Miksi perheelliset miehet ryhtyvät "vapaamatkustajiksi" omassa perheessään?
En vain tajua.. ja näin on käynyt jokaiselle tuntemalleni miehelle kun perheenlisäystä on siunaantunut. Tarkoitan siis miehiä jotka:
- heittäytyvät osaamattomiksi kotitöissä (siis miten tätä pyykkikonetta käytetään?!)
- laistavat lastenhoidosta ("hoida sä kulta toi kakkavaippa kun se sujuu sulta NIIN PALJON paremmin")
- karkaavat pihalle/tietokoneen ääreen/kaljalle kun töistä pääsevät.
-jne.
Ja lapset kuitenkin tehty yhdessätuumin. Miksi me naiset sallitaan tälläinen lusmuilu?! Ja niin, tiedän myös perheitä, joissa äiti hoitaa yksin lapsiin liittyvät myös lääkäri-, pk- ja koulujutut.
Äidit laahustavat väsyneinä haamuina ympäri kotia ja parhaimmillaan apuun ryntää oman puolison sijaan oma äiti tai anoppi. Hullua!
Miehet vetoavat aina siihen että käyvät töissä.. joo. Tiedän äidin joka hoitaa kaiken lapsiin liittyvän yksin JA käy myös kokopäivätyössä. Jos nainen pystyy, miksei mies?
Miksi miehet eivät halua olla tasapuolisia kumppaneita ja vanhempia.. ja miksi naiset sallii tämän?
T. Lapseton
Kommentit (134)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:53"]Meillä mies ei tee muuta kun ruokaa.
Käyttää lapsia suihkussa ja saunassa, jonka jälkeen minä puen ja laitan vaipat yms. Hoidan nukutukset ja herätykset, pyykit ja roskat.
Kun mies tekee ruuan niin minä siivoan nekin jäljet. Pitäisi vissiin olla vaan tyytyväinen kun edes ruuan tekee.
Ei viitsi leikkiä lasten kanssa tai viedä niitä edes ulos.
Ja on TYÖTÖN!!
Eroa mietin joka päivä..
[/quote]
Just kuin meillä! Sietämättömäksi tilanteen tekee se, että mies jättää kaikki tavarat levälleen. Esim. jos ottaa viimeisen vessapaperirullan pussista, niin jättää sen tyhjän pussin keskelle vessan lattiaa (ei tule mieleen laittaa sitä roskikseen eikä myöskään tule mieleen että joku voi kompastua).
[/quote]
Ihanaa, kohtalontoveri!
Mies jättää myös keittiön kaapinovia auki kun ottaa lasin yms. Ja likaisia vaatteita omaan vaatekomeroon kun siellä niitä vaihtelee. Lautasia löytyy olkkarista ja yritä siinä sitten opettaa lapsille että omat jäljet korjataan!
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:30"]Meillä ihan sovittu juttu. Mies on enemmän työmenoissa joten minä teen enemmän kotihommia. Isommat hommat teetetään ammattilaisilla ja kun palaan vanhempainvapaalta töihin, palkataan siivooja. Mies tienaa enemmän, joten maksaakin isot hankinnat. Ja näin on hyvä, koska miehen tulijen mukaan on esim. talo ja loma-asunto hankittu. Ei mulla ole valittamista. Kotona ollessaan mies osaa kokata ja tuokin useasti aamiaisen sänkyyn koko perheelle, osaa siivota, osaa hoitaa lapsiaan jne.
[/quote]
Apua mitä sä just kerroit :D kohta on käsilaukkuparasiitti kimpussasi
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:36"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:30"]Meillä ihan sovittu juttu. Mies on enemmän työmenoissa joten minä teen enemmän kotihommia. Isommat hommat teetetään ammattilaisilla ja kun palaan vanhempainvapaalta töihin, palkataan siivooja. Mies tienaa enemmän, joten maksaakin isot hankinnat. Ja näin on hyvä, koska miehen tulijen mukaan on esim. talo ja loma-asunto hankittu. Ei mulla ole valittamista. Kotona ollessaan mies osaa kokata ja tuokin useasti aamiaisen sänkyyn koko perheelle, osaa siivota, osaa hoitaa lapsiaan jne.
[/quote]
Apua mitä sä just kerroit :D kohta on käsilaukkuparasiitti kimpussasi
[/quote]
Mikä se on? :D
Me tienaamme mieheni kanssa yhtä paljon, meillä on samantasoinen siisteyden tarve ja osaamme kaikki kotityöt yhtä hyvin. Yhteiselo toimii mielestäni mukavasti noiden ansiosta.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:02"]
Mulle on jotenkin tullut sellainen mielikuva, että liian monessa perheessä homma menee niin, että kulut jaetaan puoliksi ja mies saa sitten tehdä yksin omalla ylijäämällään mitä tahtoo. Nainen näkee lapsilla tarpeita vaatetukseen, harrastusvälineisiin tms ja mies laskee perheen elintason riman tosi alas, koska omaan kaljaan ja sijoitussalkkuun ja kaljasalkkuun pitää jäädä tarpeeksi. Sitten mies vielä kokee elättävänsä perhettä ja vaativansa vastapalvelukseksi herran kohtelua ja palveluksia kotona.
Onneksi on niitä tasapainoisia ja onnellisiakin perheitä!
[/quote]
Suurimmassa osassa avioliitoista mies tienaa enemmän.
[/quote]
Ja myös kuluttaa enemmän.
Usein pelkkään ruokaan menee mieheltä enemmän. Se pitkässä liitossa iso raha.
Minä ja mieheni asumme eri asunnoissa. Molemmat ovat sisustaneet oman makunsa mukaan ja molemmat siivoavat oman vaatimustasonsa mukaan. Toistemme pyykkejä pesemme. Mies käyttää rahansa moottoripyöriin. Minä vaatteisiin ja keittiöhärpäkkeisiin. Saatamme muuttaa joskus yhteen. Saatamme jopa hankkia lapsia. Olemme oikein onnellisia yhdessä eri asunnoissa. Emme riitele juuri koskaan.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 10:26"]
Samaa olen ihmetellyt. Tällä asialla ei minun kokemukseni mukaan ole mitään tekemistä koulutuksen, ammatin tai iän kanssa, vaan pääsääntöisesti kaikki tietämäni miehet lusmuilevat aina kun mahdollista ja ne ahkerimmatkin tekevät vain murto-osan siitä, mitä heidän vaimonsa.
Itse kyllästyin täysin ja ratkaisin asian omalta osaltani näin: a) mies alkaa tekemään vapaaehtoisesti ja oma-aloitteisesti puolet kaikesta lapsiin ja kotiin liittyvästä ja me molemmat käymme töissä, tai b) minä hoidan kaikki kuten tähänkin asti, ja olen samalla 100% kotiäiti, kun mies tienaa ja maksaa kaiken ilman valituksia (naimisissa, ei avioehtoa). Kolmas vaihtoehto on sitten ero, ja mies saa sen jälkeen elää elämäänsä, hoitaa oman kotinsa, maksaa elatusmaksut ja tavata lapsiaan ihan miten tahtoo.
Mies valitsi b:n, joten enää ei tarvi tapella, eletään sitten näin. Marttyyriksi en ala, sellaista tilannetta ei tule että minä suostun yksin vastaamaan ihan kaikesta.
[/quote]Et valinnut kovinkaan fiksusti, huomaat sen sitten kun olet eläkeiässä ja joudun kituuttamaan olemattoman pienellä eläkkeellä.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:25"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 10:26"]
Samaa olen ihmetellyt. Tällä asialla ei minun kokemukseni mukaan ole mitään tekemistä koulutuksen, ammatin tai iän kanssa, vaan pääsääntöisesti kaikki tietämäni miehet lusmuilevat aina kun mahdollista ja ne ahkerimmatkin tekevät vain murto-osan siitä, mitä heidän vaimonsa.
Itse kyllästyin täysin ja ratkaisin asian omalta osaltani näin: a) mies alkaa tekemään vapaaehtoisesti ja oma-aloitteisesti puolet kaikesta lapsiin ja kotiin liittyvästä ja me molemmat käymme töissä, tai b) minä hoidan kaikki kuten tähänkin asti, ja olen samalla 100% kotiäiti, kun mies tienaa ja maksaa kaiken ilman valituksia (naimisissa, ei avioehtoa). Kolmas vaihtoehto on sitten ero, ja mies saa sen jälkeen elää elämäänsä, hoitaa oman kotinsa, maksaa elatusmaksut ja tavata lapsiaan ihan miten tahtoo.
Mies valitsi b:n, joten enää ei tarvi tapella, eletään sitten näin. Marttyyriksi en ala, sellaista tilannetta ei tule että minä suostun yksin vastaamaan ihan kaikesta.
[/quote]Et valinnut kovinkaan fiksusti, huomaat sen sitten kun olet eläkeiässä ja joudun kituuttamaan olemattoman pienellä eläkkeellä.
[/quote]
Toki kai mies maksaa vapaaehtoista eläkevakuutusta .
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:26"]Hyvä aihe. Aloin itsekin miettiä, miksi meidän kaikki kulut ja laskut on 50/50 yhteisessä taloudessa, kun me tienaamme 40/60 miehen eduksi.
Tiedän yhden perheen jolla suhde oli n. 30/70... perheessä oli kaksi elintasoa. Miehen, jossa käytiin pitkiä viikonloppuja kavereiden kanssa golfaamassa Espanjassa, ja harrastettiin kalliita moottoriurheiluja, jossa tarvitaan kalliita menopelejä talliin. Hänellähän oli hyvät tulot.
Asunto oli ostettu sillä rahalla, mihin nainen kykeni kustantamaan puolet, että halvalla mentiin. Heidän kaikki huonekalut oli sukulaisilta halvalla, ja vaimolla ei ollut juurikaan uusia vaatteita eikä käynyt kampaajalla. Kaiken huippuna kun yhdellä lapsesta oli ylioppilasjuhlat, mies kieltäytyi ostamasta tälle juhlavaatetta. Äiti osti halvimman mihin pystyi, että lapsella olisi vaatteet.
Tämä on se syy, miksi ei ole oikein, että maksetaan puoliksi, ja se enemmän tienaava laittaa kaiken itseensä. Perhe, koti ja talous on yhteiset ja yhdessä perustettu. Ei voi olla oikein että joku elää leveästi, ja muu perhe kituuttaa köyhyysrajalla.
[/quote]
No kai tässä perheessä oli jääkaapissa molemmille omat hyllyt että vaimo maksoi sen minkä söi ja mies osti omat syömisensä?
Ja kotityöt ja lastenhoito myös tasan puoliksi?
Eihän se oikein mene jos vaimo kuitenkin hoiti lapsia enemmän tai teki kotitöitä enemmän sillä aikaa kun mies tienasi ylitöillä tai työmatkoilla itselleen isompaa tiliä.
Ensimmäisen vaimon kanssa elo oli sellaista, että kaikki piti tehdä juuri niin kuin hän haluaa ja juuri silloin kun hän haluaa - jos jotain onnistuikin vahingossa tekemään juuri niin kuin hän oli tarkoittanut, niin vähintäänkin se oli silloin tehty kuitenkin väärään aikaan tai jotain muuta olisi pitänyt tehdä sen sijaan. Pidemmän päälle henkisesti todella raskas asetelma ja vaihtoehdoiksi tuossa tilanteessa minulle jäi joko tahdottomaksi ja aloitekyvyttömäksi robotiksi alkaminen (eli tehdään kun rouva käskee) tai sohvan nurkkaan juurtuminen tai omiin harrastuksiin karkaaminen (eli se vapaamatkustaja).
Kumpikaan ei tuntunut oikein itselleni sopivalta roolilta vaikka kumpaakin vähän kokeilinkin, joten erohan siitä tuli.
Lapeton elämä > tossun alle ahdistetun isukin elämä.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 18:05"]Lapeton elämä > tossun alle ahdistetun isukin elämä.
[/quote]
Miksi se lapsi silti väännetään? Luulisi, että näpsäkkä nykymies osaisi ottaa selvä, mitä rajoitteita lapsen myötä tulee. Kondomia vehkeen päälle tai vasektomia, niin ei nainenkaan salaa raskaudu.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:50"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:22"]
No kun naisen mielestä mies ei osaa mitään ja tekee kaiken ihan väärin. Edes pöytää ei osaa pyyhkiä siinä järjestyksessä kun se meillä kuuluu tehdä, niin aika äkkiähän tuolla systeemillä mies luovuttaa.
[/quote]
Kumma juttu että useamman vuoden asuessani yksin kamat olivat aina tiptop-järjestyksessä ja muutenkin kämppä siisti, mitä nyt sängyn alla pölyä joskus.
Naisen ilmestyttyä kämppään en kuulemma osannut siivota, tiskata yms oikein, mutta keskeltä lattiaa saattaa löytyä sukkahousut tai rintsikat, tai pahimillaan kita auki olevat sakset (tein kokeen, jätin sakset keräämättä: 3.5 viikkoa lattialla siivoamatta...). Mutta sängyn alla tai huoneen nurkassa ei saa olla pölyä.
Nykyään käy niinkin omituisesti, että kun lähden työmatkalle, usein kämpille saavuttuani siellä on aika sekamelska. Koska esineet/siellä täällä selluvat teekupposet yms eivät vaan ole öisin leijuneet niille kuuluville paikoille.
Jos en osaa pitää kämppää mukamas kunnossa "oikealla tavalla", se pitäköön jonka mielestä teen kaiken väärin.
[/quote]
Sama toisin päin, mies jättää tavarat minne sattuu, nytkin ei viitsinyt tyhjentää vettä yksistä tavaroista niin se haisee nyt viikon jo kotona, mutta EN koske koska ne olivat miehen,
samoin kaikki jää levälleen , ihan kaikki, mies säntää ulos kotoa aamutuimaan kun itse ehtisin järjestellä paikkoja niin miksi ei mieskin, en ole nyt pyyhkinyt pölyjä viikkoihin, arvaa minkä näköstä on, mutta pysyy se rätti miehenkin kädessä, en ole ostanut ruokaa jääkaappiin koska vievät ne muiehenkin jalat sinne kauppaan töiden jälkeen helvetti soikoon.