteen. Niihin on hyvä tutustua jo ennen kuin hyväksyy tarjotun paikan, ja paikasta voi aina kieltäytyä. Jos ap on merkitty mummon omaiseksi, voi hän kysyä perusteluja esim. karkkikiellolle, vanhuksella on saattanut olla ongelmia verensokerin kanssa.

No ei minusta voi mitään karkkikieltoja ihmiselle laittaa jos on ns järki päässä. Kyllä ihminen saa itsensä syödä vaikka hengiltä jos haluaa. Joku pitkälle muistisairas vähän eri juttu.

Keva-puolella joskus miettii omaisten järjenjuoksua. Tuodaan muutama pullo limsaa, karkkia pussi tolkulla, lisänä keksiä ja hedelmiä. Jos hoitaja ei huomaa, asukas voi syödä tolkuttomasti, mutta ei niitä kielletä, vaan annetaan kohtuu annoksina. Ainoa mitä joskus kielletään on kahvinkeitin, jos vesi otetaan pytystä, tai suodattimessa on kaikki irti saatavilla oleva, kuten kukkamulta vaikka kahvipurkki olisi vieressä. Telkkaria en tiedä kielletyn keneltäkään. Itse olen joskus ottanut kaukosäätimen sen jälkeen, kun osaston kaikki asukkaat ovat säikkyneet täyttä volyymia. 

Nyt hei oikeasti mitä ihmettä se sulle kuuluu jos joku vanhus haluaa herkutella ja syödä? Sun ei tarvitse kaikkea kontrolloida. Kun annostelet insuliinin vaikka diapetes potilaalle, niin sä kysyt siltä mitä on syönyt ja koska? Sekä mittaat sen sokeriarvon. Nyt hei oikeesti missä oikeen koulusi kävit ja missä olet töissä?

Nyt hei oikeesti, että onko sulla kaikki muumit laaksossa? Tottakait makean syömistä täytyy diabetesta sairastavalla rajoittaa, ettei verensokeri mene liian korkealle tai heittele rajusti

T. Sairaanhoitaja

Siivoahan sairaanhoitaja kielenkäyttöäsi. Tuo on epäammatillista.

Vierailija
339/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä pyörätuolissa istuva, jonka pää on kunnossa pääsee hoitokotiin? Nykypäivänä kun tahtoo olla ettei hoitokotiin pääse kuin ne, joilla on pää ihan pehmeä, mutta jalat toimivat, kerran, oikeammin pari kertaa lumihangesta elossa selvinneet.

Oman kokemuksen mukaan hyväkuntoinenkin pääsee hoivakotiin kun omaiset soittelevat ja raivoavat asiasta päättäville. Jos hiljaa ja kiltisti odotat, et varmasti saa edes täysin vuoteeseen hoidettavalle hoivakotipaikkaa. Asiasta päättävät katsovat, ettei ihmisellä ole omassa kotona mitään hätää, jos pysyy kiltisti hiljaa sängyssä.

Vierailija
340/761 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajana työskennellessä tuli nähtyä paljon hoitajia, jotka hoitivat vanhuksia kuin pikkulapsia keksimällä heille sääntöjä. Mm. makealle perso 99-vuotias vanhus olisi saanut syödä kaksi karkkia päivässä. Sain pahoja katseita kun vein vanhuksen eteen koko karkkipussin :D hänen kohdalla ei olisi ollut mitään syytä rajoittaa ja vaikka olisi, olen sitä mieltä, että melkein 100v saa kiskoa karkkia kaksin käsin jos maistuu. Omaisetkin ymmärsivät tämän ja sen vuoksi toivatkin aina karkkikuormia mummelille.

Televisiota ei olisi saanut katsoa klo 21 jälkeen. Siitäkin sain huutia kun annoin vanhusten katsoa telkkaria vaikka keskellä yötä.

Itse aion tehdä todella tarkan hoitotahdon itselleni ja toivottavasti sitä noudatetaan jos joudun hoitokotiin. Tärkeimmät kohdat siinä on:

-saan syödä mitä ikinä haluan tai olla syömättä. Vaikka olisi diabetes ja vaikka mitä, herkkujen syöntiä ei saa rajoittaa.

-jos haluan nukkua yöni päivävaatteissa, antakaa nukkua tai jos haluan olla pyjamassa koko päivän, antakaa olla.

-antakaa katsoa televisiota vaikka koko yö, jos siitä ei ole haittaa muille

-jos en suostu ottamaan lääkkeitä, älkää antako väkisin tai piilottako ruokaan, vaikka olisi miten elintärkeät lääkkeet

-älkää raahatko väkisin muiden seuraan tai viriketuokioihin.

Ihan kivat pyynnöt sulla, mutta väliin tulee joku vanhustesuojelija ja väittää että noilla ehdoilla sinua hoidetaan laittoman huonosti ja valitukset lähtee moneen suuntaan. Hoitolaitoksesi suljetaan ja henkilökuntaa epäillään vakavista laiminlyönneistä.

Niinhän se menee. Toivottavasti kuolen ennen kuin joudun johonkin karmeaan laitokseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä